Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 150
Offentligt
2175619_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport
(Status opgjort medio februar 2020)
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
1
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en grøn
transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den reviderede udrulningsstra-
tegi for fjernbanen. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som følge af afhængighe-
den mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og
hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forventeligt fra 2024 og frem
(Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuniseret
(beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurdering af
risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
2
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0003.png
2
Resumé
Ombordudrustning
Alstom og Banedanmark arbejder lige nu på en revideret udrustningsplan henset til de forsinkelser, som
er opstået bl.a. pga. udfordringer med leverandørens indkøbsproces. Disse udfordringer har meget stor
bevågenhed fra Banedanmarks side, hvorfor Banedanmark har gennemført adskillige audits, og situati-
onen er også bragt videre til Alstoms øverste ledelse. En række forbedringstiltag er allerede sat i værk,
men indtil de får fuld effekt, fortsætter Banedanmark med at følge udviklingen meget nøje. Det skal
understreges, at alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2 fortsat forventes klar til det tidspunkt, hvor de
skal bruges. Den nye udrustningsplan er endnu ikke formelt aftalt, men udgør rapporteringsgrundlaget
denne gang, da det er den nye plan, som projekt og leverandør arbejder efter.
Hvad angår Lokaltogs IC2, som Lokaltog ønsker udrustet til brug på Nykøbing F. Station, er der udfor-
dringer, da undersøgelser har vist, at togene er meget forskellige og vil være komplicerede at udruste.
Banedanmark er derfor pt. i gang med at undersøge alternative løsninger til udrustningen.
59 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. Banedanmark er i samar-
bejde med leverandøren fortsat i gang med at udarbejde en plan for de resterende strækninger.
Fjernbane Øst
Ibrugtagning af den første strækning, Roskilde-Køge, forløb uden problemer, og siden ibrugtagning 15.
december har driften været tilfredsstillende. Banedanmark forventer stadig, at ibrugtagning af den
efterfølgende strækning, Køge-Næstved, kan ske indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021, dog
forventeligt med sparsom eller ingen buffer. Som følge af den udskudte ibrugtagning af Roskilde-Køge
skal den samlede plan for implementering i Østdanmark genbesøges. På den baggrund fastholdes pro-
jektets samlede status som gul.
S-banen
Projektet følger den nye plan, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i
2022. På den baggrund er status grøn. Der er fortsat en afhængighed mellem fremdriften på den tekni-
ske løsning af glatte skinner og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord først
sættes i drift, når der er sikkerhed for, at den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæso-
nen 2021, som forudsat i den nye aftale. En forudsætning for den nye plan er, at der er behov for større
sporspærringer, da de enkelte udrulninger nu er længere. Der er aftalt møde mellem Banedanmark og
DSB i marts for at drøfte DSB’s bekymring ift. størrelsen af spærringerne.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
3
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0004.png
3
Metode bag vurdering af fremdrift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt, dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/litra. Vurderingerne af milepælene på strækningsniveau visualiseres som nedenstå-
ende proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurdering af, hvornår det er forventningen,
at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste rapport, er den tidligere vurdering over-
streget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Milepæ-
lene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde markeres
milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden problemer;
gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte milepæle vurderes
at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan overholdes, hvor-
for den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For infrastrukturprojekterne fremgår milepælen ”Klar til ibrugtagning”, som markerer det tidspunkt,
hvor Ba-
nedanmark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidligere
end det tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være marke-
ret ved måneder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien forventes ud-
rustet før den skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko, da
status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrugtagnings-
forum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslutter, om
strækningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og emner, som skal
håndteres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte væsentlige nøglele-
verancer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte strækning.
Banedanmarks direktion orienteres ugentligt om status på dette arbejde, herunder håndtering af fejl og issues.
Status ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rapporte-
ring, og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om Signalpro-
grammet ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
4
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0005.png
4
Udrulningskort & Risiko
Februar 2020
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
5
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0006.png
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
6
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0007.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af forud-
sætninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra An-
lægsplanen f.eks. fra Elektrificeringsprogrammet på visse strækninger.
At Banedanmark og dets leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen speci-
elt omkring den høje aktivitet i 2025-2030. Samtidig skal kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt af-
talte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks., at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes personale er til rådighed
for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og software
releases først ibrugtages trinvist efter ibrugtagning af teststrækningerne, og at dette kan ske uden påvirkning af
driften på berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici, som kan påvirke hele eller dele af programmet. Programri-
sici evalueres og håndteres af Signalprogrammets Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul)
eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos ind-
virkning på Anlægsplanen.
Der er ikke ændringer i programrisiciene i forhold til seneste rapport.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
1.
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes samt med andre
Banedanmark-projekter og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer. Der er en
risiko for forsinkelse af udrulninger på tværs af projekterne, hvis Banedanmark prioriterer vali-
dator ressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Der er identificeret flere mitigerende handlinger, som Banedanmark
arbejder på. Det drejer sig bl.a. om at ændre trafikale løsninger og begrænse antallet af norm
valideringer, der ikke kræver validator ressourcer. Projekterne er anmodet om at være klar med
dokumentation for ikke tildelte valideringsopgaver, hvis der opstår ledig validator kapacitet
f.eks. fra andre projekter i Banedanmark.
2.
Mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder. Opera-
tører kan forsinke ibrugtagning, hvis Banedanmark ikke kan præsentere en acceptabel vedlige-
holdelsesplan for strækningen.
Mitigerende handlinger:
Der er følgende handlinger, som løbende vurderes mest effektive for
at reducere risikoen: 1. Ændre udrustningsplanen for at imødekomme ønsker fra Banedan-
marks division, Infrastruktur: 2. Almindeligt vedligeholdelsesarbejde udskydes.
3.
Cyber/IT-trussel som kan påvirke driften af de nye signalsystemer ved at omgå eksisterende IT-
sikkerhed og dermed påvirke udrulning på andre strækninger.
Mitigerende handlinger:
Truslen overvåges og reduceres ved at skabe overblik over svagheder
ved IT-arkitekturen, planlægge og udføre penetrationtests på områder, som ligger udenfor det
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
7
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0008.png
nuværende IT’s sikkerhedsområde samt etablere overvågning af ERTMS kommunikationens
grænseflader.
4.
Ændret proces for ansøgning om typegodkendelse og omsætningstilladelse af tog i.h.t. 4.
Jernbanepakke ((EU) 2018/545 af 4. april 2018) for indbygning af ombordudrustning. Ansøg-
ningsprocessen er overgået fra Banedanmark til togejer, og en tilfredsstillende proces og rolle-
fordeling er fastlagt. Risikoen er ændret til at være, om Onboard-projektet kan eksekvere i.h.t.
de tidsrammer, der er indeholdt i de foreliggende fitment planer givet den nye godkendelses-
proces.
Mitigerende handlinger:
Den nye ansøgningsproces monitoreres ekstraordinært, indtil det er
dokumenteret, at processen ikke negativt påvirker de foreliggende fitment planer og andre
processer.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
8
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0009.png
4.4 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og vur-
deringen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde An-
lægsplanen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Den nye udrustningsplan er endnu ikke formelt aftalt, men udgør rapporteringsgrundlaget denne gang, da det er
den nye plan, som projekt og leverandør arbejder efter. Risikovurderingen af de enkelte togtyper er vurderet op
imod datoen for, hvornår togene skal bruges af operatørerne til de relevante strækninger.
Ændringer siden sidst:
Risikovurderingen af DSB IC3 tog er ændret fra 20 tog til december 2020 til at omfatte 72 tog udrustet til december
2022. Risikoen vurderes som ubetydelig.
Rapporteringen for Arriva Lint 1 tog samt DSB’s 8 MQ er genoptaget i denne rapport pba. den nye ud-
rustningsplan. Risikoniveauet for begge togtyper vurderes som ubetydeligt.
Risikorapporteringen for DSB’s
IR4 præsenteres for første gang.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
LT Lint41
(12 til december 2020)
DSB ABs
(25 til december 2022)
DSB IC3
(72 til december 2022)
DSB MQ
(8 til december 2020)
Arriva Lint41
(43 til 1. kvt. 2021)
DSB IR4
(24 til december 2022)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden
der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
9
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0010.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Risikoniveauet for RO5 er forøget men stadig klassificeret som middel. Ændringen skyldes forsinkelser
i testforløbet, hvilket reducerer perioden til at håndtere eventuelle fejl fundet i testperioden. Flere
detaljer findes i fremdriftskapitel 5. Risikovurderingen af RO4 udgår denne gang jf. kapitel 6.
RO6 er ny for denne rapportering og er baseret på en foreløbig plan.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO5 - Langå-Struer-(Holstebro)
(1. kvt. 2021)
DK 2.1 softwareopgradering på EDL, R8 og R5
(Medio 2021)
RO6 - (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-Herning
(1. kvt. 2023)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
10
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0011.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst. Idet der ikke foreligger endelige planer for RO10 - (Odense)-
Svendborg, foretages der fortsat ikke risikovurdering af denne strækning.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
EDL S
Køge-Næstved
(JUL21)
RO7syd
Mogenstrup-Rødby
(DEC21)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
11
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0012.png
S-bane
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO Nord - Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen
(JAN21)
RO Center
Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn
(DEC21)
RO Syd - Sydhavn-Køge og Carlsberg/Høje Taastrup
(SEP22)
Teknisk løsning af glatte skinner
- MSR (JUN21)
Afsluttende leverancer
PoD (MAR23)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
12
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0013.png
5
Overordnet status:
Fjernbane Ombordudrustning
Alstom og Banedanmark arbejder lige nu på en revideret udrustningsplan henset til de forsinkelser, som er opstået
bl.a. pga. udfordringer med leverandørens indkøbsproces. Disse udfordringer har meget stor bevågenhed fra Ba-
nedanmarks side, hvorfor Banedanmark har gennemført adskillige audits, og situationen er også bragt videre til
Alstoms øverste ledelse. En række forbedringstiltag er allerede sat i værk, men indtil de får fuld effekt, fortsætter
Banedanmark med at følge udviklingen meget nøje. Det skal understreges, at alle togtyper undtagen Lokaltogs IC2
fortsat forventes klar til det tidspunkt, hvor de skal bruges. Den nye udrustningsplan er endnu ikke formelt aftalt,
men udgør rapporteringsgrundlaget denne gang, da det er den nye plan, som projekt og leverandør arbejder efter.
Hvad angår Lokaltogs IC2, som Lokaltog ønsker udrustet til brug på Nykøbing F. Station, er der udfordringer, da
undersøgelser har vist, at togene er meget forskellige og vil være komplicerede at udruste. Banedanmark er derfor
pt. i gang med at undersøge alternative løsninger til udrustningen.
59 tog er udrustet med nyt ombordudstyr og godkendt til drift.
5.1
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte togty-
per skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne strækning i
drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen, at
milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle afvigelser
for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
1. kvt. 2020
Behov:
29 Arriva Lint41
Struer-Thisted
Gennemført FEB20
December 2020
Behov:
12 Lokaltog Lint41 til
Roskilde-Køge
Milepæl
i Trafikplan:
20 IC3
Milepæl
i Trafikplan:
10 DSB ABs
Behov:
20 MQ
overdrages fra DSB til
Arriva
1. kvt. 2021
Behov:
43 Arriva Lint41 til
Struer-Holstebro
Medio 2021
December 2021
Behov:
13 Lokaltog
IC2 til Nykøbing F.
Station (del af
Mogenstrup-Rødby)
Ultimo 2022
2023
Behov:
Milepæl
i Trafikplan:
25 ABs, 72 IC3 og 24
96 IC3
IR4 (en del af
grundlaget for at
kunne fremrykke
ibrugtagning af
København-
Ringsted)
5.2 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.2.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er udrustet (den sidste af
de 3 FoC er af typen Indusi)
Antal serietog: 8 ud af 93 er udrustet (af de 93 serietog er 16 af typen
Indusi, som er de IC3 tog, som kører til Tyskland)
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
13
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0014.png
KLAR: 20 tog
MAJ20
7 mdr.
buffer
Trafikplan: 20
tog DEC 2020
KLAR: 46 tog
FEB21
JUL21
5 mdr.
buffer
Trafikplan: 46
tog DEC 2021
KLAR: 72 tog
SEP22
MAJ22
7 mdr. buffer
Trafikplan: 72
tog DEC 2022
Risiko: Ubetydeligt
KLAR: 96 tog
SEP23
3 mdr. buffer
Trafikplan: 96
tog DEC 2023
Overblikket ovenfor er denne gang udarbejdet efter samme metode, som bruges for de øvrige togtyper.
Som rapporteret sidst, har Alstoms læringskurve ikke været så god, som forventet. Det betyder, at det ikke, som
ellers forudsat i planen, vil blive muligt at udruste et tog på 10 dage. Den reviderede plan for udrustning, som der nu
arbejdes ud fra, tager højde for dette, hvorfor der er foretaget ændringer til milepælene ovenfor. De ændrede mile-
pæle er markeret gule. Læringskurven tilsiger nu, at et tog skal udrustes på 12 dage. Som det fremgår, er togene
fortsat klar som forudsat i Trafikplanen. Vedr. opstarten af udrustning af Indusi, som er de IC3 tog, som kører til
Tyskland, pågår der drøftelser med DSB mhp. at lave en aftale om udrustning af FoC.
Der er nu i alt udrustet ni tog, og udrustningen fortsætter mhp. at have de aftalte 20 tog udrustet ved udgangen af
2020.
Risikoniveauet er denne gang foretaget for de 72 tog. Niveauet klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko
for en forsinkelse på 1-2 måneder, målt op mod at have 72 tog klar til december 2022.
5.2.2 DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 11 ud af 18 er udrustet
Ibrugtagnings
tilladelse til
level 0
APR20
BEHOV: 20
tog
overdrages til
Arriva DEC20
Risiko: Ubetydeligt
KLAR: 12 tog
Start 2. FoC
(serie på 8
tog)
Start serie
JUN20
KLAR: 20 tog
(hele flåden)
NOV20
OKT20
1 md.
buffer
•Gennemført
DEC19
Gennemført SEP19
Note: Proceslinjen følger den anden serie, som udgør de resterende otte MQ tog
Med den reviderede udrustningsplan vil de otte resterende tog være klar til drift i slutningen af oktober 2020, og
dermed fortsat i tide til, at togene skal overdrages til Arriva i december 2020. Grundet den sparsomme buffer, fast-
holdes den gule status dog for behovsmilepælen. Øvrige milepæle er denne gang ændret til grøn, da der ingen
ændringer er/milepælen er blevet fremrykket med den nye udrustningsplan.
Resultaterne af de sidste tests af FoC er nu dokumenteret, og sikkerhedsforløbet er i gang. Ibrugtagningstilladelsen
til FoC forventes fortsat i april 2020, hvorefter serieudrustningen kan igangsættes.
Med den nye udrustningsplan er risikovurderingen genoptaget i denne rapport. Risikoniveauet klassificeres som
ubetydeligt. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, målt op mod at have 8 tog klar til december
2020.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
14
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0015.png
5.2.3 ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 28 ud af 41 er udrustet
BEHOV: 14
Langå-Struer-
Holstebro 1.
kvt.2021
Risiko: Ubetydeligt
Start FoC
Gennemført SEP19
Ibrugtagnings-
tilladelse til
level 0
APR20
Start serie
APR20
MAJ20
KLAR: 14 tog
OKT20
2 mdr.
buffer
Note: Proceslinjen følger den anden serie, som udgør de resterende 14 af Arrivas Lint41 tog
Med den nye udrustningsplan er de resterende 14 tog fortsat klar i oktober 2020, og dermed i tide til ibrugtagning
af Langå-Struer-Holstebro med start i 1. kvartal 2021. Eneste ændring til milepælene er, at serieudrustning nu for-
ventes igangsat i maj og status for den er derfor gul. Sikkerhedsarbejdet vedr. FoC forløber planmæssigt, og ibrug-
tagningstilladelsen forventes opnået i midten af april.
Ibrugtagningstilladelsen til level 2-kørsel til den første serie på 29 tog blev opnået den 10. februar, og togene er
dermed klar til ibrugtagning af Struer-Thisted.
Risikovurderingen er genoptaget i denne rapport. Niveauet klassificeres som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko for
en forsinkelse på 0-1 måned, målt mod at have 43 tog klar til ibrugtagning i 1. kvartal 2021.
5.2.4 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 0 ud af 39 er udrustet
KLAR: 12 tog
Roskilde-
Køge
NOV20
OKT20
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC20
Risiko:
Ubetydeligt
Start 1. FoC
Gennemført
JUN19
Start 2. FoC
Gennemført
NOV19
Ibrugtagnings-
tilladelse, level
0 til 1. FoC
Ibrugtagnings-
tilladelse, level
0 til 2. FoC
Start
serie
MAJ20
APR20
.
1
md.
DEC19
JAN20
FEB20
MAJ20
APR20
Den nye udrustningsplan er afspejlet i milepælsoverblikket ovenfor. Den eneste ændring, som giver anledning til
gul status, er opnåelse af ibrugtagningstilladelsen til level 0-kørsel til den 1. FoC. Sidst skrev vi fejlagtigt, at den
skulle være opnået i december 2019, men estimatet var i virkeligheden januar 2020, som med den nye plan er æn-
dret til februar. Det har dog, som det fremgår ovenfor, ingen indvirkning på de øvrige milepæle. De 12 tog, som skal
være klar til Roskilde-Køge i december 2020 vil med den nye plan være klar i oktober. Som beskrevet sidst, er pla-
nen blevet optimeret med hjælp fra Lokaltog, som har givet tilladelse til, at to serietog kan udrustes samtidigt med
brug af to forskellige værksteder.
Risikoniveauet er klassificeret som ubetydeligt. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, målt op mod
at have 12 tog klar til december 2020.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
15
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0016.png
5.2.5 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 23 er udrustet
BEHOV: 10 tog
DEC20 (Trafikplan)
Start FoC
Gennemført APR19
Ibrugtagningstilltil
level 0
Gennemført NOV19
Start
serie (10 tog)
MAR20
JUN20
KLAR: 10 tog
DEC20
KLAR: 25 tog
NOV21
OKT22
1 md.
BEHOV: 25 tog
DEC22*
Risiko: Ubetydeligt
*Udrustningen af de 25 tog til ultimo 2022 er en del af grundlaget for at have mulighed ofr at fremrykke ibrugtagning af København-Ringstedmed
ERTMS
Den nye udrustningsplan er afspejlet ovenfor. Som rapporteret sidst, har undersøgelser vist, at der er så store for-
skelle mellem togene, at der er behov for en ekstra FoC (dvs. to i alt). Dette er der taget højde for i den nye plan.
Serien deles med 10 tog i den første serie, og de resterende 15 i den anden. Udrustningen af den anden serie be-
gynder ifølge den nye plan, når de 10 tog er klar. Vi følger derfor i første omgang den første serie her samt planen
for, hvornår den samlede flåde på 25 tog er klar. Serieudrustningen af de 10 tog forventes med den nye plan igang-
sat i juni 2020. Milepælen er markeret gul, da der er tale om en ændring fra sidst. Udrustningen af den anden FoC er
planlagt til at begynde i maj 2021. også milepælen for, hvornår de 25 tog er klar er denne gang gul, da inkluderingen
af den ekstra FoC betyder, at togene er klar noget senere end sidst.
Såvel de 10 tog, som ifølge Trafikplanen skal være klar ved årets udgang, samt de 25 tog, som er en af forudsætnin-
gerne for at have muligheden for at fremrykke ibrugtagning af Den ny bane, København-Ringsted, er med den nye
plan fortsat klar i tide. Behovsmilepælen for de 10 fastholdes gul grundet den manglende buffer.
Risikoniveauet er ændret siden sidst, da risikovurderingen nu foretages imod december 2022, hvor den samlede
flåde på 25 tog skal være klar, hvis ibrugtagning af Den ny bane skal være en mulighed. Risikoniveauet klassificeres
som ubetydeligt. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 0-1 måned, målt op mod at have 25 tog klar til december
2022.
5.2.6 DSB IR4
Antal First of Class (FoC = prototype): 0 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 43 er udrustet
Design & klar
til indkøb til
FoC
Gennemført og
udrustning af FoC
påbegyndt NOV19
Ibrugtagningst
ill. til level 0
AUG20
Start serie
AUG20
KLAR: 24 tog
AUG22
JUL22
5
mdr.
Behov: 24 tog
til slut-2022*
Risiko: Ubetydeligt
KLAR: 44 tog
NOV23
*Udrustningen af de 24 tog til ultimo 2022 er en del af grundlaget for at have mulighed for at fremrykke ibrugtagning af København-Ringsted med
ERTMS
Eneste ændring siden sidst er, at de første 24 tog, som er en af forudsætningerne for at have muligheden for at
fremrykke ibrugtagning af Den ny bane, København-Ringsted, er klar lidt før end rapporteret sidst. Togene er der-
med fortsat klar i tide
og med buffer
til ultimo 2022. Hele flåden på 44 tog forventes også fortsat udrustet til
november 2023.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
16
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
Risikoniveauet rapporteret for første gang og vurderes som ubetydeligt. Der er 10-20 % risiko for en forsinkelse på
0-1 måned, hvilket måles mod at have 24 tog klar ultimo 2022.
5.2.7 Lokaltog IC2
Lokaltog ønsker at få udrustet 13 af deres IC2 tog til brug på Nykøbing F. Station. Togene skal derfor være udrustet
og klar til drift fra december 2021, hvor stationen overgår til det nye signalsystem (som en del af strækningen
Mogenstrup-Rødby, RO7Syd). Banedanmark er pt. i gang med at undersøge alternative løsninger til udrustningen
af de 13 tog. Det skyldes, at undersøgelser har vist, at togene er meget forskellige og, at der er udfordringer med
den tekniske dokumentation, hvorfor de er komplicerede at udruste. På den baggrund har Banedanmark bedt
Alstom om at sætte designarbejdet på hold indtil der er en afklaring af, om togene skal udrustes, eller om der skal
gås videre med en alternativ løsning. Der er afsat midler til udrustningen.
5.2.8 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger, men er
ikke påkrævede til en specifik strækning. Arbejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC pågår fortsat.
5.2.9 DSB Øresundstog
Transportministeriets departement har oplyst Banedanmark, at ejerne af de svenske Øresundstog primo oktober
har modtaget tilbud i forbindelse med udbud vedrørende ERTMS-udrustning samt dansk og svensk STM i alle sven-
ske Øresundstog. Udrustning af DSB’s Øresundstog
er medtaget som en option i udbuddet, og udrustningen af de
danske Øresundstog forventes derfor gennemført som en del af det svenske udbud. Når parterne har haft mulighed
for at vurdere de indkomne tilbud, vil der blive taget endelig stilling til det videre forløb.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
17
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0018.png
6
Overordnet status:
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da fremdriften følger den kritiske vej. Banedanmark er i samarbejde med
leverandøren fortsat i gang med at udarbejde en plan for de resterende strækninger.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjylland,
(Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018. Fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt og udrulle
på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for ibrugtagning af den kritiske hovedstrækning, (Fredericia)-
Aalborg, inden denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Andre strækninger i fx
Vestjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi, og forventes desuden at kunne gennemføres inden
2027.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
Ibrugtagning af
Lindholm-
Frederikshavn
Gennemført
2021
Driftstabilt produkt
inkl. RDT på Thisted-
Langå- (Holstebro)
Ultimo 2021
Start installation
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
Aarhus-Aalborg
Ultimo 2025
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
6.2.1
Thisted-(Struer) (RO8) (ekskl. Struer St.)
2. kvt. 2020
Da ibrugtagning nu er meget nært forestående, er tabellen med nøgleleverancer taget ud denne gang. Ibrugtag-
ningstilladelsen blev opnået i uge 6, og øvrige aktiviteter forløber også planmæssigt. De 29 Arriva Lint41 tog er klar
til drift, og der arbejdes nu frem imod, at ibrugtagning sættes i gang i weekenden uge 8. Ibrugtagning vil foregå i
fire faser og forløbe frem til starten af april.
6.2.2 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
1. halvår 2021
Design
Gennemført
NOV18
Installation
afsluttes
MAR20
Testforløb
afsluttes*
2. kvt. 20
Ibrugtag-
ningstilladelse
NOV20
Godkendt
ibrugtagning
1. kvt. 2021
Risiko: Middel
Buffer
6 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
MED21
*Vi har tidligere rapporteret efter, hvornår Site Acceptance Testen (SAT) var færdiggjort. Denne gang rapporterer vi ift. hvornår det samlede testfor-
løb er afsluttet. Den endelige plan herfor udestår fortsat, men testene forventes afsluttet i 2. kvartal 2020.
Vi forventer fortsat, at installationsarbejdet er færdigt i marts 2020. Site Acceptance Testen (SAT) forventes at blive
igangsat i slutningen af marts, hvilket er lidt senere end planlagt, hvilket skyldes en forsinkelse af den foregående
test, Site Integration Test (SIT), som først afsluttes i midten af marts. Forsinkelsen skyldes bl.a. knappe ressourcer
hos leverandøren samt leverandørens afsluttende arbejder på Struer Station. Ibrugtagningstilladelsen er fortsat
planlagt opnået i november 2020, og her er fortsat fokus på at inddrage erfaringer fra EDL og RO8. Vi forventer at
ibrugtage strækningen planmæssigt i 1. kvartal 2021.
Risikoniveauet er, grundet forsinkelsen i testforløbet beskrevet ovenfor, steget siden sidst, men er stadig klassifice-
ret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning 1.
kvartal 2021.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
18
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0019.png
Design/Scope
Testforløb
afsluttes
2020
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Senest medio 2021
Scope frosset
Juni 2021
Risiko: Middel
6.2.3 Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
Juni 2021
Som beskrevet sidst, er det planen, at softwaren implementeres i juni 2021. Med implementeringen af denne op-
gradering, bil bl.a. yderligere arbejdsgange ifm. køreplanlægning blive automatiseret. Nu udestår detailplanlæg-
ningen, hvorfor milepælene er grå. Det er fortsat forventningen, at testforløbet vil være afsluttet i 2020. Softwaren
testes lige nu i testmiljøet kaldet Joint Test Lab. Erfaringer fra DK2.0 medtages for at sikre den bedste teststrategi.
Pålidelighedstesten forventes først accepteret på de foregående strækninger, når denne software er implemente-
ret.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til opgradering af EDL, R8 og R5 i juni 2021.
6.2.4 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4)
1. halvår 2022
Design
Installation
færdig
Testforløb
afsluttet
Ibrugtagnings-
tilladelse
Ibrugtagning
Anlægsplan
MED2022
MAJ22
AUG22
MAJ20
FEB21
3. kvt.2021
1. kvt. 2022
Vi arbejder ud fra en foreløbig plan, som endnu ikke er formaliseret med leverandøren. Det er fortsat den foreløbige
plan, som er afspejlet ovenfor, hvorfor milepælene også fortsat er farvet grå. Status for ibrugtagning er denne gang
ændret til gul, fordi der forventes en længere migreringsperiode som strækker sig fra maj til august 2022. Det bry-
der med Anlægsplanen, og vi arbejder derfor for at optimere planen så ibrugtagning kan afsluttes i juni. Henset til
dette udgår risikovurderingen denne gang.
6.2.5 (Esbjerg)-(Holstebro)-Skjern-(Herning) (RO6)
2. halvår 2023
Design
Installation
færdig
SEP21
Testforløb
afsluttet
Ibrugtagnings-
tilladelse
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT2023
FEB21
2. kvt. 2022
4. kvt. 2022
1. kvt 2023
Risiko: Middel
Vi rapporterer for første gang på denne strækning, som jf. Banedanmarks Anlægsplan, senest skal være ibrugtaget
ved udgangen af 2023. Også her arbejder vi ud fra en foreløbig plan, som endnu ikke er formaliseret med leverandø-
ren, hvorfor milepælene er markeret grå. Den foreløbige plan tilsiger ibrugtagning i 1. kvartal 2023, og dermed
indenfor Anlægsplanen. Banedanmark er opmærksom på, at den foregående strækning, ifølge den foreløbige plan
for RO4, ibrugtages i 3. kvartal 2022, og at der skal være tilstrækkelig buffer mellem de to ibrugtagninger.
Risikoniveauet er klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket vurderes i
forhold til ibrugtagning i 1. kvartal 2023.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
19
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0020.png
6.2.6 (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1)
Ultimo 2024 (RO1nord) /ultimo 2025 (RO1syd)
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT25 (K26)
Den detaljerede plan for strækningen udestår fortsat, men det er stadig Banedanmarks forventning, at stræknin-
gen, i overensstemmelsen med Anlægsplanen, samlet kan sættes i drift senest ved udgangen af 2025. Ibrugtagnin-
gen af den sydlige del er bundet af, at DSB har brug for at kunne få IC4 til Aarhus frem til ultimo 2025. Risikovurde-
ring udestår indtil en plan foreligger.
6.2.7 Efterfølgende strækninger
Som beskrevet ovenfor er strategien for implementeringen af Signalprogrammet lagt på en måde, så det sikres, at
det er et stabilt system, som er i drift på strækninger i Nord-, Vest- og Midtjylland
inden
det udrulles på hoveds-
trækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg.
Det skal bemærkes, at leverandøren fortsat præsenterer en mere ambitiøs udrulningsplan. Banedanmark er positiv
overfor en mere ambitiøs plan fra leverandørens side, hvis den er realistisk. Dette forventes afklaret i forbindelse
med genplanlægningen.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
20
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0021.png
7
Overordnet status:
Fjernbane Øst
Ibrugtagning af den første strækning, Roskilde-Køge, forløb uden problemer, og siden ibrugtagning 15. december
har driften været tilfredsstillende. Banedanmark forventer stadig, at ibrugtagning af den efterfølgende strækning,
Køge-Næstved, kan ske indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021, dog forventeligt med sparsom eller ingen
buffer. Som følge af den udskudte ibrugtagning af Roskilde-Køge skal den samlede plan for implementering i Øst-
danmark genbesøges. På den baggrund fastholdes projektets samlede status som gul.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen
herunder. Fokus er at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Mogenstrup-
Nykøbing F., så sidstnævnte kan elektrificeres, og elektriske tog indsættes. Derudover skal Signalprogrammet sikre
et driftsstabilt produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm. Forsinkelsen af Odense-Svendborg påvir-
ker ikke de kritiske strækninger, og det samlede projekt forventes gennemført senest 2030.
4. kvt. 2019
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
Gennemført DEC19
2. kvt 2021
4. kvt. 2021
2025
Driftsstabilt produkt
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
København-Peberholm
Ibrugtagning af Køge-
Ibrugtagning af
Næstved
Mogenstrup-Rødby.
(Øst EDL Syd)
(forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
7.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
7.2.1 Softwareopgradering (EDL N2) af teststrækning (Roskilde)-(Køge) (EDL N)
Medio 2020
Planen er fortsat at implementere en række fejlrettelser og yderligere funktioner på strækningen medio 2020
planen lige nu tilsiger juli 2020. Funktionerne vil gøre visse arbejdsgange mere automatiserede, hvilket bl.a. inde-
bærer, at rangerfolk og personale, som er ansvarlige for at koordinere og melde sporspærringer, får et bedre red-
skab i form af såkaldte håndholdte terminaler. Funktionerne er dog ikke kritiske, hvorfor strækningen kunne ibrug-
tages uden i december.
Sidst rapporterede vi, at der var udfordringer med at opnå de nødvendige spærringer til test. Det er fortsat usikkert,
om spærringerne kan opnås
en afklaring forventes sidst i februar. Ligeledes pågår en afklaring ift. ressourcer, da
implementeringen af de nye funktioner kræver både test og træning af personel.
7.2.2 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
Medio 2021
Design
•Gennemført
Installation
afsluttet
•AUG20
Testforløb
afsluttet
•APR21
Ibrugtag-
ningstillad.
•JUN21
Klar til
ibrugtagning
•JUL21
•Risiko:
Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
Datoerne ovenfor viser den foreløbige plan, som projektet arbejder ud fra, hvorfor milepælene er grå. Den er endnu
ikke konsolideret med leverandøren. Der er ingen ændringer siden sidst. Anlægsplansmilepælen fastholdes gul, da
der formentlig kun vil være begrænset eller ingen buffer. Det er fortsat forventningen, at strækningen kan ibrugta-
ges inden for Anlægsplanen, dvs. medio 2021. Som rapporteret sidst, udestår der en afklaring af, om projektet kan
få lov at gennemføre planlagte tests i den periode, hvor strækningen mellem Ringsted og Næstved er spærret.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
21
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0022.png
Når strækningen ibrugtages, vil trafikstyringssystemet samtidig blive klargjort til teknisk at kunne håndtere de
efterfølgende strækninger.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juli 2021.
7.2.3 Mogenstrup-Rødby (RO7 syd)
1. halvår 2022
Design
•AUG20
•OKT20
Installation
•AUG21
•SEP21
Testforløb
afsluttet
•OKT21
Ibrugtagningstil
ladelse
•NOV21
Godkendt
ibrugtagning
•DEC21
•Risiko:
Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
1. halvår 2022
Note: Bemærk at Banedanmark rapporterer på første fase af anlægsprojektet dvs. enkeltspor ml. Nykøbing F. og Rødby.
Datoerne ovenfor viser den foreløbige plan, som projektet arbejder ud fra. To milepæle er ændret siden sidst, og er
derfor markeret gule. Ændringerne har dog ingen konsekvenser for de øvrige milepæle. Det er dermed fortsat for-
ventningen, at strækningen kan sættes i drift i december 2021, og dermed inden for Anlægsplanen. Status er gul for
denne milepæl, da der ingen buffer er i planen. Der pågår drøftelser med leverandøren ift. testforløbet, men også
ift. udrustningen af Storstrømsbroen, som efter planen ibrugtages med ERTMS i 2023.
I forbindelse med ibrugtagning af strækningen vil trafikstyringssystemet bl.a. udvides til at kunne håndtere vippe-
broer som den over Guldborgsund ved Nykøbing Falster.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2021.
7.2.4 København-Ringsted (RO1)
Ultimo 2023 (ambition om at fremrykke til ultimo 2022)
Signallayout og
design (Alstom)
•Påbegyndes
2. halvår 2020
Testforløb
Ibrugtagningstill.
Ibrugtagning
Anlægsplan
Ultimo 2023
•Afventer
planlægning
•Afventer
planlægning
I udgangspunktet er strækningen med Anlægsplanen forudsat ibrugtaget ultimo 2023
eller når der er tilstrække-
ligt antal tog udrustet med nyt ombordudstyr. Banedanmark undersøger dog muligheden for at fremrykke ibrug-
tagning, og ambitionen er, at strækningen kan ibrugtages med ERTMS ved køreplanskiftet 2023 (december 2022).
I løbet af 2020 vil Banedanmark gennemføre fysiske ændringer i infrastrukturen, og Alstom vil derefter gå i gang
med at opdatere designgrundlaget. Arbejdet med at aftale planen igangsættes i slutningen af februar og forventes
færdiggjort ved udgangen af marts.
7.2.5 (Odense)-Svendborg (RO10)
Plan udestår. Ibrugtagning i 2022 eller senere
Design*
•Gennemført
NOV17
Installation
•AUG20
•DEC21
Testforløb
afsluttet
•APR21
•JUL22
Ibrugtag.-
tillad.
DEC22
Klar til
ibrugtagning
•JUL21
•DEC22
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Banedanmark afventer stadig Alstoms redegørelse for konsekvenserne af de ophobede forsinkelser for udrulningen
på Odense-Svendborg. Lige nu prioriteres arbejdet med Køge-(Næstved) og Mogenstrup-Rødby højere, og det er
sandsynligt, at strækningen først sættes i drift efterfølgende
dvs. i 2022 eller senere. Datoerne ovenfor viser den
seneste foreløbige plan leveret af Alstom. Ifølge den kan strækningen ibrugtages i december 2022. Indtil andet er
aftalt, arbejder Alstom videre med installationerne på strækningen, om end med begrænsede ressourcer.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
22
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
7.2.6 Efterfølgende strækninger
Når Mogenstrup-Rødby er ibrugtaget, vil den næste strækning, der forventeligt overgår til det nye signalsystem,
være den ny bane København-Ringsted. Henset til udskydelsen af Roskilde-Køge er der behov for et genbesøg af
den samlede plan for Østprojektet. Det er i den forbindelse Banedanmarks ambition, at Nordvestbanen (Roskilde-
Holbæk-Kalundborg) kan fremrykkes til ultimo 2024.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
23
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0024.png
8
Overordnet status:
S-bane
Projektet følger den nye plan, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i 2022. På den
baggrund er status grøn. Der er fortsat en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning af glatte skin-
ner og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord først sættes i drift, når der er sikkerhed for,
at den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021, som forudsat i den nye aftale. En forud-
sætning for den nye plan er, at der er behov for større sporspærringer, da de enkelte udrulninger nu er længere. Der
er aftalt møde mellem Banedanmark og DSB i marts for at drøfte DSB’s bekymring ift. størrelsen af spærringerne.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler den reviderede udrulningsplan, som Banedanmark indgik aftale med Siemens om i
november 2019, og som er den, projektet arbejder ud fra.
Januar 2021
•RO
Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
•Teknisk
løsning af glatte
skinner
December (Januar)
2021
•RO
Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Sept. 2022
•RO
Syd: Sydhavn-Køge og
Carlsberg-Frederikssund/
Høje Taastrup
8.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.2.1 Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen (RO Nord)
Januar 2021
Design
•Gennemført
*Anden operationelle test
Installation
•MAR20
Test*
•AUG20
Ibrugtagnings-
tilladelse
JAN21
Ibrugtagning
Januar 2021
•Risiko:
Middel
Der er ingen ændringer siden sidst. I uge 8 gennemføres den næste softwaredemonstration, som vil give endnu en
indikation af systemets modenhed.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2021.
8.2.2 Teknisk løsning af glatte skinner (Moving Speed Restriction, MSR)
Juni 2021
Design
•OKT20
Test*
•NOV20
Ibrugtagningstilladelse
JUN21
Ibrugtagning
Juni 2021
•Risiko:
Middel
*Test gennemføres på Early Deployment Strækningen og RO2
Der er ingen ændringer siden sidst. Løsningen, som håndterer hovedproblemet omkring glatte skinner, forventes
fortsat implementeret i sommeren 2021, og dermed inden løvfaldssæsonen 2021, som forlangt af Banedanmark. På
et af de faste fremdriftsmøder med Siemens i starten af februar, meldte leverandøren, at fremdriften med udviklin-
gen er planmæssig.
Det er fortsat en forudsætning, at Banedanmark har vished for, at løsningen er implementeret inden løvfaldssæso-
nen 2021, før RO Nord ibrugtages. Derfor vil Banedanmark nøje følge fremdriften både ved hjælp af en række mile-
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
24
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
2175619_0025.png
pæle (ovenfor følges kun de største), ligesom der vil være månedlige opfølgningsmøder med Siemens fra december
2019 til januar 2021. Som tidligere rapporteret ønsker Banedanmark desuden løsning af andre problemstillinger
forårsaget af glatte skinner. Disse vil senest blive implementeret med de afsluttende leverancer.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i juni 2021.
8.2.3 Nordhavn-Carlsberg/Sydhavn (RO Center)
Januar 2022
Design*
•Gennemført
SEP19
*Anden operationelle test
Installation
•SEP20
•OKT20
Test*
•AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
•DEC21
Ibrugtagning
December 2021
(januar 2022)
•Risiko:
Middel
Der er sket en forskydning i milepælen installation, hvilket skyldes, at leverandøren skal bruge ekstra sporspærrin-
ger til at færdiggøre installationsarbejdet. Spærringerne kunne ikke bevilges indenfor den oprindelige plan, hvorfor
arbejdet udskydes med fem uger, hvilket resulterer i ændringen. Det har fortsat ikke konsekvenser for de efterføl-
gende milepæle.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i januar 2022.
8.2.4 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
September 2022
Design
•MAJ20
AUG20
Installation
•SEP21
Test*
•FEB22
Ibrugtagningstill.
SEP22
Ibrugtagning
September 2022
•Risiko:
Middel
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Der er ingen ændringer siden sidst. Risikoniveauet er fortsat klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en
forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i september 2022.
8.2.5 Afsluttende leverancer
Marts 2023
Design
•NOV21
Installation*
•MAJ22
Test**
•JUL22
Ibrugtagningstilla
delse
MAR23
Ibrugtagning
Marts 2023
•Risiko:
Middel
* Dette er forberedende arbejder til installation. Selve installationen finder sted ifm. ibrugtagning.
**Factory Acceptance Test (FAT) af systemet
Der er ingen ændringer siden sidst.
De afsluttende leverancer har ingen sammenhæng eller binding i øvrigt til ibrugtagning af de forudgående stræk-
ninger. Leverancen omhandler bl.a. ændringer påkrævet ifm. den nye station Favrholm og hastighedsopgraderin-
gen mellem Jægersborg og Holte, som var ændringer, der ikke var kendte ved indgåelsen af kontrakten. Derudover
inkluderer leverancerne grænsefladen til Vigerslev på fjernbanenettet. Det er en del af den kommende aftale med
Siemens, at disse leverancer udskydes til efter RO Syd er sat i drift. De afsluttende leverancer ændrer således ikke
ved, at det nye signalsystem forventes udrullet og ibrugtaget på alle strækninger på S-banen i 2022.
Anden del af den tekniske løsning på problemstillinger forårsaget af glatter skinner vil senest blive implementeret
med disse leverancer.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
25
af
26
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 150: Banedanmarks statusrapport for Signalprogrammet pr. medio februar 2020, fra transportministeren
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 10-20% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i marts 2023.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio februar 2020)
26
af
26