Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 244
Offentligt
2232379_0001.png
Kapitel 0
Budgetvejledning 2021
1
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232379_0002.png
Kapitel 0
Indledning
Nyt kapitel
Budgetvejledningen indeholder de generelle regler for statsadministrationens disponering
over de bevillinger, der er givet på de årlige bevillingslove mv.
Herudover indeholder budgetvejledningen regler og retningslinjer for disponering i tilfælde,
hvor den pågældende disposition ikke har hjemmel på de givne bevillingslove, herunder sær-
ligt retningslinjer for udformningen af bevillingsansøgninger til Finansudvalget
de såkaldte
aktstykker.
Den foreliggende budgetvejledning afløser Budgetvejledning 20164. Baggrunden for udste-
delsen af den nye budgetvejledning er
en generel opdatering af bestemmelserne i den gæl-
dende budgetvejledning samt ændringer som følge af Cirkulære om ændring af Budgetvej-
ledning 2016 af 18. marts 2019.
Reglerne i den foreliggende budgetvejledning gælder fra og med finansåret 202116.
I det følgende beskrives i afsnit I de væsentligste ændringer, der er foretaget i forhold til Bud-
getvejledning 20164. I afsnit II beskrives budgetvejledningens struktur.
I Ændringer i forhold til Budgetvejledning 20164
I.1
Retningslinjer for tilsagn om tilskud og flerårige dispositioner
Det er i punkt 2.2.10 og 2.2.11 uddybet nærmere, under hvilke forhold det er relevant at yde
tilsagn om tilskud hhv. flerårige dispositioner.
Det er endvidere under punktet tilføjet, at retligt forpligtende tilsagn om tilskud står i modsæt-
ning til betingede tilsagn om tilskud, og at det ikke kræver særskilt hjemmel at yde betinget
tilsagn om tilskud. Der er endelig foretaget en præcisering og nærmere afgrænsning af, un-
der hvilke betingelser annullerede eller tilbagebetalte tilsagn kan indtægtsføres som en nega-
tiv udgift og dermed genanvendes.
I.2
Nye regler for udstedelse af garantier og ydelse af genudlån mv.
Der er i punkt 2.2.15 indarbejdet nye principper for udstedelse af garantier og ydelse af gen-
udlån. Der stilles således fremadrettet krav om, at der tilvejebringes finansiering svarende til
den kreditrisiko for staten, som er forbundet med garantien/genudlånet. Tilsvarende gælder
for statslige kapitalindskud. Der stilles endvidere fremadrettet krav til fastsættelse af en øvre
garanti-/låneramme på udstedelses-/ydelsestidspunktet foruden en tidsmæssig afgrænsning
af garantien/genudlånet.
For øvrige udlån er det tilføjet i bestemmelsen, at det ska rettes der henvendelse til Finansmi-
nisteriet med henblik på at vurdere behovet for finansiering af kreditrisiko for disse.
2
Budgetvejledning 2021
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232379_0003.png
Kapitel 0
Indledning
I.3
Ændrede regler for fastsættelse af taksten for gebyrer
Reglerne for fastsættelse af gebyrtakster i punkt 2.3.1 er justeret, således at der fremadrettet
skal tilstræbes fuld omkostningsdækning for det enkelte gebyrområde på årsbasis, mens afvi-
gelser fra det budgetterede resultat skal tilstræbes udlignet over en periode på maksimalt fire
år fra og med regnskabsåret.
Endvidere er det i den justerede bestemmelse beskrevet, at underdækning på gebyrordnin-
ger kun kan forekomme med hjemmel i særlig bevillingsbestemmelse eller med Finansmini-
steriets godkendelse.
Hertil kommer at to bestemmelser er udgået fra afsnit 2.3 Særligt om indtægter, således at
det nye afsnit 2.3.1 alene behandler taksten for gebyrer og ikke taksten for afgifter og skatter.
I.4 Forhøjelse af forelæggelsesgrænser for Finansudvalget
Størstedelen af budgetvejledningens forelæggelsesgrænser for Finansudvalget er forhøjet,
således at de omtrentligt afspejler pris- og lønudviklingen, siden grænserne senest blev æn-
dret/indført i budgetvejledningen. Det indebærer andet, at forelæggelsesgrænsen for investe-
ringer i anlægsaktiver over bevillinger af typen driftsbevilling, statsvirksomhed og statsfinan-
sieret selvejende institution er forhøjet fra 60 til 70 mio. kr. Herudover er forelæggelsesgræn-
serne vedrørende indgåelse af lejeaftaler forhøjet fra 30 til 40 mio. kr.
Endelig er forelæggelsesgrænserne for iværksættelse af nye bygge- og anlægsprojekter
samt ejendomserhvervelser over anlægsbevillinger forhøjet fra 15 til 70 mio. kr., hvor der er
sket en harmonisering med forelæggelsesgrænserne for omkostningsbaserede bevillinger.
I.5 Forelæggelse af materielanskaffelser for Finansudvalget
Der er indarbejdet et nyt punkt
2.8.5 Anskaffelser af materiel mv.,
der stiller krav om forelæg-
gelse af anskaffelser af materielle anlægsaktiver for Folketingets Finansudvalg, hvis anskaf-
felsesudgiften udgør 70 mio. kr. eller derover.
Der er i forlængelse heraf endvidere indarbejdet et nyt
punkt 3.5.2.2 Anskaffelser af materiel
mv.,
hvori fremgangsmåde ved forelæggelse af materielanskaffelser for Finansudvalget er
beskrevet nærmere.
Samtlige forelæggelsesgrænser for Finansudvalget fremgår af bilag [5].
I.6 Andre ændringer
Ud over de ovenfor nævnte ændringer, er der gennemført følgende mindre, men væsentlige,
ændringer i forhold til Budgetvejledning 20164:
Det er i en række punkter præciseret, at hjemmel til at foretage en i punktet beskrevet
disposition opnås ved optagelse af særlig bevillingsbestemmelse i finanslovens anmærk-
ninger. Dette gælder punkterne
2.2.9.1 Bevillingsoverførsler, 2.2.11 Tilsagn om tilskud,
2.2.13 Forudbetaling og betalingshenstand, 2.2.14 Udlæg, 2.6.5.1 Interne produktions-
omkostninger ved investeringsprojekter (anlægsløn mv.), 2.6.11 Investeringer i anlægs-
Budgetvejledning 2021
3
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232379_0004.png
Kapitel 0
Indledning
aktiver mv., 2.8.1 Anvendelsesområde, 2.10.5 Administrationsudgifter, 2.12.3 Viderefør-
sel af tilsagn
og
2.12.4 Administrationsudgifter.
I punkt
2.2.7 Betingede bevillinger
er det tilføjet, at det for alle betingede bevillinger gæl-
der, at Folketingets Finansudvalg skal orienteres ved eventuel annullering af godkendte
dispositioner. Formuleringen er endvidere indarbejdet i samtlige punkter, der vedrører
dispositioner, som kræver forudgående godkendelse af Finansudvalget.
Punkt
2.2.9 Overførsel mellem hovedkonti
er opdelt i to underpunkter vedrørende hhv.
bevillingsoverførsler og interne statslige overførsler. Endvidere er retningslinjerne for an-
vendelse af interne statslige overførsler uddybet.
Punkt
2.2.10 Flerårige dispositioner
er ændret, så det fremgår, at hjemmel til flerårige di-
spositioner kan gives ved optagelse af særlig bevillingsbestemmelse i det finansår, hvor
forpligtelsen indgås. Det fremgik tidligere, at hjemmel kunne gives ved tekstanmærkning.
I punkt
2.2.12 Videreførsel af uforbrugt bevilling til efterfølgende år
er det tilføjet, at mini-
sterierne i forbindelse med gennemførelse af de forudgående udgiftskontroller kan an-
mode Finansministeriet om dispensation til nettoforbrug af opsparing på ministerområ-
det.
I punkt
2.2.14 Udlæg
er det præciseret, at udlæg også kan ske over for statsfinansierede
selvejende institutioner.
I punkt
2.2.16 Salg af fast ejendom mv.
er indarbejdet de ændringer som følger af Cirku-
lære om ændring af Budgetvejledning 2016 af 18. marts 2019 samt yderligere præcise-
ringer og mindre justeringer af reglerne.
Der er i punkt
2.2.18 It
indarbejdet de ændringer som følger af Cirkulære om ændring af
Budgetvejledning 2016, samt en række yderligere ændringer. Herunder en ændret defi-
nition af it-projekter, således at disse fremadrettet også omfatter planlagte større sam-
menhængende it-udviklingsaktiviteter. Hertil er forelæggelsesgrænsen for it-projekter
over for Statens It-råd hævet fra 10 til 15 mio. kr.
I punkt
2.3.2 Priser ved salg af varer og ydelser
er det tilføjet, at institutioner som sælger
varer og ydelser på et marked præget af konkurrence skal medregne de omkostninger i
prisen, som er nødvendige for at sikre lige konkurrence med private udbydere samt en
passende fortjeneste. Det er samtidig tilføjet, at det akkumulerede resultat som udgangs-
punkt ikke bør være negativt fire år i træk.
I punkt
2.4.3 Udgifter pålagt ved dom mv.
er henvisningen til indhentning af eventuel ud-
talelse fra Kammeradvokaten fjernet.
Der er i punkt
2.4.6 Nedskrivning af fordringer
indarbejdet de ændringer som følger af
Cirkulære om ændring af Budgetvejledning 2016 af 18. marts 2019.
4
Budgetvejledning 2021
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232379_0005.png
Kapitel 0
Indledning
I punkt
2.4.8 Tilskud
er det præciseret, at mindre tilskud, der ønskes opført under bevil-
linger af typen driftsbevilling eller statsvirksomhed bør budgetteres på særskilte under-
konti.
Der er i punkt
2.4.9 Tilskud til drift af øvrige selvejende institutioner mv.
indarbejdet en
enkelt ændring som følge af Cirkulære om ændring af Budgetvejledning 2016 af 18.
marts 2019.
I punkt
2.4.14 Repræsentation
er det præciseret, at afholdelse af repræsentationsudgif-
ter af større omfang eller ekstraordinær karakter kræver hjemmel i anmærkningstekst.
I punkt
2.4.17 Hensættelser
er det tilføjet, at der kan budgetteres med øvrige hensættel-
ser på udgiftsbaserede bevillinger, såfremt der er tilvejebragt hjemmel hertil i særlig be-
villingsbestemmelse.
Punkt
2.6.5 Lønsumsloft
er justeret, så det fremgår, at lønsumsloftet kan forhøjes sva-
rende til nettolønudgifter til nationale eksperter til EU-Kommissionen. Samtidig er det
præciseret, at forhøjelser af lønsumsloftet i medfør af punktets bestemmelser skal opta-
ges på forslag til lov om tillægsbevilling.
I punkt
2.6.5.1 Interne produktionsomkostninger ved investeringsobjekter (anlægsløn
mv.)
er grænsen for, hvornår det er obligatorisk at medregne anlægsløn mv. ved opfør-
sel af et anlægsaktiv forhøjet fra 10 til 15 mio. kr.
I punkt
2.6.8 Indtægtsdækket virksomhed
er der tilføjet en kort beskrivelse af begrebet
indtægtsdækket virksomhed.
I punkterne
2.6.8.1, 2.6.9.1 og 2.6.10.1
er det præciseret, at hjemmel til at udføre hhv.
indtægtsdækket virksomhed, tilskudsfinansieret virksomhed samt tilskudsfinansieret
forskningsvirksomhed opnås ved budgettering på særskilt underkonto.
Der er i punkt
2.7.4.2 Ejendomskøb og
–salg
indarbejdet de ændringer som følger af Cir-
kulære om ændring af Budgetvejledning 2016 af 18. marts 2019.
Det tidligere punkt
2.7.5 Indtægtsdækket virksomhed
(Statsvirksomhed) er udgået, jf.
Cirkulære om ændring af Budgetvejledning 2016 af 18. marts 2019.
I punkt
2.8 Anlægsbevillinger
er der indarbejdet justerede principper for Ny Anlægsbud-
gettering. Der er endvidere foretaget mindre ændringer i strukturen blandt de enkelte un-
derpunkter.
I punkt
2.11.5.5 It-projekter
er der indarbejdet ændringer som følger af Cirkulære om æn-
dring af Budgetvejledning 2016, samt en ændret definition af it-projekter, således at
disse fremadrettet også omfatter planlagte større sammenhængende it-udviklingsaktivi-
teter, jf. også punkt
2.2.18 It.
Budgetvejledning 2021
5
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232379_0006.png
Kapitel 0
Indledning
I punkt
2.11.5.6 Ejendomskøb og
–salg
er det tilføjet, at der ved salg efter offentligt ud-
bud gælder de regler, som er fastsat i cirkulære om salg af statens faste ejendomme.
I punkt
3.2 Nye eller ændrede dispositioner, hvor hjemmel er givet
er udgifter til afskriv-
ning og nedskrivning af fordringer flyttet fra kategorien af dispositioner, som optages på
tillægsbevillingslovforslaget til kategorien der ikke optages på tillægsbevillingslovforsla-
get. Samtidig er det præciseret, at udmøntning af budgetreguleringer optages direkte på
tillægsbevillingslovforslaget.
I punkt
3.3.1 Dispositioner med Finansudvalgets tilslutning
er det tilføjet, at der ved fore-
læggelse af investeringer og anskaffelser skal medregnes eventuel ekstern medfinansie-
ring i projektudgifterne, i det omfang at staten opnår fuldt ejerskab over det pågældende
aktiv.
Det er i punkt
3.5 Udarbejdelsen af aktstykker
tilføjet, at der kan tages udgangspunkt i
Finansministeriets skabelon for aktstykker, som kan findes på ØAV. Det tidligere bilag 3.
vedrørende punkt e. i aktstykker er af den årsag udgået.
I punkt
3.5.2 Sagsfremstilling (punkt b)
er det tilføjet, at der ved anmodning om fravigelse
af budgetvejledningens regler ikke skal optages en særlig bevillingsbestemmelse i tabel-
form, men alene redegøres for anmodningen.
I punkt
3.6.2 Kategorisering af tillægsbevillingslovforslaget
er det tilføjet, at kategori 4.
Overførsel mellem ministerområder kan anvendes i forbindelse med ressortomlægnin-
ger.
II Struktur
Budgetvejledningen består af 3 kapitler.
Kapitel 1
gengiver i overordnede træk statsbudgettet, samt de gældende regler vedrørende
udgiftsstyring, herunder budgetkoordinering, udgiftslofter og udgiftskontrol. Endvidere beskri-
ves økonomistyringen, forskellige regnskabstyper, konteringsprincipper og revision. Endelig
beskrives særlige forhold vedrørende tekstanmærkninger.
Kapitel 2
indeholder reglerne om adgangen til i løbet af finansåret at disponere over de givne
bevillinger. Først gennemgås de almindelige bevillingsregler, herunder de bestemmelser, der
særligt knytter sig til indtægter og udgifter. Dernæst gennemgås de bevillingsregler, der knyt-
ter sig til hver af de syv bevillingstyper: driftsbevilling, statsvirksomhed, anlægsbevilling, lov-
bunden bevilling, reservationsbevilling, statsfinansieret selvejende institution og anden bevil-
ling.
Kapitel 3
indeholder reglerne for, hvorledes de givne bevillinger i løbet af finansåret kan æn-
dres, og hvorledes der kan tilvejebringes hjemmel til nye dispositioner, dvs. dispositioner, der
ikke er optaget på finansloven. Endelig indeholder kapitel 3 bestemmelser om, hvorvidt nye
6
Budgetvejledning 2021
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 244: Høring vedrørende udkast til ny budgetvejledning
2232379_0007.png
Kapitel 0
Indledning
og ændrede dispositioner skal optages på tillægsbevillingsloven eller blot skal registreres i
statsregnskabet.
Bilag 1
er udgået, idet strukturen i Budgetvejledning 2016 er uændret i forhold til Budgetvej-
ledning 2014, hvorfor en konverteringstabel ikke er relevant. I
bilag 2
er der en fortegnelse
over de love, cirkulærer og vejledninger, der henvises til i budgetvejledningen.
Bilag 3
inde-
holder eksempler på udformningen af punkt e (forslaget) i skrivelser til Finansudvalget. I
bilag
4
gengives standardkontoplanen. I
bilag 5
findes en oversigt over forelæggelsesgrænser ved-
rørende investeringer.
Budgetvejledning 2021
7