Notat: Beløbsordningen og de offentlige finanser
Sammenfatning
Den såkaldte beløbsordning giver udlændinge mulighed for at opholde sig og
arbejde i Danmark, hvis de er tilbudt et arbejde med en årsløn over et vist mi-
nimum, der kaldes beløbsgrænsen. Finansudvalget har bedt de økonomiske
konsulenter i Folketinget belyse, hvorledes en ændring af beløbsgrænsen på-
virker de offentlige finanser.
1
De økonomiske konsulenter har fundet to institutioner, der – for
nylig
– har fo-
retaget et
egentligt
skøn for, hvor meget en ændring af beløbsgrænsen sam-
let set vil påvirke de offentlige finanser: Finansministeriets (FM) og Dansk In-
dustris (DI) seneste beregninger fra 2019. Nærværende analyse vil fokusere
på beregningsmetoder og teoretiske forudsætninger bag de to analyser.
2
FM og DI er enige om, at det vil være en gevinst for den offentlige saldo, hvis
beløbsgrænsen sænkes med 100.000 kr. Det vil sige, at de skatteindtægter,
som merindvandringen vil give anledning til, vil overstige merudgifterne til ek-
sempelvis sundhed og børnepasning. Der er imidlertid stor forskel på FM’s
og DI’s skøn. DI regner med en gevinst på 3,9 mia. kr. i 2030 svarende til
godt 2 mia. kr. i 2025 (2019-niveau), mens FM’s øvre skøn udgør knap 0,5
mia. kr. i 2025 (2019-priser). De økonomiske konsulenter vurderer, at to tred-
jedel af forskellen på skønnet i 2025 skyldes uenighed om, hvor mange eks-
tra udlændinge der kommer til Danmark. Den sidste tredjedel skyldes uenig-
hed om, hvor meget den enkelte udlænding typisk vil bidrage med til de of-
fentlige finanser, jf. figur 1.
Figur 1: Uenighed om ekstra antal udlændinge trækker 2/3 af forskellen mellem
DI og FM i 2025
Finansministeriets vurdering af effekten for den offentlige saldo i 2025 af at sænke beløbsgrænsen
med 100.000 kr. samt effekten ved anvendelse af Dansk Industris metode i 2025
Mia. 2019 kr.
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
Dansk Industris skøn
Finansministeriets
højeste skøn i FIU 17
Forskel på skøn i
2025
23. juni 2020
Det Internationale Sekretariat
Kathrine Lange
Økonomisk chefkonsulent
+45 3337 3323
Forskel genereret af, hvor
mange ekstra personer der
kommer
Forskel på gennemsnitligt
nettobidrag pr. person
Kilde: Egne beregninger på baggrund af svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 17 (alm. del) af 22.
aug. 2019 samt ”Metodenotat – beregningerne af arbejdsmarkedsforslagene i DI’s 2030-plan",
november 2019, www.DI.dk. Note: Bidraget fra uenighed om antal er udregnet givet Finansministeriets
skøn for det gennemsnitlige nettobidrag. Bidraget fra uenighed om nettogevinst pr. person er udregnet
givet Dansk Industris skøn for antallet af ekstra personer. Anm: Se note til tabel 1.
1
Jf. referat af møde i Finansudvalget torsdag den 20. februar 2020. Referatet er ikke offentligt
tilgængeligt.
De økonomiske konsulenter i Folketinget består af to økonomer, der ikke har adgang til de
samme modeller som centraladministrationen. De økonomiske konsulenter bestræber sig der-
for primært på at forklare forskellen på forskellige beregningsmetoder og teoretiske forudsæt-
ninger.
2
Side 1 | 56