København, den 22. juni 2020
Færøudvalget
Folketinget
Færøudvalget har anmodet om at drøfte følgende spørgsmål A i et kommende Sam
råd:
“Statsministeren meddelte 13. Maj, at der i den kommende folketingssamling vil
blive fremlagt et forslag om, at Danmarks politik i forhold til cybersikkerhed skal
skærpes, ved at telekommunikation skal defineres som kritisk infrastruktur og der
med o men sikkerhedspolitisk Statsministeren meddelte 13. maj, at der i den kom
mende folketingssamling vil blive fremlagt et forslag om, at Danmarks politik i for
hold til cybersikkerhed skal skærpes, ved at telekommunikation skal defineres som
kritisk infrastruktur og dermed som en sikkerhedspolitisk sag. Spørgeren er enig i,
at dette er et nødvendigt skridt. Men det er en markant kursændring forhold til den
hidtidige linje, hvor man fra regeringens side f.eks. ikke har haft nogen holdning til,
hvilken udbyder af udstyr til telekommunikation danske selskaber har valgt. Mens
erhverv er et område, som er overtaget af det færøske hjemmestyre, er sikkerheds-
politisk et fællesområde for hele riget. Derfor kan regeringens bebudede kursæn
dring både få konkret betydning internt på Færøerne potentielt også med økono
miske konsekvenser og for forholdet mellem Færøerne og Danmark. Statsministe
ren bedes i den forbindelse redegøre for følgende spørgsmål:
1. Hvad er de konkrete årsager til, at regeringen vil skærpe Danmarks politik i for
hold til cybersikkerhed, som det blev meddelt i Berlingske Tidende den 13. maj?
2. Statsministeren har været i dialog med lagmanden, og de er nået til enighed om
de bebudede ændringer, men det er lagtinget, der har det sidste ord. Vil de kom
mende regler være gældende for Færøerne, såfremt Færøernes Lagting beslutter sig
for ikke at tilslutte sig dem?
3. Handels- og telekommunikationsområderne er hjemtagne sagsområder på Færø
erne, og det er derfor Færøerne, der i nugældende ordning skal træffe alle afgørel
ser, f.eks. om valg af udbyder til at udbygge 5G-infrastrukturen. Hvem skal træffe
disse afgørelser, når den bebudede nye ordning er sat i kraft?
4. Der er faste procedurer for, hvordan Færøerne kan overtage et område, som lig
ger under de danske myndigheder. Et forslag herom skal til lovbehandling i både
Folketinget og Lagtinget med hjemmel i lagtinglov nr.
578
af 24. juni 2005 om de
—
—