Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 192
Offentligt
2198398_0001.png
27. maj 2020
J.nr. 2019 - 6717
Til Folketinget
Finansudvalget
Til udvalgets orientering fremsendes hermed årsregnskabet for § 38. Skatter og afgifter fra
Skatteministeriet.
I forbindelse med, at Statsregnskabet for 2019 er oversendt til Folketinget, vil jeg benytte
lejligheden til at give udvalget en status for arbejdet med regnskabet for § 38. Skatter og
afgifter.
Rigsrevisionen har i en årrække vurderet, at der var betydelig usikkerhed i aflæggelsen af
regnskabet for statens indtægter for § 38. Skatteministeriet har derfor gennem de seneste
år - i en tæt og konstruktiv dialog med Rigsrevisionen - arbejdet kontinuerligt med at ned-
bringe usikkerhederne i årsregnskab for § 38.
De senere år er der sket en betydelig styrkelse af den regnskabsfunktion, der varetager
regnskabet for § 38, både organisatorisk og i forhold til ressourcer og kompetencer. Siden
2017 er der udarbejdet og offentliggjort årsregnskaber for § 38, hvor der er redegjort for
problemernes omfang og status for nedbringelsen af usikkerhederne. Ved aflæggelsen af
årsregnskabet for 2018 var der allerede sket betydelige fremskridt i løsningen af problem-
stillingerne og en reduktion af de regnskabsmæssige usikkerheder.
Skatteministeriet har i lighed med sidste år udarbejdet et samlet regnskab for § 38. Års-
regnskabet for § 38 for 2019 viser resultaterne af den ekstra fokus, der har været på regn-
skabet for § 38 gennem en årrække. I 2019 er der sket markante fremskridt i løsningen af
de regnskabsmæssige problemer og en markant reduktion af de regnskabsmæssige usik-
kerheder relateret til flere af de forhold Rigsrevisionen og Statsrevisorerne fremhævede
ved regnskabet for 2018 og tidligere år.
Der er således sket en betydelig forbedring i forhold til årsregnskabet for 2018, men der
er stadig usikkerheder, som der skal arbejdes på at fjerne. Det forhold, at der fortsat er
usikkerheder i regnskabet, er ikke udtryk for, at der er opstået nye problemer eller tab af
indtægter, men reflekterer kendte usikkerheder. Af de områder, hvor usikkerheden er re-
duceret, kan nævnes:
Dokumentation for kontrol af regnskabsdata i regnskabsbærende it-systemer,
som er dokumentation for applikationskontroller, som sikrer fuldstændighed og
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Årsregnskabet for § 38. Skatter og afgifter fra Skatteministeriet
2198398_0002.png
nøjagtighed af regnskabsdata i it-systemer, der administreres af eksterne leveran-
dører. I 2018 blev der indhentet revisorerklæringer vedrørende applikationskon-
troller for to af de væsentligste regnskabsbærende it-systemer og foretaget egne
kontroller af yderligere et centralt it-system. I 2019 indhentes 26 revisorerklærin-
ger vedrørende i alt 29 it-systemer, som understøtter alle hovedkonti i regnskabet
for § 38. Der er ved aflæggelse af årsregnskabet for 2019 indhentet 24 af de 26
revisorerklæringer. Erklæringerne er uden forbehold og dokumenterer, at appli-
kationskontrollerne i alle væsentlige henseender har været hensigtsmæssigt udfor-
met og effektive for hele regnskabsåret. De sidste to revisorerklæringer vil blive
indhentet frem mod medio april 2020, hvorefter det kan endeligt vurderes om,
der har været fuldstændighed og nøjagtighed af regnskabsdata i it-systemer, der
administreres af eksterne leverandører.
Regnskabsmæssige afstemninger er afstemning af balancekonti. Den regnskabs-
mæssige usikkerhed relateret til udestående regnskabsmæssige afstemninger ud-
gjorde pr. 31. december 2018 i alt 47,7 mia. kr., hvilket pr. 31. december 2019 er
reduceret til 0,4 mia. kr. Der er således for enkelte regnskabskonti fortsat ikke fo-
retaget opløsning og afstemning. Som eksempler på regnskabsområder, hvor
usikkerheden er helt eller væsentligt reduceret, kan nævnes:
- Mellemregning mellem opkrævningssystemet DMO og inddrivelsessystemet
DMI indeholdende tre uafstemte konti med en samlet saldo på 18,8 mia. kr.
pr. 31. december 2018, hvor bruttousikkerheden ikke kunne opgøres i 2018,
er i 2019 opløst og fuldt regnskabsmæssigt afstemt, så der ikke længere er en
regnskabsmæssig usikkerhed.
- Mellemregning mellem opkrævningssystemet KOBRA og inddrivelsessyste-
met DMI indeholdende tre uafstemte konti med en samlet saldo på 27,1 mia.
kr. pr. 31. december 2018, hvor bruttousikkerheden ikke kunne opgøres i
2018, er i 2019 blevet opgjort og den regnskabsmæssige usikkerhed er redu-
ceret til 124 mio. kr. pr. 31. december 2019.
Systemafstemninger er afstemninger af data, der bevæger sig mellem to eller flere
af Skatteforvaltningens mange regnskabsbærende systemer. Pr. 31. december
2018 var 40 af de 49 planlagte systemafstemninger gennemført og i løbende drift.
I 2019 er yderligere syv systemafstemninger udviklet og gennemføres ligeledes i
løbende drift. For de resterende to systemafstemninger gennemføres relevante
kompenserende handlinger. Det er vurderingen, at den regnskabsmæssige usik-
kerhed ikke overstiger den usikkerhed, som er opgjort ved de regnskabsmæssige
afstemninger. De resterende to systemafstemninger forventes gennemført inden
udgangen af 1. halvår af 2020.
Periodiseringsprincipper er principper for, hvilket regnskabsår indtægter omkring
årsskiftet skal henføres til. I 2019 er der i samarbejde med Økonomistyrelsen og
efter dialog med Rigsrevisionen foretaget en udvidelse af principper for periodi-
sering, så flere skatter og afgifter er periodiseret i regnskabsåret.
Side 2 af 3
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 192: Årsregnskabet for § 38. Skatter og afgifter fra Skatteministeriet
2198398_0003.png
Ved aflæggelsen af årsregnskabet for 2019 er der således sket markante fremskridt i løs-
ningen af problemerne og en betydelig reduktion af de regnskabsmæssige usikkerheder.
Det er dog desværre ikke alle usikkerheder, som er håndteret.
I opgørelsen af tilgodehavender kan der ikke opgøres et præcist beløb for inddrivelsesfor-
dringer, som ikke bliver dækningsparate, da der er en andel af fordringer, som for nuvæ-
rende er låste, da der er tvivl om retskraft og utilstrækkelig datakvalitet.
Der udestår forretningsmæssig opfølgning på en række regnskabskonti, hvor der ikke kan
udelukkes at være en regnskabsmæssig effekt, når den endelige forretningsmæssige afkla-
ring finder sted.
Endelig er inddrivelsesfordringer indregnet til kursværdi, hvilket indebærer en mere retvi-
sende opgørelse af værdien af tilgodehavender, men der er også usikkerheder forbundet
med en model, der skønner over fremtidige betalinger, da den er baseret på en række an-
tagelser, bl.a. en normaliseret gældsinddrivelse, hvor der fx kan foretages fuld lønindehol-
delse. Modellen tager således ikke højde for den ekstraordinære situation på inddrivelses-
området.
Skatteministeriet vil i 2020 fortsat fokusere på at reducere de sidste større usikkerheder i
regnskabet for § 38. Herudover vil fokus være på at konsolidere den fremdrift, der har
været de seneste år og fortsat styrke regnskabsaflæggelsen bl.a. ved at videreføre tiltag, der
er igangsat for at forbedre rammebetingelserne for arbejdet med regnskabet.
Det tætte og konstruktive samarbejde med Rigsrevisionen og Finansministeriet ved Øko-
nomistyrelsen er fortsat i 2019 og vil blive fortsat i 2020, herunder i det faste mødeforum
med Økonomistyrelsen, hvor blandt andet fremdriften i arbejdet med at forbedre regn-
skabet for § 38 drøftes som fast punkt.
Årsregnskabet for § 38. Skatter og afgifter for 2019 er vedlagt denne orientering.
En tilsvarende orientering er sendt til Skatteudvalget.
Morten Bødskov
/ Jens Madsen
Side 3 af 3