Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 989
Offentligt
2248746_0001.png
Den 18. september 2020
MFVM 127
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008
om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger med
henblik på at forbedre den praktiske anvendelighed af oplysningskrav
vedrørende beredskab i sundhedsmæssige nødssituationer (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har vedtaget en delegeret forordning om ændring af bilag VIII i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af
stoffer og blandinger (delegeret retsakt). Hensigten er at forbedre den praktiske anvendelighed af de
oplysningskrav vedrørende beredskab i sundhedsmæssige nødssituationer for visse farlige stoffer,
der fremgår af bilaget. Bilag VIII har vist sig at være praktisk uanvendeligt for gips, færdigblandet
beton og cement, brændstoffer og maling, hvor den nøjagtige sammensætning af blandinger er
vanskelig at kende eller varierer. Den delegerede forordning forbedrer den praktiske anvendelighed
af bilag VIII ved at
1) indføre konceptet ”udskiftelige komponentgrupper” (UKG), som gør det muligt
at gruppere komponenter, der er forskellige, men toksikologisk tilstrækkelig ens til, at de betragtes
som samme komponent, ved indberetning, 2) gøre det muligt at indberette færdigblandet beton- og
cement-blandingen ved brug af standardformularer, 3) kunne henvise til sikkerhedsbladet for visse
brændstoffer, og 4) fritage specialmalinger for indberetningspligten i bilag VIII og kravet om at
oprette en ”unik formelidentifikator” (UFI)
for specialmalingen. Kommissionens delegerede
forordning forventes ikke at medføre væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Eventuelle konsekvenser for erhvervslivet forventes at være positive, idet
indberetningen af
oplysninger lettes ved at virksomheder kan anvende konceptet ”udskiftelige
komponentgrupper” (UKG), bruge standardformularer eller henvise til sikkerhedsblad. Uden disse
muligheder skulle hver enkelt specifik sammensætning af en blanding indberettes. Forbedringerne af
bilag VIII skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, set i forhold til de nuværende krav
i bilag VIII, da indberetningerne af blandingernes oplysninger til beredskab i sundhedsmæssige
nødsituationer fortsat vil sikre, at Giftlinjen har mulighed for at indhente den nødvendige
information om kemikalier i forbindelse med akut behandling af patienter. Regeringen kan støtte, at
Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 989: Notat om delegeret retsakt om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger med henblik på at forbedre den praktiske anvendelighed af oplysningskrav vedrørende beredskab i sundhedsmæssige nødssituationer for visse farlige stoffer
2248746_0002.png
Baggrund
Kommissionen har vedtaget en delegeret retsakt om ændring af Rådets og Europa–Parlamentets
forordning 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger for at
forbedre anvendeligheden af forordningens oplysningskrav til brug for sundhedsmæssigt beredskab i
nødsituationer.
Den delegerede forordning er vedtaget af Kommissionen med hjemmel i artikel 53c i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af
stoffer og blandinger (herefter CLP-forordningen), som ændret ved forordning 2019/1243. Den
delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse
inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning
fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med
absolut flertal. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Den delegerede retsakt er den 31. august 2020 af Rådssekretariatet fremsendt til medlemsstaterne
med frist den 30. september 2020 for eventuelle indsigelser.
Formål og indhold
I marts 2017 vedtog Kommissionen en tilpasning
1
til CLP-forordningen, i form af et nyt stykke 7 til
artikel 25 og tilføjelse af bilag VIII, med henblik på at harmonisere de oplysninger om visse farlige
stoffer, der skal indberettes til brug for sundhedsmæssigt beredskab i nødsituationer ved forgiftning
med kemikalier, samt tilføje krav til medtagelse af en ”unik formelidentifikator” (UFI) i de supplerende
oplysninger, der angives på etiketten for en farlig blanding. Efter vedtagelsen i 2017 har bilag VIII vist
sig at være praktisk uanvendeligt for gips, færdigblandet beton og cement, brændstoffer og maling.
Nærværende forordning indeholder en række ændringer og tilføjelser til CLP-forordningens bilag VIII
for at forbedre den praktiske anvendelighed.
Bilag VIII ændres for at imødekomme de bekymringer virksomheder har angående indberetning af
oplysninger for så vidt angår det forhold, at det er vanskeligt at kende den nøjagtige sammensætning
af blandinger, i tilfælde, hvor der anvendes råmaterialer med en meget varierende eller ukendt
sammensætning i fremstillingen af blandingen, i tilfælde, hvor toksikologisk meget ens komponenter,
der leveres af flere forskellige leverandører, anvendes sammen i den samme produktionslinje, eller i
tilfælde, hvor der indgår komplekse forsyningskæder. For specialmalinger er det heller ikke muligt på
forhånd at vide, hvilke nøjagtige specialmalinger og dermed den præcise sammensætning, der skal
markedsføres.
Den praktiske anvendelighed af bilag VIII ændres og forbedres ved:
-
Introduktion af konceptet ’udskiftelig komponentgruppe’ (UKG).
- Anvendelse af standardformularer for gips, færdigblandet beton og cement.
- Indberetning af oplysninger i form af henvisning til sikkerhedsdatabladet for visse
brændstoffer.
- Fritagelse af anmeldelsespligten i bilag VIII og fra kravet om at oprette en UFI for
specialmalinger.
1
Kommissionens forordning (EU) 2017/542 af 22. marts 2017 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 989: Notat om delegeret retsakt om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger med henblik på at forbedre den praktiske anvendelighed af oplysningskrav vedrørende beredskab i sundhedsmæssige nødssituationer for visse farlige stoffer
2248746_0003.png
Ved at forbedre den praktiske anvendelighed af bilag VIII vil sektorerne kunne indberette de relevante
oplysninger om sammensætningen af blandinger til beredskab i sundhedsmæssige nødsituationer,
som de ellers ikke ville være i stand til ud fra de nuværende krav.
Udskiftelig komponentgruppe (UKG)
I tilfælde, hvor forskellige komponenter har identiske fareklassificeringer for sundhedsmæssige og
fysiske effekter, og hvis fareidentifikationen og de yderligere fareoplysninger er identiske for alle
mulige kombinationer af den deraf følgende færdige blanding, kan der ved indberetningen af
oplysningerne ske en gruppering af komponenter i en udskiftelig komponentgruppe (UKG). Det kan
eksempelvis være i de tilfælde, hvor toksikologisk meget ens komponenter opbevares i samme
beholder og/eller anvendes i samme produktionslinje, hvorved de blandes sammen, så som ved
levering af cement fra forskellige leverandører til at lave beton på en byggeplads. For at give
giftinformationscentraler mulighed for at fastsætte et passende beredskab i sundhedsmæssige
nødsituationer kan komponenter kun grupperes i en UKG, hvis deres fareklassificering for
sundhedsmæssige og fysiske effekter er identiske, og hvis fareidentifikationen og de yderligere
fareoplysninger er identiske for alle mulige kombinationer af den deraf følgende færdige blanding, der
indeholder disse komponenter. For komponenter, der er klassificeret i bestemte fareklasser, bør det
også være nødvendigt, at de har den samme tekniske funktion og de samme toksikologiske egenskaber
for at kunne grupperes. Det er virksomhedernes ansvar at have de nødvendige oplysninger om
komponenterne, som der kræves i henhold til bilag VIII, for at kunne gruppere komponenter i en
UKG.
Standardformularer for gips, færdigblandet beton og cement
Oplysning om sammensætning af standardiserede blandinger inden for sektorerne gips, færdigblandet
beton og cement kan indberettes ved at henvise til en standardsammensætning. Standardformularer er
givet i del D i bilag VIII. Denne mulighed er kun tilgængelig i tilfælde, hvor blandingens
fareklassificering ikke ændrer sig inden for de koncentrationsintervaller for indholdsstofferne, der er
specificeret i standardformularen, og hvor oplysningerne om sammensætningen er mindst lige så
detaljerede, som oplysningerne i blandingens sikkerhedsdatablad. I tilfælde hvor oplysningerne i
sikkerhedsbladet er mere detaljerede end oplysningerne om sammensætningen i standardformularen,
skal oplysningerne i sikkerhedsdatabladet indberettes.
Indberetning af oplysninger for brændstoffer
Brændstoffer, der markedsføres, er normalt i overensstemmelse med en teknisk standard. For visse
brændstoffer, angivet i bilag VIII tabel 3, vil det være muligt at indberette oplysninger om beredskab i
sundhedsmæssige nødsituationer ved at henvise til de oplysninger, der findes i sikkerhedsdatabladet,
såvel som en hvilken som helst anden kendt oplysning om produkternes kemiske sammensætning.
Specialmalinger
fritagelse for anmeldelse og krav om specifik UFI
Specialmaling defineres som en maling, der er skræddersyet og fremstillet i en begrænset mængde til
en individuel forbruger eller professionel bruger på salgsstedet (eksempelvis den lokale farvehandler)
ved enten toning eller farveblanding. Specialmaling kan derfor laves i et næsten ubegrænset antal
forskellige sammensætninger. Overholdelse af kravene til beredskab i sundhedsmæssige
nødsituationer i bilag VIII ville kræve, at foretagender, der fremstiller specialmalinger, enten
indberetter oplysninger og opretter UFI’er på forhånd for et meget stort antal malinger i alle mulige
farvekombinationer, hvoraf mange muligvis aldrig vil fremstilles og leveres i praksis, eller udsætter
hver levering, indtil oplysningerne er blevet indberettet og UFI’en oprettet. Begge disse muligheder vil
medføre en uforholdsmæssig stor byrde for industrien, navnlig for små og mellemstore virksomheder,
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 989: Notat om delegeret retsakt om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger med henblik på at forbedre den praktiske anvendelighed af oplysningskrav vedrørende beredskab i sundhedsmæssige nødssituationer for visse farlige stoffer
der fremstiller specialmaling. Denne administrative store byrde ville samtidig ikke øge
beskyttelsesniveauet, idet der ikke kan ske uheld med specialmalinger, der aldrig er fremstillet og
markedsført, og idet relevante informationer til brug ved uheld vil være tilgængelige for Giftlinjen ved
udlevering af specialmalinger, da de er påført en UFI, uanset udleveringstidspunktet (det vil sige, om
virksomhederne har indberettet oplysninger om specialmalingen på forhånd eller efter fremstilling).
Specialmaling gives derfor mulighed for at fritages fra indberetningspligten i bilag VIII og fra kravet
om at oprette en UFI. De individuelle blandinger, der er indeholdt i specialmalinger, vil fortsat være
omfattet af alle kravene i bilag VIII for at give giftinformationscentraler mulighed for at fastsætte en
passende beredskab i sundhedsmæssige nødsituationer. Ændring af reglerne for mærkning af
specialmalinger med en UFI, i henhold til artikel 25 i CLP-forordningen, vedtages i en særskilt
delegeret forordning.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har fået forelagt den delegerede forordning.
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at den delegerede forordning er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forordningen er umiddelbart gældende i Danmark.
Konsekvenser
Der er redegjort for konsekvenserne af at indføre harmoniserede regler for indberetning af
information om visse farlige kemikalier i medfør af CLP-forordningens artikel 45 og som specificeret i
bilag VIII i forbindelse med vedtagelsen af bilag VIII i 2017. Nærværende delegerede forordning har
alene til formål at præcisere og forbedre det allerede vedtagne bilag VIII, således at kravene bliver
praktisk anvendelige, og vurderes derfor ikke selvstændigt at have væsentlige konsekvenser for
lovgivning, økonomi, beskyttelsesniveauet eller andre konsekvenser.
Kommissionens vedtagelse af den delegerede forordning har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser. Kommissionens delegerede forordning forventes ikke at medføre væsentlige
økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Eventuelle konsekvenser for
erhvervslivet forventes at være positive, idet indberetningen af oplysninger lettes ved, at virksomheder
kan anvende konceptet ”udskiftelige komponentgrupper” (UKG), bruge standardformularer eller
henvise til blandingens sikkerhedsblad. Uden disse muligheder skulle hver enkelt specifik
sammensætning af en blanding indberettes.
Vedtagelsen af ændringerne til bilag VIII skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU
set i forhold til de nuværende krav i bilag VIII, da indberetningerne af blandingernes oplysninger til
beredskab i sundhedsmæssige nødsituationer fortsat vil sikre, at Giftlinjen har mulighed for at
indhente den nødvendige information om kemikalier i forbindelse med akut behandling af patienter.
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 989: Notat om delegeret retsakt om klassificering, mærkning og emballering af stoffer og blandinger med henblik på at forbedre den praktiske anvendelighed af oplysningskrav vedrørende beredskab i sundhedsmæssige nødssituationer for visse farlige stoffer
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget, hvor der ikke er indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være kvalificeret flertal for den delegerede forordning blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt positiv over for Kommissionens delegerede forordning, der har til formål at
forbedre og præcisere CLP-forordningen og dennes bilag VIII med henblik på at lette
implementeringen af de kommende krav om indberetning af harmoniseret information for visse farlige
kemikalier. Ændringerne til bilag VIII forbedrer den praktiske anvendelighed af bilaget samtidig med
at nuværende beskyttelsesniveauet opretholdes.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede forordning, og
vil 8 dage fra oversendelsen af et notat herom til Folketinget lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5