Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 203
Offentligt
2203075_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Danida
MAJ 2020
EVALUERING
RESUMÉ
Evaluering af Danidas
støtte til udviklingsforskning
(2008-2018)
Evalueringen omfatter dansk støtte
til udviklingsforskning i perioden
2008-2018 på i alt næsten to mia. kr.
fordelt på 378 projekter i 49 lande.
Den blev gennemført i månederne
juni-december 2019 med landebesøg
i Ghana, Uganda og Vietnam.
Evalueringen blev foretaget af
FCG-Sweden, og den blev fulgt
af en uafhængig kommission af
internationale eksperter. Formålet
med evalueringen var ikke blot at se
på den hidtidige danske støtte, men
nok så meget at bidrage til udform-
ning af fremtidig dansk støtte til
udviklingsforskning.
Overordnede konklusioner
Danidas støtte til udviklingsforskning
er helt overvejende gået til projekter,
hvor forskningen har været af høj
kvalitet, og som var rettet mod
relevante udfordringer i fattige lande.
Sådan lyder den overordnede konklu-
sion i evalueringen, der dog samtidig
kritiserer, at Danmark prioriterer
udviklingsforskning lavt: De danske
bevillinger til udviklingsforskning
ligger under én pct. af den samlede
danske udviklingsbistand, og det
er ikke meget i forhold til de lande,
vi normalt sammenligner os med.
Evalueringen kritiserer også, at der
mangler en overordnet strategi for
den danske støtte. Sådan en strategi
bør laves, fordi den – kombineret med
mere udviklingsfaglig ekspertise i
Udenrigsministeriet – er en forudsæt-
ning for et større udbytte af Dan-
marks støtte til udviklingsforskning.
lavindkomstlande. De beretter selv,
at den danske støtte har gjort dem til
bedre forskere, og at effekten af det
har spredt sig som ringe i vandet og
styrket deres kolleger og institutioner
i Syd. Et overvældende flertal udtrykte
stor tilfredshed med deres forsknings-
ophold i Danmark, med samarbejdet
med danske forskningskolleger og
med Danida Fellowship Centre.
Frygten for, at forskerne ville
bruge deres uddannelse til at
rejse udenlands, har i øvrigt vist
sig ubegrundet. Langt de fleste
tidligere Ph.d.-studerende er blevet
Støtte til hundredvis af
forskere fra Syd
Den mest synlige og væsentlige effekt
af Danmarks støtte til udviklingsforsk-
ning har været uddannelsen af hund-
redvis af Master- og Ph.d.-studerende
og adskillige andre studerende fra
DANIDAS STØTTE TIL UDVIKLINGSFORSKNING 2008-2018
Lavt prioriteret:
Danidas støtte til udviklingsforskning udgjorde i
perioden 2008-2018 i alt 1,992 mia. kr., dvs. blot 0,8 pct. af den samlede
danske bistand. Det er lavt i forhold til de donorer, vi normalt sammen-
ligner os med. Sverige, f.eks., bruger 2,2 pct. af sin samlede bistand på
forskning. Hertil kommer, at den danske støtte har svinget meget fra år
til år. Den toppede omkring 2000 med 300 mio. kr. om året og var lavest i
2016 med 53 mio. kr. Herefter har den været svagt stigende.
Afrika dominerer:
Ca. 75 pct. af Danidas støtte til udviklingsforskning i
perioden er gået til projekter rettet mod afrikanske udfordringer.
Mest til landbrug og sundhed:
Landbrug er den sektor, der har modta-
get mest støtte, skarpt forfulgt af sundhed. Kun et enkelt større projekt
under temaet køn og ligestilling modtog støtte, mens temaet unge
glimrer ved sit fravær.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Dansk resumé af evaluering af Danidas støtte til udviklingsforskning (2008-2018), fra Udenrigsministeriets kontor for Evaluering, Læring og Kvalitet
2203075_0002.png
i deres hjemlande, hvor mange af
dem nu indtager ledende stillinger i
ministerier, i sundhedsvæsenet eller i
forskningsverdenen, og blot én pct. er
arbejdsløse.
Universiteter i Syd ER blevet
stærkere
Danida indledte i 2011 støtte til at
opbygge kapaciteten på udvalgte
universiteter i Syd gennem program-
met, Building Stronger Universities
(BSU). Evalueringen konkluderer, at
programmet dokumenterer værdien
af systematiske og langsigtede
investeringer i institutionel forsk-
ningskapacitet i Syd. Det har også vist
sig at være en god idé at dele støtten
op i faser, så programmet kunne
justeres undervejs. Det betød f.eks.,
at BSU efter en negativ evaluering af
fase 1 kunne lægges om, så forank-
ring og ejerskab i Syd blev styrket. Det
har øget sandsynligheden for gode
resultater ganske betragteligt og
betydet, at BSU’s tredje og nuværende
fase bredt anerkendes som en succes.
Effekten af den danske BSU-støtte er
mest synlig hos små og ’unge’ univer-
siteter som det i Gulu i det nordlige
Uganda, hvor Danida er den eneste
donor. Knapt så synlig er effekten
af Danida-støtten til et stort og
veletableret universitet som University
of Ghana, der nyder godt af støtte fra
mindst 20 andre donorer, som stort
set ikke koordinerer deres støtte. Her
opleves Danida-støtten som ’en dråbe
i havet’.
Trods manglen på en formel strategi
lykkedes det Danida i perioden
2008-2014 at opnå en markant,
international profil inden for udvik-
lingsforskning ved at yde sin støtte
til udviklingsforskning gennem flere
forskellige kanaler og at omlægge
støtten, så den i højere grad blev
drevet fra Syd frem for fra Danmark.
Effekt af besparelser
delvist afbødet
Danidas lydhørhed og markante,
internationale position var med til
at afbøde virkningerne af de store
nedskæringer på den danske udvik-
lingsbistand i 2015, der også ramte
støtten til udviklingsforskning. Det
betød bl.a., at Danmark helt indstil-
lede sin mangeårige støtte til globale
forskningssamarbejder, og det har
haft uheldige konsekvenser ifølge
evalueringen, der bl.a. henviser til, at
Danmark i årevis var blandt de trofa-
ste støtter til Den Rådgivende Gruppe
for International Landbrugsforskning
(CGIAR), og at Danmark – trods sin
relativt beskedne danske støtte –
netop pga. sin langvarige støtte havde
stor gennemslagskraft i CGIAR, der
er bredt anerkendt for sine konkrete
resultater til gavn for landbrug i
udviklingslande. 2015-besparelserne
ramte også anden dansk støtte til
international udviklingsforskning
i f.eks. sundhed. Også det skete
SÅDAN BRUGES PENGENE
Danidas støtte til udviklingsforskning på i alt 1,992 mia. kr. i perioden
2008-2018 er gået til 378 projekter og er fordelt via syv forskellige kanaler
– heraf er kun de tre fortsat åbne:
Flest penge til en bred vifte af enkeltprojekter:
I hele perioden har
ansøgere fra både Syd og Nord i årlige ansøgningsrunder med skiftende
temaer kunnet søge om støtte. Hele 202 af de i alt 378 projekter – og
57,6 pct. af de næsten 2 mia. kr. – er gået til sådanne enkeltprojekter, der
spænder fra store, strategiske projekter til små pilotprojekter, uddannelse
af PhD’ere og Masters.
Strategiske samarbejder:
I 2017 blev der åbnet et særligt vindue for
ansøgninger, der udspringer af de strategiske sektorsamarbejder mellem
danske myndigheder og en række udviklingslande, herunder vækst- og
mellemindkomstlande. De tegner sig for 12 projekter og knapt 3 pct. af
støtten over hele perioden.
Stærkere universiteter:
Med det formål at styrke kapaciteten på 11
udvalgte universiteter i fem lande i Syd iværksatte Danida i 2011 Building
Stronger Universities (BSU)-programmet. Fase 1 blev styret af Danske
Universiteter og støttede især individuelle stipendier. Det blev ændret i
fase 2 fra 2014, så støtten herefter gik til samarbejder mellem udvalgte
universiteter i Syd og i Danmark. I den nuværende fase 3 støttes samar-
bejder mellem danske universiteter og seks universiteter i tre lande i Syd,
Uganda, Ghana og Tanzania, mens Vietnam og Nepal er gledet ud. I alt
er 272 mio. kr. – næsten 14 pct. af Danida-støtten til udviklingsforskning i
perioden – gået til BSU-programmet.
Strategi og fokus efterlyses
Danida har støttet udviklingsforskning
i årtier, men udviklede først i 2014
en egentlig strategi for støtten.
Strategien fik imidlertid en kort
levetid, for allerede året efter blev den
reelt sat ud af kraft af besparelserne
på den danske udviklingsbistand.
Manglen på en overordnet strategi
har reduceret mulighederne for
synergi og gennemslagskraft og for at
støtte forskning, der umiddelbart og
konkret kan understøtte det danske
udviklingssamarbejde. Hertil kommer,
at de årlige ansøgningsrunder byder
på skiftende temaer og prioriteringer,
og det har alt i alt gjort det vanskeligt
at forfølge en langsigtet vision og at
skabe en særlig niche for den danske
støtte til udviklingsforskning.
HER ER DANSK STØTTE STOPPET, BL.A.
Mindre studier i Danmark:
I årene 2011-2014 støttede Danida mindre
studier i Danmark, rekvireret af Udenrigsministeriet og danske ambassader
og gennemført af danske eller udenlandske forskere med det formål at
støtte forskning med direkte relevans for det danske udviklingssamarbejde.
I alt blev der bevilget 57,5 mio. kr. ad den vej, inden ansvaret for den type
forskning i 2015 blev overført direkte til danske ambassader.
Landbrugsforskning i CGIAR:
Den Rådgivende Gruppe for International
Landbrugsforskning (CGIAR) modtog i årene 2008 til og med 2016 280
mio. kr. fra Danmark.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Dansk resumé af evaluering af Danidas støtte til udviklingsforskning (2008-2018), fra Udenrigsministeriets kontor for Evaluering, Læring og Kvalitet
2203075_0003.png
på trods af overvældende positive
evalueringer af dansk kernestøtte til
sådanne forskningssamarbejder. Med
det pludselige danske stop afskrev
Danmark sig muligheden for at
påvirke vigtig, global udviklingsforsk-
ning i stor skala. Og for at gøre det
i fællesskab med de øvrige nordiske
lande, som det var sket indtil da.
BANDIM OG ANDRE GODE EKSEMPLER
Der er masser af eksempler på, at dansk støtte til udviklingsforskning har
gjort en konkret forskel. Evalueringen beskriver flere af dem:
Flagskibet: Bandim-sundhedssamarbejdet i Guinea-Bissau:
Danmark
har siden 1978 – sammen med flere andre donorer – støttet projektet, der
har gjort det muligt at registrere sundhedsdata over tid og dermed f.eks.
at følge virkningen af børnevaccinationer. Resultaterne har bl.a. ført til, at
WHO har ændret flere af sine anbefalinger.
Solidt fundament af data i Vietnam:
Fra 1999 bidrog Danida til
etableringen af en database i Vietnam, der samler og opdaterer en række
forskellige data helt ned på niveau af enkelte husholdninger. Det giver et
solidt fundament for at træffe politiske beslutninger og har bl.a. bidraget
til, at Vietnam i dag har en af verdens mest detaljerede analyser af
effekten af klimaforandringer.
Gennembrud for kamelmælk i Etiopien:
Et dansk-støttet projekt på
et universitet i Etiopien løste de udfordringer, der var ved at forarbejde
og udnytte kamelmælk på mejerier. Det har skabt helt nye muligheder i
Etiopien og andre lande i Afrika og Asien med store kamelhold.
Færre børn med bilharzia i Uganda:
De piller, der skal forebygge
bilharzia, er så store, bitre og ildelugtende, at mange børn lader være
med at tage dem. Et danskstøttet studie i Uganda udviklede simple,
men effektive metoder, som fik flere børn til at tage pillerne, og det har
reduceret forekomsten af den frygtede sygdom.
Insekter i mad og nødhjælpsrationer:
Et samarbejde mellem forskere i
Kenya, Cambodja og Danmark har påvist, hvordan proteinholdige insekter
og leddyr, der er tilgængelige lokalt, kan bruges til at forbedre ernæringsind-
holdet i f.eks. nødhjælpsrationer til børn. I Kenya har forskningen yderligere
vist, at insekter kan blive et vigtigt alternativ til kød i den daglige kost.
Verdensmål og danske
egeninteresser
Verdensmålene er blevet prioriteret
i den danske støtte til udviklings-
forskning siden 2016. Alligevel synes
forbindelsen mellem de konkrete
projekter og verdensmålene ofte
kunstige og overfladiske, og vigtige
elementer, der udgør fundamentet
for verdensmålene, har heller ikke
fået den store opmærksomhed. Det
gælder behovet for transformation,
fokus på ulighed og på, at ingen skal
lades tilbage. Også hensynet til køn
er forbavsende underrepræsenteret i
forskningsprojekter.
’Systemet’ fungerer
Danida Fellowship Centre (DFC) får ros
for sin effektive og empatiske måde at
forvalte støtten til udviklingsforsknin-
gen på. Evalueringen vurderer, at det
er hovedårsagen til den – helt over-
vejende – uproblematiske drift og til
det positive image, Danida har blandt
dem, der har nydt godt af den danske
støtte. Evalueringen argumenterer for
at DFC bør styrkes.
Også Det Rådgivende Forskningsfag-
lige Udvalg for Udviklingsforskning
(FFU), der behandler ansøgningerne
om støtte, får ros for sin måde at
forvalte sin rolle på, dog med den
tilføjelse, at der skal gøres mere for at
sikre, at støttede projekter ikke blot
bedømmes ud fra deres akademiske
kvaliteter, men også ud fra deres
udviklingsmæssige relevans.
Endelig er der ros til Udenrigsmini-
steriet, men også løftede pegefingre:
Ministeriet har brug for mere udvik-
lingsfaglig ekspertise til at forestå den
strategiske ledelse af bevillingerne
og til at sikre udviklingsforskningen
tilstrækkelig status internt i
ministeriet. Evalueringen beskriver,
hvordan forskningen tidligere blev
styret og anvendt af udviklingsfaglige
sektoreksperter i særlige kontorer i
ministeriet.
Brugen af forskningen kunne
have været langt større
Danida har støttet mange forsknings-
projekter med stort potentiale for at
gøre en forskel på områder af stor
betydning for udvikling i verdens
fattige lande, og de mange artikler,
der er publiceret internationalt på
basis af de støttede projekter, tyder
på, at den støttede forskning generelt
både har været af høj kvalitet og
relevant. Danida får ros for at insistere
på, at modtagerne af forskningsbevil-
linger skal sørge for at kommunikere
resultaterne af deres forskning. Det
har ført til talrige eksempler på gode
kommunikationsplaner og hjem-
mesider i forbindelse med de støttede
projekter, men det er kendetegnende,
at de ambitiøse planer sjældent
føres ud i livet, og at de færreste
hjemmesider opdateres, men typisk
’dør’, når bevillingen ophører. Dét,
kombineret med begrænsede res-
sourcer på de danske ambassader og
i Udenrigsministeriet til at sætte sig
ind i og anvende resultaterne af den
støttede forskning, betyder, at det
store potentiale langt fra er indfriet.
Det understreges af, at der ikke er
mange eksempler på, at dansk støtte
til udviklingsforskning har påvirket
det danske udviklingssamarbejde.
Mange dilemmaer og
svære valg
Skal støtte til udviklingsforskning
først og fremmest prioriteres ud fra
’akademiske’ kriterier som kvaliteten
af forskningen og udsigten til at
skaffe ny viden? Eller skal hensynet til
at skabe udvikling være afgørende?
Det er blot ét af hele otte dilemmaer
og svære valg, som evalueringen
beskriver, og som gælder både
for den periode, evalueringen har
analyseret, og for Danidas fremtidige
støtte til udviklingsforskning.
Andre dilemmaer går på, om vægten
skal ligge på at støtte forskning i Syd
snarere end forskning i/for udvikling.
Og om Danida skal prioritere at gå
sine egne veje og fravælge støtte til
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 203: Dansk resumé af evaluering af Danidas støtte til udviklingsforskning (2008-2018), fra Udenrigsministeriets kontor for Evaluering, Læring og Kvalitet
2203075_0004.png
globale forskningssamarbejder, som
det skete i 2015.
SÅDAN STYRES STØTTEN TIL FORSKNING
Strategi:
Udenrigsministeriet har ansvaret for den strategiske styring.
Denne funktion er siden 2016 varetaget af Evalueringskontoret (EVAL),
der i starten af 2020 blev en del af ELK, Evaluering, Læring og Kvalitet.
Administration:
Danida Fellowship Centre (DFC) har siden 2008 stået for
drift og administration af projekterne i samarbejde med modtagerinstitu-
tionerne.
Kvalitetssikring:
Det Rådgivende Forskningsfaglige Udvalg for
Udviklingsforskning (FFU) blev etableret i 2006 med eksterne eksperter,
inkl. repræsentanter fra Syd, med det formål at bedømme ansøgninger
og sikre videnskabelig kvalitet, relevans og effekt.
Muligheder og anbefalinger
’Business as usual’ er udelukket,
fastslår evalueringen kort og godt. I
en tid præget af grænseoverskridende
udfordringer som klimaforandringer
og migration, af Verdensmålene,
den 4. industrielle revolution og
dramatiske geopolitiske ændringer
kan Danmark ikke blot fortsætte som
hidtil. Evalueringen beskriver fire veje,
Danmark kan vælge at gå:
• Fastholde og styrke den
eksisterende støtte fokuseret på
projektansøgninger og udvalgte
universiteter i Syd.
• Lægge mere vægt på forskning,
der direkte kan bruges til at skabe
udviklingsresultater.
• Knytte støtten tættere til den
danske udviklingspolitiske og
humanitære strategi, #Verden2030.
• Fokusere støtten på internationale
netværk, samarbejder og forsk-
ningsinstitutioner.
Evalueringen anbefaler ikke nogen af
de fire veje, som i øvrigt kan kombine-
res på forskellig vis. Men den kommer
med en række anbefalinger, der gælder
- uanset den vej der vælges. F.eks.:
• Udarbejd en strategi for den dan-
ske støtte til udviklingsforskning.
• Sørg for, at ’det globale Syd’s’
interesser og prioriteter er i fokus.
• Styrk mulighederne for Syd-Syd-
samarbejde.
• Styrk den udviklingsfaglige eks-
pertise i Udenrigsministeriet og på
ambassaderne.
Udenrigsministeriets kommentarer til evalueringen
Udenrigsministeriet hilser evaluerin-
gen velkommen. Ikke mindst dens
positive, overordnede bedømmelse
af Danmarks støtte til udviklings-
forskning, der har været på lidt af en
rutsjebanetur med mange ændringer
i netop den periode, evalueringen
dækker (2008-2018). Udenrigsministe-
riet mener nu at have skabt et solidt
fundament for at gøre brug af evalu-
eringens konklusioner og anbefalinger
med den ’relancering’ af den danske
støtte til udviklingsforskning, der reelt
skete i 2017 med igangsættelsen af
fase 3 i Building Stronger Universities-
programmet (BSU) og oprettelsen af
to separate vinduer for forsknings-
bevillinger: vindue 1 for forskning i
Danidas prioritetslande og vindue 2 for
vækst- og transitionslande omfattet af
Danidas myndighedssamarbejder.
Udenrigsministeriet konstaterer også,
at der allerede er taget skridt til at
afbøde den fragmentering af den
danske støtte til udviklingsforskning,
som evalueringen peger på. Dels er
ansvaret for støtten nu samlet i et
større kontor i Udenrigsministeriet,
Evaluering, Læring og Kvalitet (ELK),
dels er der valgt et samlet, overordnet
tema for dette års ansøgningsrunde,
nemlig klimaforandringer.
En ny strategi for den danske støtte
til udviklingsforskning vil bygge på
erfaringerne fra BSU-programmet med
at opbygge kapacitet på udvalgte, afri-
kanske universiteter, kombineret med
støtte til forskning inden for priorite-
rede temaer (vindue 1) samt målrettet
støtte til udvalgte forskningsaktiviteter
i forbindelse med programmet for
myndighedssamarbejder (vindue 2).
Endelig varsler Udenrigsministeriet
en grundig analyse for at sikre, at et
nydesignet forskningsprogram også vil
komme til at omfatte samarbejdsafta-
ler med andre nordiske og europæiske
donorer for at opnå sammenhæng,
ligesom det vil undersøge relevante
forbindelser til private fonde, der støt-
ter forskning i miljø, sundhed og andre
sektorer. Nye partnerskaber inden for
prioriterede temaer kan også komme
til at omfatte specialiserede civilsam-
fundsorganisationer i Danmark og
internationale koalitioner som CGIAR.
Mulighederne for, at danske forskere
kan deltage i internationale program-
mer, vil blive forfulgt med henblik på at
sikre, at udviklingsforskningen fortsat
kan tiltrække unge, globalt orienterede
problemløsere.
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Kontoret for Evaluering, Læring & Kvalitet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Photo: Seaweed farming at Paje, Zanzibar.
Sonny Rasmussen/Danida Fellowship Centre.
Den fulde evalueringsrapport kan
downloades fra internettet via
http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger,
kontakt venligst tlf. +45 33 92 10 83
eller [email protected]