KOMITÉNOTAT
Dato 18. august 2020
J. nr. 2019-889
Ekstraordinære tiltag i forbindelse med RP3 - Performance and
Charging Scheme
1. Resumé
Covid-19 pandemien, og det kraftige fald i flytrafikken i 2020, betyder, at de
rater, som luftfartselskaberne betaler for at benytte luftnavigationstjene-
sterne, vil stige kraftigt i 2022, hvis der ikke vedtages ekstraordinære tiltag.
Det skyldes, at EU-reguleringen medfører, at tabet som luftnavigationstjene-
sterne har lidt i 2020 grundet den lave lufttrafik skal opkræves via raten i
2022. Kraftige ratestigninger vurderes at være uacceptable, fordi det vil
hæmme genstarten af den hårdt ramte luftfartsindustri. Derfor foreslår Kom-
missionen nu, at årene 2020 og 2021 slås sammen i ratemæssig sammen-
hæng (og i forhold til den efterfølgende opgørelse af dækning af omkostninger
i de følgende års rater). Samtidig skal omkostningsniveauet i luftnavigations-
tjenesterne tilpasses den lavere aktivitet. De afledte ratestigninger skal ind-
regnes fra 2023 og fordeles over 5 år. De enkelte lande kan dog beslutte, at
ratestigningerne skal fordeles over op til 7 år.
Danmark kan støtte principperne i forslaget, der vurderes at være med til at
skabe en afbalancering mellem hensyn til luftnavigationstjenesterne økonomi
og hensyn til flyselskabernes økonomiske situation, om end det ikke endnu vi-
des, hvilket omkostningsniveau (performance planer) der vil blive lagt til
grund for 2020 og 2021.
Forslaget forventes at blive sat til afstemning den 8. september.
Forslaget er direkte gældende i dansk ret og skal således ikke efterfølgende im-
plementeres.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at have betydning for beskyttelsesni-
veauet.
Regeringen agter at støtte forslaget.