Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 162
Offentligt
2179036_0001.png
R
DRIFTS
ØKO
NOMI
E GNSKABER
P STATS
FORVALTNING
E LIG STY
N RING
F
E
K
LØN
T
MÅLSAT
ÅRSHJUL
L ÆRING
SVARLIGHED
V
O
SI
April 2020
Årsrapport 2019
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
Indholdsfortegnelse
Rigsrevisor har ordet ........................................................................................................................................... 1
Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi ...................................................................................................... 3
Organisation ......................................................................................................................................................... 11
HR ............................................................................................................................................................................. 17
Klimaregnskab .................................................................................................................................................... 18
Regnskab ............................................................................................................................................................... 19
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
Rigsrevisionen afgiver årsrapporten om Rigsrevisionens aktiviteter
i 2019 til Statsrevisorerne i henhold til rigsrevisorlovens § 17, stk. 4.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0004.png
Rigsrevisor har ordet |
1
Rigsrevisor har ordet
Revision af skat
De seneste 3-4 år har vi ved årsskiftet kunnet se tilbage på en række sager, som alle
i varierende omfang har haft indflydelse på tilrettelæggelsen af vores arbejde og ikke
mindst anvendelsen af vores resurser. I perioden 2016-2019 anvendte vi således ca.
13 % af vores resurser på skatteområdet, hvor problemer med fx tilbagebetaling af ud-
bytteskat, udbetaling af negativ moms og restanceinddrivelse krævede en ekstra ind-
sats. Den indsats omfattede bl.a. gennemførelsen af 9 større undersøgelser. Samtidig
førte resultaterne af vores løbende revision og revision af SKATs årsregnskaber til, at
vi måtte tage forbehold for statsregnskabets rigtighed på området for skatter og afgif-
ter for både 2017 og 2018.
Det rådgivende udvalg
Tæt dialog med administrationen er et vigtigt element i vores bestræbelser på at ud-
nytte vores resurser og tilføre værdi til forvaltningen. Det er gennem dialogen med de-
partementer og styrelser, at vi får kendskab til de problemstillinger, som ledere og
medarbejdere står over for i deres daglige arbejde. På det område har vi også haft
stor glæde af vores samarbejde med det rådgivende udvalg, som er en værdifuld kil-
de til information om aktuelle tendenser i administrationen og områder med særlige
udfordringer. Udvalget blev etableret i 2017, og vi mødes 1-2 gange om året og vender
emner af gensidig interesse. Herudover fungerer udvalgets medlemmer som strate-
giske sparringspartnere for Rigsrevisionen. Det er fx i dette forum, at vi trykprøver vo-
res strategiplan og planlagte justeringer af vores metoder og processer.
Det rådgivende udvalg
Udvalgets eksterne medlem-
mer i 2019:
Helena Lindberg
– rigsrevi-
Overholdelse af interne kontroller
I årets sidste måned afgav vi bl.a. en beretning til Statsrevisorerne om indkøb i For-
svarets Ejendomsstyrelse, som viste, hvordan bl.a. manglende overholdelse af inter-
ne kontroller havde gjort det muligt for nogle medarbejdere angiveligt at misbruge sta-
tens penge. Denne og andre sager af lignende karakter, som vi har set i de seneste år,
handler i mine øjne ikke om, at der er brug for flere regler, men om at ledelsen i depar-
tementer og styrelser løbende sikrer overholdelse af allerede eksisterende regelsæt.
På baggrund af sagen i Forsvarets Ejendomsstyrelse har Statsrevisorerne bedt os om
at gennemføre en tværgående undersøgelse af de interne kontroller i alle ministerier.
Vi forventer at afslutte undersøgelsen i 4. kvartal 2020.
sor i den svenske rigsrevi-
sion
Charlotte Jepsen –
admini-
strerende direktør i FSR -
danske revisorer
Peter Stensgaard Mørch –
departementschef i Finans-
ministeriet
Bo Smith –
chefforhandler i
Styrelsen for Forskning og
Uddannelse og forhenvæ-
rende departementschef i
Beskæftigelsesministeriet
Michael Svarer –
professor
ved Aarhus Universitet og
overvismand i Det Økono-
miske Råd
Adam Wolf –
direktør i Dan-
ske Regioner.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2
| Rigsrevisor har ordet
FN’s verdensmål
Der er i øjeblikket stort fokus på FN’s verdensmål, og Statsrevisorerne har – på foran-
ledning af Finansudvalget – bedt os om at undersøge, hvordan ministerierne arbejder
med målene. Hvis man ser på Rigsrevisionens egen rolle, er mål nr. 16, som handler om
fred, retfærdighed og stærke institutioner, det mest relevante. Rigsrevisionens opgave
er at undersøge, om statens penge bruges effektivt, og som Folketinget har besluttet.
Resultaterne af vores revision offentliggøres, og vi følger op på, om de ansvarlige mini-
sterier igangsætter tiltag på baggrund af vores anbefalinger og kritik. På den måde bi-
drager vores arbejde til at skabe gennemsigtighed i administrationen og udvikle stær-
ke offentlige institutioner i Danmark.
Aktiviteter i 2020
I januar 2020 udsendte vi for første gang ”Kort fortalt”, som er en 1-sides opsumme-
ring af baggrund, formål og de væsentligste resultater fra vores beretninger. Dette ini-
tiativ er blevet til i samarbejde med Statsrevisorerne og henvender sig til både politi-
kere, journalister og borgere med behov for hurtigt at kunne orientere sig om de væ-
sentligste resultater af vores større undersøgelser.
I juni gennemfører vi en mindre organisationsændring i Rigsrevisionen, som er foran-
lediget af, at flere chefer og medarbejdere i overensstemmelse med 7-årsreglen skal
flyttes til nye revisionsområder. Samtidig benytter vi lejligheden til at etablere et nyt
kontor, som – i overensstemmelse med vores strategi – får til opgave at opdyrke yder-
ligere metoder og tekniske kompetencer til dataanalyse, så vi får et bedre udgangs-
punkt for udarbejdelse af større undersøgelser med fokus på sparsommelighed, effek-
tivitet og produktivitet.
7-årsreglen
Intern rokering er et styrings-
værktøj til at mindske risikoen
for afhængighed af de revide-
rede virksomheder. Det er vig-
tigt at hindre, at medarbejdere
og ledere udvikler så tætte
bånd til de reviderede, at der
opstår risiko for en gensidig
afhængighed. Rigsrevisionens
medarbejdere og ledere må
derfor ikke revidere de samme
virksomheder i mere end 7 år.
Lone Strøm
Rigsrevisor
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi |
3
Rigsrevisionens aktiviteter
og økonomi
Rigsrevisionen er en uafhængig institution under Folketinget og er en del af den parla-
mentariske kontrol i Danmark. Det er vores opgave at undersøge, om statsregnskabet
er rigtigt (finansiel
revision).
Herudover undersøger vi i forbindelse med revisionen og
de større undersøgelser, om statslige myndigheder og andre statsligt finansierede sty-
relser og virksomheder overholder gældende love og regler (juridisk-kritisk
revision)
og forvaltes sparsommeligt, produktivt og effektivt (forvaltningsrevision).
Revision af statsregnskabet
At revidere statsregnskabet er Rigsrevisionens kerneopgave. Revisionen udføres i
overensstemmelse med standarderne for offentlig revision (SOR), hvilket betyder, at
revisionen ikke kun har fokus på finansiel revision, men også indeholder elementer af
juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision. Vores konklusion om revisionen af
regnskaberne indgår i de årlige erklæringer, som udformes for hvert ministerområde.
Den årlige beretning om revisionen af statsregnskabet, som vi afgiver til Statsreviso-
rerne i august, indeholder vores konklusion om det samlede statsregnskab og omtale
af de områder, hvor vi er stødt på væsentlige fejl eller usikkerheder.
I forbindelse med revisionen af statsregnskabet for 2018 måtte Rigsrevisionen igen
tage forbehold for rigtigheden af statsregnskabets § 38. Skatter og afgifter. Dette for-
hold så Statsrevisorerne på med stor alvor og bekymring, og de pegede igen på beho-
vet for at styrke og genopbygge skatteforvaltningen i Danmark. Den øvrige revision vi-
ste, at ministerierne havde overholdt deres bevillinger, og samlet set vurderede Rigs-
revisionen, at statsregnskabet for 2018 var korrekt.
Statsrevisorerne
Henrik Thorup –
Dansk Fol-
keparti (formand)
Klaus Frandsen –
Radikale
Venstre (næstformand)
Villum Christensen –
Libe-
ral Alliance
Frank Aaen
– Enhedslisten
Britt Bager –
Venstre
Flemming Møller Mortensen
Socialdemokratiet.
Forbehold
Revision af statens forvaltning
Rigsrevisionen udarbejdede og afgav sin første beretning om revisionen af statens for-
valtning i 2019. De væsentligste resultater af vores juridisk-kritiske revision og forvalt-
ningsrevision af statens regnskaber er tidligere blevet afrapporteret i beretningen om
revisionen af statsregnskabet. Det er imidlertid vores forventning, at vi med afgivelsen
af en separat beretning dedikeret til netop denne del af statens administration sikrer
området den fornødne opmærksomhed. Statsrevisorerne tog godt imod beretningen,
som bl.a. omhandlede 3 kritiske udtalelser på Skatteministeriets område. En kritisk
udtalelse er udtryk for væsentlige brud på reglerne eller mangler i forvaltningen. Beret-
ningen indeholdt ikke kritiske udtalelser på de øvrige ministerområder, men beskrev
en række andre sager, som vi ønskede at gøre Statsrevisorerne opmærksom på.
Hvis den reviderede virksom-
hed fx ikke kan dokumentere,
at bestemte oplysninger i
statsregnskabet er korrekte,
tager revisor forbehold for
disse oplysninger i sin konklu-
sion om regnskabets rigtig-
hed.
Udtalelse
Hvis resultatet af den juridisk-
kritiske revision har givet an-
ledning til væsentlige kritiske
bemærkninger, skal disse
medtages i en udtalelse i er-
klæringen om regnskabet.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0007.png
4
| Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi
Større undersøgelser
Rigsrevisionen afgav 22 beretninger til Statsrevisorerne om større undersøgelser i
2019, hvoraf 4 blev igangsat på Statsrevisorernes foranledning. De 4 omhandlede
flytningen af den forskningsbaserede myndighedsbetjening på veterinærområdet,
lempelsen af revisionspligten, transaktionsomkostninger ved udbud i staten og til-
skudsforvaltning. De 6 statsrevisorer, som vælges for 4 år af Folketingets medlem-
mer, kan som de eneste anmode Rigsrevisionen om at undersøge særlige emner.
Læs mere om Statsrevisorernes arbejde på
Statsrevisorernes hjemmeside.
De resterende 18 undersøgelser blev alle sat i gang på Rigsrevisionens eget initiativ
og omhandlede vidt forskellige emner – fra budgetteringen af Vejdirektoratets vej-
projekter til forskelle i behandlingskvaliteten på sygehusene. I 2019 var 6 (27 %) af
vores beretninger tværgående, dvs. de omhandlede emner, som vedrørte mere end
ét ministerområde, og 9 beretninger (ca. 40 %) havde fokus på statslige ydelser med
direkte betydning for borgerne. I 2 separate beretninger satte vi særligt fokus på sta-
tens forvaltning i forhold til sparsommelighed, produktivitet og effektivitet, idet vi un-
dersøgte sagsbehandlingstiderne i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og i Ankesty-
relsen, som behandler henholdsvis arbejdsskader og klagesager på beskæftigelses-,
social- og arbejdsskadeområderne. I begge beretninger var Rigsrevisionens konklu-
sion bl.a., at de lange sagsbehandlingstider kunne have negative konsekvenser for
borgerne både personligt og økonomisk. Vi har også set på, hvordan Sundheds- og
Ældreministeriet understøtter Sundhedsstyrelsens lægemiddelanbefalinger og de-
res effekt i behandlingen af patienter i almen praksis. Her konkluderede vi, at ministe-
riets understøttelse ikke i tilstrækkelig grad sikrede, at alle patienter får den mest ef-
fektive behandling og/eller den behandling, der giver færrest bivirkninger.
Også data har fyldt en del og været emne for 2 i øvrigt meget forskellige beretninger.
Beretningen om åbne data, handlede om, hvordan staten har arbejdet med åbne da-
ta. Åbne data har en samfundsøkonomisk værdi, som bl.a. bliver indfriet, når borger-
ne anvender statslige data og fx bruger dem som udgangspunkt for udviklingen af nye
produkter. Formålet med undersøgelsen var at undersøge, i hvilken grad ministerier-
ne på tværs af staten har arbejdet målrettet for at indfri det potentiale, der er forbun-
det med at åbne offentlige data. Undersøgelsen skabte et samlet overblik over åbne
statslige data i Danmark og gav dermed ministerierne mulighed for at lære af hinan-
dens praksis. Se
www.rigsrevisionen.dk
for et overblik over statens åbne data.
Den anden beretning med fokus på data handlede om de 5 største danske universite-
ters beskyttelse af forskningsdata. Center for Cybersikkerhed vurderer, at risikoen for
cyberangreb rettet mod danske universiteter er høj, og særligt forskningsdata vedrø-
rende økonomi, kemi, fysik, geologi, miljø og transport har hackernes interesse. Vores
undersøgelse viste bl.a., at universiteterne ikke beskytter forskningsdata i tilstrækkelig
grad mod ukendt it-udstyr. Ukendt it-udstyr er udstyr, som it-afdelingen på det pågæl-
dende universitet ikke er bekendt med, fx en pc eller printer, som en forsker har med-
bragt udefra. Uddannelses- og Forskningsministeriet meddelte i forbindelse med be-
retningen, at universiteterne ville blive bedt om bl.a. at identificere og rette op på even-
tuelle kritiske it-sikkerhedsbrister og sammen udarbejde en plan for etablering af den
nødvendige it-sikkerhedsorganisation og it-sikkerhedskultur på universiteterne.
Bilag 1 viser en komplet liste over de beretninger, vi har afgivet i 2019.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi |
5
Andre revisionsopgaver
Rigsrevisionen har også i henhold til rigsrevisorloven ansvaret for revisionen af års-
regnskaberne for 34 selvstændige offentlige virksomheder, fx DSB, DR og TV 2. En-
delig reviderer vi også Nordisk Ministerråd, Nordisk Råd og Nordisk Kulturfond. Disse
3 nordiske institutioner er ikke omfattet af rigsrevisorloven, men i henhold til det nor-
diske revisionsreglement er Rigsrevisionen ansvarlig for den samlede revision af de
nordiske institutioner, fordi institutionerne har hovedkontor i Danmark. De samlede
udgifter for de 34 virksomheder udgjorde godt 34 mia. kr. i 2018.
Rigsrevisionen udarbejder også erklæringer til brug for statslige modtagere af EU-til-
skud. Erklæringerne omfatter bl.a. en vurdering af, om regnskabet giver et retvisende
billede af bevillingsmodtagers udgifter og eventuelle indtægter i forbindelse med ud-
førelsen af et givent projekt.
Se en komplet oversigt over alle Rigsrevisionens opgaver i bilag 2.
Resursefordeling
Rigsrevisionen fordeler sine resurser ud fra følgende hensyn:
en vurdering af væsentlighed og risiko samt løbende overvågning
løbende analyser af områderne
vores strategiske løfter
kompleksiteten på hvert ministerområde og antallet af virksomheder, vi reviderer
inden for hvert område.
Figuren nedenfor viser, hvordan vi brugte vores resurser på de enkelte ministerområ-
der i 2019. For hvert ministerområde er vores resurseforbrug opdelt i
årsrevision
(re-
vision af statsregnskabet, revision af statens forvaltning og andre revisionsopgaver)
og
større undersøgelser.
Samlet set brugte vi 63 % af vores resurser på årsrevision
og 37 % på større undersøgelser.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0009.png
6
| Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi
Fordeling af resurser i 2019
Skatteministeriet
Sundheds- og Ældreministeriet
Transport- og Boligministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Forsvarsministeriet
Erhvervsministeriet
Finansministeriet
Kulturministeriet
Justitsministeriet
Beskæftigelsesministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Udenrigsministeriet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Social- og Indenrigsministeriet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Kirkeministeriet
Statsministeriet
0%
2%
4%
6%
8%
10%
12%
14%
16%
Årsrevision
Større undersøgelser
Note: Opgørelsen omfatter alle Rigsrevisionens omkostninger, som er forholdsmæssigt fordelt på ministerierne.
Efter regeringsskiftet i juni 2019 blev Økonomi- og Indenrigsministeriet sammenlagt med Børne- og So-
cialministeriet, og enkelte opgaver overført til andre ministerier. Antallet af ministerier faldt dermed fra
19 til 18, men for at følge antallet af ministerier angivet i finansloven for 2019, har vi bibeholdt Økonomi-
og Indenrigsministeriet i figuren.
Rigsrevisionen brugte i 2019 flest resurser på følgende ministerområder: Skattemini-
steriet (14,6 %), Sundheds- og Ældreministeriet (8,5 %), Transport- og Boligministeriet
(8 %) og Miljø- og Fødevareministeriet (7,7 %).
Ligesom i de foregående 5 år var Skatteministeriet i 2019 det område, vi brugte flest
resurser på (8,6 % på årsrevision og 6 % på større undersøgelser). I 2019 afsluttede vi
4 større undersøgelser på ministeriets område:
Skatteministeriets indsats på aktieom-
rådet, Udvikling af det nye inddrivelsessystem og tilslutning af fordringshavere, Indsat-
sen for at opkræve og inddrive politibøder og -krav
og
Lempelsen af revisionspligten.
De 2 sidstnævnte beretninger var tværgående og vedrørte også henholdsvis Justits-
ministeriet og Erhvervsministeriet.
Herefter kommer Sundheds- og Ældreministeriet. Her brugte vi 2,4 % på årsrevision
og 6,1 % på større undersøgelser. Vi afsluttede 2 større undersøgelser i 2019:
Forskel-
le i behandlingskvaliteten på sygehusene
og
Lægemiddelanbefalinger.
Ud over Sund-
heds- og Ældreministeriet omfattede undersøgelserne også de 5 regioner, som er an-
svarlige for driften af sundhedsvæsenet.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi |
7
Vi brugte færrest resurser på områderne under Statsministeriet (0,9 %) og Kirkemini-
steriet (1,7 %).
Med nogle få procents udsving er billedet stort set uændret i forhold til 2018, hvor vi
også anvendte flest resurser på Skatteministeriet (12,3 %), Sundheds- og Ældremini-
steriet (10 %) og Transport- og Boligministeriet (8,9 %).
Økonomi
Rigsrevisionens samlede omkostninger på 224,8 mio. kr. i 2019 fordeler sig på pro-
duktion, udvikling og drift. Rigsrevisionens samlede resultat i 2019 viste et overskud
på 1,8 mio. kr. bestående af et planlagt merforbrug på lønsumsrammen på 6,2 mio. kr.
og et mindreforbrug på 8,0 mio. kr. i forhold til driftsbevillingen.
Rigsrevisionen har i 2019 prioriteret at anvende en del af de opsparede lønmidler fra
tidligere år på at gennemføre udviklingsopgaver inden for revisionsporteføljen. Der
har i løbet af 2019 været stort fokus på at forfine redskaber, metoder og processer
for udførelsen af revision efter standarderne for offentlig revision (SOR). Udviklings-
arbejdet forventes afsluttet medio 2020, hvorefter lønforbruget i 2020 forventes at
være tilbage på normalt niveau.
Mindreforbruget på driftsbevillingen skyldes generel omkostningstilbageholdenhed,
herunder bl.a. på konsulentydelser og it. I 2020 er driftsbevillingen nedjusteret med
3,0 mio. kr. som følge af udfasningen af den indtægtsdækkede virksomhed, som med
effekt fra 2020 finansieres inden for driftsrammen.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0011.png
8
| Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi
Sådan har vi brugt pengene i 2019
Årsrevision
6,0 mio. kr.
Større undersøgelser
60,2 mio. kr.
Udvikling i alt
8,6 mio. kr.
(4 %)
Større undersøgelser
2,6 mio. kr.
Samlede
omkostninger
224,8 mio. kr.
Produktion
Produktion i alt
i alt
170,5mio. kr.
170,5 mio. kr.
(76 %)
Årsrevision inkl. beretningerne
om revisionen af statsregnskabet
og statens forvaltning
106,3 mio. kr.
Stabsfunktion
22,9 mio. kr.
Notater
4,0 mio. kr.
Drift i alt
45,7 mio. kr.
(20 %)
Øvrig drift
22,8 mio. kr.
I forhold til 2018 er vores samlede omkostninger i 2019 steget med 4,9 mio. kr. (2
%),
samtidig med at driftsomkostningerne er faldet med 1,2 mio. kr. Som tidligere nævnt
skyldes faldet primært tilbageholdenhed i anvendelsen af eksterne konsulenter til drif-
ten og køb af it-udstyr.
Som det fremgår af figuren, anvendte vi 170,5 mio. kr., svarende til 76
%
af vores resur-
ser, til produktion af vores kerneydelser i form af årsrevision, større undersøgelser, no-
tater, revisionen af statsregnskabet og revisionen af statens forvaltning.
8,6 mio. kr., svarende til 4
%
af vores resurser, medgik til udviklingsopgaver i årsrevi-
sionen og de større undersøgelser, hvilket er dobbelt så meget som i 2018. Stigningen
skyldes, at vi i 2019 har prioriteret udvikling af SOR og udvikling af it-analyseværktøjer,
der fremadrettet skal understøtte den datadrevne revision.
Omkostningsudviklingen for de enkelte produkter fremgår af diagrammerne på
s. 9-10.
Rigsrevisionens driftsomkostninger udgør 45,7 mio. kr., svarende til 20
%
af den sam-
lede resurseanvendelse. Omkostningerne dækker bl.a. generel ledelse, HR, it, økono-
mi, sekretariat og husleje.
Den procentvise fordeling mellem fællesomkostninger og omkostninger til kerneopga-
ver har været relativt stabil over årene, men Rigsrevisionen har i lighed med de stats-
lige institutioner fokus på, at så stor en andel som muligt af de samlede omkostninger
relaterer sig til kerneopgaverne. Dette ses bl.a. i, at fællesomkostningerne pr. årsværk
er faldet med 5
%
fra 2018 til 2019 (målt i løbende priser).
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0012.png
Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi |
9
Enhedsomkostninger
Rigsrevisionen har i de senere år arbejdet på gradvist at fremrykke afgivelsen af be-
retningen om revisionen af statsregnskabet. Som en del af denne indsats er alle led i
den interne og eksterne proces for udarbejdelsen af både beretningen om revisionen
af statsregnskabet og senest beretningen om revisionen af statens forvaltning blevet
effektiviseret. Afledt af arbejdet med SOR har det i 2019 været nødvendigt at redefi-
nere en del af praksis for tidsregistrering, hvorfor sammenligning mellem 2019 og tid-
ligere år skal ske med et vist forbehold.
Omkostninger til revision af statsregnskabet
(Kr.)
8.000.000
7.000.000
6.000.000
5.000.000
4.000.000
3.000.000
2.000.000
1.000.000
0
2015
2016
2017
2018
2019
Enhedsomkostningerne for årsrevision pr. ministerområde på 7,6 mio. kr. i 2019 er
stort set på niveau med omkostningerne i 2018, hvor vi anvendte 7,5 mio. kr. pr. mini-
sterområde.
Enhedsomkostninger for årsrevision pr. ministerområde
(Kr.)
8.000.000
7.000.000
6.000.000
5.000.000
4.000.000
3.000.000
2.000.000
1.000.000
0
2015
2016
2017
2018
2019
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0013.png
10
| Rigsrevisionens aktiviteter og økonomi
I 2019 afgav Rigsrevisionen 22 beretninger til Statsrevisorerne, hvilket er én mindre
end i 2018. Enhedsomkostningerne pr. beretning i perioden 2014-2018 ligger på mel-
lem ca. 2,7 mio. kr. og ca. 3,4 mio. kr. I 2019 er enhedsomkostningerne 3,5 mio. kr.,
hvilket afspejler produktionen af flere tværgående og komplekse beretninger (og der-
med mere tidskrævende beretninger) i overensstemmelse med vores strategi for
2018-2022.
Enhedsomkostninger for beretninger
(Kr.)
4.000.000
3.000.000
2.000.000
1.000.000
0
2015
2016
2017
2018
2019
Enhedsomkostningerne for notater er i 2019 på ca. 120.000 kr. pr. notat. Vi afgav 43
notater i 2019 mod 53 i 2018. Antallet af notater varierer meget mellem årene, hvilket
skyldes, at størstedelen af notaterne er opfølgning på tidligere beretningssager og pri-
mært udarbejdes, hvis der er sket afgørende nyt i en sag, eller en sag kan afsluttes.
En ny praksis for opfølgning på beretningssager og udarbejdelse af notater i 2020 for-
ventes at ændre dette billede.
Enhedsomkostninger for notater
(Kr.)
140.000
120.000
100.000
80.000
60.000
40.000
20.000
0
2015
2016
2017
2018
2019
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0014.png
Organisation |
11
Organisation
Strategi
Rigsrevisionen udarbejdede i 2017 en 3-årig strategi for perioden 2018-2020. I 2019
besluttede direktionen imidlertid, at de 3 løfter, som er kernen i Rigsrevisionens stra-
tegi, krævede en dedikeret indsats over en længere periode. Strategiperioden blev
derfor forlænget med 2 år, så den nu dækker perioden 2018-2022. Samtidig beslutte-
de direktionen at gøre indsatsområderne 1-årige, så de mere præcist afspejler Rigs-
revisionens fokus det pågældende år.
VÆRDI
Troværdighed
MISSION
Rigsrevisionen undersøger, om statens midler bruges effektivt, og som
Folketinget har besluttet.
LØFTER
Vi reviderer på tværs af ministerområder og på tværs af regioner.
Vi tydeliggør konsekvenserne af statens og regionernes indsatser.
Vi fokuserer på sparsommelighed, produktivitet og effektivitet i staten og i regionerne.
INDSATSER 2020
Vi prioriterer tværgående revisioner og opdyrker metoder og tekniske kompetencer
til dataanalyse.
Vi målretter revisionen med SOR.
Vi er en attraktiv arbejdsplads med høj faglighed og stort engagement.
Vi kommunikerer klart om vores arbejde i dialogen med dem, vi reviderer.
Vi investerer i vores it-infrastruktur for at understøtte revisionen.
Vi understøtter kvaliteten af revisionen.
Læs strategien i sin helhed på
www.rigsrevisionen.dk.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0015.png
12
| Organisation
Målopfyldelse 2019
25 %
Mål:
Minimum 25 % af vores beretninger
skulle vedrøre mere end ét ministerområde.
27 %
6 af de 22 beretninger, som vi afgav, var
tværgående og vedrørte mere end ét mini-
sterområde.
100 %
Mål:
Konsekvenserne af resultatet af revisio-
nen skulle beskrives i alle beretninger og i alle
udtalelser i erklæringer om juridisk-kritisk
revision og forvaltningsrevision, hvor vi har
haft væsentlige kritiske bemærkninger.
91 %
2 af de 22 beretninger, som vi afgav, be-
skrev ikke konsekvenserne af revisions-
resultaterne. Alle udtalelser i erklæringer
om juridisk-kritisk revision og forvaltnings-
revision med kritiske bemærkninger op-
fyldte kravet. De 3 kritiske udtalelser findes
i beretningen om revisionen af statens for-
valtning i 2018.
3
Mål:
3 af vores beretninger skulle have
fokus på sparsommelighed, produktivitet
og effektivitet.
2
af vores beretninger omhandlede spar-
sommelighed, produktivitet og effektivitet.
1
Mål:
Vi skulle afgive en tværgående beret-
ning om juridisk-kritisk revision og forvalt-
ningsrevision i årsrevisionen.
1
Vi afgav den tværgående beretning til
Statsrevisorernes møde i august 2019.
22
Mål:
Alle beretninger skulle vurderes til at
være tilfredsstillende af de eksterne faglige
evaluatorer.
21
Den faglige kvalitet af 3 af vores beretnin-
ger blev vurderet til at være meget tilfreds-
stillende, 18 beretninger blev vurderet til at
være tilfredsstillende, og én beretning blev
vurderet til at være mindre tilfredsstillende.
90 %
Mål:
90 % af de udestående punkter i beret-
ningerne skulle være afsluttet inden for
3 kalenderår.
50 %
af de udestående punkter i vores beret-
ninger blev afsluttet inden for 3 kalender-
år, dvs. at rigsrevisor fandt ministeriernes
tiltag tilfredsstillende.
90 %
Mål:
90 % af de medarbejdere, der er ansat
i de seneste 3 år, skulle fortsat arbejde i Rigs-
revisionen ved udgangen af 2019.
82 %
af de medarbejdere, der blev ansat i 2017,
2018 og 2019, var fortsat ansat i Rigsrevi-
sionen ved udgangen af 2019 (108 var
blevet ansat, hvoraf 20 var fratrådt).
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0016.png
Organisation |
13
Konsekvenserne af resultatet af revisionen
Rigsrevisionen havde som mål i 2019 at gøre det tydeligere for de reviderede, hvilke
konsekvenser deres forvaltning, aktiviteter og indsatser har for Folketinget, borgerne
og virksomhederne. Konsekvenser kan opgøres som økonomiske konsekvenser og
ikke-økonomiske konsekvenser, og målet indebærer, at Rigsrevisionen beskriver,
hvordan økonomien og/eller borgerne bliver påvirket af eventuelle svagheder i admi-
nistrationen. Vi opfyldte ikke fuldt ud målet i 2019, da vi vurderede, at 2 beretninger
ikke tilstrækkeligt tydeligt beskrev konsekvenserne af revisionen.
3 beretninger omhandlende forvaltningsrevision med særligt fokus på sparsom-
melighed, produktivitet og effektivitet
Forvaltningsrevisionen er den væsentligste forskel på revision i den private sektor og
i den offentlige sektor. Den skaber gennemsigtighed for borgerne og samfundet om,
hvordan staten og regionerne forvalter samfundets resurser. At øge antallet af beret-
ninger, hvor vi konkluderer tydeligt om et forbedringspotentiale ud fra netop disse 3
perspektiver, er en vigtig strategisk målsætning for Rigsrevisionen.
Desværre nåede vi ikke dette mål i 2019, hvor vi kun lykkedes med at afgive 2 beret-
ninger med fokus på sparsommelighed, produktivitet og effektivitet. Yderligere én be-
retning var planlagt, men undersøgelsen udviklede sig undervejs på en sådan måde,
at den i sidste ende ikke levede op til vores snævert definerede krav for at tælle som
forvaltningsrevision. Det er bl.a. manglende datagrundlag, der giver os udfordringer
med at nå resultatmålet.
Evaluering af den faglige kvalitet af vores beretninger
Med undtagelse af beretningen om revisionen af statsregnskabet og beretningen om
revisionen af statens forvaltning bliver kvaliteten af alle vores beretninger hvert år
evalueret af et eksternt panel. Evaluatorerne anvender en skala, der går fra mindre
tilfredsstillende over tilfredsstillende til meget tilfredsstillende. En enkelt beretning
blev i 2019 vurderet til at være mindre tilfredsstillende, 3 beretninger blev vurderet til
at være meget tilfredsstillende, og de resterende 18 beretninger blev vurderet til at
være tilfredsstillende.
Afslutning af udestående punkter
Evalueringspanelet i 2019
Professor Karsten Revs-
Vi – og Statsrevisorerne – har en forventning om, at de ansvarlige ministerier følger
op på vores anbefalinger og kritik i beretningerne. Det er sådan, vi måler effekten af
vores arbejde i meget snæver forstand.
På grund af problemernes – og ikke mindst løsningernes – kompleksitet er det imid-
lertid ikke altid muligt at afslutte de udestående punkter inden for vores mål på 3 år.
Det konkrete ansvar for at rette op på eventuelle kritiske forhold ligger hos de berør-
te myndigheder, og i 2019 blev kun 50 % af punkterne håndteret i ministerierne inden
for den 3-årige frist, hvilket er det laveste, siden vi begyndte at opgøre dette. Afslut-
ningen af udestående punkter har varieret mellem 65 % i 2015 og 83 % i 2017. Med
henblik på at få afsluttet flere sager strammer vi nu op på vores opfølgningsproces
og udarbejder fremover et statusnotat for hver åben beretningssag til det relevante
ministerium før udløbet af 3-årsperioden, hvor vi lister de punkter, som endnu ude-
står.
bech –
Juridisk Institut,
Aarhus Universitet
Professor Torben M. An-
dersen –
Institut for Øko-
nomi, Aarhus Universitet
Professor Jan Pries-Heje –
Institut for Mennesker og
Teknologi, Roskilde Univer-
sitet
Professor Lene Holm Pe-
dersen –
Institut for Stats-
kundskab, Københavns
Universitet
Lektor Caroline Howard
Grøn –
Institut for Stats-
kundskab, Aarhus Univer-
sitet.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0017.png
14
| Organisation
Fastholdelse af medarbejderne
Det er krævende og dyrt at rekruttere nye medarbejdere, og bl.a. derfor har Rigsrevi-
sionen sat sig et ambitiøst mål for fastholdelse. I 2019 opfyldte vi imidlertid ikke dette
mål fuldt ud, da kun 82 % af de medarbejdere, der er blevet ansat de seneste 3 år, sta-
dig var ansat ved udgangen af 2019. Målet var 90 %. Baseret på exitsamtaler med de
20 medarbejdere, som er rejst hen over den 3-årige periode, kan vi konstatere, at den
manglende målopfyldelse ikke er udtryk for utilfredshed med Rigsrevisionen som ar-
bejdsplads, men skyldes et sammenfald af forskellige omstændigheder: Nogle af de
nyansatte er blevet headhuntet til andre stillinger og har ikke været aktivt jobsøgen-
de, mens en del af de nye medarbejdere i årsrevisionen ikke har været helt afklarede
om omfanget af forvaltningsrevision i offentlig revision i forhold til finansiel revision.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0018.png
Organisation |
15
Produktion og effekt i 2019
Herunder viser vi 10 nøgleindikatorer, der giver et samlet overblik over Rigsrevisionens
produktion og effekt i 2019.
24
beretninger afgivet til Statsrevisorerne
inkl. beretningen om revisionen af stats-
regnskabet og beretningen om revisionen
af statens forvaltning.
85
anmodninger om aktindsigt modtaget
og behandlet. Det er en stigning på 77 %
i forhold til 2018.
43
notater afgivet til Statsrevisorerne.
2.677
gange blev Rigsrevisionens produkter
omtalt i medierne.
23
revisionserklæringer afgivet vedrørende
statsregnskabet.
76 %
af vores samlede omkostninger gik til
produktion af vores kerneydelser.
75
årsregnskaber for selskaber uden for
statsregnskabet og EU-projektregnskaber
blev revideret og påtegnet af Rigsrevisionen.
3
gå hjem-møder om løn, forløbet for
flygtninge med traumer og åbne data
tiltrak i alt 250 deltagere.
561.850
besøg på vores hjemmeside.
5
udenlandske delegationer besøgte os
for at høre om den danske revisions-
ordning.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0019.png
16
| Organisation
Krav og forventninger til 2020
Vores mål for 2020 er alle gengangere fra 2019. Vi har dog opjusteret målet om fast-
holdelse af medarbejderne fra 90 % til 95 %, idet vi har ændret opgørelsesperioden
til kun at omfatte 1 år i stedet for 3 år. I 2020 opretter Rigsrevisionen et udviklingskon-
tor for større undersøgelser med særligt fokus på forvaltningsrevisionsundersøgelser
(analyser om sparsommelighed, produktivitet og effektivitet) og datadrevne undersø-
gelser. Vi forventer, at dette tiltag bl.a. vil give os et bedre udgangspunkt for at opfyl-
de målet om at afgive 3 beretninger til Statsrevisorerne, hvor vi konkluderer om et for-
bedringspotentiale baseret på en vurdering af sparsommelighed, produktivitet og ef-
fektivitet.
Minimum 25 % af de beretninger, vi afgiver til Statsrevisorerne, vedrører
mere end ét ministerområde.
Konsekvenserne af resultatet af revisionen beskrives i alle beretninger og
i alle udtalelser i erklæringer om juridisk-kritisk revision og forvaltnings-
revision, hvor vi har haft væsentlige kritiske bemærkninger.
Vi afgiver 3 beretninger om forvaltningsrevision til Statsrevisorerne, hvor
vi konkluderer tydeligt om et forbedringspotentiale baseret på en vurde-
ring af sparsommelighed, produktivitet og effektivitet.
Den faglige kvalitet i beretningerne bliver vurderet til at være tilfreds-
stillende af de eksterne faglige evaluatorer.
95 % af nyansatte medarbejdere er stadig ansat ved årets udgang.
90 % af de udestående punkter i beretningerne skal være afsluttet inden
for 3 kalenderår.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
HR |
17
HR
Medarbejdere
Antallet af årsværk i Rigsrevisionen er steget fra 280 i 2018 til 287 i 2019. Stigningen
skyldes primært, at vi har dedikeret flere resurser til udviklingsopgaver i forbindelse
med årsrevision og dataanalyser. Antallet af årsværk forventes nedbragt i takt med
afslutningen af disse udviklingsopgaver medio 2020.
Personaleomsætning
Personaleomsætningen i Rigsrevisionen er steget fra 11,8 % i 2018 til 13,0 % i 2019.
Ekskl. studenter er personaleomsætningen på 10,4 % i 2019, hvilket er et forventeligt
niveau i et marked med stor mobilitet. Rigsrevisionen har i 2019 evalueret og opdate-
ret sin praksis for onboarding af nye medarbejdere. Formålet med projektet har væ-
ret at sikre en effektiv og målrettet introduktion for alle nye medarbejdere, så de hur-
tigt bliver fuldt integreret i organisationen – både fagligt og socialt. Se s. 14 for oplys-
ninger om vores målopfyldelse i forhold til fastholdelse af nyansatte medarbejdere.
Efteruddannelse
I 2019 deltog 28 % af medarbejderne i Rigsrevisionen i ét eller flere eksterne kurser
primært inden for følgende områder: revision, it, projektledelse og ledelse generelt,
mødefacilitering og kommunikation. Samtidig deltog knap 84 % af medarbejderne i
ét eller flere interne kurser, fx obligatoriske introkurser for nye medarbejdere, kursus
i risiko- og kontrolbaseret revision, GDPR-kurser og e-læringskurser i Campus.
I 2019 har alle ansatte været på et internt kursus i konstruktiv dialog for at understøt-
te og styrke medarbejdernes kompetencer til at facilitere samarbejdet med de revi-
derede. Et godt og konstruktivt samarbejde med de reviderede er en vigtig forudsæt-
ning for, at Rigsrevisionen kan løse revisionsopgaven kompetent, professionelt og ef-
fektivt.
Sygefravær
Sygefraværet i 2019 var 5,7 dage inkl. langtidssygefravær og 4,0 dage ekskl. langtids-
sygefravær, hvilket er en forbedring i forhold til både 2018 og 2017. Det er primært et
markant fald på 11 % i langtidssygefraværet fra 2018 til 2019, der er årsag til forbed-
ringen.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0021.png
18
| Klimaregnskab
Klimaregnskab
2017
Forbrug
Elektricitet
(
200 g pr. kWh)
Tjenesterejse, egen bil
(133 g pr. km pr. passager)
2018
CO
2
-
udledning
60 ton
1 ton
9 ton
14 ton
12 ton
19 ton
115 ton
Forbrug
281�½170 kWh
15�½736 km
210�½600 kr.
92�½388 km
110�½141 km
266�½582 km
CO
2
-
udledning
56 ton
2 ton
8 ton
13 ton
10 ton
25 ton
114 ton
Forbrug
2019
CO
2
-
udledning
48 ton
2 ton
7 ton
13 ton
12 ton
27 ton
109 ton
300�½739 kWh
7�½161 km
191�½150 kr.
92�½499 km
136�½564 km
258�½293 km
240�½910 kWh
14�½365 km
196�½250 kr.
82�½380 km
145�½595 km
235�½194 km
Togrejser
(34�½5 g pr. transportkrone)
Fly, kort distance
(afhænger af billettype)
Fly, mellemdistance
(afhænger af billettype)
Fly, interkontinentalt
(
afhænger af billettype)
I alt
Note: Den anvendte omregningsmetode til at beregne CO
2
-udledningen er vist i parentes. Beregningen for fly er foretaget af rejsebureauet Carlson
Wagonlit.
Rigsrevisionens CO
2
-udledning er i 2019 faldet med ca. 6 % i forhold til 2017 og ca.
5 % i forhold til 2018. Årsagen er primært udskiftning af en række strømforbrugende
apparater med mere klimavenlige i forbindelse med renoveringen af vores lokaler i
2016/2017.
På sigt forventer vi at inkludere flere elementer i beregningen af Rigsrevisionens CO
2
-
udledning og samtidig basere den på retningslinjerne i GHG-protokollen, som er en
internationalt anerkendt standard for beregning af CO
2
-udledning.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0022.png
Regnskab |
19
Regnskab
Rigsrevisionens årsregnskab for 2019
Resultatopgørelse
(1�½000 kr.)
OMKOSTNINGSREGNSKAB:
Ordinære driftsindtægter:
Indtægtsført nettobevilling
Indtægter ved revision
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger:
Husleje
Personaleomkostninger:
Lønninger
Pensionsbidrag
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Andre ordinære driftsomkostninger
Afskrivninger
Internt køb af varer og tjenesteydelser
Lønninger uden for lønsumsloft
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Interne statslige overførselsindtægter
Interne statslige overførselsudgifter
Finansielle omkostninger
Årets nettoresultat efter omkostningsprincipper
Resultatdisponering:
Bortfald
Årets overskud/underskud
Akkumuleret overskud
RIGSREVISIONENS PENSIONSREGNSKAB:
Nettobevilling
Indtægter (tjenestemandspensionsbidrag)
Udgifter (pensioner m.m.)
Rigsrevisionens pensionsregnskab i alt
Årets nettoresultat efter udgiftsbaseret regnskab
6�½600
1�½660
9�½417
7�½757
÷1�½157
6�½700
2�½200
8�½900
6�½700
0
8�½700
1�½422
10�½333
8�½910
÷210
7�½800
1�½800
9�½600
7�½800
0
7
3
114
÷4�½059
16�½511
0
÷5�½100
11�½411
127
1�½715
18�½227
0
÷1�½000
17�½226
3
3
3
2
6
151�½862
24�½791
÷3�½471
1�½077
174�½258
25�½084
1�½575
1�½243
2�½687
481
218�½593
÷2�½818
÷171
1�½115
183
÷3�½945
180�½800
31�½500
1�½200
1�½200
2�½200
300
231�½000
÷4�½000
÷200
1�½100
200
÷5�½100
158�½747
26�½720
÷2�½742
257
182�½983
23�½566
1�½476
1�½197
1�½706
290
223�½947
2�½604
÷128
733
156
1�½843
182�½600
29�½960
2�½700
500
0
0
228�½250
÷850
0
0
150
÷1�½000
13�½263
13�½800
12�½729
12�½490
3
212�½200
3�½574
215�½774
224�½300
2�½700
227�½000
224�½300
2�½251
226�½551
227�½400
0
227�½400
Note
Regnskabsåret
2018
Ikke-revideret
budget 2019
Regnskabsåret
2019
Ikke-revideret
budget 2020
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0023.png
20
| Regnskab
Balance
(1�½000 kr.)
AKTIVER:
Anlægsaktiver:
Materielle anlægsaktiver:
Indretning af lejede lokaler
Inventar og it-udstyr
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver:
Statsforskrivning
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver:
Tilgodehavender (inkl. forudbetalte og skyldige lønninger)
Tilgodehavender, Rigsrevisionens pensionsregnskab
(inkl. forudbetalte pensioner)
Likvide beholdninger:
Uforrentet konto
Finansieringskonto
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
PASSIVER:
Egenkapital:
Reguleret egenkapital (startkapital)
Bortfald
Overført overskud
Egenkapital, pensioner
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsforpligtelser:
Langfristet gæld
Langfristede gældsforpligtelser i alt
Kortfristede gældsforpligtelser:
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Anden kortfristet gæld, Rigsrevisionens pensionsregnskab
Skyldige feriepenge og skyldigt overarbejde mv.
Kortfristede gældsforpligtelser i alt
Passiver i alt
Anvendt regnskabspraksis
Pensionsforpligtelser
1
9
5�½233
4�½006
117
29�½590
38�½946
63�½478
7�½355
3�½870
987
31�½213
43�½425
71�½215
5
3�½050
3�½050
2�½729
2�½729
4
8
3
3�½378
114
16�½511
÷111
19�½892
1�½590
3�½378
127
18�½227
784
22�½516
2�½546
42�½425
11�½358
53�½783
57�½050
63�½478
53�½669
7�½231
60�½900
65�½109
71�½215
3�½261
6
3�½323
886
8
3�½378
6�½428
3�½378
6�½107
2
902
2�½148
3�½050
782
1�½947
2�½729
Note
31. december 2018
31. december 2019
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
Regnskab |
21
Noter til årsregnskabet
Note 1. Anvendt regnskabspraksis
Årsregnskabet er aflagt i overensstemmelse med de regnskabsbestemmelser, der gælder for Rigs-
revisionen. Regnskabet for Rigsrevisionens driftsbevilling (§ 03.03.31.11. Rigsrevisionen) er omkost-
ningsbaseret, mens Rigsrevisionens pensionsregnskab (§ 03.41.01.60. Rigsrevisionens pensioner),
der er af typen anden bevilling, er udgiftsbaseret med en vis periodisering. Den anvendte regnskabs-
praksis følger principperne for tilsvarende statslige bevillinger.
Den anvendte regnskabspraksis er uændret i forhold til tidligere år.
Regnskabsperioden er finansåret. Udgangspunktet for resultatopgørelsen for Rigsrevisionen er,
at indtægter resultatføres på det tidspunkt, de optjenes, og omkostninger resultatføres på det tids-
punkt, de forbruges. Forbrugsprincippet er dog kombineret med retserhvervelsesprincippet, når der
er tale om varer, som ikke lagerføres, og driftsmateriel, som ikke aktiveres. Af balancen fremgår op-
gørelse af Rigsrevisionens samlede aktiver og passiver.
Omkostningerne periodiseres herefter som følger:
Lønsumsudgifter resultatføres løbende, i takt med at arbejdet udføres.
Hensættelser til ferie og optjent overarbejde resultatføres én gang årligt.
Varer og tjenesteydelser, hvor forbrug sker i samme finansår inden for 12 måneder fra levering
eller arbejdets udførelse, resultatføres ved levering eller ved arbejdets udførelse.
Materielle aktiver afskrives over den forventede levetid, som afhængigt af aktivet er 3-10 år.
Kun aktiver over 50.000 kr. aktiveres.
For forpligtelser, der ikke vedrører levering af varer og tjenesteydelser, registreres en hensættel-
se eller en kortfristet gældspost, når en forpligtende begivenhed er indtruffet, og forpligtelsen er
sandsynlig og kan opgøres.
Indtægter resultatføres, når en levering af tjenesteydelser har fundet sted, og der er erhvervet en
juridisk ret til at modtage betaling.
Hensatte forpligtelser vedrører istandsættelse af lejede lokaler, som efter kontrakten skal afleve-
res i vedligeholdt stand ved en eventuel opsigelse, og forventede udgifter til fratrædelsesaftaler,
der er indgået i regnskabsåret med faktisk fratrædelse i et efterfølgende år.
Løbende aktuelle pensionsudbetalinger til tjenestemænd udgiftsføres på resultatopgørelsen for
Rigsrevisionens pensionsregnskab. Der foretages ikke hensættelser til fremtidige udbetalinger af
pensionsydelser på balancen. Dog belastes lønsummen for Rigsrevisionen med omkostninger sva-
rende til et teknisk pensionsbidrag.
Det løbende tekniske pensionsbidrag udgør 15 % af den pensionsgivende løn. For stillinger, som er
nybesat efter 1. august 2005 eller senere, er satsen 20,3 % af den pensionsgivende løn. Pensionsbi-
draget udgjorde 1,4 mio. kr. i 2019 (1,7 mio. kr. i 2018).
Pensionsforpligtelserne opgjort i note 9 tager afsæt i en aktuarmæssig opgørelse.
Rigsrevisionen anvender data fra Navision Stat, LDV og SKS ved udarbejdelsen af det aflagte fi-
nansielle regnskab.
Der kan i regnskabsopstillingerne være enkelte afrundingsdifferencer.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0025.png
22
| Regnskab
Note 2. Materielle anlægsaktiver
(1�½000 kr.)
Kostpris, primo
Årets tilgang
Årets afgang
Kostpris pr. 31. december 2019
Akkumulerede afskrivninger pr. 31. december 2019
Regnskabsmæssig værdi pr. 31. december 2019
Årets afskrivninger
Indretning af
lejede lokaler
4�½354
0
0
4�½354
÷3�½572
782
÷121
Inventar og
it-udstyr
6�½236
1�½155
0
7�½391
÷5�½444
1�½947
÷1�½355
Materielle
anlægsaktiver i alt
10�½590
1�½155
0
11�½745
÷9�½016
2�½729
÷1�½476
Anlægsaktiverne vedrørende indretning af lejede lokaler er installationer, som Rigsrevisionen har
bekostet i Sct. Annæ Palæ, hvor Rigsrevisionen bor til leje. Anlægsaktiverne vedrørende inventar
og it-udstyr består primært af it-materiel. De finansielle aktiver består alene af statsforskrivningen
på 3,4 mio. kr. Beløbet modsvares af passivposten, der indgår i egenkapitalen. Beløbet er uændret
i forhold til 2018.
Note 3. Indtægtsdækket virksomhed
(1�½000 kr.)
Akkumuleret
resultat
ultimo 2017
11�½851
3�½643
0
15�½494
÷15�½373
121
0
Regnskabs-
året 2018
Bevilling
2019
Regnskabs-
året 2019
Afvigelse
2019
Akkumuleret
resultat i alt
Lønninger uden for
lønsumsloft
Andre ordinære
driftsomkostninger
Interne statslige
overførselsudgifter
Udgifter
Indtægter ved revision
I alt
Bortfald af årets resultat
Balance
2�½687
481
171
3�½339
÷3�½574
÷235
114
0
3�½700
1�½300
0
5�½000
÷5�½000
0
-
1�½706
290
128
2�½124
÷2�½251
÷127
127
÷1�½994
÷1�½010
128
÷2�½876
2�½749
÷127
127
0
16�½244
4�½414
299
20�½957
÷21�½198
÷241
241
0
Årets resultat af den indtægtsdækkede virksomhed er et overskud på 127 t.kr. Da Rigsrevisionen ik-
ke kan overføre overskuddet til den almindelige drift, er der i lighed med sidste år registreret over-
skud til bortfald ved bevillingsafregningen for 2019. Selve likviditetsreguleringen vil først fremgå af
regnskabet for 2020. Resultatet af den indtægtsdækkede virksomhed (§ 03.31.11.90) er herefter i
balance. Den indtægtsdækkede virksomhed ophører med udgangen af 2019.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0026.png
Regnskab |
23
Note 4. Hensatte forpligtelser
De hensatte forpligtelser vedrører dels Rigsrevisionens lejemål, dels en fratrædelsesaftale.
Rigsrevisionen lejer i alt 6.523 m² kontorareal i Sct. Annæ Palæ af Bygningsstyrelsen. Med start i
2018 hensættes der i en periode på 10 år til reetablering af lejemål. Den samlede hensættelse er ini-
tialt værdisat på baggrund af Bygningsstyrelsens estimerede udgift på 850 kr. pr. m². Til reetable-
ring af disse arealer blev der i 2018 hensat 554 t.kr., og i 2019 er der hensat yderligere 745 t.kr. inkl.
pris- og lønregulering. Ultimo 2019 udgør den samlede hensættelse 1,29 mio. kr.
I forhold til ansættelseskontraktlig forpligtelse over for rigsrevisor blev der i 2018 hensat 1,04 mio. kr.
I 2019 er der hensat yderligere 212 t.kr. Den samlede hensættelse udgør herefter 1,25 mio. kr.
I forhold til øvrige personalerelaterede forpligtelser, fx feriepenge, fremgår disse under de kortfriste-
de gældsforpligtelser.
Note 5. Opfølgning på udnyttelse af låneramme
Rigsrevisionen afskriver sine anlægsaktiver månedligt og foretager de deraf følgende likviditets-
mæssige omflytninger på de tilhørende SKB-bankkonti.
Udnyttelse af lånerammen
(1�½000 kr.)
Sum af materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad
Note 6. Opfølgning på lønsumsloft
(1�½000 kr.)
Akkumuleret
opsparing
primo 2019
-
-
8�½211
Regnskabsåret
2019
176�½800
182�½983
÷6�½183
2�½028
Akkumuleret
opsparing
ultimo 2019
-
-
Regnskabsåret 2019
2�½729
7�½500
36�½4 %
Lønsumsloft
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference
Overført fra tidligere år
Rigsrevisionen er i lighed med øvrige statsinstitutioner bundet af det på finansloven udmeldte løn-
sumsloft. Rigsrevisionen kan dog overskride rammen med et beløb, der efter godkendelse fra Folke-
tinget er overført fra tidligere år, hvor lønsumsbevillingen ikke har været anvendt fuldt ud.
Rigsrevisionen har i 2019 et merforbrug på lønsumsrammen på 6,2 mio. kr., der fradrages det videre-
førte overskud fra tidligere år (8,2 mio. kr.). Der overføres til efterfølgende finansår en uforbrugt ram-
me på 2,0 mio. kr. Rammen, hvis størrelse vurderes at være rimelig i forhold til at dække udsving og
eventuelle ændrede prioriteringer i forhold til tilkomne opgaver, er et fokuspunkt i den løbende re-
sursestyring i 2020.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
2179036_0027.png
24
| Regnskab
Note 7. Bevillingsregnskabet
(Mio. kr.)
Nettoudgiftsbevilling
Indtægter
Udgifter
Årets resultat
Regnskabs-
året 2018
212�½2
3�½7
219�½9
÷3�½9
Finanslov
2019
224�½3
6�½3
230�½6
0�½0
Ikke-revideret
budget 2019
224�½3
2�½9
232�½3
÷5�½1
Regnskabs-
året 2019
224�½3
2�½4
224�½8
1�½8
16�½5
÷0�½1
1�½8
18�½2
Afvigelse
2019
0�½0
0�½5
7�½5
6�½9
Ikke-revideret Finanslov
budget 2020
2020
227�½4
0�½0
228�½4
÷1�½0
227�½4
0�½0
227�½4
0�½0
Opgørelse af akkumuleret resultat:
Akkumuleret overskud primo 2019
Bortfald
Årets resultat
Akkumuleret overskud til videreførelse ultimo dette år
Rigsrevisionen har i 2019 et overskud på 1,8 mio. kr., der resultatdisponeres til egenkapitalen. Over-
skuddet fordeler sig med et merforbrug på lønsumsrammen på 6,2 mio. kr., jf. note 6, og et mindre-
forbrug på øvrig drift på 8,0 mio. kr. Årets resultat nedjusteres med 0,1 mio. kr., der bortfalder, jf. no-
te 3.
Note 8. Statsforskrivning og reguleret egenkapital (startkapital)
Den regulerede egenkapital (startkapital) er den statslige underskudsdækning, der sikrer en ud-
svingsmargin, således at egenkapitalen ikke blev negativ i forbindelse med overgangen til det om-
kostningsbaserede regnskab. Værdien af den regulerede egenkapital og dermed også statsforskriv-
ningen svarer til udsvingsgrænsen for Rigsrevisionens akkumulerede underskud. Startkapitalen er
et illikvidt aktiv, der som modpost på balancen har posten statsforskrivning. Statsforskrivningen er
oprindeligt beregnet som 2 % af bruttoudgiften for 2006 og udgør 3,4 mio. kr.
Note 9. Pensionsforpligtelser
(Mio. kr.)
Pensionsforpligtelser
Pr. 31. december 2018
307�½2
Pr. 31. december 2019
307�½2
Pensionsforpligtelserne genberegnes fra og med 2017 hvert 5. år af en aktuar. I de øvrige år nedju-
steres den opgjorte værdi udelukkende for de tjenestemænd, som ikke længere modtager pension.
Pensionsforpligtelserne er opgjort efter de regler, som er offentliggjort af Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet den 5. juli 2017 i bekendtgørelse om kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision
m.v., jf. 9.72.90. Hensatte forpligtelser.
Rigsrevisionens samlede kapitalværdi af de optjente pensionsforpligtelser til nuværende tjeneste-
mænd (inkl. kapitalværdi af fremtidig pensionsaldersstigning) og til tjenestemandspensionister ud-
gjorde 307,2 mio. kr. pr. 31. december 2019, idet antallet af personer er uændret i forhold til bereg-
ningsgrundlaget pr. 31. december 2018, hvor pensionsforpligtelserne ligeledes udgjorde 307,2 mio. kr.
Der er i beregningsmodellen taget højde for tilbagetrækningsreformen og den dermed forbundne
senere tilbagetrækningsalder. Der anvendes en pensionsalder svarende til 2 år efter tidligste pen-
sionsalder i henhold til pensionsregulativet for kommuner. Derudover er der taget højde for regler-
ne for fradrag i pensionen ved pensionering før folkepensionsalderen, idet det dels afhænger af, om
man er født før eller efter den 1. januar 1959, dels om man er ansat før eller efter den 1. januar 2007.
Den årlige tilvækst svarer til en gennemsnitlig bidragsprocent af den pensionsgivende løn på 45,1 %.
I den gennemsnitlige bidragsprocent er den årlige tilvækst og lønningerne vægtet i forhold til den
forventede periode, hvori tilvæksten sker. Pensionsforpligtelserne er opgjort med forventet leveal-
der baseret på Finanstilsynets senest offentliggjorte benchmark for levetidsforudsætninger inkl.
benchmark for forventede fremtidige levetidsforbedringer. Der tages hensyn til køn og alder. Model-
len er en branchekonform aktuarmæssig levetidsmodel beregnet af Finanstilsynet på baggrund af
observerede data. De øvrige elementer i beregningerne og kapitaliseringsprincipperne er taget fra
G82-grundlaget.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
Regnskab |
25
Ledelsespåtegning
Rigsrevisionens ledelse har dags dato aflagt årsrapport med årsregnskab for 2019 for
hovedkonto 03.31.11. Rigsrevisionen og underkonto 03.41.01.60. Rigsrevisionens pen-
sioner. Årsregnskabet er aflagt i overensstemmelse med de regnskabsbestemmelser,
der gælder for Rigsrevisionen, og indgår som en integreret del af Folketingets årsregn-
skab.
Det tilkendegives hermed:
at årsrapporten er rigtig, dvs. ikke indeholder væsentlige fejlinformationer eller
udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten er
fyldestgørende
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstem-
melse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede af-
taler og sædvanlig praksis
at der er etableret forretningsgange, som sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler, der er aflagt regnskab for.
København, den 31. marts 2020
Lone Strøm
Rigsrevisor
Nanna Henning
Afdelingschef
Den uafhængige revisors revisionspåtegning
Til Folketingets Præsidium
Revisionspåtegning på årsregnskabet
Konklusion
Vi har revideret årsregnskabet for Rigsrevisionen for regnskabsåret 1. januar - 31. de-
cember 2019, der omfatter resultatopgørelse, balance og noter, herunder anvendt
regnskabspraksis, som anført på s. 19-25. Årsregnskabet udarbejdes efter de regn-
skabsbestemmelser, der gælder for Rigsrevisionen, og indgår som en integreret del
af Folketingets årsregnskab.
Det er vores opfattelse, at årsregnskabet i alle væsentlige henseender er rigtigt, dvs.
udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsbestemmelser, der gælder for
Rigsrevisionen, og indgår som en integreret del af Folketingets årsregnskab.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
26
| Regnskab
Grundlag for konklusion
Vi har udført vores revision i overensstemmelse med internationale standarder om re-
vision og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt standarderne for of-
fentlig revision, idet revisionen udføres på grundlag af bestemmelserne i den af Folke-
tingets Præsidium fastsatte revisionsinstruks for Folketingets revisor. Vores ansvar
ifølge disse standarder og krav er nærmere beskrevet i revisionspåtegningens afsnit
”Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet”. Vi er uafhængige af Folketinget i
overensstemmelse med internationale etiske regler for revisorer (IESBA’s etiske reg-
ler) og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, ligesom vi har opfyldt vores øv-
rige etiske forpligtelser i henhold til disse regler og krav. Det er vores opfattelse, at det
opnåede revisionsbevis er tilstrækkeligt og egnet som grundlag for vores konklusion.
Fremhævelse af forhold vedrørende revisionen
Uden at det har påvirket vores konklusion, skal vi henlede opmærksomheden på, at
Rigsrevisionen som sammenligningstal i resultatopgørelsen og i note 7 for regnskabs-
året 1. januar - 31. december 2019 har medtaget det godkendte resultatbudget for
2019. Disse sammenligningstal har – som det også fremgår af årsregnskabet – ikke
været underlagt revision.
Ledelsens ansvar for årsregnskabet
Ledelsen har ansvaret for udarbejdelsen af et årsregnskab, der i alle væsentlige hen-
seender er rigtigt, dvs. udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsbestemmel-
ser, der gælder for Rigsrevisionen, og indgår som en integreret del af Folketingets års-
regnskab. Ledelsen har endvidere ansvaret for den interne kontrol, som ledelsen an-
ser for nødvendig for at udarbejde et årsregnskab uden væsentlig fejlinformation, uan-
set om denne skyldes besvigelser eller fejl.
Ved udarbejdelsen af årsregnskabet er ledelsen ansvarlig for at vurdere Rigsrevisio-
nens evne til at fortsætte driften; at oplyse om forhold vedrørende fortsat drift, hvor
dette er relevant; samt at udarbejde årsregnskabet på grundlag af regnskabsprincip-
pet om fortsat drift, medmindre ledelsen enten har til hensigt at indstille driften eller
ikke har andet realistisk alternativ end at gøre dette.
Revisors ansvar for revisionen af årsregnskabet
Vores mål er at opnå høj grad af sikkerhed for, om årsregnskabet som helhed er uden
væsentlig fejlinformation, uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, og at afgive
en revisionspåtegning med en konklusion. Høj grad af sikkerhed er et højt niveau af
sikkerhed, men er ikke en garanti for, at en revision, der udføres i overensstemmelse
med internationale standarder om revision og de yderligere krav, der er gældende i
Danmark, samt standarderne for offentlig revision, jf. bestemmelserne i den af Folke-
tingets Præsidium fastsatte revisionsinstruks for Folketingets revisor, altid vil afdæk-
ke væsentlig fejlinformation, når sådan findes. Fejlinformationer kan opstå som følge
af besvigelser eller fejl og kan betragtes som væsentlige, hvis det med rimelighed kan
forventes, at de enkeltvis eller samlet har indflydelse på de økonomiske beslutninger,
som regnskabsbrugerne træffer på grundlag af årsregnskabet.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
Regnskab |
27
Som led i en revision, der udføres i overensstemmelse med internationale standarder
om revision og de yderligere krav, der er gældende i Danmark, samt standarderne for
offentlig revision, jf. bestemmelserne i den af Folketingets Præsidium fastsatte revi-
sionsinstruks for Folketingets revisor, foretager vi faglige vurderinger og opretholder
professionel skepsis under revisionen. Herudover:
Identificerer og vurderer vi risikoen for væsentlig fejlinformation i årsregnskabet,
uanset om denne skyldes besvigelser eller fejl, udformer og udfører revisionshand-
linger som reaktion på disse risici samt opnår revisionsbevis, der er tilstrækkeligt
og egnet til at danne grundlag for vores konklusion. Risikoen for ikke at opdage væ-
sentlig fejlinformation forårsaget af besvigelser er højere end ved væsentlig fejlin-
formation forårsaget af fejl, idet besvigelser kan omfatte sammensværgelser, do-
kumentfalsk, bevidste udeladelser, vildledning eller tilsidesættelse af intern kon-
trol.
Opnår vi forståelse af den interne kontrol med relevans for revisionen for at kunne
udforme revisionshandlinger, der er passende efter omstændighederne, men ikke
for at kunne udtrykke en konklusion om effektiviteten af Rigsrevisionens interne
kontrol.
Tager vi stilling til, om den regnskabspraksis, som er anvendt af ledelsen, er pas-
sende, samt om de regnskabsmæssige skøn og tilknyttede oplysninger, som le-
delsen har udarbejdet, er rimelige.
Konkluderer vi, om ledelsens udarbejdelse af årsregnskabet på grundlag af regn-
skabsprincippet om fortsat drift er passende, samt om der på grundlag af det op-
nåede revisionsbevis er væsentlig usikkerhed forbundet med begivenheder eller
forhold, der kan skabe betydelig tvivl om Rigsrevisionens evne til at fortsætte drif-
ten. Hvis vi konkluderer, at der er en væsentlig usikkerhed, skal vi i vores revisions-
påtegning gøre opmærksom på oplysninger herom i regnskabet eller, hvis sådan-
ne oplysninger ikke er tilstrækkelige, modificere vores konklusion. Vores konklu-
sioner er baseret på det revisionsbevis, der er opnået frem til datoen for vores re-
visionspåtegning. Fremtidige begivenheder eller forhold kan dog medføre, at Rigs-
revisionen ikke længere kan fortsætte driften.
Vi kommunikerer med den øverste ledelse om bl.a. det planlagte omfang og den tids-
mæssige placering af revisionen samt betydelige revisionsmæssige observationer,
herunder eventuelle betydelige mangler i intern kontrol, som vi identificerer under re-
visionen.
Udtalelse om ledelsesberetningen
Ledelsen er ansvarlig for ledelsesberetningen.
Vores konklusion om årsregnskabet omfatter ikke ledelsesberetningen, og vi udtryk-
ker ingen form for konklusion med sikkerhed om ledelsesberetningen.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det vores ansvar at læse ledelses-
beretningen og i den forbindelse overveje, om ledelsesberetningen er væsentligt in-
konsistent med årsregnskabet eller vores viden opnået ved revisionen eller på anden
måde synes at indeholde væsentlig fejlinformation.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
28
| Regnskab
Vores ansvar er derudover at overveje, om ledelsesberetningen indeholder krævede
oplysninger i henhold til de for Rigsrevisionen gældende regnskabsbestemmelser.
Baseret på det udførte arbejde er det vores opfattelse, at ledelsesberetningen er i
overensstemmelse med årsregnskabet og er udarbejdet i overensstemmelse med
kravene i de for Rigsrevisionen gældende regnskabsbestemmelser. Vi har ikke fun-
det væsentlig fejlinformation i ledelsesberetningen.
Erklæring i henhold til anden lovgivning og øvrig regulering
Udtalelse om juridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision
Ledelsen er ansvarlig for, at de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggel-
sen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt
med indgåede aftaler og sædvanlig praksis. Ledelsen er også ansvarlig for, at der er
taget skyldige økonomiske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften af de til-
hørende institutioner, der er omfattet af årsregnskabet. Ledelsen har i den forbindel-
se ansvar for at etablere systemer og processer, der understøtter sparsommelighed,
produktivitet og effektivitet.
I tilknytning til vores revision af årsregnskabet er det vores ansvar at gennemføre ju-
ridisk-kritisk revision og forvaltningsrevision af udvalgte emner i overensstemmelse
med standarderne for offentlig revision. I vores juridisk-kritiske revision efterprøver
vi med høj grad af sikkerhed for de udvalgte emner, om de undersøgte dispositioner,
der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med de relevante
bestemmelser i bevillinger, love og andre forskrifter samt indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis. I vores forvaltningsrevision vurderer vi med høj grad af sikkerhed, om
de undersøgte systemer, processer eller dispositioner understøtter skyldige økono-
miske hensyn ved forvaltningen af de midler og driften af de virksomheder, der er
omfattet af årsregnskabet.
Hvis vi på grundlag af det udførte arbejde konkluderer, at der er anledning til væsent-
lige kritiske bemærkninger, skal vi rapportere herom i denne udtalelse.
Vi har ingen væsentlige kritiske bemærkninger at rapportere i den forbindelse.
København, den 31. marts 2020
PricewaterhouseCoopers
Statsautoriseret Revisionspartnerselskab
CVR-nr. 33 77 12 31
Jesper Møller Langvad
Statsautoriseret revisor
Jesper Randall Petersen
Statsautoriseret revisor
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
Beretninger afgivet i 2019 |
29
Bilag 1. Beretninger afgivet i 2019
Januar 2019
Universiteternes beskyttelse af forskningsdata
Forskelle i behandlingskvaliteten på sygehusene
Februar 2019
Flytningen af den forskningsbaserede myndighedsbetjening på veterinær-
området
Marts 2019
Folkeskolens obligatoriske 9.-klasseprøve
Åbne data
Kriminalforsorgens indsats over for dømte i og uden for fængslerne
April 2019
Lønforvaltningen i staten
Maj 2019
Information og kompensation til togpassagerer ved forsinkelser og aflysninger
Juni 2019
Ankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet
Lempelsen af revisionspligten
Transaktionsomkostninger ved udbud i staten
August 2019
Indsatsen for at opkræve og inddrive politibøder og -krav
Revisionen af statsregnskabet for 2018
Revisionen af statens forvaltning i 2018
September 2019
Udvikling af det nye inddrivelsessystem og tilslutning af fordringshavere
Tilskudsforvaltningen i Statens Kunstfond
Oktober 2019
Uddannelsesinstitutioners finansiering af bygninger og grunde
Danmarks udviklingssamarbejde med Myanmar
Budgetteringen af Vejdirektoratets vejprojekter
November 2019
Sagsbehandlingstider og produktivitet for arbejdsskadesager
Lægemiddelanbefalinger
Skatteministeriets indsats på aktieområdet
December 2019
Sikring af grundvandet mod pesticider
Indkøb hos Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 162: Rigsrevisionens årsrapport 2019
30
| Oversigt over Rigsrevisionens opgaver
Bilag 2. Oversigt over Rigsrevisionens opgaver
Større undersøgelser
Resultaterne af større undersøgelser af specifikke
områder/emner i administrationen rapporteres i
beretninger til Statsrevisorerne. En komplet oversigt
over beretninger afgivet i 2019 findes i bilag 1.
Revision af statsregnskabet
Opgaven omfatter statsregnskabet og delopgaver
vedrørende de enkelte paragraffer i årets stats-
regnskab. Resultaterne af revisionen rapporteres til
Statsrevisorerne i beretningen om revisionen af stats-
regnskabet og i beretningen om statens forvaltning.
Revision af andre årsregnskaber
Erhvervsministeriet
Vækstfonden
Danmarks Grønne Investeringsfond
Danmarks Eksportkredit
Danmarks Erhvervsfond
Finansiel Stabilitet
DanPilot
Nordsøenheden
Nordsøfonden
Rejsegarantifonden
DANAK
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber
Nordisk Patent Institut
Grand Départ Copenhagen Denmark 2021
Sundheds- og Ældreministeriet
MedCom
Sundhed.dk
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Danmarks Grundforskningsfond
Kulturministeriet
DR
TV 2/Bornholm
TV 2/Fyn
TV 2 Lorry
TV MIDTVEST
TV 2 Nord
TV ØST
TV 2 ØSTJYLLAND
Kirkeministeriet
Fællesfonden
Miljø- og Fødevareministeriet
Dansk Hunderegister
Transport- og Boligministeriet
DSB
Metroselskabet
Udviklingsselskabet By & Havn
Naviair
Din Offentlige Transport
Fjordforbindelsen Frederikssund
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Energinet
Vandsektorens Teknologiudviklingsfond
Andre revisionsopgaver
Erklæringer på EU-projektregnskaber
Nordisk Ministerråd
Nordisk Kulturfond
Nordisk Råd