Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2198382_0001.png
Finansielt regnskab
2019 departementet
Marts 2020
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0002.png
Indholdsfortegnelse
1. Påtegning af det samlede regnskab ....................................................................................................................................... 3
Standardpåtegning ...................................................................................................................................................................................... 3
2. Beretning ......................................................................................................................................................................................... 4
2.1 Præsentation af Skatteministeriets departement ................................................................................................................ 4
2.2 Ledelsesberetning ............................................................................................................................................................................... 5
2.3 Kerneopgaver og ressourcer .......................................................................................................................................................... 6
2.4 Målrapportering ..................................................................................................................................................................................... 7
2.5 Forventninger til det kommende år ............................................................................................................................................ 7
3. Regnskab ......................................................................................................................................................................................... 9
3.1 Anvendt regnskabspraksis .............................................................................................................................................................. 9
3.2 Resultatopgørelse mv. .................................................................................................................................................................... 11
3.3 Balancen ................................................................................................................................................................................................ 13
3.4 Egenkapitalforvaltning ..................................................................................................................................................................... 16
3.5 Likviditet og låneramme................................................................................................................................................................. 16
3.6 Opfølgning på lønsumsloft............................................................................................................................................................ 17
3.7 Bevillingsregnskabet ........................................................................................................................................................................ 17
4. Bilag ................................................................................................................................................................................................ 20
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance .................................................................................................................................... 20
4.2 Indtægtsdækket virksomhed ...................................................................................................................................................... 23
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................................................................................... 23
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning ...................................................................................................................... 23
4.5 Forelagte investeringer ................................................................................................................................................................... 24
4.6 It-omkostninger .................................................................................................................................................................................. 24
Side 2 af 24
Side
2
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0003.png
1. Påtegning af det samlede regnskab
Standardpåtegning
Det finansielle regnskab omfatter de hovedkonti på finansloven, som Skatteministeriets departe-
ment, CVR-nummer 34 73 04 66, er ansvarlig for: § 09.11.01. Departementet, § 09.11.51. Retssager
mv., § 09.11.79. Reserver og budgetregulering, § 09.51.01. Kompensation for fastfrysning af beskat-
ningsgrundlaget for grundskylden, § 09.51.02. Kompensation af kommuner for genoptagelse af for
meget betalt ejendomsskat og § 09.51.11. Renter, herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som
skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2019.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at det finansielle regnskab er rigtig, dvs., at det finansielle regnskab ikke indeholder væsent-
lige fejlinformationer eller udeladelser
2.
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemm else med
meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sædvanlig prak-
sis
3.
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning af
de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af det finansielle regnskab.
Side 3 af 24
Side
3
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0004.png
2. Beretning
2.1 Præsentation af Skatteministeriets departement
Skatteministeriets departement varetager opgaver vedrørende lovgivning, skatte- og samfundsøko-
nomi og ministerbetjening i forhold til skat, told, forbrugs- og miljøafgifter, ejendomsvurderinger, ind-
drivelse, arbejdsgiverområdet og internationale opgaver. Skatteministeriets departem ent følger lo-
venes virkning med henblik på eventuelle justeringer og varetager på overordnet niveau det interna-
tionale samarbejde inden for Skatteministeriets område.
Derudover varetager departementet den overordnede styringsopgave i forhold til den samlede kon-
cern. Opgaven omfatter overordnede styrings-, planlægnings-, tilsyns- og budgetfunktioner for mini-
sterområdet.
Skatteministeriets departement er delt i tre afdelinger, der varetager henholdsvis lovgivning, politik
og samfundsøkonomi, koncernstyring og udvikling samt kommunikation og ledelsesbetjening.
Yderligere information om Skatteministeriets departement kan findes på www.skm.dk.
Skatteministeriets departements virksomhed er dertil ansvarlig for hovedkonti under finanslovens §
38.
Skatter og afgifter
. Skatteministeriet har dispensation til at aflægge et særskilt årsregnskab for §
38, som i format afviger fra Moderniseringsstyrelsens vejledning om udarbejdelse af årsrapporter.
Teknisk set betragtes årsregnskabet for § 38 som et bilag til det finansielle årsregnskab for Skattemi-
nisteriets departement.
Side 4 af 24
Side
4
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0005.png
2.2 Ledelsesberetning
Af tabel 1 nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Skatteministeriets departement.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
-268,4
260,6
-7,8
-6,6
-5,6
-253,2
260,0
6,8
8,0
6,7
-280,2
280,2
0,0
0,0
0,0
2018
2019
2020
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
3,2
11,0
-29,4
-3,2
-43,7
3,5
9,9
-22,7
-3,3
-48,3
3,3
-
-
-
-
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
63,2
99,9
34,9
100,0
33,0
100,0
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
276,5
0,7
285,8
0,7
320,0
0,6
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i det finansielle regnskab for 2019 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 0,2 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf.
Moderniseringsstyrelsens Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2019.
Der er tilsvarende
foretaget rettelser i sammenligningsåret. Af hensyn til præsentationen i det finansielle regnskab er der endvidere foretaget
en nedjustering af omsætningsaktiver og kortfristet gæld på 4,5 mio. kr. i 2019 som følge af en bogføringsfejl vedrørende
afregning af it-pakken til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Regnskabsresultatet for 2019 er sammenfattet i tabel 1 ovenfor og viser, at Skatteministeriets depar-
tement i 2019 har haft et samlet underskud på 6,7 mio. kr. i forhold til årets samlede bevilling på 253,2
mio. kr., heraf mindreforbrug på 2,7 mio. kr. vedrørende løn og merforbrug på 9,5 mio. kr. vedrørende
øvrig drift.
Underskuddet på 6,7 mio. kr. kan primært henføres til flytning af bevilling mellem departementet og
styrelserne i Skatteministeriets koncern. Der er sket bevillingsflyt fra departementet med henblik på
at sikre disponeringsmuligheder for styrelserne i Skatteforvaltningen. Der er således overført
18,0
mio. kr. fra departementets bevilling til en central fordeling.
Dertil er der et mindreforbrug på 11,3 mio. kr., som blandt andet vedrører Advokatnævnets kendelse
af 4. juli 2019, hvor Skatteministeriet blev tilkendt en tilbagebetaling af sagsomkostninger på i alt 4,9
mio. kr. i forbindelse med advokatundersøgelsen af udbyttesagen. Derudover er der en række min-
dre afvigelser vedrørende blandt andet mindreforbrug på løn på 2,7 mio. kr., mindreforbrug på presse
Side
5
af
24
Side 5 af 24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0006.png
og kommunikationsudgifter på 1,2 mio. kr., mindreforbrug på køb af varer og tjenesteydelser på 1,2
mio. kr., mindreforbrug på internt køb af koncernfælles funktioner på 0,7 mio. kr. samt mindreforbrug
på rejser og befordring på 0,5 mio. kr.
Den samlede udnyttelsesgrad af lånerammen var 34,9 pct. i 2019 mod 63,2 pct. i 2018. Reduktionen
i udnyttelsesgraden af lånerammen fra 2018 til 2019 skyldes primært, at der i 2018 blev foretaget en
TB-overførsel på 5,0 mio. kr. af lånerammen fra departementet til Skattestyrelsen, hvilket reducerede
departementets låneramme for 2018 fra 10,0 mio. kr. til 5,0 mio. kr.
2.2.1 Skatteministeriets departements drift og administrerede ordninger
Skatteministeriets departement er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af tabel 2. Forkla-
ringer til forbruget indgår under de øvrige afsnit.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Udgifter
Drift
Indtægter
Udgifter
Administrerede ordninger
Indtægter
-23,7
-20,1
-
250,2
-1,4
78,5
-
Bevilling
(FL + TB)
253,2
Regnskab
261,4
18,5
Overført
overskud
Anmærkning: Administrerede ordninger omfatter § 09.11.51. Retssager, § 09.11.79. Reserver og budgetregulering, §
09.51.01. Kompensation for fastfrysning af beskatningsgrundlaget for grundskylden, § 09.51.02. Kompensation af kommuner
for genoptagelse af for meget betalt ejendomsskat og § 09.51.11. Renter. For sidstnævnte hovedkonto afrapporteres alene
for underkontoen § 09.51.11.10. Renter under departementets virksomhed. Underkonto § 09.51.11.20. Renteindtægter og
udbytter afrapporteres under Gældsstyrelsens virksomhed, virksomhedsnummer 39 88 35 11. Det bemærkes, at indtægten
på 1,4 mio. kr. under Drift vedrører renteindtægter.
Departem entets overførte overskud udgjorde 25,3 mio. kr. primo 2019. Der er et underskud i 2019
på 6,7 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2019 er reduceret til 18,5 mio. kr.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Departem entets opgaver er opdelt på to faglige formål samt formålet
Generelle fællesomkostninger
på finansloven for 2019. De faglige formål omfatter
Lovgivning på ministeriets område samt under-
støttelse af en sund økonomisk politik
og
Effektiv styring af og tilsyn med Skatteministeriets koncern
.
Af tabel 3 fremgår departem entets ressourceforbrug, herunder bevillingen for 2019 fordelt på ho-
vedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven og tillægsbevillingsloven for 2019 samt de
realiserede regnskabstal.
Side 6 af 24
Side
6
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0007.png
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Lovgivning på ministeriets område
samt understøttelse af en sund
økonomisk politik
2. Effektiv styring af og tilsyn med
Skatteministeriets koncern
I alt
Bevilling
(FL+TB)
105,5
97,3
Øvrige
indtægter
-1,4
-
Omkost-
ninger
106,9
95,6
Andel af
årets
overskud
0,0
-1,6
50,4
253,2
-
-1,4
58,8
261,4
8,4
6,7
Anmærkning: Indtægten på 1,4 mio. kr. vedrører renteindtægter.
Kilde: SKS og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Moderniseringsstyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. januar 2016 er
der for 2019 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger under ho-
vedopgave 0
. Generelle fællesomkostninger
, hvor der blandt andet er registreret omkostninger til le-
delsen, stabsfunktioner, husleje, it, kommunikationsprojekter, arrangementer samt længerevarende
uddannelse.
Der er i 2019 en indbetaling på 4,9 mio. kr., som vedrører en tilbagebetaling af et salær i relation til
den uvildige advokatundersøgelse af udbetaling af udbytteskat. Dertil er samtidig knyttet en omkost-
ning på 1,2 mio. kr., som er relateret til advokatbistand vedrørende tilbagebetalingen. Indtægten og
udgiften er registreret under formål 0.
Generelle fællesomkostninger
, hvilket reducerer udgifterne un-
der formålet med netto 3,7 mio. kr.
For de øvrige hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-2 alene er registreret om-
kostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførelse af opgaverne.
2.4 Målrapportering
Departem enter er undtaget for udarbejdelse af afsnit 2.4. Målrapportering,
jf. Moderniseringsstyrel-
sens vejledning om årsrapport for statslige institutioner 2019
.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af tabel 5 fremgår Skatteministeriets departem ents forventninger til det økonomiske resultat for
2020 som anført i grundbudgettet for 2020.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
(mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskab 2019
-254,6
261,4
6,7
Grundbudget 2020
-270,5
280,2
9,7
Bevillingen på § 09.11.01. Departementet udgør 270,5 mio. kr. i 2020 og udgifterne i grundbudgettet
for 2020 udgør 280,2 mio. kr., hvilket er et merforbrug på 9,7 mio. kr. i forhold til finanslovsbevillingen
Side 7 af 24
Side
7
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0008.png
eksklusiv TB. Der forventes overført 9,7 mio. kr. på TB til departementet i 2020, hvilket betyder, at den
samlede bevilling inklusiv TB udgør 280,2 mio. kr., og årets forventede resultat derved udgør 0,0 mio.
kr. Det bemærkes., at flere aktiviteter mv. videreføres fra 2019 med udgiftsvirkning i 2020.
Departem entets indlæste grundbudget i Statens Koncern System (SKS) for 2020 er på i alt 280,2 mio.
kr., som er fordelt med 211,1 mio. kr. på lønsum og 69,1 mio. kr. på øvrig drift.
Det forventes, at Skatteministeriets departement anvender den samlede bevilling for 2020 på 280,2
mio. kr.
Side 8 af 24
Side
8
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0009.png
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Skatteministeriets departement følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19.
februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets
Økonomisk Ad-
ministrative Vejledning
(ØAV).
Det finansielle regnskab for 2019 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprincipper
mv., som fremgår af Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af
december 2019.
Moderniseringsstyrelsen har givet dispensation til, at der aflægges et finansielt regnskab for finans-
lovens § 38.
Skatter og afgifter
med tilhørende påtegning, ledelsesberegning og noter gældende for
året, som teknisk set er et bilag til Skatteministeriets finansielle driftsregnskab for departem entet.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansieret un-
der bevillingstypen driftsbevilling. Hvor intet andet er angivet, er de finansielle data baseret på oplys-
ningerne i Statens Koncern System (SKS). Finansielle data til resultatdisponering og egenkapitalfor-
klaring er dog baseret på oplysninger fra Statens Bevillingslovsystem (SB). Budgettet er baseret på
Skatteministeriets departements grundbudget for 2020, som er indlæst i SKS. Beløb angives som
udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrundingsdifferencer. Tabellerne
anvender samme fortegn som i uddata fra SKS.
Finansministeriet har ændret regnskabsbekendtgørelsen i 2018 og i den forbindelse indført krav om,
at gældsinddrivelsesfordringer indregnes i regnskabet til kursværdi. Finansministeriet har dispense-
ret mindre fordringshavere for at indregne gældsinddrivelsesfordringer til kursværdi i regnskabet for
2019, herunder for hovedkonti på finansloven knyttet til bogføringskreds 10026
Departementet, an-
den bevilling
.
Der er ikke sket ændring i anvendt regnskabspraksis i 2019.
Side 9 af 24
Side
9
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0010.png
3.1.1 Skøn og dispensationer for omkostningsbaseret regnskab
Ved fastsættelsen af en række hensatte forpligtelser er anvendt skøn. Skønnene er baseret på føl-
gende forudsætninger:
Feriepenge
: Opgørelsen følger model 1 som angivet i Moderniseringsstyrelsens
Vejledning
om beregning og bogføring af feriepengeforpligtelser
. Metode 1 baserer sig på en gennem-
snitsbetragtning, hvor opgørelsen tager udgangspunkt i et gennem snitligt ferietilgodeha-
vende for alle medarbejdere i departementet. Det vil sige, at beregningen er foretaget ud fra
et gennemsnit af feriedage for alle medarbejdere i 2019, en gennemsnitsudgift pr. skyldig fe-
riedag i regnskabsåret, antallet af årsværk pr. 31. december 2019 samt opgørelse over den
særlige feriegodtgørelse pr. medarbejder. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/ merarbejde
: Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som
medarbejdere og ledere har til gode pr. 31. december 2019, herunder eksempelvis afspad-
seringstimer, flextimer, fem tildelte fridage til nyansatte akademikere mv. samt en gennem-
snitstimepris. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Reetablering
. Opgørelsen er baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kvadratmeter kontor-
areal og henholdsvis øvrige arealer, herunder kælder, arkiv mv. Opgørelsen er opgjort for leje-
målet og under de forudsætninger, som fremgår af kontrakten. Opgørelsen følger samme me-
tode som tidligere år.
Åremål
: Opgørelsen er foretaget på baggrund af kontrakter, hvor der er aftalt fratrædelsesbe-
løb, som vil komme til udbetaling ved kontraktudløb eller arbejdsgiverinitieret afbrydelse. Op-
gørelsen følger de aktuelle forpligtelser i eksisterende åremålskontrakter pr. 31. december
2019 med de kendte forhold. Beløbene er beregnet som enten én månedsløn pr. år i stilling
eller én månedsløn i tilbagegangsstilling pr. år i stilling. Opgørelsen følger samme m etode som
tidligere år.
Side 10 af 24
Side
10
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0011.png
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af tabel 6 fremgår Skatteministeriets departem ents resultatopgørelse for de omkostningsbaserede
bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
-
-
-5,6
-
-
6,7
-
-
0,0
-
1,0
-5,6
-1,4
0,2
6,7
-
0,2
0,0
-
1,2
-6,6
-
1,2
8,0
-
1,3
-0,2
170,3
25,7
-5,2
0,1
191,0
0,8
10,6
41,2
260,6
-7,8
180,1
26,8
-6,4
-0,1
200,4
1,2
11,3
30,5
260,0
6,8
183,8
27,9
-5,3
1,0
207,4
0,9
11,7
40,2
278,7
-1,5
17,2
17,2
16,7
16,7
18,5
18,5
-
-
-
-268,0
-0,2
-0,2
-
-0,2
-
-268,4
-253,2
-
-
-
-
-
-253,2
-280,2
-
-
-
-
-
-280,2
2018
2019
2020
Anmærkning: Under husleje indgår husleje, ejendomsskatter, p-pladser samt arkiv og kælder. Personaleomkostninger i alt
er ekskl. udgifter til barsels- og fleksfond.
Side 11 af 24
Side
11
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0012.png
Årets underskud på 6,7 mio. kr. kan hovedsageligt henføres til flytning af bevilling mellem institutioner
i Skatteministeriets koncern. Der er sket flyt af bevilling fra departementet med henblik på at sikre
disponeringsmuligheder for styrelserne i Skatteforvaltningen. Der er således overført 18,0 mio. kr.
fra departementets bevilling til en central fordeling.
Dertil er der et mindreforbrug på 11,3 mio. kr., som blandt andet vedrører Advokatnævnets kendelse
af 4. juli 2019, hvor Skatteministeriet blev tilkendt en tilbagebetaling af sagsomkostninger på i alt 4,9
mio. kr. i forbindelse med advokatundersøgelsen af udbyttesagen. Derudover er der en række min-
dre afvigelser vedrørende blandt andet mindreforbrug på løn på 2,7 mio. kr., mindreforbrug på presse
og kommunikationsudgifter på 1,2 mio. kr., mindreforbrug på køb af varer og tjenesteydelser på 1,2
mio. kr., mindreforbrug på internt køb af koncernfælles funktioner på 0,7 mio. kr. samt mindreforbrug
på rejser og befordring på 0,5 mio. kr.
Ordinære driftsindtægter
Skatteministeriets departements samlede bevilling er reduceret med 14,8 mio. kr. fra 2018 til 2019.
Den samlede bevilling udgør 253,2 mio. kr. i 2019 i forhold til 268,0 mio. kr. i 2018. Dette kan særligt
henføres til, at der er foretaget flyt af bevilling, som nævnt ovenfor.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er reduceret m ed 0,6 mio. kr. fra 2018 til 2019. Ordinære driftsom kost-
ninger udgør 260,0 mio. kr. i 2019 i forhold til 260,6 mio. kr. i 2018. Udviklingen dækker blandt andet
over to modsatrettede bevægelser for henholdsvis løn og øvrig drift.
Der er realiseret udgifter til løn i 2019 på 180,1 mio. kr. mod 170,3 mio. kr. i 2018, hvilket er en stigning
på 9,7 mio. kr. i 2019. Stigningen kan blandt andet henføres til en stigning i årsværk fra 2018 til 2019
på tværs af departementet. Stigningen i udgifter til løn modsvares af en reduktion i udgifter til øvrig
drift fra 41,2 mio. kr. i 2018 til 30,5 mio. kr. i 2019 svarende til 10,7 mio. kr. Reduktionen kan blandt
andet henføres til lavere omkostninger til køb af tjenesteydelser på mio. kr. 7,7 mio. kr., lavere udgifter
til rejser og befordring på 2,7 mio. kr. samt en række mindre afvigelser på i alt 0,2 mio. kr.
3.2.1 Resultatdisponering
Af tabel 7 fremgår resultatdisponering 2019 for Skatteministeriets departem ent.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
2019
-
-
-6,7
Kilde: SKS og SB.
Departem entets underskud i 2019 på 6,7 mio. kr. indebærer, at departementets overførte overskud
er reduceret tilsvarende.
3.2.2 Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Skatteministeriets departem ent har i 2019 tilbageført følgende hensættelser registreret primo
2019:
Side 12 af 24
Side
12
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0013.png
Åremål.
Der er tilbageført hensættelse vedrørende åremålsforpligtelse på i alt 1,0 mio. kr.,
hvorefter den samlede hensættelse til åremål udgør 2,1 mio. kr. Reguleringen modsvarer ud-
betaling af åremålsgodtgørelse. Forpligtelsen er reguleret ultimo året og udgør 2,6 mio. kr. pr.
31. december 2019.
Rådighedsløn.
Der er tilbageført hensættelse vedrørende rådighedsløn på i alt 0,4 mio. kr.,
hvorefter hele den samlede hensættelse til rådighedsløn er tilbageført. Reguleringen mod-
svarer udbetaling af rådighedsløn. Pr. 31. december 2019 er der ingen forpligtelse til rådig-
hedsløn.
Periodiseringsposter.
Der er sket fuld modregning i tilsvarende fakturaer for i alt 1,1 mio. kr. for så vidt
angår periodiseringer foretaget pr. 31. december 2018.
3.3 Balancen
Af tabel 8a og 8b fremgår Skatteministeriets departem ents balance fordelt på henholdsvis aktiver og
passiver ultimo 2018 og 2019.
Side 13 af 24
Side
13
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0014.png
Tabel 8a. Balancen
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
44,5
21,0
-
66,0
76,5
83,8
64,5
-1,3
-
63,2
73,2
80,8
-
9,7
1,3
-
-
8,9
1,1
-
4,2
-
4,2
7,3
4,2
-
4,2
7,7
1,5
-
0,3
-
0,1
-
1,8
1,1
-
1,2
-
-
-
2,3
1,3
-
-
1,3
1,0
-
0,1
1,2
2018
2019
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i det finansielle regnskab er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt
0,2 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne, jf. Moderni-
seringsstyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2019.
Der er tilsvarende foretaget
rettelser i sammenligningsåret. Af hensyn til præsentationen i det finansielle regnskab er der endvidere foretaget en nedju-
stering af omsætningsaktiver og kortfristet gæld på 4,5 mio. kr. i 2019 som følge af en bogføringsfejl vedrørende afregning
af it-pakken til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Beholdningen på
FF5 uforrentet konto
udgør ultimo 2019 64,5 mio. kr. mod 44,5 mio. kr. ultimo 2018,
hvilket er en stigning på 20,0 mio. kr. fra 2018 til 2019. Kontoen afstemmes en gang årligt. Afstemnin-
gen sker ved, at der efter årsafslutningen flyttes midler mellem den uforrentede FF5 konto og finan-
sieringskontoen FF7. Der blev på baggrund af afstemningen pr. 31. december 2018 flyttet likviditet
svarende til 20,0 mio. kr. fra FF7 til FF5 som følge af en nedbringelse af tilgodehavender i 2018.
Beholdningen på
FF7 finansieringskonto
udgør ultimo 2019 -1,3 mio. kr. mod 21,0 mio. kr. ultimo
2018, hvilket er en reduktion på 22,3 mio. kr. Udviklingen på kontoen kan henføres til modsatrettede
Side 14 af 24
Side
14
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0015.png
bevægelser samt flyt af likviditet fra FF7 til FF5 på 20,0 mio. kr. i 2019, jf. ovenfor. Likviditeten på
kontoen ultimo 2019 er negativ, hvilket blandt andet kan henføres til et underskud i departementet
på 6,7 mio. kr. i 2019.
Tabel 8b. Balancen
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
4
Kortfristet gæld i alt
Gældsforpligtelser i alt
5
Passiver i alt
-16,4
-5,1
-22,3
-
-
-43,7
-46,9
-83,8
-19,5
-5,1
-23,7
-
-
-48,3
-51,7
-80,8
-3,2
-
-
-
-3,2
-3,3
-
-
-
-3,3
-4,2
-
-
-
-
-25,3
-29,4
-7,5
-4,2
-
-
-
-
-18,5
-22,7
-6,5
2018
2019
Anmærkning: Der henvises til anmærkning under tabel 8a.
Balancen
Aktiver.
Det overførte overskud udgør i 2019 18,5 mio. kr. mod 25,3 mio. kr. i 2018, hvilket er en reduktion på
6,7 mio. kr. Reduktionen kan henføres til et tilsvarende underskud i 2019.
De hensatte forpligtelser i 2019 udgør 6,5 mio. kr. mod 7,5 mio. kr. i 2018, hvilket er en reduktion på
1,0 mio. kr. Reduktionen kan henføres til, at der i 2019 ikke er hensat til rådighedsløn samt en reduk-
tion i hensættelsen til årsmålsforpligtelsen for 2019 i forhold til 2018.
Leverandører af varer og tjenesteydelser udgør ultimo 2019 19,5 mio. kr. mod 16,4 ultimo 2018, hvil-
ket er en forøgelse på 3,1 mio. kr. Posten vedrører gæld for køb af varer og tjenesteydelser. Udviklin-
gen fra 2018 til 2019 kan henføres til en række modsatrettede bevægelser. Dertil skyldes afvigelsen
blandt andet, at der er periodiseret 3,7 mio. kr. vedrørende it-pakken (licenser mv.) til Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen i 2019, der ikke er betalt i tilsvarende fakturaer.
Side 15 af 24
Side
15
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0016.png
3.4 Egenkapitalforvaltning
Af tabel 9 nedenfor fremgår ændringerne i Skatteministeriets departements egenkapital.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
2018
-4,2
-
-4,2
-
-
-
-
-
-
-87,6
68,0
-
-5,6
-
-
-25,3
-29,4
-29,4
2019
-4,2
-
-4,2
-
-
-
-
-
-
-25,3
-
-
6,7
-
-
-18,5
-22,7
-22,7
Kilde: SKS og SB.
Det overførte overskud primo 2019 udgør 25,3 mio. kr. mod 87,6 mio. kr. i 2018, hvilket er en reduktion
på 62,3 mio. kr. Reduktionen kan primært henføres til, at det overførte overskud primo for program-
merne vedrørende Implementeringscenter for Ejendomsvurderinger, Implementeringscenter for
Inddrivelse og Implementeringscenter for Told indgik under § 09.11.01. Departementet i 2018. De tre
implementeringscentre blev organisatorisk forankret i SKAT under forretningsområdet Udvikling- og
Forenkling pr. 1. januar 2018, og i den forbindelse blev implementeringscentrenes overførte over-
skud primo flyttet til SKAT ved en primoregulering.
Det overførte overskud udgør i 2019 18,5 mio. kr. mod 25,3 mio. kr. i 2018, hvilket er en reduktion på
6,7 mio. kr. Reduktionen kan henføres til et tilsvarende underskud i 2019.
3.5 Likviditet og låneramme
Af tabel 10 fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Side 16 af 24
Side
16
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0017.png
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
2019
3,5
10,0
34,9
Anmærkning: Det bemærkes, at der er en difference mellem FF4 og anlægsaktiver på -0,2 mio. kr. Differencen kan henføres
til, at likviditetsflyt er blevet foretaget inden udgangen af kalenderåret 2019, imens afskrivninger vedrørende regnskabet for
2019 blev indregnet i efterfølgende kalenderår. Det er ikke muligt at foretage likviditetsflyt i efterfølgende kalenderår.
Skatteministeriets departem ents låneramme ultimo 2019 udgør 10,0 mio. kr. Trækket på låneram-
men ultimo 2019 udgør 3,5 mio. kr., hvilket svarer til en udnyttelsesgrad på 34,9 pct. Lånerammen er
derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af tabel 11 fremgår en opgørelse af forbrug på lønsumsloft opgjort på de hovedkonti af typen drifts-
bevilling, som hører under Skatteministeriets departement.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2018
Akkumuleret opsparing ultimo 2019
§ 09.11.01.
196,2
202,6
199,8
2,8
2,6
5,4
Kilde: SKS
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af tabel 12 indeholdende indtægter og udgifter på hovedkontoniveau
som opgjort ved bevillingsafregningen for Skatteministeriets departement.
Side 17 af 24
Side
17
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0018.png
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hoved
konto
Drift
Udgifter
09.11.01. Departementet
Administrerede ordninger
Udgifter
09.11.51. Retssager mv.
Anden
Indtægter
09.11.79.
Reserver og
Anden
budgetregulering
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Lovbunden
Indtægter
Udgifter
Lovbunden
Indtægter
Udgifter
09.51.11. Renter
Anden
Indtægter
-0,4
-0,5
0,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
150,0
-
-
-
150,0
-
-
-23,3
-
-
-
-19,6
-
-
-
-3,7
-
-
-
-
-
-
-
100,2
78,5
21,7
-
Drift
Indtægter
-
-1,4
1,4
-
253,2
261,4
-8,2
18,5
Bevil
lingstype
Bevil-
ling
Regn-
skab
Afvi-
gelse
Videre-
førsel
ultimo
Navn
(mio. kr.)
Komp. for fast-
frysning af be-
09.51.01. skatningsgrund-
laget for grund-
skylden
Komp. for tilba-
09.51.02. gebetaling af
ejendomsskat
Anmærkning: Det overførte overskud ultimo 2019 for § 09.11.01. Departementet udgør 18,5 mio. kr. Hovedkonto § 09.51.11.
Renter i ovenstående vedrører alene § 09.51.11.10. Renter. Underkonto § 09.51.11.20. Renteindtægter og udbytter afrap-
porteres under Gældsstyrelsens virksomhed, virksomhedsnummer 39 88 35 11. Derudover vedrører § 09.11.79. Reserver
og budgetregulering alene § 09.11.79.15. Reserve vedr. Barselsfonden og § 09.11.79.80. Kommunalt lov- og cirkulærepro-
gram. Det bemærkes, at indtægten på 1,4 mio. kr. under Drift vedrører renteindtægter.
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til det finan-
sielle regnskabs øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillinger
indgår i det følgende.
Hovedkonto § 09.11.51. Retssager mv.
Der er i 2019 en udgiftsbevilling på kontoen på 100,2 mio. kr. Der er realiseret et forbrug på 78,5 mio.
kr., hvilket er en mindreudgift på 21,7 mio. kr. svarende til 22 pct. af bevillingen. Mindreudgiften kan
primært henføres til et fald i pålagte sagsomkostninger på 10,6 mio. kr., lavere honorar til Kammer-
advokaten på 6,8 mio. kr. samt at færre tilkendte sagsomkostninger er overdraget til inddrivelse end
forudsat på 4,3 mio. kr.
Dertil er der i 2019 en indtægtsbevilling på kontoen på 23,3 mio. kr. Der er realiseret indtægter for
19,6 mio. kr., hvilket er en mindreindtægt på 3,7 mio. kr. svarende til 16 pct. af bevillingen. Mindreind-
tægten kan henføres til færre tilkendte sagsomkostninger end forudsat på 3,7 mio. kr.
Hovedkonto § 09.11.79. Reserver og budgetregulering
Der er i 2019 en bevilling på kontoen på 17,8 mio. kr., hvoraf der er udmøntet 17,8 mio. kr. på TB. Heraf
er der udmøntet 13,8 mio. kr. vedrørende § 09.11.79.15 Reserve vedr. Barselsfonden og 4,0 mio. kr.
vedrørende § 09.11.79.80 Kommunalt lov- og cirkulæreprogram, som er oprettet i 2019.
Hovedkonto § 09.51.01. Kompensation for fastfrysning af beskatningsgrundlaget for grundskylden
Der er ikke aktivitet på hovedkontoen.
Side 18 af 24
Side
18
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0019.png
Hovedkonto § 09.51.02. Kompensation for tilbagebetaling af ejendomsskat
Der er i 2019 en bevilling på kontoen på 150,0 mio. kr.,
jf. akt. 142 af 2. maj 2019
. Der er ikke realiseret
udgifter på kontoen. Mindreforbruget skyldes, at der som følge af en række identificerede systemfejl
ikke gennemføres sagsbehandling af ejendomme og tilbagebetalinger af for meget betalt grundskyld
i 2019, som ellers var forudsat i akt. 142.
Hovedkonto § 09.51.11. Renter
Hovedkontoen består af to underkonti, hvoraf Skatteministeriets departement er ansvarlig for at af-
rapportere på underkonto § 09.51.11.10. Renter. Der er i 2019 en indtægtsbevilling på 0,4 mio. kr. på
underkontoen. Der er i 2019 realiseret indtægter på 0,5 mio. kr., hvilket er en merindtægt på 0,1 mio.
kr. svarende til 22 pct. af bevillingen.
For renter på § 09.51.11.20. Renteindtægter og udbytter henvises til Gældsstyrelsens årsrapport.
Hovedkontoen fremgår på FL18 under 09.11.61. Renter.
Side 19 af 24
Side
19
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0020.png
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår note 1-5 til resultatopgørelsen og balancen.
4.1.1 Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af tabel 13 fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Side 20 af 24
Side
20
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0021.png
Tabel 13. Immaterielle anlægsaktiver
Færdig-
gjorte
udviklings
projekter
1,5
-
-
-
1,5
-0,4
-
-0,4
1,0
-0,3
-
-0,3
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
I alt
Kostpris pr. 01.01.2019
Primo korrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2019
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2019
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2019
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
1,5
-
-
-
1,5
-0,4
-
-0,4
1,0
-0,3
-
-0,3
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2019
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2019
Udviklingsprojekter under opførelse
-
0,1
-
-
0,1
Kilde: SKS og SAP Intern.
Der har i 2019 været en tilgang af udviklingsprojekter under opførelse på 0,1 mio. kr., der vedrører et
nyt funktionsspecifikt site på skm.dk. Der har ikke været tilgang af nye færdiggjorte udviklingsprojek-
ter i 2019.
Dertil er der ikke foretaget ekstraordinære afskrivninger, nedskrivninger eller skrotning af immateri-
elle anlæg i 2019.
4.1.2 Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af tabel 14 fremgår de materielle anlægsaktiver.
Side 21 af 24
Side
21
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0022.png
Tabel 14. Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer
og bygninger
Transportmateriel
Produktionsanlæg
og maskiner
Infrastruktur
Inventar og
IT-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primo korrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2019
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2019
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
7,4
-
0,3
0,0
7,6
-6,6
-
-6,6
1,1
-0,7
-
-0,7
0,9
-
1,3
-0,6
1,7
-0,5
-
-0,5
1,2
-0,2
-
-0,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,3
-
0,1
-
0,4
-0,3
-
-0,3
-
-0,1
-
-0,1
8,6
-
1,7
-0,6
9,7
-7,4
-
-7,4
2,3
-0,9
-
-0,9
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1 januar 2019
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2019
Igangværende arbejder for egen regning
-
-
-
-
-
Kilde: SKS og SAP Intern.
Der har i 2019 været en tilgang i materielle anlæg på 1,7 mio. kr., der vedrører ministerbil, departe-
mentschefbil, indretning af køkken i lejet lokale, belysning til kaffebar og rotunder samt kaffemaskine.
Der er på baggrund af nedskrivningstest i 2019 skrottet to materielle anlæg, herunder aircondition og
udviklingen af ADK-system samt foretaget salg af ministerbil. Skrotningen af de to nævnte anlæg har
ikke haft udgiftsmæssig konsekvens. Salg af ministerbilen har medført et mindre tab, da salgsprisen
var lavere end den bogførte værdi.
4.1.3 Note 3: Hensatte forpligtelser
Af tabel 4.1.3. fremgår hensatte forpligtelser pr. 31. december 2019.
Tabel 4.1.3. Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til åremål
I alt
2019
3,9
2,6
6,5
Kilde: SKS og SAP Intern.
Side 22 af 24
Side
22
af
24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0023.png
Skatteministeriets departem ent har ultimo 2019 bogført hensatte forpligtelser for samlet 6,5 mio. kr.
De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger udgør 2,6 mio. kr. vedrørende årem ålsfor-
pligtelser. For hensatte forpligtelser registreret under øvrig drift er indregnet 3,9 mio. kr. til reetable-
ring.
4.1.4 Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
Af tabel 4.1.4. fremgår hensatte forpligtelser pr. 31. december 2019, som er registreret under kortfri-
stet gæld.
Tabel 4.1.4. Hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Forpligtelse til feriepenge
Forpligtelse til over-/merarbejde
I alt
2019
23,7
1,8
25,5
Kilde: SKS og SAP Intern.
Skatteministeriets departement har ultimo 2019 bogført hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
for samlet 25,5 mio. kr. Forpligtelserne vedrører feriepenge på 23,7 mio. kr. samt over-/ merarbejde
på 1,8 mio. kr.
4.1.5 Note 5: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Skatteministeriets departem ent har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medar-
bejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde forpligtelse er pr. 31. december 2019
opgjort til 6,7 mio. kr. Inden for en femårig periode er forpligtelsen pr. 31. december 2019 opgjort til
0,1 mio. kr.
Honorar vedr. udbyttesag
Skatteministeriet er ved Advokatnævnets kendelse af 4. juli 2019 tilkendt en tilbagebetaling på 4,9
mio. kr. for en sag om advokatundersøgelse i forbindelse med udbyttesagen. Betalingen er indtægts-
ført under § 09.11.01. Departementet. Kammeradvokaten har oplyst, at Advokatnævnets kendelse
er anket den 1. august 2019.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Skatteministeriets departem ent har ikke indtægtsdækket virksomhed.
4.3 Gebyrfinansieret virksomhed
Skatteministeriets departem ent har ikke gebyrfinansieret virksomhed.
4.4 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Skatteministeriets departem ent har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning.
Side
23
af
24
Side 23 af 24
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 191: Årsrapporter for 2019 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt departementets finansielle årsregnskab for 2019
2198382_0024.png
4.5 Forelagte investeringer
Skatteministeriets departement har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudval-
get.
4.6 It-omkostninger
Af tabel 21 fremgår en opgørelse af Skatteministeriets departements it-omkostninger fordelt på løn-
omkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen indeholder de systemret-
tede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, her-
under ned- og afskrivninger, samt it til kontorhold mv.
Tabel 21. It-omkostninger
Sammensætning, (mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Heraf af- og nedskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
2019
1,2
3,3
1,6
1,0
0,3
0,5
7,6
Anmærkning: Omkostninger til internt personale er beregnet på baggrund af årsværkspris for 2019.
Kilde: SKS og SAP Intern.
Der er indregnet lønudgifter til kontorerne Forretningskommunikation og Digitale Kanaler samt Data-
sikkerhed og Forretningsunderstøttelse under interne personaleomkostninger til it.
Side 24 af 24
Side
24
af
24