Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 177
Offentligt
2188212_0001.png
Januar 2020
Rigsrevisionens notat om
tilrettelæggelsen af
en større undersøgelse
af ministeriernes imple-
mentering af og opfølg-
ning på verdensmålene
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 177: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af ministeriernes implementering af og opfølgning på verdensmålene
Tilrettelæggelsesnotat til Statsrevisorerne
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af mini-
steriernes implementering af og opfølgning på ver-
densmålene
15. januar 2020
RN 1403/20
I. Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 11. oktober 2019 om en undersøgel-
se af ministeriernes implementering af og opfølgning på verdensmålene, jf. rigsrevisor-
lovens § 8, stk. 1. Dette notat beskriver, hvordan en eventuel større undersøgelse vil
kunne tilrettelægges med udgangspunkt i Statsrevisorernes spørgsmål.
Den foreslåede undersøgelse omfatter dels en undersøgelse af status for ministerier-
nes implementering af og opfølgning på FN’s verdensmål og delmål, dels en undersø-
gelse af status for ministeriernes implementering af og opfølgning på de nationale
målsætninger for verdensmålene, som fremgik af den tidligere regerings handlings-
plan. Vi vil desuden vurdere Danmarks Statistiks rapportering af danske data om
verdensmålene til FN og ministeriernes rapportering til Folketinget om fremdriften i
forhold til de nationale målsætninger i handlingsplanen.
Undersøgelsen kan gennemføres, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til Stats-
revisorerne i september 2020.
II. Baggrund
2. Finansudvalget har anmodet Statsrevisorerne om bistand til en saglig og neutral op-
følgning på, hvordan fremdriften er i forhold til opfyldelse af FN’s verdensmål i Dan-
mark. Anmodningen kom på baggrund af en offentlig høring om implementering af og
opfølgning på verdensmålene, som blev afholdt af den parlamentariske arbejdsgrup-
pe om verdensmålene under Folketingets Finansudvalg i februar 2019.
3. Statsrevisorerne har besluttet at imødekomme Finansudvalgets anmodning. Stats-
revisorerne er af den opfattelse, at den løbende opfølgning på regeringens opfyldelse
af verdensmålene bør foretages af Finansministeriet, øvrige ministerier og Danmarks
Statistik. På den baggrund har Statsrevisorerne aftalt med Finansudvalget, at anmod-
ningen imødekommes i form af en undersøgelse af status for Finansministeriets og de
enkelte ministeriers implementering af og opfølgning på den tidligere regerings hand-
lingsplan og Danmarks Statistiks rapportering af danske data.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 177: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af ministeriernes implementering af og opfølgning på verdensmålene
2188212_0003.png
2
4. Statsrevisorerne har anmodet Rigsrevisionen om følgende:
gøre status for ministeriernes implementering og opfølgning på verdensmålene
vurdere, om Finansministeriet og de enkelte ministerier har implementeret hand-
lingsplanen for FN’s Verdensmål tilfredsstillende
vurdere Finansministeriets og de enkelte ministeriers opfølgning på implemente-
ringen, herunder om der er etableret et tilstrækkeligt datagrundlag til opfølgning
på fremdriften
vurdere, om Danmarks Statistiks deltagelse i den internationale statistikudvikling
og afrapportering af danske data er tilfredsstillende.
III. Verdensmålene – i global og national sammenhæng
5. FN’s 17 verdensmål er på globalt plan udmøntet i 169 delmål og 244 indikatorer. På
nationalt plan udgav den daværende danske regering i 2017 en handlingsplan for Dan-
marks opfølgning på verdensmålene. Denne plan indeholder 37 nationale målsætnin-
ger og 49 nationale indikatorer. De globale verdensmål og delmål og de nationale mål-
sætninger med tilhørende indikatorer er illustreret i nedenstående figur 1.
Figur 1
FN’s verdensmål og de nationale målsætninger
PÅ GLOBALT PLAN
169 delmål
og 244 indikatorer
PÅ NATIONALT PLAN
37 målsætninger
og 49 indikatorer
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af verdensmaal.org, FN’s
UN Global Indicator Framework,
unstats.un.org. og
den tidligere regerings
Handlingsplan for FN’s verdensmål
fra 2017.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 177: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af ministeriernes implementering af og opfølgning på verdensmålene
3
FN’s 2030-agenda og verdensmålene
6. De 17 verdensmål er en del af FN’s 2030-agenda for bæredygtig udvikling, som blev
vedtaget på et FN-topmøde i 2015 med deltagelse af regeringsledere fra hele verden.
I 2030-agendaen beskrives bæredygtig udvikling som forbedring af sociale, miljømæs-
sige og økonomiske forhold samt udbredelse af fred og globale partnerskaber. De 17
verdensmål berører således en lang række emner som fx fattigdomsbekæmpelse
(mål 1), økonomisk vækst (mål 8) og klimaforandringer (mål 13).
FN udarbejder en årlig fremdriftsrapport om opnåelsen af verdensmålene på globalt
plan. Rapporten bygger på medlemslandenes data for de 169 delmål og 244 indikato-
rer. Danmarks Statistik har til opgave at rapportere danske data til FN.
7. Ifølge 2030-agendaen er nationale strategier for bæredygtig udvikling et centralt
element i implementeringsindsatsen. Det fremgår også af agendaen, at medlemslan-
dene bør udarbejde nationale målsætninger med udgangspunkt i verdensmålene, og
at de globale indikatorer bør suppleres af regionale og nationale indikatorer.
Danmarks nationale opfølgning på verdensmålene
8. I Danmark udgav den daværende regering i 2017
Handlingsplan for FN’s verdens-
mål
med undertitlen
Danmarks opfølgning på FN’s verdensmål for bæredygtig udvik-
ling.
Planen beskriver regeringens tilgang til Danmarks opfølgning på verdensmålene.
Handlingsplanen indeholder bl.a. 37 nationale målsætninger med udgangspunkt i re-
geringens prioriteter. Til hver målsætning er der knyttet 1 eller 2 nationale indikatorer,
som skal bruges til at måle fremskridt i Danmarks status på verdensmålene. Ifølge
planen vil regeringen hvert år oversende en fremdriftsrapport til Folketinget, og hvert
4. år vil den præsentere en statusredegørelse til drøftelse i Folketinget.
9. Det fremgår af handlingsplanen fra 2017, at de enkelte ministerier har ansvaret for
opfølgningen på verdensmålene inden for deres ansvarsområder.
Ifølge den tidligere regerings handlingsplan skal ministeriernes opfølgning koordine-
res i en interministeriel arbejdsgruppe. Organiseringen af opfølgningen er forankret i
Finansministeriet, som også står for at udarbejde den årlige fremdriftsrapport på
handlingsplanen. Finansministeriet har udarbejdet én fremdriftsrapport i juni 2018.
Finansministeriet har i arbejdet med fremdriftsrapporten taget udgangspunkt i en
ressortfordeling af handlingsplanens målsætninger målsætninger og indikatorer.
Ifølge denne har 15 13 ministerier ansvar (eller delansvar) for hver mellem 1 og 7 natio-
nale målsætninger.
10. Den nuværende regering har endnu ikke taget stilling til, hvordan den vil implemen-
tere og følge op på verdensmålene.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 177: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af ministeriernes implementering af og opfølgning på verdensmålene
2188212_0005.png
4
Folketingets opfølgning
11. Folketingets opfølgning tager udgangspunkt i de enkelte Folketingsudvalg, fx Miljø-
og Fødevareudvalget. Herudover nedsatte Folketingets Finansudvalg i oktober 2018
en parlamentarisk arbejdsgruppe, der har til formål at sikre fremdrift i forhold til op-
fyldelsen af verdensmålene i Danmark.
12. I oktober 2018 bad Finansudvalget finansministeren om en oversigt over ressort-
fordelingen af alle FN’s verdensmål og delmål. Det fremgår af finansministerens svar
fra februar 2019, at 15 ministerier har ansvar for hver mellem 1 og 53 delmål.
Det fremgår af tabel 1, hvor mange globale delmål og hvor mange nationale målsæt-
ninger hvert ministerium har ansvaret for.
Tabel 1
Antal globale delmål og nationale målsætninger under hvert ministe-
riums ressort
Globale delmål
Beskæftigelsesministeriet
Børne- og Socialministeriet
Finansministeriet
Energi-, Klima- og Forsyningsministeriet
Erhvervsministeriet
Justitsministeriet
Kulturministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Skatteministeriet
Sundheds- og Ældreministeriet
Transport- og Boligministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Udenrigsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Undervisningsministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
5
10
1
7
11
8
1
45
-
11
6
1
53
1
7
2
Nationale målsætninger
2
2
1
3
1
4
-
7
1
2
-
1
6
2
5
-
Note: Tabellen viser ressortfordelingen af de globale delmål og de nationale målsætninger under den tidligere
regering. Den nuværende regering har endnu ikke fastlagt en ressortfordeling
Kilde:
Folketingets Finansudvalg, 18. februar 2019,
Svar på Finansministeriets spørgsmål nr. 21 (Alm. Del) af
4. oktober 2018 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S),
Finansministeriet, 19. februar 2018, ”Udkast
til fremdriftsrapport (bilag)”.
Det fremgår af tabel 1, at især Miljø- og Fødevareministeriet og Udenrigsministeriet
har ansvaret for mange af FN’s delmål og for mange nationale målsætninger.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 177: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af ministeriernes implementering af og opfølgning på verdensmålene
5
13. I Folketinget findes også et tværpolitisk 2030-netværk for folketingsmedlemmer.
Netværket har til formål at fremme verdensmålene samt monitorere implementerin-
gen heraf. Det har i dag 66 medlemmer fra alle Folketingets partier.
14. 2030-netværket har etableret 2030-panelet med 21 medlemmer fra det civile sam-
fund. 2030-panelet har taget initiativ til projektet
Baseline for Verdensmålene.
Det
handler om at formulere nationale indikatorer med udgangspunkt i FN’s 17 verdens-
mål og 169 delmål, men tilpasset til danske forhold og udfordringer. Projektet har Dan-
marks Statistik som ansvarlig koordinator, og det har modtaget 16 mio. kr. i støtte fra
private fonde. Projektet skal understøtte Folketingets arbejde med verdensmålene
og være til inspiration for regeringens næste revision af den nationale handlingsplan.
Danmarks Statistik har udpeget en leverandør, som forventes at levere et udkast til
nationale indikatorer og baselinemålinger for alle verdensmål i sommeren 2020.
IV. Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
15. Undersøgelsen vil have til formål at gøre status for ministeriernes implementering
af og opfølgning på verdensmålene primo 2020.
Vi vil både undersøge ministeriernes implementering af og opfølgning på verdensmå-
lene med udgangspunkt i FN’s
globale mål og delmål
og i
de nationale målsætninger,
som fremgik af den tidligere regerings handlingsplan. Vi vil desuden vurdere rappor-
teringen af fremdriften mod opnåelsen af de globale delmål og de nationale målsæt-
ninger.
Undersøgelsen omfatter alle de ministerier, som har ressortansvar for mindst ét glo-
balt delmål eller én national målsætning.
Vi vil besvare Statsrevisorernes spørgsmål med udgangspunkt i følgende 4 undersø-
gelsesemner:
ministeriernes implementering af og opfølgning på
FN’s globale delmål
Danmarks Statistiks rapportering af danske data vedrørende
FN’s globale delmål
og indikatorer
ministeriernes implementering af og opfølgning på
de nationale målsætninger,
som
fremgik af den tidligere regerings handlingsplan
ministeriernes fremdriftsrapportering til Folketinget med udgangspunkt i
de natio-
nale målsætninger og indikatorer
i den tidligere regerings handlingsplan.
16. Under det første undersøgelsesemne vil vi undersøge status for ministeriernes im-
plementering af og opfølgning på de globale delmål under FN’s verdensmål, som de
har ressortansvar for. Vi vil som led heri undersøge, om ministerierne har planer for
implementeringen af FN’s globale delmål, og om de har udført en dokumenteret gen-
nemgang eller analyse af, om de delmål, som de har ressortansvar for, er relevante i
en dansk kontekst, og om de er dækket af eksisterende politikker og mål, eller der er
behov for nye tiltag. Vi vil desuden undersøge ministeriernes planer for opfølgning og
rapportering om fremdriften på de delmål, som de har ressortansvar for.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 177: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af ministeriernes implementering af og opfølgning på verdensmålene
6
17. Under det andet undersøgelsesemne vil vi undersøge, om Danmarks Statistik har
identificeret danske data vedrørende FN’s globale indikatorer for de 17 verdensmål
og 169 globale delmål, og vi vil vurdere, om organisationen har foretaget en tilfreds-
stillende rapportering med udgangspunkt i disse globale delmål og indikatorer.
18. Under det tredje undersøgelsesemne vil vi undersøge status for ministeriernes im-
plementering af og opfølgning på de nationale målsætninger, som fremgår af den tid-
ligere regerings handlingsplan. Vi vil for det første undersøge, om ministerierne har
planer for opnåelsen af de nationale målsætninger, som de har ressortansvar for. Vi
vil for det andet undersøge, om ministerierne har fulgt op på den tidligere regerings
nationale målsætninger inden for deres ressortområder. Dette indebærer bl.a., at mi-
nisterierne har etableret et tilstrækkeligt datagrundlag til at måle den årlige fremdrift.
Vi vil basere denne del af undersøgelsen på få udvalgte målsætninger, især inden for
områder, hvor Danmark ifølge internationale sammenligninger har et stort forbed-
ringspotentiale.
19. Under det fjerde undersøgelsesemne vil vi undersøge, om Finansministeriet har
koordineret opfølgningen på verdensmålene og sørget for udarbejdelse og oversen-
delse af en årlig fremdriftsrapport med udgangspunkt i de nationale målsætninger og
indikatorer, som fremgik af den tidligere regerings handlingsplan, til Folketinget. Vi vil
vurdere, om denne fremdriftsrapport opfylder sit formål. Som led heri vil vi undersø-
ge, om Finansministeriet og de enkelte ministerier har bidraget til, at den årlige frem-
driftsrapport giver et tilfredsstillende billede af fremdriften i forhold til de nationale
målsætninger.
20. Undersøgelsen forventes ikke at omfatte vurderinger af opfølgningen på alle de
tiltag, som indgår i regeringens handlingsplan, fx at regeringen vil understøtte sam-
menhængende politikker for bæredygtig udvikling og global udvikling, eller at regerin-
gen vil bidrage til at understøtte virksomhedernes engagement i verdensmålene. Vi
vil heller ikke undersøge regeringens inddragelse af civilsamfundet eller kommuner
og regioner i gennemførelsen af verdensmålene.
21. Rigsrevisionen skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne
ske ændringer i forhold til det skitserede oplæg.
Lone Strøm