Færøudvalget 2019-20
FÆU Alm.del Bilag 2
Offentligt
2101172_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 18 endeligt svar på spørgsmål 4
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. oktober stillet følgende spørgsmål nr. 4 (L
18), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria Velas-
quez.
Spørgsmål nr. 4:
”Det
er i dag op til den enkelte borger, der søger kontanthjælp at dokumentere, at
vedkommende lever op til opholdskravet på 9 år inden for de seneste 10 år jf. § 11,
stk. 3 og § 11, stk. 11 i lov om aktiv socialpolitik. Den eksisterende lovgivning
rammer især hjemløse, herunder grønlændere og færinger, der ikke er i stand til at
dokumentere, at de har opholdt sig i Rigsfællesskabet i 9 år inden for de seneste 10
år. Lovgivningen udgør en alvorlig grænsehindring for tilflyttere til Danmark fra
Grønland og Færøerne, der risikerer, at integrationsydelsen er den eneste forsørgel-
sesydelse, de kan få, når de flytter til Danmark.
Vil ministeren på den baggrund ændre lovgivningen og fjerne den omvendte bevis-
byrde, så det ikke er den enkelte borger, der skal dokumentere, at han eller hun op-
fylder opholdskravet på 9 år inden for de seneste 10 år, men at det i stedet er kom-
munen, der skal dokumentere, at borgeren ikke opfylder opholdskravet?
Svar:
Spørgsmålet handler om de generelle regler for krav til dokumentation for opfyl-
delse af opholdskravet for ret til kontanthjælp. Jeg kan derfor henvise til min kol-
lega udlændinge- og integrationsminister Mattias Tesfayes besvarelse af SOU alm.
del spm. nr. 14, som er oversendt til Folketinget d. 4. november 2019,
jf. vedlagte.
5. november 2019
J.nr.
2019 - 3990
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
FÆU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 2: L 18 Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og ligningsloven. (Lettelse af grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.
2101172_0002.png
Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 18 endeligt svar på spørgsmål 4
Offentligt
Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
SOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 14
Offentligt
Ministeren
Social- og Indenrigsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Social- og Indenrigsudvalget har den 7. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
14 (alm. del) efter ønske fra Pernille Skipper (EL) til udlændinge- og integrations-
ministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 14:
”Vil i istere ko
e tere på debati dlægget: ”Opholdskravet for ko ta thjælp
ra
er de hje løse”, Ja
Sjurse , bragt på
information.dk, den 4. oktober
2019, og er ministeren villig til at se på, om loven eller lovens vejledning skal revi-
deres for at sikre, at loven administreres i overensstemmelse med intentionen om
ikke at ramme hjemløse borger?”
Svar:
Jeg er meget enig med Jann Sjursen i, at hjemløse, der uafbrudt har opholdt sig
her i landet i de seneste mange år, er berettiget til kontanthjælp på lige fod med
alle andre fastboende. Sådan er reglerne også indrettet.
I korthed betyder opholdskravet, at retten til uddannelseshjælp eller kontant-
hjælp er betinget af, at personen lovligt har opholdt sig her i riget i sammenlagt 9
år inden for de seneste 10 år. I beregningen af opholdstiden indgår perioder, hvor
personen har haft folkeregisteradresse her i riget, medmindre særlige grunde
fører til et andet resultat. Ophold i udlandet i perioder på sammenlagt højst 2
måneder pr. kalenderår i forbindelse med ferie, studierejser, tjeneste- og forret-
ningsrejser m.v. ligestilles med ophold her i riget, hvis personen har beholdt sin
bopæl her i riget.
Det fremgår af § 11, stk. 11, i lov om aktiv socialpolitik, at kommunen træffer af-
gørelse om retten til integrationsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp, og
at ansøgeren har pligt til at bidrage med oplysninger, der er nødvendige for at
afgøre, hvilken hjælp ansøgeren er berettiget til. Kan personen ikke dokumentere,
at opholdskravet er opfyldt, yder kommunen integrationsydelse, jf. § 11, stk. 11,
3. pkt.
Hovedprincippet er, at det er myndigheden, der har ansvaret for, at sager, der
behandles efter lov om aktiv socialpolitik, er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at
4. november 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Integrationskontor
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 14773
1046151
Side
1/2
FÆU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 2: L 18 Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og ligningsloven. (Lettelse af grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.
myndigheden kan træffe afgørelse. I praksis kan det i nogle tilfælde være vanske-
ligt for en kommune at påvise, hvor ansøger, f.eks. en hjemløs person, har op-
holdt sig i de seneste 10 år. På den baggrund er det fastlagt i loven, at det påhviler
ansøgeren at skaffe de nødvendige oplysninger. Kan eller ønsker den pågældende
ikke at efterkomme kommunens forlangende, eller viser dokumentationen ikke
med tilstrækkelig sikkerhed, at den pågældende opfylder betingelserne for at
modtage kontanthjælp, udbetaler kommunen integrationsydelse.
Kommunen skal foretage en konkret og individuel vurdering af, hvorvidt en per-
son opfylder opholdskravet, og kommunerne har mulighed for
og vil i nogle
tilfælde være forpligtet til
at lægge vægt på andet end cpr-registrering f.eks. i
den situation, hvor borgeren ikke har været cpr-registreret. Kommunen kan i for-
bindelse med vurderingen af, hvor en person har opholdt sig, anmode om anden
dokumentation f.eks. i form af ATP-oplysninger, SE-registrering, bankoplysninger
og andet. Samtidig har kommunen mulighed for at hente anden dokumentation
fra ansøgeren, der kan dokumentere, at vedkommende lever op til opholdskravet.
Hensynet er netop, at der ikke må være persongrupper, der pga. vanskeligheder
ved at fremlægge en specifik dokumentation fra fx cpr-registret på forhånd afskæ-
res fra muligheden for at dokumentere, at de lever op til opholdskravet.
Ombudsmanden har således også i en sag om lovens dokumentationskrav i for-
hold til en hjemløs person, (FOB 2018-31), udtalt, at
” y digheder e i deres ad-
ministration af det foreliggende regelsæt i relevant omfang må tage højde for de
særlige bevisspørgsmål, der kan opstå i forhold til hjemløse personer, således at
disse personer ikke på forhånd afskæres fra at fremlægge de former for mulig
doku e tatio , der i deres livssituatio er ulig.”
Jeg anerkender fuldt ud, at kommunernes konkrete og individuelle vurdering i
praksis kan være vanskelig i særlige sager, hvor de mest almindelige former for
dokumentation af opholdet i Danmark umiddelbart kan være svære at afdække.
Jeg har samtidig, herunder i lyset af den nævnte ombudsmandsudtalelse, fuld
tillid til at kommunerne inden for de nuværende regler kan finde den rette balan-
ce mellem hensynet til den enkelte borgers særlige livssituation, herunder udsatte
borgere som f.eks. hjemløse, og hensynet til kravet om dokumentation af ophold i
Danmark ved udbetaling af kontanthjælp.
Mattias Tesfaye
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
2/2