Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2198385_0001.png
Årsrapport
Marts 2020
Årsrapport
9
Motorstyrelsen
Skatteministeriet
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 3
Præsentation af Motorstyrelsen .................................................................................... 3
Ledelsesberetning............................................................................................................... 3
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 5
Målrapportering ................................................................................................................... 6
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 10
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................12
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 12
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 12
Balancen............................................................................................................................... 14
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 16
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 17
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 17
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 17
4.
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
Bilag .........................................................................................................................19
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 19
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 21
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 21
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 21
Forelagte investeringer .................................................................................................. 22
It-omkostninger ................................................................................................................. 22
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0003.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 2
1. Påtegning af det
samlede regnskab
Standardpåtegning
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Motorstyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for: § 09.31.05. Motorstyrelsen og § 09.51.51.
Gebyrer på motorområdet, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som
skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2019.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejl-
informationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporte-
ringen i årsrapporten er fyldestgørende
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med ind-
gåede aftaler og sædvanlig praksis
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af
årsrapporten
2.
3.
København, d.
Aalborg, d. 02.03.2020
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 3
2. Beretning
2.1 Præsentation af Motorstyrelsen
Motorstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen, som blev etableret den 1. juli
2018. Det er Motorstyrelsens opgave at sikre, at alle motorkøretøjer er registreret
korrekt, og at værdifastsættelse og afgiftsberegning sker på et ensartet og gen-
nemskueligt grundlag. Styrelsens arbejde bidrager til et smidigt og velfungerende
bilmarked i Danmark til gavn for både forhandlere og bilejere.
Motorstyrelsen lægger vægt på, at medarbejderne følger nye tendenser på områ-
det og er løbende i dialog med motorbranchen. Medarbejderne er specialister
med en høj faglighed, som altid tilstræber at levere grundig sagsbehandling for-
midlet på en forståelig måde. Både når det drejer sig om vejledning, og når det
handler om kontrol. I kontakten med borgere, virksomheder og samarbejdspart-
nere har styrelsen fokus på at levere en god og sammenhængende kundeople-
velse, der understøttes af digitale løsninger.
Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriets koncern skaber Motor-
styrelsen fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor i Danmark.
2.2 Ledelsesberetning
Den nye organisering af Skatteforvaltningen trådte i kraft den 1. juli 2018, og der-
for er 2019 det første år, hvor Motorstyrelsen har selvstændige hovedkonti og før-
ste år, hvor der udarbejdes en selvstændig årsrapport.
Motorstyrelsen har hovedsæde i Aalborg, og i sommeren 2019 blev hovedparten
af medarbejderne samlet på én adresse på Aalborgs havnefront. Det fælles ho-
vedsæde bidrager i høj grad til fagligheden i den daglige opgaveløsning, da det
understøtter medarbejdernes videndeling og samarbejde på tværs af enheder.
Sammen med høj faglighed er effektiv administration et fokuspunkt for Motorsty-
relsen. Derfor er der i 2019 indført et nyt koncept for driftsstyring, som løbende
understøtter, at opgaverne bliver prioriteret således, at den daglige drift er syste-
matisk, struktureret og effektiv.
Motorstyrelsen har i 2019 desuden prioriteret udviklingen af et værktøj (semiau-
tomatisk værdifastsætter), der skal automatisere dele af processen med værdi-
fastsættelse af køretøjer med henblik på at forkorte sagsbehandlingstiden og
nedbringe ressourcebehovet ved værdifastsættelsesopgaven. Det forventes, at
den semiautomatiske værdifastsætter kan tages i brug i første halvår af 2020.
I det forløbne år har Motorstyrelsen arbejdet med et forandringsprojekt, der sam-
mentænker vejledning og kontrol. Projektet har resulteret i et nyt koncept for da-
tadrevne vejlednings- og kontrolaktiviteter, der blandt andet bygger på data om
køretøjs- og aktørsegmenter, risiko for svig samt den forventede effekt af indsat-
serne. Antallet af kontroller af køretøjer er øget, og der er i 2019 gennemført fem
gange så mange kontrolaktioner som i 2018.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0005.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 4
Der har også i 2019 været behov for at rekruttere et større antal nye medarbej-
dere til Motorstyrelsen. Dette skyldes blandt andet, at den såkaldte selvanmelder-
ordning ved eksport af køretøjer afskaffes,
jf. Lov nr. 1126 af 19. november 2019.
Motorstyrelsen skal således fra 1. juli 2020 værdifastsætte samtlige køretøjer til
eksport. Der har derfor været stort fokus på at oplære nye medarbejdere med
henblik på at skabe en god opstart og introduktion til opgaverne.
Resultaterne fra årets medarbejdertilfredshedsundersøgelse er positive, ligesom
personaleomsætningen i styrelsen vurderes tilfredsstillende. Der er således både
hvad angår medarbejdere og rammer for opgaveløsningen opbygget et solidt
fundament for de kommende års arbejde i Motorstyrelsen.
2.2.1
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af tabel 1 nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Motorstyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
-
-
296,1
0,5
355
0,5
-
-
20,5
100,0
-
77,5
-
-
-
-
-
0,1
6,4
-9,1
-
-34,8
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-241,4
235,8
-5,6
-5,6
-5,4
-316,2
320,5
4,3
4,3
4,7
2018
2019
2020
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2019 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 1,6 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne,
jf. Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2019
.
Styrelsen er oprettet med ansvar for egne bevillinger og eget regnskab pr. 1. januar 2019, hvorfor der ikke er angivet
sammenligningstal for 2018.
Kilde: SKS og Motorstyrelsens grundbudget 2020.
Regnskabsresultatet for 2019 er sammenfattet i tabel 1 ovenfor og viser, at Mo-
torstyrelsen i 2019 har haft et samlet overskud på 5,4 mio. kr. i forhold til årets
samlede bevilling, heraf et merforbrug på 1,9 mio. kr. til løn og et mindreforbrug
på 7,3 mio. kr. på øvrig drift. Overskuddet kan bl.a. henføres til flytning af bevilling
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0006.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 5
mellem styrelserne i Skatteministeriets koncern. Der er sket bevillingsflyt til Motor-
styrelsen med henblik på at sikre en disponeringsmulighed i styrelsen. Der er så-
ledes overført 1,5 mio. kr. til Motorstyrelsens bevilling ud fra en central fordeling.
2.2.2
Motorstyrelsens drift og administrerede ordninger.
Motorstyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af tabel 2. For-
klaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Administrerede
ordninger
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
241,4
-
-
-937,2
Regnskab
236,0
-
-
-931,2
Overført over-
skud ultimo
5,4
-
-
-
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Af tabel 3 fremgår bevillingen for 2019 fordelt på hovedopgaver på baggrund af
fordelingen på finansloven for 2019 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(beløb i mio. kr.)
0. Generelle fællesom-
kostninger
1. Retvisende værdian-
sættelse af motor-
køretøjer
2. Korrekt afgiftsbereg-
ning og effektiv admini-
stration og registrering
3. Målrettet vejledning og
effektiv kontrol
I alt
Kilde: SAP.
Bevilling
(FL+TB)
59,0
50,8
Øvrige
indtægter
-
-
Omkost-
ninger
47,0
31,4
Andel af årets
overskud
-12,0
-19,4
109,1
-
128,7
19,6
22,5
-241,4
-
-
28,9
236,0
6,4
-5,4
Generelt bemærkes, at afvigelsen mellem bevilling og omkostninger på opgaver
hovedsageligt kan henføres til, at 2019 var Motorstyrelsens første år med selv-
stændigt regnskab. Fordelingen af bevilling på opgaver var således baseret på
regnskab fra det tidligere Kundeservice i SKAT. En del af de opgaver som Motor-
styrelsen varetager nu, var placeret i andre afdelinger.
Ud fra principperne fra Moderniseringsstyrelsens tværstatslige krav er der for
2019 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostnin-
ger under hovedopgave 0.
Generel ledelse og administration,
hvor der blandt an-
det er registreret omkostninger til generel ledelse og støttefunktioner. Derudover
indgår ledelsesstøttende aktiviteter, herunder bl.a. udgifter afholdt til kompeten-
ceudvikling og udvikling af et koncept i relation til driftsstyring.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene
er registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
verne. For så vidt angår
Retvisende værdiansættelse af motorkøretøjer
vedrører
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0007.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 6
denne primært udgifter til medarbejdere, der værdifastsætter køretøjer i forbin-
delse med import og eksport af brugte køretøjer. Under
Korrekt afgiftsberetning
og effektiv administration og registrering
indgår udgifter i forbindelse med udste-
delse af nummerplader, opkrævning og udsendelse af motorfordringer og udgif-
ter i forbindelse med forundersøgelse af den forretnings- og it-mæssige under-
støttelse af nye it-systemer for bilafgifterne, jf. Aftale mellem regeringen og Dansk
Folkeparti om finansloven for 2019 af november 2018. Dertil indgår lønudgifter,
særligt i relation til sagsbehandling og afgørelse på leasingområdet. Hovedopga-
ven
Målrettet vejledning og effektiv kontrol
vedrører primært udgifter til kontrol
ved anmodning om eksportgodtgørelse, samt vejledning af borgere og virksom-
heder.
2.4 Målrapportering
Målene i Motorstyrelsens mål- og resultatplan for 2019 er aftalt med Skattemini-
steriets departement.
2.4.1
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af tabel 4 fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Motorstyrelsen.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1. Motorstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effek-
tiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrelsen
som lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Omdømme
(koncernfælles)
Der er foretaget en nul-
punktsmåling primo 4.
kvartal 2019.
Nulpunktsmålingen er af- Opfyldt.
sluttet i 4. kvartal 2019.
Resultatet er 3,5 på en
skala fra 1-5.
Nulpunktsmålingen for
Opfyldt/Mål op-
kundetilfredsheden med hævet.
vejledning er afsluttet i 4.
kvartal 2019. Resultatet
er 3,8 for telefonbetjening
og 3,9 for mailbesvarelser
på en skala fra 1-5.
Nulpunktsmålingen for
kundetilfredsheden med
sagsbehandling er ud-
skudt til 2020.
Der er foretaget en nul-
punktsmåling i 4. kvartal
2019. Resultater fra un-
dersøgelsen foreligger i
april 2020.
Opfyldt.
1.2 Kundetilfreds- Der er foretaget en nul-
hed (koncernfæl- punktsmåling primo 4.
les)
kvartal 2019.
1.3 Interessent-
håndtering (kon-
cernfælles)
Der er foretaget en nul-
punktsmåling primo 4.
kvartal 2019.
Pejlemærke 2. Motorstyrelsen skal sikre korrekt afgiftsberegning ved at levere høj kva-
litet og træfsikkerhed i værdifastsættelsen af køretøjer.
2.1 Korrekthed i
sagsbehandlin-
gen
Min. 95 pct. af stikprøver
af afgørelser er udført
uden fejl.
86 pct. af stikprøverne er
udført uden fejl.
Ikke opfyldt.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0008.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 7
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Konceptet er udviklet og
fuldt implementeret.
Målopfyldelse
Opfyldt.
2.2 Effekt pr. an- Koncept for driftsstyring
vendt ressource er fuldt implementeret
ved udgangen af 2019.
Pejlemærke 3. Motorstyrelsen skal sikre høj regelefterlevelse og et validt datagrundlag
gennem målrettet og integreret vejledning og kontrol.
3.1 Antal kontrol- Min. 90 pct. af de plan-
Der er gennemført 70 pct. Ikke opfyldt.
aktiviteter
lagte kontrolaktiviteter er af de planlagte kontrolak-
gennemført for alle typer tiviteter.
kontrolaktiviteter.
3.2 Øget regelef- Konceptet for samtænk- Konceptet er udviklet og
terlevelse
ning af vejledning og kon- fuldt implementeret.
trol er fuldt implementeret
ved udgangen af 2019.
Opfyldt.
3.3 Fristoverhol- 90 pct. af interne og 100 83 pct. af interne frister
Ikke opfyldt.
delse
pct. af lovbestemte frister og 92 pct. af lovbestemte
overholdes.
frister er overholdt.
Pejlemærke 4. Motorstyrelsen skal bygge på en kultur præget af faglighed, ansvarlig-
hed, samarbejde og udsyn, hvor medarbejdere er kompetente og engagerede, og hvor
nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriteter.
4.1 Engagerede
medarbej-
dere(koncern-
fælles)
1) Resultatet i medarbej-
dertilfredshedsundersø-
gelsen, der indikerer, om
medarbejderne er enga-
gerede og har høj ar-
bejdsglæde skal i gen-
nemsnit være min. 3,5 på
en skala fra 1-5.
2) I 2. halvår iværksættes
handleplaner som opfølg-
ning.
4.2 Styrket le-
delse (opfølg-
ning på det kon-
cernfælles ledel-
sesgrundlag)
(koncernfælles)
1) Resultatet i lederevalu-
eringen, der indikerer, om
lederne efterlever de fire
ledelsesdiscipliner, skal i
gennemsnit være min. 3,5
på en skala fra 1-5.
1) Resultatet fra den gen- Opfyldt.
nemførte lederevaluerin-
ger 4,2 på en skala fra 1-
5.
1) Resultatet fra den gen- Opfyldt.
nemførte medarbejdertil-
fredshedsundersøgelse er
4,3 på en skala fra 1-5.
2) Der er iværksat handle-
planer på baggrund af
medarbejdertilfredsheds-
undersøgelsen.
2) Der er iværksat handle-
planer på baggrund af le-
2) I 2. halvår iværksættes derevalueringen.
handleplaner.
1) Motorstyrelsen har do- Opfyldt.
kumenteret anvendelse af
de koncernfælles værdier
over for Skatteministeriets
departement.
2) Resultatet fra den gen-
nemførte medarbejdertil-
fredshedsundersøgelse er
4,1 på en skala fra 1 til 5.
4.3 Organisatio- 1) Motorstyrelsen anven-
nen efterlever de der aktivt de koncernfælles
koncernfælles værdier.
værdier (kon-
2) Resultatet af målingen i
cernfælles)
medarbejdertilfredsheds-
undersøgelsen, der relate-
rer sig til organisationens
efterlevelse af de koncern-
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0009.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 8
Mål
Succeskriterium
fælles værdier, skal i gen-
nemsnit være min. 3,5 på
en skala fra 1-5.
Opnåede resultater
Målopfyldelse
4.4 Vellykket on-
boarding af nye
medarbejdere
og ledere (kon-
cernfælles)
Alle nye ledere og medar-
bejdere ansat i Motorsty-
relsen har gennemført det
obligatoriske onboarding-
forløb, senest 6 mdr. efter
start.
Motorstyrelsen afholder et Ikke opfyldt.
styrelsesspecifikt intro-
duktionsforløb, hvor dele
af det obligatoriske on-
boardingforløb indgår. De
øvrige dele af onboar-
dingforløbet er ikke gen-
nemført af alle nye ledere
og medarbejdere senest
6 mdr. efter start.
Der er foretaget en nul-
Opfyldt.
punktsmåling i 2. kvartal
2019. Resultatet er 3,6 på
en skala fra 1-5.
Den faktiske afvigelse
Ikke opfyldt.
mellem faktisk forbrug og
prognose oversteg 5 pct. i
tre ud af fire kvartaler.
4.5 Intern kom- Der er foretaget en nul-
munikation (kon- punktsmåling primo 4.
cernfælles)
kvartal 2019.
4.6 Prognose-
præcision (kon-
cernfælles)
Afvigelsen mellem faktisk
forbrug og prognose for
budget for den samlede
driftsbevilling må ikke
overstige 5 pct. i finans-
året.
Anmærkning: Det har ikke været muligt at opgøre fristoverholdelsen på klagesager. Det samlede antal klagesager
udgør en begrænset andel af Motorstyrelsens samlede sager. Fristoverholdelse på klagesager vil således ikke på-
virke den samlede fristoverholdelse i væsentlig grad.
Kilde: Motorstyrelsen/SKS.
I 2019 er der 14 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af ni mål nået.
2.4.2
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 1.2. Kundetilfredshed
Nulpunktsmåling for kundetilfredsheden med sagsbehandling blev ikke gennem-
ført, da implementering af en koncernfælles løsning til disse målinger ikke kunne
gennemføres inden for den oprindelige tidsplan på grund af andre projekter af
højere prioritet.
Mål 2.1. Korrekthed i sagsbehandlingen
Motorstyrelsen har i 2019 udtaget ca. 1.400 afgørelser til intern kontrol. Afgørel-
serne udtages i forbindelse med intern kvalitetssikring og omfatter sager der ved-
rører borgere og virksomheder.
I 2018 og 2019 har Motorstyrelsen ansat mange nye medarbejdere. Motorstyrel-
sen har særligt fokus på oplæring og kompetenceudvikling af nye medarbejdere.
Der er i 2019 primært konstateret processuelle fejl ved sagsbehandlingen inden
for værdifastsættelser og pristjek, som er præget af mange nye medarbejdere.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 9
Af de gennemførte kontroller er ca. 1.200 gennemført uden, at der er fundet fejl
ved sagsbehandlingen. Korrektheden er opgjort til 85,7 pct. Målet er ikke opfyldt.
Mål 3.1. Antal kontrolaktiviteter
Motorstyrelsen har i 2019 gennemført ca. 4.300 kontroller ud af de forventede ca.
6.200 kontroller.
Det har været nødvendigt for Motorstyrelsen at omprioritere ressourcer fra pris-
tjek til værdifastsættelsesopgaven for at fastholde fokus på overholdelse af den
lovbestemte frist for udbetaling af eksportgodtgørelse. Der er i 2019 ansat flere
nye medarbejdere til værdifastsættelse og pristjek.
Af de ca. 4.300 kontroller, som Motorstyrelsen har gennemført i 2019, er der fo-
retaget ca. 4.000 pristjek og ca. 300 priskontroller
1
. Der er derudover gennemført
fem efterkontroller. På grund af systemmæssige udfordringer med Køretøjsregi-
steret har det ikke været muligt at afslutte det planlagte antal pristjek af leasing
genberegninger. Der er gennemført flere kontroller af brugte importerede køretø-
jer end planlagt, hvilket skyldes et øget fokus på at afdække eventuelle udfordrin-
ger med værdifastsættelsen på området.
Der er gennemført 70,2 pct. af de planlagte kontrolaktiviteter. Målet er ikke op-
fyldt.
Mål 3.2. Øget regelefterlevelse
Der er i Motorstyrelsen fokus på samtænkning af vejlednings- og kontrolaktiviteter
for at understøtte målrettet og integreret vejledning og kontrol, der medvirker til
en høj regelefterlevelse på motorområdet.
Motorstyrelsen har i 2019 udviklet og implementeret et vejlednings- og kontrol-
koncept med fokus på at samtænke vejledning og kontrol. Målet er opfyldt.
Mål 3.3. Fristoverholdelse
Motorstyrelsen har i 2018 og 2019 ansat mange nye medarbejdere. Der er i 2019
behandlet flere sager end tidligere, ligesom der har været øget fokus på proces-
sen vedrørende dokumentationskrav. Der er i 2019 opnormeret ressourcer pri-
mært til værdifastsættelsesopgaverne for at understøtte øget fristoverholdelse.
Motorstyrelsen har i 2019 behandlet ca. 132.000 sager med interne frister, hvoraf
fristen er overholdt for ca.109.000 sager. Motorstyrelsen har behandlet ca.
11.000 sager vedrørende eksportgodtgørelse med en lovbestemt frist, hvoraf fri-
sten er overholdt i 8.000 sager. Derudover har der været ca. 20.000 sager vedrø-
rende eksportgodtgørelse, hvor køretøjet er værdifastsat af en selvanmelder.
Heraf er fristen for udbetaling af eksportgodtgørelse overholdt i 99,8 pct. af sa-
gerne. De interne frister er overholdt i 82,5 pct. af sagerne, og den lovbestemte
frist er overholdt i 91,7 pct. af sagerne. Målet er ikke opfyldt.
Mål 4.4. Vellykket onboarding af nye medarbejdere
Der er udviklet et fælles onboardingforløb for medarbejdere i Skatteministeriets
koncern. Det obligatoriske onboardingforløb består af fire moduler, vedrørende
sagsbehandling og myndighedsrollen, persondataforordningen (GDPR), sagsbe-
handling, retssikkerhed og regler samt introdag.
1
Et pristjek er en kontrol af selvanmelders værdifastsættelse af et køretøj. Ved en priskontrol foretager Mo-
torstyrelsen udover et pristjek også en besigtigelse og kontrol af dokumentation.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0011.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 10
Nye medarbejdere og ledere fik i første halvår 2019 ikke særskilt besked om, at
de skulle gennemføre onboardingforløbet. Fra andet halvår 2019 gives der en au-
tomatisk besked til nye ledere og medarbejdere om, at de skal gennemføre on-
boardingforløbet senest seks måneder efter deres ansættelse.
Motorstyrelsen afholder et styrelsesspecifikt introduktionsforløb, hvor dele af det
obligatoriske onboardingforløb indgår. De øvrige dele af onboardingforløbet er
ikke gennemført af alle nye ledere og medarbejdere senest seks måneder efter
start. Målet er ikke opfyldt.
Mål 4.6. Prognosepræcision
Der er i 2019 konstateret flere periodiseringsafvigelser, der skyldes, at udgifter er
bogført tidligere eller senere end budgetteret. Periodiseringsafvigelserne skyldes
primært, at der som følge af den nye struktur i Skatteforvaltningen har været be-
hov for at opdatere processer i forbindelse med modtagelse og godkendelse af
fakturaer.
Der er i Skatteforvaltningen udarbejdet en justeret procedure vedrørende kvitte-
ring for varemodtagelse og godkendelse af fakturaer. Proceduren er igangsat i 4.
kvartal 2019.
Målet er ikke opfyldt.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af tabel 5 fremgår Motorstyrelsens forventninger til det kommende år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
2019
-241,4
236,0
-5,4
2020
-316,2
320,9
4,7
Der er budgetteret med et merforbrug i 2020, der er 4,7 mio. kr. større end bevil-
lingen i 2020. Merforbruget afspejler en række planlagte overførsler inden for mi-
nisterområdet. Overførslerne optages på tillægsbevillingsloven for 2020.
Motorstyrelsen vil i 2020 blandt andet have fokus på samarbejdet med borgere
og virksomheder, overtagelse af opgaven med eksport af brugte køretøjer, delvis
automatisering af værdifastsættelse og flytning af stillinger fra Aarhus og Køben-
havn.
I 2019 er der både gennemført omdømmeundersøgelse og interessentanalyse,
og resultaterne af disse undersøgelser vil danne grundlag for Motorstyrelsens
fortsatte samarbejde med borgere og virksomheder på motorområdet.
Motorstyrelsen vil i 2020 fortsat have fokus på værdifastsættelsesområdet, her-
under i forbindelse med, at Motorstyrelsen fra 1. juli 2020 overtager opgaven med
at værdifastsætte samtlige køretøjer, der skal eksporteres. Udviklingen og imple-
menteringen af den semiautomatiske værdifastsætter, der delvis kan automati-
sere værdifastsættelsesprocessen, skal understøtte dette arbejde.
I 2020 vil Motorstyrelsen fortsat have fokus på vejledning og kontrol for at under-
støtte regelefterlevelse på motorområdet, og kontroltrykket vil blandt andet blive
hævet på pristjek af selvanmelderes brugte køretøjer til import.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 11
Etableringen af Motorstyrelsen forventes afsluttet i 2020, hvor de sidste arbejds-
pladser flyttes fra kontorerne i Aarhus og København til hovedsædet i Aalborg. Der
vil dog stadig være motorekspeditioner i Høje Taastrup, Odense og Aarhus med
tilhørende arbejdspladser.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 12
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Motorstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19.
februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeri-
ets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2019 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprin-
cipper mv., som fremgår af Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om årsrapport
for statslige institutioner
af december 2019.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Hvor intet andet er angivet,
er de finansielle data baseret på oplysningerne i Statens Koncern System (SKS).
For korrektioner til sammenligningstal henvises til årsrapporter for det tidligere
SKAT for foregående år. Finansielle data til resultatdisponering og egenkapitalfor-
klaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillingslovsystem (SB). Ved bud-
getter er der taget udgangspunkt i de af departementet godkendte beløb. Beløb
angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme af-
rundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra SKS.
3.1.1
Skøn og dispensationer for omkostningsbaseret
regnskab
Ved fastsættelsen af en række hensatte forpligtelser er anvendt skøn. Skønnene
er baseret på følgende forudsætninger:
Feriepenge: Opgørelsen følger model 1 som angivet i Moderniseringsstyrel-
sens Vejledning om beregning og bogføring af feriepengeforpligtelser. Der an-
vendes samme metode som i tidligere år i Skatteforvaltningen/SKAT, men der
er foretaget en mindre justering af forudsætningerne så skyldige feriedage,
gennemsnitsomkostning pr. feriedag og årsværk er beregnet på baggrund af
opgørelser pr. 31. december 2019 samt en opgørelse over den særlige ferie-
godtgørelse pr. medarbejder.
Der er endvidere foretaget hensættelse til engangsvederlag for medarbejdere og
honorering af særlig indsats til ledere for 2019, hvis disse ikke er kommet til ud-
betaling i regnskabsåret.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af tabel 6 fremgår Motorstyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbase-
rede bevillinger.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0014.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 13
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note (mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-241,4
-
-
-
-
-241,4
-
0,1
0,1
127,4
18,0
-4,9
0,3
140,9
-
0,8
94,0
235,8
-5,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-5,6
-
0,2
-5,4
-
-
-5,4
2020
-245,2
-
-
-
-71,0
-316,2
-
320,5
4,3
4,3
4,3
4,7
Styrelsen er oprettet med ansvar for egne bevillinger og eget regnskab pr. 1. januar 2019, hvorfor der ikke er angivet
sammenligningstal for 2018.
Kilde: SKS og Motorstyrelsens grundbudget 2020.
Årets resultat kan primært henføres til aktivitetsændringer vedrørende juridisk bi-
stand og tilretning og vedligeholdelse af køretøjsregistret.
Ordinære driftsindtægter
Motorstyrelsens ordinære driftsindtægter består alene af den samlede bevilling
på 241,4 mio. kr.
Ordinære driftsomkostninger
En væsentlig del af Motorstyrelsens ordinære driftsomkostninger udgøres af per-
sonaleomkostninger til medarbejdere og ledere. En stor del af Motorstyrelsens
omkostninger anvendes til faste udgifter, der indirekte eller direkte relaterer sig til
indtægter på § 09.51.51. Gebyrer på motorområdet og under § 38.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0015.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 14
3.2.1
Resultatdisponering
Af tabel 7 fremgår resultatdisponering for Motorstyrelsen for 2019.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: SKS og SB.
-
-
-5,4
Årets overskud overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
3.2.2
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodi-
seringsposter
Motorstyrelsen har i 2019 tilbageført følgende hensættelser registreret primo
2019:
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere i 2019
var i alt 3,1 mio. kr., hvoraf 2,3 mio. kr. vedrører 2018. Der er tilbageført hen-
sættelser til engangsvederlag for medarbejdere og honorering af særlig ind-
sats for ledere på 2,4 mio. kr.
3.3 Balancen
Af tabel 8a og 8b fremgår Motorstyrelsens balance fordelt på henholdsvis aktiver
og passiver pr. 31 december 2019.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0016.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 15
Tabel 8a. Balancen
Aktiver
Note Aktiver (mio. kr.)
1
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
2018
2019
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,1
0,1
-
-
-
-
-
-
-
3,7
-
3,7
3,8
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3,6
2,8
-
-
36,4
-
36,4
42,8
46,6
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2019 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 1,6 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne,
jf. Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2019
.
Anlægsaktiver
Motorstyrelsens anlægsaktiver udgør 0,1 mio. kr. i 2019. Saldoen er forøget med
0,1 mio. kr. i forhold til primo 2019.
Omsætningsaktiver
Motorstyrelsens omsætningsaktiver udgør ultimo 2019 42,8 mio. kr. Heraf kan
størstedelen, 36,4 mio. kr., henføres til likvide beholdninger.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0017.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 16
Tabel 8b. Balancen
Passiver
Note Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
4
5
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-3,7
-
-
-
-
-5,4
-9,1
-2,7
-
-
-
-
-
-13,6
-4,8
-16,4
-
-
-34,8
-34,8
-46,6
Anmærkning: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af tabel 9 nedenfor fremgår ændringerne i Motorstyrelsens egenkapital.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-3,7
-
-3,7
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-5,4
-
-
-5,4
-9,1
-9,1
Styrelsen er oprettet med ansvar for egne bevillinger og eget regnskab pr. 1. januar 2019, hvorfor der ikke er angivet
sammenligningstal for 2018.
Kilde: SKS og SB.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0018.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 17
Motorstyrelsens egenkapital udgør ultimo 2019 9,1 mio. kr., hvoraf 5,4 mio. kr. er
overført overskud. Det overførte overskud er i 2019 forøget med 5,4 mio. kr.
3.5 Likviditet og låneramme
Af tabel 10 fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
2019
0,1
0,5
20,5
Motorstyrelsens låneramme ultimo 2019 udgør 0,5 mio. kr.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af tabel 11 fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Motorstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2018
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
§ 09.31.05.
138,1
139,0
140,9
-1,9
16,0
14,1
Lønsumsloft er opgjort på baggrund af lønsumsloft inklusiv TB/aktstykker.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af tabel 12 indeholdende indtægter og udgifter på
hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Motorstyrelsen.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
Drift
Navn
Bevillings-
(mio. kr.)
type
Bevilling Regnskab Afvigelse
Videre-
førelse
ultimo
-
-
-
-
09.31.05. Motor-
styrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
241,4
-
-
-937,2
236,0
-
-
-931,2
5,4
-
-
-6,0
09.51.51. Gebyrer Anden
på motor-
området
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen hen-
vises til årsrapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på afvi-
gelser på øvrige bevillinger indgår i det følgende.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 18
Hovedkonto 09.31.05. Motorstyrelsen
Kontoen indeholder en mindreudgift på 5,4 mio. kr. svarende til 2,2 pct. af bevil-
lingen. Mindreudgiften kan primært henføres til aktivitetsændringer vedrørende
juridisk bistand og tilretning og vedligeholdelse af køretøjsregistret.
Hovedkonto 09.51.51. Gebyrer på motorområdet
Kontoen indeholder en mindreindtægt på 6,0 mio. kr. svarende til 0,6 pct. af bevil-
lingen.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0020.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 19
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår note 1-5 til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at nedenstående tabeller er baseret på dataudtræk fra Motorstyrelsens lo-
kale økonomisystem SAP.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af tabel 13 fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2019
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2019
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2019
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2019
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklings-
projekter
Kostpris pr. 31.12.2019
Kilde: SAP.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
0,1
-
-
0,1
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af tabel 14 fremgår de materielle anlægsaktiver.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0021.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 20
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsan-
læg og maskiner
Transportmate-
riel
Inventar og
It-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2019
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2019
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2019
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1 januar 2019
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklings-
projekter
Kostpris pr. 31.12.2019
Kilde: SAP.
Igangværende arbejder
for egen regning
-
-
-
-
-
Motorstyrelsen har ingen materielle anlægsaktiver.
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående tabel fremgår hensatte forpligtelser.
Tabel: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til rådighedsløn
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til åremål
Forpligtelse til engangsvederlag for medarbejdere og honore-
ring af særlig indsats til ledere
I alt
Kilde: SAP.
-
-
-
2,7
2,7
Motorstyrelsen har ultimo 2019 bogført hensatte forpligtelser for samlet 2,7 mio.
kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger udgøres af 2,7 mio.
kr. vedrørende engangsvederlag for medarbejdere og honorering af særlig ind-
sats til ledere.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0022.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 21
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfri-
stet gæld
Af nedenstående tabel fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under kortfristet gæld.
Tabel: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Forpligtelse til feriepenge
Forpligtelse til over-/merarbejde mv.
I alt
Kilde: SAP.
16,4
1,6
18,0
Motorstyrelsen har ultimo 2019 bogført forpligtelser for samlet 18,0 mio. kr. ved-
rørende feriepenge og over-/merarbejde mv. Forpligtelser registreret som løn-
omkostninger udføres af 16,4 mio. kr. til feriepenge og 1,6 mio. kr. til over-/mer-
arbejde mv.
4.1.5
Note 5: Eventualforpligtelser
Udlæg
Motorstyrelsen foretager udlæg til bl.a. opbevaring af beslaglagte køretøjer og
besigtigelse af køretøjer, hvortil omkostningen skal afholdes af den pågældende
skyldner. Modtages der ikke betaling fra skyldner modsvarende udlægget, opfø-
res udlægget som et tab under resultatopgørelsen. Eventualforpligtelsen til udlæg
er pr. 31. december 2019 opgjort til 0,0 mio. kr. Heraf er fordringer svarende til
0,0 mio. kr. under opkrævning, mens fordringer svarende til 0,0 mio. kr. er sendt til
inddrivelse. Værdien af fordringerne under inddrivelse er efter kursværdimodellen
opgjort til 0,0 mio. kr.
Jubilæumsforpligtelse
Motorstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til med-
arbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den retlige forpligtelse er pr.
31. december 2019 opgjort til 0,0 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige sager, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Motorstyrelsen udfører ikke indtægtsdækket virksomhed.
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Motorstyrelsen udfører ikke gebyrfinansieret virksomhed.
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Motorstyrelsen udfører ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0023.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 22
4.5 Forelagte investeringer
Motorstyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansud-
valget.
4.6 It-omkostninger
Af tabel 21 fremgår en opgørelse af Motorstyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 21: It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/
-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP.
(mio. kr.)
1,0
-
2,4
0,1
-
0,4
4,3
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198385_0024.png
Årsrapport 2019 for Motorstyrelsen
Side 23
www.motorst.dk
Motorstyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen