Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del EU-note E 16
Offentligt
2225463_0001.png
EU-note
Til orientering af Europaudvalget
Rådets 18-måneders program
forventningerne til det
tyske, portugisiske og slovenske trioformandskab
Sammenfatning: Overordnede prioriteter i trioformandskabspro-
grammet
Den netop tiltrådte trio af rådsformandskaber bestående af Tyskland, Por-
tugal og Slovenien forventer at have fokus på genopretning efter covid-
19-krisen. Med henblik på dette vil trioen fokusere på at implementere
Det Europæiske Råds strategiske dagsorden:
-
Beskyttelse af borgere og frihedsrettighederne
-
Udviklingen af vores økonomiske fundament: Fremtidens euro-
pæiske model
-
Opbygningen af et klimaneutralt, grønt, retfærdigt og socialt Eu-
ropa
-
Fremme af Europas interesser og værdier i verden
Trioformandskabsprogrammet giver et overordnet billede af, hvilke lovgiv-
ningsforslag der vil blive prioriteret de kommende 18 måneder.
Programmet har primært karakter af et planlægningsinstrument, men in-
deholder dog også enkelte politiske rettesnore og nyheder. Det gælder
f.eks. et stort fokus på en styrkelse af den europæiske industri med hen-
blik på at gøre EU uafhængig af produktion i andre dele af verden og på
sundhedsområdet, hvor der lanceres en idé om fælles behandlingsfacili-
teter for medlemslande, der skulle ønske dette.
Dok.dato
9. juli 2020
Det Internationale
Sekretariat
Mathias Grønbek
Lydholm
EU-konsulent
Med Lissabontraktaten blev trioformandskaber for Rådet indført. Triofor-
mandskaberne består af tre på hinanden følgende rådsformandskaber. Trio-
formandskabet har til formål at sikre en bedre koordination af Rådets arbejde
på tværs af de skiftende formandskaber.
Side 1 | 7
EU-note - 2019-20 - E 16: Rådets 18-måneders program – forventningerne til det tyske, portugisiske og slovenske trioformandskab
2225463_0002.png
Fra d. 1. juli består det nye trioformandskab af Tyskland, Portugal og Slove-
nien og dækker perioden fra 1. juli 2020 frem til udgangen af 2021.
Fakta: Nuværende og kommende trioformandskaber
Efteråret 2020
udgangen af 2021: Tyskland, Portugal og Slovenien.
Start 2022
foråret 2023: Frankrig, Tjekkiet og Sverige.
Efteråret 2023
udgangen af 2024: Spanien, Belgien og Ungarn.
Start 2025
foråret 2026: Polen, Danmark og Cypern.
Efteråret 2026
udgangen af 2027: Irland, Litauen og Grækenland.
Start 2028
foråret 2029: Italien, Letland og Luxembourg.
Efteråret 2029
udgangen af 2030: Nederlandene, Slovakiet, Malta.
Med et nyt trioformandskabs tiltrædelse udarbejdes et trioformandskabspro-
gram. Programmet erstatter ikke de nationale formandskabsprogrammer, der
fortsat indeholder de enkelte formandskabers politiske prioriteter. Triofor-
mandskabsprogrammet udgør i stedet et planlægningsinstrument, der kan
give et overblik over hvilke sager, der forventes at være højt på dagsordenen
i de 18 måneder trioformandskabet varer.
Fakta: De mange formandskabsprogrammer og prioriteter
På grund af EU’s institutionelle opbygning er der en hel række for-
skellige formandskabsprogrammer og prioriteter. Overordnet kan der
skelnes mellem:
-
Formandskabsprogrammet
for det 6 måneder lange rote-
rende formandskab for
Rådet.
Programmet for det tyske for-
mandskab (efteråret 2020) kan findes
her.
-
Trioformandskabsprogrammet
for en gruppe af tre rote-
rende formandskaber for
Rådet.
-
Den strategiske dagsorden,
der udgør
Det Europæiske
Råds
(dvs. stats- og regeringschefernes) politiske prioriteter
for en femårige periode og forventningerne til Kommissionen
(her).
-
Kommissionens strategiske prioriteter
for den femårige
embedsperiode er kommissionsformandens fortolkning af de
forventninger, som udstikkes fra Det Europæiske Råd (den
strategiske dagsorden) og Europa-Parlamentet (her).
-
Kommissionens arbejdsprogram
indeholder de forslag
mv. Kommissionen forventes at fremsætte det år (her).
Europa-Parlamentet forsøgte efter valget til Europa-Parlamentet i
2019 at opnå et flertal bag et politisk program, der indeholdt Europa-
Side 2 | 7
EU-note - 2019-20 - E 16: Rådets 18-måneders program – forventningerne til det tyske, portugisiske og slovenske trioformandskab
2225463_0003.png
Parlamentets forventninger til den nye Kommission (på linje med Det
Europæiske Råds strategiske dagsorden). Det lykkedes dog ikke de
største partier i Europa-Parlamentet at nå til enighed om et sådant
program.
Et trioformandskabsprogram i covid-19s tegn
Trioformandskabets program for de kommende 18 måneder (kan læses
her).
Programmet suppleres af foreløbige dagsordener for rådsmøderne under
tysk formandskab (kan findes
her
kun engelsk).
Den politiske kontekst og de overordnede prioriteter
Trioformandskabet forventes præget af håndteringen af covid-19-krisen, her-
under særligt de økonomiske efterdønninger. Den økonomiske genrejsning
skal fremme bæredygtig vækst, der integrerer den grønne og digitale omstil-
ling. Det indre marked skal genskabes og styrkes blandt andet ved at sikre
Europas
såkaldte ”strategiske
uafhængighed”
1
.
Krisens sociale konsekvenser vil ligeledes være i fokus og vil blandt andet
skulle behandles på et socialt topmøde i Portugal i maj 2021.
I tillæg til håndteringen af covid-19-krisen forventes der fokus på konferencen
om EU’s fremtid, forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme for 2021
2027, det fremtidige forhold til Storbritannien og implementeringen af Kom-
missionens justerede arbejdsprogram for 2020.
Det konkrete lovgivningsarbejde
Essensen af arbejdsprogrammet ligger i de indikationer det giver vedrørende
de ventede lovgivningsmæssige prioriteter. I programmet oplistes fire hoved-
områder:
Beskyttelse af borgere og frihedsrettighederne.
Udviklingen af vores økonomiske fundament: Fremtidens europæi-
ske model.
1
Med strategisk uafhængighed (og økonomisk uafhængig) eller suverænitet hentydes til ønsket
fra særligt Tyskland og Frankrig om, at EU i højere grad skal sikre, at man ikke er afhængig af
produktion i andre dele af verden, og at man således kan have behov for på forskellig vis at fa-
vorisere europæisk industri. Det kan være i forhold til i højere grad at skærme europæiske virk-
somheder fra uretfærdig konkurrence fra tredjelandes virksomheder, der f.eks. har lettere ad-
gang til statsstøtte. Og det kan være i form af lempeligere konkurrenceregler, der tillader større
europæiske virksomheder i det indre marked uden at der komme problemer med konkurrence-
reglerne.
Side 3 | 7
EU-note - 2019-20 - E 16: Rådets 18-måneders program – forventningerne til det tyske, portugisiske og slovenske trioformandskab
2225463_0004.png
Opbygningen af et klimaneutralt, grønt, retfærdigt og socialt Europa.
Fremme af Europas interesser og værdier i verden.
I det efterfølgende fremhæves de primære lovgivningsmæssige prioriteter un-
der de tre første overskrifter.
Fremme af Europas interesser og værdier i ver-
den
gennemgås ikke, idet området primært har karakter af ikke-lovgivning og
fordi den højtstående udenrigsrepræsentant
og ikke trioformandskabet
vil
være styrende for dagsordenen på området.
Beskyttelse af borgere og frihedsrettighederne
Under denne overskrift forventes der i lovgivningsarbejdet blandt andet fokus
på:
Den europæiske handlingsplan for demokrati, der primært ventes at
vedrøre den eksterne dimension
altså hvorledes EU kan bidrage til
at sikre menneskerettigheder og demokrati uden for EU.
Gennemførelse af charteret om grundlæggende rettigheder og EU’s
tiltrædelse til den europæiske menneskerettighedskonvention.
Den europæiske retsstatsmekanisme, der skal skabe en dialog
blandt medlemsstaterne om overholdelsen af retsstatsprincippet. Der
er tale om en ny mekanisme, hvor alle medlemsstater vil blive udsat
for en vurdering fra Kommissionens side. Trioformandskabet lægger
op til en omfattende proces i Rådet herom.
Ligestilling, herunder Kommissionens nye ligestillingsstrategi (2020-
2025) og bindende foranstaltninger vedrørende gennemsigtighed i
løn.
Respekt for borgernes rettigheder i forbindelse med den digitale om-
stilling, blandt andet i lyset af Kommissionens hvidbog om kunstig in-
telligens. Fra Kommissionens side lægges der op til en særlig euro-
pæisk tilgang til data og kunstig intelligens, hvor fokus skal være på,
hvorledes borgeren kan drage fordel heraf.
Forbedring af cybersikkerhed særligt i forbindelse med finansielle tje-
nester for derigennem at øge sektorens robusthed, revisionen af di-
rektivet om net- og informationssikkerhed (NiS-direktivet) og et obli-
gatorisk minimumsniveau for informationsteknologisk sikkerhed for
udstyr, der er forbundet til internettet.
En ny pagt om migration, der skal sikre en omfattende, permanent og
forudsigelig migrationsløsning. Løsningen vil skulle omfatte en inten-
sivering af bekæmpelsen af ulovlig migration, menneskehandel og
menneskesmugling.
Side 4 | 7
EU-note - 2019-20 - E 16: Rådets 18-måneders program – forventningerne til det tyske, portugisiske og slovenske trioformandskab
2225463_0005.png
Schengensamarbejdet, herunder operationalisering af forordningen
om den europæiske grænse- og kystvagt, revision af Schengeneva-
lueringsmekanismen og genopretning af et fuldt ud fungerende
Schengenområde.
En ny EU-strategi for sikkerhedsunionen, herunder styrkelse af politi-
og toldsamarbejdet og det retlige samarbejde i straffe- og civilsager.
Europolforordningen skal udsættes for en målrettet omarbejdning.
I tillæg hertil vil trioen blandt andet fokusere på overholdelsen af EU’s grund-
læggende værdier, herunder retsstatsprincippet. Det bemærkes, at det af de
foreløbige dagsordener for møder i Rådet for Almindelige Anliggender under
det tyske formandskab fremgår, at forskellige aspekter af retsstatsprincippet,
herunder art. 7, stk. 1-procedurerne vedrørende Polen og Ungarn, forventes
drøftet på alle efterårets møder.
Udviklingen af vores økonomiske fundament: Fremtidens europæiske
model
Under denne overskrift forventes der i lovgivningsarbejdet blandt andet fokus
på:
Fuld genopretning af det indre marked, herunder fjernelse af de re-
sterende uberettigede hindringer blandt andet for tjenesteydelser og
sikring af effektiv håndhævelse af reglerne.
Videreudvikling af Kommissionens strategi for små og mellemstore
virksomheder (SMV’er).
Fremme af europæisk økonomisk suverænitet (se fodnote 1 ovenfor)
blandt andet gennem en ambitiøs industripolitik og en evaluering af
konkurrencereglerne.
En effektiv og fleksibel samhørighedspolitik, der dækker alle regioner
og støtter deres konkurrenceevne og genopretningen efter covid-19-
krisen.
Uddybning af Den Økonomiske og Monetære Union, herunder gen-
nem revisionen af MiFID II
2
og MiFIR, benchmarkforordningen og
Basel III-reformerne, samt styrkelse af bank- og kapitalmarkedsunio-
nen. Yderligere vil der være fokus på styrkelse af euroens internatio-
nale rolle og en eventuel revision af reglerne om kapitalkrav for for-
sikringsselskaber og pensionskasser (Solvens II).
2
MiFID-direktivet har til formål er at styrke beskyttelsen af investorer og at øge konkurrence i
handlen med finansielle instrumenter på værdipapirmarkederne. Forkortelsen MiFID kommer
fra det engelske navn på direktivet, Markets in Financial Instruments Directive. MiFIR er en for-
kortelse for den relaterede forordning.
Side 5 | 7
EU-note - 2019-20 - E 16: Rådets 18-måneders program – forventningerne til det tyske, portugisiske og slovenske trioformandskab
2225463_0006.png
Digitalisering af den finansielle sektor blandt andet gennem forslaget
om kryptoaktiver
3
, finansielle tjenesteydelsers robusthed over for cy-
bertrusler, strategien for digital finans
4
og den integrerede europæi-
ske betalingsstrategi.
Bekæmpelse af hvidvaskning og terrorfinansiering bl.a. på baggrund
af Kommissionens handlingsplan fra maj 2020.
En ny strategi for bæredygtig finansiering, der skal sikre, at den fi-
nansielle sektor bidrager til opfyldelse af Parisaftalen. Strategien skal
supplere EU-taksonomien for bæredygtig finansiering.
Retfærdig beskatning, navnlig med hensyn til en effektiv minimums-
beskatning på det digitale område, og initiativerne under handlings-
planen til bekæmpelse af skatteunddragelse. Revision af tobaksaf-
giftsdirektivet og energibeskatningsdirektivet.
Gennemførelse af energiunionen, herunder offshore vindenergi, in-
novative brændstoffer, dekarbonisering af gassektoren og tilpasning
af den eksisterende forordning om transeuropæiske energinet (TEN-
E) med det formål at bidrage til målsætningen om europæisk klima-
neutralitet i 2050.
Digital omstilling, herunder særligt digitalisering af den offentlige for-
valtning. Styrkelse af EU’s digitale
suverænitet særligt vedrørende
kunstig intelligens.
Forbedring af forbrugerlovgivningen både generelt f.eks. for så vidt
angår produktsikkerhed, og i forbindelse med konkrete forslag, her-
under universalopladeren og revision af roamingforordningen.
Opbygningen af et klimaneutralt, grønt, retfærdigt og socialt Europa
Under denne overskrift forventes der i lovgivningsarbejdet blandt andet fokus
på:
Implementeringen af Kommissionens meddelelse om den europæi-
ske grønne pagt og investeringsplanen for et bæredygtigt Europa,
herunder den europæiske klimalov og klimatilpasningsstrategien.
Ny handlingsplan for den cirkulære økonomi.
Styrkelse af forbrugernes mulighed for at træffe grønne valg.
Den 8. miljøhandlingsprogram.
3
Initiativet er en reaktion på fremkomsten af kryptoaktiver som bitcoin og konsekvenserne af
disse nye teknologier for måden, hvorpå finansielle aktiver udstedes, udveksles, deles og tilgås.
Det omfatter afbødning af de risici, der er forbundet med kryptoaktiver (svig, cyberangreb og
markedsmanipulation).
Strategien vedrørende digital finans vedrører de konsekvenser, som nye teknologier ventes at
have på den finansielle industri. Strategien skal adressere, hvorledes disse nye teknologier
såsom mobilapplikationer, computerteknologi mv.
kan ændre branchen.
4
Side 6 | 7
EU-note - 2019-20 - E 16: Rådets 18-måneders program – forventningerne til det tyske, portugisiske og slovenske trioformandskab
2225463_0007.png
Mekanismen for en retfærdig omstilling og rettidig vedtagelse af fon-
den for retfærdig omstilling.
Gennemførelse af den europæiske søjle for sociale rettigheder for at
øge det generelle beskyttelsesniveau i medlemslandene (”opadgå-
ende konvergens) blandt andet gennem en EU-ramme for nationale
mindstelønninger, beskyttelse af jobs og indkomster i tilfælde af øko-
nomiske chok og adgang til social ydelse for alle arbejdstagere og
selvstændige.
Opfølgning på EU’s kræfthandlingsplan.
Lovgivning om lægemidler og medicinsk udstyr bør opgraderes
blandt andet med henblik på selvforsyning i EU.
Arbejde med fælles behandlingsfaciliteter mellem interesserede
lande.
Dette dokument er udarbejdet af Folketingets Administration til brug for med-
lemmer af Folketinget. Efter ønske fra Folketingets Præsidium understøtter
Folketingets Administration det parlamentariske arbejde i Folketinget, herun-
der lovgivningsarbejdet og den parlamentariske kontrol med regeringen ved at
yde upartisk faglig bistand til medlemmerne. Faglige noter udarbejdet af Fol-
ketingets Administration er i udgangspunktet offentligt tilgængelige.
Side 7 | 7