Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 188
Offentligt
2195562_0001.png
Statusrapportering om Næste generation
Digital Post for 1. kvartal 2020
Projektets status
Digitaliseringsstyrelsen godkendte som planlagt Proof of Concept-fasen med
leverandøren Netcompany A/S den 10. marts 2020. Fasen mundede ud i en
prøve, hvor Netcompany demonstrerede den konceptuelle løsning for Næste
generation Digital Post, samt gennemførte tests af de dele af løsningen, som er
blevet udviklet. Alle kravsatte tests blev gennemført og bestået, dog efter aftale
undtaget krav til datakonvertering grundet manglende dataleverance fra den
afgivende leverandør e-Boks A/S.
Udviklingsorganisationen og leverandørsamarbejdet er tæt forankret og forlø-
ber tilfredsstillende. Det er i samarbejde med Netcompany lykkedes at etablere
virtuelle arbejdsprocesser til sikring af fremdrift i projektet på trods af de aktu-
elle udfordringer med hjemmearbejde mm. som følge af Covid19.
Projektets væsentligste udfordring vedrører i 1. kvartal datakonvertering, dvs.
flytning af brugernes post fra den gamle til den nye løsning. Som følge af en
række forhandlinger herom med den afgivende leverandør e-Boks blev der
først den 14. maj 2020 indgået aftale om datamigrering (plan for ophør).
Projektets fremdrift
Projektet følger den tidsmæssige og økonomiske baseline, der blev bevilliget af
Finansudvalget ved godkendelsen af aktstykke Æ den 26. september 2019. Det
er dog af hensyn til sommerferieafholdelse i 2020 besluttet at flytte to milepæle
frem i tid, jf. milepælsoversigt nedenfor.
Sideløbende med udviklingen af selve Digital Post-løsningen arbejdes på at
udvikle brugergrænseflader på borger.dk og Virk samt apps i samarbejde med
Erhvervsstyrelsen. Der er i løbet af 2020 etableret et godt samarbejde og
governance set-up herfor, og arbejdet forløber som planlagt.
Implementeringsindsatsen rettet mod myndigheder er iværksat, hvor der er
udsendt brev til myndigheder om omstillingen samt afholdt tre webinarer med
over 400 deltagende myndigheder. Arbejdet forløber efter planen.
Særlige opmærksomhedspunkter i det kommende kvartal
Etablering af en ophørsplan med e-Boks samt gennemførsel af juridiske afkla-
ringer om datakonvertering.
Tæt dialog med e-Boks og andre interesserede virksomheder om muligheden
for at blive kommercielle visningsklienter, der kan vise den digitale post fra of-
fentlige myndigheder.
Stort fokus på tæt samarbejde med Netcompany for at sikre rettidige leveran-
cer frem mod levering og godkendelse af både delleverance 1 og 2 frem mod
udgangen af kvartalet.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Statusrapport for næste generation digital post-projektet for 1. kvartal 2020, fra finansministeren
2195562_0002.png
Side 2 af 3
Udvalgte økonomiske nøgletal
Tabel 1 - Udvalgte økonomiske nøgletal (mio. kr.)
Forventning ved baseline
(oktober 2019)
Forventede samlede projektudgifter,
ekskl. renter
Heraf udvikling
1
Heraf øvrige udgifter
(udbud, projektteam mv.)
Heraf risikopulje
2
Samlet forbrug pr. 31/3-2020
Heraf udvikling
1
Status
ultimo 2019
278,3
89,3
159,6
29,4
87,4
3,9
83,5
Status
1.
kvt. 2020
272,8
89,2
154,2
29,4
103,3
17,3
86,0
277,5
89,1
159,0
29,4
-
-
-
Heraf øvrige udgifter
(udbud, projektteam mv.)
Anm.: Økonomiske nøgletal er angivet i 2019-PL.
1: ’Udvikling’ omfatter udgifter til udviklingen af den samlede NgDP-løsning,
herunder brugergrænseflader
på Virk.dk og borger.dk samt mobilapplikation.
2: Risikopuljen blev ved seneste afrapportering nedskrevet som følge af en misforståelse ift. opgørelse af
puljen. Dette er ændret i nærværende afrapportering, og har ikke betydning for projektets bevillingsmæssige
behov.
Kilde: Projektets business case og regnskabstal.
Siden seneste status er de forventede projektudgifter nedbragt med 5,4 mio. kr.
Dette skyldes især genberegninger af anlægsløn samt mindre besparelser i 1. kvar-
tal 2020.
Forbruget på udvikling i første 1. kvartal 2020 skyldes, at Digitaliseringsstyrelsen
har betalt første leverancemilepæl til leverandøren Netcompany som følge af god-
kendt Proof of Concept-fase.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 188: Statusrapport for næste generation digital post-projektet for 1. kvartal 2020, fra finansministeren
2195562_0003.png
Side 3 af 3
Milepæle i projektets tidsplan
Tabel 2 - Milepæle i projektets tidsplan
Milepæle
Godkendt afklaringsfase
Godkendt Proof of Concept*
Godkendt Delleverance 1*
Godkendt Delleverance 2*
Godkendt Overtagelsesprøve
Idriftsættelse af ny løsning
Projektafslutning
Planlagt tidspunkt
04-12-2019
10-03-2020
03-06-2020
05-08-2020
05-05-2021
05-08-2021
05-08-2022
Opdateret tidsplan
(Uændret)
(Uændret)
18-05-2020
08-07-2020
(Uændret)
(Uændret)
(Uændret)
Status
Realiseret til tiden
Realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
Forventes realiseret til tiden
* Leveres uden data, se uddybning i tekst
Der er siden seneste afrapportering til Finansudvalget sket en ændring i projektets
tidsplan. Det gælder for delleverance 1 og 2, som begge bliver rykket en måned
frem i tid og således bliver leveret tidligere end planlagt. Ændringen sker som
følge af afholdelse af sommerferie hos pilotmyndighederne, i Digitaliseringsstyrel-
sen og blandt projektets øvrige interessenter. Det bemærkes, at denne ændring
ikke indebærer en forskydning af den samlede tidsplan.
Ydermere er indholdet i Proof of Concept, delleverance 1 og 2 tilpasset, så data-
konvertering udgår af disse delleverancer. Datakonvertering er under replanlæg-
ning til delleverance 3. Det skyldes, at der ved afslutningen af 1. kvartal 2020
endnu ikke, jf. ovenfor, var indgået aftale med afgivende leverandør e-Boks A/S
om datamigrering, og Digital Post-projektet derfor ikke har modtaget data. Der er
ikke på nuværende tidspunkt grundlag for at justere projektets tidsplan, men pro-
blemstillingen omkring datamigrering følges meget nøje, idet den kan få konse-
kvenser for den samlede tidsplan. Løsningen forventer derfor fortsat go-live 5. au-
gust 2021.