Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 244
Offentligt
2232385_0001.png
Kapitel 3
Budgetvejledning 2021
1
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0002.png
Kapitel 3
3. Nye eller ændrede
dispositioner i finansåret
Nyt kapitel
3.1 Behovet for nye eller ændrede dispositioner
Der kan i løbet af et finansår opstå behov for at gennemføre nye eller ændrede dispositioner i
forhold til de bevillinger, der er givet på finansloven, fordi:
en disposition ikke har været forudset eller ikke har kunnet forudses under finanslovens
udarbejdelse
de forudsætninger, hvorunder en bevilling er givet, ændres
de nødvendige oplysninger om en forudset disposition ikke eller kun delvist har kunnet
foreligge under udarbejdelsen af finansloven.
I visse tilfælde er der hjemmel til at foretage nye eller ændrede dispositioner i løbet af et fi-
nansår,
jf. punkt 3.2 Nye eller ændrede dispositioner, hvor hjemmel er givet.
Hvor der ikke i finansloven, budgetvejledningens kapitel 2 eller lovgivningen i øvrigt er hjem-
mel til at gennemføre en disposition, må bevillingsmæssig hjemmel tilvejebringes,
jf.
herved
punkt 2.2.2 Forudgående hjemmel.
Dette gælder både adgangen til at modtage indtægter og
afholde udgifter og påføre staten andre økonomiske forpligtelser som statsgarantier og fler-
årige forpligtelser. Tilvejebringelse af bevillingsmæssig hjemmel til nye eller ændrede disposi-
tioner i løbet af finansåret behandles i
punkt 3.3 Tilvejebringelse af ny bevillingsmæssig
hjemmel i løbet af finansåret.
Samme procedure anvendes, hvor der er givet en bevilling, hvis anvendelse er betinget af
særskilt forelæggelse for Finansudvalget.
3.1.1 Budgetlovens betydning for nye og ændrede dispositioner i
finansåret
Budgetlovens bestemmelser om udgiftslofter for staten stiller nye krav om finansiering af mer-
udgifter i årets løb for bevillinger, der er underlagt loftsstyring,
jf. punkt 1.2.2. Udgiftslofter.
Det gælder særligt bevillinger under det statslige delloft for driftsudgifter.
3.1.1.1 Særligt om bevillinger under delloftet for driftsudgifter
For bevillinger, omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter, gælder særlige bestemmelser
af betydning for nye eller ændrede dispositioner som følge af budgetlovens bestemmelser om
udgiftslofter.
2
Budgetvejledning 2021
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0003.png
Kapitel 3
Nye eller ændrede dispositioner i finansåret
Ved tillægsbevillinger, som er omfattet af adgangen til direkte efterbevilling, skal departemen-
tet sikre, at der foreligger en aftale om finansiering med Finansministeriet. Ved andre bevil-
lingsforslag skal Finansministeriets godkendelse foreligge.
Tilsvarende skal departementet sikre, at nye eller ændrede dispositioner i finansåret, der
medfører merudgifter, er finansieret ved diskretionære besparelser, ved træk på de generelle
reserver efter forudgående aftale med Finansministeriet eller ved overførsel fra andre mini-
sterområder.
Hvis der i øvrigt samlet set forventes en overskridelse af finansårets bevillinger, skal ministe-
ren anvise konkret finansiering hertil inden for ministerområdet. Omfattet er samlede forven-
tede merudgifter og mindreindtægter, herunder også merudgifter på aktivitetsstyrede bevillin-
ger (inkl. lovbundne bevillinger).
3.1.1.2 Særligt om bevillinger under delloftet for indkomstoverførsler
For bevillinger under delloftet for indkomstoverførsler indebærer budgetloven som udgangs-
punkt ikke skærpede krav til finansiering af merudgifter i årets løb.
Såfremt der samlet set forventes en overskridelse af finansårets bevilling på bevillinger under
delloftet for indkomstoverførsler, har den pågældende minister en initiativpligt til at få klarlagt
om overskridelsen er af midlertidig eller permanent karakter,
jf. punkt 1.2.3. Den statslige ud-
giftskontrol.
Den pågældende minister skal i forbindelse med udgiftsopfølgningen redegøre for, om mer-
udgifter på de enkelte bevillinger under delloftet for indkomstoverførsler, der overstiger 50
mio. kr. eller 5 pct. af den samlede bevilling, er af midlertidig eller permanent karakter.
3.2 Nye eller ændrede dispositioner, hvor hjemmel er
givet
I visse tilfælde er der i bevillingsreglerne hjemmel til at foretage nye eller ændrede dispositio-
ner i løbet af et finansår i forhold til de bevillinger, der er givet på finansloven,
jf.
dog
afsnit
3.1.1. ovenfor.
Inden for givne bevillinger
(optages ikke på tillægsbevillingslovforslaget):
Merudgifter der afholdes af videreførselsbeløb,
jf. punkt 2.2.12 Videreførsel af uforbrugt
bevilling til efterfølgende år.
Merudgifter der modsvares af merindtægter på nettobevillinger,
jf. punkt 2.2.5 Brutto- og
nettobevillinger,
eller har hjemmel i anmærkningerne,
jf. punkt 2.10.2 Bruttobevilling
(un-
der reservationsbevilling) og
punkt 2.12.2 Bruttobevilling
(under anden bevilling).
Omdisponeringer inden for en rammebevilling,
jf. punkt 2.2.8 Bevillingsforudsætninger i
anmærkningerne.
Budgetvejledning 2021
3
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0004.png
Kapitel 3
Nye eller ændrede dispositioner i finansåret
Lovbundne udgifter
og indtægter,
jf. punkt 2.9.2 Sammenhængen mellem bevilling og
lovgivning.
Udgifter til afskrivning og nedskrivning af fordringer,
jf. punkt 2.4.6 Nedskrivning af for-
dringer.
Uden for givne bevillinger
(optages på tillægsbevillingslovforslaget):
Overførsler mellem hovedkonti,
jf. punkt 2.2.9 Overførsler mellem hovedkonti.
Udgifter der følger af ny lovgivning, som vedtages i tiden fra 15. oktober i året forud for
finansåret (B-året) til udløbet af finansåret,
jf. punkt 2.2.19 Bevillingsparagraffen.
Indtægter og udgifter vedrørende EU-tilskud, der forudsætter afholdelse af tilsvarende
udgifter herunder udgifter til Danmarks EU-bidrag,
jf. punkt 2.4.1 Udgifter som følge af
EU-retsakter.
Udgifter til indfrielse af garantier og statsforskrivninger,
jf. punkt 2.4.2 Indfrielse af garan-
tier og statsforskrivninger.
Udgifter pålagt ved dom mv.,
jf. punkt 2.4.3 Udgifter pålagt ved dom mv.
Selvforsikringsudgifter,
jf. punkt 2.4.4 Selvforsikringsudgifter.
Udgifter til bevarelse af statsaktiver,
jf. punkt 2.4.5 Bevarelse af statsaktiver.
Udgifter til afskrivning og nedskrivning af fordringer,
jf. punkt 2.4.6 Afskrivninger eller
nedskrivning af fordringer.
Indtægter ved ekspropriation,
jf. punkt 2.2.16 Salg af fast ejendom mv.
Ejendomssalg,
jf. punkt 2.2.16 Salg af fast ejendom mv.
Bygningsstyrelsens ejendomskøb og -salg, hvor købs- eller salgssummen udgør under
100 mio. kr.,
jf. punkt 2.7.4.2 Ejendomskøb og -salg
(under statsvirksomhed).
Oprettelse af nye aktiviteter under indtægtsdækket virksomhed som følge af kontrolud-
bud,
jf. punkt 2.6.8.1 Anvendelse og hjemmel (under indtægtsdækket virksomhed).
Mer- eller mindreudgifter som følge af aktivitetsafvigelser fra det i anmærkningerne givne
på hovedkonti af bevillingstypen statsfinansieret selvejende institution,
jf. punkt 2.11.4
Ministeriets disponering af bevillingen.
Udmøntning af budgetreguleringer.
3.3 Tilvejebringelse af ny bevillingsmæssig hjemmel i
løbet af finansåret
4
Budgetvejledning 2021
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0005.png
Kapitel 3
Nye eller ændrede dispositioner i finansåret
3.3.1 Dispositioner med Finansudvalgets tilslutning
Hvor der ikke i finansloven, budgetvejledningen eller gældende regler i øvrigt er hjemmel til at
gennemføre en disposition, skal der tilvejebringes bevillingsmæssig hjemmel forud for dispo-
sitionens gennemførelse.
Tilvejebringelse af bevillingsmæssig hjemmel til nye eller ændrede dispositioner i finansåret
sker i praksis ved at opnå Folketingets Finansudvalgs tilslutning til en bevillingsansøgning
(aktstykke).
Dette gælder også, hvis det er nødvendigt at gennemføre dispositioner, som har eller kan få
udgiftsmæssige eller indtægtsmæssige konsekvenser i et senere finansår, og hvortil der ikke
foreligger hjemmel,
jf. punkt 2.2.10 Flerårige dispositioner.
Finansudvalgets tilslutning skal endvidere indhentes til dispositioner i henhold til en bevilling,
der på finansloven er givet som en betinget bevilling, f.eks. ved forbehold om særskilt fore-
læggelse for Finansudvalget. Det kan tillige ved lov eller tekstanmærkning være foreskrevet,
at bestemte dispositioner kun kan gennemføres med Finansudvalgets tilslutning,
jf. punkt
2.2.7 Betingede bevillinger.
Når der opstår en situation (f.eks. forsinkelse eller væsentlige ændringer), som efter reglerne
i kapitel 2 forudsætter Finansudvalgets tilslutning til det videre forløb, eller når der er indgået
en kontrakt, som er betinget af Finansudvalgets tilslutning, skal forelæggelse ske snarest og
inden 3 måneder efter, at ministeriet er blevet bekendt med, at situationen opstod, henholds-
vis kontrakten blev indgået.
Endvidere skal følgende dispositioner forelægges:
Investeringer i anlægsaktiver mv. samt visse ændringer af investeringsprojekter,
jf. punkt
2.6.11 Investeringer i anlægsaktiver mv.
(under driftsbevilling).
Selvforsikringsudgifter ved omfattende skader og totalskader,
jf. punkt 2.4.4 Selvforsik-
ringsudgifter.
Huslejekontrakter, der indgås af statsinstitutioner med en privat udlejer, hvortil der er
knyttet usædvanlige og byrdefulde vilkår, f.eks. særligt stort depositum eller anden for-
udbetaling, eller hvis der skal afholdes større udgifter til indretning eller ombygning af det
lejede,
jf. punkt 2.6.12 Leje af fast ejendom
(under driftsbevilling).
Huslejekontrakter, der indgås af statsinstitutioner inden for huslejeordningen med en pri-
vat udlejer, hvor dette følger af reglerne for forelæggelse af investeringer,
jf. punkt 2.6.12
Leje af fast ejendom
(under driftsbevilling).
Huslejekontrakter, der indgås af institutioner uden for huslejeordningen, hvor dette følger
af reglerne for forelæggelse af investeringer,
jf. punkt 2.6.12 Leje af fast ejendom
(under
driftsbevilling).
Leasingaftaler med en samlet kontraktsum på
760
mio. kr. eller derover,
jf. punkt 2.4.10
Leje
(leasing (leje).
It-projekter, hvor den samlede udgift udgør
760
mio. kr. eller derover, eller hvor dette føl-
ger af reglerne om forelæggelse af investeringer, samt visse ændringer af it-projekter,
jf.
Budgetvejledning 2021
5
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0006.png
Kapitel 3
Nye eller ændrede dispositioner i finansåret
punkt 2.2.18.1.2
It-projekterForelæggelse for Finansudvalget.
Repræsentationsudgifter af større omfang eller af ekstraordinær karakter uden særskilt
hjemmel på finansloven,
jf. punkt 2.4.14 Repræsentation.
Bygge- og anlægsprojekter, hvor den samlede totaludgift udgør
7015
mio. kr. eller der-
over, samt visse ændringer af bygge- og anlægsprojekter, hvor det følger af reglerne for
forelæggelse,
jf. punkt 2.8.3 Bygge- og anlægsprojekter
(under anlægsbevilling).
Visse ejendomskøb og
–salg,
hvor det følger af reglerne for forelæggelse,
jf. punkt
2.2.16 Salg af fast ejendom mv.
og
punkt 2.8.4 Ejendomserhvervelse
(under anlægsbe-
villing).
Bygningsstyrelsens investeringer i bygge- og anlægsprojekter, hvor den samlede udgift
udgør 100 mio. kr. eller derover,
jf. punkt 2.7.4.1 Bygge- og anlægsprojekter
(under
statsvirksomhed).
Bygningsstyrelsens ejendomskøb og -salg, hvor købs- henholdsvis salgssummen udgør
100 mio. kr. eller derover,
jf. punkt 2.7.4.2 Ejendomskøb og -salg
(under statsvirksom-
hed).
Anskaffelser af materielle anlægsaktiver, hvor anskaffelsesudgiften udgør 70 mio. kr. el-
ler derover,
jf. punkt 2.8.5 Anskaffelser af materiel mv.
Statsfinansierede selvejende institutioners investeringer i bygge- og anlægsprojekter
samt it-projekter, hvor den samlede udgift udgør
760
mio. kr. eller derover,
jf. punkt
2.11.5 Statsfinansierede selvejende institutioners disponering af modtagne tilskud.
Huslejekontrakter, der indgås af statsfinansierede selvejende institutioner, og hvor dette
følger af reglerne for forelæggelse,
jf. punkt 2.11.5 Statsfinansierede selvejende instituti-
oners disponering af modtagne tilskud.
Køb af fast ejendom eller grunde, hvor købssummen udgør
760
mio. kr. eller derover,
jf.
punkt 2.11.5 Statsfinansierede selvejende institutioners disponering af modtagne tilskud.
Ved forelæggelse af investeringer og anskaffelser for Finansudvalget, jf. punkt 2.2.18.1.2,
2.6.11, 2.7.4.1-2, 2.8.3-5 og 2.11.5.4-6, skal eventuel ekstern medfinansiering medregnes
ved opgørelse af de samlede projektudgifter, i det omfang staten opnår fuldt ejerskab over
det pågældende aktiv.
3.3.2 Mindre væsentlige dispositioner uden principiel betydning
Finansministeriet kan efter omstændighederne give tilslutning til, at der på forventet efterbe-
villing foretages mindre væsentlige dispositioner, som er uden principiel betydning.
3.4 Fremgangsmåden ved forelæggelse af
bevillingsansøgninger for Finansudvalget
Hvor en disposition efter reglerne i punkt 3.3.1 Dispositioner med Finansudvalgets tilslutning
kræver forudgående tilslutning fra Finansudvalget, forelægges den påtænkte disposition for
Finansudvalget ved et aktstykke fra vedkommende minister.
6
Budgetvejledning 2021
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0007.png
Kapitel 3
Nye eller ændrede dispositioner i finansåret
Tilvejebringelse af bevillingsmæssig hjemmel ved tilslutning fra Folketingets Finansudvalg er
et alternativ til tilvejebringelse af hjemmel ved bevillingslov. Forelæggelse for Finansudvalget
vil derfor kunne erstattes af optagelse på finanslov, hvis dennes ikrafttræden kan afventes.
Finansudvalgets beretning af 7. april 2011 om Finansudvalgets arbejdsform indeholder en
nærmere beskrivelse af Finansudvalgets arbejde og de gældende procedurer i forbindelse
med udvalgets arbejde.
3.4.1 Den ministerielle behandling
Aktstykket, der udarbejdes efter nedenstående retningslinjer, skal inden fremsendelsen til Fi-
nansudvalget forelægges i udkast for Finansministeriet. Når Finansministeriets tilslutning fo-
religger, sendes aktstykket af det pågældende ministerium elektronisk til Finansudvalget.
De
nærmere retningslinjer for elektronisk oversendelse af aktstykker til Finansudvalget kan ses i
ØAV.
3.4.2 Fortrolighed
Hvor det undtagelsesvis efter dispositionens karakter er påkrævet, at aktstykket ikke offentlig-
gøres, kan aktstykket betegnes som fortroligt. Det kan i aktstykket angives enten, at såvel ek-
sistensen som indholdet af aktstykket er fortroligt, eller at eksistensen af aktstykket er offent-
ligt, mens indholdet er fortroligt. Baggrunden for fortroligheden bør angives i aktstykket, lige-
som det så vidt muligt bør angives, om (og i givet fald hvornår eller under hvilke omstændig-
heder) ministeren vil tage skridt til at hæve fortroligheden.
Det bør ved udarbejdelsen af aktstykket overvejes, om de fortrolige oplysninger kan placeres
i et bilag til aktstykket, således at det ikke er nødvendigt at gøre selve aktstykket fortroligt.
I forbindelse med oversendelse af fortrolige udvalgsbilag til Finansudvalget bør det ligeledes
overvejes, hvornår fortroligheden kan hæves, og der bør så vidt muligt i bilaget gøres rede
for, hvornår bilaget kan gøres tilgængeligt for offentligheden.
3.4.3 Finansudvalgets møder og afleveringsfrister
I Folketingets mødeperioder holdes der normalt møde i Finansudvalget en gang ugentligt. Fi-
nansudvalgets mødedatoer og tidsfrister fremgår af Finansudvalgets hjemmeside. Fristen vil
normalt være på mindst otte dage. Finansudvalget holder normalt møde torsdage kl. 13.00,
og fristen for indlevering til udvalget er normalt kl. 140.00 den foregående uges onsdag (for-
udgående frist for indlevering til opsætning tirsdag kl. 12.00). Aktstykkeudkast skal forelæg-
ges Finansministeriet til godkendelse senest onsdagen før afleveringsfristen til Finansudval-
get.
Uden for Folketingets mødeperioder afholdes møderne med større mellemrum.
Mødedatoerne og afleveringsfristerne kan ses på Finansudvalgets hjemmeside.
Finansministeriet fremsender, efter indhentelse af bidrag fra ressortministerierne, tre gange
årligt en ”varsling” til
Finansudvalget om, hvilke aktstykker der forventes oversendt i de kom-
mende tre måneder.
Budgetvejledning 2021
7
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0008.png
Kapitel 3
Nye eller ændrede dispositioner i finansåret
Uden for Folketingets mødeperioder bør der kun forelægges aktstykker, som er absolut ha-
stende, og som derfor ikke kan afvente den ordinære møderække i folketingsåret,
jf. punkt
3.5.2.6 Hastende aktstykker.
På grund af Finansudvalgets mulighed for at stille spørgsmål til vedkommende minister, her-
under kalde ministeren i samråd, bør aktstykker, i tilfælde hvor sagen ønskes afgjort inden
finansårets udløb, sendes i så god tid, at der er mulighed for besvarelse af spørgsmål og af-
holdelse af samråd. Det bemærkes i den forbindelse, at aktstykker, der vedrører dispositioner
i et finansår, ikke kan tiltrædes i det efterfølgende finansår. Det betyder, at aktstykker, der
ikke er tiltrådt senest den 31. december som hovedregel må betragtes som bortfaldet.
Eventuelle acceptfrister eller lignende i det forelagte forslag skal give en rimelig frist for Fi-
nansudvalgets behandling.
Et aktstykke, som Finansudvalget ikke har afgjort ved udløbet af en folketingssamling, be-
tragtes som bortfaldet og må fremsendes på ny i den følgende samling, såfremt forslaget øn-
skes opretholdt. Ved en eventuel fornyet fremsendelse underrettes Finansministeriet.
I perioder, hvor regeringens forretninger midlertidigt føres af et forretningsministerium, vil akt-
stykker i almindelighed ikke kunne forelægges for Finansudvalget.
3.4.4 Nummerering
I Finansudvalgets sekretariat forsynes aktstykket med et aktstykkenummer. Inden for hvert
folketingsår nummereres aktstykkerne fortløbende.
Er et aktstykke betegnet som fortroligt, forsynes det ikke med aktstykkenummer, men litreres.
3.4.5 Finansudvalgets offentliggørelse af aktstykker
Aktstykker gøres, medmindre aktstykkerne er betegnet som fortrolige,
jf. punkt 3.4.2 Fortro-
lighed,
tilgængelige for offentligheden på Folketingets hjemmeside.
Offentliggjorte aktstykker er tilgængelige via Folketingets hjemmeside (www.ft.dk) og via in-
ternetadressen www.oes-cs.dk/aktstykker, hvorfra der henvises til Folketingets hjemmesides
bilag vedrørende aktstykket.
3.4.6 Finansudvalgets afgørelse
Efter afsluttet behandling i Finansudvalget sender udvalgssekretariatet en pdf-fil af aktstykket
med afgørelsesdato og påtegning elektronisk til ministersekretariatet. Dette vil normalt ske
samme dag, som sagen er behandlet i Finansudvalget.
Telefoniske forespørgsler vedrørende aktstykker må indskrænkes til kun at omfatte sager,
hvor det er af afgørende betydning at få hurtigt kendskab til resultatet af Finansudvalgets be-
handling. Der kan ikke med bindende virkning disponeres på grundlag af telefonisk indhen-
tede oplysninger om Finansudvalgets stillingtagen til aktstykkerne, men vedkommende mini-
sterium må afvente fremkomsten af den skriftlige bekræftelse på, at det pågældende akt-
stykke er tiltrådt.
8
Budgetvejledning 2021
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0009.png
Kapitel 3
Nye eller ændrede dispositioner i finansåret
Efter hvert møde offentliggøres det afgjorte aktstykke på Folketingets hjemmeside med de
foretagne påtegninger.
Ethvert medlem af Folketinget og enhver minister har mulighed for at anmode om at føre et
aktstykke vedrørende en bevillingsansøgning frem i folketingssalen i form af et lovforslag el-
ler et forslag til folketingsbeslutning.
Dette vil i almindelighed føre til, at Finansudvalgets behandling af aktstykket sættes i bero, til
forhandlingen i folketingssalen har fundet sted,
jf. Finansudvalgets beretning om Finansud-
valgets arbejdsform.
3.4.7 Retsvirkningerne af Finansudvalgets tilslutning
Er Finansudvalgets tilslutning til en foreslået disposition opnået, er vedkommende minister
stillet, som var bevilling givet,
jf. punkt 1.1.2 Bevillingsændringer.
For gennemførelsen af dispositionen gælder bestemmelserne i kapitel 2 samt eventuelle
særlige begrænsninger, som af Finansudvalget er knyttet til tiltrædelsen.
3.4.8 Orienterende aktstykker
En minister kan orientere Finansudvalget om en sag ved et orienterende aktstykke. En sådan
orientering vil også kunne ske ved brev. Der er ingen materiel forskel på de to orienteringsfor-
mer.
Finansudvalget vil dog kvittere for orientering ved aktstykke ved en påtegning, hvorefter det
orienterende aktstykke er taget til efterretning.
Valget mellem søgende og orienterende aktstykker afhænger af, om der er tale om en dispo-
sition, der beror på Finansudvalgets afgørelse.
Orienterende aktstykker opstilles på samme måde som aktstykker, hvorved der søges bevil-
ling,
jf. punkt 3.5 Udarbejdelsen af aktstykker.
Dog indeholder orienterende aktstykker ikke
noget c- og e-stykke.
3.5 Udarbejdelsen af aktstykker
Aktstykker opstilles i følgende punkter:
a.
b.
c.
d.
e.
f.
Indledning (punkt 3.5.1)
Sagsfremstilling (punkt 3.5.2)
Motivering for forelæggelsen (punkt 3.5.3)
Tilslutning fra andre myndigheder (punkt 3.5.4)
Forslaget (punkt 3.5.5)
Finansministeriets tilslutning (punkt 3.5.6)
De anvendte litra skal angives i aktstykkets venstre margin. Anvendes et punkt ikke, udela-
des det fuldstændig.
Budgetvejledning 2021
9
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0010.png
Kapitel 3
Nye eller ændrede dispositioner i finansåret
Der kan tages udgangspunkt i Finansministeriets skabelon for aktstykker, inklusive standard-
formuleringer, som kan findes i ØAV.
3.5.1 Indledning (punkt a)
Indledningen (punkt a) skal i kortfattet form indeholde oplysninger om, hvilket ministerium der
stiller forslaget, karakteren af den foreslåede disposition, samt de samlede udgifter hvor for-
slaget omhandler en tidsafgrænset disposition, eller udgifterne på årsbasis hvor forslaget om-
handler en disposition med løbende udgifter. Endvidere skal evt. udgiftsændringer fremgå,
hvor forslaget omhandler forelæggelser af væsentlige ændringer af investeringsprojekter.
Hvor dispositionen vedrører indtægter, oplyses tilsvarende de samlede indtægter eller ind-
tægten på årsbasis ved dispositionen.
I indledningen skal tillige fremgå den eventuelle udgift eller indtægt i finansåret, der foreslås
optaget på lov om tillægsbevilling, samt eventuelle forslag til ny låneramme. Der skal ikke gi-
ves oplysning om kontering på standard- og underkontoniveau eller om fordelingen på fi-
nansår af eventuelle udgifter ud over finansåret.
Hvor forslaget omfatter flere dispositioner, vil det være hensigtsmæssigt, at oplysningerne gi-
ves for hver af dispositionerne for sig. Der kan ofte med fordel anvendes en punktopstilling.
Hvor der ikke er sammenhæng mellem dispositionerne, bør der udfærdiges aktstykke for
hver enkelt disposition.
Hvor forslaget angår en disposition, der medfører en udgift i finansåret, der foreslås optaget
på lov om tillægsbevilling, anføres det tillige, om udgiften finansieres af reserver eller finan-
sieres af midler opført på andre bevillinger. Der kan anvendes en af følgende formuleringer:
”Udgiften
i (finansåret) finansieres af de på ...ministeriet opførte reserver.”
”Udgiften i (finansåret) finansieres af de på (hovedkonto) … opførte midler.”
Forelægges et forslag, der vedrører udgifter i det kommende finansår inden vedtagelsen af
finansloven for finansåret, kan følgende formulering dog anvendes:
”Udgiften
i (det kommende finansår) påregnes finansieret af de midler, som måtte blive
fastsat på ...ministeriets paragraf.”
Hvis forslaget vedrører en disposition, der ikke medfører udgifter, der optages på lov om til-
lægsbevilling, angives, om udgifterne afholdes inden for en given bevilling, eller om dispositi-
onen er uden udgiftsmæssige virkninger i finansåret. Der kan anvendes en af følgende for-
muleringer:
”Udgiften
i (finansåret) afholdes af den på finansloven opførte bevilling på kr. til ...”
”Forslaget
medfører ikke udgifter i finansåret.”
Hvis forslaget vedrører en disposition, som indebærer et forslag om ændret låneramme, kan
følgende formulering anvendes:
10
Budgetvejledning 2021
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0011.png
Kapitel 3
Nye eller ændrede dispositioner i finansåret
”Forslaget medfører behov for en forhøjelse af lånerammen med (antal) mio. kr. i perio-
den fra (årstal) til (årstal)”
Såfremt der undtagelsesvist er behov for, at et aktstykke ikke offentliggøres,
jf. punkt 3.4.2
Fortrolighed,
bør dette angives i punkt a. Endvidere bør det udtrykkeligt på aktstykkets for-
side være angivet, at det er fortroligt. Der kan i pkt. a anvendes en af følgende tre formulerin-
ger:
”Eksistensen af nærværende aktstykke er offentlig, mens indholdet af aktstykket er
for-
troligt af hensyn til... Fortroligheden vil blive ophævet når…”
”Såvel eksistensen som indholdet af nærværende aktstykke er fortroligt af hensyn til…
Fortroligheden vil blive ophævet når…”
”Indholdet af bilag … til nærværende aktstykke er fortroligt af hensyn til… Fortroligheden
vil blive ophævet når…”
3.5.2 Sagsfremstilling (punkt b)
Sagsfremstillingen (punkt b) skal i kortfattet form angive begrundelsen for den foreslåede di-
sposition og redegøre for dispositionens enkeltheder. Sagsfremstillingen har samme funktion
og betydning som anmærkningerne til et bevillingsforslag på finansloven, og fremstillingen
skal derfor indeholde oplysninger svarende til, hvad der fremgår af anmærkninger,
jf. ØAV.
Ved anmodning om fravigelse af budgetvejledningens regler skal der ikke optages en særlig
bevillingsbestemmelse i tabelform i punkt b, men alene redegøres for anmodningen.
Der skal i sagsfremstillingen redegøres for opgørelsen af de samlede udgifter eller udgifterne
på årsbasis, jf. dispositionsreglerne for forslaget og bevillingstypen.
Angår forslaget en sag, der tidligere har været forelagt særskilt for Finansudvalget, anføres
dette med angivelse af aktstykkenummer og dato for Finansudvalgets afgørelse.
Indebærer den foreslåede disposition udgifter i senere finansår, redegøres for den forventede
fordeling af udgiften på de enkelte finansår.
Afholdes udgiften af en betinget bevilling, der ikke udnyttes fuldt ud ved dispositionen, medta-
ges oplysning om det resterende beløb.
Omfatter forslaget udgifter, der medfinansieres af en allerede på finansloven opført konto re-
degøres herfor, således at den samlede bevilling til formålet kan fastslås. Ved aktstykker ved-
rørende formål, der inden for et eller flere af de seneste 3 år har været tilgodeset gennem or-
dinære bevillinger på finansloven, men som nu foreslås finansieret på aktstykke fra andre kil-
der, skal dette angives i bevillingsansøgningen. Endvidere skal angives størrelsen af bevillin-
gen på finansloven i de(t) pågældende år.
Hvor udgiften i finansåret foreslås modsvaret af besparelser, gives som sidste led i sagsfrem-
stillingen en redegørelse for de omstændigheder, der har muliggjort den kompenserende be-
sparelse.
Budgetvejledning 2021
11
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0012.png
Kapitel 3
Nye eller ændrede dispositioner i finansåret
Der skal i sagsfremstillingens slutning optages en specifikation af evt. udgifter i finansåret,
der foreslås optaget på lov om tillægsbevilling. Foreslåede bevægelser på hovedkontoniveau
specificeres på under- og standardkontoniveau. Der anvendes følgende formulering:
”Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling i finansåret specificeres således:”
3.5.2.1 It-projekter
Sagsfremstillingen i aktstykker om it-projekter skal indeholde en redegørelse for projektet,
dets samlede udgifter, samt dets risikoprofil. Redegørelsen skal baseres på en business
case, samt evt. andet materiale, der er indgået i forbindelse med behandlingen af projektet i
Statens It-projektråd,
jf. punkt 2.2.18 It-projekter.
Endvidere skal sagsfremstillingen indeholde
en plan for fremtidige orienteringer.
Aktstykkerne følger fælles retningslinjer for it-aktstykker. Der henvises til
Retningslinjer for
udformning af it-aktstykker,
som kan findes på ØAV.
3.5.2.2 Anskaffelser af materiel mv.
I sager om anskaffelser gives i sagsfremstillingen alle relevante oplysninger om erhvervelsen,
herunder evt. benyttelse af industrisamarbejde, indkøbssamarbejder og delkomponenter så-
fremt anskaffelsesværdien af disse er væsentlige. Størrelsen af omkostningerne forbundet
med erhvervelsen oplyses i sagsfremstillingen, medmindre anskaffelser er et fast led i institu-
tionens virksomhed. Endvidere oplyses om størrelsen af drifts- og vedligeholdelsesudgifter.
Der skal ligeledes oplyses om evt. risikofaktorer for leveringstid, drift og totaløkonomi.
3.5.2.32 Bygge- og anlægsprojekter
Ved forslag om bygge- og anlægsprojekter skal der redegøres for en evt. gennemført total-
økonomisk vurdering af projektet,
jf. punkt 2.8.3 Bygge- og anlægsprojekter og punkt 2.7.4.1
Bygge- og anlægsprojekter,
herunder alternative muligheder for organiseringen af projektet.
Endvidere skal sagsfremstillingen indeholde en plan for fremtidige orienteringer.
Aktstykkerne følger fælles retningslinjer for bygge- og anlægsaktstykker. Der henvises til
Ret-
ningslinjer for udformning af bygge- og anlægsaktstykker,
som kan findes på ØAV.
Aktstykker vedrørende bygge- og anlægsprojekter fra statslige selskaber under Transport- og
Bygningsministeriets område følger tillige de fælles retningslinjer for bygge- og anlægsakt-
stykker.
3.5.2.43 Ejendomsoverdragelser mv.
I sager om ejendomserhvervelser gives i sagsfremstillingen alle relevante oplysninger om
ejendommen, herunder om seneste ejendomsværdi. Den omtrentlige størrelse af omkostnin-
gerne ved erhvervelsen indregnes i købesummen, medmindre ejendomserhvervelser er et
fast led i en institutions virksomhed. Endvidere oplyses om størrelsen af istandsættelsesud-
gifter, såfremt disse er betydelige. Der skal oplyses om den evt. foretagne totaløkonomiske
vurdering af projektets anlægs- og driftsøkonomi og om vurderingen af muligheden for at or-
ganisere projektet som et offentligt-privat samarbejde,
jf. punkt 2.4.11 Offentlig-private part-
nerskaber.
12
Budgetvejledning 2021
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0013.png
Kapitel 3
Nye eller ændrede dispositioner i finansåret
Ved overdragelse af ejendom fra en statsinstitution til en anden
skal Finansudvalgets tilslut-
ning alene søges, såfremt overdragelsen sker til anden værdi end den bogførte værdi. søges
Finansudvalgets tilslutning
søges
af den institution, til hvilken overdragelsen sker.
Finansud-
valgets tilslutning søges kun, såfremt overdragelsen sker til anden værdi end den bogførte
værdi.
Er overdragelsen et led i en ressortomlægning, sker overdragelsen dog regnskabs-
mæssigt (til bogført værdi) ved kapitaladvis.
Sager om ejendomssalg, der skal forelægges Finansudvalget, skal indeholde alle relevante
oplysninger til bedømmelse af sagen, herunder om ejendommens bogførte værdi og den om-
trentlige størrelse af salgsomkostninger, som skal bæres af staten.
3.5.2.54 Konsekvensangivelse mv.
Der skal i relevant omfang
ud over de økonomiske konsekvenser
-
redegøres for væsent-
lige administrative, erhvervsmæssige og miljømæssige konsekvenser af forslaget samt even-
tuelt for forholdet til EU-retten.
3.5.2.65 Aktstykker af principiel juridisk karakter, herunder materielle
tekstanmærkninger i aktstykker
Det er i øvrigt vigtigt, at de retlige spørgsmål overvejes nøje i forbindelse med aktstykker af
principiel juridisk karakter, herunder i de meget sjældne tilfælde, hvor et aktstykke måtte inde-
bære lovgivning i form af tekstanmærkninger, der ændrer eller supplerer materiel lovgivning,
jf. punkt 1.5 Særligt om tekstanmærkninger.
I sådanne helt særlige tilfælde skal følgende
iagttages:
Der skal være tale om regulering af et forhold, som henhører under Finansudvalgets be-
villingskompetence
Tekstanmærkningen skal være præcis og konkret i sin udformning. Hvor anden
gældende materiel lovgivning ændres eller suppleres, bør der i tekstanmærkningen
eller i anmærkningerne hertil angives titel på loven(e) og reference til, hvor lov,
lovbekendtgørelse og/eller ændringslov(e) er optrykt i Lovtidende
Tekstanmærkningen må kun gælde for en begrænset kreds af borgere m.fl.
Tekstanmærkningen må ikke være af bebyrdende karakter
Tekstanmærkningen skal være begrundet i væsentlige hensyn
Tekstanmærkningen må ikke kunne afvente at blive gennemført ved lov
Tekstanmærkningen skal have en begrænset gyldighedsperiode
3.5.2.76 Hastende aktstykker
Er et aktstykke af hastende karakter,
kan det være relevanter det væsentligt
at oplyse Fi-
nansudvalget om, at der kan være konsekvenser af negativ art som følge af afgørelse af et
aktstykke efter en bestemt dato. Hvis dette er tilfældet, angives følgende i aktstykket:
Årsagen til at aktstykket er hastende
Grunden til at ministeren ikke på et tidligere tidspunkt har oversendt aktstykket
På hvilket tidspunkt eventuelle negative konsekvenser måtte indtræde
Budgetvejledning 2021
13
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0014.png
Kapitel 3
Nye eller ændrede dispositioner i finansåret
Hvilken konsekvens manglende tiltrædelse før dette tidspunkt måtte have
Finansudvalget er ikke på nogen måde bundet af sådanne tilkendegivelser, og beslutningen
om, hvornår et aktstykke kan færdigbehandles tilkommer udvalget selv.
3.5.3 Motivering for forelæggelsen (punkt c)
Motiveringen for forelæggelsen (punkt c) skal, hvor forslaget vedrører nye eller ændrede di-
spositioner, indeholde en redegørelse for årsagerne til, at den foreslåede disposition ikke kan
afvente bevilling på finansloven for et senere finansår.
Hvor forelæggelse vedrører en disposition, hvortil der på finansloven er givet en bevilling,
hvis anvendelse er betinget af særskilt forelæggelse for Finansudvalget, anføres dette. Der
anvendes følgende formulering:
”Det
er ved bevillingen til .. forudsat, at den foreslåede disposition først kan gennemfø-
res efter særskilt forelæggelse for Finansudvalget.”
Sker forelæggelsen i henhold til en bestemmelse i lov, tekstanmærkning eller bestemmelse i
budgetvejledningen, henvises hertil.
3.5.4 Tilslutning mv. fra andre myndigheder (punkt d)
Tilslutning mv. fra andre myndigheder (punkt d) skal indeholde oplysninger om foreskrevne
godkendelser fra andre myndigheder. Sådanne godkendelser kan være foreskrevet i budget-
vejledningen eller i lovgivningen, herunder finansloven. Det er ikke nødvendigt at anføre, at
ministeriet som led i en almindelig koordinationsproces har hørt et eller flere ministerier med
hensyn til forslaget.
Forudsætter gennemførelsen af en disposition forudgående godkendelse af Europa-Kommis-
sionen, skal det eksempelvis anføres, om Kommissionens godkendelse foreligger eller vil
blive indhentet, og i givet fald at dispositionen ikke vil blive gennemført, før godkendelsen fo-
religger.
Ligeledes anføres, hvis der i medfør af statsbyggeloven har været søgt bistand i Bygningssty-
relsen i forbindelse med byggeopgaver.
I forbindelse med ejendomsoverdragelser anføres endvidere oplysninger om
SKATs Vurde-
ringsstyrelsens
godkendelse eller udtalelse om overdragelsessummens størrelse og vilkår-
ene for handelen.
SKATs Vurderingsstyrelsens
vurdering af ejendommens handelsværdi an-
føres.
3.5.5 Forslaget (punkt e)
Forslaget (punkt e) skal angive den bevillingsmæssige formalisering af den disposition, der
søges tilslutning til.
Hvor dispositionen skal optages på tillægsbevillingsloven, angives dette over det eller de be-
villingsforslag, der vil blive søgt optaget på forslag til lov om tillægsbevilling. Følgende formu-
lering kan anvendes:
14
Budgetvejledning 2021
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0015.png
Kapitel 3
Nye eller ændrede dispositioner i finansåret
”Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til at …, således, at der på
forslag til lov om tillægsbevilling for (finansåret) opføres følgende: (angivelse af hoved-
konto, betegnelse og beløb - også for en eventuel kompenserende besparelse).”
Indebærer forslaget oprettelse af en ny bevilling anføres efter angivelsen af konteringen:
”(ny
konto)”.
Hvis forslaget vedrører en disposition, som indebærer et forslag om ændret låneramme, an-
vendes følgende formulering:
”Forslaget medfører behov for en forhøjelse af lånerammen med (antal) mio. kr. i perio-
den fra (årstal) til (årstal)”
Indebærer forslaget optagelse af en ny tekstanmærkning eller en ændring i en eksisterende
tekstanmærkning, angives den formulering, hvormed tekstanmærkningen vil blive søgt optag-
et, samt den gruppe, hvortil tekstanmærkningen henføres.
Hvor den disposition, der søges tilslutning til, ikke skal optages på tillægsbevillingsloven, an-
gives, om dette er en følge af:
at udgiften afholdes af en given (eventuelt betinget) bevilling,
at udgifterne/indtægterne vil blive søgt på en senere bevillingslov, eller
at dispositionen ikke medfører udgifter/indtægter.
Der kan anvendes en af følgende formuleringer:
”Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til at … idet udgiften vil blive
afholdt af den på finansloven for (B-året) under (hovedkonto og betegnelse) opførte be-
villing på … kr.”
”Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til at … idet udgiften/indtæg-
ten vil blive søgt bevilget på (angivelse af kommende bevillingslov og kontering, hvor
dette er muligt)”
”Forslaget
medfører ikke udgifter/indtægter.”
I bilag 3 er givet eksempler på udformningen af punkt e i skrivelser til Finansudvalget.
3.5.6 Finansministeriets tilslutning (punkt f)
Det angives, at Finansministeriets tilslutning foreligger med formuleringen:
”Finansministeriets
tilslutning foreligger.”
3.6 Tillægsbevillingsloven
3.6.1 Egentlige bevillingsændringer
Ved gennemførelse af nye eller ændrede dispositioner kræves tillægsbevilling i alle tilfælde,
hvor der er tale om
egentlige ændringer af bevillingernes størrelse eller forudsætninger.
Budgetvejledning 2021
15
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0016.png
Kapitel 3
Nye eller ændrede dispositioner i finansåret
Det indebærer, at
finansloven og tillægsbevillingsloven
tilsammen viser den samlede
bevil-
ling,
der er blevet stillet til rådighed i det pågældende finansår.
Statsregnskabet
viser det
forbrug,
der har været på den pågældende hovedkonto. Af stats-
regnskabet vil således fremgå de afvigelser fra den vedtagne finanslov, som ikke kan anses
for egentlige ændringer af bevillingerne.
På tillægsbevillingslovforslaget optages følgelig ikke afvigelser fra finansloven af nedenstå-
ende art:
Positiv og negativ videreførsel, hvor der er adgang til sådan videreførsel.
Merudgifter, der modsvares af merindtægter på nettobevillinger, eller med hjemmel i
særlig bevillingsbestemmelse i
anmærkningerne.
Afvigelser fra de budgetterede lovbundne udgifter, som følge af ændrede skøn.
Ikke-fradragsberettiget købsmoms.
Der udarbejdes hvert år forslag til tillægsbevillingslov, som først fremsættes og vedtages efter
finansårets udløb, og som derfor i det væsentlige er en efterbevillingslov.
3.6.2 Kategorisering af tillægsbevillingslovforslaget
De egentlige ændringer af bevillingernes størrelse eller forudsætninger, som optages på til-
lægsbevillingslovforslaget, kategoriseres således:
1. Ny lovgivning.
Finanslovens bevillingsparagraf (§45) hjemler, at der i finansåret kan dis-
poneres på forventet efterbevilling med hensyn til udgifter og indtægter, der følger af ny lov-
givning. Anvendelsen af bevillingsparagraffen forudsætter, at udgifternes og indtægternes
størrelse eller beregningsgrundlag tydeligt fremgår af den pågældende lovgivning eller på an-
den måde har været oplyst Folketinget i forbindelse med behandlingen af lovforslagene. Be-
villingsændringer, der således følger af vedtagne love, opføres under denne kategori.
2. Aktstykker.
I tilfælde, hvor der i finansårets løb er søgt hjemmel til gennemførelsen af di-
spositioner (der ikke var hjemlet på finansloven) ved forelæggelse af aktstykke for Finansud-
valget, skal de ansøgte bevillingsændringer opføres på tillægsbevillingslovforslaget under
denne kategori. Kategorien anvendes endvidere i forbindelse med overførsel af beløb til og
fra bloktilskudspuljen (§10.2).
4. Overførsel mellem ministerområder.
Denne kategori omfatter
både egentlige ressortom-
lægninger og andre
bevillingsoverførsler mellem ministerområder,
herunder i forbindelse med
ressortomlægninger. Hvor der ved kongelig resolution sker overførsel af et område fra et mi-
nisterium til et andet i løbet af finansåret, ændres bevillingskonteringen som udgangspunkt
ikke. I visse tilfælde, f.eks. ved opsplitning af en bevilling eller ved sammenlægning af to akti-
viteter, hvor regnskabsmæssig adskillelse ikke er mulig, kan det være hensigtsmæssigt alli-
gevel at flytte bevillingskonteringen. I sådanne tilfælde opføres bevillingsændringerne under
denne kategori i tillægsbevillingslovforslaget.
Bevillingsændringer, der optages under denne
kategori, vil altid være modsvaret af en modsat rettet bevægelse under en anden paragraf.
16
Budgetvejledning 2021
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0017.png
Kapitel 3
Nye eller ændrede dispositioner i finansåret
5. Overførsel mellem hovedkonti.
Denne kategori omfatter overførsler mellem hovedkonti
inden for ministerområdet, herunder i forbindelse med organisationsomlægninger. Ved orga-
nisationsomlægninger forudsættes det, at bevillingen flyttes med den opgave, til hvilket for-
mål bevillingen er afsat. Bevillingsændringer, der optages under denne kategori, vil altid være
modsvaret af en modsat rettet bevægelse andetsteds under ministerområdet. Denne kategori
omfatter ikke udmøntninger af reserver og budgetreguleringer. Denne type af transaktioner
hører under kategori 9. Andre bevillingsforslag.
7. Dispositionsbegrænsninger.
Denne kategorisering anvendes, hvor det er foreskrevet i
cirkulære eller lignende fra Finansministeriet.
8. Direkte efterbevilling mv.
Kategorien omfatter bevillingsforslag, der optages på tillægsbe-
villingslovforslaget som direkte efterbevilling med
særlig
hjemmel i
særlig bevillingsbestem-
melse i
anmærkninger eller tekstanmærkning eller efter budgetvejledningen, dvs.:
Indtægter og udgifter vedrørende EU-tilskud, der forudsætter afholdelse af tilsvarende
udgifter,
jf. punkt 2.4.1 Udgifter som følge af EU-retsakter
Udgifter til indfrielse af garantier og statsforskrivninger,
jf. punkt 2.4.2 Indfrielse af garan-
tier og statsforskrivninger
Udgifter pålagt ved dom mv.,
jf. punkt 2.4.3 Udgifter pålagt ved dom mv.
Selvforsikringsudgifter, som ikke finansieres ved overførsler inden for ministerområdet,
jf. punkt 2.4.4 Selvforsikringsudgifter
Udgifter til bevarelse af statsaktiver,
jf. punkt 2.4.5 Bevarelse af statsaktiver
Udgifter til afskrivning og nedskrivning af fordringer,
jf. punkt 2.4.6
Afskrivning eller
nNedskrivning
af fordringer
Indtægter ved ekspropriation,
jf. punkt 2.2.16 Salg af fast ejendom mv.
Indtægter ved ejendomssalg, der ikke skal forelægges Finansudvalget ved aktstykke,
jf.
punkt 2.2.16 Salg af fast ejendom mv.
Ejendomsvirksomheders ejendomskøb og salg, hvor købs- hhv. salgssummen udgør un-
der 100 mio. kr.,
jf. punkt 2.7.4.2 Ejendomskøb og -salg
(under statsvirksomhed)
9. Andre bevillingsforslag.
Bevillingsændringer, som ikke er omfattet af kategorierne oven-
for, anføres under denne kategori, herunder bevillingsforslag, der optages med tilslutning fra
Finansministeriet,
jf. punkt 3.3.2 Mindre væsentlige dispositioner uden principiel betydning.
Kategorien omfatter endvidere udmøntning af reserver og budgetreguleringer. Med mindre
andet fremgår af en bevillings særlige bestemmelser, kræver reduktion af bevillinger ikke
særlig hjemmel.
Kategorierne 3 og 6 anvendes ikke. Der henvises i øvrigt til ØAV.
Budgetvejledning 2021
17
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232385_0018.png
Kapitel 3
Nye eller ændrede dispositioner i finansåret
3.6.3 Tillægsbevillingslovforslagets opbygning
Forslaget til lov om tillægsbevilling består af to dele,
tekst
samt
anmærkninger,
og udarbejdes
ligesom finanslovforslaget af Finansministeriet på grundlag af bidrag fra de enkelte ministeri-
er.
Finansministeriet gennemgår bidragene og påser blandt andet, at de optagne forslag er i
overensstemmelse med tidligere forhåndsgodkendelser fra Finansudvalget eller Finansmini-
steriet.
Forslaget til lov om tillægsbevilling fremsættes først for Folketinget efter finansårets udløb.
Regeringen fremsætter normalt ikke ændringsforslag til tillægsbevillingslovforslaget.
18
Budgetvejledning 2021