Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 241
Offentligt
2225589_0001.png
Statusrapport
(Maj 2020)
Signalprogrammet
(Status opgjort medio maj 2020)
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
1
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en
grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrul-
ningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af
afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificering-
sprogrammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forvente-
ligt fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuni-
seret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurde-
ring af risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Statusrapport (Maj 2020)
Introduktion til Signalprogrammet
2/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0003.png
2
Resumé
Ombordudrustning
Med den reviderede udrustningsplan forventes alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 fortsat klar til det
tidspunkt, hvor de skal bruges. Formalisering af den ny udrustningsplan (i form af underskrevet ændrings-
anmodning) udestår, men planen udgør rapporteringsgrundlaget, da det er den nye plan, som projekt og
leverandør arbejder efter. Leverandørens udfordringer med deres indkøbsproces har fortsat meget stor
bevågenhed fra Banedanmarks side, hvorfor Banedanmark har gennemført adskillige audits, og situatio-
nen er også bragt videre til Alstoms øverste ledelse. En række forbedringstiltag er allerede sat i værk, men
indtil de får fuld effekt, fortsætter Banedanmark med at følge udviklingen meget nøje.
Banedanmark er fortsat i gang med at undersøge alternativer til udrustning af IC2.
67 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. Ibrugtagning af strækningen
Struer-Thisted blev planmæssigt afsluttet den 6. april 2020. Dermed er to strækninger i Vestdanmark nu i
drift med det nye signalsystem. Den næste strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), er aftalt ibrugtaget i 1.
kvartal 2021. Banedanmark er i samarbejde med leverandøren fortsat i gang med at genbesøge udrul-
ningsplanen for de resterende strækninger.
Fjernbane Øst
Siden ibrugtagningen af den første strækning i Østdanmark, Roskilde-Køge den 15. december 2019, har
driften været tilfredsstillende, men der har været driftsudfordringer, som Banedanmark forventer vil blive
løst snarest, så regulariteten bringes tilbage til et acceptabelt niveau.
Der er i april indgået aftale med Alstom, hvor Alstom på baggrund af en detaljeret planlægning bekræfter,
at strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juni 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ultimo 2021
og København-Ringsted til ultimo 2022. Banedanmark forventer således stadig, at ibrugtagning af den
næste strækning, Køge-Næstved, kan ske indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021, dog forvente-
ligt med sparsom eller ingen buffer. Da den samlede plan for udrulningen af Signalprogrammet i Østdan-
mark fortsat genbesøges, fastholdes projektets samlede status som gul.
Statusrapport (Maj 2020)
Resumé
3/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0004.png
S-banen
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i 2022. På den
baggrund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning af glatte skin-
ner og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord først sættes i drift, når der er sik-
kerhed for, at den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021.
Statusrapport (Maj 2020)
Resumé
4/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0005.png
3
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt, dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/litra. Vurderingerne af milepælene på strækningsniveau visualiseres som neden-
stående proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurdering af, hvornår det er forvent-
ningen, at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste rapport, er den tidligere vurde-
ring overstreget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Mile-
pælene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde mar-
keres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden
problemer; gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte
milepæle vurderes at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen
kan overholdes, hvorfor den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen ”Klar til ibrugtagning”, som markerer det tidspunkt,
hvor Ba-
nedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidlige-
re end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være
markeret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien for-
ventes udrustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko,
da status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrug-
tagningsforum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslut-
ter, om strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og em-
ner, som skal håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte
væsentlige nøgleleverancer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte
strækning.
Status ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rappor-
tering, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om Sig-
nalprogrammet ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
Statusrapport (Maj 2020)
Resumé
5/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0006.png
4
Programplan og Risiko
Statusrapport (Maj 2020)
Programplan og Risiko
6/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0007.png
Statusrapport (Maj 2020)
Programplan og Risiko
7/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0008.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af for-
udsætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra
Anlægsplanen f.eks. fra Elektrificeringsprogrammet på visse strækninger.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen
specielt omkring den høje aktivitet i 2025-2030. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt
aftalte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks., at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes personale er til rådig-
hed for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og software
releases ibrugtages trinvist, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici, som kan påvirke hele eller dele af programmet. Pro-
gramrisici evalueres og håndteres af Signalprogrammets Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød),
middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen
for en risikos indvirkning på Anlægsplanen.
Der er fortsat et særligt fokus på vurderingen af risiko nr. 2 vedrørende mangel på ERTMS udrustede arbejdskø-
retøjer. Banedanmark arbejder pt. på en prioriteret liste over behovet for disse køretøjer. Denne aktion vedrører
mitigerende handling nr 1.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
1.
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes samt med andre
Banedanmark-projekter og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer. Der er en
risiko for forsinkelse af udrulninger på tværs af projekterne, hvis Banedanmark prioriterer vali-
datorressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Der er identificeret flere mitigerende handlinger, som Banedanmark
arbejder på. Det drejer sig bl.a. om at ændre trafikale løsninger og begrænse antallet af norm-
valideringer, der ikke kræver validatorressourcer. Projekterne er anmodet om at være klar med
dokumentation for ikke tildelte valideringsopgaver, hvis der opstår ledig validatorkapacitet
f.eks. fra andre projekter i Banedanmark. Signalprogrammet foretager prioritering af egne
valideringsopgaver for at sikre, at de mest nødvendige opgaver bliver tilgodeset.
2.
Mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder. Ibrug-
tagning kan blive forsinket, hvis Banedanmark ikke kan præsentere en acceptabel vedligehol-
delsesplan for strækningen.
Mitigerende handlinger:
Der er følgende handlinger og muligheder, som løbende vurderes
som mest effektive for at reducere risikoen: 1. Sikre dokumentation for afdækning af minimum
behov af ERTMS udrustede arbejdskøretøjer ifht. at kunne gennemføre ibrugtagning og drift af
Statusrapport (Maj 2020)
Programplan og Risiko
8/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0009.png
de forskellige strækninger. 2. Tilpasse udrustningsplanen for at imødekomme ønsker fra Ba-
nedanmarks division, Infrastruktur: 3. Almindeligt vedligeholdelsesarbejde udskydes. 4. Udvide
værkstedskapaciteten således at udrustningen kan foretages hurtigere.
3.
Cyber/IT-trussel som kan påvirke driften af de nye signalsystemer ved at omgå eksisterende IT-
sikkerhed og dermed påvirke udrulning på andre strækninger.
Mitigerende handlinger:
Truslen overvåges og reduceres ved at skabe overblik over svagheder
ved IT-arkitekturen, planlægge og udføre penetrationtests på områder, som ligger udenfor det
nuværende IT’s sikkerhedsområde samt etablere overvågning af ERTMS kommunikationens
grænseflader.
Statusrapport (Maj 2020)
Programplan og Risiko
9/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0010.png
4.3 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og
vurderingen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde
Anlægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Risikovurderingen af de enkelte togtyper er vurderet op imod datoen for, hvornår togene skal bruges af opera-
tørerne til de relevante strækninger.
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for Arrivas og Lokaltogs Lint41 samt DSB’s MQ er øget denne gang. I alle tilfælde skyldes det den
senere opnåelse af ibrugtagningstilladelsen, som bevirker, at serieudrustning igangsættes lidt senere end forud-
sat. Nærmere detaljer findes i kapitel 5.
Banedanmark undersøger alternativer til udrustning af Lokaltogs IC2, da disse ikke vil kunne blive udrustet i tide
til kørsel på Nykøbing F. Station fra december 2021. Der fremgår på den baggrund ikke en risikovurdering af
disse tog.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
LT Lint41
(12 til december 2020)
DSB ABs
(25 til december 2022)
DSB IC3
(72 til december 2022)
DSB MQ
(8 til december 2020)
Arriva Lint41
(43 til 1. kvt. 2021)
DSB IR4
(24 til december 2022)
Note:
Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende
handlinger
Statusrapport (Maj 2020)
Programplan og Risiko
10/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0011.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for RO5 tenderer til en forøgelse selvom det ikke kan ses af matricen nedenfor. Det
skyldes, at der er opstået endnu en forsinkelse af testforløbet, hvilket betyder, at vinduet for at kunne
rette fejl, som måtte opstå under test, reduceres. Flere detajler findes i kapitel 6.
Risikovurderingen af RO4 udgår også denne gang, da planen endnu ikke er aftalt med leverandøren.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO5
(Langå)-Struer-(Holstebro)
(1. kvt. 2021)
DK 2.1 softwareopgradering på EDL, R8 og R5
(Medio 2021)
RO6 - (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-Herning
(1. kvt. 2023)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Statusrapport (Maj 2020)
Programplan og Risiko
11/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0012.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet er steget for både Køge-Næstved (EDL S) og Mogenstup-Rødby (RO7Syd). Forøgelse
skyldes i begge tilfælde en samlet vurdering af flere risici. Flere detaljer findes i kapitel 7.
Idet der ikke foreligger en endelig plan for (Odense)-Svendborg (RO10), fremgår der fortsat ingen
risikovurdering af denne strækning.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
EDL S
Køge-Næstved
(JUL21)
RO7syd
Mogenstrup-Rødby
(DEC21)
RO1
Købehavn-Ringsted
(DEC22)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Statusrapport (Maj 2020)
Programplan og Risiko
12/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0013.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Nord - Farum-Ryparken og Ringbanen
(Januar 2021)
RO Center - Svanemøllen-Carlsberg/Bavnehøj
(Januar 2022)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(September 2022)
Teknisk løsning på glatte skinner (MSR)
(Juni 2021)
Afsluttende leverancer (PoD)
(Marts 2023)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Statusrapport (Maj 2020)
Programplan og Risiko
13/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0014.png
5
Overordnet status:
Fjernbane Ombordudrustning
Med den reviderede udrustningsplan forventes alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 fortsat klar til det tids-
punkt, hvor de skal bruges. Formalisering af den ny udrustningsplan (i form af underskrevet ændringsanmod-
ning) udestår, men planen udgør rapporteringsgrundlaget, da det er den nye plan, som projekt og leverandør
arbejder efter. Leverandørens udfordringer med deres indkøbsproces har fortsat meget stor bevågenhed fra
Banedanmarks side, hvorfor Banedanmark har gennemført adskillige audits, og situationen er også bragt videre
til Alstoms øverste ledelse. En række forbedringstiltag er allerede sat i værk, men indtil de får fuld effekt, fort-
sætter Banedanmark med at følge udviklingen meget nøje.
Banedanmark er fortsat i gang med at undersøge alternativer til udrustning af IC2.
67 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift.
5.1
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte
togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne stræk-
ning i drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen,
at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle
afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
December
2020
December
2021
•1.
kvt. 2020
1. kvt. 2021
Ultimo 2022
Behov:
25 ABs, 72 IC3 og
24 IR4 (en del af
grundlaget for at
kunne fremrykke
ibrugtagning af
København-
Ringsted)
2023
Milepæl
i
Trafikplan:
96 IC3
2025
Behov:
96 IC3 til
brug på Aarhus-
Fredericia 4. kvt.
2025
Behov:
13
Behov:
Behov:
Behov:
29 Arriva Lint41 12 Lokaltog Lint41 43 Arriva Lint41 til Lokaltog IC2 til
til Roskilde-Køge Struer-Holstebro Nykøbing F.
Struer-Thisted
Station (del af
Gennemført FEB20
Medio 2021
Milepæl
i
Mogenstrup-
Trafikplan: 20 IC3
Rødby)
Milepæl
i
Trafikplan: 10
DSB ABs
Behov:
20 MQ
overdrages fra
DSB til Arriva
5.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Alstom har rejst bekymring for, at der kan opstå forsinkelser pga. corona-situationen, men det har endnu kun
materialiseret sig få steder. Der er således pt. ingen væsentlige ændringer til udrustningsplanen. Dog er det en
kendsgerning, at produktionen af installationsdele er lukket ned hos en række af Alstoms underleverandører.
Dermed kan materialemangel blive et problem for at holde udrustningen i gang. DSB’s særlige forholdsregler på
værkstederne har bl.a. betydet, at udrustningen af IC3 togene lige nu ikke går helt så hurtigt, som forventet
samt at test af FoC for IR4 er blevet gennemført senere end planlagt, da der ikke kunne afsættes lokoførere til
testen pga. Corona-situationen. Der er tæt dialog om situationen med såvel jernbanevirksomhederne som Al-
stom, og alle arbejder fokuseret på at afbøde negative konsekvenser af de forholdsregler, som alle må tage.
Statusrapport (Maj 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
14/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0015.png
5.3 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.3.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er udrustet og godkendt
(den sidste af de 3 FoC er af typen Indusi)
Antal serietog: 15 ud af 93 er udrustet og godkendt (af de 93 serietog er
16 af typen Indusi, som er de IC3 tog, som kører til Tyskland)
KLAR: 20 tog
JUN20
6 mdr
.
Trafikplan: 20
tog DEC 2020
KLAR: 46 tog
MAR21
9
mdr.
Trafikplan: 46
tog DEC 2021
KLAR: 72 tog
SEP22
3 mdr.
Trafikplan: 72
tog DEC 2022
Risiko:
Ubetydeligt
Trafikplan: 96
tog DEC 2023
KLAR: 96 tog
•AUG24
15 mdr.
Behov: 96 tog
Aarhus-
Fredericia 4.
kvt. 2025
Der er ingen ændringer siden sidst. De 20 tog forventes fortsat klar i juni, og vil dermed være klar med en buffer
til milepælen i Trafikplanen. I alt er 16 tog nu udrustet og godkendt til drift. Udrustningen fortsætter, og der
arbejdes fortsat på to tog i parallel. Dog er fremdriften på de enkelte tog fortsat langsommere end forudsat,
hvilket skyldes Corona-situationen. Der arbejdes i samarbejde med leverandøren, DSB og deres underleveran-
dør på en plan, så den langsommere fremdrift kan håndteres inden for den samlede plan bl.a. ved i de kommen-
de måneder at tilføre flere ressourcer, og ved at forsøge at reducere udrustningstiden.
Der er tæt dialog med DSB om de 17 Indusi-tog. Den nuværende plan, hvor togene er klar i august 2024 er af-
stemt med DSB. Med den udrustningsplan er der taget højde for, at DSB har så meget materiel til rådighed, som
muligt samtidig med, at togene er klar i tide til drift på Aarhus-Fredericia ultimo 2025. Som rapporteret sidst vil
Indusi-togene, som den eneste togtype skulle godkendes direkte af ERA og ikke af Trafikstyrelsen, da det er en
grænsekrydsende flåde. Der er fortsat usikkerhed omkring godkendelsesprocessen, som pt. er under afklaring.
Derfor er milepælen for, hvornår den samlede flåde på 96 tog er klar, denne gang markeret gul for at vise denne
usikkerhed i planen.
Risikoniveauet for de første 72 tog er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko for en for-
sinkelse på 1-2 måneder, målt op mod at have 72 tog klar til december 2022.
Fremrykningen af ibrugtagning af Den ny bane, København-Ringsted kan håndteres med 72 IC3 tog. Ambitio-
nen er, at nå op på 79 IC3 tog efter de første måneder af køreplanen for 2023 med henblik på at få færre bindin-
ger for anvendelsen af IC3 togene
5.3.2 DSB MQ (Desiro)
KLAR: 12 tog
•Gennemført
DEC19
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og
godkendt
Antal serietog: 11 ud af 18 er udrustet og godkendt
Ibrugtagningstil
ladelse til level
0
MAJ20
Start serie
KLAR: 20 tog
(hele flåden)
Okt20
Nov20
BEHOV: 20
tog overdrages
til Arriva DEC20
Risiko: Middel
Start 2. FoC
(serie på 8 tog)
Gennemført SEP19
MAJ20
JUNI20
Statusrapport (Maj 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
15/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0016.png
Sikkerhedsassesseringsforløbet medfører en mindre forsinkelse af ibrugtagningstilladelsen, som dog fortsat
forventes opnået i maj. Milepælen er markeret gul for at synliggøre forsinkelsen. Forsinkelsen påvirker den ef-
terfølgende igangsættelse af serieudrustning, som forsinkes fra maj til juni. Tidspunktet for, hvornår den samle-
de flåde forventes klar er ændret fra oktober til slutningen af november. DSB har oplyst Banedanmark, at toge-
ne skal overdrages udrstede til Arriva medio december, hvilket også skyldes, at DSB’s værksted, hvor togene
udrustes, skal lukkes. Togene er dermed stadig klar i tide om end med en meget sparsom buffer, hvorfor buffe-
ren er fjernet ovenfor. Banedanmark arbejder sammen med leverandøren på at optimere planen.
Risikoniveauet er grundet den beskrevne forsinkelse øget, og klassificeres nu som middel. Der er 60-100% risiko
for en forsinkelse på 0-1 måned, målt op mod at have otte tog, og dermed den samlede flåde på 20 tog, klar til
overdragelsen medio december 2020.
5.3.3 ARRIVA Lint41
KLAR: 29 tog
inkl. ibrugt.
tilladelse
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 28 ud af 41 er udrustet og godkendt
Ibrugtagnings
-tilladelse til
level 0
MAJ20
KLAR: 14 tog
(og ialt hele
flåden på 43)
OKT20
BEHOV: 43
Langå-Struer-
Holstebro 1.
kvt.2021
Risiko:
Ubetydeligt
Start 2. FoC
Start serie
2 mdr.
buffer
Gennemført FEB20
Gennemført SEP19
MAJ20
JUNI20
Den eneste ændring siden sidst er, at serieudrustningen påbegyndes start juni i stedet for maj, hvilket ingen
indvirkning har på de efterfølgende milepæle. Den senere opstart skyldes, at ibrugtagningstilladelsen forventes
opnået senere end planlagt pga. sikkerhedsassesseringsforløbet,
dog stadig i maj. Milepælen ”Ibrugtagningstil-
ladelse” er markeret gul for at tydeliggøre denne sammenhæng og forsinkelse. De resterende 14 tog og dermed
hele flåden på 43 tog vil efter planen dog fortsat være klar i oktober 2020, og dermed i tide til ibrugtagning af
(Langå)-Struer-(Holstebro) i 1. kvartal 2021.
Risikoniveauet er grundet den beskrevne forsinkelse øget, men klassificeres fortsat som ubetydeligt. Der er 20-
40% risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, målt mod at have 43 tog klar til ibrugtagning i 1. kvartal 2021.
5.3.4 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serietog: 0 ud af 39 er udrustet og godkendt
KLAR: 12 tog
Roskilde-
Køge
OKT20
Start 1. FoC
Gennemført
JUN19
Start 2. FoC
Gennemført
NOV19
Ibrugtagnings-
tilladelse, level
0 til 1. FoC
Ibrugtagnings-
tilladelse, level
0 til 2. FoC
Start
serie
Gennemført
APR20 (1. serie).
1
md.
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC20
Risiko:
Ubetydeligt
Gennemført
FEB20
MAJ20
JUN20
Siden sidst er udrustningen af det første serietog afsluttet. Ibrugtagningstilladelsen til den anden FoC forventes
opnået lidt senere denne gang grundet sikkerhedsassesseringsforløbet. Serieudrustning af den anden serie
forventes dog for nuværende fortsat igangsat i juni, som planlagt. De 12 tog forventes fortsat klar i oktober
2020, og dermed i tide til brug på Roskilde-Køge, hvor Lokaltog overtager driften fra DSB i december 2020.
Status fastholdes gul grundet den sparsomme buffer.
Statusrapport (Maj 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
16/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0017.png
Risikoniveauet er grundet forsinkelsen af ibrugtagningstilladelsen til den anden FoC øget siden sidst, men klassi-
ficeres fortsat som ubetydeligt. Der er nu 20-40% risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, målt op mod at have 12
tog klar til december 2020.
5.3.5 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet og godkendt
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 23 er udrustet og godkendt
Start FoC
Gennemført APR19
Ibrugtagningstill. til
level 0
Gennemført NOV19
1
md.
BEHOV: 25 tog
DEC22*
Risiko: Ubetydeligt
Start
serie (10 tog)
MAJ20
KLAR: 10 tog
DEC20
BEHOV: 10 tog
DEC20 (Trafikplan)
KLAR: 25 tog
OKT22
*Udrustningen af de 25 tog til ultimo 2022 er en del af grundlaget for at fremrykke ibrugtagning af København-Ringsted med ERTMS
Som rapporteret sidst gjorde Corona-situationen, at start på serieudrustning måtte udskydes fra april til maj.
Udrustningen er nu igangsat, og de ti første tog forventes fortsat klar i december 2020, og dermed som forudsat
i Trafikplanen. Da der ingen buffer er, fastholdes den gule status. Banedanmark vil sammen med de involverede
parter forsøge at optimere udrustningsplanen. Udrustningen af den anden FoC er fortsat planlagt til at begynde
i maj 2021. Alle 25 tog forventes fortsat klar i oktober 2022, og dermed i tide til ibrugtagning af Den ny bane i
december 2022.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 0-1 må-
ned, målt op mod at have 25 tog klar til december 2022.
5.3.6 DSB IR4
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 43 er udrustet
Design & klar
til indkøb til
FoC
Gennemført og
udrustning af FoC
påbegyndt NOV19
Ibrugtagningst
ill. til level 0
AUG20
SEP20
Start serie
AUG20
SEP20
KLAR: 24 tog
JUL22
5
mdr.
Behov: 24 tog
til slut-2022*
Risiko: Ubetydeligt
KLAR: 44 tog
OKT23
NOV23
*Udrustningen af de 24 tog til ultimo 2022 er en del af grundlaget for at fremrykke ibrugtagning af København-Ringsted med ERTMS
FoC er udrustet, og der pågår nogle tests inden ibrugtagningstilladelsen opnås. Testene er igangsat senere end
planlagt, da Corona-situationen gjorde, at der ikke kunne afsættes nødvendigere ressourcer (lokomotivførere).
Derfor forventes ibrugtagningstilladelsen opnået lidt senere end sidst, ligesom også serieudrustning udskydes
en smule. De første 24 tog, som er en af forudsætningerne for at fremrykke ibrugtagning af Den ny bane, Kø-
benhavn-Ringsted, er dog fortsat klar i juli 2022, og dermed i tide. Den samlede flåde på 44 tog er denne gang
færdig lidt senere end sidst, hvilket skyldes den senere opstart af serieudrustningen, da der her ikke har været
buffer i planen.
Statusrapport (Maj 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
17/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 0-1 må-
ned, hvillket måles mod at have 24 tog klar ultimo 2022.
5.3.7 Lokaltog IC2
Det er tidligere aftalt med Lokaltog, at de skal have indbygget ETCS ombordudstyr i deres 13 IC2 tog til brug på
Nykøbing F. station for trafik mellem Nakskov og Nykøbing F. og senere til trafik ind og ud af Slagelse og
Holbæk samt mellem Tølløse og Holbæk (til værksted). Mindst 7 af disse togsæt skal derfor være
ombordudrustet og klar til drift fra december 2021, hvor Nykøbing Falster station overgår til det nye
signalsystem.
Der har imidlertid været udfordringer med at skaffe teknisk dokumentation, der har været frygt for at togene er
meget forskellige og det har vist sig nødvendigt for Alstom at lave ændringer i det indbygningsdesign, der var
forudsætningen for deres tilbud. Det er Banedanmarks og Alstoms vurdering, at IC2 togsættene er
komplicerede at udruste, og at det ikke kan nås til primo december 2021. Banedanmark undersøger derfor
mulige alternative løsninger til udrustningen af de 13 tog.
5.3.8 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger, men
er ikke påkrævede til en specifik strækning. Arbejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC + FoS på den
første type af gule arbejdskøretøjer (HOBW) pågår fortsat.
5.3.9 DSB Øresundstog
De 34 danske Øresundstog planlægges udrustet til ERTMS sammen med de 77 svenske Øresundstog i henhold
til et svensk gennemført udbud af denne ombygningsopgave. På dansk side vil DSB være aftalepart.
Statusrapport (Maj 2020)
Fjernbane Ombordudrustning
18/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0019.png
6
Overordnet status:
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. Ibrugtagning af strækningen Struer-
Thisted blev planmæssigt afsluttet den 6. april 2020. Dermed er to strækninger i Vestdanmark nu i drift med det
nye signalsystem. Den næste strækning, (Langå)-Struer-(Holstebro), er aftalt ibrugtaget i 1. kvartal
2021.Banedanmark er i samarbejde med leverandøren fortsat i gang med at genbesøge udrulningsplanen plan
for de resterende strækninger.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjyl-
land, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt
og udrulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstræk-
ning, (Fredericia)-Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre
strækninger i Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes at kunne gen-
nemføres inden 2027.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
Gennemført
2021
Driftstabilt produkt
inkl. RDT på Thisted-
Langå- (Holstebro)
Ultimo 2021
Start installation
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Bortset fra de ændringer, som tidligere er foretaget til testforløbet på strækningen (Langå)-Struer-(Holstebro),
pga. usikkerheder forbundet med vilkårene for ind- og udrejse i Europa, kører Vestprojektet planmæssigt.
6.3 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør
plangrundlaget, og planen forventes overholdt.
6.3.1 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
1. halvår 2021
Design
Gennemført
NOV18
Installation
afsluttes
MAJ20
Testforløb
afsluttes*
2. kvt. 20
Ibrugtag-
ningstilladelse
NOV20
Godkendt
ibrugtagning
1. kvt. 2021
Risiko: Middel
6
mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2021
*Gennemførelse af det samlede testforløb. Den endelige plan herfor udestår fortsat, men testene forventes afsluttet i 2. kvartal 2020.
Det er fortsat forventningen, at ibrugtagning sker i 1. kvartal. Der er dog også denne gang ændringer til testfor-
løbet, idet Site Acceptance Testen (SAT) endnu engang er udskudt, nu forventeligt til slutningen af maj. Det
Statusrapport (Maj 2020)
Fjernbane Vest
19/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0020.png
skyldes, at leverandøren teknisk ikke har været klar til at gennemføre testen, bl.a. krævedes yderligere test
inden SAT. Det har dog for nu ikke indvirkning på de resterende milepæle afspejlet ovenfor. Der er fra Ba-
nedanmarks side stor begåvenhed omkring forsinkelsen, og der vil blive foretaget en analyse af, om det kan få
indvirkning på opnåelsen af ibrugtagningstilladelsen, som lige nu er planlagt opnået i november.
Forsinkelsen af SAT bevirker, at den tid, der eventuelt skal bruges til at håndtere fejl og mangler, som observe-
res under test, begrænses. Der er derfor en tendens til et øget risikoniveau, men niveauet klassificeres stadig
som middel. Der er fortsat 40-60% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrug-
tagning 1. kvartal 2021.
6.3.2 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
Juni 2021
Design/Scope
Testforløb
afsluttes
2020
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Senest medio 2021
Scope frosset
Juni 2021
Risiko: Middel
Der er indgået aftale med leverandøren om en plan, hvor opgraderingen implementeres i juni 2021, som forud-
sat. Med implementeringen af denne opgradering, vil bl.a. yderligere arbejdsgange ifm. køreplanlægning blive
automatiseret.
Det er fortsat forventningen, at testforløbet vil være afsluttet i 2020. Softwaren testes lige nu i testmiljøet i
Joint Test Lab. Erfaringer fra DK2.0 medtages for at sikre den bedste teststrategi. Pålidelighedstesten forventes
først accepteret på de foregående strækninger, når denne software er implementeret.
Risikoniveauet er uændret og er fortsat klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til opgradering af EDL, RO8 og RO5 i juni 2021.
6.3.3 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4)
1. halvår 2022
Design
Installation
færdig
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagning
s-tilladelse
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2022
AUG22
MAJ20
FEB21
3. kvt.2021
1. kvt. 2022
Det er fortsat den foreløbige plan, som er afspejlet ovenfor. Det har vist sig, at der er behov for at opdatere
strækningsdesignet, hvis to usikrede overkørsler på strækningen, skal opgraderes ifm. Signalprogrammets ud-
rulning. Banedanmark er lige nu ved at afklare behovet og undersøger i den forbindelse også, hvad det vil bety-
de for ibrugtagningstidspunktet. Milepælen ibrugtagning er fortsat gul grundet denne udestående afklaring.
Der er ikke andre afhængigheder på strækningen. Der arbejdes fortsat på en aftalt plan med levererandøren, og
der udestår således en risikovurdering af ibrugtagningstidspunktet.
6.3.4 (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
2. halvår 2023
Design
Installation
færdig
SEP21
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagnings-
tilladelse
Ibrugtagning
Anlægsplan
2. halvår 2023
FEB21
2. kvt. 2022
4. kvt. 2022
1. kvt 2023
Risiko: Middel
Der er ingen ændringer siden sidst. Også her arbejder vi ud fra en foreløbig plan, som endnu ikke er formaliseret
med leverandøren, hvorfor milepælene er markeret grå. Den foreløbige plan tilsiger ibrugtagning i 1. kvartal
Statusrapport (Maj 2020)
Fjernbane Vest
20/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0021.png
2023, og dermed indenfor Anlægsplanen. Banedanmark undersøger pt., hvordan det kan hænge sammen trafi-
kalt ifht., at Midtjyske skal kunne tilgå Vemb Station fra Lemvigbanen.
Banedanmark er opmærksom på, at den foregående strækning, ifølge den foreløbige plan for RO4, ibrugtages i
3. kvartal 2022, og at der skal være tilstrækkelig buffer mellem de to ibrugtagninger.
Risikoniveauet er uændret og klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder,
hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i 1. kvartal 2023.
6.3.5 (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1)
Ultimo 2024 (RO1nord) /ultimo 2025 (RO1syd)
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT25 (K26)
Der arbejdes fortsat på en plan for strækningen,og den detaljerede plan udestår fortsat. Det er Banedanmarks
forventning, at strækningen, i overensstemmelsen med Anlægsplanen, samlet kan sættes i drift senest ved
udgangen af 2025. Ibrugtagningen af den sydlige del er bundet af, at DSB har brug for at kunne få IC4 til Aarhus
frem til medio 2025. Desuden skal alle IC3 (inkl. Indusi) være udrustet før den sydlige del af strækningen kan
ibrugtages. Risikovurdeirng udestår indtil en plan foreligger.
6.3.6 Efterfølgende strækninger
Som beskrevet ovenfor er strategien for implementeringen af Signalprogrammet lagt på en måde, så det sikres,
at det er et stabilt system, som er i drift på strækninger i Nord-, Vest- og Midtjylland,
inden
det udrulles på ho-
vedstrækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg.
Statusrapport (Maj 2020)
Fjernbane Vest
21/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0022.png
7
Overordnet status:
Fjernbane Øst
Siden ibrugtagningen af den første strækning i Østdanmark, Roskilde-Køge den 15. december 2019, har driften
været tilfredsstillende , men der har været driftsudfordringer, som Banedanmark forventer vil blive løst snarest,
så regulariteten bringes tilbage til et acceptabelt niveau.
Der er i april indgået aftale med Alstom, hvor Alstom på baggrund af en detaljeret planlægning bekræfter, at
strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til juli 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ultimo 2021 og Kø-
benhavn-Ringsted til ultimo 2022. Banedanmark forventer således stadig, at ibrugtagning af den næste stræk-
ning, Køge-Næstved, kan ske indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021, dog forventeligt med sparsom
eller ingen buffer. Da den samlede plan for udrulningen af Signalprogrammet i Østdanmark fortsat genbesøges
fastholdes projektets samlede status som gul.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen
herunder. Fokus er på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogen-
strup-Nykøbing F. På Mogenstrup-Nykøbing F. er implementeringen af det nye signalsystem en forudsætning
for fuld drift. Strækningen skal desuden elektrificeres, før elektriske tog indsættes. Banedanmark har haft en
ambition om at fremrykke ibrugtagning af Den ny bane, København-Ringsted fra december 2023 til december
2022. Der er i april 2020 indgået aftale med Alstom om ibrugtagning i december 2022. Derudover skal Signal-
programmet sikre et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm. Forsinkelsen af
Odense-Svendborg påvirker ikke de kritiske strækninger, og det samlede projekt forventes gennemført senest
2030.
4. kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
Gennemført DEC19
2. kvt 2021
4. kvt. 2021
2025
Driftsstabilt produkt
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
København-Peberholm
Ibrugtagning af Køge-
Ibrugtagning af
Næstved
Mogenstrup-Rødby.
(Øst EDL Syd)
(forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
7.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Der er aktuelt ingen kendte konsekvenser af corona-situationen for projektets idriftsættelsesmilepæle. På de
nære milepæle ses der forsinkelser, men de forsøges mitigeret. F.eks. rapporterede vi sidst, at leverancerne af
teknikhytter til RO7s (Mogenstrup-Rødby) var forsinkede. Vurderingen er nu, at såfremt Alstoms fabrik genåb-
ner i maj, vil forsinkelserne kunne håndteres. På de andre strækninger, hvor arbejdet er i gang, er der ikke pt.
forsinkelser. Da den samlede plan for udrulningen i Østdanmark fortsat genbesøges, er det pt. vanskeligt at
vurdere eventuelt kommende konsekvenser.
Flere af Alstoms lokationer, herunder også fabrikker, er ramt af nedlukning, ligesom der allokeres begrænset
bemanding grundet frygt for smittespredning. Det er aftalt med Alstom, at de skal udarbejde en plan for opstart
af aktiviteter, så snart det bliver muligt at genåbne. Der holdes nøje øje med fremdriften for de kommende ud-
rulninger, som for nuværende primært kan risikere at blive ramt af situationen.
Statusrapport (Maj 2020)
Fjernbane Øst
22/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0023.png
7.3 Overblik over status for aktive strækninger
I dette afsnit følges de aktive strækninger, dvs. de strækninger, hvor arbejdet er igangsat. De resterende, efter-
følgende strækninger behandles i det afsluttende afsnit. Her er det Banedanmarks Anlægsplan, som udgør
plangrundlaget, og planen forventes overholdt.
7.3.1 Softwareopgradering (EDL N2) af teststrækning (Roskilde)-(Køge) (EDL N)
Medio 2020
Planen er fortsat at implementere fejlrettelser og yderligere funktionaliteter til systemet på strækningen i juni
2020. Banedanmark har besluttet, at det vil være nødvendigt med endnu én dags testkørsel (Trial Run) før
ibrugtagning for at opdateringen kan få tilført de ønskede yderligere funktioner. Den endelige dato for gennem-
førsel af denne test udestår på nuværende tidspunkt. Funktionerne vil gøre visse arbejdsgange mere automati-
serede, hvilket bl.a. indebærer, at rangerfolk og personale, som er ansvarlige for at koordinere og melde spor-
spærringer, får et bedre redskab i form af såkaldte håndholdte terminaler. Funktionerne er dog ikke kritiske,
hvorfor strækningen kunne ibrugtages uden i december.
7.3.2 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
1. halvår 2021
Design
•Gennemført
Installation
afsluttet
•AUG20
Testforløb
afsluttet
•APR21
•FEB21
Ibrugtag-
ningstillad.
•JUN21
Klar til
ibrugtagning
•JUN21
•Risiko:
Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2021
Med den aftale, som er indgået med Alstom om plangrundlaget, har det været muligt at optimere testforløbet,
så det kan afsluttes allerede i februar. Ibrugtagning forventes fortsat at ske i juni 2021, og dermed i overens-
stemmelse med Anlægsplanen. Anlægsplansmilepælen fastholdes gul grundet den begrænsede buffer.
Behovet for test og sporspærringer er fortsat under granskning for at sikre, at behovet er så tilskåret som mu-
ligt.
Med strækningen implementeres også yderliegere trafikstyringsfunktionaliteter, som er nødvendige for, at
systemet teknisk kan håndtere de efterfølgende strækninger.
Risikoniveauet er øget siden sidst, men er fortsat klassificeret som middel. Forøgelsen skyldes en samlet vurde-
ring af flere risici bl.a. en forsinket leverance af sikkerhedsdokumentation fra leverandøren, Banedanmarks
bekymring for, om leverandøren kan levere den aftalte funktionalitet, samt strækningens kompleksitet. Der er
nu 40-60% risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juni 2021.
7.3.3 Mogenstrup-Rødby (RO7 syd)
1. halvår 2022
Design
•OKT20
Installation
•SEP21
Testforløb
afsluttet
•OKT21
•AUG21
Ibrugtagnings
tilladelse
•NOV21
Godkendt
ibrugtagning
•DEC21
•Risiko:
Middel
6
mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2022
Note: Arbejder relateret til Ringsted-Femern projektet betyder, at strækningen fra maj 2021 spærres for trafik, og som udgangspunkt kan stræk-
ningen først sættes i drift, når det nye signalsystem er ibrugtaget. Indtil da vil der kun køre begrænset trafik (et tog i hver retning i timen). Ba-
nedanmark har foretaget den vurdering, at det kun vil være muligt at understøtte, at der er begrænset drift er på strækningen i op til et halvt år,
hvorfor Anlægsplanen tilsiger ibrugtagning senest 1. halvår 2022. Banedanmark arbejder derfor på at kunne ibrugtage strækningen med nyt
system så hurtigt, som muligt, og forventeligt allerede i december 2021. Ringsted-Femern projektet arbejder desuden på en midlertidig løsning,
hvor der kan køres med reduceret drift på strækningen indtil det nye system er i drift. Bemærk at Banedanmark rapporterer på første fase af
anlægsprojektet dvs. enkeltspor ml. Nykøbing F. og Rødby.
Ligesom det er tilfældet for Køge-Næstved, har det med den aftale, som er indgået med Alstom om plangrund-
laget, været muligt at optimere testforløbet, så det kan afsluttes allerede i august 2021. Det er fortsat planen, at
strækningen kan sættes i drift, som forudsat i december 2021, og dermed inden for Anlægsplanen.
Statusrapport (Maj 2020)
Fjernbane Øst
23/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0024.png
Såvel test- som migrationsstrategien drøftes pt. med leverandøren. Aktiviteter er udfordret af det sparsomme
antal validatorer, hvilket betyder, at visse aktiviteter må genovervejes, så planen kan overholdes. Derudover er
der meget tæt koordinering med andre projekter i Banedanmarks portefølje, som også har arbejder på stræk-
ningen (Elektrificeringsprogrammet og Ringsted-Femern projektet).
I forbindelse med ibrugtagning af strækningen vil trafikstyringssystemet bl.a. udvides til at kunne håndtere
vippebroer som den over Guldborgsund ved Nykøbing Falster.
Risikoniveauet er øget siden siden sidst, men er fortsat klassificeret som middel. Forøgelsen skyldes en samlet
vurdering af flere risici bl.a. indvirkning fra Corona-situationen, strækningens kompleksitet og leverandørens
sene leverance af sikkerhedsdokumentation. Der er nu 40-60% risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket
vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
7.3.4 København-Ringsted (RO1)
ultimo 2022
Signallayout og
design (Alstom)
•Påbegyndes
2. halvår
2020
Testforløb
•Afventer
planlægning
Ibrugtagningstill.
•Afventer
planlægning
Forventet
ibrugtagning
DEC 2022
Risiko: Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2023
Der er indgået aftale med Alstom, som bekræfter en fremrykning af strækningen til december 2022. Den detal-
jerede planlægning pågår fortsat. I udgangspunktet er strækningen med Anlægsplanen forudsat ibrugtaget
ultimo 2023
eller når der er tilstrækkeligt antal tog udrustet med nyt ombordudstyr.
I løbet af 2020 vil Banedanmark gennemføre fysiske ændringer i infrastrukturen, og Alstom vil derefter gå i gang
med at opdatere designgrundlaget.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og klassificeres som middel. Der er 20-40 % risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2022.
7.3.5 (Odense)-Svendborg (RO10)
Plan udestår. Ibrugtagning i 2024 - 2026
Design*
•Gennemført
NOV17
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Installation
Testforløb
afsluttet
Ibrugtag.-
tillad.
Klar til
ibrugtagning
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
Der er som udgangspunkt behov for validatorressourcer til denne strækning. Det er Banedanmarks vurdering, at
strækningen tidligst kan tildeles validering til ibrugtagning i 2024. Der fremgår ingen plandatoer ovenfor, da der
lige nu arbejdes på en ny plan med leverandøren. Indtil andet er aftalt, arbejder Alstom videre med installatio-
nerne på strækningen, om end med begrænsede ressourcer.
7.3.6 Efterfølgende strækninger
Når Mogenstrup-Rødby og den ny bane København-Ringsted er ibrugtaget, vil de næste strækninger, der over-
går til det nye signalsystem, være Storstrømsbroen, Svendborgbanen og Nordvestbanen - det er Banedanmarks
ambition, at Nordvestbanen fremrykkes til ultimo 2024 og at Svendborgbanen ibrugtages i perioden 2024-
2026. Den resterende del af udrulningsplanen genbesøges i forbindelse med den igangværende genplanlæg-
ning.
Statusrapport (Maj 2020)
Fjernbane Øst
24/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0025.png
8
Overordnet status:
S-bane
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i 2022. På den bag-
grund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning af glatte skinner og
ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord først sættes i drift, når der er sikkerhed for, at
den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
Januar 2021
•RO
Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
•Teknisk
løsning af glatte
skinner
December 2021
(januar 2022)
•RO
Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Sept. 2022
•RO
Syd: Sydhavn-Køge og
Carlsberg-Frederikssund/
Høje Taastrup
8.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Der er aktuelt ingen kendte konsekvenser af corona-situation for udrulningen af Signalprogrammet på S-banen.
8.3 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.3.1 Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen (RO Nord)
Januar 2021
Design
•Gennemført
*Anden operationelle test
Installation
•Gennemført
Test*
•AUG20
Ibrugtagnings-
tilladelse
JAN21
Ibrugtagning
Januar 2021
•Risiko:
Middel
Der er ingen ændringer til milepælene. Den første operationelle test blev planmæssigt i weekenden i uge 20., da
det vurderes, at systemet er tilstrækkeligt modent.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på
3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2021.
8.3.2 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Juni 2021
Design
•OKT20
Test*
•NOV20
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Juni 2021
•Risiko:
Middel
*Test gennemføres på Early Deployment Strækningen og RO2
Statusrapport (Maj 2020)
S-bane
25/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0026.png
Der er ingen ændringer siden sidst. Løsningen, som håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner, forven-
tes fortsat implementeret i sommeren 2021, og dermed inden løvfaldssæsonen 2021, som forlangt af Ba-
nedanmark. På et af de faste fremdriftsmøder med Siemens i starten af maj, meldte leverandøren, at fremdrif-
ten med udviklingen er planmæssig, og at ibrugtagning i juni 2021 fortsat er sandsynlig. Testen af første del af
løsningen forventes gennemført i november.
Det er fortsat en forudsætning, at Banedanmark har vished for, at løsningen er implementeret inden løvfalds-
sæsonen 2021, før RO Nord ibrugtages. Derfor følger Banedanmark nøje fremdriften både ved hjælp af en ræk-
ke milepæle (ovenfor følges kun de største), ligesom der vil være månedlige opfølgningsmøder med Siemens fra
december 2019 til januar 2021. Som tidligere rapporteret ønsker Banedanmark desuden løsning af andre pro-
blemstillinger forårsaget af glatte skinner. Der er indgået aftale med Siemens om en teknisk løsning, som hånd-
terer disse andre problemstillinger. Denne løsning vil senest blive implementeret med de afsluttende leverancer.
Banedanmark er dog i samarbejde med DSB lige nu i gang med at undersøge et alternativ til den tekniske løs-
ning.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på
3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juni 2021.
8.3.3 Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Januar 2022
Design*
•Gennemført
SEP19
*Anden operationelle test
Installation
•JUL20
Test*
•AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
•DEC21
Ibrugtagning
Januar 2022
•Risiko:
Middel
Der er ingen ændringer til milepælene. Installationsarbejdet fortsætter, og Siemens og Banedanmarks trafik-
planlægningsafdeling er blevet enige om, hvilke sporspærringer der er nødvendige for at færdiggøre installati-
onsarbejdet. Dermed har det været muligt at optimere planen, så installationsarbejdet kan færdiggøres allerede
i juli.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på
3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2022.
8.3.4 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
September 2022
Design
•AUG20
Installation
•SEP21
Test*
•FEB22
Ibrugtagningstill.
SEP22
Ibrugtagning
September 2022
•Risiko:
Middel
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Der er ingen ændringer siden sidst. Leverandøren har påbegyndt planlægningen af installationsarbejdet. Arbej-
det er planlagt til at starte i oktober.
Risikoniveauet er fortsat klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvil-
ket vurderes i forhold til ibrugtagning i september 2022.
Statusrapport (Maj 2020)
S-bane
26/27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 241: Orientering om statusrapport for Signalprogrammet (opgjort medio maj 2020) fra Banedanmark
2225589_0027.png
8.3.5 Afsluttende leverancer
Marts 2023
Design
•SEP21
Installation*
•MAJ22
Test**
•JUL22
Ibrugtagningstillad
else
MAR23
Ibrugtagning
Marts 2023
•Risiko:
Middel
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
De afsluttende leverancer har ingen sammenhæng eller binding i øvrigt til ibrugtagning af de forudgående
strækninger. Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsop-
graderingen mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrak-
ten. Derudover inkluderer leverancerne grænsefladen til Vigerslev på fjernbanenettet. Det er en del af aftalen
med Siemens, at disse leverancer udskydes til efter RO Syd er sat i drift. De afsluttende leverancer ændrer såle-
des ikke ved, at det nye signalsystem forventes udrullet og ibrugtaget på alle strækninger på S-banen i 2022.
Anden del af den tekniske løsning på problemstillinger forårsaget af glatter skinner vil senest blive implemente-
ret med disse leverancer. Som nævnt ovenfor arbejdes der dog på et alternativ til den anden del.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 3-
4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i marts 2023.
Statusrapport (Maj 2020)
S-bane
27/27