Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2199835_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport
(Status opgjort medio marts 2020)
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
1
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en grøn
transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af afhængighe-
den mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forventeligt fra 2024 og frem
(Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuniseret
(beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurdering af
risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
2
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0003.png
2
Resumé
Ombordudrustning
Med den reviderede udrustningsplan forventes alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 fortsat klar til det
tidspunkt, hvor de skal bruges. Der var flere årsager til, at det var nødvendigt at revidere udrustnings-
planen. Dels opstod der mindre forsinkelser som følge af leverandørens indkøbsproces, da nødvendige
komponenter ikke var på plads til det planlagte tidspunkt. Det betød, at udrustningen af især First of
Class har taget længere tid end forudsat. Dels blev det klart, at udrustningen af det enkelte IC3 tog ikke
kunne gennemføres helt så hurtigt, som forudsat, ligesom der var andre planlægningsmæssige forud-
sætninger, som måtte genbesøges. Formalisering af den ny udrustningsplan (i form af underskrevet
ændringsanmodning) udestår, men planen udgør rapporteringsgrundlaget, da det er den nye plan, som
projekt og leverandør arbejder efter. Leverandørens udfordringer med deres indkøbsproceshar fortsat
meget stor bevågenhed fra Banedanmarks side, hvorfor Banedanmark har gennemført adskillige au-
dits, og situationen er også bragt videre til Alstoms øverste ledelse. En række forbedringstiltag er alle-
rede sat i værk, men indtil de får fuld effekt, fortsætter Banedanmark med at følge udviklingen meget
nøje.
Banedanmark er fortsat i gang med at undersøge alternativer til udrustning af IC2.
62 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. Banedanmark er i samar-
bejde med leverandøren fortsat i gang med at udarbejde en plan for de resterende strækninger. Efter
rapportens afslutning overgik den sidste del af strækningen mellem Struer og Thisted planmæssigt til
det nye signalsystem den 6. april.
Fjernbane Øst
Siden ibrugtagningen af den første strækning i Østdanmark, Roskilde-Køge, den 15. december 2019 har
driften været tilfredsstillende. Banedanmark forventer stadig, at ibrugtagning af den efterfølgende
strækning, Køge-Næstved, kan ske indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021, dog forventeligt
med sparsom eller ingen buffer. Den samlede plan for udrulningen af Signalprogrammet i Østdanmark
genbesøges lige nu. På den baggrund fastholdes projektets samlede status som gul. Efter rapportens
afslutning har Banedanmark indgået Letter of Agreement med Alstom, hvor Alstom på baggrund af en
detaljeret planlægning bekræfter, at strækningen Køge-Næstved kan tages i brug til medio 2021, Mo-
genstrup-Nykøbing Falster til ult. 2021 og København-Ringsted til ultimo 2022.
S-banen
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i 2022. På
den baggrund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning af
glatte skinner og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord først sættes i drift,
når der er sikkerhed for, at den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021, som
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
3
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0004.png
forudsat i den nye aftale. En forudsætning for den nye plan er, at der er behov for større sporspærringer,
da de enkelte udrulningsstrækninger nu er længere. Der er aftalt møde mellem Banedanmark og DSB i
marts for at drøfte DSB’s bekymring ift. størrelsen af spærringerne.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
4
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0005.png
3
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt, dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/litra. Vurderingerne af milepælene på strækningsniveau visualiseres som nedenstå-
ende proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurdering af, hvornår det er forventningen,
at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste rapport, er den tidligere vurdering over-
streget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Milepæ-
lene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde markeres
milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden problemer;
gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte milepæle vurderes
at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan overholdes, hvor-
for den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen ”Klar til ibrugtagning”, som markerer det tidspunkt,
hvor Ba-
nedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidligere
end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være marke-
ret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien forventes ud-
rustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko, da
status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrugtagnings-
forum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslutter, om
strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og emner, som skal
håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte væsentlige nøglele-
verancer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte strækning.
Banedanmarks direktion orienteres ugentligt om status på dette arbejde, herunder håndtering af fejl og issues.
Status ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rapporte-
ring, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om Signalpro-
grammet ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
5
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0006.png
4
Udrulningskort & Risiko
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
6
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0007.png
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
7
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0008.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af forud-
sætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra An-
lægsplanen f.eks. fra Elektrificeringsprogrammet på visse strækninger.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen speci-
elt omkring den høje aktivitet i 2025-2030. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt af-
talte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks., at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes personale er til rådighed
for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og software
releases først ibrugtages trinvist efter ibrugtagning af teststrækningerne, og at dette kan ske uden påvirkning af
driften på berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici, som kan påvirke hele eller dele af programmet. Programri-
sici evalueres og håndteres af Signalprogrammets Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul)
eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos ind-
virkning på Anlægsplanen.
Risiko nr. 2 nedenfor vedr. 4. Jernbanepakke er forhøjet fra middel til høj. Årsagen er, at risikoen for godkendelse af
nye omsætningstilladelser kan blive forsinket, da ekspeditionstiden i ERA (European Railway Agency) og/eller Tra-
fik-, Bygge- og Boligstyrelsen er væsentlig længere end hidtil, og der kan være ressourceknaphed. De nye regler for
ansøgnings- og godkendelsesregler træder i kraft 17/6-2020. Problemstillingen undersøges nærmere og der vil
løbende blive fuldt op på processen herom.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
1.
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes samt med andre
Banedanmark-projekter og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer. Der er en
risiko for forsinkelse af udrulninger på tværs af projekterne, hvis Banedanmark prioriterer vali-
datorressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Der er identificeret flere mitigerende handlinger, som Banedanmark
arbejder på. Det drejer sig bl.a. om at ændre trafikale løsninger og begrænse antallet af norm
valideringer, der ikke kræver validatorressourcer. Projekterne er anmodet om at være klar med
dokumentation for ikke tildelte valideringsopgaver, hvis der opstår ledig validator kapacitet
f.eks. fra andre projekter i Banedanmark.
Ændret proces for ansøgning om typegodkendelse og omsætningstilladelse af tog i.h.t. 4.
Jernbanepakke ((EU) 2018/545 af 4. april 2018) for indbygning af ombordudrustning. Ansøg-
ningsprocessen er overgået fra Banedanmark til togejer, og en tilfredsstillende proces og rolle-
fordeling er fastlagt. Risikoen er dog ændret og forhøjet grundet usikkerhed omkring ekspedi-
tionstiden og godkendelsesprocessen i ERA og/eller Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og even-
tuel ressourceknaphed og dermed, om Onboard-projektet kan eksekvere i.h.t. de tidsrammer,
der er indeholdt i de foreliggende fitment planer givet den nye godkendelsesproces.
2.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
8
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0009.png
Mitigerende handlinger:
Banedanmark tager kontakt til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen for
en endelig aftale om, at godkendelser af FoC/typegodkendelser og serie-fittede tog foretages
af TBBST og ikke af ERA, på samme måde som track-site godkendelser.
3.
Mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder. Opera-
tører kan forsinke ibrugtagning, hvis Banedanmark ikke kan præsentere en acceptabel vedlige-
holdelsesplan for strækningen.
Mitigerende handlinger:
Der er følgende handlinger, som løbende vurderes mest effektive for
at reducere risikoen: 1. Ændre udrustningsplanen for at imødekomme ønsker fra Banedan-
marks division, Infrastruktur: 2. Almindeligt vedligeholdelsesarbejde udskydes.
4.
Cyber/IT-trussel som kan påvirke driften af de nye signalsystemer ved at omgå eksisterende IT-
sikkerhed og dermed påvirke udrulning på andre strækninger.
Mitigerende handlinger:
Truslen overvåges og reduceres ved at skabe overblik over svagheder
ved IT-arkitekturen, planlægge og udføre penetrationtests på områder, som ligger udenfor det
nuværende IT’s sikkerhedsområde samt etablere overvågning af ERTMS kommunikationens
grænseflader.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
9
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0010.png
4.4 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og vur-
deringen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde An-
lægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Den nye udrustningsplan udgør rapporteringsgrundlaget, da projekt og leverandør nu arbejder efter denne. Risiko-
vurderingen af de enkelte togtyper er vurderet op imod datoen for, hvornår togene skal bruges af operatørerne til
de relevante strækninger.
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
LT Lint41
(12 til december 2020)
DSB ABs
(25 til december 2022)
DSB IC3
(72 til december 2022)
DSB MQ
(8 til december 2020)
Arriva Lint41
(43 til 1. kvt. 2021)
DSB IR4
(24 til december 2022)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden
der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
10
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0011.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for RO5 er forøget men stadig klassificeret som middel. Forøgelsen skyldes, at der er
opstået endnu en forsinkelse af testforløbet, hvilket har betydning for risikoniveauet, da vinduet for at
kunne rette fejl, som måtte opstå under test, begrænses. Forsinkelsen skyldes usikkerheder i forbin-
delse med vilkårene for ind- og udrejse i landene i Europa i de første dage af corona-krisen, hvilket
betød at man for en sikkerheds skyld valgte en alternativ løsning, som kunne absorberes i tidsplanen.
Risikovurderingen af RO4 udgår også denne gang, da der fortsat arbejdes på at optimere planen så
ibrugtagning kan afsluttes i juni 2022.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO5 - Langå-Struer-(Holstebro)
(1. kvt. 2021)
DK 2.1 softwareopgradering på EDL, R8 og R5
(Medio 2021)
RO6 - (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-Herning
(1. kvt. 2023)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
11
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0012.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst. Idet der ikke foreligger en endelig plan for RO10 - (Odense)-
Svendborg, foretages der fortsat ikke risikovurdering af denne strækning. Det samme er gældende for
Den ny bane, København-Ringsted.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
EDL S
Køge-Næstved
(JUL21)
RO7syd
Mogenstrup-Rødby
(DEC21)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
12
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0013.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Nord - Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen
(JAN21)
RO Center
Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn
(DEC21)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(SEP22)
Teknisk løsning af glatte skinner
- MSR (JUN21)
Afsluttende leverancer
PoD (MAR23)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
13
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0014.png
5
Overordnet status:
Fjernbane Ombordudrustning
Med den reviderede udrustningsplan forventes alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 fortsat klar til det tidspunkt,
hvor de skal bruges. Der var flere årsager til, at det var nødvendigt at revidere udrustningsplanen. Dels opstod der
mindre forsinkelser som følge af leverandørens indkøbsproces, da nødvendige komponenter ikke var på plads til
det planlagte tidspunkt. Det betød, at udrustningen af især First of Class har taget længere tid end forudsat. Dels
blev det klart, at udrustningen af det enkelte IC3 tog ikke kunne gennemføres helt så hurtigt, som forudsat, ligesom
der var andre planlægningsmæssige forudsætninger, som måtte genbesøges. Formalisering af den ny udrustnings-
plan (i form af underskrevet ændringsanmodning) udestår, men planen udgør rapporteringsgrundlaget, da det er
den nye plan, som projekt og leverandør arbejder efter. Leverandørens udfordringer med deres indkøbsproces har
fortsat meget stor bevågenhed fra Banedanmarks side, hvorfor Banedanmark har gennemført adskillige audits, og
situationen er også bragt videre til Alstoms øverste ledelse. En række forbedringstiltag er allerede sat i værk, men
indtil de får fuld effekt, fortsætter Banedanmark med at følge udviklingen meget nøje.
Banedanmark er fortsat i gang med at undersøge alternativer til udrustning af IC2.
62 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift.
5.1 Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte togty-
per skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne strækning i
drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen, at
milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle afvigelser
for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
1. kvt. 2020
Behov:
29 Arriva Lint41
Struer-Thisted
Gennemført FEB20
December 2020
Behov:
12 Lokaltog Lint41 til
Roskilde-Køge
Milepæl
i Trafikplan:
20 IC3
Milepæl
i Trafikplan:
10 DSB ABs
Behov:
20 MQ
overdrages fra DSB til
Arriva
1. kvt. 2021
Behov:
43 Arriva Lint41 til
Struer-Holstebro
Medio 2021
December 2021
Behov:
13 Lokaltog
IC2 til Nykøbing F.
Station (del af
Mogenstrup-Rødby)
Ultimo 2022
2023
Behov:
Milepæl
i Trafikplan:
25 ABs, 72 IC3 og 24
96 IC3
IR4 (en del af
grundlaget for at
kunne fremrykke
ibrugtagning af
København-
Ringsted)
5.1 Særligt om COVID-19 og fremdrift
For nu forløber aktiviteterne planmæssigt, undtagen udrustningen af de gule maskiner, hvor Banedanmarks første
foranstaltninger mod corona-smitte ikke tillod Alstom at få adgang til værkstedet. Det forventes, at der med juste-
ring af foranstaltningerne snart kan skaffes adgang igen. Ellers er udfordringer med hjemsendt personale og ingen
adgang til visse værksteder blevet håndteret. Hvis yderligere tiltag betyder, at medarbejdere sendes hjem for at
undgå smittespredning, så er det sandsynligt, at den normale aktivitet på værkstederne ikke kan opretholdes. Lige-
ledes fortsætter Alstoms indkøbsprocesser, men Banedanmark overvåger arbejdet for at se, om forsyningskæden
skulle blive påvirket. Der er tæt dialog om situationen med såvel jernbanevirksomhederne som Alstom, og alle
arbejder fokuseret på at afbøde negative konsekvenser af de forholdsregler, som alle må tage.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
14
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0015.png
5.2 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.2.1
DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er udrustet (den sidste af
de 3 FoC er af typen Indusi)
Antal serietog: 11 ud af 93 er udrustet (af de 93 serietog er 16 af typen
Indusi, som er de IC3 tog, som kører til Tyskland)
KLAR: 20 tog
MAJ20
•JUN20
6 mdr.
buffer
Trafikplan: 20
tog DEC 2020
KLAR: 46 tog
JUL21
5 mdr.
buffer
Trafikplan: 46
tog DEC 2021
KLAR: 72 tog
MAJ22
7 mdr. buffer
Trafikplan: 72
tog DEC 2022
Risiko: Ubetydeligt
KLAR: 96 tog
SEP23
3 mdr. buffer
Trafikplan: 96
tog DEC 2023
De 20 tog forventes klar lidt senere denne gang, hvilket skyldes mindre forsinkelser opstået ifm. udrustningen af de
seneste to serietog, da ikke alle nødvendige installationsdele var, som forudsat. Udrustning foregår for to tog paral-
lelt. Togene er fortsat klar med en buffer til milepælen i Trafikplanen om at have de 20 klar ved årets udgang. 12 tog
er nu i alt udrustet og godkendt til drift. Der er desuden opnået ibrugtagningstilladelse til, at de godkendte tog kan
befærde strækninger i både Øst- og Vestdanmark.
Siden sidst har der været drøftelser med DSB og Alstom ang. udrustningen af de IC3 tog, som kører til Tyskland
(Indusi), idet der er brug for at kunne optimere planen for IC3, så de udrustes så hurtigt, som muligt. DSB er indfor-
stået med, at også to Indusi-tog tages ud af drift samtidig, hvorved to tog kan udrustes parallelt. Dermed kan pla-
nen for udrustning optimeres. De nærmere plandetaljer undersøges nu.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder,
målt op mod at have 72 tog klar til december 2022.
5.2.2
DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 11 ud af 18 er udrustet
Ibrugtagningst
illadelse til
level 0
APR20
MAJ20
BEHOV: 20
tog overdrages
til Arriva
DEC20
Risiko: Ubetydeligt
KLAR: 12 tog
Start 2. FoC
(serie på 8 tog)
Start serie
JUN20
KLAR: 20 tog
(hele flåden)
OKT20
1 md.
buffer
•Gennemført
DEC19
Gennemført SEP19
Note: Proceslinjen følger den anden serie, som udgør de resterende otte MQ tog
Grundet forsinkelser relateret til sikkerhedsforløbet på leverandørens side for den anden FoC forventes ibrugtag-
ningstilladelsen nu opnået lidt senere end sidst, hvorfor status herfor er gul. Det har dog på nuværende tidspunkt
ingen konsekvenser for igangsættelsen af serieudrustning, som fortsat er planlagt til juni. De otte resterende tog,
og dermed den samlede flåde på 20 tog, vil efter planen fortsat være klar i oktober og dermed fortsat i tide til, at de
skal overdrages til Arriva i december 2020. Grundet den sparsomme buffer er status stadig gul.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 0-1 måned,
målt op mod at have otte tog klar til december 2020.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
15
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0016.png
5.2.3 ARRIVA Lint41
KLAR: 29 tog
inkl. ibrugt.
tilladelse
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 28 ud af 41 er udrustet
Ibrugtagnings-
tilladelse til
level 0
APR20
MAJ20
KLAR: 14 tog
(og ialt hele
flåden på 43)
OKT20
BEHOV: 43
Langå-Struer-
Holstebro 1.
kvt.2021
Risiko: Ubetydeligt
Start 2. FoC
Start serie
2 mdr.
buffer
Gennemført
FEB20
Gennemført SEP19
MAJ20
Eneste ændring til milepælene siden sidst er, at forsinkelser i sikkerhedsforløbet betyder, at ibrugtagningstilladel-
sen opnås lidt senere, og status herfor er derfor gul. Det har dog ikke konsekvenser for start af serieudrustning, som
efter planen begynder i maj. De resterende 14 tog og dermed hele flåden på 43 tog er fortsat klar i oktober 2020, og
dermed i tide til ibrugtagning af Langå-Struer-Holstebro i 1. kvartal 2021.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 0-1 måned,
målt mod at have 43 tog klar til ibrugtagning i 1. kvartal 2021.
5.2.4 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 0 ud af 39 er udrustet
Ibrugtagnings-
tilladelse, level
0 til 1. FoC
Ibrugtagnings-
tilladelse, level
0 til 2. FoC
Start 1. FoC
Gennemført
JUN19
Start 2. FoC
Gennemført
NOV19
Start
serie
APR20.
KLAR: 12 tog
Roskilde-
Køge
OKT20
1
md.
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC20
Risiko:
Ubetydeligt
Gennemført
FEB20
APR20
MAJ20
Eneste ændring til milepælene er, at ibrugtagningstilladelsen til den anden FoC grundet forsinkelser i sikkerheds-
forløbet nu forventes opnået lidt senere, hvorfor status herfor er gul. Dette er dog ikke kritisk ift. arbejdet med den
første serie, og serieudrustning af den første serie igangsættes derfor fortsat i april. De 12 tog forventes fortsat klar
i oktober 2020, og dermed i tide til brug på Roskilde-Køge, hvor Lokaltog overtager driften fra DSB i december
2020. Status fastholdes gul grundet den sparsomme buffer.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 0-1 måned,
målt op mod at have 12 tog klar til december 2020.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
16
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0017.png
5.2.5 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 23 er udrustet
BEHOV: 10 tog
DEC20 (Trafikplan)
Start FoC
Gennemført APR19
Ibrugtagningstill. til
level 0
Gennemført NOV19
Start
serie (10 tog)
MAR20
JUN20
APR20
KLAR: 10 tog
DEC20
KLAR: 25 tog
OKT22
1
md.
BEHOV: 25 tog
DEC22*
Risiko: Ubetydeligt
*Udrustningen af de 25 tog til ultimo 2022 er en del af grundlaget for at have mulighed ofr at fremrykke ibrugtagning af København-Ringstedmed
ERTMS
Eneste ændring siden sidst er, at serieudrustning af de første 10 tog sættes i gang i april (og ikke juni). Der var sket
en rapporteringsfejl sidste gang, så aktiviteten er kun forsinket fra marts til april. De 10 tog forventes fortsat klar i
december 2020, og dermed som forudsat i Trafikplanen. Da der ingen buffer er, fastholdes den gule status. Udrust-
ningen af den anden FoC er fortsat planlagt til at begynde i maj 2021. Alle 25 tog forventes fortsat klar i oktober
2022, og dermed i tide til ibrugtagning af Den ny bane, hvis den fremrykkes til december 2022.
Risikobilledet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 0-1 måned,
målt op mod at have 25 tog klar til december 2022.
5.2.6 DSB IR4
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 43 er udrustet
Design & klar
til indkøb til
FoC
Gennemført og
udrustning af FoC
påbegyndt NOV19
Ibrugtagningst
ill. til level 0
AUG20
Start serie
AUG20
NOV20
KLAR: 24 tog
JUL22
5
mdr.
Behov: 24 tog
til slut-2022*
Risiko: Ubetydeligt
KLAR: 44 tog
NOV23
*Udrustningen af de 24 tog til ultimo 2022 er en del af grundlaget for at have mulighed for at fremrykke ibrugtagning af København-Ringsted med
ERTMS
Serieudrustning igangsættes efter planen i november 2020, hvilket er en ændring siden sidst. Ændringen burde dog
allerede have været rapporteret sidste gang, da den er en del af den reviderede udrustningsplan, som vi allerede
rapporterede imod sidste gang. Ændringen har ikke konsekvenser for efterfølgende milepæle, og de første 24 tog,
som er en af forudsætningerne for at have muligheden for at fremrykke ibrugtagning af Den ny bane, København-
Ringsted, er fortsat klar i juli 2022, og dermed i tide. Hele flåden på 44 tog forventes også fortsat udrustet til no-
vember 2023.
Risikoniveauet er uændret og klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på 0-1 måned,
hvilket måles mod at have 24 tog klar ultimo 2022.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
17
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
5.2.7 Lokaltog IC2
Det er tidligere aftalt med Lokaltog, at de skal have indbygget ETCS ombordudstyr i deres 13 IC2 tog til brug på
Nykøbing F. station for trafik mellem Nakskov og Nykøbing F. og senere til trafik ind og ud af Slagelse og Holbæk
samt mellem Tølløse og Holbæk (til værksted). Mindst 7 af disse togsæt skal derfor være ombordudrustet og klar til
drift fra december 2021, hvor Nykøbing Falster station overgår til det nye signalsystem.
Der har imidlertid været udfordringer med at skaffe teknisk dokumentation, der har været frygt for at togene er
meget forskellige og det har vist sig nødvendigt for Alstom at lave ændringer i det indbygnings design, der var
forudsætningen for deres tilbud. Det er Banedanmarks og Alstoms vurdering, at IC2 togsættene er komplicerede at
udruste og at det ikke kan nås til primo december 2021. Banedanmark undersøger derfor mulige alternative
løsninger til udrustningen af de 13 tog.
5.2.8 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger, men er
ikke påkrævede til en specifik strækning. Arbejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC pågår fortsat.
5.2.9 DSB Øresundstog
De 34 danske Øresundstog planlægges udrustet til ERTMS sammen med de 77 svenske Øresundstog i henhold til et
svensk gennemført udbud af denne ombygningsopgave. På dansk side vil DSB være aftalepart.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
18
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0019.png
6
Overordnet status:
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. Banedanmark er i samarbejde med
leverandøren fortsat i gang med at udarbejde en plan for de resterende strækninger.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjylland,
(Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt og udrulle
på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-
Aalborg. Denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre strækninger i fx
Vestjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi, og forventes desuden at kunne gennemføres inden
2027.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
Gennemført
2021
Driftstabilt produkt
inkl. RDT på Thisted-
Langå- (Holstebro)
Ultimo 2021
Start installation
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Der er fokus på at sikre, at den igangværende ibrugtagning af Thisted-(Struer) fortsætter, og for nu er det fortsat
forventningen, at ibrugtagning afsluttes som planlagt i starten af april. Ikke-nødvendige besøg på strækningen er
suspenderet, og der er løbende dialog med Thales-Strukton ift., om de har særlige restriktioner. Ligeledes er der
tæt samarbejde internt i Banedanmark vedr. bl.a. hvilke medarbejdere, som er påkrævede i Trafiktårnet i Frederi-
cia. På grund af usikkerheder forbundet med vilkårene for ind- og udrejse i landene i Europa i de første dage af co-
rona-krisen oplevede kritiske ressourcer til at gennemføre SAT på Langå-Struer-Holstebro (RO5) vanskeligheder
ved at rejse, og vi har sammen med Thales-Strukton prioriteret at ibrugtage Struer-Thisted som forudsat. Udsky-
delsen af SAT på RO5 forsinker ikke ibrugtagningen. De testaktiviteter, som foregår i Banedanmarks testmiljø kal-
det Joint Test Lab, kører for nuværende fortsat.
6.3 Overblik over status for aktuelle strækninger
6.3.1 Thisted-(Struer) (RO8) (ekskl. Struer St.)
2. kvt. 2020
Ibrugtagning forløber planmæssigt. Anden fase (strækningen mellem Snedsted og Bedsted) blev planmæssigt
ibrugtaget i uge 10. Der har været enkelte udfordringer med kommunikationen med togene, men ellers forløber
driften uden større problemer. Ibrugtagning er delt i fire faser, og der resterer derfor nu to: Bedsted-Hvidbjerg og
Hvidbjerg-Struer. Ibrugtagning vil efter planen være afsluttet den første uge af april. Efter rapportens afslutning
blev strækningen planmæssigt tage i brug 6. april.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
19
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0020.png
6.3.2 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
1. halvår 2021
Design
Gennemført
NOV18
Installation
afsluttes
MAR20
Testforløb
afsluttes*
2. kvt. 20
Ibrugtag-
ningstilladelse
NOV20
Godkendt
ibrugtagning
1. kvt. 2021
Risiko: Middel
Buffer
6 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2021
*Vi har tidligere rapporteret efter, hvornår Site Acceptance Testen (SAT) var færdiggjort. Denne gang rapporterer vi ift. hvornår det samlede testfor-
løb er afluttet. Den endelige plan herfor udestår fortsat, men testene forventes afsluttet i 2. kvartal 2020.
Som beskrevet ovenfor oplever ressourcer, som er nødvendige for at gennemføre Site Acceptance Testen (SAT), på
dette tidspunkt vanskeligheder ved ind- og udrejse i landene i Europa. Derfor er der modifikationer til testforløbet,
som afklares i den kommende tid. Dette har betydning for risikoniveauet, da vinduet for at kunne rette fejl, som
måtte opstå under test, begrænses. Vi forventer dog ikke, at det får konsekvenser for ibrugtagning, som fortsat kan
ske indenfor Anlægsplanen.
Risikoniveauet er steget siden sidst, men er stadig klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse
på 2-3 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning 1. kvartal 2021.
Design/Scope
Testforløb
afsluttes
2020
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Senest medio 2021
Scope frosset
Juni 2021
Risiko: Middel
6.3.3 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
Juni 2021
Der er ingen ændringer siden sidst. Som beskrevet sidst, er det planen, at softwaren implementeres i juni 2021.
Med implementeringen af denne opgradering, vil bl.a. yderligere arbejdsgange ifm. køreplanlægning blive automa-
tiseret. Detailplanlægningen udestår fortsat, hvorfor milepælene er grå. Det er fortsat forventningen, at testforlø-
bet vil være afsluttet i 2020. Softwaren testes lige nu i testmiljøet kaldet Joint Test Lab. Erfaringer fra DK2.0 med-
tages for at sikre den bedste teststrategi. Pålidelighedstesten forventes først accepteret på de foregående stræk-
ninger, når denne software er implementeret.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til opgradering af EDL, R8 og R5 i juni 2021.
6.3.4 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4)
1. halvår 2022
Design
Installation
færdig
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagnings
-tilladelse
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2022
MAJ22
AUG22
MAJ20
FEB21
3. kvt.2021
1. kvt. 2022
Der er ingen ændringer siden sidst. Det er fortsat den foreløbige plan, som er afspejlet ovenfor. Vi arbejder i samar-
bejde med leverandøren på en optimeret plan hvor ibrugtagning kan afsluttes i juni 2022, som forudsat i Anlægs-
planen. Indtil da er status gul. På den baggrund fremgår der heller ikke denne gang nogen risikovurdering.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
20
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0021.png
6.3.5 (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
2. halvår 2023
Design
Installation
færdig
Testforløb
afsluttet
•Ibrugtagnings-
tilladelse
Ibrugtagning
Anlægsplan
2. halvår 2023
FEB21
SEP21
2. kvt. 2022
4. kvt. 2022
1. kvt 2023
Risiko: Middel
Der er ingen ændringer siden sidst. Også her arbejder vi ud fra en foreløbig plan, som endnu ikke er formaliseret
med leverandøren, hvorfor milepælene er markeret grå. Den foreløbige plan tilsiger ibrugtagning i 1. kvartal 2023,
og dermed indenfor Anlægsplanen. Banedanmark er opmærksom på, at den foregående strækning, ifølge den
foreløbige plan for RO4, ibrugtages i 3. kvartal 2022, og at der skal være tilstrækkelig buffer mellem de to ibrugtag-
ninger.
Risikoniveauet er uændret og klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder,
hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i 1. kvartal 2023.
6.3.6 (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1)
Ultimo 2024 (RO1nord) /ultimo 2025 (RO1syd)
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT25 (K26)
Den detaljerede plan for strækningen udestår fortsat, Grundet denne stræknings betydning og kompleksitet er
Banedanmark allerede nu gået i gang med at planlægge aktiviteterne sammen med Thales-Strukton. Det er Ba-
nedanmarks forventning, at strækningen, i overensstemmelsen med Anlægsplanen, samlet kan sættes i drift senest
ved udgangen af 2025. Ibrugtagningen af den sydlige del er bundet af, at DSB har brug for at kunne få IC4 til Aarhus
frem til ultimo 2025. Risikovurdering udestår indtil en plan foreligger.
6.3.7 Efterfølgende strækninger
Som beskrevet ovenfor er strategien for implementeringen af Signalprogrammet lagt på en måde, så det sikres, at
det er et stabilt system, som er i drift på strækninger i Nord-, Vest- og Midtjylland,
inden
det udrulles på hoveds-
trækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg.
Det skal bemærkes, at leverandøren fortsat præsenterer en mere ambitiøs udrulningsplan end Anlægsplanen. Ba-
nedanmark er positiv overfor en mere ambitiøs plan fra leverandørens side, hvis den er realistisk. Dette forventes
afklaret i forbindelse med genplanlægningen.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
21
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0022.png
7
Overordnet status:
Fjernbane Øst
Siden ibrugtagningen af den første strækning i Østdanmark, Roskilde-Køge den 15. december 2019 har driften
været tilfredsstillende. Banedanmark forventer stadig, at ibrugtagning af den efterfølgende strækning, Køge-
Næstved, kan ske indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021, dog forventeligt med sparsom eller ingen buf-
fer. Den samlede plan for udrulningen af Signalprogrammet i Østdanmark genbesøges lige nu. På den baggrund
fastholdes projektets samlede status som gul. Efter rapportens afslutning har Banedanmark indgået Letter of Ag-
reement med Alstom, hvor Alstom på baggrund af en detaljeret planlægning bekræfter, at strækningen Køge-
Næstved kan tages i brug til medio 2021, Mogenstrup-Nykøbing Falster til ult. 2021 og København-Ringsted til
ultimo 2022.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen
herunder. Fokus er at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogenstrup-
Nykøbing F. Implementeringen af det nye signalsystem på strækningen Mogenstrup-Nykøbing F er en forudsæt-
ning for, at der kan komme fuld drift på strækningen Orehoved-Nykøbing Falster efter den meget store sporom-
bygning på den del-strækning. Indtil da køres kun et tog i timen i hver retning. Udrulningen af det nye signalsystem
er samtidig forudsætning for, at strækningen kan elektrificeres. Lige nu overvejer Banedanmark at fremrykke
ibrugtagningen af København-Ringsted til december 2022. Derudover skal Signalprogrammet sikre et driftsstabilt
produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm. Forsinkelsen af Odense-Svendborg påvirker ikke de kriti-
ske strækninger, og det samlede projekt forventes gennemført senest 2030.
4. kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
Gennemført DEC19
2. kvt 2021
Ibrugtagning af Køge-
Næstved
(Øst EDL Syd)
4. kvt. 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
2025
Driftsstabilt produkt
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
København-Peberholm
7.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Lige nu er fokus på softwareopgraderingen af Roskilde-Køge. Alstom har lavet foranstaltninger, så deres medar-
bejdere i Bologna kan fortsætte test og udvikling for at sikre fremdrift og rettidig implementering, men det bliver
vanskeligere og vanskeligere at opretholde aktiviteterne i Norditalien. De testaktiviteter, som foregår i Banedan-
marks testmiljø kaldet Joint Test Lab kører for nuværende fortsat.
7.3 Overblik over status for aktuelle strækninger
7.3.1 Softwareopgradering (EDL N2) af teststrækning (Roskilde)-(Køge) (EDL N)
Medio 2020
Planen er fortsat at implementere fejlrettelser og yderligere funktionaliteter til systemet på strækningen medio
2020. Funktionerne vil gøre visse arbejdsgange mere automatiserede, hvilket bl.a. indebærer, at rangerfolk og per-
sonale, som er ansvarlige for at koordinere og melde sporspærringer, får et bedre redskab i form af såkaldte hånd-
holdte terminaler. Funktionerne er dog ikke kritiske, hvorfor strækningen kunne ibrugtages uden i december.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
22
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0023.png
Der vil være en del testaktiviteter i Banedanmarks testmiljø kaldet Joint Test Lab. På den måde har det været mu-
ligt at begrænse antallet af test i sporet, hvilket mindsker behovet for sporspærringer. Der er nu indgået aftale om
de nødvendige spærringer, og planen er kun at foretage test i sporet i den sidste weekend af april og den første
weekend i maj.
7.3.2 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
Medio 2021
Design
•Gennemført
Installation
afsluttet
•AUG20
Testforløb
afsluttet
•APR21
Ibrugtag-
ningstillad.
•JUN21
Klar til
ibrugtagning
•JUL21
•Risiko:
Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst. Datoerne ovenfor viser den foreløbige plan, som projektet arbej-
der ud fra, hvorfor milepælene er grå. Anlægsplansmilepælen fastholdes gul, da der formentlig kun vil være be-
grænset eller ingen buffer. Det er fortsat forventningen, at strækningen kan ibrugtages inden for Anlægsplanen,
dvs. medio 2021.
Lige nu arbejder Signalprogrammet på kritisk at gennemgå behovet for test i sporet i den periode, hvor stræknin-
gen mellem Ringsted og Næstved er spærret for at minimere antallet af sporspærringer. Som en del af arbejdet
med at konsolidere planen drøftes det desuden, hvordan ibrugtagningsdatoen kan bringes tilbage til maj, hvilket vil
være mest hensigtsmæssigt.
Med strækningen implementeres også yderligere trafikstyringsfunktionaliteter, som er nødvendige for, at systemet
teknisk kan håndtere de efterfølgende strækninger.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juli 2021.
7.3.3 Mogenstrup-Rødby (RO7 syd)
1. halvår 2022
Design
•OKT20
Installation
•SEP21
Testforløb
afsluttet
•OKT21
Ibrugtagningstil
ladelse
•NOV21
Godkendt
ibrugtagning
•DEC21
•Risiko:
Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2022
Note: Bemærk at Banedanmark rapporterer på første fase af anlægsprojektet dvs. enkeltspor ml. Nykøbing F. og Rødby.
Der er ingen ændringer til milepælene siden sidst, og det er fortsat forventningen, at strækningen kan sættes i drift
i december 2021, og dermed inden for Anlægsplanen.
Såvel test- som migrationsstrategien drøftes pt. med leverandøren. Aktiviteter er udfordret af det sparsomme antal
validatorer, hvilket betyder, at visse aktiviteter må genovervejes så planen kan overholdes.
I forbindelse med ibrugtagning af strækningen vil trafikstyringssystemet bl.a. udvides til at kunne håndtere vippe-
broer som den over Guldborgsund ved Nykøbing Falster.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
7.3.4 København-Ringsted (RO1)
Ultimo 2023 (ambition om at fremrykke til ultimo 2022)
Signallayout og design
(Alstom)
•Påbegyndes
2. halvår 2020
Testforløb
•Afventer
planlægning
Ibrugtagningstill.
•Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2023
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
23
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0024.png
I udgangspunktet er strækningen med Anlægsplanen forudsat ibrugtaget ultimo 2023
eller når der er tilstrække-
ligt antal tog udrustet med nyt ombordudstyr. Banedanmark undersøger dog muligheden for at fremrykke ibrug-
tagning, og ambitionen er, at strækningen kan ibrugtages med ERTMS i december 2022.
I slutningen af februar blev der sammen med Alstom taget hul på detailplanlægningen af strækningen. I løbet af
2020 vil Banedanmark gennemføre fysiske ændringer i infrastrukturen, og Alstom vil derefter gå i gang med at
opdatere designgrundlaget.
7.3.5 (Odense)-Svendborg (RO10)
Plan udestår. Ibrugtagning i 2022 eller senere
Design*
•Gennemført
NOV17
Installation
•DEC21
Testforløb
afsluttet
•JUL22
Ibrugtag.-
tillad.
DEC22
Klar til
ibrugtagning
•DEC22
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Banedanmark arbejder aktuelt ud fra en vurdering af, at udrustningen på Svendborgbanen vil kunne ske på et tids-
punkt mellem 2022 og 2026. Dette er dog betinget af andre beslutninger i relation til Trafikplanen for Østdanmark,
bl.a. immuniseringen af Roskilde-Holbæk, og planerne for den nye bane over Vestfyn.
Datoerne ovenfor viser den seneste foreløbige plan leveret af Alstom. Ifølge den kan strækningen ibrugtages i de-
cember 2022. Indtil andet er aftalt, arbejder Alstom videre med installationerne på strækningen, om end med be-
grænsede ressourcer.
7.3.6 Efterfølgende strækninger
Når Mogenstrup-Rødby er ibrugtaget, vil den næste strækning, der forventeligt overgår til det nye signalsystem,
være den ny bane København-Ringsted. Henset til udskydelsen af Roskilde-Køge er der behov for et genbesøg af
den samlede plan for Østprojektet. Det er i den forbindelse Banedanmarks ambition, at Nordvestbanen (Roskilde-
Holbæk-Kalundborg) kan fremrykkes til ultimo 2024.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
24
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0025.png
8
Overordnet status:
S-bane
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i 2022. På den bag-
grund er status grøn. Der er fortsat en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning af glatte skinner og
ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord først sættes i drift, når der er sikkerhed for, at den
tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021, som forudsat i den nye aftale. En forudsætning
for den nye plan er, at der er behov for større sporspærringer, da de enkelte udrulninger nu er længere. Der er aftalt
møde mellem Banedanmark og DSB i marts for at drøfte DSB’s bekymring ift. størrelsen af spærringerne.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
Januar 2021
•RO
Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
•Teknisk
løsning af glatte
skinner
December (Januar)
2021
•RO
Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Sept. 2022
•RO
Syd: Sydhavn-Køge og
Carlsberg-Frederikssund/
Høje Taastrup
8.2 Særligt om COVID-19 og fremdrift
Særligt aktiviteter på Roll Out Nord kan blive påvirket. F.eks. må tests, som normalt udføres i Tyskland af Ba-
nedanmarks projekt, nu håndteres på anden vis. Der er fokus på, at eventuel flytning af aktiviteter ikke får konse-
kvenser for ibrugtagning i januar 2021. Banedanmark vurderer lige nu mitigerende handlinger for den første opera-
tionelle test i maj, hvis nedlukningen af aktiviteter betyder, at testen ikke kan gennemføres.
8.3 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.3.1 Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen (RO Nord)
Januar 2021
Design
•Gennemført
*Anden operationelle test
Installation
•Gennemført
Test*
•AUG20
Ibrugtagnings-
tilladelse
JAN21
Ibrugtagning
Januar 2021
•Risiko:
Middel
Softwaredemonstrationen blev gennemført i uge 8, som planlagt. Testen fremviste et par observationer, som Sie-
mens er ved at håndtere, og som Banedanmark skal teste efter. Sådanne tests plejer at blive gennemført hos Sie-
mens i Tyskland, hvilket lige nu ikke kan lade sig gøre, så der er lagt en plan for, hvordan testene kan gennemføres
under de nuværende omstændigheder. Der pågår derudover afklaring af, om den planlagte test i maj kan udskydes
til efteråret uden, at det får konsekvenser for ibrugtagning. Det kan blive nødvendigt både hvis Banedanmark fin-
der, at observationerne gjort under softwaredemonstrationen ikke er håndteret tilstrækkeligt og hvis det
uanset
håndteringen af observationerne
ikke kan lade sig gøre at gennemføre testen henset til de nuværende udfordrin-
ger med COVID-19.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2021.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
25
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0026.png
8.3.2 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Juni 2021
Design
•OKT20
Test*
•NOV20
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Juni 2021
•Risiko:
Middel
*Test gennemføres på Early Deployment Strækningen og RO2
Der er ingen ændringer siden sidst. Løsningen, som håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner, forventes
fortsat implementeret i sommeren 2021, og dermed inden løvfaldssæsonen 2021, som forlangt af Banedanmark. På
et af de faste fremdriftsmøder med Siemens i starten af marts, meldte leverandøren, at fremdriften med udviklin-
gen er planmæssig, og at ibrugtagning i juni 2021 fortsat er målet.
Det er fortsat en forudsætning, at Banedanmark har vished for, at løsningen er implementeret inden løvfaldssæso-
nen 2021, før RO Nord ibrugtages. Derfor følger Banedanmark nøje fremdriften både ved hjælp af en række mile-
pæle (ovenfor følges kun de største), ligesom der vil være månedlige opfølgningsmøder med Siemens fra december
2019 til januar 2021. Som tidligere rapporteret ønsker Banedanmark desuden løsning af andre problemstillinger
forårsaget af glatte skinner. Disse vil senest blive implementeret med de afsluttende leverancer.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juni 2021.
8.3.3 Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Januar 2022
Design*
•Gennemført
SEP19
*Anden operationelle test
Installation
•OKT20
•JUL20
Test*
•AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
•DEC21
Ibrugtagning
December 2021
(januar 2022)
•Risiko:
Middel
Sidst rapporterede vi, at installationsfasen blev forlænget, da leverandøren ikke kunne tildeles ekstra sporspærrin-
ger inden for den oprindelige plan. Installationsarbejdet fortsætter nu, og Siemens og Banedanmarks trafikplan-
lægningsafdeling er blevet enige om, hvilke sporspærringer, der er nødvendige for at færdiggøre installationsarbej-
det. Dermed har det været muligt at optimere planen, så installationsarbejdet kan færdiggøres allerede i juli.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2022.
8.3.4 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
September 2022
Design
•AUG20
Installation
•SEP21
Test*
•FEB22
Ibrugtagningstill.
SEP22
Ibrugtagning
September 2022
•Risiko:
Middel
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Der er ingen ændringer siden sidst. Risikoniveauet er fortsat klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en
forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i september 2022.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
26
af
27
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 196: Statusrapport for Signalprogrammet marts 2020, fra transportministeren
2199835_0027.png
8.3.5 Afsluttende leverancer
Marts 2023
Design
•NOV21
•SEP21
Installation*
•MAJ22
Test**
•JUL22
Ibrugtagningstillad
else
MAR23
Ibrugtagning
Marts 2023
•Risiko:
Middel
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
Eneste ændring til milepælene siden sidst er, at en slåfejl er blevet rettet. Vi har tidligere rapporteret, at designfa-
sen ville være gennemført i november 2021. Den rigtige dato er imidlertid september 2021. Fejlen er nu rettet.
De afsluttende leverancer har ingen sammenhæng eller binding i øvrigt til ibrugtagning af de forudgående stræk-
ninger. Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsopgraderin-
gen mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten. Derudover
inkluderer leverancerne grænsefladen til Vigerslev på fjernbanenettet. Det er en del af aftale med Siemens, at disse
leverancer udskydes til efter RO Syd er sat i drift. De afsluttende leverancer ændrer således ikke ved, at det nye
signalsystem forventes udrullet og ibrugtaget på alle strækninger på S-banen i 2022.
Anden del af den tekniske løsning på problemstillinger forårsaget af glatter skinner vil senest blive implementeret
med disse leverancer.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i marts 2023.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio marts 2020)
27
af
27