EU-note
Til orientering af Europaudvalget
EU-institutionernes arbejde med konsekvensanalyser
Sammenfatning
Med henblik på at fremme evidensbaseret lovgivning arbejder Kommissi-
onen målrettet med konsekvensanalyser. Siden 2016 har hovedreglen
været, at Kommissionen skal dokumentere konsekvenserne af alle initiati-
ver, der fremgår af arbejdsprogrammet. 68 pct. af initiativerne i arbejds-
programmet for 2018 blev ledsaget af en konsekvensanalyse.
I løbet af lovgivningsprocessen foretages der dog ofte substantielle æn-
dringer af Kommissionens forslag. Det betyder, at Kommissionens konse-
kvensanalyser ikke altid er dækkende for det endelige resultat.
Europa-Parlamentet har arbejdet med at foretage konsekvensanalyser af
substantielle ændringsforslag. Til dato har Europa-Parlamentet udarbej-
det otte konsekvensanalyser af i alt 42 substantielle ændringsforslag. Rå-
det har siden 1. januar 2018 ligeledes haft muligheden herfor, men har
endnu ikke udarbejdet konsekvensanalyser.
Folketingets Europaudvalg har en naturlig interesse i, at der tages højde
for konsekvenserne af EU-initiativer, herunder særligt for danske interes-
senter. Udvalget er dog udfordret af, at der i Rådet allerede meget tidligt i
processen skal anmodes om supplerende konsekvensanalyser af sub-
stantielle ændringsforslag, hvis en sådan skal udarbejdes
”uden
at for-
sinke lovgivningsprocessen unødigt”,
jævnfør Rådets retningslinjer.
Dok.dato
9. december 2019
Det Internationale
Sekretariat
Mathias Grønbek
Lydholm
EU-konsulent
Konsekvensanalyser og deres bidrag til EU’s lovgivningsarbejde
I 2002 begyndte Kommissionen at præsentere egentlige konsekvensanalyser
i forbindelse med præsentationen af initiativer. Med den interinstitutionelle af-
tale om bedre lovgivning fra 2016 blev arbejdet yderligere konkretiseret og
Side 1 | 7