Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 922
Offentligt
2236839_0001.png
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Finansudvalg
om intervention og afgivelse af indlæg i Rettens sag T-378/20,
Ryanair mod Europa-Kommissionen (godkendelse af statsgaranti
til SAS)
28. august 2020
Ryanair DAC (herefter ’Ryanair’) har den 19. juni 2020 anlagt sag mod
Europa-
Kommissionen ved Retten med påstand om, at Kommissionens statsstøtteafgø-
relse af 15. april 2020 vedrørende den danske stats kompensation
for skade som
følge af COVID-19 udbruddet til Scandinavian Airlines
(herefter ’SAS’) annulle-
res.
1
1. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
Den anfægtede kommissionsafgørelse
2
vedrører godkendelsen af statsstøtte til
SAS i form af en statsgaranti, som dækker en kreditfacilitet på op til SEK 1.5 mil-
liarder kroner (ca. EUR 137 millioner).
Garantien til fordel for SAS har til formål at kompensere selskabet for en del af
den skade, selskabet har lidt grundet annulleringer eller omlægninger af dets flyv-
ninger som følge af COVID-19.
De danske myndigheder notificerede statsgarantien til Kommissionen den 10.
april 2020.
I afgørelsen af 15. april 2020 konkluderer Kommissionen, at den danske statsga-
ranti til SAS er forenelig med det indre marked og kan godkendes, jf. TEUF arti-
kel 107, stk. 2, litra b, idet der er tale om en støtteforanstaltning, som er imple-
menteret for at kompensere SAS for skader, der er forårsaget af usædvanlige begi-
venheder. Kommissionen konkluderer endvidere, at foranstaltningen står i et ri-
meligt forhold til det tilstræbte mål, idet den påtænkte kompensation ikke oversti-
ger, hvad der er nødvendigt for at råde bod på skaden.
Et resumé af stævningen er offentliggjort i Den Europæiske Unions Tidende, C255/35, 3.8.2020
(https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=uri-
serv:OJ.C_.2020.255.01.0035.01.DAN&toc=OJ:C:2020:255:TOC).
2
SA.56795 (2020/N)
Denmark
Compensation for the damage caused by the COVID-19 outbreak to
Scandinavian Airlines (https://ec.europa.eu/competi-
tion/state_aid/cases1/202024/285505_2163935_82_2.pdf).
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 922: Notat om intervention og afgivelse af indlæg i Rettens sag T-378/20, Ryanair mod Europa-Kommissionen (godkendelse af statsgaranti til SAS)
2236839_0002.png
Side 2 af 3
Parallelt hermed har den svenske stat opnået en tilsvarende statsstøttegodkendelse
af en svensk statsgaranti til SAS på SEK 1,5 mia.
3
De to statsgarantier blev tildelt
SAS den 4. maj 2020.
Efterfølgende har de to stater og SAS været i dialog om en rekapitalisering for
SAS, som staterne forventes at bidrage til med yderligere statsstøtteforanstaltnin-
ger. Disse statsstøtteforanstaltninger er ligeledes notificeret til Kommissionen,
som har godkendt dem ved afgørelse af 17. august 2020
SA.57534
Recapitali-
sation of SAS.
Ryanairs stævning
Til støtte for påstanden om, at Kommissionens afgørelse vedrørende den danske
statsgaranti skal annulleres, gør Ryanair fem overordnede anbringender gældende:
Kommissionen har tilsidesat det retlige krav om, at støtte, der godkendes i
henhold til TEUF artikel 107, stk. 2, litra b, skal have til formål at råde bod på
skader, der er forårsaget af usædvanlige begivenheder, og ikke kun på skader,
der er påført et af ofrene for sådanne omstændigheder.
Kommissionen har anlagt et åbenbart urigtigt skøn ved prøvelsen af, om den
støtte, der blev ydet i anledning af de skader, der blev påført som følge af CO-
VID-19 krisen, er forholdsmæssig.
Kommissionen har tilsidesat specifikke bestemmelser i TEUF og de alminde-
lige EU-retlige principper om forbud mod forskelsbehandling, den frie ud-
veksling af tjenesteydelser og den frie etableringsret. Kommissionen har set
bort fra de skader, som COVID-19 krisen har påført paneuropæiske luftfarts-
selskaber, og fra deres rolle i forbindelse med udbud af flyforbindelser til og
fra Danmark, idet den har tilladt Danmark at forbeholde støtten for SAS
alene.
Kommissionen har undladt at indlede en formel undersøgelsesprocedure på
trods af alvorlige vanskeligheder og har tilsidesat sagsøgerens proceduremæs-
sige rettigheder.
Den anfægtede afgørelse er utilstrækkeligt begrundet.
Ryanair har indbragt en tilsvarende stævning mod Kommissionen med påstand
om annullation af Kommissionens statsstøttegodkendelse af den svenske statsga-
ranti og har i denne sag gjort tilsvarende anbringender gældende.
4
Ryanair har i begge sager anmodet om fremskyndet procedure, og Retten har i
begge sager efterkommet denne anmodning.
SA.57061
Sweden
Compensation for the damage caused by the COVID-19 outbreak to Scandinavian
Airlines (https://ec.europa.eu/competition/state_aid/cases1/202024/285663_2163938_81_2.pdf).
4
Sag T-379/20, Ryanair mod Kommissionen.
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 922: Notat om intervention og afgivelse af indlæg i Rettens sag T-378/20, Ryanair mod Europa-Kommissionen (godkendelse af statsgaranti til SAS)
2236839_0003.png
Side 3 af 3
I tilknytning hertil bemærkes, at Kommissionen de seneste måneder har godkendt
en række støtteforanstaltninger til individuelle luftfartsselskaber og til luftfartssek-
toren i anledning af de økonomiske vanskeligheder, som COVID-19-udbruddet
har forårsaget.
5
Ryanair har anfægtet en række af disse kommissionsafgørelser.
2. Danmarks interesse i sagen
Regeringen er enig med Kommissionen i, at den danske statsgaranti til fordel for
SAS er forenelig med det indre marked, jf. TEUF artikel 107, stk. 2, litra b. Stats-
garantien til fordel for SAS er direkte knyttet til COVID-19 udbruddet, som må
anses for at være en usædvanlig begivenhed, som ikke kunne forudses, og som har
betydelige økonomiske konsekvenser. Endvidere har de danske myndigheder i af-
gørelsen forpligtet sig til at overholde en række krav, som sikrer, at den påtænkte
kompensation ikke overstiger, hvad der er nødvendigt for at råde bod på den
skade, SAS lider som direkte følge af COVID-19 udbruddet. Regeringen vil derfor
intervenere og afgive indlæg i retssagen til støtte for Kommissionen.
Dansk intervention i sagen til støtte for Kommissionens afgørelse giver regeringen
mulighed for at styrke Kommissionens forsvar for afgørelsens lovlighed. Navnlig
har regeringen, såfremt Retten efterkommer anmodningen om intervention, mu-
lighed for at støtte Kommissionen i forsvaret mod Ryanairs mere generelle an-
bringender (det tredje, fjerde og femte anbringende nævnt ovenfor), som også vil
kunne få betydning for lovligheden af Kommissionens afgørelse af 17. august
2020 om godkendelse den danske og den svenske stats bidrag til rekapitaliseringen
af SAS (SA.57534). Regeringen har derudover med interventionen mulighed for at
supplere og korrigere eventuelle faktuelle oplysninger i sagen, således at det sikres,
at Retten får et korrekt billede af sagens baggrund og faktum.
Derudover har den danske stat en væsentlig interesse i, at Retten ikke annullerer
Kommissionens afgørelse, da det ville kunne få væsentlige negative økonomiske
konsekvenser for SAS og dermed afledte negative økonomiske konsekvenser for
den danske stat.
5
Det drejer sig bl.a. om støtte til Finnair, Austrian Airlines, TAP, Air France, Lufthansa m.fl...