Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2198383_0001.png
Årsrapport
Marts 2020
Årsrapport
9
Administrations- og
Servicestyrelsen
Skatteministeriet
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 3
Præsentation af Administrations- og Servicestyrelsen ....................................... 3
Ledelsesberetning............................................................................................................... 4
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 6
Målrapportering ................................................................................................................... 7
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 11
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................13
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 13
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 15
Balancen............................................................................................................................... 17
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 19
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 19
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 19
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 20
4.
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
Bilag .........................................................................................................................21
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 21
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 23
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 23
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 24
Forelagte investeringer .................................................................................................. 24
It-omkostninger ................................................................................................................. 24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0003.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 2
1. Påtegning af det
samlede regnskab
Standardpåtegning
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Administrations- og
Servicestyrelsen, CVR-nummer 19552101, er ansvarlig for: § 09.31.08. Admini-
strations- og Servicestyrelsen, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som
skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2019.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejl-
informationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporte-
ringen i årsrapporten er fyldestgørende
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med ind-
gåede aftaler og sædvanlig praksis
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af
årsrapporten
2.
3.
København, d.
Herning, d. 2. marts 2020
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
Claus Henrik Larsen
Direktør
Administrations- og Servicestyrelsen
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 3
2. Beretning
2.1 Præsentation af Administrations- og Service-
styrelsen
Administrations- og Servicestyrelsens kerneopgave er at understøtte hele Skat-
teministeriets koncern med service af høj kvalitet og effektiv administration.
Administrations- og Servicestyrelsens opgave er at sikre, at departement og sty-
relser i Skatteministeriets koncern kan fokusere på deres kerneopgaver, fordi sty-
relsen effektivt varetager koncernfælles administrations- og servicefunktioner.
Administrations- og Servicestyrelsens fokus er altid på, hvordan styrelsen bedst
muligt kan understøtte forretningens behov. Løsninger og ydelser tilpasses, når
behovene ændres, og der er ligeledes løbende fokus på at optimere og kvalitets-
sikre arbejdsprocesser og sagsgange inden for blandt andet rekruttering, HR,
bygninger, service, indkøb og bogføring.
Administrations- og Servicestyrelsens ydelser er essentielle for den samlede op-
gaveløsning i Skatteministeriets koncern. Det kræver, at styrelsen både leverer
fagligt stærke løsninger og er konstruktive medspillere. Derfor er det vigtigt, at
medarbejderne står på et solidt fagligt fundament og samtidig er både service-
mindede og løsningsorienterede.
Administrations- og Servicestyrelsen tager ansvar, og samarbejder om den sam-
lede opgave og i de daglige beslutninger. Sammen med de andre styrelser under
Skatteministeriet sikrer Administrations- og Servicestyrelsen fundamentet for fi-
nansieringen af den offentlige sektor.
Kerneopgaver
Administrations- og Servicestyrelsen varetager administration og service på
tværs af hele Skatteministeriets koncern inden for blandt andet:
Rekruttering
Personalejuridisk rådgivning
Personaleadministration (kontrakter, løn, ferie, orlov m.m.)
Arbejdsmiljø
Kompetenceudvikling/ lederudvikling
Måling og analyse af brugen af personaleressourcer
Regnskabsservice
Økonomisystemer
Indkøb af varer og ydelser - bortset fra it-området
Udbud
Bygninger
Forsikring (fx ift. arbejdsskade, uheld og fejl)
Posthåndtering
Arkivering (fx af selvangivelser)
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 4
2.2 Ledelsesberetning
Administrations- og Servicestyrelsen blev etableret den 1. juli 2018 som led i op-
delingen af SKAT i syv specialiserede styrelser. Som leverandør af shared service
ydelser løser Administrations- og Servicestyrelsen opgaver på tværs af Skattemi-
nisteriets koncern. Administrations- og Servicestyrelsen har i 2019 haft fokus på
at levere høj kvalitet samt stabil og sikker drift. På den måde understøtter Admini-
strations- og Servicestyrelsen koncernens øvrige styrelser, så de kan fokusere på
deres kerneopgaver.
Udover stabil og sikker drift har Administrations- og Servicestyrelsen i 2019 haft
fokus på at udvikle og tilbyde brugbare løsninger, som skal være med til at under-
støtte og bidrage til fortsat udvikling af Skatteministeriets koncern. Her kan næv-
nes en række tilbud indenfor lederudvikling, samt et koncernfælles koncept for
pre- og onboarding.
En af Administrations- og Servicestyrelsens væsentligste opgaver i 2019 har des-
uden været rådgivning og bistand i forbindelse med den tværgående rekrutte-
ringsopgave, herunder håndtering af knap 1.500 nyrekrutteringer til Skattemini-
steriets styrelser.
I 2019 har Administrations- og Servicestyrelsen desuden gennemført et stort an-
tal geografiske flytninger af medarbejdere ud fra den vedtagne flytte- og lokalise-
ringsplan, herunder indgåelse af nye lejemål, ombygning og indretning.
En af Administrations- og Servicestyrelsens store tværgående opgaver i 2019 har
været gennemførslen af en koncernfælles arbejdspladsvurdering, medarbejder-
tilfredshedsundersøgelse og lederevaluering.
Undersøgelserne blev for første gang gennemført på tværs af hele Skatteministe-
riets koncern, og dermed har resultaterne bidraget med værdifuld viden til opfølg-
ning på koncernens samlede strategiske ramme med fælles værdier, ledelses-
grundlag og pejlemærker.
Som opfølgning på arbejdspladsvurderingen afholdte Administrations- og Ser-
vicestyrelsen i november 2019 en arbejdsmiljøkonference, hvor koncernens ar-
bejdsmiljøorganisation drøftede resultaterne.
Skatteministeriet blev pr. 1. oktober 2019 omfattet af det fællesstatslige Facility
Management, hvor blandt andet interne servicefunktioner og kantinedrift overgik
til ISS. Administrations- og Servicestyrelsen er ansvarlig for de berørte områder,
hvorfor tiden omkring overgangen har været - og fortsat er - fokuseret på at sikre
en så gnidningsfri overgang som muligt.
Som en del af sikkerhedsberedskabet foretager Administrations- og Servicesty-
relsen løbende sikkerhedsvurderinger på alle Skatteministeriets bygninger. I for-
bindelse med eksplosionen på Østbanegade i august måned blev vigtigheden af
et effektivt beredskab aktualiseret. Administrations- og Servicestyrelsen tager sin
rolle omkring sikkerheden meget alvorligt, og derfor har hændelsen i Østbane-
gade givet anledning til en grundig evaluering, hvor al viden og erfaring medtages
i det kontinuerlige arbejde med sikkerhedsberedskab i koncernen.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0006.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 5
2.2.1
Økonomiske hoved- og nøgletal
Af tabel 1 nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Administrati-
ons- og Servicestyrelsen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
-
-
481,5
0,4
322,7
0,5
-
-
60,5
98,4
95,9
100,0
-
-
-
-
-
60,5
98,3
-25,3
-72,1
-109,8
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-804,9
790,8
-14,1
-15,8
-11,7
-548,1
548,1
0,0
0,0
0,0
2018
2019
2020
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2019 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 1,1 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne
jf. Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2019
.
Anmærkning: Styrelsen er oprettet med ansvar for egen bevilling og eget regnskab pr. 1. januar 2019, hvorfor der
ikke er angivet sammenligningstal for 2018.
Anmærkning: Stigningen i udnyttelsesgraden af lånerammen fra 2019 ti 2020 kan blandt andet henføres til forvent-
ning om indgåelse af nye lejemål, ombygning og udvidelse af eksisterende lejemål samt udskiftning af biler.
Regnskabsresultatet for 2019 er sammenfattet i tabel 1 ovenfor og viser, at Ad-
ministrations- og Servicestyrelsen i 2019 har haft et samlet overskud på 11,7 mio.
kr. i forhold til årets samlede bevilling, heraf 1,4 mio. kr. til løn og 10,3 mio. kr. på
øvrig drift. Overskuddet kan blandt andet henføres til flytning af bevilling mellem
styrelserne i Skatteministeriets koncern. Der er sket bevillingsflyt til Administrati-
ons- og Servicestyrelsen med henblik på at sikre en disponeringsmulighed i sty-
relsen. Der er således overført 5,0 mio. kr. til Administrations- og Servicestyrelsens
bevilling ud fra en central fordeling. Hertil er der desuden opgjort et mindreforbrug
på 3,9 mio. kr., der kan relateres til færre afskrivninger i 2019.
Faldet i antal årsværk fra 2019 til 2020 skyldes primært, at i 2019 var alle elever
i Skatteforvaltningen registreret under Administrations- og Servicestyrelsen, hvil-
ket de ikke er fra 2020, samt at der blev virksomhedsoverdraget ca. 70 service-
medarbejdere i løbet af 2019 i forbindelse med det fællesstatslige Facility Mana-
gement.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0007.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 6
2.2.2
Administrations- og Servicestyrelsens drift og ad-
ministrerede ordninger
Administrations- og Servicestyrelsen er ansvarlig for de ordninger, som samlet
fremgår af tabel 2. Forklaringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Administrerede
ordninger
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
803,3
-11,6
-
-
Regnskab
794,9
-14,9
-
-
Overført over-
skud ultimo
8,4
3,3
-
-
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Af tabel 3 fremgår bevillingen for 2019 fordelt på hovedopgaver på baggrund af
fordelingen på finansloven for 2019 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(beløb i mio. kr.)
0. Generelle fællesom-
kostninger
1. Koncernfælles HR, re-
kruttering og udvikling
2. Moderne og vedlige-
holdte lokaler og service-
ring af arbejdspladser
3. Effektiv og sikker drift
af økonomifunktioner, sy-
stemunderstøttelse samt
indkøb og udbud
I alt
Kilde: SAP
Bevilling
(FL+TB)
-28,5
-144,9
Øvrige
indtægter
-9,8
-3,8
Omkost-
ninger
37,9
146,3
Andel af årets
overskud
-0,4
-2,4
-546,3
-1,3
539,8
-7,8
-72,0
-0,0
70,9
-1,1
-791,7
-14,9
794,9
-11,7
Ud fra principperne fra Moderniseringsstyrelsens tværstatslige krav er der for
2019 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostnin-
ger under hovedopgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet
er registreret omkostninger til generel ledelse herunder aflønning af ledere med
lønramme 38 og opefter, ledelsessekretariat med understøttelse af ledelsen, øko-
nomienhed med regnskab, budget- og bevillingsstyring samt kommunikationsen-
hed med intern og ekstern kommunikation.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1.-3. alene
er registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
verne.
Hovedopgave 1.
Koncernfælles HR, rekruttering og udvikling
omhandler opgaven
med at understøtte Skatteministeriets institutioner med at tiltrække, fastholde og
rekruttere de rette medarbejdere, sikre et fleksibelt og forretningsrelevant udbud
af kompetenceudvikling til både ledere og medarbejdere samt udarbejde rele-
vant tværgående ledelsesinformation.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0008.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 7
Hovedopgave 2.
Moderne og vedligeholdte lokaler og servicering af arbejdsplad-
ser
omhandler opgaven med at understøtte Skatteministeriets koncerns overhol-
delse af arbejdsmiljølovens regler om indretning af arbejdspladsen, bygningsind-
retning og implementering af koncernens fremtidige lokalisering, samt daglig drift
og service af koncernens lokaliteter i form af Facility Management og post- og ar-
kivfunktioner.
Hovedopgave 3.
Effektiv og sikker drift af økonomifunktioner, systemunderstøt-
telse samt indkøb og udbud
omhandler opgaven som koncernens centrale ind-
købsenhed, fælleskoncern regnskabsservice herunder fakturahåndtering og bog-
føring, samt løbende understøttelse af hele koncernens økonomisystemer.
2.4 Målrapportering
Målene i Administrations- og Servicestyrelsens mål- og resultatplan for 2019 er
aftalt med Skatteministeriets departement.
2.4.1
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af tabel 4 fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Administrations- og Service-
styrelsen.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1. Shared service ydelser. Administrations- og Servicestyrelsen skal effek-
tivt levere relevante shared service ydelser af høj kvalitet, så de øvrige styrelser kan fo-
kusere på deres kerneopgaver.
1.1 Administrati-
ons- og Service-
styrelsen leverer
standard shared
service ydelser
af høj kvalitet
90 pct. af tidsfrister for
sager indmeldt korrekt til
Indkøb & Udbud er over-
holdt inden for den fast-
satte tidsfrist.
Q1) 95,8 pct.
Q2) 98,0 pct.
Q3) 96,5 pct.
Q4) 97,6 pct.
Ikke opfyldt
94 pct. af betalingsfrister Q1) 93,4 pct.
for fakturaer er overholdt. Q2) 92,1 pct.
Q3) 87,6 pct.
Q4) 72,6 pct.
99 pct. af postleveringen
er korrekt.
99,6 pct.
97 pct. af ansættelses-
97,6 pct.
kontrakter (medarbejdere
og chefer) ved nyrekrutte-
ringer til Skatteministeriet
er korrekte.
1.2 Udarbejdelse
af regnskabser-
klæringer i Sta-
tens Koncern Sy-
stem
100 pct., dvs. Administra- 100 pct.
tions- og Servicestyrelsen
har udarbejdet regn-
skabserklæringer for alle
administrerende bogfø-
ringskredse i Skattemini-
steriets koncern fra og
med periode 4.
Opfyldt
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0009.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 8
Mål
1.3 Optimering
af sagsgange
Succeskriterium
Der er beskrevet og im-
plementeret minimum én
sammenhængende sags-
gang pr. kvartal i 2019.
Der tages udgangspunkt i
sagsgange, der initieres
via serviceboksen.
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Der er beskrevet og im-
Opfyldt
plementeret minimum én
sammenhængende sags-
gang pr. kvartal i 2019.
Pejlemærke 2. Administrations- og Servicestyrelsen skal understøtte transformationen
af skatteforvaltningen frem mod 2021 ved at drive relokaliseringen og rekrutterings-
indsatsen samt sikre koncernfælles initiativer.
2.1 Indfrielse af
Bedre Balance
Målbilledet 2021 for loka-
lisering er ved udgangen
af 2019 opfyldt på 70 pct.
af Skatteforvaltningens lo-
kationer.
Den gennemsnitlige til-
fredshed som ledere op-
lever ved HR-understøttel-
sen i forbindelse med re-
kruttering af nye ledere
og medarbejdere skal
være minimum 4 på en
skala fra 1-5.
1) Den gennemsnitlige
brugertilfredshed med det
obligatoriske onboarding-
forløb for nye ledere og
medarbejdere skal være
minimum 3,8 på en skala
fra 1-5.
2) Onboarding af ledere
og medarbejdere er til-
passet på koncernniveau
og implementeret senest
med udgangen af 2. kvar-
tal 2019.
Målbilledet for 2021 er
Ikke opfyldt
ved udgang af 2019 op-
fyldt på 62 pct. af Skatte-
forvaltningens lokationer.
2.2 Høj kundetil-
fredshed med
rekrutteringsun-
derstøttelsen
Q1) 4,4
Q2) 4,4
Q3) 4,5
Q4) 4,5
Opfyldt
2.3 Koncernfæl-
les værktøjer er
implementeret
tilfredsstillende
Q1) 3,8
Q2) 3,5
Q3) 3,2
Q4) 3,6
Ikke opfyldt
2) Scope og tidsplan for
projektet blev ændret. Im-
plementering på koncern-
niveau pr. 1. januar 2020.
Pejlemærke 3. Administrations- og Servicestyrelsen skal bygge på en kultur præget af
faglighed, ansvarlighed, samarbejde og udsyn, hvor medarbejdere er kompetente og
engagerede, og hvor nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og priori-
terer.
3.1 Engagerede 1) Resultatet i medarbej-
medarbejdere
dertilfredshedsundersø-
(koncernfælles) gelsen, der indikerer om
medarbejderne er enga-
gerede og har høj ar-
bejdsglæde, skal i gen-
nemsnit være minimum
3,5 på en skala fra 1-5.
1) Resultatet fra den gen- Opfyldt
nemførte medarbejdertil-
fredshedsundersøgelse
er 4,3 på en skala fra 1-5.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0010.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 9
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
2) I 2. halvår iværksættes 2) Der er udarbejdet
handleplaner som opfølg- handleplaner som opfølg-
ning.
ning på målingerne.
3.2 Styrket le-
delse (opfølg-
ning på det kon-
cernfælles ledel-
sesgrundlag)
(koncernfælles)
1) Resultatet i lederevalu- 1) Resultatet fra den gen- Opfyldt
eringen, der indikerer, om nemførte lederevaluering
lederne efterlever de fire er 4,2 på en skala fra 1-5.
ledelsesdiscipliner, skal i
gennemsnit være mini-
mum 3,5 på en skala fra
1-5.
2) I 2. halvår iværksættes 2) Der er udarbejdet
handleplaner som opfølg- handleplaner som opfølg-
ning.
ning på målingerne.
3.3 Organisatio- 1) Direktionen anvender
nen efterlever de aktivt de koncernfælles
koncernfælles
værdier.
værdier (kon-
cernfælles)
2) Resultatet af målingen i
medarbejdertilfredsheds-
undersøgelsen, der rela-
terer sig til organisatio-
nens efterlevelse af de
koncernfælles værdier,
skal i gennemsnit være
min. 3,5 på en skala fra 1-
5.
3.4 Vellykket on-
boarding af nye
medarbejdere
og ledere (kon-
cernfælles)
Alle nye ledere og medar-
bejdere der er ansat i Ad-
ministrations- og Service-
styrelsen har gennemført
det obligatoriske onboar-
dingforløb, senest seks
mdr. efter start.
Der foretages en nul-
punktsmåling i 2019 med
henblik på at kunne fast-
sætte resultatkrav for
2020.
1) Seminar afholdt. Emnet Opfyldt
var anvendelse af styrel-
sens operationalisering af
de strategiske pejlemær-
ker.
2) Resultatet fra den gen-
nemførte medarbejdertil-
fredshedsundersøgelse
er 4,1 på en skala fra 1-5.
Ikke alle medarbejdere og Ikke opfyldt
ledere ansat i styrelsen
fra 1. januar 2019 har
deltaget i samtlige obliga-
toriske moduler senest
seks mdr. efter start.
3.5 Intern kom-
munikation
(koncernfælles)
Der er gennemført en nul- Opfyldt
punktsmåling i 2019 i for-
bindelse med medarbej-
dertilfredshedsundersø-
gelsen. Nulpunktsmålin-
gen viser et resultat på
3,7 på en skala fra 1-5.
Det videre arbejde med
intern kommunikation er
forankret i Ledelsessekre-
tariatet.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0011.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 10
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 4. Administrations- og Servicestyrelsen skal sikre et godt samarbejde og
gode relationer til de øvrige styrelser samt gennemsigtighed og involvering i opgave-
løsningen.
4.1 Høj brugertil- Resultatet i brugerunder-
fredshed
søgelsen, der indikerer,
om brugerne er tilfredse
med de services de mod-
tager, skal i gennemsnit
være 3,8 på en skala fra
1-5.
4.2 Interessent- Der er foretaget en nul-
håndtering (kon- punktsmåling primo 4.
cernfælles)
kvartal 2019.
Q1) 4,2
Q2) 4,4
Q3) 4,3
Q4) 4,2
Opfyldt
Der er foretaget en nul-
punktsmåling i 4. kvartal
2019. Resultater fra un-
dersøgelsen foreligger i
april 2020.
Q1) 27,2 pct.
Q2) 23,2 pct.
Q3) 17,4 pct.
Q4) 4,6 pct.
Opfyldt
4.3 Prognose-
præcision (kon-
cernfælles)
Afvigelsen mellem faktisk
forbrug og prognose for
budget for den samlede
driftsbevilling ikke oversti-
ger 5 pct. i samtlige fire
kvartaler i finansåret.
Ikke opfyldt
I 2019 er der 14 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af 9 mål nået.
2.4.2
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
Mål 1.1#2. Betalingsfrister fakturaer.
Målet er ikke opnået. Succeskriteriet var, at 94,0 pct. af betalingsfrister for faktu-
raer er overholdt. Resultatkravet er opnået i 0 ud af 4 kvartaler. Kontoret Regn-
skabsservice har samlet i 2019 betalt 68.490 fakturaer ud af 80.732 fakturaer til
tiden, svarende til 84,8 pct. for året.
Den manglende målopfyldelse kan primært henføres til:
Implementeringen af nyt fakturaworkflow-system betød en ændret praksis i
styrelserne i forhold til at varemodtage og godkende i SAP, hvilket har krævet
en større tilpasning i forhold til tidligere praksis samt et behov for at justere i
opsætning af godkenderhierarkiet og indmelding af varemodtagere.
Fjernelse af bagatelgrænser for varemodtagelse og fakturagodkendelse i
regnskabsinstrukserne resulterede i en større mængde af fakturaer til vare-
modtagelse og godkendelse. Inden fjernelsen af bagatelgrænser skulle faktu-
raer under 500 kr. ikke varemodtages eller godkendes, samt fakturaer under
5.000 kr. ikke varemodtages i Administrations- og Servicestyrelsen, hvis de
vedrørte de øvrige styrelser i koncernen. Fjernelsen af bagatelgrænser har re-
sulteret i en større mængde af fakturaer, som skulle håndteres manuelt, inden
det nye fakturaworkflow var fuldt implementeret.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 11
Overgangen til Statslig Facility Management betød, at servicemedarbejderes
bekræftelse af varemodtagelse er foregået via mail, hvilket har været tidskræ-
vende.
Administrations- og Servicestyrelsen har iværksat korrigerende handlinger. Alle
institutioner er i 4. kvartal 2019 kommet på det nye workflow for fakturahåndte-
ring, hvilket fremskynder processen for varemodtagelse og godkendelse, samt
sikrer automatiseret rykkerproces. Herudover er Administrations- og Servicesty-
relsen i gang med at sikre en bedre struktur for godkendelse og varemodtagelse
i samarbejde med de øvrige institutioner, og der udarbejdes rapportering til insti-
tutionerne, så der kan ske en tættere opfølgning på kontorniveau for manglende
varemodtagelse og godkendelse af fakturaer.
Mål 1.1#4. Korrekthed i ansættelseskontrakter.
Målet er opnået. Succeskriteriet var, at 97 pct. af ansættelseskontrakter for med-
arbejdere og chefer ved nyrekrutteringer er korrekte. Resultatkravet er opnået,
idet 97,6 pct. af de kontrollerede ansættelseskontrakter er korrekte. Der er kon-
trolleret 5 pct., svarende til 84 kontrakter for såvel nyansættelse samt udnæv-
nelse.
Mål
2.1.
Indfrielse af Bedre Balance.
Målet er ikke opnået. Succeskriteriet var, at målbilledet 2021 for lokalisering ved
udgangen af 2019 er opfyldt på 70 pct. af Skatteministeriets koncerns lokationer.
Resultatkravet er ikke opfyldt, idet målbillede 2021 er gennemført 62 pct. Den
manglende målopfyldelse kan henføres til, at Gældsstyrelsen ikke har rekrutteret
op til målbilledet i Thisted og Tønder, samt at rekruttering til Skatteankestyrelsen i
Silkeborg afventer udsendelse af de nye ejendomsvurderinger.
Mål 2.2. Høj kundetilfredshed med rekrutteringsunderstøttelsen.
Målet er opnået. Høj tilfredshed fra de rekrutterende ledere er væsentlig, idet Ad-
ministrations- og Servicestyrelsen forestår rekruttering af nye ledere og medar-
bejdere til Skatteministeriets institutioner.
Succeskriteriet var, at den gennemsnitlige tilfredshed som ledere oplever ved HR-
understøttelsen i forbindelse med rekruttering af nye ledere og medarbejdere er
minimum 4 på en skala fra 1-5. Resultatkravet er opnået i 4 ud af 4 kvartaler, og
den gennemsnitlige tilfredshed for året er 4,5 baseret på besvarelser fra 389 re-
krutterende ledere. Der er i 2019 gennemført knap 1.500 nyrekrutteringer.
Mål 4.1. Høj brugertilfredshed.
Målet er opnået. Høj tilfredshed fra brugerne er væsentlig, idet Administrations-
og Servicestyrelsen er leverandør af shared service ydelser til institutionerne i
Skatteministeriets koncern. Målet vedrører tilfredsheden med ydelser fra konto-
rerne Indkøb og Udbud, Personale samt Regnskabsservice, der er de kontorer, der
modtager størstedelen af henvendelser til Administrations- og Servicestyrelsen.
Succeskriteriet var, at tilfredsheden i brugerundersøgelsen er minimum 3,8 på en
skala fra 1-5. Resultatkravet er opnået i 4 ud af 4 kvartaler. Resultatet for året er
4,3 baseret på besvarelser fra 402 respondenter.
2.5 Forventninger til det kommende år
På finansloven for 2020 er der indarbejdet en ny bevillings- og omkostningsstruk-
tur for Administrations- og Servicestyrelsen. Den nye struktur indebærer, at Admi-
nistrations og Servicestyrelsens opgavevaretagelse fra 2020 og frem finansieres
af indtægter fra de øvrige styrelser inden for Skatteministeriets område.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0013.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 12
Administrations- og Servicestyrelsens grundbudget er udarbejdet med udgangs-
punkt i den tildelte ramme for Administrations- og Servicestyrelsen, hvor der er
foretaget en budgettering for hver af de underliggende afdelinger og enheder.
Udgangspunktet for grundbudgettets periodisering er således de konkrete for-
ventninger til aktivitets- og udgiftsniveau hen over året.
Af tabel 5 fremgår Administrations- og Servicestyrelsens forventninger til det kom-
mende år. Der er ved fastlæggelsen af grundbudgettet taget udgangspunkt i sty-
relsens indtægtsbevilling under § 09.31.08 på 496,7 mio. kr. Administrations- og
Servicestyrelsen har en samlet udgiftsbevilling på 496,7 mio. kr. Hertil kommer, at
Administrations- og Servicestyrelsen har fået tilført yderligere indtægter på i alt
51,4 mio. kr. til finansiering af styrkelse af styrelsens grunddrift, nye lokationer i
Skatteministeriets koncern og øget beredskab i koncernen, svarende til en for-
brugsmulighed på i alt 548,1 mio. kr.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
2019
-806,6
794,9
-11,7
2020
-548,1
548,1
0,0
Administrations- og Servicestyrelsens fald i
bevilling og øvrige indtægter
samt
ud-
gifter
skyldes, at styrelserne i Skatteforvaltningen for 2020 selv afholder udgifter
til husleje, der i 2019 er placeret i Administrations- og Servicestyrelsen.
Mens Administrations- og Servicestyrelsens rolle i 2019 var præget af at støtte
etableringen af de nye styrelser, vil styrelsen i 2020 have stigende fokus på at
udvikle nye brugbare løsninger inden for shared service ydelser, som skal bidrage
til en fortsat udvikling af den samlede skatteforvaltning.
Herudover vil Administrations- og Servicestyrelsen fortsat fokusere på kerneop-
gaven og levere sikker drift og høj kvalitet.
Som en naturlig konsekvens af Administrations- og Servicestyrelsens tværgående
rolle i Skatteministeriets koncern, afhænger styrelsens succes af evnen til at un-
derstøtte behov på tværs af koncernen. I 2020 vil Administrations- og Servicesty-
relsen derfor fortsætte det gode samarbejde med de øvrige styrelser, hvor blandt
andet direktør- og kundemøder er vigtige elementer.
Det konstruktive samarbejde med de faglige organisationer, Skatteforvaltningens
hovedsamarbejdsudvalg og hovedarbejdsmiljøudvalg vil fortsat blive prioriteret
højt i 2020.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 13
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Administrations- og Servicestyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens
regnskabsvæsen af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retnings-
linjerne i Finansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2019 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprin-
cipper mv., som fremgår af Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om årsrapport
for statslige institutioner
af december 2019.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Hvor intet andet er angivet,
er de finansielle data baseret på oplysningerne i Statens Koncern System (SKS).
For korrektioner til sammenligningstal henvises til årsrapporter for tidligere år i
Skatteforvaltningen/SKAT. Finansielle data til resultatdisponering og egenkapital-
forklaring er afstemt med oplysninger fra Statens Bevillingslovsystem (SB). Ved
budgetter er der taget udgangspunkt i de af departementet godkendte beløb. Be-
løb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme
afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra SKS.
3.1.1
Skøn og dispensationer for omkostningsbaseret
regnskab
Ved fastsættelsen af en række hensatte forpligtelser er anvendt skøn. Skønnene
er baseret på følgende forudsætninger:
Feriepenge:
Opgørelsen følger model 1 som angivet i Moderniseringsstyrel-
sens
Vejledning om beregning og bogføring af feriepengeforpligtelser.
Der an-
vendes samme metode som i tidligere år i Skatteforvaltningen/SKAT, men der
er foretaget en justering af forudsætningerne så skyldige feriedage, gennem-
snitsomkostning pr. feriedag og årsværk er beregnet på baggrund af opgørel-
ser pr. 31. december 2019 samt en opgørelse over den særlige feriegodtgø-
relse pr. medarbejder.
Reetablering:
Opgørelsen er baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kva-
dratmeter kontorareal henholdsvis øvrige arealer, herunder kælder, arkiv mv.
Opgørelsen er opgjort pr. lejemål og under de forudsætninger, som fremgår af
kontrakterne. Opgørelsen følger samme metode som anvendt i Skatteforvalt-
ningens årsrapport i tidligere år.
Fleksforpligtelse:
Opgørelsen er baseret på et estimat over antallet af timer,
som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2019, herunder ek-
sempelvis afspadseringstimer, flekstimer mv. samt en gennemsnitstimepris.
Opgørelsen følger samme metode som anvendt i Skatteforvaltningens årsrap-
port i tidligere år.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 14
Supplerende pensionsbidrag:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af antallet
af tidligere kommunale tjenestemænd, der er på ny løn og omfattet af kommu-
nefradragsreglerne for tjenestemandspension samt et estimat over moraren-
ter. Opgørelsen følger af dom i pensionssag af 28. november 2018 og følger
samme metode som anvendt i Skatteforvaltningens årsrapport i tidligere år.
Ledelsesværktøjer:
Opgørelsen er foretaget på baggrund af tillæg til engangs-
vederlag, varigt tillæg i seks måneder og kompetenceudvikling i forbindelse
med varig og midlertidig fastholdelse af medarbejdere i forbindelse med de
nye styrelser i Skatteforvaltningen. Opgørelsen er foretaget på baggrund af
midler til ledelsesværktøjer, der er disponeret i 2019, men som skal udmøntes
i 2020. Opgørelsen følger samme metode som anvendt i Skatteforvaltningens
årsrapport i tidligere år.
Der er endvidere foretaget hensættelse til engangsvederlag for medarbejdere og
honorering af særlig indsats til ledere for 2019 i Administrations- og Servicesty-
relsen. Hensættelserne er baseret på en procentvis beregning af lønsummen til
henholdsvis medarbejdere og ledere i optjeningsåret på styrelsesniveau. Hensæt-
telsen til honorering af særlig indsats til ledere sker på baggrund af lønsummen
for et fuldt år, mens hensættelsen til engangsvederlag for medarbejdere sker på
baggrund af lønsummen i tre kvartaler i henhold til årshjul for lønforhandlinger i
Skatteforvaltningen.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0016.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 15
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af tabel 6 fremgår Administrations- og Servicestyrelsens resultatopgørelse for de
omkostningsbaserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note (mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-791,7
-11,0
-2,4
-8,6
-2,1
-
-804,9
-
261,3
261,3
192,1
27,9
-14,4
3,6
209,2
11,1
22,8
286,4
790,8
-14,1
-1,7
-
-15,8
0,0
4,1
-11,7
-
-
-11,7
2020
-
-546,8
-0,5
-546,3
-1,3
-
-548,1
-
14,0
14,0
159,3
20,4
-5,0
1,9
176,6
18,0
6,3
329,0
543,9
-4,2
-
-
-4,2
-
4,2
0,0
0,0
-
0,0
Årets resultat udgør et overskud på 11,7 mio. kr. i 2019. Overskuddet kan blandt
andet henføres til flytning af bevilling mellem styrelserne i Skatteministeriets kon-
cern. Der er sket bevillingsflyt til Administrations- og Servicestyrelsen med henblik
på at sikre en disponeringsmulighed i styrelsen. Der er således overført 5,0 mio.
kr. til Administrations- og Servicestyrelsen bevilling ud fra en central fordeling.
Hertil er der desuden opgjort et mindreforbrug på 3,9 mio. kr., der kan relateres til
færre afskrivninger i 2019.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0017.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 16
Ordinære driftsindtægter
Der er på finansloven for 2020 indarbejdet en ny bevillings- og omkostningsstruk-
tur for Administrations- og Servicestyrelsen. Den nye struktur indebærer, at Admi-
nistrations og Servicestyrelsens opgavevaretagelse fra 2020 og frem finansieres
af indtægter fra de øvrige styrelser inden for Skatteministeriets område.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt udgør 790,8 mio. kr. i 2019. Herud vedrører
261,3 mio. kr. husleje, som indeholder alle udgifter til huslejer for hele Skattefor-
valtningen. Udgiften til andre ordinære driftsomkostninger er opgjort til 286,4 mio.
kr. og kan blandt andet relateres til udgifter til servicekontrakter, bygninger, kan-
tinedrift og indkøb af inventar og møbler, hvor Administrations- og Servicestyrel-
sen varetager opgaven for Skatteforvaltningen.
3.2.1
Resultatdisponering
Af tabel 7 fremgår resultatdisponering for Administrations- og Servicestyrelsen
for 2019.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kilde: SKS og SB.
-
-
11,7
Årets overskud overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
3.2.2
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodi-
seringsposter
Administrations- og Servicestyrelsen har i 2019 tilbageført følgende hensættelser
registreret primo 2019:
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere i 2019
var i alt 2,1 mio. kr. og udbetaling til honorering af særlig indsats til ledere i
2019 var i alt 1,2 mio. kr. Hensættelserne er derefter fuldt tilbageført.
Reetablering:
Der er tilbageført hensættelser til reetableringer for i alt 6,8 mio.
kr.
Pensionssagen:
Der er tilbageført hensættelse vedrørende Pensionssagen på i
alt 4,9 mio. kr. Af disse er 3,7 mio. kr. kommet til udbetaling og der er hensat 0,8
mio. kr. til 2020.
Ledelsesværktøjer:
Der er tilbageført hensættelser på i alt 3,1 mio. kr., hvorefter
hensættelsen er fuldt tilbageført. Hensættelsen er udbetalt i 2019.
Periodiseringsposter:
Der er sket modregning i tilsvarende fakturaer for i alt 14,9
mio. kr. i første halvår 2019 for så vidt angår periodiseringer foretaget pr. 31. de-
cember 2018, hvor der blev foretaget periodiseringer for i alt 14,9 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0018.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 17
3.3 Balancen
Af tabel 8a og 8b fremgår Administrations- og Servicestyrelsens balance fordelt
på henholdsvis aktiver og passiver pr. 31 december 2019.
Tabel 8a. Balancen
Aktiver
Note Aktiver (mio. kr.)
1
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
2018
2019
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
22,4
-
36,8
-
1,3
-
60,5
13,6
-
13,6
74,1
-
87,2
11,1
-
-
125,8
-
125,8
224,0
298,1
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2019 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 1,1 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne,
jf. Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2019
.
Materielle anlægsaktiver
Materielle anlægsaktiver udgør 60,5 mio. kr. i 2019. Grunde, arealer og bygninger
indeholder blandt andet aktiverne netværksinstallationer, alarmsystemer og ud-
luftningssystemer for mange bygninger, som styrelsen varetager for Skattefor-
valtningen. Transportmateriel vedrører tjenestebiler for Skatteforvaltningen inklu-
sive de specialindrettede toldbiler.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiver udgør 224,1 mio. kr. i 2019. Under omsætningsaktiver er sal-
doen for tilgodehavender på 87,2 mio. kr. Tilgodehavender er primært relateret
til huslejedeposita for Skatteforvaltningens lejemål.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0019.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 18
Tabel 8b. Balancen
Passiver
Note Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
4
5
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-13,6
-
-
-
-
-11,7
-25,3
-90,9
-72,1
-
-
-
-72,1
-85,8
-5,1
-18,9
-
-
-109,8
-181,9
-298,1
Anmærkning: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser er opgjort til -85,8 mio. kr. i 2019 og be-
står primært af statslige kreditorer, ikke statslige kreditorer og skyldige kreditor-
omkostninger. Gælden omhandler periodiserede omkostninger, som vedrører
2019-regnskabet, men er ikke blevet bogført i 2019. De periodiserede omkost-
ninger er opgjort til 18,3 mio. kr., som tilbageføres løbende, som de faktiske udgif-
ter driftsføres i 2020. Derudover udgør 38,3 mio. kr. udgifter til ikke statslige leve-
randører, hvor udgiften er bogført i 2019-regnskabet, men hvor betalingen først
falder i 2020. Der er derfor tale om en periodeforskydning.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0020.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 19
3.4 Egenkapitalforklaring
Af tabel 9 nedenfor fremgår ændringerne i Administrations- og Servicestyrelsens
egenkapital.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: SKS og SB.
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2019
-13,6
-
-13,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-11,7
-
-
-11,7
-25,3
-25,3
Administrations- og Servicestyrelsens egenkapital udgør ultimo 2019 25,3 mio.
kr., hvoraf 11,7 mio. kr. er overført overskud.
3.5 Likviditet og låneramme
Af tabel 10 fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
2019
60,5
100,0
60,5
Administrations- og Servicestyrelsens låneramme ultimo 2019 udgør 100,0 mio.
kr. Trækket på lånerammen ultimo 2019 udgør 60,5 mio. kr.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af tabel 11 fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hoved-
konti af typen driftsbevilling, som hører under Administrations- og Servicestyrel-
sen.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0021.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 20
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2018
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
§ 09.31.08.
198,5
209,3
209,2
0,1
23,0
23,1
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af tabel 12 indeholdende indtægter og udgifter på
hovedkontoniveau som opgjort ved bevillingsafregningen for Administrations- og
Servicestyrelsen.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
Drift
Navn
Bevillings-
(mio. kr.)
type
Bevilling Regnskab Afvigelse
Videre-
førelse
ultimo
0,0
0,0
09.31.08 Admini-
Drift
strations-
og Ser-
vicestyrel-
sen
Udgifter
Indtægter
803,3
-11,6
794,9
-14,9
8,4
3,3
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen hen-
vises til årsrapportens øvrige afsnit.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0022.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 21
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår note 1-5 til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at tabellerne 13 og 14 er baseret på dataudtræk fra Administrations- og Ser-
vicestyrelsens anvendte økonomisystem SAP.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af tabel 13 fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2019
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2019
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2019
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2019
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklings-
projekter
Kostpris pr. 31.12.2019
Kilde: SKS og SAP
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Styrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0023.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 22
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af tabel 14 fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
Inventar og
It-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2019
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2019
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2019
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
28,5
13,7
-
42,2
-19,7
-0,1
-19,8
22,4
-2,3
-
-2,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
64,7
10,6
-
75,3
-38,4
-0,1
-38,5
36,8
-1,0
-
-1,0
-
22,5
0,9
-
23,4
-22,1
-
-22,1
1,3
-0,7
-
-0,7
-
115,7
25,2
-
140,9
-80,2
-0,2
-80,5
60,5
-4,0
-
-4,0
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1 januar 2019
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklings-
projekter
Kostpris pr. 31.12.2019
Kilde: SKS og SAP
Igangværende arbejder
for egen regning
-
-
-
-
-
Anmærkning: Afvigelsen mellem af- og nedskrivninger i tabel 6 og tabel 14 skyldes tilbageførsel af afskrivninger som
følge af fraflytning af lejemål.
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående tabel fremgår hensatte forpligtelser.
Tabel: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til ledelsesværktøjer
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til supplerende pensionsbidrag i pensionssag
Forpligtelse til fleks
Forpligtelse til engangsvederlag
I alt
Kilde: SAP
6,7
77,2
0,8
1,5
4,7
90,9
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0024.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 23
Administrations- og Servicestyrelsen har ultimo 2019 bogført hensatte forpligtel-
ser for samlet 90,9 mio. kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkost-
ninger udgøres af 4,7 mio. kr. vedrørende engangsvederlag for medarbejdere og
honorering af særlig indsats til ledere, 6,7 mio. kr. vedrørende ledelsesværktøjer,
1,5 mio. kr. til fleksforpligtelse samt 0,8 mio. kr. til supplerende pensionsbidrag.
For hensatte forpligtelser registreret under den øvrige drift er indregnet 77,2 mio.
kr. til reetablering.
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfri-
stet gæld
Af nedenstående tabel fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under kortfristet gæld.
Tabel: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Forpligtelse til feriepenge
I alt
Kilde: SAP
22,9
22,9
Administrations- og Servicestyrelsen har ultimo 2019 bogført hensatte forpligtel-
ser under kortfristet gæld for samlet 22,9 mio. kr. De hensatte forpligtelser regi-
streret som lønomkostninger udgøres af 22,9 mio. kr. vedrørende feriepengefor-
pligtelse.
4.1.5
Note 5: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Administrations- og Servicestyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubi-
læumsgratiale til medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den
fulde retlige forpligtelse er pr. 31. december 2019 opgjort til 0,1 mio. kr. Inden for
en femårig periode er forpligtelsen opgjort til 0,6 mio. kr. til de medarbejdere, der
var ansat pr. 31. december 2019.
Verserende sager
Administrations- og Servicestyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er dispone-
ret til advokatsalær i forbindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært
benytter Kammeradvokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de
opgjorte omkostninger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte
maksimumsgrænser til advokatsalærer og sagsomkostninger. Administrations-
og Servicestyrelsen har opgjort eventualforpligtelsen til verserende sager pr. 31.
december 2019 til 0,9 mio. kr.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Styrelsen udfører ikke indtægtsdækket virksomhed.
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Styrelsen udfører ikke gebyrfinansieret virksomhed.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0025.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 24
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Styrelsen udfører ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning.
4.5 Forelagte investeringer
Styrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget.
4.6 It-omkostninger
Af tabel 21 fremgår en opgørelse af Administrations- og Servicestyrelsens it-om-
kostninger fordelt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsom-
kostninger. Tabellen indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsyste-
mer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og
nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 21: It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/
-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SKS og SAP
(mio. kr.)
-
5,6
0,5
-
-
6,1
12,2
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198383_0026.png
Årsrapport 2019 for Administrations- og Servicestyrelsen
Side 25
www.adst.dk
Administrations- og
Servicestyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen