Notat
Skriftlig opfølgning på samråd i FIU om ØR august 2019
Til samrådet i Finansudvalget d. 27 august om Økonomisk Redegørelse, august
2019 lovede Finansministeren at sende skriftlige svar på nedenstående spørgsmål.
1. Hvilket oliepris-scenarie og forudsætninger om produktionsmængde mv.
ligger bag skønnet for Nordsøindtægter på kort og langt sigt? Hvad er
virkningen hvis IEAs ”New Policies”-scenarie erstattes med deres ”Sustai-
nable Development”-scenarie?
2. Hvordan kommer FM frem til sit skøn for PAL-indtægter og hvorfor er
afvigelserne så store fra gang til gang?
3. Hvorfor er 2020 ikke med i opgørelsen af det finanspolitiske råderum i
august-publikationen, og er det en praksis-ændring i forhold til tidligere?
Svar
08. oktober 2019
1. Hvilket olieprisscenarie og forudsætninger om produktionsmængde mv. ligger bag skønnet for
Nordsøindtægterne på kort og lang sigt? Hvad er virkningen, hvis ”New Policies”-scenariet
erstattes med deres ”Sustainable Development”-scenarie.
Fremskrivningen af olieprisen i Økonomisk Redegørelse, der ligger til grund for
skønnet for Nordsøindtægterne, baseres som vanligt dels på det Internationale
Energiagenturs (IEA’s) centrale olieprisscenarie (”New Policies Scenario”, NPS),
dels den seneste tids udvikling i markedsforventningerne til olieprisen (futurespri-
ser).
Ud over NPS udarbejder IEA et scenarie for olieprisen, hvor Paris-aftalens mål
bliver opfyldt.
Dette kaldes ”Sustainable Development Scenario” (SDS). I SDS er
olieprisen lavere, hvorfor statens forventede indtægter fra Nordsøaktiviteterne er
lavere. Der henvises til svar på EFK spørgsmål nr. 3 (alm. del) af 5. oktober 2018
for en uddybende beskrivelse af Finansministeriets principper og metode vedrø-
rende den fremadrettede prisudvikling på olie og gas.
Figur 1 præsenterer de to prisscenarier frem mod 2050, mens figur 2 viser de
skønnede indtægter fra Nordsøen, når de hver især lægges til grund. Den årlige
virkning af at lægge SDS til grund i stedet for NPS skønnes at stige frem mod
2035, hvor forudsætningerne inkl. SDS-scenariet vil indebære et strukturelt min-
dreprovenu på omtrent 0,2 pct. af BNP. Herefter aftager forskellen frem mod
2050, hvor produktionen i Nordsøen forudsættes at være ophørt i begge scenarier.
Den varige virkning skønnes til omtrent ¾ mia. kr.