Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 978
Offentligt
2247104_0001.png
Den 17. september 2020
MFVM 126
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) xx/2020 af
dd.mm.2020 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt
angår forlængelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne:
amidosulfuron,
bifenox, clofentezin, cypermethrin, dicamba, difenoconazol, diflufenican,
fenoxaprop-p, fenpropidin, lenacil, nicosulfuron, paraffinolie, picloram,
svovl og triflusulfuron
(Komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen forventes at foreslå at forlænge godkendelsesperioden for en række aktivstoffer i AIR
III og IV fornyelsesprogrammerne, hvor godkendelsen i henhold til forordning 1107/2009 udløber
mellem oktober 2020 og december 2020 (komitesag). Hvis forslagene bliver vedtaget, vil
udløbsdatoen for godkendelserne i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af
25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009
for så vidt angår listen over godkendte aktivstoffer blive ændret. Forlængelserne er en konsekvens
af, at den igangværende genvurdering ikke er færdiggjort på grund af forsinkelser. Der er ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner. Der er marginale
administrative konsekvenser for staten, da de danske godkendelser af midler med disse aktivstoffer
skal forlænges. Forslagene har umiddelbart ingen erhvervsøkonomiske konsekvenser. Sagen kan
dog potentielt have erhvervsøkonomiske konsekvenser, såfremt der ikke opnås enighed om
forlængelse af aktivstofferne cypermethrin, dicamba, difenoconazol, diflufenican, fenoxaprop-P,
picloram, svovl, paraffinolie og triflusulfuron, da der på nuværende tidspunkt er godkendte midler
med disse stoffer i Danmark. Forslagene forventes sat til afstemning efter mødet i den stående
komité for planter, dyr, fødevarer og foder den 28.-29. september 2020. Samlet set påvirker
forslaget miljøbeskyttelsesniveauet neutralt, da stofferne er godkendt i EU i dag. Regeringen finder
generelt, at det er rimeligt at forlænge udløbstiden for de pågældende aktivstoffer for at kunne nå
genvurderingen, da der kræves ekstra tid til at gennemføre revurderingsprogrammerne. Regeringen
agter på denne baggrund at støtte Kommissionens forslag, idet der lægges afgørende vægt på, at
godkendelsesperioden for cypermethrin ikke forlænges, da der for dette stof allerede nu foreligger en
konklusion fra den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i forbindelse med EU
revurdering, der viser en uacceptabel risiko for miljøet. Desuden lægges vægt på, at Kommissionen
fremsætter forslag om fornyelse/ikke fornyelse af stoffet cypermethrin snarest, da Kommissionen
endnu ikke har fremsat et endeligt forslag om godkendelse eller ikke-godkendelse, er der endnu ikke
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 978: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for div. aktivstoffer
taget stilling til, hvorvidt der forsat kan vises sikker anvendelse af stoffet. Der lægges vægt på at
Kommissionen skal færdiggøre arbejdet med listen med definition af fælles europæisk acceptable
risikobegrænsende foranstaltninger. Derudover lægges vægt på, at Kommissionen skal sikre, at
forslagene kommer til afstemning så snart som muligt, efter at Kommissionens vurderingsrapporter
foreligger, særligt hvis EFSA har identificeret en risiko for sundhed eller miljø, og at Kommissionen
skal opfylde sin forpligtelse om inden for 6 måneder efter publikation af EFSA’s konklusioner at
fremsætte forslag om godkendelse eller ikke godkendelse af de pågældende aktivstoffer.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremlægge forslag til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
xx/xx af dd.mm.2020 om ændring af gennemførelsesforordning 540/2011 for så vidt angår
forlængelse af godkendelsesperioden for aktivstofferne; amidosulfuron, bifenox, clofentezin,
cypermethrin, dicamba, difenoconazol, diflufenican, fenoxaprop-p, fenpropidin, lenacil, nicosulfuron,
paraffinolie, picloram, svovl og triflusulfuron.
Forslagene har hjemmel i forordning 1107/2009 om plantebeskyttelsesmidler artikel 17, som
fastlægger, at en godkendelse af et aktivstof kan forlænges i en periode, der er tilstrækkelig til at
vurdere en ansøgning om fornyet godkendelse.
Forslagene behandles i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og foder. Afgiver Komitéen en
positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslagene. Afgiver Komitéen en
negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslagene. Afgives der ikke
nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden for to måneder forelægge komitéen
ændrede forslag, eller indenfor en måned forelægge forslagene for appeludvalget. Afgiver
appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslagene, kan Kommissionen ikke
vedtage forslagene. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslagene. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan
Kommissionen på egen hånd vedtage forslagene.
Forslagene forventes sat til afstemning efter mødet i den stående komité for planter, dyr, fødevarer og
foder den 28.-29. september 2020.
Formål og indhold
De foreløbige forslag drejer sig om at forlænge godkendelsen af en række aktivstoffer, der tidligere har
været optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, og som med
plantebeskyttelsesmiddelforordningens ikrafttræden den 14. juni 2011 er overført til listen over
godkendte aktivstoffer. Stofferne tilhører det såkaldte AIR III og AIR IV fornyelsesprogram.
Grunden til, at der foreslås en forlænget godkendelse, er, at EU vil give tilstrækkelig tid til at tilgodese
en ligelig fordeling af opgaver mellem medlemsstaterne og at sørge for, at der er tilstrækkelige
ressourcer til vurdering og afgørelse med hensyn til stoffernes eventuelle fornyelse.
Godkendelsen forventes forlænget for de nævnte aktivstoffer, hvor godkendelsen udløber mellem
oktober og december 2020. Det forventes, at forlængelsen af disse aktivstoffer vil blive ændret.
Dermed vil der blive tilstrækkelig tid til at gennemføre vurderingen af ansøgningerne om fornyet
godkendelse af de pågældende aktivstoffer.
I forbindelse med den kommende afstemning vedrørende forlængelse af en række aktivstoffer har
Kommissionen dels valgt at tilføje nye aktivstoffer samt at tage nogle aktivstoffer af i forhold til det
tidligere forslag.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 978: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for div. aktivstoffer
2247104_0003.png
Aktivstoffer, som foreslås forlænget, hvor der er godkendt midler i Danmark (anvendelsesområder er
angivet):
Cypermethrin, anvendes til bekæmpelse af insekter udendørs i korn, raps, hovedkål, blomkål,
broccoli, ærter, bønner, jordbær, prydplanter, tømmer, stiklinger og planteskolekulturer samt
tomater, agurker og prydplanter i væksthus.
Der foreligger en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen der bl.a. viser
uacceptabel risiko for vandlevende organismer.
Dicamba, anvendes til bekæmpelse af ukrudt i private haver.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Difenoconazol, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i bl.a. raps og sukkerroer.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Diflufenican, anvendes til bekæmpelse af ukrudt i korn.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Paraffinolie, anvendes til bekæmpelse af bladlus i kartofler, spindemider i kerne- og stenfrugt
eller pærebladlopper i pære.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Fenoxaprop-P, anvendes til bekæmpelse af ukrudt i korn.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Picloram, anvendes til bekæmpelse af ukrudt i raps.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Svovl, anvendes til bekæmpelse af svampesygdomme i kernefrugt samt i prydplanter indendørs.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Triflusulfuron, anvendes til bekæmpelse af ukrudt i roer, rødbeder, cikorie og julesalat.
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Aktivstoffer, som foreslås forlænget, hvor der ikke er godkendt midler i Danmark:
Amidosulfuron
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Bifenox
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Clofentezin
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Fenpropidin
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Lenacil
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 978: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for div. aktivstoffer
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Nicosulfuron
Der foreligger endnu ikke en ny EFSA konklusion i forbindelse med revurderingen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Udløbsdatoen for godkendelserne af de nævnte stoffer ligger mellem juli 2019 og december 2019 i
henhold til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009. Forordningen er
direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslagene bliver vedtaget, vil udløbsdatoen for godkendelserne i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) Nr. 540/2011 af 25. maj 2011 om gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1107/2009 for så vidt angår listen over godkendte
aktivstoffer blive ændret. Denne liste er direkte gældende i Danmark, og der vil derfor ikke være
lovgivningsmæssige konsekvenser af forslaget.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige
eller konsekvenser for EU’s budget. Der er marginale administrative konsekvenser for staten,
da de
danske godkendelser af midler med disse aktivstoffer skal forlænges. Forslagene skønnes ikke at have
væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget kan potentielt have erhvervsøkonomiske
konsekvenser, såfremt der opnås enighed om ikke at forlænge godkendelsen af følgende aktivstoffer:
cypermethrin, dicamba, difenoconazol, diflufenican, fenoxaprop-P, picloram, svovl, paraffinolie og
triflusulfuron, da der på nuværende tidspunkt er godkendt midler med disse stoffer i Danmark.
Det bemærkes, at der for stoffet cypermethrin allerede nu foreligger en konklusion fra den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i forbindelse med EU revurdering, der viser en uacceptabel risiko
for miljøet. Kommissionen har præsenteret et udkast til vurderingsrapport vedr. fornyet godkendelse
hvor de viser sikker anvendelse med risikobegrænsende foranstaltninger. Da Kommissionen endnu
ikke har fremsat et endeligt forslag om godkendelse eller ikke-godkendelse, er der endnu ikke taget
stilling til, hvorvidt der forsat kan vises sikker anvendelse af stofferne.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget vil påvirke miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt, idet det ikke ændrer på hvilke
midler med de pågældende aktivstoffer, der på nuværende tidspunkt er godkendt i Danmark.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring EU Miljøspecialudvalget.
4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 978: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for div. aktivstoffer
2247104_0005.png
DAKOFO støtter forslagene.
Dansk Planteværn støtter forlængelse af godkendelsesperioden for at give tid til at gennemføre
revurderingsprogrammerne. Dansk Planteværn fremfører for så vidt angår cypermethrin, at
Kommissionen endnu ikke har fremsat et endeligt forslag om godkendelse eller ikke-godkendelse, og
at der derfor ikke er taget stilling til, hvorvidt der kan vises sikker anvendelse. Dansk Planteværn
mener, at det er vigtigt at godkendelsesperioden for cypermethrin forlænges således, at vurderingen
kan færdiggøres og der kan tages stilling til eventuel sikker anvendelse. Dansk Planteværn peger på
anvendelse i væksthuse, som en mulighed for sikker anvendelse. Dansk Planteværn vil opfordre til, at
man fra dansk side arbejder for at opsplitte forslagene således, at problematiske stoffer behandles i
særskilte forslag fra Kommissionens side, således, at det undgås, at disse blokerer for godkendelse af
andre stoffer. Endelig påpeger Dansk Planteværn, at der i listen over stoffer, som ikke har nogen
godkendelse i Danmark optræder svovl og paraffinolie, der findes faktisk godkendte midler med begge
aktivstoffer i Danmark.
Hertil bemærker Miljø- og Fødevareministeriet, at Dansk Planteværn har ret i at der er godkendte
sprøjtemidler i Danmark indeholdende paraffinolie og svovl. I forhold til cypermethrin, finder Miljø-
og Fødevareministeriet det afgørende at Kommissionen får fremsat et endeligt forslag, da der for
nuværende er vist en risiko i EFSA konklusionen. Miljø- og Fødevareministeriet har tidligere har rejst
problematikken med afstemning om forlængelse af grupper af aktivstoffer over for Kommission, som
dog ikke ønskede at ændre den nuværende praksis.
Rådet for Grøn Omstilling mener, at godkendelsesperioden for cypermethrin ikke skal forlænges og at
stoffet snarest muligt udgår, da der allerede foreligger den nødvendige dokumentation. Forlængelsen
af anvendelsen af cypermethrin er tidligere kommenteret af Rådet for Grøn Omstilling, som
bemærkede, at der er risiko for alvorlige skader på sundhed og miljø. Rådet for Grøn Omstilling finder
vedrørende de øvrige stoffer, at en forlængelse bør være kortvarig. Rådet for Grøn Omstilling mener, at
der bør afsættes de nødvendige ressourcer i EU-systemet og foretages den nødvendige
arbejdsfordeling mellem medlemslandene til at gennemføre reevalueringen hurtigst muligt, idet nogle
af de omhandlede aktive stoffer med stor sandsynlighed har uacceptable virkninger på sundhed og
miljø. Rådet for Grøn Omstilling peger i den forbindelse på at fx amidosulfuron, lenacil, picloram og
triflusulfuron, formentlig kan forurene grundvandet og, at clofentezin er toksisk over for vandlevende
organismer.
Hertil bemærker Miljø- og Fødevareministeriet, at der for stofferne amidosulfuron, clofentezin, lenacil,
picloram og triflusulfuron endnu ikke foreligger en fornyet vurdering fra EFSA. Og det kan på den
baggrund ikke vurderes om der med de nye data indsendt i forbindelse med fornyelsen, fortsat kan
vises sikker anvendelse af stofferne. Af de førnævnte er kun picloram og triflusulfuron godkendt i
Danmark.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslagene i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et
kvalificeret flertal for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er generelt enig med Kommissionen i, at det er nødvendigt at give ekstra tid til at
gennemføre revurderingsprogrammerne. Det vurderes dog ikke hensigtsmæssigt at forlænge
5
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 978: Notat om komitésag om forlængelse af godkendelsesperioden for div. aktivstoffer
godkendelsesperioden for stoffet cypermethrin, da der for dette stof allerede foreligger en vurderinger
fra EFSA, der viser en uacceptabel risiko.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte Kommissionens forslag, idet der lægges afgørende vægt
på, at godkendelsesperioden for cypermethrin ikke forlænges, da der for dette stof allerede nu
foreligger en konklusion fra den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i forbindelse med
EU revurdering, der viser en uacceptabel risiko for miljøet. Desuden lægges vægt på, at Kommissionen
fremsætter forslag om fornyelse/ikke fornyelse af stoffet cypermethrin snarest, da Kommissionen
endnu ikke har fremsat et endeligt forslag om godkendelse eller ikke-godkendelse, er der endnu ikke
taget stilling til, hvorvidt der forsat kan vises sikker anvendelse af stoffet. Der lægges vægt på at
Kommissionen skal færdiggøre arbejdet med listen med definition af fælles europæisk acceptable
risikobegrænsende foranstaltninger. Derudover lægges vægt på, at Kommissionen skal sikre, at
forslagene kommer til afstemning så snart som muligt, efter at Kommissionens vurderingsrapporter
foreligger, særligt hvis EFSA har identificeret en risiko for sundhed eller miljø. og at Kommissionen
skal opfylde sin forpligtelse om inden for 6 måneder efter publikation af EFSA’s konklusioner
at
fremsætte forslag om godkendelse eller ikke godkendelse af de pågældende aktivstoffer.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Der er tidligere oversendt grundnotat om forlængelse af en række af disse stoffer til Folketingets
Europaudvalg den 5. juli 2019.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
6