Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2198387_0001.png
Årsrapport
Marts 2020
Årsrapport
9
Toldstyrelsen
Skatteministeriet
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 3
Præsentation af Toldstyrelsen ....................................................................................... 3
Ledelsesberetning............................................................................................................... 4
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 6
Målrapportering ................................................................................................................... 7
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 12
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................13
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 13
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 14
Balancen............................................................................................................................... 16
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 17
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 18
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 18
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 19
4.
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
Bilag .........................................................................................................................20
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 20
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 22
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 22
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 23
Forelagte investeringer .................................................................................................. 23
It-omkostninger ................................................................................................................. 23
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0003.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 2
1. Påtegning af det
samlede regnskab
Standardpåtegning
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Toldstyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for: § 09.31.04. Toldstyrelsen, herunder de
regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med
bevillingskontrollen for 2019.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejl-
informationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporte-
ringen i årsrapporten er fyldestgørende
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med ind-
gåede aftaler og sædvanlig praksis
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af
årsrapporten
2.
3.
København, d.
Tranbjerg, 26-02-2020
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
Charlotte Møller
Direktør
Toldstyrelsen
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 3
2. Beretning
2.1 Præsentation af Toldstyrelsen
’Toldstyrelsen understøtter smidig handel på tværs af de ydre grænser og sikrer
en effektiv toldkontrol’
Toldstyrelsens opgave er at understøtte enkel angivelse af korrekt told og effektiv
forvaltning af EU’s regelsæt på toldområdet,
så vareimport og
–eksport
foregår
nemt og smidigt. Samtidig er det Toldstyrelsens ansvar at opretholde en effektiv
toldkontrol og at beskytte det danske samfund mod indførsel af illegale varer.
Styrelsen understøtter korrekt toldafregning gennem en effektiv kontrolindsats og
digitale services, der gør det let for virksomheder og borgere at betale den kor-
rekte told. I samarbejde med andre myndigheder arbejder Toldstyrelsen for at for-
hindre illegal import og beskytte borgere og virksomheder mod farlige eller sund-
hedsskadelige varer som fx våben og narkotika.
Toldstyrelsen løser fagligt krævende opgaver i komplekse processer og leverer
samtidigt et højt serviceniveau og en effektiv kontrol i alle dele af opgaven. Derfor
er det nødvendigt med en stærk koordinering og høj faglighed både internt og
med andre aktører, nationalt såvel som internationalt.
Toldstyrelsen tager ansvar og samarbejder om den samlede opgave i de daglige
beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet sikrer Told-
styrelsen fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor i Danmark.
2.1.1
Kerneopgaver
Toldstyrelsens kerneopgaver er sammenfattet i nedenstående overordnede ind-
deling.
Facilitere smidig handel og sikre korrekt angivelse og afregning af told
Toldstyrelsen skal gennem klar vejledning, brugervenlige løsninger og effektivt til-
syn understøtte, at danske borgere og virksomheder angiver ind- og udførsel af
varer og afregner den korrekte told ved handel med lande uden for EU. Toldsty-
relsen bidrager dermed til smidig handel og til korrekt fastlæggelse og overdra-
gelse af EU’s egne indtægter.
Sikre en effektiv toldkontrol
Toldstyrelsen skal gennem effektiv toldkontrol af legale og illegale varebevægel-
ser over landets grænser bidrage til korrekte toldangivelser og til at beskytte bor-
gere og virksomheder mod ulovlige varer og aktiviteter.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 4
2.2 Ledelsesberetning
Den nye organisering af Skatteforvaltningen trådte i kraft den 1. juli 2018, og der-
for er 2019 det første år, hvor Toldstyrelsen har selvstændige hovedkonti og der-
med skal udarbejde en selvstændig årsrapport.
Toldstyrelsen fortsatte driften af kerneområderne smidig handel og effektiv told-
kontrol med fokus på høj kvalitet og faglighed. Styrelsen behandlede ca. 3,8 mio.
import- og eksportangivelser, besvarede knap 50.000 opkald fra borgere og virk-
somheder og gennemførte ca. 15.000 fysiske- og dokumentkontroller. Toldstyrel-
sens fem strategiske pejlemærker blev omsat til konkrete resultater i 2019.
Borgere og virksomheder skal opleve Toldstyrelsen som effektiv, pålidelig og
kompetent. Vejledningen til både nystartede virksomheder og forbrugere blev
øget, og mange af de borger- og virksomhedsrettede vejledninger på skat.dk/told
blev opdateret for at forbedre kundeoplevelsen og gøre det lettere at overholde
reglerne. Styrelsen modtog 16 indsigelser over behandlingen af borgere og virk-
somheder i forbindelse med toldekspedition og udtagelse til toldkontrol.
Toldstyrelsen skal sikre høj regelefterlevelse og korrekt afregning af told. Til at va-
retage den forventede øgede opgavemængde, når Storbritannien træder ud af
EU, blev 42 nye medarbejdere ansat, og de fysiske rammer på Esbjerg Havn blev
tilpasset. Toldstyrelsen vejledte virksomhederne om toldprocedurer ved handel
med lande udenfor EU ved informationsmøder og en bred vifte af digitale tilbud
og øgede kontrollen med den legale vareførsel.
For at løfte den samfundsbeskyttende opgave gennemførte Toldstyrelsen udover
daglige løbende kontroller 18 kontrolaktioner målrettet illegal indførsel samt 6
målrettet post- og pakkeforsendelser. Flere aktioner blev afholdt med samar-
bejdspartnere som Anti Doping Danmark og Politiet. Toldstyrelsen beslaglagde
bl.a. ca. 89 kg kokain, 77 kg amfetamin og 125.000 stk. doping midler og afdæk-
kede over 8.000 sager om kopivarer. Indkøb af en mobil pakkescanner, der kan
røntgenscanne pakker fra flere vinkler, bidrog til at målrette Toldstyrelsens kon-
troller og aktioner.
Toldstyrelsen flyttede som led i flytteplanen for Skatteforvaltningen flere medar-
bejdere til sin adresse i Køge, hvor der 1. januar 2021 skal være mindst 100 med-
arbejdere. For at fremme en faglig kultur præget af samarbejde, ansvarlighed og
udsyn gennemgik nye medarbejdere grundlæggende introduktionskurser på sty-
relsens interne uddannelse, Toldakademiet, og samtlige medarbejdere deltog i
tolddage og temadage.
For at overholde EU's toldkodeks (EUTK) skal Toldstyrelsen udskifte størstedelen
af de eksisterende toldsystemer frem mod udgangen af 2025. Toldstyrelsen har i
2019 igangsat to udbud sammen med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen:
Declaration Management System (DMS) og Importsystemet, der skal håndtere
toldangivelser og import af varer til Danmark, og
Kontrol-, risikostyrings- og afrapporteringssystemet (KRIA) der skal kontrollere
og risikovurdere varer, der kommer ind i EU, og Import Control System 2 ga-
teway der håndterer integrationer til dataudveksling mellem EU og nationale
systemer.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0006.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 5
Toldstyrelsen tog desuden to nye it-systemer fra EU i brug
eAEO og eBTI
1
. Syste-
merne gør det muligt elektronisk at søge om bindende tariferingsoplysninger og
for virksomheder med AEO-bevilling at håndtere deres bevillinger elektronisk.
De nye toldsystemer udvikles med bedst mulig integration til systemer i virksom-
heder, EU og andre offentlige myndigheder og med tæt inddragelse af erhvervsli-
vet, og det tilstræbes at minimere generne for erhvervslivet ved udskiftningen. Der
blev afholdt tre ordinære møder i Toldkontaktudvalget, hvor bl.a. de nye systemer
blev drøftet.
Toldstyrelsen oprettede to nye kontorer til at understøtte udvikling og ibrugtag-
ning af de nye toldsystemer. Kontoret for EUTK-toldsystemer bidrager med told-
faglighed i udviklingen, og EUTK-sekretariatet understøtter styring og ledelse af
EUTK-programmet. Som led i forberedelsen af ibrugtagelsen af de nye systemer
blev en række processer gennemgået og rettet. Styrelsen revurderede tillige
samtlige bevillinger inden den EU-fastsatte frist den 1. maj 2019 og etablerede en
ny enhed, som fører tilsyn med toldbevillinger.
2.2.1
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af tabel 1 nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Toldstyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
-
-
733,4
0,5
783,0
0,5
-
-
38,3
98,9
74,3
97,4
-
-
-
-
-
15,3
11,9
-9,8
-15,3
-72,3
29,7
-
-9,8
-29,7
-
-
-
-
-
-
-414,9
410,0
-4,9
-4,9
-3,7
-520,9
546,4
25,5
25,5
26,3
2018
2019
2020
Anmærkninger: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2019 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 6,5 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf. Modernise-
ringsstyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2019
.
Styrelsen er oprettet med ansvar for egne bevillinger og eget regnskab pr. 1. januar 2019, hvorfor der ikke er angivet
sammenligningstal for 2018.
Kilde: SKS og Toldstyrelsens grundbudget 2020.
1
AEO står for autoriseret økonomisk operatør (authorised economic operator) og BTO står for bindende tariferings-
oplysning.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0007.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 6
Regnskabsresultatet for 2019 er sammenfattet i tabel 1 ovenfor og viser, at Told-
styrelsen i 2019 har haft et samlet
overskud
på 3,7 mio. kr. i forhold til årets sam-
lede bevilling, heraf 370,4 mio. kr. til løn og 40,1 mio. kr. på øvrig drift.
Overskuddet kan hovedsageligt henføres til flytning af bevilling mellem styrel-
serne i Skatteministeriets koncern. Der er sket bevillingsflyt til Toldstyrelsen med
henblik på at sikre en disponeringsmulighed i styrelsen. Der er således over-
ført 2,6 mio. kr. til Toldstyrelsens bevilling ud fra en central fordeling.
2.2.2
Toldstyrelsens drift og administrerede ordninger
Toldstyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af tabel 2. For-
klaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit. Toldstyrensen har ingen ad-
ministrerede ordninger i 2019.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Administrerede
ordninger
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
412,9
-2,4
-
-
Regnskab
411,2
-4,4
-
-
Overført over-
skud ultimo
3,7
-
-
-
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Af tabel 3 fremgår bevillingen for 2019 fordelt på hovedopgaver på baggrund af
fordelingen på finansloven for 2019 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(beløb i mio. kr.)
0. Generelle fællesom-
kostninger
1. Sikre korrekt og effek-
tiv toldafregning
2. Kontrol med henblik på
at minimere truslen fra il-
legale, farlige og miljø-
og sundhedsskadelige
varer
I alt
Kilde: SAP
Bevilling
(FL+TB)
-47,8
-239,2
-123,5
Øvrige
indtægter
-
-3,0
-1,4
Omkost-
ninger
44,8
234,7
131,7
Andel af årets
overskud
-3,0
-7,5
6,8
-410,5
-4,4
411,2
-3,7
Fordeling af bevillinger på finanslovsformål i FL19 har baseret sig på skøn i for-
bindelse med opsplitningen af SKAT, idet Toldstyrelsen blev etableret 1. juli 2018
med nye finanslovsformål. Dette er primær forklaring på afvigelser mellem bevil-
ling og forbrug fordelt på finanslovsformål.
Ud fra principperne fra Moderniseringsstyrelsens tværstatslige krav er der for
2019 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostnin-
ger under hovedopgave 0.
Generel ledelse og administration,
hvor der blandt an-
det er registreret omkostninger forbundet med den overordnet ledelse i direktio-
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0008.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 7
nen og understøttelsen heraf, samlet i styrelsens direktionssekretariat. Hertil kom-
mer administrative opgaver, som omfatter HR-opgaver, økonomistyring, opgaver
forbundet med beredskab og informationssikkerhed, intern og ekstern kommuni-
kation samt pressehåndtering og opgaver forbundet med persondataforordnin-
gen.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-2 alene
er registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
verne.
Hovedopgave 1, som angår at sikre smidig handel over grænserne og enkel an-
givelse af korrekt told, dækker blandt andet over ekspedition, vejledning via tele-
fon, mail og møder samt udstedelse af bindende tarifering, men også bevillings-
tilsyn og kontrol af korrekthed i toldangivelser. Hertil kommer understøttende ak-
tiviteter som processtyring, internationalt samarbejde og toldjuridisk bistand.
Hovedopgave 2 er at sikre en effektiv samfundsbeskyttende kontrol. Det sker
blandt andet gennem fysisk kontrol i lufthavn, havne og ved landegrænser. Hertil
kommer understøttende opgaver som overvågning af trends, risikoprofilering,
processtyring og internationalt samarbejde.
2.4 Målrapportering
Målene i Toldstyrelsens mål- og resultatplan for 2019 er aftalt med Skatteministe-
riets departement.
2.4.1
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af tabel 4 fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Toldstyrelsen.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1. Toldstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv,
pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrelsen som
lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Omdømme
(koncernfælles)
Der er foretaget en nul-
punktsmåling primo 4.
kvartal 2019.
Nulpunktsmålingen er af-
sluttet i 4. kvartal 2019.
Resultatet fra omdømme-
målingen er 3,4 på en
skala fra 1-5.
Opfyldt.
1.2 Kundetil-
fredshed (kon-
cernfælles)
Der er foretaget en nul-
punktsmåling primo 4.
kvartal 2019.
Nulpunktsmålingen for
Opfyldt/
kundetilfredsheden med
Mål ophævet.
vejledning er afsluttet i 4.
kvartal 2019. Resultatet
er 4,5 for telefonbetjening
og 4,1 for mailbesvarelser
på en skala fra 1-5.
Nulpunktsmålingen for
kundetilfredsheden med
sagsbehandling er ud-
skudt til 2020.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0009.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 8
Mål
1.3 Interessent-
håndtering
(koncernfælles)
Succeskriterium
Der er foretaget en nul-
punktsmåling primo 4.
kvartal 2019.
Opnåede resultater
Der er foretaget en nul-
punktsmåling i 4. kvartal
2019. Resultater fra un-
dersøgelsen foreligger i
april 2020.
Målopfyldelse
Opfyldt.
Pejlemærke 2. Toldstyrelsen skal sikre høj regel-efterlevelse og korrekt afregning af
told ved handel på tværs af grænser gennem effektiv toldkontrol og målrettet vejled-
ning.
2.1 Kontrol af le- Målet er nået, når der er
gal indførsel
foretaget mindst 9.500
fysiske kontroller og do-
kumentkontroller i 2019,
hvoraf mindst 1.000 stk.
udgør dokumentkontrol-
ler, som er statistisk til-
fældigt udvalgt.
2.2 Risikobase-
ret fysisk kontrol
af legal indfør-
sel
Målet er nået, når der er
foretaget manuel risiko-
screening af 100 pct. af
de emner, der er udpeget
af risikofilteret, og der er
foretaget kontrol af 80
pct. af emnerne, der er
udpeget til kontrol på
baggrund af den efterføl-
gende manuelle risiko-
vurdering.
Der er gennemført 14.469 Opfyldt.
fysiske kontroller og doku-
mentkontroller, hvoraf
1.059 var stikprøvebase-
rede dokumentkontroller.
Der er gennemført manuel Opfyldt.
risikoscreening af 100 pct.
af de emner, der er udpe-
get af risikofilteret.
Der er foretaget kontrol af
95 pct. af de emner, der er
udpeget til kontrol.
2.3 Seks kon-
trolaktioner
målrettet privat
indførsel af
post- og pakke-
forsendelser fra
tredjelande
2.4 Vejledninger
www.skat.dk/tol
d
Målet er nået, når der er
Der er gennemført syv
gennemført seks kontrol- kontrolaktioner.
aktioner målrettet privat
indførsel af post- og pak-
keforsendelser fra tredje-
lande.
Målet er nået, når Told-
styrelsens borger- og
virksomhedsrettede vej-
ledninger, der supplerer
de juridiske vejledninger,
er tilgængelige på
www.skat.dk/told ultimo
2019.
Opfyldt.
Vejledningskoncept er ud- Opfyldt.
arbejdet og implemente-
ret i 2019.
Vejledninger indenfor fo-
kusområderne toldværdi,
eksportsystemet (REX),
AEO-bevillinger, procedu-
rer og registrering er im-
plementeret på
www.skat.dk/told.
Der er afsluttet rekrutte-
Opfyldt.
ring og onboarding af 42
nye toldmedarbejdere til
Brexit-relaterede opgaver.
Systemtilpasninger er fo-
retaget og testet.
2.5 Håndtering
af konsekvenser
af et ”no deal”-
Brexit
Målet er nået, når der er
sikret onboarding af 42
nye medarbejdere til
Brexit-relaterede opga-
ver samt koordineret
med Udviklings- og For-
enklingsstyrelsen ift. im-
plementeringen af de sy-
stemmæssige ændringer
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0010.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 9
Mål
Succeskriterium
i toldsystemerne inden
udgangen af 1. kvartal
2019.
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 3. Toldstyrelsen skal beskytte samfundet mod indførslen af farlige og ille-
gale varer gennem effektiv kontrol, målrettet vejledning og tæt samarbejde med andre
myndigheder.
3.1 Kontrol af il-
legal indførsel
Målet er nået, når der
gennemført 18 kontrol-
aktioner fordelt på kon-
krete nationale priorite-
ringer.
Der er gennemført 18
kontrolaktioner.
Opfyldt.
Pejlemærke 4. Toldstyrelsen skal bygge på en kultur præget af faglighed, ansvarlighed,
samarbejde og udsyn, hvor medarbejdere er kompetente og engagerede, og hvor nær-
værende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriterer.
4.1 Engagerede 1) Målet er nået, når resul-
medarbejdere tatet i medarbejdertil-
(koncernfælles) fredshedsundersøgelsen,
der indikerer om medar-
bejderne er engagerede
og har høj arbejdsglæde i
gennemsnit er minimum
3,5 på en skala fra 1-5.
2) I 2. halvår er der iværk-
sat handleplaner som op-
følgning.
4.2 Styrket le-
delse (opfølg-
ning på det kon-
cernfælles ledel-
sesgrundlag)
(koncernfælles)
1) Målet er nået, når resul-
tatet i lederevalueringen,
der indikerer, om lederne
efterlever de fire ledelses-
discipliner i gennemsnit,
er minimum 3,5 på en
skala fra 1-5.
2) I 2. halvår er der iværk-
sat handleplaner som op-
følgning.
4.3 Organisatio-
nen efterlever
de koncernfæl-
les værdier
(koncernfælles)
1) Målet er nået, når
direktionen aktivt anven-
der de koncernfælles vær-
dier og der foreligger do-
kumentation herfor.
2) Resultatet i medarbej-
dertilfredshedsundersø-
gelsen, der relaterer sig til
organisationens efterle-
velse af de koncernfælles
værdier i gennemsnit er
minimum 3,5 på en skala
fra 1-5.
1) Der er bl.a. arbejdet
Opfyldt.
med værdierne på leder-
møder og på fælles told-
dage i Toldstyrelsen. Vær-
dierne indgår i nyheds-
breve fra direktørerne.
2) Resultat fra den gen-
nemførte medarbejdertil-
fredshedsundersøgelse er
4,3 på en skala fra 1-5.
1) Resultatet fra den gen-
nemførte lederevaluering
er 4,3 på en skala fra 1-5.
2) Der er fulgt op for alle
enheder og iværksat
handleplaner, hvor det er
vurderet relevant.
Opfyldt.
1) Resultatet fra den gen- Opfyldt.
nemførte medarbejdertil-
fredshedsundersøgelse er
4,6 på en skala fra 1-5.
2) Der er fulgt op for alle
enheder og iværksat
handleplaner, hvor det er
vurderet relevant.
4.4 Vellykket on- Målet er nået, når alle nye Ikke alle medarbejdere og Ikke opfyldt.
boarding af nye ledere og medarbejdere ledere ansat fra den 1. ja-
medarbejdere
ansat i Toldstyrelsen, har nuar 2019 har gennemført
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0011.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 10
Mål
og ledere (kon-
cernfælles)
4.5 Intern kom-
munikation
(koncernfælles)
4.6 Prognose-
præcision (kon-
cernfælles)
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
gennemført det obligato- samtlige obligatoriske on-
riske onboardingforløb, boarding moduler senest
senest 6 mdr. efter start
2
. 6. mdr. efter start.
Målet er nået, når
der er foretaget en nul-
punktsmåling primo 4.
kvartal 2019.
Målet er nået, når
afgivelsen mellem faktisk
forbrug og prognose for
budget for den samlede
driftsbevilling ikke over-
stiger 5 pct. i finansåret.
Nulpunktsmålingen er
Opfyldt.
gennemført i 2. kvartal
2019. Resultatet er 3,9 på
en skala fra 1-5.
Afvigelse på 3,4 pct. i 1.
kvartal.
Afvigelse på 0,9 pct. i 2.
kvartal.
Afvigelse på 3,4 pct. i 3.
kvartal.
Afvigelse på 0,9 pct. i 4.
kvartal.
Opfyldt.
Pejlemærke 5. Toldstyrelsen skal sikre drifts- og kundenær implementering af den nye
EU-Toldkodeks og den nødvendige proces- og toldfaglige viden i udviklingen af de nye
toldsystemer og i overgangsfasen også af de eksisterende toldsystemer.
5.1 Revurdering Målet er nået, når
af bevillinger
95 pct. af alle eksiste-
(EUTK)
rende toldbevillinger er
revurderet senest 1. maj
2019.
5.2 Plan for
EUTK-imple-
menteringen i
Toldstyrelsen
Målet er nået, når
etableringen af EUTK-se-
kretariatet er påbe-
gyndt/afsluttet inden ud-
gangen af 1. halvår
2019/udgangen af 2019
og når der er udarbejdet
en plan for transition og
paralleldrift af importsy-
stemet samt kontrol- og
risikosystemet inden ud-
gangen af 1. kvartal
2019.
Målet er nået, når der er
fastlagt en metode for til-
syn ultimo 2. kvartal 2019
og når der er gennemført
tilsyn med mindst 25 pct.
af bevillingshaverne i
2019
3
.
Alle bevillinger er revurde- Opfyldt.
ret pr. 1. maj 2019.
EUTK-sekretariatet er
Ikke opfyldt.
etableret i 1. halvår 2019.
Første udkast til plan for
paralleldrift og transition,
herunder omkostnings-
skøn, blev udarbejdet i
foråret 2019.
Der er behov for konsoli-
dering heraf.
5.3 Fastlæg-
gelse af metode
for tilsyn med
bevillingshavere
og gennemfør-
sel af tilsyn
Bruttokoncept for tilsyn er
udarbejdet ultimo 2. kvar-
tal. Konceptet er kvalifice-
ret i 3. kvartal ved blandt
andet pilottilsyn i virksom-
hederne.
Ud fra en treårig tilsyns-
frekvens er der gennem-
ført tilsyn med 34 pct. af
bevillingshaverne i 2019.
Opfyldt.
I 2019 er der 18 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af 16 mål nået.
2
Der kan være enkelte tilfælde, hvor det ikke vil være muligt at gennemføre det obligatoriske onboardingforløb
inden for den fastsatte tid fx grundet sygdom. Den endelige opgørelse vil bero på en konkret vurdering.
3
Succeskriteriet er erstattet af det resultatkrav, som fremgår af den kvartalsvise afrapportering ml. Toldstyrelsen
og departementet i 2019. Tilsyn med mindst 25 pct. af bevillingshaverne er ud fra en treårig tilsynsfrekvens.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 11
2.4.2
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 1.1 Omdømme: Målet er opfyldt
Der er gennemført en måling af Toldstyrelsens omdømme blandt et repræsenta-
tivt udsnit af den danske befolkning. Målingen har udover det generelle om-
dømme, haft fokus på danskernes tillid til styrelsen.
Mål 1.2 Kundekommunikation: Målet er Opfyldt/Mål ophævet
Der foretages løbende målinger af kundetilfredsheden med vejledning og sags-
behandling. Målingerne foretages umiddelbart efter, at kontakten med styrelsen
har fundet sted.
Nulpunktsmåling for kundetilfredsheden med sagsbehandling blev ikke gennem-
ført, da implementering af en koncernfælles løsning til disse målinger ikke kunne
gennemføres indenfor den oprindelige tidsplan grundet andre projekter af hø-
jere prioritet.
Mål 1.3 Interessenthåndtering: Målet er Opfyldt
Der foretages en måling af Toldstyrelsens interessenthåndtering hvert andet år.
Målingen giver et billede af interessenternes opfattelse af styrelsen, og hvordan
interessenterne vurderer samarbejdet.
Undersøgelsen blev igangsat senere end forventet. Resultatet forventes klart i
april 2020.
Mål 2.1 Kontrol af legal indførsel: Målet er opfyldt
Toldstyrelsen har gennemført risikobaserede kontroller, hvor emner til kontrol ud-
vælges på grundlag af analyser. Toldstyrelsen har også gennemført kontrol af
emner, der udvælges statistisk tilfældigt for dels at samle viden til at understøtte
den risikobaserede kontrol og samtidig sikre, at toldkontrollen er synlig, og at der
er en opdagelsesrisiko.
Mål 2.3 Seks kontrolaktioner målrettet privat indførsel af post- og pakkeforsendel-
ser fra tredjelande: Målet er opfyldt
Toldstyrelsen har gennemført kontrolaktioner med henblik på at kontrollere, om
der er afregnet korrekt moms, told og afgifter. Der har samtidig været fokus på
omfang og indførsel af illegale varer.
Mål 2.5 Håndtering af konsekvenser af et ”no deal”-Brexit:
Målet er opfyldt
Ved udgangen af 1. kvartal 2019 har Toldstyrelsen sikret onboarding efter planen
af 42 nye medarbejdere, der er ansat til håndtering af opgaver
relateret til et ’no
deal’-Brexit
samt koordinering med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen i forhold
til implementeringen af systemmæssige ændringer i toldsystemerne.
Mål 4.4 Vellykket onboarding af nye medarbejdere og ledere: Målet er ikke opfyldt
Det skal sikres, at alle nye ledere og medarbejdere har gennemført onboarding,
således at de har tilegnet sig den viden og den adfærd, som forventes af medar-
bejdere i Skatteministeriets koncern.
Årsag til manglende målopfyldelse
Der er fulgt op på kursusdeltagelse, hvor det har været muligt, men som følge af
tekniske udfordringer har det ikke været muligt at lave en fyldestgørende opfølg-
ning i løbet af året.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0013.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 12
Mål 5.2 Plan for EUTK-implementeringen i Toldstyrelsen: Målet er ikke opfyldt
Systemudviklingen og implementeringen af systemerne vil finde sted frem til og
med 2025 og sker i tæt samarbejde mellem Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
og Toldstyrelsen.
Det er Toldstyrelsens ansvar at være parat til at modtage og anvende de nye sy-
stemer i driften, og at overgangen til de nye systemer og processer foregår så
gnidningsfrit som muligt.
Årsag til manglende målopfyldelse
Første udkast til plan for paralleldrift og transition, herunder omkostningsskøn,
blev udarbejdet i foråret 2019, men der er behov for konsolidering heraf,
herun-
der efter valg af systemleverandører.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af tabel 5 fremgår Toldstyrelsens økonomiske forventninger til det kommende år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
2019
-414,9
411,2
-3,7
2020
-520,9
547,2
26,3
Der er budgetteret med et merforbrug i 2020, der er 26,3 mio. kr. større end be-
villingen i 2020. Merforbruget afspejler primært en række planlagte overførsler
inden for ministerområdet. Overførslerne optages på tillægsbevillingsloven for
2020.
Fra og med 2019 har Toldstyrelsen sin egen bevilling, regnskab og årsrapport.
Der vil være særligt fokus på at skabe klar arbejdsdeling og gode samarbejdsfla-
der på tværs af styrelserne.
Drift af kerneområderne smidig handel og effektiv toldkontrol med høj kvalitet og
faglighed er central. Metoderne vil blive videreudviklet, så toldkontrollen bliver
mere effektbaseret, og vejledningen af borgere og virksomheder styrkes ved sy-
stematisk anvendelse af kontrolresultater. Det toldfaglige indhold på skat.dk bli-
ver endvidere samlet på toldst.dk.
I 2020 vil en række erfarne toldmedarbejdere blive inddraget i udviklingen af de
nye toldsystemer. Nye medarbejdere vil samtidig blive ansat for at sikre den dag-
lige drift. Der vil blive foretaget en ensretning og optimering af processer forud for
ibrugtagning af de nye EUTK-toldsystemer, og der vil blive udviklet kurser til Told-
akademiet for at understøtte grundig oplæring i Declaration Management System
(DMS), Importsystemet, og Kontrol-, risikostyrings- og afrapporteringssystemet
(KRIA) forud for ibrugtagning i 2021.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 13
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Toldstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19.
februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeri-
ets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2019 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprin-
cipper mv., som fremgår af Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om årsrapport
for statslige institutioner
af december 2019.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Hvor intet andet er angivet,
er de finansielle data baseret på oplysningerne i Statens Koncern System (SKS).
For korrektioner til sammenligningstal henvises til årsrapporter for det tidligere
SKAT for foregående år. Finansielle data til resultatdisponering og egenkapitalfor-
klaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillingslovsystem (SB). Ved bud-
getter er der taget udgangspunkt i de af departementet godkendte beløb. Beløb
angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme af-
rundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra SKS.
3.1.1
Skøn og dispensationer for omkostningsbaseret
regnskab
Ved fastsættelsen af en række hensatte forpligtelser er anvendt skøn. Skønnene
er baseret på følgende forudsætninger:
Feriepenge:
Opgørelsen følger model 1 som angivet i Moderniseringsstyrel-
sens Vejledning om beregning og bogføring af feriepengeforpligtelser. Der an-
vendes samme metode som i tidligere år i Skatteforvaltningen/SKAT, men der
er foretaget en mindre justering af forudsætningerne så skyldige feriedage,
gennemsnitsomkostning pr. feriedag og årsværk er beregnet på baggrund af
opgørelser pr. 31. december 2019 samt en opgørelse over den særlige ferie-
godtgørelse pr. medarbejder.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af
timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2019, herun-
der eksempelvis afspadseringstimer, flextimer, fem tildelte fridage til nyansatte
akademikere mv. samt en gennemsnitstimepris. Opgørelsen følger samme me-
tode som tidligere år.
Åremål:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af kontrakter, hvor der er aftalt
fratrædelsesbeløb, som vil komme til udbetaling ved kontraktudløb eller ar-
bejdsgiverinitieret afbrydelse. Typisk er beløbene beregnet som enten én må-
nedsløn pr. år i stilling eller én månedsløn i tilbagegangsstilling pr. år i stilling.
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0015.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 14
Der er endvidere foretaget hensættelse til engangsvederlag for medarbejdere og
honorering af særlig indsats til ledere for 2019, hvis disse ikke er kommet til ud-
betaling i regnskabsåret.
3.1.2
Dispensationer under udgiftsbaseret regnskab
Toldstyrelsen har kun omkostningsbaseret regnskab, og således ingen dispensa-
tioner vedr. udgiftsbaseret regnskab.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af tabel 6 fremgår Toldstyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbaserede
bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note (mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
Kilde: SKS og Toldstyrelsens grundbudget 2020.
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-410,5
-0,2
-0,2
-
-4,2
-
-414,9
-
0,1
0,1
332,4
47,1
-10,0
0,0
369,6
7,7
0,2
32,5
410,0
-4,9
-
-
-4,9
-
1,2
-3,7
-
-
-3,7
2020
-506,6
-10,8
-0,2
-10,6
-3,5
-
-520,9
-
23,3
23,3
-
-
-
-
416,3
7,2
49,0
50,6
546,4
25,5
-
-
25,5
-
0,8
26,3
-
-
26,3
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0016.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 15
Årets resultat kan hovedsageligt henføres til flytning af bevilling mellem styrel-
serne i Skatteministeriets koncern. Der er sket bevillingsflyt til Toldstyrelsen med
henblik på at sikre en disponeringsmulighed i styrelsen. Der er således over-
ført 2,6 mio. kr. til Toldstyrelsens bevilling ud fra en central fordeling.
Det resterede mindreforbrug på 1,1 mio. kr. kan henføres til højere indtægter end
forudsat fra oprydning i gamle afregninger (Customs-programmet og TAXUD fra
2016 og tidligere) samt diverse mindre væsentlige afvigelser.
Der er budgetteret med et merforbrug i 2020, der er 26,3 mio. kr. større end be-
villingen i 2020. Merforbruget afspejler primært en række planlagte overførsler
inden for ministerområdet. Overførslerne optages på tillægsbevillingsloven for
2020.
3.2.1
Resultatdisponering
Af tabel 7 fremgår resultatdisponering for Toldstyrelsen for 2019.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: SKS og SB.
-
-
-3,7
Årets overskud overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
3.2.2
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodi-
seringsposter
Toldstyrelsen har i 2019 tilbageført følgende hensættelser registreret primo
2019:
Engangsvederlag: Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere i 2019
var i alt 8,3 mio. kr. Heraf var 6,5 mio. kr. hensat primo 2019, og tilbageført fuldt
ud i forbindelse med udbetalingen.
Periodiseringsposter: Der er tilbageført periodiseringsposter for 0,2 mio. kr. som
alle er modregnet i en tilsvarende faktura.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0017.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 16
3.3 Balancen
Af tabel 8a og 8b fremgår Toldstyrelsens balance fordelt på henholdsvis aktiver
og passiver pr. 31 december 2019.
Tabel 8a. Balancen
Aktiver
Note Aktiver (mio. kr.)
1
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
2018
2019
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
15,3
-
-
15,3
6,1
-
6,1
21,4
-
4,2
7,7
-
-
70,9
-
70,9
82,8
104,2
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 6,5
mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne, jf. Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2019
.
Anlægsaktiver
Anlægsaktiver udgør 21,4 mio. kr. i 2019. Saldoen kan henføres til finansielle an-
lægsaktiver på 6,1 mio. kr. og materielle anlægsaktiver på 15,3 mio. kr. De mate-
rielle anlægsaktiver omfatter produktionsanlæg, til kontrolopgaven bl.a. mobile
containerscannere, bagage- og pakkescannere, samt narkotikatestere.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiver udgør 82,8 mio. kr. i 2019, hvoraf hovedparten udgøres af li-
kvide beholdninger på 70,9 mio. kr. og forudbetalt løn for januar 2020 på 6,5 mio.
kr.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0018.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 17
Tabel 8b. Balancen
Passiver
Note Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
4
5
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-6,1
-
-
-
-
-3,7
-9,8
-6,8
-15,3
-
-
-
-15,3
-6,7
-12,9
-52,7
-
-
-72,3
-87,6
-104,2
Anmærkning: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Anden kortfristet gæld på 12,9 mio. kr. omfatter bl.a. hensættelse til over-/mer-
arbejde mv.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af tabel 9 nedenfor fremgår ændringerne i Toldstyrelsens egenkapital.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0019.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 18
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)*
Kilde: SKS og SB.
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-6,1
-
-6,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-3,7
-
-
-3,7
-9,8
-9,8
Toldstyrelsens egenkapital udgør ultimo 2019 9,8 mio. kr., hvoraf 3,7 mio. kr. er
overført overskud for 2019.
3.5 Likviditet og låneramme
Af tabel 10 fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
2019
15,3
40,0
38,3
Toldstyrelsens låneramme ultimo 2019 udgør 40,0 mio. kr. Trækket på låneram-
men ultimo 2019 udgør 15,3 mio. kr.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af tabel 11 fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Toldstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2018
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
§ 09.31.04.
335,8
370,4
369,6
0,8
39,0
39,8
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0020.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 19
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af tabel 12 indeholdende indtægter og udgifter på
hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Toldstyrelsen.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
Drift
Navn
Bevillings-
(mio. kr.)
type
Bevilling Regnskab Afvigelse
Videre-
førelse
ultimo
-
-
-
-
09.31.04 Toldsty-
relsen
-
-
Drift
Udgifter
Indtægter
412,9
-2,4
-
-
411,2
-4,4
-
-
-1,7
-2,0
-
-
Administrerede ordninger
-
-
-
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen hen-
vises til årsrapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på afvi-
gelser på øvrige bevillinger indgår i det følgende.
Der er ingen administrerede ordninger i Toldstyrelsen i 2019.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0021.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 20
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår note 1-5 til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at tabellerne 13 og 14 er baseret på dataudtræk fra Toldstyrelsens lokale
økonomisystem SAP.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af tabel 13 fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2019
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2019
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2019
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2019
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklings-
projekter
Kostpris pr. 31.12.2019
Kilde: SAP
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Toldstyrelsen har ingen immaterielle anlægsaktiver.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0022.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 21
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af tabel 14 fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
Inventar og
It-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2019
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2019
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2019
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
57,7
4,9
-
62,6
-47,3
-
-47,3
15,3
-7,7
-
-7,7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
57,7
4,9
-
62,6
-47,3
-
-47,3
15,3
-7,7
-
-7,7
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1 januar 2019
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklings-
projekter
Kostpris pr. 31.12.2019
Kilde: SAP
Igangværende arbejder
for egen regning
-
-
-
-
-
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående tabel fremgår hensatte forpligtelser.
Tabel: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til rådighedsløn
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til åremål
Forpligtigelse til engangsvederlag for medarbejdere og hono-
rering af særlig indsats til ledere
I alt
Kilde: SAP.
-
-
0,4
6,4
6,8
Toldstyrelsen har ultimo 2019 bogført hensatte forpligtelser for samlet 6,8 mio.
kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger udgøres af 0,4 mio.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0023.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 22
kr. vedrørende åremålsforpligtelser, og 6,4 mio. kr. vedrørende engangsvederlag
for medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere.
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfri-
stet gæld
Af nedenstående tabel fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under kortfristet gæld.
Tabel: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Forpligtelse til feriepenge
Forpligtelse til over-/merarbejde mv.
I alt
Kilde: SAP.
52,7
5,2
57,9
Øvrige hensatte forpligtelser for Toldstyrelsen på 57,9 mio. kr. er registreret som
lønomkostninger. Primo 2019 var der hensat i alt 53,6 mio. kr., og er således ste-
get med 4,3 mio. kr.
4.1.5
Note 5: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Toldstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medar-
bejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den retlige forpligtelse er pr.
31. december 2019 opgjort til 0,3 mio. kr. Heraf forventes udbetalt i størrelsesor-
denen mellem 0,2 mio. kr. og 0,3 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31.
december 2019.
Verserende sager
Toldstyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret til advokatsalær i for-
bindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært benytter Kammeradvoka-
ten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de opgjorte omkostninger for-
bundet med den enkelte sag er baseret på godkendte maksimumsgrænser til ad-
vokatsalærer og sagsomkostninger. Toldstyrelsen har opgjort eventualforpligtel-
sen til verserende sager pr. 31. december 2019 til under 0,1mio. kr.
En af sagerne vedrører klage over Toldstyrelsens partikelscanner (anlægsaktiv),
som alt efter sagens udfald kan resultater i en ekstraordinær indtægt på 0,3 mio.
kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige sager, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Toldstyrelsen udfører ikke indtægtsdækket virksomhed.
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Toldstyrelsen udfører ikke gebyrfinansieret virksomhed.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0024.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 23
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Toldstyrelsen udfører ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning.
4.5 Forelagte investeringer
Toldstyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudval-
get.
4.6 It-omkostninger
Af tabel 21 fremgår en opgørelse af Toldstyrelsens it-omkostninger fordelt på løn-
omkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen inde-
holder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-
fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til kon-
torhold mv.
Tabel 21. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/
-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP.
(mio. kr.)
-
-
-
-
-
1,3
1,3
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198387_0025.png
Årsrapport 2019 for Toldstyrelsen
Side 24
www.toldst.dk
Toldstyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen