NOTAT
11-09-2020
1012751
Notat til Europaudvalget, Erhvervsudvalget og Skibsfartspolitisk Spe-
cialudvalg om intervention i sag for EU-Domstolen C-161/20, Kom-
missionen mod Rådet
1. Indledning og baggrund
Europa-Kommissionen anlagde den 14. april 2020 sag ved EU-Domstolen
mod Rådet med påstand om, at Rådets afgørelse af 5. februar 2020 annul-
leres. Ved afgørelsen støttede Rådet, på vegne af medlemsstaterne og
Kommissionen, FN’s Søfartsorganisation (IMO) i forbindelse med intro-
duktion af livscyklus-retningslinjer til estimering af
well-to-tank
drivhus-
gas-emissioner fra alternative brændstoffer.
I sagen påstår Kommissionen, at Rådet har tilsidesat sine traktatretlige for-
pligtelser i henhold til artikel 3, stk. 2, samt artikel 17, stk. 1, ved at indgå
aftaler med IMO på Unionens vegne, selvom kompetencen hertil tilkom-
mer Kommissionen. Forud for sagens anlæg blev spørgsmålet om kompe-
tence drøftet mellem Rådet og Kommissionen uden at der dog blev opnået
enighed herom.
Kommissionen har fremført to anbringender til støtte for annulleringspås-
tanden. For det første har Kommissionen gjort gældende, at Unionen i hen-
hold til artikel 3, stk. 2, i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktions-
område (TEUF) har enekompetence på det område, der vedrører forelæg-
gelsen vedrørende drivhusgasemissioner, fordi dette område i vidt omfang
er omfattet af de fælles regler, der finder anvendelse på situationer inden
for Unionen.
For det andet har Kommissionen gjort gældende, at Rådets afgørelse til-
sidesætter artikel 17, stk. 1, i Traktaten om Den Europæiske Union (TEU),
hvorefter det er Kommissionen, der har ret til at handle på Unionens vegne
og at sikre Unionens repræsentation udadtil.
2. Den danske interesse i sagen
Regeringen intervenerer i sagen til støtte for Rådet, idet Danmark som en
global søfartsnation har en særlig interesse i at påvirke international regu-
lering på søfartsområdet. IMO er i den forbindelse den vigtigste globale
institution på området. Danmark taler således med en væsentlig stemme og
er en aktiv bidragsyder til IMO’s arbejde og forhandlinger, herunder på
miljø- og klimaområdet. Nye globale regler på disse områder kan påvirke
danske rederier direkte og kan betyde øget omkostninger for erhvervet. Fra
dansk side er det derfor vigtigt, at IMO vedtager hensigtsmæssig regule-
ring, som ikke pålægger unødvendige byrder, øgede økonomiske omkost-
ninger eller svækker konkurrenceevnen for Danmarks skibsfartserhverv.
Såfremt Kommissionen får medhold i sagen ved Domstolen, vil Danmarks
position i IMO blive svækket, da Danmarks forhandlingsmuligheder vil
khje - SFS