Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del Bilag 132
Offentligt
2159671_0001.png
9. marts 2020
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 17. marts 2020
1) Kapitalmarkedsunionen
foreløbig rapport fra højniveauforum nedsat af Kommissio-
nen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
2) Evaluering af Solvens-II reglerne
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervsministeriet
3) Det europæiske semester: Kommissionens landerapporter og EU-landenes implemente-
ring af landespecifikke anbefalinger
KOM(2020)150
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
4) Internationale møder: Opfølgning på G20-møde 22.-23. februar 2020 i Riyadh, Saudi-
Arabien, samt forberedelse af IMF- og G20-møder i Washington 16.-19. april 2020
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
9
12
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Samlenotat vedr. ECOFIN 17. marts 2020, fra finansministeren
2159671_0002.png
Side 2 af 15
Dagsordenspunkt 3
:
Det europæiske semester: Kommissionens
landerapporter og EU-landenes implementering
af landespecifikke anbefalinger
KOM(2020)150
1. Resume
På ECOFIN ventes en generel orientering om EU-landenes indsats med at følge op på de lande-
specifikke anbefalinger fra 2019 på baggrund af Kommissionens landerapporter og en horisontal
meddelelse vedr. opfølgningen på anbefalinger i EU-landene. Der planlægges en særskilt tematisk
drøftelse af reformer og indsatsen med at følge op på landespecifikke anbefalinger vedrørende grønne
investeringer.
Regeringen støtter generelt drøftelser af implementering af landespecifikke anbefalinger i EU-lan-
dene. Regeringen støtter desuden det specifikke fokus på grønne investeringer.
Regeringen noterer sig Kommissionens landerapport om Danmark, der overordnet anerkender den
danske indsats ift. håndtering af økonomisk-politiske udfordringer og generelt peger på fremgang i
dansk økonomi.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde 26. februar 2020 en pakke vedr. det europæiske se-
mester med landerapporter og en horisontal vurdering af EU-landenes indsats med
at gennemføre reformer som opfølgning på de landespecifikke anbefalinger fra
2019.
De enkelte landerapporter redegør for de respektive landes generelle økonomisk-
politiske udfordringer, og omfatter dels Kommissionens vurdering af landenes op-
følgning på sidste års landespecifikke anbefalinger (vedtaget 9. juli 2019), dels de
dybdegående analyser vedrørende makroøkonomiske ubalancer for de 13 lande ud-
peget i varslingsrapporten 2020 (fra december 2019)
1
.
Det europæiske semester vil under den nye Kommissionen tage højde for priorite-
terne i den europæiske grønne pagt (European
Green Deal)
samt have et styrket fokus
på de økonomiske og beskæftigelsesrelaterede elementer i FN’s verdensmål for
2030. Landerapporterne indeholder derfor i år som noget nyt også en vurdering af
de respektive landes fremskridt ift. FN's verdensmål for bæredygtig udvikling
(SDG). Landerapporterne indeholder også Kommissionens foreløbige vurdering af
hvilke landsdele og sektorer i de respektive lande, der vil kunne være kvalificeret til
at søge støttemidler fra Fonden for Retfærdig Omstilling (JTF), pga. at de står over
for økonomiske og sociale udfordringer ift. omstillingen til et klimaneutralt sam-
fund.
Tyskland, Irland, Spanien, Nederlandene, Sverige, Bulgarien, Frankrig, Kroatien, Italien, Portugal, Cypern,
Rumænien og Grækenland.
1
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Samlenotat vedr. ECOFIN 17. marts 2020, fra finansministeren
Side 3 af 15
Danmark er igen i år
ikke
udpeget til en dybdegående analyse af potentielle makro-
økonomiske ubalancer. Landerapporten for Danmark fokuserer derfor primært på
de mere generelle økonomisk-politiske udfordringer, opfølgningen på anbefalin-
gerne til Danmark fra 2019 samt Kommissionens vurdering af investeringsudfor-
dringer i Danmark.
Landerapporterne og den tilhørende horisontale meddelelse vil
sammen med de
økonomisk-politiske prioriteter specificeret i Kommissionens strategi for bæredyg-
tig vækst for 2020 og ECOFIN’s konklusioner herom fra 18. februar 2020 –
danne
baggrund for EU-landenes stabilitets- eller konvergensprogrammer og nationale re-
formprogrammer, som landene skal fremlægge senest i april.
3. Formål og indhold
ECOFIN skal 17. marts drøfte reformindsatsen i EU-landene. Der ventes en gene-
rel orientering om landenes opfølgning på de landespecifikke anbefalinger med ud-
gangspunkt i Kommissionens landerapporter og Kommissionens horisontale med-
delelse vedr. implementeringen af anbefalingerne.
I forlængelse af den generelle orientering ventes en særskilt tematisk drøftelse af
reformer og indsatsen med at følge op på de landespecifikke anbefalinger, der kon-
kret vedrører grønne investeringer. Drøftelsen ventes at tage udgangspunkt i lande-
rapporternes dele vedr. grønne investeringer samt et brev fra formanden for den
Økonomiske og Finansielle Komite. Dertil ventes også præsentationer af erfaringer
fra udvalgte lande, herunder erfaringer med at fremme grønne investeringer samt
konkrete erfaringer med opfølgning på landeanbefalinger i relation hertil.
Det tematiske fokus på grønne investeringer skal bl.a. ses i lyset af Kommissionens
meddelelse om en Europæisk Grøn
Pagt (”European Green Deal”), der udgør den
indledende køreplan for Kommissionens ambitioner på det grønne område, og som
skal støtte omstillingen til en klimaneutral, ressourceeffektiv og miljøbæredygtig eu-
ropæisk økonomi. Kommissionen vurderer, at omstillingen vil kræve mobilisering
af væsentlige private og offentlige investeringer i de kommende år.
Investeringer er generelt i fokus i det europæiske semester, og de landespecifikke
anbefalinger kan bl.a. bidrage til at fremme gode rammebetingelser for investerin-
ger og udpege særlige relevante investeringsområder, herunder grønne investerin-
ger.
Generel orientering om opfølgning på de landespecifikke anbefalinger
Kommissionen fremhæver i sin horisontale meddelelse, at der siden 2011, hvor det
europæiske semester blev oprettet, er fulgt helt eller delvist op på omkring 2/3 af
de landespecifikke anbefalinger.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Samlenotat vedr. ECOFIN 17. marts 2020, fra finansministeren
2159671_0004.png
Side 4 af 15
Der er generelt gjort størst fremskridt med at følge op på anbefalinger vedr. styr-
kelse af robustheden i den finansielle sektor samt anbefalinger vedr. arbejdsmarke-
det. Der har til gengæld kun været mindre fremskridt på anbefalinger vedr. udvi-
delse af skattebasen og anbefalinger vedr. reformer relateret til sundhed og ældre-
pleje mv.
Ift. de landespecifikke anbefalinger fra 2019 er der generelt gjort størst fremskridt
med at følge op på anbefalinger om at styrke robustheden i det finansielle sektor og
om den aktive arbejdsmarkedspolitik, mens der er generelt gjort færrest fremskridt
ift. at følge op på anbefalinger om konkurrenceforbedrende tiltag i servicesektoren
og sikring af finanspolitisk holdbarhed.
Af tiltag i den finansielle sektor fremhæver Kommissionen bl.a. reduktion af om-
fanget af misligholdte lån i alle lande, men at andelen af misligholdte lån fortsat er
høj i lande som Cypern, Italien, Portugal, Grækenland, Bulgarien og Kroatien.
Flere lande har implementeret tiltag vedr. arbejdsmarked og uddannelse. Portugal
har fx implementeret tiltag mhp. at mindske segmenteringen på arbejdsmarked, Slo-
venien har gennemført tiltag til at fremme aktivering og forbedre social sikring for
arbejdsløse, mens Cypern har bl.a. vedtaget en handlingsplan mhp. at bekæmpe sort
arbejde. Spanien har gennemført tiltag ift. at forbedre barsel, mens Irland bl.a. har
etableret et program til få mødre tilbage på arbejdsmarkedet. Flere lande har også
implementeret tiltag ift. bedre inklusion i uddannelsestilbud. Slovenien har bl.a. im-
plementeret tiltag til at øge voksenundervisning, Irland har øget midler til at identi-
ficere kvalifikationsgab, mens Finland planlægger en reform til fremme af efterud-
dannelse.
En række lande har taget hånd om anbefalinger på skatteområdet, herunder at re-
ducere skatten på arbejde. Kommissionen fremhæver her Frankrig, Italien, Neder-
landene, Grækenland og Slovenien, der har gennemført tiltag mhp. at flytte skatten
væk fra arbejde og over på mindre forvridende skatter, herunder grønne skatter.
Enkelte lande har gjort nogle fremskridt ift. anbefalinger om finanspolitikken. Li-
tauen, Polen og Ungarn har fx forbedret de finanspolitiske rammer. Ift. finanspoli-
tisk holdbarhed er det offentlige gældsniveau i hhv. Italien, Belgien, Spanien og
Frankrig ikke reduceret på trods af gunstige realøkonomiske og finansielle vilkår de
seneste par år. Dertil har tilbagerulning af pensionsreformer i Italien og Rumænien
svækket den finanspolitiske holdbarhed.
Enkelte lande har gjort nogle fremskridt ift. forbedre sundhed og ældrepleje, her-
under Cypern, Litauen, Letland og Slovakiet, mens fremskridt i Belgien, Bulgarien,
Irland, Ungarn, Malta, Østrig, Portugal, Rumænien og Finland har været begrænset.
Kommissionen bemærker endvidere i sin horisontale meddelelse, at der generelt er
gjort fremskridt med at nedbringe makroøkonomiske ubalancer, herunder som
følge af den fortsatte økonomiske genopretning.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Samlenotat vedr. ECOFIN 17. marts 2020, fra finansministeren
2159671_0005.png
Side 5 af 15
Kommissionen bemærker dog også, at der fortsat eksisterer en række risici i flere
EU-lande, jf.
bilag 1.
I de 13 dybdegående analyser når Kommissionen frem til, at
12 lande oplever makroøkonomiske ubalancer. Bulgarien vurderes ikke at have uba-
lancer på baggrund af den dybdegående analyse, da Kommissionen vurderer, at der
er gjort tilstrækkelige fremskridt ift. håndtere udfordringer på det finansielle om-
råde.
Ift. Danmark vurderer Kommissionens landerapport, at Danmark har gjort nogle
fremskridt ift. at følge op på de landespecifikke anbefalinger til Danmark fra 2019:
1. at fokusere den investeringsrelaterede økonomiske politik på uddannelse og op-
kvalifikation samt forskning og innovation mhp. at styrke innovationsbasen, så
flere virksomheder får adgang til innovation, og på bæredygtig transport for at
reducere belastningen af vejene.
2. at sikre et effektivt tilsyn og håndhævelse af rammerne for bekæmpelse af hvid-
vask.
Til grund for sin vurdering lægger Kommissionen bl.a. allokering af flere ressourcer
til forskning inden for klima- og energiområdet i Finansloven for 2020 og en bred
politisk aftale om initiativer til opkvalificering af ledige. På hvidvaskområdet frem-
hæver Kommissionen bl.a. de vigtige lovtiltag på området, det styrkede tilsyn med
og håndhævelse af hvidvaskreglerne og de øgede ressourcer til hvidvaskområdet.
I landerapporten vurderer Kommissionen overordnet set, at det fortsat går godt for
dansk økonomi. BNP-væksten estimeres til 2,1 pct. i 2019 og ventes at ville udgøre
1,5 i både 2020 og 2021
2
. Væksten i BNP understøttes af investeringer og privat-
forbrug. Danmark skønnes at have haft et overskud på 2,2 pct. af BNP på den
offentlige saldo i 2019
3
, og Kommissionen vurderer, at de offentlige finanser er
holdbare på kort, mellemlang og lang sigt. Arbejdsløsheden er lav og beskæftigel-
sesfrekvensen er høj sammenlignet med øvrige EU-lande og var i 2019 på hhv. 4,9
pct. og 78,1 pct.
Som noget nyt vurderer Kommissionen i landerapporten også Danmarks indsats
ift. FN's verdensmål. Danmark er sammen med de øvrige nordiske lande blandt de
lande, der rangerer bedst ift. efterlevelse af verdensmålene, herunder særligt fsva.
verdensmålene vedr. lighed, uddannelse og gode institutioner.
I landerapporten fremhæves også en række områder, hvor Kommissionen vurderer,
at Danmark kan gøre mere for at styrke dansk økonomi, herunder at udfase rente-
fradraget for boligejere samt yderligere fremskridt på hvidvaskområdet.
Kommissionen bemærker også, at Danmarks ambitiøse klimamål om 70 pct. lavere
drivhusgas-udledning i 2030 vil kræve betydelige investeringer og reformer, men at
I Økonomiske Redegørelse fra december 2019 estimeres væksten i BNP til 2,0 pct. i 2019, 1,5 pct. i 2019 og
1,4 pct. i 2020.
3
I Økonomisk Redegørelse fra december 2019 skønnes tilsvarende et overskud på den offentlige saldo på 2,5
pct. af BNP i 2019.
2
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Samlenotat vedr. ECOFIN 17. marts 2020, fra finansministeren
Side 6 af 15
Danmarks stærke position på klimaområdet vil være et godt udgangspunkt. Kom-
missionen bemærker desuden, at Danmarks energiforbrug er stigende og at tiltag
for at adressere dette kan være nødvendige.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Drøftelsen vil ikke i sig selv have samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller
statsfinansielle konsekvenser. Det kan have positive samfundsøkonomiske, er-
hvervsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser, i det omfang en konsistent im-
plementering af landespecifikke anbefalinger bidrager til at understøtte holdbar fi-
nanspolitik, makroøkonomisk stabilitet, velfungerende produkt- og servicemarke-
der samt bæredygtig vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-landes holdning til landerapporterne og opfølgningen på de lande-
specifikke anbefalinger fra 2019 kendes endnu ikke.
EU-landene ventes generelt at støtte, at der i Rådet fokuseres på opfølgning på og
implementering af landespecifikke anbefalinger, herunder anbefalinger vedr.
grønne investeringer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter et fortsat stærkt fokus på EU-landenes implementering af lan-
despecifikke anbefalinger. Det er et væsentligt element i at sikre robuste økonomier
og forebygge nye kriser.
Regeringen finder det vigtigt, at EU-landene følger op på deres individuelle lande-
specifikke anbefalinger, herunder for at ruste økonomierne bedre til kommende
konjunkturtilbageslag. Drøftelserne inden for rammerne af det europæiske semester
på basis af landerapporterne og de landespecifikke anbefalinger kan bidrage positivt
hertil ved at sikre udveksling af gode idéer og
–erfaringer
ift. politiske tiltag.
Fra dansk side støtter man samtidig stærkt et øget fokus på klimaudfordringer i det
økonomiske samarbejde. De kommende års grønne omstilling kræver store inve-
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Samlenotat vedr. ECOFIN 17. marts 2020, fra finansministeren
Side 7 af 15
steringer og omstilling til mere bæredygtig produktion. Det er vigtigt, at de økono-
miske aspekter af omstillingen analyseres og koordineres, så de mest effektive in-
strumenter til klimabekæmpelse identificeres, omstillingen bliver så omkostningsef-
fektiv som muligt og potentielle konsekvenser for de europæiske økonomier og
borgere minimeres. Regeringen støtter derfor Kommissionens fokus på klimaud-
fordringer og de økonomiske aspekter heraf i det europæiske semester for 2020,
herunder så landeanbefalingerne kan bidrage til en økonomisk holdbar grøn om-
stilling i de enkelte lande.
Regeringen finder det vigtigt, at man i arbejdet med at fremme investeringer foku-
serer på at skabe sunde rammebetingelser for erhvervslivet, da dette er afgørende
for at mobilisere private grønne investeringer. Regeringen finder desuden, at sunde
og holdbare offentlige finanser på nationalt niveau er den bedste forudsætning for
at kunne prioritere offentlige investeringer i den grønne omstilling samt at fokus på
at styrke
kvaliteten
og merværdien af offentlige investeringerne frem for omfanget.
Regeringen noterer sig Kommissionens landerapport om Danmark. Regeringen er
tilfreds med, at Kommissionen vurderer, at man fra dansk side har gjort nogle frem-
skridt mhp. at adressere de landespecifikke anbefalinger til Danmark fra 2019. Re-
geringen er endvidere generelt enig i Kommissionens vurdering af, at det generelt
går godt i dansk økonomi.
Regeringen noterer sig også Kommissionens bemærkninger i landerapporten ift.
Danmarks klimamål, herunder behovet for investeringer og reformer for at indfri
Danmarks nationale drivhusgasreduktionsmål, behovet for tiltag til at mindske
energiforbruget samt brug af Fonden for Retfærdig Omstilling til at sikre en socialt
og økonomisk retfærdig omstilling.
Regeringen noterer sig også Kommissionens bemærkning ift. udfasning af rentefra-
draget til boligejere. Regeringen ser, at det er et grundlæggende princip i skattepoli-
tikken, at ensartede indkomster
fx forskellige typer af kapitalafkast
som ud-
gangspunkt bør beskattes nogenlunde ensartet, blandt andet med henblik på at
undgå, at skattesystemet påvirker husholdningernes beslutning om, hvor og hvor-
dan de placerer deres opsparing. Derfor bør ændringer af kapitalindkomstskatten,
herunder ændringer af rentefradraget ses i sammenhæng med de øvrige balancer i
skattesystemet.
Regeringen noterer sig også Kommissionen bemærkninger vedr. behov for frem-
skridt på hvidvaskområdet. Regeringen finder, at de i Danmark nu gennemførte
seneste ændringer af EU’s hvidvaskdirektiv, samt de besluttede nationale initiativer
vil bidrage til en stærk indsats i kampen mod hvidvask. Regeringen er åben for yder-
ligere initiativer til at bekæmpe hvidvask og deltager konstruktivt i aktuelle EU-
drøftelser herom.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Samlenotat vedr. ECOFIN 17. marts 2020, fra finansministeren
2159671_0008.png
Side 8 af 15
Bilag 1
EU-Kommissionens konklusion i de dybdegående analyser 2020
Kommissionens konklusioner i de 13 dybdegående analyser vedr. makroøkonomiske ubalancer,
marts 2020
Lande
Cypern
Italien
Kategorisering
Alvorlige ubalancer
Alvorlige ubalancer
Beskrivelse af ubalancer
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Banksek-
toren er udfordret af en stor andel misligholdte lån.
Høj offentlig gæld, svag udvikling i produktivitet. Højt ni-
veau af misligholdte lån. Høj ledighed.
Høj offentlig gæld og høj udlandsgæld. Banksektoren
er udfordret af en høj andel misligholdte lån. Høj ledig-
hed og lav potentiel økonomisk vækst.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Lav poten-
tiel vækst.
Høj offentlig gæld, lav produktivitetsvækst og svag kon-
kurrenceevne.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Dog er
landets ubalancer under betydelig forbedring.
Stort overskud på betalingsbalancen. Høj privat gæld.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland og lav pro-
duktivitetsvækst. Banksektor udfordret af en høj andel
misligholdte lån.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Høj ledig-
hed.
Høj og voksende gæld blandt husholdningerne. Over-
vurderede boligpriser.
Højt og vedvarende overskud på betalingsbalancen
som følge af lavt investeringsniveau i den private og of-
fentlige sektor.
Forværret konkurrenceevne samt stigende betalingsba-
lanceunderskud som et resultat af lempelig finanspolitik
samt ustabilt erhvervsklima.
Grækenland
Alvorlige ubalancer
Kroatien
Ubalancer
Frankrig
Irland
Nederlandene
Ubalancer
Ubalancer
Ubalancer
Portugal
Ubalancer
Spanien
Ubalancer
Sverige
Ubalancer
Tyskland
Ubalancer
Rumænien
Ubalancer
Bulgarien
Ingen ubalancer
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Samlenotat vedr. ECOFIN 17. marts 2020, fra finansministeren
Side 9 af 15
Dagsordenspunkt 4
:
Internationale møder: Opfølgning på G20-møde
22.-23. februar 2020 i Riyadh, Saudi-Arabien,
samt forberedelse af IMF- og G20-møder i
Washington 16.-19. april 2020
1. Resume
ECOFIN ventes 17. marts 2020 at drøfte internationale møder. EU-formandskabet og Kom-
missionen ventes således at afrapportere fra G20-møderne for finansministre og centralbankchefer
22.-23. februar 2020 i Riyadh, Saudi-Arabien.
Fra EU’s side hæftede
man sig ved den fortsat
svage globale vækst og de negative risici, og lagde bl.a. vægt på, at lande med høj gæld bør føre
tilbageholdende finanspolitik og nedbringe gæld, mens lande med sunde finanser kan overveje at
gennemføre investeringer, der styrker den langsigtede vækst. Landene bør generelt gennemføre refor-
mer og sikre holdbar og inklusiv vækst. Der skal sikres fremskridt i det internationale skatte-
samarbejde, herunder OECD-løsninger på beskatning i den digitale økonomi, samt fremskridt i
færdiggørelsen og implementeringen af reformerne af den finansielle regulering, hvor også bæredygtig
finansiering og klimarisici skal være en del af G20’s
dagsorden.
ECOFIN ventes ydermere at fastlægge den fælles EU-holdning til G20-mødet for finansministre
og centralbankchefer 16.-17.
april 2020 og EU’s fælles skriftlige erklæring til mødet i IMF’s
ministerkomité, IMFC, 17.-19. april 2020. Møderne afholdes
i forbindelse med IMF’s og Ver-
densbankens årsmøder 16.-19. april 2020 i Washington. Der foreligger endnu ikke udkast til
hhv. fælles EU-holdning til G20-mødet
eller EU’s fælles skriftlige erklæring til mødet i IMFC,
men de ventes generelt at afspejle den fælles EU-holdning til G20-mødet for finansministre og
centralbankchefer 22.-23. februar 2020 i Riyadh, Saudi-Arabien.
2. Baggrund
Saudi-Arabien overtog 1. december 2019 det roterende formandskab for G20 fra
Japan. Der blev afholdt G20-møde for finansministre og centralbankchefer 22.-23.
februar 2020. Forud herfor fastlagde ECOFIN en fælles EU-holdning til G20-mø-
det som bl.a. lagde vægt på følgende:
Den globale økonomiske vækst er fortsat svag, særligt i den globale fremstil-
lingssektor, på trods tegn på stabilisering. Handelsspændinger og geopolitiske
spændinger er fortsat høje, om end handelsspændinger er aftaget. Fra EU’s side
ser man bl.a. behov for at G20
sikrer sig imod negative risici
og er parat til at hånd-
tere en situation, hvor den økonomisk afmatning kan blive større end ventet.
Lande med sunde finanser og betalingsbalanceoverskud kan således overveje at gennemføre
investeringer, der styrker den langsigtede vækst,
mens
lande med høj gæld bør føre tilbagehol-
dende finanspolitik og nedbringe gæld.
Landene bør generelt gennemføre reformer,
sikre inklusiv vækst og øge kvaliteten af de offentlige udgifter og indtægter.
EU-landene støtter fortsat det
regelbaserede globale handelssystem og vil fortsat arbejde
med moderniseringen af WTO,
der skal forbedre
WTO’s funktioner inden for for-
handling, overvågning og tvistbilæggelse.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Samlenotat vedr. ECOFIN 17. marts 2020, fra finansministeren
2159671_0010.png
Side 10 af 15
EU finder, at det bør have høj prioritet at finde
globale løsninger til beskatning af den
digitale økonomi,
og man ser frem til ambitiøse, fair, effektive og operationelle
globale løsninger, som kan vedtages i 2020. Endvidere bør G20 arbejde for
sik-
ring af skattegennemsigtighed
og for at fremme effektiv implementering af interna-
tionale standarder vedr. transparens og information om selskabers reelle ejere.
Reformer af den finansielle regulering skal forblive en prioritet for G20. EU er
forpligtet til at sikre
færdiggørelse og implementering af de aftalte reformer af den finansielle
regulering.
For at sikre lige vilkår for banker på globalt plan, og for at understøtte
den finansielle stabilitet, bør øvrige større jurisdiktioner rettidigt implementere
aftalen om færdiggørelse af Basel III (”Basel IV”). G20 skal fortsætte med at
overvåge potentielle risici i det finansielle system. EU opfordrer også til, at ar-
bejdet med
bæredygtig finansiering
og klimarisici skal være afspejlet i G20’s dagsorden.
EU-landene støtter et
stærkt, kvotebaseret og velfinansieret IMF
i centrum for det
globale finansielle sikkerhedsnet. EU-landene ser frem til implementeringen af
den kommende aftale om IMF-ressourcer og
–styring.
Dertil støtter EU-lan-
dene, at man har opnået en 1-årig forlængelse af de midlertidige bilaterale låne-
aftaler fra 2016 med yderligere ét år til og med 2020 mhp. at facilitere imple-
mentering af en forlængelse og -fordobling
af IMF’s stående
kreditfacilitet
”New Arrangements to Borrow” (NAB)
4
.
EU støtter arbejdet i G20 med at fremme
gældsholdbarhed og -gennemsigtighed i lavind-
komstlande.
3. Formål og indhold
ECOFIN ventes at få en orientering af Kommissionen og det kroatiske EU-for-
mandskab vedrørende G20-mødet for finansministre og centralbankchefer 20.-23.
februar 2020.
ECOFIN ventes ydermere at drøfte det kommende IMF- og G20-møde for finans-
ministre
og centralbankchefer i forbindelse med IMF’s og Verdensbankens årsmø-
der 16.-19. april 2020 i Washington, herunder mhp. forberedelse af en fælles EU-
holdning til G20-mødet 16.-17.
april 2020 samt EU’s fælles skriftlige erklæring til
mødet i IMF’s ministerkomité, IMFC, 17.-19.
april 2020.
Der foreligger endnu ikke et udkast til fælles EU-holdning til G20-mødet
eller EU’s
fælles skriftlige erklæring til mødet i IMFC, men de ventes generelt at afspejle den
fælles EU-holdning til G20-mødet for finansministre og centralbankchefer i Riyadh,
Saudi-Arabien, 20.-23. februar 2020.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4
IMF’s generelle ressourcer til
finansiering af udlån til kriseramte lande består af dels de permanente kvoteres-
sourcer, dels lånte ressourcer via den stående kreditfacilitet ”New Arrangements to Borrow” (NAB),
dels mid-
lertidige bilaterale låneaftaler. Ressourcerne er blevet udvidet betragteligt i lyset af finanskrisen. IMF-landenes
faste IMF-bidrag opgøres i kvoter. Kvote-fordelingen reflekteres også i vægtningen et lands stemmer i IMF.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Samlenotat vedr. ECOFIN 17. marts 2020, fra finansministeren
Side 11 af 15
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøkono-
miske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landene ventes at tage afrapporteringen fra G20-møderne for finansministre og
centralbankchefer 22.-23. februar 2020 til efterretning, samt generelt at kunne støtte
den fælles EU-holdning til G20-mødet 16.-17. april 2020 og den fælles EU-erklæ-
ring til IMFC-mødet 17.-19. april 2020.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil tage afrapporteringen fra G20-møderne for finansministre og cen-
tralbankchefer 20.-23. februar 2020 til efterretning.
Regeringen forventer generelt at kunne støtte den kommende fælles EU-holdning
til G20-mødet 16.-17. april 2020 og fælles EU-erklæring til IMFC-mødet 17.-19.
april 2020.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om IMF- og G20-møder i Washington 16.-19. april 2020 er ikke tidligere
forelagt Folketingets Europaudvalg.
For sagen vedr. G20-mødet for finansministre og centralbankchefer 22.-23. februar
2020 henvises til samlenotatet vedr. ECOFIN 18. februar 2020 oversendt til Folke-
tingets Europaudvalg 30. januar 2020.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Samlenotat vedr. ECOFIN 17. marts 2020, fra finansministeren
2159671_0012.png
Side 12 af 15
Dagsordenspunkt 5: Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
KOM-dokument foreligger ikke
1. Resume
ECOFIN ventes pba. af et forslag fra Kommissionen at tildele Rumænien en henstilling, da
Rumænien ikke efterlever reglerne om et faktisk underskud på maksimalt 3 pct. af BNP. Der
ventes bred opbakning blandt EU-landene til Kommissionens forslag.
Fra dansk side lægger man vægt på, at EU-landene lever op til EU’s fælles regler om finans-
politik, således at der sikres en sund
økonomisk
udvikling til gavn for vækst og beskæftigelse i
de enkelte lande og i EU som helhed, og man forebygger nye gældskriser
Fra dansk side kan man støtte Kommissionens forslag om en EDP-henstilling til Rumænien.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde 14. februar 2020 en rapport med en vurdering af
Rumæniens efterlevelse af reglerne i Stabilitets- og Vækstpagten. Kommissionen
vurderer i rapporten, at Rumænien ikke efterlever reglerne om et faktisk underskud
på makismalt 3 pct. af BNP. Kommissionen offentliggjorde derfor 4. marts som
led i Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende regler 1) et forslag til en rådsbeslut-
ning om, at der foreligger et uforholdsmæssigt stort underskud i Rumænien og 2)
et forslag til en rådshenstilling til Rumænien om korrektion af landets uforholds-
mæssigt store underskud, en såkaldt
EDP-henstilling
(Excessive Deficit Procedure).
Kommissionens forslag ventes behandlet på ECOFIN 17. marts 2020.
Stabilitets- og Vækstpagten korrigerende regler
Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del består af reglerne om, at det faktiske
underskud ikke må overstige 3 pct. af BNP (”3
pct.-grænsen”),
og at den offentlige
bruttogæld ikke må overstige 60 pct. af BNP eller skal falde i et passende tempo,
hvis den alligevel overstiger 60 pct. af BNP.
Hvis en af eller begge de numeriske regler i den korrigerende del er overskredet,
laver Kommissionen en vurderingsrapport. Her vurderes det, hvorvidt der skal til-
deles en
EDP-henstilling,
under inddragelse af alle relevante faktorer, herunder sær-
ligt
økonomiens
udvikling, fremskridt hen imod landets mellemfristede mål for
struktursaldoen (MTO), den mellemfristede gældsudvikling og gennemførelse af
strukturreformer. Fsva. overskridelser af 3 pct.-grænsen kan et land også undgå en
henstilling, hvis overskridelsen vurderes at være
”lille
og midlertidig”
5
og exceptio-
nel (dvs. kan forklares af en usædvanlig begivenhed udenfor landets kontrol).
I praksis normalt et underskud på højst 3,5 pct. af BNP, som bringes tilbage under 3 pct. indenfor
ét
eller to
år.
5
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Samlenotat vedr. ECOFIN 17. marts 2020, fra finansministeren
2159671_0013.png
Side 13 af 15
Hvis et
euroland,
der er blevet tildelt en EDP-henstilling, ikke efterlever denne, kan
den optrappes til et
pålæg,
som er en skærpet henstilling med mere udspecificerede
krav til finanspolitikken. Der er desuden muligheder for at pålægge
eurolande
grad-
vise sanktioner i form af deponeringer af et beløb eller bøder under Stabilitets- og
Vækstpagtens korrigerende del.
Hvis et land ikke lever op til en henstilling, kan Rådet potentielt suspendere midler
fra EU’s struktur- og investeringsfonde, jf. vilkårene for adgang til disse fonde (gæl-
der både euro- og ikke-eurolande).
Betingelsen for at
ophæve en underskudsprocedure
er, at underskuddet er bragt under 3
pct. af BNP til fristen (det skal bekræftes af regnskabstal), at der er tale om en
varig
korrektion (dvs. at underskuddet ventes at forblive under 3 pct. af BNP i hele Kom-
missionens prognoseperiode), samt at gæld over 60 pct. af BNP samtidig nedbrin-
ges i et passende tempo.
Hjemmel og stemmeregler
Forslag under Stabilitets- og Vækstpagtens korrigerende del (herunder tildeling af
EDP-henstillinger) har hjemmel i TEUF artikel 126. Ved rådsbeslutninger om ufor-
holdsmæssigt store underskud og tildeling af henstillinger under artikel 126 træffer
Rådet afgørelse med kvalificeret flertal, idet dog landene ikke stemmer i deres egne
sager. Desuden er det kun eurolande, der stemmer i sager, som vedrører eurolande.
Danmark har således stemmeret i sager om andre ikke-eurolande, men ikke i sager
om eurolande.
3. Formål og indhold
Kommissionen vurderer i sin rapport af 14. februar, at Rumænien bør tildeles en
EDP-henstilling. Kommissionens finder, at det faktiske underskud i Rumænien
oversteg 3-pct.-grænsen i 2019 og underskuddet ligeledes skønnes at overskride
grænsen i 2020 og 2021, jf.
tabel 1.
Et land kan normalt undgå en henstilling, hvis overskridelsen af 3 pct.-grænsen kan
siges at: 1) være lille (normalt et underskud på højst 3,5 pct. af BNP), 2) være mid-
lertidig (normalt en varighed på 1-2
år)
og 3) skyldes exceptionelle hændelser. Kom-
missionen finder dog ikke, at Rumæniens overskridelse af 3.-pct.-grænsen opfylder
nogen af disse krav.
Kommissionen har desuden i tråd med reglerne foretaget en analyse af en række
yderligere
relevante faktorer
i sin vurdering, herunder Rumæniens realøkonomiske si-
tuation, fremskridt med at nå det mellemfristede mål (MTO-reglerne) for den struk-
turelle saldo og gældens holdbarhed på mellemlang sigt. Kommissionen vurderer
ikke, at disse faktorer taler for en lempeligere vurdering. Kommissionen vurderer,
at den
økonomiske
situation generelt er favorabel i Rumænien, men at landet kun
har gjort begrænsede fremskridt med strukturreformer. Den offentlige bruttogæld
i Rumænien er relativ lav og ventes at være på cirka 38 pct. af BNP i 2020. Den
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Samlenotat vedr. ECOFIN 17. marts 2020, fra finansministeren
2159671_0014.png
Side 14 af 15
finanspolitiske holdbarhed udfordres dog af de høje underskud, som vil medføre
en væsentlig forøgelse af gælden i de kommende
år,
der ventes at overstige 60-pct.-
græsen i 2025, hvis ikke underskuddene reduceres. Kommissionen bemærker des-
uden, at Rumænien de seneste
år åbenlyst
og overlagt har undladt at efterleve reg-
lerne, herunder konkret har afveget fra MTO-reglerne siden 2017. I juni 2019 fik
Rumænien fx en MTO-henstilling med krav om en
forbedring
af den strukturelle
saldo på 1 pct. af BNP i 2019 og 0,75 pct. af BNP i 2020. Kommissionens efterårs-
prognose af 7. november pegede dog på et underskud på den strukturelle saldo på
3,5 pct. i 2019 i Rumænien, og dermed en svækkelse af den strukturelle saldo med
0,8 pct. af BNP, hvorfor Rådet vedtog en revideret MTO-henstilling til Rumænien
i december 2019.
Kommissionen har pba. af sin vurdering stillet forslag til Rådet om at tildele Ru-
mænien en EDP-henstilling med frist for at bringe underskuddet under 3 pct. af
BNP i 2022. Henstillingen indeholder et krav om at nedbringe det nominelle un-
derskud til 3,6 pct. af BNP i 2020, 3,4 pct. af BNP i 2021 og 2,8 pct. i 2022, samt
forbedre den strukturelle saldo med 0,5 pct. af BNP i 2020, 0,8 pct. af BNP i 2021
og 0,8 pct. i 2022. Det fremgår, at kravet om forbedring af den strukturelle saldo
indebærer, at Rumænien skal sikre en nettoudgiftsvækst
6
på højst 8,2 pct. i 2020,
5,5 pct. i 2021 og 5,5 pct. i 2022.
Derudover anbefales Rumænien at specificere og gennemføre konkrete tiltag, som
skal korrigere det uforholdsmæssigt store underskud i 2022, hvilket skal ske på en
måde, som bedst muligt understøtter
økonomisk
vækst. Rumænien skal 15. sep-
tember 2020 rapportere om sine gennemførte tiltag mhp. at nå målene.
Tabel 1
Udvalgte nøgletal for de offentlige finanser
Pct. af BNP
Faktisk saldo
- Krav i henstilling
Strukturel saldo
Ændring i strukturel saldo
- Krav i henstilling
Nettoudgiftsvækst
- Krav i henstilling
MTO
Bruttogæld
2018
-2,9
-
-2,8
-
-
-
-
-1,0
34,7
2019
-4,0
-
-3,9
-1,1
-
13,2
-
-1,0
35,7
2020
-4,9
Mindst -3,6
-4,9
-1,0
Mindst 0,5
12,9
Højst 8,2
-1,0
37,8
2021
-6,9
Mindst -3,4
-6,8
-1,9
Mindst 0,8
13,7
Højst 5,5
-1,0
41,9
2022
-7,7
Mindst -2,8
-7,6
-0,8
Mindst 0,8
10,3
Højst 5,5
-1,0
46,6
Kilde: Kommissionens 126.3-rapport om Rumænien, 14. februar 2020, COM(2020) 68
6
Nettoudgiftskravet i EDP-henstillingen sætter et benchmark for væksten i et konkret mål for de offentlige
udgifter (bl.a. justeret for renteudgifter og konjunkturbetingede ledighedsudgifter), som er kalibreret med hen-
stillingens krav til forbedring af den faktiske og den strukturelle saldo. Hvis et land gennemfører diskretionære
tiltag, som øger indtægterne (fx indførelse af eller stigning i konkrete skatter), kan udgifterne øges yderligere og
fortsat være forenelige med tilpasningen i struktursaldoen og den faktiske saldo.
FIU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 132: Samlenotat vedr. ECOFIN 17. marts 2020, fra finansministeren
Side 15 af 15
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene generelt, herunder
efterlevelse af landenes henstillinger og dermed lavere underskud, gæld og renter,
vil understøtte stabilitet, vækst og beskæftigelse i EU.
Andre EU-landes sikring af sunde og holdbare offentlige finanser har således posi-
tive effekter på den samlede
økonomiske
udvikling i Europa og dermed Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene er generelt enige i Kommissionens vurdering af, at Rumænien ikke
efterlever reglerne for det faktiske underskud i Stabilitets- og Vækstpagten. EU-
landene ventes derfor at støtte Kommissionens forslag til en EDP-henstilling med
de konkrete stramningskrav og tidsfrister.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægger man vægt på, at EU-landene lever op til EU’s fælles regler
om finanspolitik, således at der sikres en sund
økonomisk
udvikling til gavn for
vækst og beskæftigelse i de enkelte lande og i EU som helhed. Det væsentligste
overordnede hensyn hermed er at forebygge nye gældskriser og skadevirkningerne
heraf for beskæftigelse og velfærd.
Fra dansk side kan man støtte Kommissionens vurderinger og forslag om en henstilling til Ru-
mænien.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.