Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 840
Offentligt
2222999_0001.png
Den 2. juli 2020
MFVM 105
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/48/EF for så
vidt angår mærkning af allergifremkaldende duftstoffer i legetøj (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/48/EF for så vidt angår mærkning af allergifremkaldende duftstoffer i legetøj (komitesag). Forslaget
medfører, at antallet af mærkningspligtige duftstoffer for legetøj udvides, således at de inkluderer 64
yderligere duftstoffer, som er vurderes allergifremkaldende hos mennesker af Den Videnskabelige Komité
for Forbrugersikkerhed (VKF), og hvor det vurderes vigtigt, at forbrugerne får information om indholdet.
Forslaget forventes at blive sat til skriftlig afstemning i komitéen for legetøjssikkerhed med frist den 13. juli
2020. Forslaget vurderes generelt at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da
det bidrager til mere viden om allergifremkaldende stoffer i legetøj og medvirker til, at forbrugerne kan
træffe et oplyst valg og undgå eksponering for allergifremkaldende stoffer. Forslaget har ingen væsentlige
statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, eller økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet. De lovgivningsmæssige konsekvenser er, at forslaget skal implementeres i bekendtgørelse
nr. 309 af 3. april 2017 om sikkerhedskrav til legetøjsprodukter. Regeringen er positivt indstillet over for
forslaget, da det hæver beskyttelsesniveauet. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag II til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/48/EF for så vidt angår mærkning af allergifremkaldende duftstoffer i legetøj.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 46, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/48/EF
om sikkerhedskrav til legetøj. Optagelsen af stoffer på bilag II, del III, punkt 11, tredje afsnit, vedtages efter
forskriftsprocedure med kontrol i komitéen for legetøjssikkerhed, der er nedsat med hjemmel i
legetøjsdirektivets artikel 47, stk. 2.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i komitéen for legetøjssikkerhed. Hvis der er
kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med
henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3
måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget
eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen for
legetøjssikkerhed, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal inden
for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget eller
ikke udtaler sig inden for fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol.
Kommissionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke inden for en frist på 4 måneder har gjort
indsigelse mod forslaget.
Forslaget forventes at blive sat til skriftlig afstemning i komitéen for legetøjssikkerhed med frist den 13. juli
2020.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 840: Notat om komitésag om mærkning af allergifremkaldende duftstoffer i legetøj
2222999_0002.png
Formål og indhold
Forslaget fra Kommissionen er baseret på en udtalelse fra Den Videnskabelige Komité for
Forbrugersikkerhed (VKF) af 26.-27. juni 2012
1
om duftallergener i kosmetiske produkter, hvori det noteres,
at kontaktallergi over for duftstoffer er et almindeligt, betydeligt og relevant problem i Europa, og at
eksponeringen for duftstoffer skyldes brug af forbrugerprodukter, herunder legetøj. VKF bemærker også, at
der i de seneste år er opstået en tendens til at tilsætte kemiske duftstoffer til mange typer forbrugerprodukter
som f.eks. børnelegetøj, som kan bidrage væsentligt til forbrugerens eksponering for duftstoffer via huden.
Dette understøttes af en kortlægning af allergifremkaldende stoffer i produkter til børn, foretaget af
Miljøstyrelsen, som viser, at der er allergifremkaldende duftstoffer i forskellige typer legetøj, herunder
modellervoks, slim, dukker, bamser og gummibånd. VKF’s udtalelse indeholder blandt andet en oversigt over
en række duftstoffer, som er etablerede kontaktallergener (det vil sige allergifremkaldende) hos mennesker
(tabel 13-1 i VKFs udtalelse), og hvor det derfor vil være relevant at informere brugerne om et indhold af
stofferne.
Ekspertgruppen for Sikkerhedskrav til Legetøj har på et møde 13. september 2019 konkluderet, at de stoffer,
der fremgår af tabel 13-1
i VKF’s udtalelse, bør være
omfattet af mærkningskrav, når de forekommer i legetøj.
Det skyldes blandt andet, at et allergifremkaldende stof er allergifremkaldende, uanset om det forekommer i
kosmetiske produkter eller legetøj. Stoffets såkaldte iboende egenskab er uafhængig af stoffets anvendelse, og
effekterne ved stoffet vil være den samme, uanset om stoffet anvendes i kosmetik eller legetøj.
På baggrund af udtalelserne fra VKF samt konklusionen fra Ekspertgruppen for Sikkerhedskrav til Legetøj,
foreslår Kommissionen, at udvide listen over allergifremkaldende duftstoffer, der skal mærkes på legetøj med
duftstoffets navn. Tabellen i bilag II, del III, punkt 11, tredje afsnit, i direktiv 2009/48/EF vil, således udvides
til også at omfatte de duftstoffer fra tabel 13-1 i VKFs udtalelse, som endnu ikke er omfattet af et forbud eller
mærkningskrav i direktiv 2009/48/EF. Listen over mærkningspligtige duftstoffer vil således blive udvidet fra
11 til 71.
Ændringerne foreslås at gælde 18 måneder efter offentliggørelsen i EU-tidende.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget er et direktiv, og skal derfor implementeres i dansk ret ved en ændring af bekendtgørelse nr. nr.
309 af 3. april 2017 om sikkerhedskrav til legetøj.
Konsekvenser
Forslaget er et direktiv, og skal derfor implementeres i dansk ret. Implementeringen sker ved en ændring af
bekendtgørelse nr. nr. 309 af 3. april 2017 om sikkerhedskrav til legetøj.
1
VKF's udtalelse om duftallergener i kosmetiske produkter, 26.-27. juni 2012 (SCCS/1459/11).
http://ec.europa.eu/health/scientific_committees/consumer_safety/docs/sccs_o_102.pdf
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 840: Notat om komitésag om mærkning af allergifremkaldende duftstoffer i legetøj
2222999_0003.png
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for staten,
regionerne og kommunerne. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, idet der er tale om en
udvidelse af mærkningsreglerne for allergifremkaldende stoffer på legetøj. Forslaget bidrager til mere viden
om allergifremkaldende stoffer i legetøj og medvirker til, at forbrugerne kan træffe et oplyst valg og undgå
eksponering for allergifremkaldende stoffer.
Høring
Forslaget har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Rådet for Grøn Omstilling finder som udgangspunkt, at alle allergifremkaldende stoffer samt duftstoffer bør
forbydes i legetøj. Rådet for Grøn Omstilling kan derfor ikke direkte støtte forslaget om, at yderligere 64
duftstoffer inkluderes som mærkningspligtige duftstoffer for legetøj. Rådet for Grøn Omstilling ser det dog
som en udmærket overgang i forhold til, at de på sigt forhåbentligt forbydes. Rådet for Grøn Omstilling
opfordrer derfor til, at det bliver en særlig dansk prioritet at få forbudt alle duftstoffer i legetøj og at det bliver
tydeligt beskrevet i direktivet, hvordan mærkningen skal fremgå. Herudover bemærker Rådet for Grøn
Omstilling, at ændringerne burde kunne træde i kraft meget tidligere end 18 måneder efter offentliggørelsen i
EU-tidende. Rådet for Grøn Omstilling mener, at 3-6 måneder burde være tilstrækkeligt til at ændre
udformningen af emballagen eller det konkrete legetøj, så mærkningen fremgår tydeligt.
Forbrugerrådet Tænk så gerne, at stofferne blev forbudt i legetøj, og vil opfordre til at kæmpe for et forbud,
som er på linje med Miljøstyrelsens anbefalinger om, at børn ikke skal udsættes for parfume og andre
allergifremkaldende stoffer.
Det skal hertil bemærkes, at der fra dansk side arbejdes på at forbyde parfumestoffer, særligt parfumestoffer
med allergifremkaldende egenskaber, da parfumestoffer generelt anses for ikke at være nødvendigt for
legeværdien. Direktivet er dog udformet således, at man for parfumestoffer følger de anbefalinger, der gives i
forhold til mærkning og forbud i kosmetik. Det skal i den forbindelse bemærkes at de yderligere 64
parfumestoffer endnu ikke er blevet mærkningspligtige i kosmetik.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ønsker at begrænse befolkningens udsættelse for farlige stoffer, herunder børn, som er en udsat
forbrugergruppe. Fra regeringens side er man derfor enig i, antallet af deklarationspligtige parfumestoffer
bør øges, således at det bliver nemmere for forbrugerene at få information om, hvorvidt legetøj indeholder
allergifremkaldende stoffer.
Regeringen arbejder generelt på at forbyde parfumestoffer, særligt parfumestoffer med allergifremkaldende
egenskaber, da parfumestoffer generelt anses for ikke at være nødvendigt for legeværdien.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3