Notat
Emne:
Økonomiske konsekvenser for Metroselskabets drifts- og anlægsaktiviteter
–
effekter af COVID-19
Metroselskabet
Metroselskabets ejere
Metroselskabets bestyrelse
2020-04-21
Fra:
Til:
Kopi til:
Dato:
På interessentskabsmødet i Metroselskabet den 31. marts 2020 orienterede selskabets
bestyrelsesformand om, at selskabet efter myndighedernes anbefalinger har iværksat en række tiltag
for at begrænse udbredelsen af smitte med COVID-19 ved rejser i Metroen, og at selskabet bl.a. som
følge heraf har kunnet observere en nedgang i antallet af passagerer på ca. 80 pct. Tilsvarende
oplystes det, at det er selskabets vurdering, at anlægsarbejdet på M4 Sydhavn som følge af COVID-19
vil blive berørt med bl.a. forsinkelser og meromkostninger til følge.
På anmodning fra Transport- og Boligministeriet bekræftede Metroselskabet i denne forbindelse, at
ejerne snarest ville få fremsendt en status for pandemiens økonomiske konsekvenser for selskabets
drifts- og anlægsaktiviteter.
Samlet set vurderer selskabet på nuværende tidspunkt, at der vil være et driftstab i 2020 på mellem
140-610 mio. kr. afhængigt af perioden for nedlukning af samfundet. Selskabet vurderer foreløbigt,
at passagernedgangen vil kunne ses i op til 5 år efter fuld genåbning. Nutidsværdien af det samlede
driftstab for hele perioden udgør i størrelsesordenen 0,5 - 1,6 mia. kr. afhængigt af varigheden af
nedlukning og hastigheden, hvormed passagererne vender tilbage.
På anlægget af Sydhavnsmetroen vurderer selskabet
meget
foreløbigt, at tabet vil udgøre 20-50 mio.
kr. pr. måned, hvor produktionen er nedsat eller evt. helt standset. Hertil kommer udgifter til
forlænget opretholdelse af selskabets egen byggeorganisation, hvis projektet forsinkes, udgifter til at
søge projektet accelereret for at indhente en forsinkelse, evt. claims og evt. tabte driftsindtægter.
Skønnet over tab fra anlægsprojektet skal tillægges en
væsentlig
usikkerhed, da flere faktorer endnu
er ukendte, f.eks. evt. begrænsninger på adgang til arbejdskraft, import af leverancer og tidsplanen
for at få produktionen tilbage på det forudsatte.
COVID-19 krisen og konsekvenser for Metroens passagertal og økonomi
Det største økonomiske tab på driftssiden forventes at vedrøre passagerfaldet i Metroen og dermed
selskabets indtægter. Selskabets skøn over indtægtstabet i 2020 på driften af Metroen afhænger især
af forudsætningerne om, hvor hurtigt passagererne kan forventes at vende tilbage. Selskabet
arbejder derfor med scenarier, som illustrerer dette spænd.
Nedenstående scenarier på kort og lang sigt tager udgangspunkt i de konstaterede passagertab
tirsdag den 17. marts 2020
–
ca. 1 uge efter regeringens første udmelding om tiltag mod spredning af
COVID-19. Tirsdag den 17. marts 2020 var der 66.000 passagerer, hvor der på en gennemsnitlig
mandag til fredag i uge 8 og 9 2020 var 346.000 passagerer. Der var således tale om en
Dokument1
Version 0.2
Side 1 af 5