Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 990
Offentligt
2248759_0001.png
Den 18. september 2020
MFVM 128
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af artikel 25 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger
for så vidt angår specialmalinger (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har vedtaget en delegeret forordning om ændring af artikel 25 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af
stoffer og blandinger - for så vidt angår specialmalinger (delegeret retsakt). Specialmalinger er
malinger, der skræddersyes og fremstilles på salgsstedet for eksempel ved efterspørgsel på specifikke
farvetoner (eksempelvis i den lokale farvehandler). Ændringen af fastsætter mærkningskravene for
specialmalinger med hensyn til en ”unik formelidentifikator” (UFI). En UFI er en entydig kode, der
kæder de indberettede oplysninger om sammensætningen af en blanding sammen med en bestemt
blanding. Specialmalinger undtages for at skulle mærkes med en specifik UFI, som er knyttet til
indberetning af specialmalingens sammensætning. Specialmalinger skal i stedet for mærkes med
UFI’en for baseblandingen (udgangspunktet for specialmalingen) samt UFI’erne for eventuelle
tilsatte farlige blandinger (blandinger klassificeret som farlige på grund af deres effekter på
menneskers sundhed eller fysiske effekter), der er indeholdt i specialmalingen i en koncentration over
0,1 %, og som i sig selv er indberetningspligtige i henhold til bilag VIII i CLP-forordningen, og derfor
har en UFI. Det vil sige, at specialmalinger
kan være mærket med flere UFI’er. Hvis koncentrationen
af en blanding med en UFI overstiger 5% af specialmalingen, skal koncentrationen desuden
medtages i de supplerende oplysninger, der er angivet på etiketten for specialmalingen, da
blandinger i specialmalinger med en sådan koncentration med større sandsynlighed er relevante for
beredskabet i sundhedsmæssige nødsituationer. Giftlinjen vil stadig have mulighed for at indhente
relevant information om kemikalier i forbindelse med akut behandling af patienter. Det
sundhedsmæssige beredskab vil hovedsaligt være baseret på baseblandingens oplysninger, idet den
udgør den største procentdel af specialmalingen, og baseblandingens UFI er påsat specialmalingen.
Samtidig er der i dag ikke meddelt et betydeligt antal ulykker i forbindelse med maling i forhold til
andre blandinger. Beskyttelsesniveauet vil derfor være uændret, og det er derfor berettiget at tillade
en mere fleksibel tilgang. Den delegerede forordning vurderes generelt at opretholde
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod
udstedelsen af den delegerede forordning.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 990: Notat om delegeret retsakt om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger for så vidt angår specialmalinger
2248759_0002.png
Baggrund
Kommissionen har vedtaget en delegeret retsakt om ændring af artikel 25 i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og
blandinger for så vidt angår specialmalinger.
Den delegerede forordning er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i artikel 53c i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af
stoffer og blandinger (herefter CLP-forordningen), som ændret ved forordning 2019/1243. Den
delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse
inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning
fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med
absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Den delegerede retsakt er den 31. august 2020 af Rådet fremsendt til medlemsstaterne med frist den
30. september 2020 for eventuelle indsigelser.
Formål og indhold
I marts 2017 vedtog Kommissionen en tilpasning
1
til CLP-forordningen, i form af et nyt stykke 7 til
artikel 25 og tilføjelse af bilag VIII, med henblik på at harmonisere de oplysninger om visse farlige
stoffer, der skal indberettes til brug for sundhedsmæssigt beredskab i nødsituationer ved forgiftning
med kemikalier. Samtidig blev der
tilføjet krav til medtagelse af en ”unik formelidentifikator” (UFI) i
de supplerende oplysninger, der angives på etiketten for en farlig blanding. En UFI er en entydig kode,
der kæder de indberettede oplysninger om sammensætningen af en blanding sammen med en bestemt
blanding. En UFI oprettes ved indberetning, i henhold til bilag VIII, af blandingens sammensætning,
og blandingen skal være mærket med UFI’en, før den markedsføres. Efter vedtagelsen af bilag VIII har
det vist sig, at bilaget ikke er praktisk anvendeligt for gips, færdigblandet beton og cement,
brændstoffer og maling, hvor det er svært eller umuligt at kende den nøjagtige sammensætning af
blandinger, blandt andet hvor der anvendes råmaterialer med meget varierende eller ukendt
sammensætning og hvor det er umuligt at vide hvilke specialblandinger, der vil blive markedsført. En
anden særskilt delegeret forordning forbedrer den praktiske anvendelighed af bilag VIII ved at 1)
indføre konceptet ”udskiftelige komponentgrupper” (UKG), som gør det muligt
at gruppere identiske
komponenter ved indberetning, 2) gøre det muligt at indberette færdigblandet beton- og cement-
blandingen ved brug af standardformularer, 3) kunne henvise til sikkerhedsbladet for visse
brændstoffer, og 4) fritage specialmalinger for indberetningspligten i bilag VIII og kravet for at oprette
en UFI for specialmalingen.
Med nærværende delegerede forordning løses et problem i forhold til den praktiske anvendelighed af
artikel 25 i forhold til specialmalinger for så vidt angår mærkningskravene
med UFI’er. Specialmaling
defineres som en maling, der er skræddersyet og fremstillet i en begrænset mængde til en individuel
forbruger eller professionel bruger på salgsstedet (eksempelvis den lokale farvehandler) ved enten
toning eller farveblanding. Specialmaling kan derfor laves i et næsten ubegrænset antal forskellige
sammensætninger.
1
Kommissionens forordning (EU) 2017/542 af 22. marts 2017 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 990: Notat om delegeret retsakt om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger for så vidt angår specialmalinger
Overholdelse af de nuværende krav til beredskabet i sundhedsmæssige nødsituationer i artikel 25 ville
kræve, at foretagender, der fremstiller specialmalinger, skulle mærke specialmalingerne med en
specifik UFI, der er knyttet til en indberetning, i henhold til bilag VIII, af specialmalingens
sammensætning. Det betyder, at foretagenderne enten skulle oprette UFI’er for alle mulige
sammensætninger af specialmalingerne
på forhånd, eller oprette UFI’en for specialmalingen på stedet
ved fremstilling. Begge muligheder ville kræve indberetning af specialmalingens sammensætning før
UFI’en kan oprettes, og konsekvensen ville være indberetning af en uforholdsvis stor mængde
specialmalinger, som med stor sandsynlighed aldrig vil blive markedsført, eller udsættelse af
udlevering af specialmalingen på salgsstedet, indtil sammensætningen er indberettet og UFI’en
oprettet. Begge tilgange vil være en uforholdsmæssig stor administrativ byrde for industrien, navnlig
små og mellemstore virksomheder. Derfor undtages specialmalinger for mærkningskravet med en UFI
specifikt knyttet til specialmalingen, og det fastsættes, at UFI’erne for alle de tilsatte farlige blandinger
(eksempelvis tonerfarver) i specialmalingen ved fremstillingen skal angives på etiketten på
specialmalingen. Dette gælder for blandinger, der er indeholdt i specialmalingen i en koncentration
over 0,1%, og som i sig selv er indberetningspligtige i henhold til artikel 45 i CLP-forordningen. Hvis
koncentrationen af en blanding med en UFI overstiger 5% i specialmalingen, skal koncentrationen
desuden medtages i de supplerende oplysninger, der er angivet på etiketten for specialmalingen, da
blandinger i specialmalinger med en sådan koncentration med større sandsynlighed er relevante for
beredskabet i sundhedsmæssige nødsituationer. En specialmaling vil derfor være mærket med en UFI
for basemalingen (udgangsblandingen for specialmalingen) samt UFI’er for alle de tilsatte farlige
blandinger.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har fået forelagt den delegerede forordning.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en delegeret forordning, hvor bemyndigelsen til Kommissionen er fastsat i en allerede
vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at den delegerede forordning
er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forordningen er umiddelbart gældende i Danmark.
Konsekvenser
Kommissionens vedtagelse af den delegerede forordning har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Den delegerede forordning har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for
det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
Den delegerede forordning skønnes ikke at have
væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Kommissionens delegerede forordning forventes ikke at medføre væsentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Det har siden vedtagelsen af bilag VIII i 2017 været et
krav at oprette specifikke UFI-koder for blandinger, som er indberetningspligtige i overensstemmelse
med bilag VIII, og mærke blandingerne med disse. Med nærværende delegeret forordning ændres
kravet til, at specialmalinger skal mærkes med eksisterende UFI-koder for blandinger i
specialmalingen, der opfylder kriterierne i artikel 25, stk. 8, samt påføres koncentrationen af de
enkelte blandinger, hvis disse hver især overstiger 5%. Konsekvenserne anses derfor at være uændrede
i forhold til redegørelsen foretaget ved vedtagelsen af bilag VIII i 2017.
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 990: Notat om delegeret retsakt om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger for så vidt angår specialmalinger
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget, hvor der ikke er indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være kvalificeret flertal for den delegerede forordning blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens delegerede forordning, der har til formål at
løse et problem i forhold til den praktiske anvendelighed af artikel 25 i forhold til specialmalinger,
uden at der ændres på Giftlinjens mulighed for at indhente relevant information om kemikalier i
forbindelse med akut behandling af patienter. Det sundhedsmæssige beredskab vil hovedsaligt være
baseret på baseblandingens oplysninger, idet den udgør den største procentdel af specialmalingen, og
baseblandingens UFI er påsat specialmalingen. Samtidig er der i dag ikke meddelt et betydeligt antal
ulykker i forbindelse med maling i forhold til andre blandinger. Beskyttelsesniveauet vil derfor være
uændret, og det er derfor berettiget at tillade en mere fleksibel tilgang.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og
vil 8 dage fra oversendelsen af et notat herom til Folketinget lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4