Færøudvalget 2019-20
FÆU Alm.del Bilag 2
Offentligt
2097551_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 18 endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Aaja Chemnitz Larsen (IA)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
1 (L 18
bilag ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja
Chemnitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 1:
”Det
fremgår af lovforslaget, at 75 pct. af førtidspensionisterne, som flytter fra
Grønland til Danmark hvert år, modtager den højeste sats af førtidspension, og at
de kun vil kunne modtage førtidspension i en meget begrænset periode, dvs. ikke
op til 12 måneder. Det Grønlandske Hus i Odense og i Aalborg påpeger, at
kommunale sagsbehandling i forhold til førtidspension kan tage længere end et år.
Dette kan stille de grønlandske førtidspensionister i en meget usikker økonomisk
situation.
Vil ministeren på den baggrund redegøre for, hvilken ydelse de grønlandske
førtidspensionister i givet fald vil få, hvis sagsbehandlingen trækker ud?”
Svar:
Lovforslag L 18 indeholder forslag om, at pensionister, der er tilkendt højeste før-
tidspension på Færøerne eller i Grønland, uden ansøgning og uden arbejdsevnevur-
dering skal kunne overgå til førtidspension ved flytning til Danmark. Det vil be-
tyde, at der hurtigt kan tilkendes førtidspension.
En person, der er tilkendt højeste førtidspension i Grønland, forventes efter lov-
forslaget at kunne overgå til dansk førtidspension efter en kortere sagsbehandlings-
tid, hvor den danske kommunen alene skal sikre, at der foreligger dokumentation
for ret til højeste førtidspension fra Grønland, at de almindelige betingelser for ret
til dansk pension er opfyldt, og hvorvidt der efter danske regler er optjent ret til
fuld dansk førtidspension. Personen vil, såfremt betingelserne er opfyldt, få ret til
at få udbetalt dansk førtidspension med tilbagevirkende kraft fra tilflytningstids-
punktet til Danmark.
Med dette lovforslag vil en person, der er tilkendt højeste førtidspension i Grøn-
land, ved flytning til Danmark - i modsætning til efter gældende regler
automa-
tisk overgå til dansk førtidspension, og vil dermed kunne modtage førtidspension
umiddelbart efter tilflytningen.
31. oktober 2019
J.nr.
19/15596
FÆU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 2: L 18 Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og ligningsloven. (Lettelse af grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.
Hvis der på grund af særlige forhold ikke umiddelbart efter tilflytningen kan udbe-
tales dansk førtidspension til den pågældende, har vedkommende mulighed for at
modtage kontanthjælp, hvis betingelserne herfor er opfyldt. En eventuel udbetalt
kontanthjælp for samme periode vil blive fradraget, når førtidspensionen efterbeta-
les.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
2
FÆU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 2: L 18 Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og ligningsloven. (Lettelse af grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.
2097551_0003.png
Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 18 endeligt svar på spørgsmål 2
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
2 (L 18
bilag ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja
Chemnitz Larsen (IA). [email protected]
31. oktober 2019
Spørgsmål nr. 2:
”I
høringssvarene til lovforslaget peger handicaporganisationen Tilioq på nogle
bekymringer i relation til rettigheder for personer med handicap. I lovforslaget
reguleres det tilkendte pensionsbeløb efter en eventuel partners årlige samlede
indkomst. Da personer med handicap kan være uarbejdsdygtige, kan de dermed
blive gjort økonomisk afhængige af en partner, hvilket strider imod
handicapkonventionens artikel 28 om retten til et liv med social tryghed. Ydermere
understreger Tilioq, at førtidspension for handicappede bør tilkendes fra
ansøgningsdato, da lange sagsbehandlingstider ligeledes strider imod fornævnte
konvention.
Er ministeren på baggrund af høringssvaret åben for at lovforslagets endelig
version tager højde for ovennævnte bekymringer og dermed overholder
handicapkonventionen?”
Svar:
Lovforslag L 18 er en udmøntning af aftalen mellem Færøerne, Grønland og Dan-
mark om at arbejde for at lette grænsehindringer for førtidspensionister, der flytter
inden for rigsfællesskabet. Aftalen indeholder tre initiativer, der skal implemente-
res i hver rigsdels lovgivning. Med L 18 ændres de danske regler i overensstem-
melse med aftalen.
Spørgeren henviser til høringssvar fra handicaporganisationen Tilioq. Høringssva-
ret fra handicaporganisationen Tilioq omhandler det grønlandske forslag om æn-
dring af Inatsisartutlov om førtidspension.
Jeg kan supplerende oplyse, at
Danmark har ratificeret FN’s Handicapkonvention.
Dermed er Danmark pålagt at indrette sin lovgivning og administrative praksis så-
ledes, at Handicapkonventionens krav opfyldes. Jeg mener derfor ikke, at der kan
være tvivl om, at de gældende regler allerede
opfylder kravene i FN’s
Handicap-
konvention.
J.nr.
19/15596
FÆU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 2: L 18 Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og ligningsloven. (Lettelse af grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
2
FÆU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 2: L 18 Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og ligningsloven. (Lettelse af grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.
2097551_0005.png
Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 18 endeligt svar på spørgsmål 3
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Aaja Chemnitz Larsen (IA)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
3 (L 18
bilag ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja
Chemnitz Larsen (IA).
Spørgsmål nr. 3:
”Lovforslaget sikrer, at førtidspensionister i alle rigsdele sikres bedre vilkår ved
flytning mellem rigsdelene og dermed får sikret et basalt indkomstniveau.
Erfaringer viser, at mange borgere fra Grønland har svært ved at modtage hjælp
fra det offentlige ved flytning fra Grønland til Danmark, hvilket sætter dem i en
sårbar situation.
Hvordan forholder ministeren sig til muligheden for, at etablere en lignende
ordning for borgere i Rigsfællesskabet, der modtager hhv. offentlig hjælp,
sygedagpenge og lign. offentlige ydelser i Grønland?”
31. oktober 2019
J.nr.
19/15596
Svar:
Lovforslag L 18 er fremsat på baggrund af udmøntning af aftalen mellem
Færøerne, Grønland og Danmark om at arbejde for at lette grænsehindringer for
førtidspensionister, der flytter inden for rigsfællesskabet med tre initiativer, der
skal implementeres i hver rigsdels lovgivning. De tre initiativer er udarbejdet på
baggrund af konklusionerne i Rapport om kortlægning af pensionsreglerne på
Færøerne, i Grønland og Danmark fra 2016.
Baggrunden for kortlægningen var, at førtidspensionister er en særlig udsat gruppe,
der ofte har været igennem en langvarig sagsbehandling om tilkendelse af
førtidspension. Hver rigsdel har sin lovgivning for folkepension og førtidspension,
men kortlægningen af pensionsreglerne viste, at betingelserne for tilkendelse af
førtidspension er sammenlignelige.
I forbindelse med vedtagelsen af beslutningsforslag B 34 den 13. maj 2014, blev
der i rigsfællesskabet udarbejdet en liste over grænsehindringer inden for
rigsfællesskabet. Jeg kan oplyse, at de på listen nævnte grænsehindringer på
Beskæftigelsesministeriets område, der afhænger af en løsning fra dansk side, er
løst med en vedtagelse af L 18.
FÆU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 2: L 18 Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og ligningsloven. (Lettelse af grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
2