Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 856
Offentligt
2224955_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: DAICY
Sagsbeh.: DEPNIBE
Koordineret med:
Sagsnr.: 2009322
Dok. nr.: 1282515
Dato: 07-07-2020
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslag til gennemførselsafgørelse om ændring til
gennemførelsesafgørelse 2019/1765 om grænseoverskridende
udveksling af data mellem nationale kontaktsporings- og
advarsels mobilapplikationer til brug for bekæmpelse af COVID-
19-pandemien
KOM-dokument foreligger endnu ikke
NYT NOTAT
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførselsafgørelse om ændring til gennemførel-
sesafgørelse 2019/1765 om grænseoverskridende udveksling af data mellem nationale
kontaktsporings- og advarsels mobilapplikationer til brug for bekæmpelse af COVID-19-
pandemien (komitésag). Forslaget behandles ved et møde i komitéen d. 10. juli 2020 jf. Di-
rektiv 2011/24/EU af 9. marts 2011 om patientrettigheder i forbindelse med grænseover-
skridende sundhedsydelser og ventes vedtaget af Kommissionen d. 15. juli 2020.
Forslaget indeholder udvikling af en fælles digital infrastruktur til udveksling af oplysninger
mellem nationale smitteopsporingsapp, der skal sikre, at nationale smitteopsporingsapps
kan bruges på tværs af europæiske lande.
Regeringen agter at stemme for gennemførelsesafgørelsen, idet der blandt de politiske
partier bag appen er et ønske om anvendelse af den danske smittesopsporings-app på
tværs af europæiske grænser, og fordi forslaget møder opbakning blandt øvrige EU-lande.
Det fremgår af forslaget, at opkoblingen til den fælles digitale infrastruktur er frivillig. Med
godkendelse af komitésagen tiltræder Danmark ikke i første omgang anvendelsen af infra-
strukturen til understøttelse af den danske smittesopsporings-app. Det skyldes, at infra-
strukturen i form af en fælleseuropæisk gateway indebærer, at der gennem gatewayen ud-
veksles oplysninger omkring danske borgere, der er testet positiv med COVID-19. Derfor er
der brug for grundige juridiske og tekniske analyser af løsningen, inden det besluttes, om
Danmark vil tilslutte sig infrastrukturen.
Beslutningen om, hvorvidt Danmark skal tilslutte sig den fælleseuropæiske gateway skal
ske på baggrund af en grundig analyse af konsekvenserne og med inddragelse af de politi-
ske partier.
2. Baggrund
Kommissionen har til medlemslandene fremsendt udkast til forslag til gennemførselsafgø-
relse om ændring til gennemførelsesafgørelse 2019/1765 om grænseoverskridende ud-
veksling af data mellem nationale kontaktsporings- og advarsels mobilapplikationer til
brug for bekæmpelse af COVID-19-pandemien.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 856: Notat om komitésag om grænseoverskridende udveksling af data mellem nationale kontaktsporings- og advarsels mobilapplikationer til brug for bekæmpelse af covid-19-pandemien
Baggrunden for forslaget er, at medlemslandene i den nuværende COVID-19 situation ud-
vikler og anvender mobile smitteopsporings-apps som led i myndighedernes indsats for at
inddæmme og bekæmpe smitteudbredelse. Danmark har d. 18. juni 2020 lanceret den
danske smitteopsporings app smitte|stop, som indtil videre er downloadet mere end
700.000 gange.
De mobile smitteopsporings-apps bygger på bluetooth-teknologi, hvor telefonen registre-
rer andre brugere af appen, som man er tæt på. Hvis man testes positiv med COVID-19, så
kan man i appen vælge at give besked til de brugere, som man har været tæt på, og som
derfor bliver advaret om mulig smitterisiko.
Lige nu understøtter hverken den danske smittestop-app eller andre europæiske apps in-
teroperabilitet. Det betyder, at udlændinge, der arbejder i eller besøger Danmark, skal
hente den danske app for at få besked, hvis de har været i nærheden af en dansk borger,
der ved brug af NemID har verificeret, at de er testet positiv med COVID-19. Og hvis ud-
lændinge bliver smittet, så kan de danskere, som de har været tæt på ikke få besked i den
danske smittestops-app, da det kræver NemID og positivt testresultat i Danmark at melde
sig smittet.
I takt med at grænserne åbner op, og flere rejser på tværs af landegrænser i forbindelse
med arbejde eller ferie, er der et behov for at sikre interoperabilitet på tværs af de euro-
pæiske apps. Interoperabilitet skal sikre, at alle europæere kun behøver hente én national
smitteopsporings-app, og at apps på tværs af EU-landene er integreret igennem en digital
infrastruktur, så hvis man på en rejse eller på sit arbejde har været i nærheden af en smit-
tet, der benytter et andet lands app, så får man i sin nationale app besked.
Kommissionen har d. 8. april 2020 vedtaget anbefalinger til en fælleseuropæisk værktøjs-
kasse til brug af teknologi og data i COVID-19 pandemien, og i særlig grad brugen af mobil-
applikationer.
Siden da har medlemslandene i e-sundhedsnetværket i samarbejde beskrevet en digital
infrastruktur, der skal sikre interoperabilitet mellem nationale mobile apps, som kan un-
derstøtte smitteopsporing. Det er denne digitale infrastruktur, der nu kommer til beslut-
ning som en tilføjelse til gennemførelsesafgørelsen 2019/1765 af 22. oktober 2019.
3. Formål og indhold
Kommissionen foreslår, at der i gennemførelsesafgørelsen 2019/1765 tilføjes en ny artikel
7a omkring grænseoverskridende dataudveksling mellem nationale mobilapplikationer til
kontaktopsporing, hvilket skal ske gennem en fælleseuropæisk digital infrastruktur (kaldet
en gateway). Dette indebærer, at der:
-
Etableres en fælleseuropæisk gateway, hvor hver land indsender data om smittede
borgere fra de nationale apps. Gatewayen videreformidler oplysninger om smittede
til de øvrige deltagende medlemsstater. Det skal bemærkes, at der kun udveksles
pseudonymiserede og ikke direkte personhenførbart oplysninger omkring de borgere,
der i de nationale apps har verificeret, at de er smittede. De data, som udveksles in-
ternationalt, svarer til de data, som brugere af den danske smittestops-app vælger at
dele med andre app-brugere i Danmark, hvis de testes positiv med COVID-19. I forbin-
delse med beslutningen omkring interoperabilitet i relation til den danske smittes-
tops-app, skal det afklares, hvordan borgere aktivt skal give samtykke til, at deres data
deles internatonalt, og at de kun deles med de lande, hvor det er relevant, idet det er
lande, som de har rejst eller arbejdet i.
Deltagende medlemsstater bliver i fællesskab dataansvarlige for de oplysninger, der
behandles i gatewayen, hvilket er en måde at sikre, at der er entydige krav til de en-
kelte medlemsstaters dataretlige forpligtelser. Medlemsstaternes rolle som dataan-
svarlige fremgår af Annex I, hvor det bl.a. fremgår, at man som dataansvarlig skal
Side 2
-
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 856: Notat om komitésag om grænseoverskridende udveksling af data mellem nationale kontaktsporings- og advarsels mobilapplikationer til brug for bekæmpelse af covid-19-pandemien
-
-
etablere et nationalt kontaktpunkt i sit eget land, der kan indgå i samarbejdet om-
kring dataansvaret.
Kommissionen bliver databehandler for gatewayen og skal behandle data i overens-
stemmelse med instrukserne, som de fælles dataansvarlige i fællesskab fastlægger.
Kommissionens rolle som databehandler fremgår af Annex II, hvor det bl.a. fremgår,
at hvor Kommissionen er forpligtet til at leve op til krav om sikkerhed, risikovurderin-
ger, dokumentation mv.
Der etableres fælles tekniske standarder for udveksling af data gennem gatewayen.
Det fremgår desuden af forslaget, at opkoblingen til den fælleseuropæiske gateway er fri-
villig, dvs. Danmark er ikke forpligtet til at anvende infrastrukturen og dermed påtage sig
ansvaret som dataansvarlig. Hvis Danmark ønsker at samarbejde med andre medlemssta-
ter om interoperabilitet mellem apps, så vil det foregå ved brug af gatewayen og den fore-
slåede juriske databehandlerkonstruktion, som er til godkendelse.
Som det redegøres for under afsnittet konsekvenser, vil beslutningen omkring Danmarks
opkobling til den fælleseuropæiske gateway blive taget i en særskilt politisk beslutnings-
proces efter sommerferien.
Den fælleseuropæiske gateway lukkes, når ingen medlemsstater længere benytter den.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslaget vedrører grænseoverskridende aktivitet, finder Regeringen, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Den danske smitteopsporings-app smitte|stop er reguleret ved BEK nr. 896 af 17/06/2020
”Beke dtgørelse o beha dli g af oplysninger
om elektronisk registrerede kontakter med
henblik på at forebygge og inddæmme udbredelsen af Coronavirussygdom 2019 (COVID-
9)”, so har hje
el i § b i lov o fora stalt i ger od s itso
e og a dre over-
førbare sygdomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1026 af 1. oktober 2019, som ændret ved lov
nr. 208 af 17. marts 2020. Der er indsat solnedgangsklausul i bekendtgørelsen til d. 31. ok-
tober 2020.
7. Konsekvenser
Kommissionsforslaget indebærer, at opkoblingen til den fælleseuropæiske gateway er fri-
villig, dvs. ved beslutning om at tiltræde forslaget bliver Danmark ikke forpligtet til at an-
vende gatewayen og indgå som fælles dataansvarlig i den foreslåede konstruktion. Derfor
har tiltrædelse af kommissionsforslaget ingen umiddelbare konsekvenser for Danmark
hverken juridisk eller økonomisk.
Såfremt Danmark beslutter, at den danske smittestops-app skal kunne benyttes på tværs
af europæiske lande, så vil det skulle foregå gennem den fælleseuropæiske gateway og
den juridiske databehandlerkonstruktion, som nu er til godkendelse.
Beslutningen om, hvorvidt Danmark skal tilslutte sig den fælleseuropæiske gateway skal
ske på baggrund af en grundig analyse af konsekvenserne og med inddragelse af de politi-
ske partier.
De forventede konsekvenser, som skal analyseres nærmere er:
-
Lovgivning: Forud for at den danske smittestop-app kan anvendes på tværs af euro-
pæiske grænser, skal der udstedes en ændringsbekendtgørelse, idet der bl.a. etable-
res en ny juridisk entitet, der skal håndtere data fra appen (den fælles dataansvarlige).
Side 3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 856: Notat om komitésag om grænseoverskridende udveksling af data mellem nationale kontaktsporings- og advarsels mobilapplikationer til brug for bekæmpelse af covid-19-pandemien
-
-
-
-
Økonomiske konsekvenser: De økonomiske konsekvenser af en eventuel beslutning
om, hvorvidt Danmark senere skal tilslutte sig den fælleseuropæiske gateway skal
analyseres nærmere.
Overholdelse af regler om databeskyttelse: Der skal ske analyser af beskyttelse af per-
sondata, hvilket bl.a. sker gennem opdatering af konsekvensanalyse vedr. databeskyt-
telse (DPIA) og øvrige dokumenter vedrørende databeskyttelse.
Udpegning af nationale kontaktpunkt.
Konsekvens for brugere af appen: Det skal besluttes, hvordan funktionaliteten skal
implementeres i appen.
Vedtagelse af forslaget forventes at kunne bidrage til at forbedre sundhedsbeskyttelsesni-
veauet i EU og herunder til et styrket kriseberedskab. Derover forventes forslaget at styrke
forbrugerbeskyttelsen, idet der sikres fælles standarder og rammer for, hvordan borgeres
data udveksles på tværs af forskellige nationale apps.
8. Høring
Forslaget har været i høring i EU-specialudvalget for Sundhedsspørgsmål.
Det Etiske Råd
bakker op om Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, om at der er be-
hov for forskellige analyser af konsekvenserne, forud for en beslutningstagen om hvorvidt
Danmark kan og bør tilslutte sig den foreslåede føderale gateway m.v. I den forbindelse
må rådet dog pege på vigtigheden af, at Danmark også retter et skarpt fokus mod de eti-
ske konsekvenser
og således ikke alene de tekniske, økonomiske og juridiske.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag er udarbejdet i dialog med medlemslandene i e-sundhedsnetvær-
ket, hvorfor der forventes bred støtte til denne løsning. Flere lande planlægger snarlig op-
start af pilotprojekt inden for rammerne af den foreslåede konstruktion.
10. Regeringens generelle holdning
Der er indgået en politisk aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Su-
sanne Zimmer (UFG) om formål med appen, løsningsmodel og principper for privatlivsbe-
skyttelse. Af den politiske aftale fremgår, at
” ulighede for at a ve de appe på tværs af
grænser undersøges i samarbejde med EU-lande, så appen om muligt kan understøtte in-
teroperabilitet”.
Regeringen støtter derfor det fremlagte forslag, idet det sikrer en model for, hvordan nati-
onale smittesopsporings-apps kan bruges på tværs af de europæiske lande, og dermed
være et digitalt supplement til at mindske smitteudbredelsen i takt med at grænserne åb-
ner op. Regeringen har i beslutningen om at tilslutte sig forslaget lagt vægt på, at der for-
ventes opbakning til forslaget blandt de øvrige EU-lande, herunder Tyskland.
Det er vigtigt for regeringen, at den foreslåede model indebærer, at det er frivilligt for
medlemsstaterne at vælge at indgå i arbejdet med interoperabilitet og altid kan vælge at
trække sig fra arbejdet.
Regeringen ønsker, at den danske smittestops-app kan understøtte interoperabilitet, men
da dette forslag indebærer, at der på europæisk plan deles data om danske borgere, der
er smittet med COVID-19, skal der inden tilslutningen af Danmark gennemføres de nød-
vendige juridiske analyser af gatewayen og den juridiske databehandlerkonstruktion, og
der skal sikres det nødvendige danske retsgrundlag i form af en ændringsbekendtgørelse.
Dette arbejde vil med det fremlagte forslag påbegynde med henblik på, at der kan træffes
beslutning om dansk tilslutning efter sommerferien med inddragelse af de politiske par-
tier.
Side 4
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 856: Notat om komitésag om grænseoverskridende udveksling af data mellem nationale kontaktsporings- og advarsels mobilapplikationer til brug for bekæmpelse af covid-19-pandemien
Regeringen er opmærksom på, at en senere stillingstagen til Danmarks deltagelse i ga-
teway kan betyde, at man kan gå glip af tidlige erfaringer fra pilotprojekt, som forventes
påbegyndt ultimo juli, men sikkerhed og i behandling af danske persondata vægtes over
dette hensyn.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5