Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 218
Offentligt
2210455_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget og Finansudvalget
Kommissionens reviderede forslag til den flerårige
finansielle ramme (MFF) for 2021-2027 samt tilknyttede
genopretningsfond
Sammenfatning
Kommissionen har den 27. maj 2020 fremsat det reviderede forslag til
den flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027 og forslag til en til-
knyttet genopretningsfond i lyset af covid-19.
Kommissionen foreslår et samlet niveau for den reviderede MFF på 1.100
mia. euro i forpligtigelser og 1.103,5 mia. euro i betalinger (begge i 2018-
priser). Udgangspunktet har været det tidligere kompromisforslag fra den
faste formand for Det Europæiske Råd, Charles Michel, fra den 14. fe-
bruar 2020.
I tilknytning til MFF-forslaget har Kommissionens fremsat et forslag om en
genopretningsfond på 750 mia. euro, hvoraf 500 mia. euro skal fordeles i
tilskud via forskellige EU-programmer og instrumenter mv. De resterende
250 mia. euro skal være til rådighed for EU-landene i form af lån.
Kommissionen vil finansiere de 750 mia. euro ved at optage lån på kapi-
talmarkederne med sikkerhed i EU-budgettet. Det fælles EU-lån skal først
afvikles fra den næste MFF-periode og er spredt ud over en 30 årig tids-
horisont (2028-2058).
Kommissionens forslag skal drøftes af EU’s stats- og regeringschefer på
videokonferencen den 19. juni, men forventninger er dog, at der vil blive
indkaldt til yderligere møder i juli.
15. juni 2020
Kontaktperson
Martin Jørgensen
(3622)
Indledning
Kommissionen præsenterede den 27. maj 2020 forslaget til den reviderede
flerårige finansielle ramme (MFF’en) 2021-2027 og forslaget til den tilhørende
Side 1 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0002.png
genopretningsfond (genopretningsinstrumentet Next Generation EU), der
skal bidrage til genopretningen af EU-landenes økonomier efter covid-19.
Der er der dog tale om en større pakke af forslag, der bl.a. indeholder forslag
til udmøntningen af midlerne under genopretningsfonden. Der er i alt forslag
til 20 retsakter
1
.
Overordnet udgiftsniveau
Kommissionens forslag til revideret MFF-ramme har et overordnet samlet ni-
veau på 1.100 mia. euro (faste 2018-priser), hvilket svarer til 1,079 pct. af de
27 EU-landes bruttonationalindkomst (BNI)
2
. Betalingerne er sat til 1.103,5
mia. euro, svarende til 1,082 pct. af BNI.
Flerårige finansielle ramme 2021-2027
(forpligtigelser, pct. af BNI)
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
1,300
1,074
1,079
1,114
Selvom MFF-rammen ofte omtales i procent af BNI, så fastlægges den i no-
minelle tal. Det betyder også, at når MFF-rammen er vedtaget, så ændrer
den sig ikke som følge af udviklingen i BNI i løbet af de syv år.
1
Forslagene knyttet direkte til MFF’en omfatter selve det reviderede MFF- forslag 2021-2027
KOM (2020) 443,
forslag til genopretningsfond
KOM (2020) 441,
forslag til ændring af ordnin-
gen for EU’s egne indtægter
KOM (2020) 445
samt forslag til ændring af den nuværende MFF-
ramme for 2014-2020
KOM (2020) 446.
Hertil kommer forslag om 16 sektorretsakter, som kan
findes
her.
) Kommissionen angiver ikke det reviderede MFF-forslag i procent af BNI pga. usikkerhed om-
kring den fremtidige udvikling i BNI. Angivelsen i procent af BNI er derfor baseret på de tidligere
prognoser for BNI i perioden 2021-2027.
2
Side 2 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0003.png
Fordelingen af MFF-rammen på hovedkategorier og de enkelte år i perioden
2021-2027 kan ses herunder (en detaljeret fordeling af MFF’en og genopret-
ningsfonden på de enkelte programmer mv. kan ses i bilag I og II).
Sammenlignet med kompromisforslaget fra Det Europæiske Råds (DER) fa-
ste formand fra februar 2020, er Kommissionens nye MFF-forslag 5,2 mia.
euro højere målt i forpligtigelser
3
og 19,4 mia. euro højere målt i betalinger
(begge målt i faste 2018-priser). Det er betalingerne, der har betydning for
medlemslandenes bidrag til EU-budgettet. Hvis man ser på de særlige instru-
menter, der ikke regnes med under MFF-rammen, så udgør de 47 mia. euro,
hvilket er 23,9 mia. euro mere end i DER-formandens kompromisforslag.
Hvis niveauet i det reviderede MFF-forslag sammenlignes med Kommissio-
nens oprindelige forslag fra maj 2018, er der tale om et fald på 34,6 mia. euro
i forpligtigelser og 1,3 mia. euro i betalinger.
3
Forpligtigelsesbevillinger er juridiske forpligtigelser om betalinger, som kan strække sig over
flere år, mens betalingsbevillingerne er de faktiske betalinger, som EU kan gennemføre i et gi-
vent år. Betalingerne udspringer af forpligtigelser fra det aktuelle eller tidligere år. Hvis der er
tale om udgifter, der skal afholdes det samme år, vil forpligtigelser og betalinger være identiske.
Side 3 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0004.png
Budgetkategori
Beløb i mia. euro, faste
2018-priser
1. Det indre marked,
innovation og det digi-
tale
Horisont Europa
CEF-transport
CEF-energi
CEF-digital
Digitalt Europa
InvestEU-fonden
Solvensinstrument
ITER
Rumprogrammet
Øvrige programmer m.v.
Margen
MFF
2014-
2020
1
127,7
Kom-
missio-
nens
MFF-
forslag
166,3
DER-
forman-
dens
MFF-
forslag
149,5
Revide-
ret
MFF-
forslag
140,7
Gen-
opret-
nings-
fond
69,8
MFF +
genop-
ret-
nings-
fond
210,5
76,3
12,9
4,8
1,1
0,2
4,4
-
3,0
11,3
15,6
-1,9
83,5
11,4
7,7
2,7
8,2
13,1
-
5,4
14,2
9,3
10,8
80,9
11,4
5,2
1,8
6,8
11,3
-
5,0
13,2
6,4
7,5
80,9
12,9
5,2
1,8
8,2
1,3
0,1
-
2
13,2
14,2
2,9
13,5
-
-
-
-
30,3
26,0
-
-
-
-
94,4
12,9
5,2
1,8
8,2
31,6
26,1
-
13,2
14,2
2,9
2. Samhørighed og
værdier
Herunder: økonomisk,
social og territorial sam-
hørighed (samhørig-
hedsstøtte)
BICC og CRI
REACT-EU
Finansieringsomkostninger
ifm. genopretningsfonden
Genopretningsfacilitet
Erasmus+
Øvrige programmer m.v.
Margen
400,3
379,0
392,0
330,6
380,1
323,2
374,5
323,2
610,0
50,0
984,5
373,2
0,2
-
-
-
14,9
7,6
-1,4
22,2
-
-
-
26,4
8,8
4,0
19,2
-
-
-
21,2
7,3
9,2
0,0
0,0
17,4
0,0
24,6
7,2
2,1
-
50,0
-
560,0
-
-
-
0,0
50,0
17,4
560,0
24,6
7,2
2,1
3. Naturressourcer og
miljø
Herunder: markedsrela-
terede udgifter og di-
rekte betalinger (traditio-
nel landbrugsstøtte,
søjle I)
Landdistrikt (søjle II)
LIFE
Omstillingsfonden
Øvrige programmer m.v.
428,4
309,1
336,6
254,2
354,1
256,7
357,0
258,3
45,0
-
402,0
258,3
102,0
3,5
-
7,8
70,0
4,8
-
6,8
72,5
4,8
7,5
6,8
75,0
4,8
10,0
7,4
15,0
-
30,0
-
90,0
4,8
40,0
7,4
Side 4 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0005.png
Margen
6,0
0,8
5,8
1,5
-
1,5
4. Migration og græn-
seforvaltning
Asyl- og migrationsfonden
Fonden for integreret
grænseforvaltning
Øvrige programmer m.v.
Margen
10,6
7,2
2,8
3,2
-2,6
30,8
9,2
8,2
11,4
2,0
21,9
8,7
5,5
6,5
1,2
31,1
11,0
11,0
7,7
1,4
-
-
-
-
-
31,1
11,0
11,0
7,7
1,4
5. Sikkerhed og for-
svar
Forsvarsfonden
Fonden for intern sikker-
hed
Afvikling af atomkraftvær-
ker
Militær mobilitet
Civilbeskyttelse (rescEU)
Sundhedsprogram
Øvrige programmer m.v.
Margen
2,0
0,6
1,2
1,4
-
0,6
0,4
1,1
-3,3
24,3
11,5
2,2
1,1
5,8
1,2
0,4
3
0,9
1,6
14,3
7,0
1,7
1,1
1,5
1,0
0,4
0,3
1,3
19,4
8,0
2,2
1,1
1,5
1,1
1,7
2,8
1,0
9,7
-
-
-
-
2,0
7,7
-
-
29,1
8,0
2,2
1,1
1,5
3,1
9,4
2,8
1,0
6. Naboområder og
verden
Fællesinstrumentet NDICI
Humanitær bistand
Førtiltrædelsesbistand
FUSP inkl. OLT/Grønland
Øvrige programmer m.v.
Margen
96,3
71,8
9,9
13,0
2,7
0,9
-2,0
108,9
79,2
9,8
12,9
3,1
1,0
2,9
101,9
75,5
9,8
11,4
2,8
0,7
1,7
102,7
75,5
9,8
12,9
2,8
1,0
0,7
15,5
10,5
5,0
-
-
-
-
118,2
86,0
14,8
12,9
2,8
1,0
0,7
7. Europæisk offentlig
forvaltning
Forpligtigelser i alt
Procent af BNI
Betalinger i alt
Procent af BNI
Uden for MFF-rammen
Globaliseringsfonden
Solidaritets- og nød-
hjælpsreserve
Solidaritetsfonden
Fleksibilitetsinstrumentet
Fredsfaciliteten
I alt
70,8
1.136,0
75,6
1.134,6
1,11
1.104,8
1,08
73,1
1.094,8
1,074
1.084,1
1,06
74,6
1.100,0
1,079
4
1.103,5
1,082
4
-
750,0
-
-
-
74,6
1.850,0
-
-
-
1,0
2,0
4,0
4,0
-
12,0
1,4
4,2
4,2
7,0
9,2
26,0
1,3
8,4
2,7
21,0
7,0
7,1
9,2
5
47,0
-
-
-
-
-
-
2,7
21,0
7,0
7,1
9,2
47,0
5,4
8,0
23,1
1) Opgørelsen for 2014-2020 er baseret på Europa-Parlamentets
analyse.
Side 5 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0006.png
2) ITER fremgår umiddelbart ikke som selvstændigt punkt af programoversigten under budgetka-
tegori 1.
3) Er i det oprindelige MFF-forslag fra Kommissionen en del af Den Europæiske Socialfond+.
4) Kommissionen angiver ikke det reviderede MFF-forslag i procent af BNI pga. usikkerhed om-
kring den fremtidige udvikling i BNI. Angivelsen i procent af BNI er derfor baseret på de tidligere
prognoser for BNI i perioden 2021-2027.
5) Fredsfaciliteten er ikke direkte nævnt i det reviderede forslag til MFF, så derfor antaget, at ni-
veauet svarer til niveauet i det originale forslag.
Kommissionen fremhæver, at en række programmer er blevet styrket i for-
hold til kompromisforslaget fra februar:
Programmet for det
digitale Europa
hæves med 1,4 mia. euro til
samlet 8,2 mia. euro.
Connecting Europe faciliteten (CEF)
hæves med 1,5 mia. euro
samlet 19,9 mia. euro.
Programmet for det
indre marked
hæves med 1,0 mia. euro til sam-
let 3,7 mia. euro.
Samarbejde på
beskatningsområdet
(FIDCALIS) hæves med 58
mio. euro til samlet 240 mio. euro.
Samarbejde på
toldområdet
hæves med 196 mio. euro til samlet
840 mio. euro.
Erasmus+
hæves med 3,4 mia. euro til samlet 24,6 mia. euro
Programmet for et
kreativt Europa
hæves med 178 mio. euro til
samlet 1,5 mia. euro.
Den
fælles landbrugspolitik
hæves med 4 mia. euro til samlet
333,3 mia. euro.
Den Europæiske
Hav- og Fiskerifond
hæves med 0,5 mia. euro til
samlet 5,9 mia. euro.
Asyl- og Migrationsfonden
og
Fonden for Integreret Grænsefor-
valtning
hæves med samlet 7,8 mia. euro til samlet 22,0 mia. euro
(11,0 mia. euro hver).
Fonden for Intern Sikkerhed
hæves med 0,5 mia. euro til samlet
2,2 mia. euro.
Den Europæiske
Forsvarsfond
hæves med 1,0 mia. euro til samlet
8,0 mia. euro.
Førtiltrædelsesbistand
hæves med 1,5 mia. euro til samlet 12,9
mia. euro.
Side 6 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0007.png
Fordelingen af midler på samhørighed, landbrug, administration og øvrige po-
litikker (herunder nye prioriteter) i det reviderede MFF-forslag kan ses herun-
der.
Fordeling af de 1.100 mia. euro i det reviderede MFF-forslag 2021-2027
(mia.
euro, faste 2018-priser)
Fordeling af de 1.850 mia. euro i det reviderede MFF-forslag 2021-2027
og den tilknyttede genopretningsfond
(mia.
euro, faste 2018-priser)
Side 7 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0008.png
Generelt
Hvad angår de tværgående elementer i det reviderede MFF-forslag, så fast-
holder Kommissionen bl.a. følgende:
Klima
Kommissionen fastholder, at andelen af den samlede ramme som
skal gå til klimatiltag, som minimum skal udgøre 25 pct
4
.
Retsstatsprincippet
Medlemslandene skal også overholde retsstatsprincippet i forbin-
delse med håndtering af EU-støtte, så gennemførelsen af EU-bud-
gettet eller EU’s finansielle interesser ikke kommer i fare.
Midtvejsevaluering
Forslaget lægger ikke op til en midtvejsevaluering af den flerårige fi-
nansielle ramme, som det var tilfældet i 2017 med den nuværende
ramme
5
.
Reviderede MFF-ramme 2021-2027
Fordelingen af udgifter på de syv budgetkategorier beskrives kort herunder,
hvor midler fra den nye MFF og genopretningsfonden fremgår af parentesen.
1. Det indre marked, innovation og det digitale (140,7 + 69,8 mia. euro)
Kategorien omfatter de såkaldte vækstskabende initiativer, hvor forsknings-
programmet Horizon Europe udgør den største del med ca. 94 mia. euro
(13,5 mia. euro fra genopretningsfonden).
Kategorien indeholder også et nyt investeringsprogram (InvestEU) på ca. 32
mia. euro (30 mia. euro fra genopretningsfonden), som erstatter den tidligere
Europæiske Fond for Strategiske Investeringer (EFSI). Det såkaldte solvens-
instrument, der skal fremme investeringer i virksomheder får tildelt 26 mia.
euro fra genopretningsfonden.
2. Samhørighed og værdier (374,5 + 610,0 mia. euro)
Under denne budgetkategori går 373 mia. euro til samhørighedsområdet,
hvoraf 50 mia. euro kommer fra genopretningsfonden til programmet REACT-
EU, som primært skal rettes mod de lande, der skønnes hårdest ramt af co-
vid-19.
4
25 pct. af MFF-rammen svarer til 275 mia. euro i Kommissionens reviderede forslag og 274
mia. euro i DER-formandens forslag. I Kommissionens oprindelige forslag svarede det til 284
mia. euro.
I Kommissionens oprindelige forslag var der lagt op til en midtvejsevaluering i 2023, hvilket Eu-
ropa-Parlamentet også er tilhænger af.
5
Side 8 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0009.png
Budgetkategorien indeholder også den såkaldte genopretningsfacilitet, som
er et instrument til at yde finansiel assistance til reformer og investeringer på
560 mia. euro, heraf 310 mia. euro i direkte støtte og 250 mia. euro i udlån.
De 560 mia. euro finansieres af EU’s fælles lånoptagelse via genopretnings-
fonden. Genopretningsfaciliteten erstatter det såkaldte eurozonebudget
(BICC) og det tilsvarende instrument for ikke-eurolande (CRI), hvor der var
afsat 19,2 mia. euro i DER-formandens kompromisforslag fra februar 2020.
Der er også afsat 17,4 mia. euro til renteomkostninger i perioden 2021-2027
på det fælles EU-lån.
3. Naturressourcer og miljø (357,0 + 45,0 mia. euro)
Budgetkategorien indeholder landbrugspolitikken, hvor godt 258 mia. euro af-
sættes til markedsrelaterede udgifter og direkte støtte (søjle I), mens udvik-
ling af landdistrikterne (søjle II) modtager 90 mia. euro, heraf 15 mia. euro fra
genopretningsfonden. Af budgetkategorien går 9 mia. euro til fiskeri og 5 mia.
euro til miljø og klima.
Kommissionen vurderer i øvrigt, at 40 pct. af budgettet på landbrugsområdet
bidrager til målsætningen om, at mindst 25 pct. af MFF-rammen skal gå til kli-
matiltag.
Siden Kommissionens MFF-forslag i maj 2018 er den såkaldte Just Transi-
tion Fund, til støtte af den grønne omstilling, blevet en del af budgetkatego-
rien. Der afsættes 40 mia. euro til fonden, hvoraf 30 mia. euro kommer fra
genopretningsfonden.
4. Migration og grænseforvaltning (31,1 mia. euro)
Kommissionens fastholder elementerne fra det oprindelige forslag, herunder
grænseforvaltningsfonden og asyl- og migrationsfonden, der som nævnt får
tilført yderligere 7,8 mia. euro samlet sammenlignet med DER-formandens
forslag fra februar 2020. Der afsættes altså 11 mia. euro til hver fond.
5. Sikkerhed og forsvar (19,4 + 9,7 mia. euro)
Forsvarsfonden får tilført yderligere 1 mia. euro i forhold til DER-formandens
forslag, så det samlede niveau ender på 8 mia. euro. Der afsættes 1,5 mia.
euro til styrkelse af den militære mobilitet, hvilket også var niveauet i DER-
formandens kompromisforslag.
Det nye sundhedsprogram (EU4Health) placeres også ind under denne bud-
getkategori. Rammen er på 9,4 mia. euro (7,7 mia. euro fra genopretnings-
fonden). EU’s civilbeskyttelsesmekanisme (rescEU) udgør 3,1 mia. euro (2
mia. euro fra genopretningsfonden).
Side 9 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0010.png
6. Naboområder og verden (102,7 + 15,5 mia. euro)
Det fælles instrument for naboområder, udvikling og internationalt samar-
bejde (NDICI) udgør med 86 mia. euro (10,5 mia. euro fra genopretningsfon-
den) den største del af budgetkategorien.
Den Europæiske Udviklingsfond (EDF), der udgør 0,03 pct. af BNI, findes
også under denne kategori og vil dermed blive en del af EU-budgettet mod-
sat i dag. 15 mia. euro (5 mia. euro fra genopretningsfonden) går til humani-
tær bistand. I forhold til DER-formandens kompromisforslag øges før-tiltræ-
delsesbistanden med 1,5 mia. euro svarende til Kommissionens oprindelige
forslag.
Det reviderede MFF-forslag indeholder ikke ændringer i forhold til midlerne til
oversøiske lande og territorier, herunder Grønland, som fortsat er på 444
mio. euro, hvoraf ca. 200 mio. euro er øremærket Grønland.
7. Europæisk offentlig forvaltning (74,6 mia. euro)
Kommissionen foreslår, at der afsættes 74,6 mia. euro til denne kategori,
hvilket er 1 mia. euro mindre end det oprindelige forslag, men 1,5 mia. euro
mere end DER-formandens kompromisforslag fra februar.
Side 10 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0011.png
Genopretningsfonden
Kommissionen foreslår oprettelsen af en genopretningsfond på 750
mia. euro, som skal finansieres ved optagelse af fælles EU-lån på de
finansielle markeder mod sikkerhed i EU-budgettet. Af de 750 mia.
euro er de 500 tiltænkt direkte støtte, mens 250 mia. euro stilles til rå-
dighed i form af lån til medlemslandene. Med genopretningsfonden
oprettes en række nye instrumenter og faciliteter, mens en række ek-
sisterende programmer også får tildelt midler fra fonden. Tiltagene er
tiltænkt perioden 2021-2024.
Genopretningsfonden er bygget op omring tre søjler, hvor den første
skal fremme medlemslandenes offentlige investeringer i forbindelse
med genopretningen, den anden søjle skal fremme de private inve-
steringer og endelig skal den tredje søjle sikre, at der er kapacitet til
at håndtere lignende kriser i fremtiden.
Søjle I – støtte til medlemslandenes genopretning
Den første søjle skal sikre de offentlige investeringer og strukturrefor-
mer i forbindelse med en bæredygtig genopretning. Størstedelen af
genopretningsfondens midler er tiltænkt en ny såkaldt genopretnings-
facilitet på 560 mia. euro, hvorfra medlemslandene vil kunne få tilskud
på 310 mia. euro og lån på 250 mia. euro. Midlerne skal fremme den
grønne og digitale omstilling i tråd med EU’s prioriteter. Alle medlems-
lande vil kunne få støtte fra faciliteten, men fokus vil være på de mest
berørte med det største behov (se fordelingen i boksen til højre).
Medlemslandene skal udarbejde deres egne genopretningsplaner i
tråd med det europæiske semesters investerings- og reformpriorite-
ter.
Genopretningsfacilitet fordeling:
(2018-priser)
Belgien
Bulgarien
Tjekkiet
Danmark
Tyskland
Estland
Irland
Grækenland
Spanien
Frankrig
Kroatien
Italien
Cypern
Letland
Litauen
Luxembourg
Ungarn
Malta
Holland
Østrig
Polen
Portugal
Rumænien
Slovenien
Slovakiet
Finland
Sverige
I alt
Mio. euro
4.821
6.131
4.678
1.723
21.545
1.004
1.209
17.874
61.618
32.167
6.125
63.380
1.082
2.170
2.766
101
6.136
226
5.197
2.950
26.808
12.905
13.505
1.693
6.140
2.196
3.849
310.000
Under søjle I er der også et nyt initiativ, REACT-EU, som vil være et
supplement til samhørighedsmidlerne på 55 mia. euro fra 2020-2022
(5 mia. euro i 2020), som vil blive fordelt efter en ny fordelingsnøgle, der ta-
ger hensyn til påvirkningen fra krisen. For at fremme den grønne omstilling vil
der være yderligere 15 mia. euro til udvikling af landdistrikterne og 30 mia.
euro til Just Transition fonden.
Søjle II: Kick-start af EU’s økonomi via private investeringer
Under denne søjle foreslår Kommissionen et solvensinstrument, som skal
støtte levedygtige europæiske virksomheder i de mest berørte sektorer, regi-
oner og lande. Instrumentet skal bl.a. hjælpe de medlemslande, som ikke har
mulighed for at yde så meget hjælp via statsstøtte. Solvensinstrumentet har
en ramme på 31 mia. euro, hvoraf 5 mia. euro allerede stilles til rådighed i
2020. Idéen er at generere op til 300 mia. euro i private investeringer til sol-
vensstøtte.
Side 11 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0012.png
Investeringsprogrammet InvestEU får tilført 15,3 mia. euro til at mobilisere
private investeringer. Der bliver også oprettet en ny strategisk investerings-
facilitet under InvestEU med en ramme på 15 mia. euro, som skal generere
investeringer på op til 150 mia. euro. Formålet er at styrke de strategiske sek-
torer og centrale værdikæder på det indre marked.
Søjle III: Læring fra krisen
Den sidste søjle skal sikre, at EU har den fornødne kapacitet i tilfælde af, at
en lignende krise opstår i fremtiden. Kommissionen foreslår her et nyt sund-
hedsprogram (EU4Health) med en samlet ramme på 9,4 mia. euro. Program-
met skal investere i forebyggelse, kriseberedskab samt udbud af vitale læge-
midler og udstyr. EU’s civilbeskyttelsesmekanisme (RescEU) får også tilført
yderligere 2 mia. euro. Horisont Europa får tilført yderligere 13,5 mia. euro
med henblik på finansiering af vigtig forskning inden for bl.a. sundhed og den
grønne og digitale omstilling. Endelig vil der være yderligere midler til EU’s
globale partnere via naboskabs- og udviklingsinstrumentet NDICI på 10,5
mia. euro og til humanitær bistand på 5,0 mia. euro.
De 750 mia. euro som genopretningsfonden råder over vil blive fordelt på de
tre søjler samt programmer og instrumenter som vist i boksen neden for.
Genopretningsfonden - Next Generation EU (750 mia. euro)
Søjle I:
Støtte til medlems-
landenes genopretning
Genopretningsfacilitet:
560 mia. euro
Heraf:
støtte 310 mia. euro
lån 250 mia. euro
Samhørighed
(REACT-EU):
50 mia. euro
Just Transition Fund:
30 mia. euro
Humanitær bistand:
Landdistrikter:
15 mia. euro
655 mia. euro
56,3 mia. euro
38,7 mia. euro
5,0 mia. euro
InvestEU:
15,3 mia. euro
Strategisk
investering:
15 mia. euro
NDICI-instrument:
10,5 mia. euro
Civilbeskyttelse:
2 mia. euro
Horisont Europa:
13,5 mia. euro
Søjle II:
Kick-start af EU’s
økonomi
Solvensinstrument:
26 mia. euro
Sundhedsprogram:
7,7 mia. euro
Søjle III:
Læring fra krisen
Side 12 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0013.png
For allerede at kunne stille midler til rådighed under samhørighedspolitikken
(REACT-EU) og solvensinstrument i 2020 stiller Kommissionen også forslag
6
om at ændre den nuværende MFF for 2014-2020 for at frigøre 11,5 mia.
euro, hvoraf 5 mia. euro går til samhørighedsområdet (REACT-EU) og 5 mia.
euro til solvensinstrumentet i 2020. Ændringen af MFF-rammen for 2014-
2020 skønnes ifølge Finansministeriet at medføre et dansk merbidrag på 2
mia. kr. i 2020.
Finansiering af genopretningsfonden
Kommissionen vil bruge EU-budgettet som sikkerhed i forbindelse med at op-
tage lån på de finansielle markeder ved at udstede obligationer. Medlemslan-
dene hæfter altså for det fælles EU-lån i forhold til deres relative finansie-
ringsandel af EU-budgettet.
For at opnå en god kreditværdighed kræver det, at investorerne har tillid til, at
der er nok frie midler i EU-budgettet til at tilbagebetale lånet og tilhørende
renter. Derfor skal der sikres en tilstrækkelig budgetkapacitet (headroom),
hvilket vil sige forskellen mellem loftet for, hvad medlemslandene maksimalt
kan blive bedt om at indbetale til budgettet, og loftet for betalingerne i MFF-
rammen. Denne ”friværdi” fungerer altså som en garanti for lånoptagelsen.
Loftet for medlemslandenes betalinger til EU-budgettet er fastsat i Rådets af-
gørelse om ordningen for EU’s egne indtægter, og Kommissionen foreslår
derfor midlertidigt at hæve loftet for betalinger til 2,0 pct. af de 27 EU-landes
samlede BNI.
Den del af EU-lånet, der går til den direkte støtte, vil blive tilbagebetalt via
fremtidige EU-budgetter i tidsperioden efter 2027 og senest i 2058.
Fleksibilitet
Kommissionen foreslår at øge den såkaldte fleksibilitet i forhold til udgiftsram-
men, hvilket vil sige de midler, der er afsat uden for MFF-rammen, som kan
bruges i særlige situation. Kommissionen hæver her niveauet med 21 mia.
euro sammenlignet med det oprindelige forslag fra maj 2018 og 24 mia. euro
i forhold til DER-formandens kompromisforslag fra februar.
Globaliseringsfonden,
der støtter ledige arbejdstagere ramt af globa-
liseringen: 386 mio. euro årligt, 2,7 mia. euro samlet (stigning på 200
mio. euro årligt ift. MFF-forslaget fra maj 2018).
Solidaritets- og nødhjælpsreserve,
der anvendes i forbindelse med
større naturkatastrofer og humanitære kriser: 3,0 mia. euro årligt, 21
6
KOM (2020) 446:
Forslag til ændring af forordning om den flerårige finansielle ramme for 2014-
2020 og
KOM (2020) 423:
Forslag til ændringsbudget nr. 6 til EU’s budget for 2020.
Side 13 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0014.png
mia. euro samlet (stigning på 2,4 mia. euro årligt ift. MFF-forslaget fra
maj 2018).
Solidaritetsfonden,
har i marts fået udvidet anvendelsesområdet til
også at omfatte folkesundhedskriser: 1,0 mia. euro årligt, 7 mia. euro
samlet (stigning på 400 mio. euro årligt ift. MFF-forslaget fra maj
2018).
Fleksibilitetsinstrumentet,
der kan bruges som en sidste udvej: 1,0
mia. euro årligt, 7 mia. euro samlet.
Hertil kommer fleksibilitetsinstrumentet, hvor der ikke er knyttet til en specifik
beløbsramme:
Et samlet margeninstrument,
der kan trække på de forudgående års
uudnyttede margener under MFF-loftet for de enkelte budgetkatego-
rier. Instrumentet kan bruges til uforudsete udgifter, og det årlige be-
løb må højest udgøre 0,04 pct. af EU’s BNI for forpligtigelser og 0,03
pct. af EU’s BNI for betalinger.
Indtægter
Når det kommer til finansieringen af EU-budgettet, fastholder Kommissionen
en revideret momsindtægt samt nye egne indtægter i form af:
Bidrag baseret på fælles grundlag for
selskabsskattebase
(CCCTB),
dog ikke længere en del af forhandlingerne.
Et nationalt bidrag på
ikke-genanvendeligt plastikaffald
7
med en
bidragssats på 0,8 euro pr. kilo. I forhandlingerne er konsekvenserne
for de fattigste lande søgt begrænset ved hjælp af en mekanisme til
at undgå en såkaldt umådeholden regressiv virkning på de nationale
bidrag. Forslaget skønnes at kunne bidrage med 5,3 mia. euro årligt.
Evt. indtægter fra
CO2-kvotehandelssystem (ETS).
I forhandlin-
gerne konkretiseret til den del, der overstiger det gennemsnitlige år-
lige indtægtsniveau pr. medlemsland i perioden 2016-2018.
BNI-indtægten bevares i sin nuværende form.
Da det fælles EU-lån skal afvikles fra 2028 og frem til 2058 forslår Kommissi-
onen, at man i løbet af perioden 2021-2027 kan overveje en række nye ind-
tægter, der kan bidrage til afviklingen af lånet. Det drejer sig om:
7
Medlemslandene rapporterer allerede data om omfanget af plastikaffald og genanvendelse til
EU’s statistiske kontor
Eurostat.
Danmarks genanvendelsesprocent er opgjort til 41,8 pct. i
2017 mod et EU-gennemsnit på 41,9 pct.
Side 14 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0015.png
En udvidelse af CO2-kvotehandelssystemet (ETS) til at omfatte luft-
fartssektoren og den maritime sektor (10 mia. euro om året).
En CO2-grænseafgift på vareimport fra lande uden for EU, hvis pro-
ducenterne ikke er pålagt samme CO2-krav som i EU (mellem 5 og
14 mia. euro om året).
En indtægt fra selskaber med en global årlig omsætning over 750
mio. euro (ca. 70.000 virksomheder), der har store fordele af det in-
dre marked. Afgiften vil variere med størrelsen på virksomheden
(omkring 10 mia. euro).
En skat på digitale selskaber med en global årlig omsætning på over
750 mio. euro (1,3 mia. euro om året).
Indtægter fra det fælles EU-lån
Midlerne fra det fælles EU-lån vil udgøre såkaldte formålsbestemte indtæg-
ter
8
, hvilket vil sige, at de modsat de normale indtægter til EU-budgetter skal
anvendes til finansiering af en række specifikke udgifter. Det betyder samti-
dig, at de udgifter der finansieres med de formålsbestemte indtægter ikke
regnes med under MFF’ens udgiftslofter.
Rabatter
Kommissionens oprindelige forslag for perioden 2021-2027 indeholder en ud-
fasning af rabatterne
9
for alle de nuværende rabatlande, dvs. Tyskland, Hol-
land, Sverige, Østrig og Danmark frem til og med 2025. I det reviderede
MFF-forslag lægger Kommissionen op til en udfasning af rabatterne over en
længere periode end i sit oprindelige forslag. Den nærmere størrelse for ra-
batter, herunder fordeling på lande og år, angives dog ikke.
Forhøjelse af loftet for egne indtægter
Indtægtsloftet udgør den øvre grænse for de årlige bidrag til EU’s egne ind-
tægter. Indtægtsloftet er fastsat i ordningen for EU’s egne indtægter og udgør
i dag 1,26 pct. af EU’s BNI for forpligtelser og 1,20 pct. af EU’s BNI i betalin-
ger.
Kommissionen foreslår med henvisning til stigende brug af finansielle instru-
menter, Storbritanniens udtræden af EU
10
, integreringen af Den Europæiske
Udviklingsfond i EU-budgettet og senest det forventede fald i EU’s BNI ifm.
8
9
Formålsbestemte indtægter er defineret i artikel 21 i Finansforordningen (2018/1046).
I dag har Tyskland (rabat på UK-rabatten samt momsbidraget), Holland (rabat på UK-rabatten,
rabat på momsbidraget og bruttorabat på BNI-bidraget), Sverige (rabat på UK-rabatten, rabat
på momsbidraget og bruttorabat på BNI-bidraget), Østrig (bruttorabat på BNI-bidraget til og
med 2016) og som bekendt Danmark (bruttorabat på BNI-bidraget) en rabat på budgetbidraget.
Hertil kommer selvfølgelig selve UK’s rabat.
Storbritanniens andel af BNI har udgjort omkring 15 pct. af EU-landenes samlede BNI.
10
Side 15 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0016.png
covid-19, at loftet for egne indtægter permanent hævet til 1,46 pct. af EU’s
BNI til forpligtelser og 1,40 pct. til betalinger.
I tillæg til den generelle forhøjelse lægges op til, at indtægtsloftet midlertidigt
forhøjes med 0,6 til 2,0 pct. af BNI i perioden indtil det fælles EU-lån ifm. gen-
opretningsfonden er afdraget.
Loft for medlemslandenes betalinger
Budgetkapacitet (headroom)
Loft for betalinger i MFF’en
Ændringen af ordningen for EU’s egne indtægter kræver enstemmighed i Rå-
det og efterfølgende ratifikation i medlemslandenes nationale parlamenter.
Betydning for det danske EU-bidrag
Finansministeriet har fremlagt et notat med foreløbige beregninger over de
statsfinansielle konsekvenser af det nye MFF-forslag og genopretnings-
fonden, hvor resultatet er en gennemsnitlig stigning i det årlige danske bud-
getbidrag på 6,7 mia. kr. (2018-priser) i perioden 2021-2027 sammenholdt
med det gennemsnitlige årlige bidrag i den forudgående perioden 2014-
2020
11
.
Af de 6,7 mia. kr. er 0,4 mia. kr. Danmarks andel af de 17,4 mia. euro, som er
afsat til omkostninger på det fælles EU-lån i MFF’en for 2021-2027.
Hertil kommer 2,1 mia. kr. om året i gennemsnit i perioden 2028-2058, hvor
det fælles EU-lån på 500 mia. euro skal tilbagebetales over EU-budgettet.
I beregningerne af det danske merbidrag er de særlige instrumenter placeret
uden for MFF-rammen på 341 mia. kr. medregnet. Der er ikke medregnet en
evt. dansk rabat på budgetbidraget i perioden 2021-2027
12
.
De videre forhandlinger
EU’s stats- og regeringschefer er indkaldt til en videokonference den 19. juni
2020, hvor det reviderede MFF-forslag og genopretningsfonden skal drøftes.
Det er dog ikke forventningen, at der vil komme noget gennembrud på video-
konferencen. Den faste formand for Det Europæiske Råd (DER), Charles Mi-
chel, vil derfor med udgangspunkt i drøftelserne og hans konsultationer med
11
Finansministeriets
notat
af 2. juni 2020 om foreløbige beregninger af statsfinansielle konse-
kvenser ved Kommissionens MFF-forslag af 27. maj 2020
Se i øvrigt svar på spørgsmål 37-49
KOM (2018) 0322
(se under spørgsmål og svar)
12
Side 16 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0017.png
medlemslandene præsentere et nyt kompromisforslag i form af en revideret
forhandlingsboks, hvorefter et sandsynligvis fysisk møde i Det Europæiske
Råd vil blive indkaldt i juli, måske den 9. eller 10. juli. Det forventes dog også,
at EU’s stats- og regeringschefer kan blive indkaldt til endnu et møde senere
i juli.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 17 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0018.png
Bilag I: Revideret MFF-forslag 2021-2027 og tilknyttet genopretningsfond
(Next generation EU) i løbende priser
Side 18 | 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 218: EU-note om den reviderede flerårige finansielle ramme (MFF) 2021-2027 og tilhørende genopretningsfond
2210455_0019.png
Bilag II: Revideret MFF-forslag 2021-2027 og tilknyttet genopretningsfond
(Next generation EU) i faste 2018-priser
Side 19 | 19