Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 946
Offentligt
2243166_0001.png
Notat om dansk positionspapir om revisionen af regulering af in-
ternational roaming i EU
Center
Center for Global
Klimahandling
Team
Klimaneutralt EU
Dato
31. august 2020
J nr.
2020-3487
Kommissionen igangsatte den 19. juni 2020 en offentlig høring om den kommende
revision af roamingforordningen med frist den 11. september 2020. Kommissionen
har ved tidligere lejligheder givet udtryk for, at introduktionen af roaming til hjemlige
priser (Roam-Like-At-Home
RLAH) har været en succes, som har givet forbrugerne
mange fordele og resulteret i stor forbrugertilfredshed.
Regeringen har udarbejdet et samlet dansk høringssvar i form af et positionspapir.
Det danske høringssvar lægger vægt på, at introduktionen af RLAH, og dermed af-
skaffelsen af detailroamingtillæg, har været en succes og opfyldt sit mål om at frigøre
den hidtil uudnyttede efterspørgsel efter mobildata blandt rejsende i EU. Samtidig er
Roam-Like-at-Home et vigtigt skridt i retning af skabelsen af et europæisk indre mar-
ked for elektronisk kommunikation.
I høringssvaret bemærker regeringen, at konkurrencedynamikken på roamingmar-
kedet ikke har ændret sig og formentlig ikke vil ændre sig i de kommende år. Rege-
ringen understreger derfor behovet for at forlænge de gældende roamingregler for at
sikre, at de europæiske forbrugere og virksomheder fortsat kan roame uden ekstra
omkostninger.
Regeringen opfordrer i høringssvaret Kommissionen til at reducere engrosprislof-
terne, som er loftet over
de afregningspriser, som mobilselskaberne må tage af hin-
anden i forbindelse med roaming.
Regeringen henviser i den forbindelse til en ana-
lyse fra efteråret 2019, der er foretaget af Sammenslutningen af Europæiske Tilsyns-
myndigheder inden for Elektronisk Kommunikation (BEREC). Analysen viser, at der
er økonomisk råderum for yderligere reduktioner af engrosprislofterne, samtidig med
at operatørerne er i stand til at få dækket deres effektivt afholdte omkostninger ved
levering af roamingtjenester på engrosniveau, og der stadig er plads til at forhandle
priser under engrosprislofterne. Samtidig er fortsat faldende engrospriser vigtige for,
at forbrugerne fortsat kan nyde godt at lave priser på deres mobilabonnementer.
Kommissionen har planer om at se nærmere på, om der skal indføres regler om
kvaliteten af tjenesterne ved roaming, idet der på europæisk niveau har været klager,
omend få, om dette forhold. Det har fx drejet sig om, at kunder ikke tilbydes samme
hastigheder eller teknologier ved roaming som derhjemme (fx 3G ved roaming i for-
hold til 4G derhjemme).
/ PEHPE
Side 1/2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 946: Orienteringsnotat samt dansk positionspapir på høringen om revisionen af regulering af international roaming i EU
2243166_0002.png
I Danmark har den nationale tilsynsmyndighed på området, Energistyrelsen, ikke
modtaget klager om servicekvaliteten af tjenesterne ved roaming. Regeringen fore-
slår dog i høringssvaret, at der indføres krav til mobiloperatørerne om at være trans-
parente over for deres kunder i forhold til de tilgængelige teknologier (fx 3G eller 4G)
og hastigheder ved roaming (fx på deres respektive hjemmesider, i kontrakter mv.).
Regeringen vurderer, at flere mobiloperatører allerede i dag oplyser om servicekva-
liteten af tjenesterne på deres respektive hjemmesider.
Regeringen foreslår endvidere, at Kommissionen bør overveje at lovgive mod diskri-
mination i tjenestekvaliteten mellem en kunde, der roamer på en udenlandsk mobil-
operatørs net og kunder i hjemlandet, der anvender den samme mobiloperatørs net.
Dermed sikres det, at roamingkunder behandles på lige fod som lokale abonnenter
på nettet.
De gældende regler på roamingområdet indeholder bestemmelser om den såkaldte
politik om rimeligt forbrug, som har til formål at sikre mobiloperatørerne mod misbrug
og unormal anvendelse af roamingtjenester
såsom permanent roaming
til hjem-
lige priser. Reglerne giver blandt andet også mobiloperatørerne mulighed for at fast-
sætte en grænse for kunders brug af data i andre EU-/EØS-lande.
Det er regeringens holdning, at disse regler generelt har gjort det muligt for mobil-
operatører at håndtere individuelle kunders misbrug eller unormalt brug af roaming-
tjenester til hjemlige priser (såsom permanent roaming), skønt denne proces medfø-
rer nogle omkostninger og kompleksitet. Regeringen opfordrer derfor i høringssvaret
til, at de nuværende regler om politikker om rimeligt forbrug bibeholdes, eller alter-
nativt simplificeres.
Virtuelle mobilnetoperatører (MVNO’er),
som lejer sig ind på et mobilnet, befinder sig
i en strukturelt anderledes situation end
almindelige mobilnetoperatører (MNO’er),
som ejer deres eget mobilnet, når de forhandler om engrosadgang til roamingtjene-
ster. Kommissionen har gjort sig forskellige overvejelser om, hvorledes lovgivningen
kan indrettes, for at forbedre
konkurrencesituationen for MVNO’erne.
I høringssvaret
anfører regeringen, at en væsentlig reduktion af engrosprislofterne vil bidrage positivt
til MVNO’ernes position på markedet og være
den bedste løsning for at skabe mere
lige vilkår
mellem MNO’er og MVNO’er.
Side 2/2