Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2198391_0001.png
RAPPORT
arts 2020
Årsrapport
9
Spillemyndigheden
Skatteministeriet
Marts 2020
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Standardpåtegning ........................................................................................................................... 2
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Beretning ................................................................................................................. 3
Præsentation af Spillemyndigheden ........................................................................... 3
Ledelsesberetning............................................................................................................... 4
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 6
Målrapportering ................................................................................................................... 6
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 10
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................11
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 11
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 12
Balancen............................................................................................................................... 14
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 16
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 16
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 17
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 17
4.
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
Bilag .........................................................................................................................18
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 18
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 20
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 20
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 21
Forelagte investeringer .................................................................................................. 21
It-omkostninger ................................................................................................................. 21
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0003.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 2
1. Påtegning af det
samlede regnskab
Standardpåtegning
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Spillemyndigheden,
CVR-nummer 34 73 04 15, er ansvarlig for: § 09.41.01. Spillemyndigheden, her-
under de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbin-
delse med bevillingskontrollen for 2019.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejl-
informationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporte-
ringen i årsrapporten er fyldestgørende
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med ind-
gåede aftaler og sædvanlig praksis
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af
årsrapporten
2.
3.
København, d.
2020
Odense, d.
2020
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
Birgitte Sand
Direktør
Spillemyndigheden
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 3
2. Beretning
2.1 Præsentation af Spillemyndigheden
’Spillemyndigheden sikrer rammerne for et fair spilmarked’
Spillemyndigheden har til opgave at sikre et ansvarligt, fair og velreguleret spil-
marked til gavn for spillere og spiludbydere. Spillemyndigheden udsteder de rele-
vante tilladelser til spiludbud i Danmark og fører et risikobaseret tilsyn med områ-
det.
Spillemyndigheden udfører analyser af spilmarkedet og leverer klar og gennem-
skuelig vejledning og information. Det er en forudsætning for Spillemyndighedens
arbejde at være fremsynede og handlekraftige i forhold til den hastige udvikling
på markedet. Derfor udveksler Spillemyndigheden viden og erfaring med andre
lande om spiludbud og spilregulering.
Åbenhed og dialog er kendetegnende for den måde, Spillemyndigheden arbejder
på. Spillemyndigheden har fokus på et konstruktivt samarbejde med interessen-
ter, og Spillemyndighedens ledere og medarbejdere løser de mange udfordrende
opgaver professionelt og med stort engagement. Spillemyndighedens ekspertise
går hånd i hånd med dedikationen til at sikre et lovligt og trygt spilmarked i Dan-
mark.
Spillemyndigheden tager ansvar, og samarbejder
om den samlede opgave og i
de daglige beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeri-
ets koncern sikrer Spillemyndigheden fundamentet for finansieringen af den of-
fentlige sektor i Danmark.
Kerneopgaver
Spillemyndighedens kerneopgaver er sammenfattet i finanslovsformålene på fi-
nansloven 2019:
Effektiv og korrekt udstedelse af tilladelser til spiludbydere.
Spillemyndigheden
skal sikre en effektiv og korrekt udstedelse af tilladelser til udbud af spil, herunder
tilladelse til udbud af væddemål, onlinekasino, opstilling og drift af gevinstgivende
spilleautomater, lokale puljevæddemål mv.
Klar oplysning om spilmarkedet.
Spillemyndigheden skal som ekspertmyndighed
besidde aktuel viden om den seneste udvikling på spilmarkedet med det formål
at kunne oplyse og vejlede. Spillemyndigheden skal desuden orientere sig i inter-
nationalt myndighedssamarbejde, bl.a. i EU, således, at Spillemyndigheden er på
forkant med udviklingen på området for spilafhængighed, nye spilformer mv.
Høj sikkerhed på spilmarkedet gennem målrettet tilsyn med spiludbydere.
Spille-
myndigheden skal gennem løbende tilsyn med spilmarkedet sikre, at spil bliver
udbudt i overensstemmelse med lovgivningen, så spillere kan garanteres en høj
sikkerhed ved alle former for spil.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 4
2.2 Ledelsesberetning
Den 2. januar 2019 åbnede Spillemyndigheden for en ny uvildig hjælpelinje,
’Stop-
Spillet’, der modtager
opkald fra spilafhængige og deres pårørende. Hjælpelinjen
har åbent for opkald på alle hverdage mellem kl. 9-21. I årets løb er mere end 700
opkald blevet besvaret, hvor der er ydet rådgivning fra en af hjælpelinjens medar-
bejdere.
Hjælpelinjen er et af flere initiativer afledt af
”Aftalen om nye tiltag mod spilaf-
hængighed og justering af spilaftalen”
(Ansvarlighedspakken), der blev vedtaget
af et bredt flertal i Folketinget i sommeren 2018.
I løbet af 2019 har Spillemyndigheden generelt haft fokus på at udmønte Ansvar-
lighedspakkens initiativer. Et nyt kontor for ansvarligt spil er etableret, og der er
ansat medarbejdere til
’StopSpillet’
samt flere medarbejdere til området for an-
svarligt spil. I 2019 lancerede Spillemyndigheden kampagner for at informere om
hjælpelinjen, hvilket sidst på året blev fulgt op af en omfattende kendskabskam-
pagne med tre kampagnefilm på TV og sociale medier.
Spillemyndigheden er i 2019 vokset med i alt 13 nye medarbejdere, både til om-
rådet ansvarligt spil, men også som led i at styrke det databaserede tilsyn med
spiludbyderne. Tre år efter udflytning til Odense oplever Spillemyndigheden en
bæredygtig balance mellem tilstrækkelige kompetencer og muligheder for at kva-
lificere indsatsen i forhold til den hastige udvikling på spilområdet. Den stigende
debat i det offentlige om særligt de unges adgang til pengespil via computerspil
har afstedkommet et større fokus på området. Spillemyndigheden har ligeledes
haft øget opmærksomhed på hvidvaskområdet i 2019 i form af udgivelse af en
hvidvaskvejledning og etablering af en whistleblowerordning for spiludbyderne.
Fokus har også været på at ensarte og kvalificere det udgående tilsyn med spil,
og i 2019 udviklede og indførte Spillemyndigheden en ny app til digital understøt-
telse af det landbaserede tilsyn. Særligt vedrørende bingo iværksatte Spillemyn-
digheden en markant indsats med at føre tilsyn med ulovligt spil i bingohaller.
Dialog med spiludbyderne og samarbejde med myndigheder og andre interes-
senter har også i 2019 været helt central for Spillemyndigheden. Værdifulde rela-
tioner blev opbygget og understøttet for at kunne følge med i den hastige udvik-
ling på spilmarkedet og kvalificere regulering af området. Spillemyndigheden har
på besøg hos udbydere og myndigheder i ind- og udland oplyst om regulering af
det danske spilmarked og samtidig udvekslet værdifuld information og indhentet
erfaringer.
Spillemyndigheden lancerede i 2019 en ny og mere visuel kvartalsstatistik om
spilmarkedet til brug for Spillemyndighedens interessenter. Siden september har
det ligeledes været muligt at tilmelde sig et elektronisk nyhedsbrev.
Det udvidede opgavefelt i 2019 betød indflytning af 24 medarbejdere på en ny
adresse tæt ved Spillemyndighedens hovedadresse på Englandsgade i Odense.
Flytningen af medarbejderne skete den 1. april 2019.
Økonomi
Årets resultat, der er et underskud på 0,9 mio. kr., er afledt af igangsatte initiativer
som følge af udmøntningen af Ansvarlighedspakken, herunder etableringen af
Hjælpelinjen samt styrkelse af det databaserede tilsyn.
Årets underskud består af underskud fra den gebyrfinansierede virksomhed på
1,7 mio. kr. og overskud fra bevillingen på 0,8 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0006.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 5
Underskuddet på gebyrvirksomheden vedrører væddemål og onlinekasino og
skyldes de førnævnte igangsatte initiativer. Overskud på bevillingen skyldes mod-
taget bevilling til forskningsprojekt om gamblingens rolle i børn og unges compu-
terspil, men igangsættelse af projektet sker først i 2020.
2.2.1
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af tabel 1 nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Spillemyndig-
heden.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
78,3
0,5
101,7
0,5
111,2
0,6
79,0
4,8
53,7
5,9
81,3
7,1
7,9
6,9
-29,4
-7,7
-19,9
8,1
6,0
-28,5
-7,5
-18,7
12,2
-
-28,5
-12,2
-
-79,5
70,2
-9,3
-9,3
-8,9
-86,1
86,1
0,0
0,5
0,9
-93,0
92,5
-0,5
-0,5
0,0
2018
2019
2020
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2019 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 0,4 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf.
Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2019
.
Kilde: SKS og Spillemyndighedens grundbudget 2020.
Regnskabsresultatet for 2019 er sammenfattet i tabel 1 ovenfor og viser, at Spil-
lemyndigheden i 2019 har haft et samlet underskud på 0,9 mio. kr. i forhold til
årets samlede bevilling og gebyrindtægter på 86,1 mio. kr. Underskuddet består
af underskud fra gebyrvirksomheden på 1,7 mio. kr. og overskud på bevilling med
0,8 mio. kr. Underskuddet på gebyrvirksomheden finansieres af tidligere års over-
skud på området.
2.2.2
Spillemyndighedens drift og administrerede ordnin-
ger
Spillemyndigheden er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af tabel 2.
Forklaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0007.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 6
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Administrerede
ordninger
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
80,1
-75,0
-
-
Regnskab
87,0
-81,0
-
-
Overført over-
skud ultimo
27,1
-
-
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Af tabel 3 fremgår bevillingen for 2019 fordelt på hovedopgaver på baggrund af
fordelingen på finansloven for 2019 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(beløb i mio. kr.)
0. Generelle fællesom-
kostninger
1. Effektiv og korrekt ud-
stedelse af tilladelser til
spiludbydere
2. Klar oplysning om spil-
markedet
3. Høj sikkerhed på spil-
markedet gennem mål-
rettet tilsyn af spiludby-
dere
I alt
Kilde: SAP.
Bevilling
(FL+TB)
-1,6
Øvrige
indtægter
-24,8
Omkost-
ninger
26,7
Andel af årets
resultat
0,3
-0,5
-8,5
9,1
0,1
-0,8
-12,9
13,8
0,1
-2,2
-34,8
37,4
0,4
-5,1
-81,0
87,0
0,9
Ud fra principperne fra Moderniseringsstyrelsens tværstatslige krav er der for
2019 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostnin-
ger under hovedopgave 0.
Generel ledelse og administration,
hvor der blandt an-
det er registreret omkostninger til HR, husleje, koncernfælles funktioner, kurser,
kontorartikler, IT og fællesaktiviteter.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene
er registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
verne.
Øvrige Indtægter er fastlagt til at skulle dække den gebyrfinansierede virksomhed
og ikke opgaverne, hvorfor allokeringen sker administrativt på grundlag af de fak-
tiske omkostninger på opgaverne. Omkostninger på opgaver afhænger af ledel-
sens beslutninger vedrørende anvendelse af ressourcer og øvrig drift inden for de
lovgivningsmæssige rammer. Tilsvarende gælder for bevillingen, der hovedsage-
ligt finansierer almennyttigt lotteri.
2.4 Målrapportering
Målene i Spillemyndighedens mål- og resultatplan for 2019 er aftalt med Skatte-
ministeriets departement.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0008.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 7
2.4.1
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af tabel 4 fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Spillemyndigheden.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1. Spillemyndigheden skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en ef-
fektiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrel-
sen som lydhør og samarbejdsorienteret
1.1 Omdømme
(koncernfælles)
Der er foretaget en nul-
punktsmåling primo 4.
kvartal 2019.
Nulpunktsmålingen er af- Opfyldt.
sluttet i 4. kvartal 2019.
Resultatet er 3,6 på en
skala fra 1-5.
1.2 Kundetil-
fredshed (kon-
cernfælles)
Der er foretaget en nul-
punktsmåling primo 4.
kvartal 2019.
Nulpunktsmålingen for
Mål ophævet.
kundetilfredsheden er ud-
skudt til 2020.
Der er foretaget en nul-
punktsmåling i 4. kvartal
2019. Resultater fra un-
dersøgelsen foreligger i
april 2020.
Opfyldt.
1.3 Interessent- Der er foretaget en nul-
håndtering (kon- punktsmåling primo 4.
cernfælles)
kvartal 2019.
Pejlemærke 2. Spillemyndigheden skal sikre høj regelefterlevelse gennem målrettet
vejledning og risikobaseret tilsyn med spilmarkedet
2.1 Spilleauto-
mater
Der er ultimo 2. kvartal
Vejledningen er udarbej-
udsendt vejledningsmate- det og udleveret ved ser-
riale til spiludbyderne.
vicebesøg.
Der er ultimo 3. kvartal fo- Risikovurderinger er op-
retaget opdateringer af ri- dateret.
sikovurderingerne for
2020.
Der er ultimo 3. kvartal
Metoden er udarbejdet.
udviklet en metode til må-
ling af effekten af de risi-
kobaserede tilsyn fremad-
rettet.
2.3 Klagebe-
handling
Den gennemsnitlige kla-
gebehandlingstid hos on-
line-spiludbyderne er
maksimalt 14 dage.
94 pct. af klagerne blev
Opfyldt.
færdigbehandlet inden for
fristen, hvilket indikerer, at
spiludbyderne opfylder
kravet.
Opfyldt.
2.2 Risikobase-
ret tilsyn
Opfyldt.
Pejlemærke 3. Spillemyndigheden skal være på forkant med udviklingen af spilmarke-
det og skal medvirke til et ansvarligt og lovligt spilmarked, herunder sikre, at den størst
mulige andel af spiludbydere er regulerede
3.1 ROFUS
Antallet af unikke besø-
gende på ROFUS-websi-
den er stigende for hvert
kvartal.
Antal besøgende var hhv. Opfyldt.
8.560/9.160/
11.950/18.650.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0009.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 8
Mål
3.2 Spilaf-
hængigheds-
hotline
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Opfyldt.
Antallet af opkald er i gen- Antal opkald var hhv.
nemsnit over 90 for hvert 227/121/194/180.
kvartal.
3.3 International Der foreligger a) videns-
orientering
notater for 90 pct. af al
deltagelse, b) evaluering
af 2019 og c) strategi for
2020.
Der foreligger vidensnota- Opfyldt.
ter for 100 pct. af Spille-
myndighedens udenland-
ske besøg og evaluering
af 2019 og strategi for
2020 er udarbejdet.
Der er opnået enighed om Ikke opfyldt.
målingen i 2020.
3.4 Indvirkning
på det regule-
rede marked
Der er ultimo 3. kvartal
indsendt et forslag til en
metode til DEP.
Pejlemærke 4. Spillemyndigheden skal bygge på en kultur præget af faglighed, ansvar-
lighed, samarbejde og udsyn, hvor medarbejderne er kompetente og engagerede, og
hvor nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriterer
4.1 Intern kom- Der er foretaget en nul-
munikation (kon- punktsmåling primo 4.
cernfælles)
kvartal.
Nulpunktsmålingen er
Opfyldt.
gennemført i 2. kvartal
2019. Resultatet er 3,9 på
en skala fra 1-5.
1) Resultatet fra den gen- Opfyldt.
nemførte medarbejdertil-
fredshedsundersøgelse er
4,7 på en skala fra 1- 5.
4.2 Engagerede 1) Resultatet i medarbej-
medarbejdere
dertilfredshedsundersø-
(koncernfælles) gelsen, der indikerer, om
medarbejderne er enga-
gerede og har høj ar-
bejdsglæde, skal i gen-
nemsnit være min. 3,5 på
en skala fra 1-5.
2) I 2. halvår iværksættes 2) Handleplaner er iværk-
handleplaner som opfølg- sat.
ning.
4.3 Styrket le-
delse (opfølg-
ning på det kon-
cernfælles ledel-
sesgrundlag)
(koncernfælles)
1) Resultatet i lederevalu- 1) Resultatet fra den gen- Opfyldt.
eringen, der indikerer, om nemførte lederevaluering
lederne efterlever de fire er 4,5 på en skala fra 1-5.
ledelsesdiscipliner skal i
gennemsnit være min. 3,5
på en skala fra 1-5.
2) I 2. halvår iværksættes 2) Handleplaner er iværk-
handleplaner som opfølg- sat.
ning.
4.4 Organisatio-
nen efterlever de
koncernfælles
værdier (kon-
cernfælles)
1) Dokumentation for at
1) Dokumentation er ind-
direktionen aktivt anven- sendt.
der de koncernfælles vær-
dier.
2) Resultatet i medarbej- 2) Resultatet fra den gen-
dertilfredshedsundersø- nemførte medarbejdertil-
gelsen, der relaterer sig til fredshedsundersøgelse er
4,4 på en skala fra 1-5.
Opfyldt.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0010.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 9
Mål
Succeskriterium
organisationens efterle-
velse af de koncernfælles
værdier skal i gennemsnit
være min. 3,5 på en skala
fra 1-5.
Opnåede resultater
Målopfyldelse
4.5 Vellykket on-
boarding af nye
medarbejdere
og ledere
Alle nye ledere og medar-
bejdere ansat i Spillemyn-
digheden har gennemført
det obligatoriske onboar-
dingforløb senest 6 mdr.
efter start.
Målet er ændret, så det
Ikke relevant.
først er gældende for Spil-
lemyndigheden fra 1. ja-
nuar 2020.
4.6 Prognose-
præcision
Når afvigelsen mellem
2,5 pct.
faktiske indtægter og
prognosen for gebyrind-
tægterne ikke overstiger 5
pct. for hele året.
Opfyldt.
I 2019 er der 14 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af 13 mål nået.
2.4.2
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 1.2 Kundetilfredshed
-
Nulpunktsmåling for kundetilfredsheden blev ikke gennemført, da imple-
mentering af en koncernfælles løsning til disse målinger ikke kunne gen-
nemføres inden for den oprindelige tidsplan på grund af andre projekter
af højere prioritet.
Mål 2.2 Risikobaseret tilsyn
-
Klagebehandlingstiden hos online spiludbydere er tilfredsstillende, idet
94 pct. af klagerne er behandlet inden for fristen på 14 dage.
Mål 2.3 Klagebehandling
-
Klagebehandlingstiden hos online spiludbydere er tilfredsstillende, idet
94 pct. af klagerne er behandlet inden for fristen på 14 dage. Klagerne
der gik over fristen blev afsluttet indenfor en relativ kort periode efterføl-
gende, således de langt fra kunne hive gennemsnittet op over de 14
dage.
Mål 3.1 ROFUS
-
ROFUS-siden har haft et stigende antal unikke besøgende, der kulmine-
rede med over 9.000 besøgende i december 2019. December alene var
på niveau med årets første tre kvartaler.
Mål 3.2 Spilafhængigheds-hotline
-
’StopSpillet’
har generelt haft større aktivitet end forventet. Med kend-
skabskampagnen i december 2019 forventes aktiviteten at stige yderli-
gere i 2020.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0011.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 10
Mål 3.4 Indvirkning på det regulerede marked
-
Spillemyndigheden har ikke opfyldt målet vedr. udvikling af en metode til
at estimere Spillemyndighedens
”Indvirkning på det regulerede marked”.
En opgørelse fra H2 Capital, der måler omfanget af det regulerede mar-
ked videreføres i Mål- og resultatplan 2020.
Mål 4.2 Engagerede medarbejdere, 4.3 Styrket ledelse og 4.4 Organisationen ef-
terlever de koncernfælles værdier
-
Spillemyndighedens medarbejdere udtrykker i høj grad engagement
med en score på 4,7 i årets medarbejdertilfredshedsundersøgelse (skala
fra 1-5). Ligeledes er scoren vedrørende målet om
”Styrket ledelse” til-
svarende høj med en score på 4,5. Endvidere er efterlevelsen af de kon-
cernfælles værdier høj med scoren 4,4.
Mål 4.6 Prognosepræcision
-
Prognosepræcisionen er tilfredsstillende med en afvigelse på 2,5 pct.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af tabel 5 fremgår Spillemyndighedens forventninger til det kommende år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
2019
-86,1
87,0
0,9
2020
-93,0
93,0
0,0
I 2020 er det primære fokus på fortsat implementering og udmøntning af Ansvar-
lighedspakken. Der vil fortsat være fokus på at udbrede kendskabet til hjælpelin-
jen, ’StopSpillet’, hvor spilafhængige og deres pårørende kan søge råd og vejled-
ning. Øvrige fokusområder vil være tilsyn med og fortsat dialog med spilbranchen
om hvidvask og unges adgang til pengespil via computerspil.
I 2019 gennemførte Spillemyndigheden en omfattende rekruttering, som i høj
grad kan tilskrives udmøntningen af Ansvarlighedspakken. Den gennemførte re-
kruttering har fuld økonomisk virkning i 2020, og personaleomkostningerne er så-
ledes stigende. Øvrige driftsomkostninger ventes overordnet at være på samme
niveau som i 2019.
I 2020 skal udbuddet vedrørende Spilsystemet gennemføres, hvilket medfører et
behov for ressourceallokering til udbudsprocessen med dertilhørende omkost-
ninger.
Spilmarkedet forventes fortsat at udvise positiv vækst i 2020 og dermed bidrage
til let stigende gebyrindtægter, selv om der forventes at være færre ansøgnings-
gebyrer end i 2019.
Spillemyndigheden vil i 2020 forsat have fokus på aktivitets- og ressourcestyring,
herunder tidsregistrering i forhold til at understøtte transparens og korrekt opga-
vefordeling på finanslovsformålene i overensstemmelse med Moderniseringssty-
relsens vejledning på området.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 11
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Spillemyndigheden følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af
19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmini-
steriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2019 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprin-
cipper mv., som fremgår af Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om årsrapport
for statslige institutioner
af december 2019.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Hvor intet andet er angivet,
er de finansielle data baseret på oplysningerne i Statens Koncern System (SKS).
Finansielle data til resultatdisponering og egenkapitalforklaring er afstemt med
oplysninger fra Statens Bevillingslovsystem (SB). Ved budgetter er der taget ud-
gangspunkt i de af departementet godkendte beløb. Beløb angives som udgangs-
punkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Ta-
bellerne anvender samme fortegn som i uddata fra SKS.
3.1.1
Skøn og dispensationer for omkostningsbaseret
regnskab
Ved fastsættelsen af en række hensatte forpligtelser er anvendt skøn. Skønnene
er baseret på følgende forudsætninger:
Feriepenge:
Opgørelsen følger model 1 som angivet i Moderniseringsstyrel-
sens Vejledning om beregning og bogføring af feriepengeforpligtelser. Der an-
vendes samme metode som i tidligere år, men der er foretaget en mindre ju-
stering af forudsætningerne så skyldige feriedage, gennemsnitsomkostning pr.
feriedag og årsværk er beregnet på baggrund af opgørelser pr. 31. december
2019 samt en opgørelse over den særlige feriegodtgørelse pr. medarbejder.
Åremål:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af kontrakter, hvor der er aftalt
fratrædelsesbeløb, som vil komme til udbetaling ved kontraktudløb eller ar-
bejdsgiverinitieret afbrydelse. Typisk er beløbene beregnet som enten én må-
nedsløn pr. år i stilling eller én månedsløn i tilbagegangsstilling pr. år i stilling.
Opgørelsen følger samme metode som i tidligere år.
Reetablering:
Opgørelsen er baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kva-
dratmeter kontorareal henholdsvis øvrige arealer, herunder kælder, arkiv mv.
Opgørelsen er opgjort pr. lejemål og under de forudsætninger, som fremgår af
kontrakterne. Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
Der er endvidere foretaget hensættelse til honorering af særlig indsats til ledere
for 2019, hvis disse ikke er kommet til udbetaling i regnskabsåret. Hensættelsen
svarer ca. til en månedsløn til ledere i optjeningsåret.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0013.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 12
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af tabel 6 fremgår Spillemyndighedens resultatopgørelse for de omkostningsba-
serede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note (mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Kilde: SKS og Spillemyndighedens grundbudget 2020.
2018
-3,8
-
-
-
-
-75,7
-79,5
-
1,7
1,7
38,3
5,6
-2,1
1,3
43,2
3,5
3,1
18,7
70,2
-9,3
-
0,0
-9,3
-
0,5
-8,9
-
-
-8,9
2019
-5,1
-
-
-
-
-81,0
-86,1
-
3,0
3,0
47,9
7,3
-1,3
0,1
53,9
3,6
3,9
21,7
86,1
0,0
-
0,5
0,5
-
0,4
0,9
-
-
0,9
2020
-6,2
-
-
-
-
-86,8
-93,0
-
3,7
3,7
54,8
8,0
-1,1
0,0
61,7
1,8
4,9
20,4
92,5
-0,5
-
-
-0,5
-
0,5
0,0
-
-
0,0
I 2019 er der på trods af stigende indtægter realiseret et underskud på 0,9 mio.
kr. Underskuddet skyldes større stigning i driftsomkostninger end i indtægterne.
Udviklingen i indtægter og driftsomkostninger er overordnet set som forventet.
Ordinære driftsindtægter
Bevillingen er steget med 1,3 mio. kr., der skyldes tildeling af midler til at løfte op-
gaver vedrørende ulovligt spil i bingohaller samt projekt om gamblings rolle i børn
og unges gaming.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0014.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 13
Indtægterne fra gebyrer er i lighed med tidligere år fortsat steget. Stigningen ved-
rører hovedsageligt væddemål/onlinekasino, som er det spilmarked, hvor der er
vækst.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er 16,5 mio. kr. højere end året før. Forøgelsen ved-
rører personaleomkostninger med 10,8 mio. kr., mens husleje er steget med 1,3
mio. kr. og andre ordinære driftsomkostninger er steget med 3,0 mio. kr.
Stigningen i personaleomkostningerne er drevet af implementeringen af Ansvar-
lighedspakken, herunder etableringen af hjælpelinjen. Stigning i husleje skyldes
indgåelse af nyt lejemål i Odense og ophør af videreudlejning af lejemålet i Kø-
benhavn.
Stigningen i andre ordinære driftsomkostninger vedrører hovedsageligt hensæt-
telse af omkostninger til udbud af spilsystemet på 1,3 mio. kr., hvor den samlede
udgift først afholdes i efterfølgende år og tilbageførsel af hensættelser til rådig-
hedsløn i 2018 på 1,2 mio. kr., som ikke er gentaget i 2019.
Andre driftsomkostninger er 0,5 mio. kr. højere i 2019 sammenholdt med 2018.
Forøgelsen
vedrører nedskrivning af app’en MitSpil.
Nedskrivningen er foretaget
på grund af, at MitSpil er blevet brugt i begrænset omfang og derfor er taget af
markedet.
3.2.1
Resultatdisponering
Af tabel 7 fremgår resultatdisponering for Spillemyndigheden for 2019.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: SKS og SB.
0,0
0,0
-0,9
Årets underskud overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
3.2.2
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodi-
seringsposter
Spillemyndigheden har i 2019 ikke tilbageført hensættelser registreret primo
2019 med en driftsvirkning på over 0,1 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0015.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 14
3.3 Balancen
Af tabel 8a og 8b fremgår Spillemyndighedens balance fordelt på henholdsvis ak-
tiver og passiver pr. 31 december 2019.
Tabel 8a. Balancen
Aktiver
Note Aktiver (mio. kr.)
1
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
2018
2019
6,3
-
1,5
7,8
0,1
-
-
-
-
-
0,1
1,4
-
1,4
9,3
-
6,2
0,7
-
29,3
12,9
-
42,2
49,2
58,5
3,3
-
4,3
7,6
0,1
-
-
-
0,4
-
0,5
1,4
-
1,4
9,5
-
2,1
3,9
-
42,4
-1,5
-
40,9
46,9
56,4
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,4
mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne, jf. Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2019
.
Saldi på anlægsaktiver og omsætningsaktiver er på niveau med foregående år,
hvorfor der ikke er behov for uddybende forklaringer til udviklingen i beløbene.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0016.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 15
Tabel 8b. Balancen
Passiver
Note Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
4
5
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
2018
-1,4
-
-
-
-
-28,0
-29,4
-1,5
-7,7
-
-
-
-7,7
-10,3
-1,1
-5,9
-
-2,6
-19,9
-27,6
-58,5
2019
-1,4
-
-
-
-
-27,1
-28,5
-1,7
-7,5
-
-
-
-7,5
-9,3
-1,3
-6,7
-
-1,3
-18,7
-26,2
-56,4
Anmærkning: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
.
Saldi på hensatte forpligtelser, lang- og kortfristet gæld er alle på niveau med fo-
regående år, hvorfor der ikke er behov for uddybende forklaringer til udviklingen
i beløbene.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0017.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 16
3.4 Egenkapitalforklaring
Af tabel 9 nedenfor fremgår ændringerne i Spillemyndighedens egenkapital.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: SKS og SB.
2018
-1,4
-
-1,4
-
-
-
-
-
-19,2
-
-
-8,9
-
-
-28,0
-29,4
-29,4
2019
-1,4
-
-1,4
-
-
-
-
-
-28,0
-
-
0,9
-
-
-27,1
-28,5
-28,5
Spillemyndighedens egenkapital udgør ultimo 2019 28,5 mio. kr., hvoraf 27,1 mio.
kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2019 reduceret med 0,9 mio.
kr. svarende til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af tabel 10 fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: SKS
.
2019
8,0
15,0
53,7
Spillemyndighedens låneramme ultimo 2019 udgør 15,0 mio. kr. Trækket på lå-
nerammen ultimo 2019 udgør 8,0 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0018.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 17
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af tabel 11 fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Spillemyndigheden.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2018
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
§ 09.41.01.
47,4
48,6
53,9
-5,3
39,8
34,5
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af tabel 12 indeholdende indtægter og udgifter på
hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Spillemyndigheden.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
Drift
Navn
Bevillings-
(mio. kr.)
type
Bevilling Regnskab Afvigelse
Videre-
førelse
ultimo
-27,1
09.41.01 Spillemyn- Drift
digheden
Udgifter
Indtægter
80,1
-75,0
87,0
-81,0
-6,9
6,0
-
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen hen-
vises til årsrapportens øvrige afsnit.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0019.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 18
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår note 1-5 til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at tabellerne 13 og 14 er baseret på dataudtræk fra Spillemyndighedens lo-
kale økonomisystem SAP.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af tabel 13 fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
26,7
-
1,0
-0,9
26,8
-20,4
-
-23,5
3,3
-3,5
0,4
-3,1
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2019
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2019
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2019
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
26,7
-
1,0
-0,9
26,8
-20,4
-
-23,5
3,3
-3,5
0,4
-3,1
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2019
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklings-
projekter
Kostpris pr. 31.12.2019
Kilde: SAP.
Udviklingsprojekter
under udførelse
1,5
3,9
-0,1
-1,0
4,3
I årets løb er
app’en MitSpil nedskrevet, da app’en er taget af markedet
som følge
af begrænset brug. Nedskrivningen er vist i tabellen under afgang på -0,9 mio. kr.
og nedskrivninger på 0,4 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0020.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 19
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af tabel 14 fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsan-
læg og maskiner
Transportmate-
riel
Inventar og
It-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2019
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2019
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2019
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,1
-
-
-
0,1
0,0
-
0,0
0,1
0,0
-
0,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,4
-
0,4
0,0
-
-
0,4
0,0
-
0,0
0,1
-
0,4
-
0,5
0,0
-
0,0
0,5
0,0
-
0,0
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1 januar 2019
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklings-
projekter
Kostpris pr. 31.12.2019
Kilde: SAP.
Igangværende arbejder
for egen regning
-
-
-
-
-
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående tabel fremgår hensatte forpligtelser.
Tabel: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til rådighedsløn
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til åremål
Forpligtelse til resultatløn
I alt
-
1,0
0,4
0,3
1,7
Spillemyndigheden har ultimo 2019 bogført hensatte forpligtelser for samlet 1,7
mio. kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger udgøres af 0,4
mio. kr. vedrørende åremålsforpligtelser og 0,3 mio. kr. vedrørende honorering af
særlig indsats til ledere.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0021.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 20
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfri-
stet gæld
Af nedenstående tabel fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under kortfristet gæld.
Tabel: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Forpligtelse til feriepenge
Forpligtelse til over-/merarbejde mv.
I alt
6,7
-
6,7
Spillemyndigheden har ultimo 2019 bogført forpligtelser for samlet 6,7 mio. kr.
vedrørende feriepenge.
4.1.5
Note 5: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Spillemyndigheden har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til
medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forplig-
telse er pr. 31. december 2019 opgjort til 1,2 mio. kr. Inden for en femårig periode
er forpligtelsen opgjort til 0,1 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31.
december 2019.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Spillemyndigheden udfører ikke indtægtsdækket virksomhed.
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Af tabel 16 fremgår en oversigt over Spillemyndighedens gebyrordninger, der er
administrativt fastsat.
Tabel 16. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Kr.
2016
Danske Lotteri Spil
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Klasselotteriet
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Landbaseret kasino
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
1.378.622
1.378.622
0
969.718
878.696
91.022
11.185.937
10.019.671
1.166.266
Årets resultat
2017
7.885.983
7.782.461
103.523
614.062
616.807
-2.745
-
-
-
2018
8.946.181
8.951.633
-5.452
219.562
220.210
-648
-
-
-
2019
8.575.983
8.575.983
0
204.515
204.515
0
-
-
-
Anmærkning: Landbaseret kasino overgik til opkrævning via lovbestemt takst pr. 1. juli 2016.
Kilde: Spillemyndighedens omkostningsfordeling på gebyrordninger
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0022.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 21
Af tabel 17 fremgår en oversigt over Spillemyndighedens gebyrordninger, hvor
gebyret er fastsat ved lov.
Tabel 17. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst
Kr.
2016
Gevinstgivende spilleauto-
mater
Væddemål/onlinekasino
Landbaseret kasino
Offentligt hasardspil
I alt
2.438.476
3.164.237
-261.074
0
5.341.639
Årets resultat
2017
-1.595.732
8.161.108
1.819.871
0
8.385.246
2018
-915.337
7.433.611
1.631.905
0
8.150.179
2019
900.615
-2.556.705
-35.727
0
-1.691.817
Kilde: Spillemyndighedens omkostningsfordeling på gebyrordninger
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Spillemyndigheden har ingen tilskudsfinansierede eller forskningsmæssige aktivi-
teter.
4.5 Forelagte investeringer
Styrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget.
4.6 It-omkostninger
Af tabel 21 fremgår en opgørelse af Spillemyndighedens it-omkostninger fordelt
på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen
indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 21: It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/
-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP.
(mio. kr.)
1,2
4,7
1,1
3,7
3,5
0,6
11,3
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198391_0023.png
Årsrapport 2019 for Spillemyndigheden
Side 22
www.spillemyndigheden.dk
Spillemyndigheden