Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 84
Offentligt
2094817_0001.png
NOTAT
16. oktober 2019
19/06701-1
annben-dep
Orienteringsnotat til Folketingets Europaudvalg om dansk hørings-
svar vedr. Europa-Kommissionens høring om orienteringen af de to
første år af det foreslåede program for det Digitale Europa
Europa-Kommissionen har igangsat en offentlig høring om de to første års
arbejde af det foreslåede program for det Digitale Europa. Programmet for
det Digitale Europa er et underprogram i det overordnede forslag til EU’s
flerårige finansielle ramme (MFF) for 2021-2027. Der er opnået fælles for-
ståelse med Europa-Parlamentet om programmet, men det vedtages først
endeligt, når den samlede finansielle ramme er færdigforhandlet.
Formålet med høringen er at indsamle information, om hvordan Europa-
Kommissionen skal udmønte aktiviteterne for 2021-2022 inden for de føl-
gende fem områder: 1) Højtydende databehandling (supercomputere), 2)
kunstig intelligens, 3) cybersikkerhed og tillid, 4) højtudviklede digitale
færdigheder samt 5) udrulning og brug af digitale kapaciteter. Programmet
skal sikre storstilet udrulning, anvendelse og optag af disse teknologier hos
virksomheder og myndigheder bl.a. ved etablering af et netværk af digitale
innovationshubs på tværs af medlemsstaterne. Formålet med programmet
er at understøtte den digitale omstilling af de europæiske økonomier og
samfund til gavn for borgere og virksomheder. Programmet skal herigen-
nem bl.a. bidrage til at styrke EU’s konkurrenceevne.
Regeringen har udarbejdet et samlet dansk høringssvar, der består af ved-
lagte svar med generelle kommentarer til orienteringspapiret samt et svar
med konkrete kommentarer til elementerne i orienteringspapiret.
Regeringen opfordrer overordnet Kommissionen til at sikre en transparent,
klar og inkluderende ledelsesstruktur af programmet for det Digitale Eu-
ropa forankret i en koordinerende komité med deltagelse af medlemslan-
dene.
Det påpeges i høringssvaret, at regeringen støtter op om, at den digitale
dagsorden har høj prioritet i EU’s flerårige finansielle ramme for 2021-
2027, og at det er positivt, at der er fokus på det brede optag af digitale
teknologier hos virksomheder, herunder særligt SMV’er
og hos offentlige
myndigheder. Det er væsentligt, at programmet ikke foruddiskonterer ud-
faldet af forhandlingerne af EU’s flerårige finansielle ramme. Det samme
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 84: Regeringens høringssvar vedr. Kommissionens høring om Digital Europe-programmet under EU's flerårige finansielle ramme (MFF)
2/2
gælder for det europæiske kompetencecenter for cybersikkerhed og net-
værket af nationale koordinationscentre, som er tiltænkt en central rolle i
delprogrammet for cybersikkerhed og tillid.
Regeringen støtter op om, at digitalisering og nye teknologier skal være
med til at indfri Paris-aftalen
samt FN’s verdensmål for 2030, men mener
også at dette fokus og relaterede aktiviteter skal være mere fremtrædende
på tværs af programmet.
Europa-Kommissionen opfordres derudover overordnet til at fokus og ak-
tiviteter rettes mod, hvordan man kan fremme en ansvarlig digital økonomi.
Her bør det særligt prioriteres, hvordan man kan udvikle konkrete værktø-
jer og projekter til at fremme etisk og ansvarlig brug af data og udvikling
af datadrevne teknologier. Samtidig skal det være mere klart, hvordan pro-
grammet skal bidrage til, at den digitale omstilling kommer hele økono-
mien og samfundet til gode.
Regeringen mener videre, at programmet for det Digitale Europas arbejds-
programmer skal prioritere aktiviteter, der bidrager til en digital omstilling
af samfundet, realiserer et ægte digitalt indre marked. Samtidig skal det
fokusere på at opfylde Tallinn-deklarationen fra 2017, som fokuserer på
digitalisering af offentlige services for borgere og virksomheder på tværs
af grænser. Programmet skal være ambitiøst og fokusere på optag af de
nyeste teknologier på tværs af økonomien og lede til øget vækst og beskæf-
tigelse.
Europa-Kommissionen skal sørge for, at arbejdsprogrammerne bygger
oven på medlemslandenes eksisterende velfungerende strukturer, instituti-
oner og kapaciteter. Derfor mener regeringen, at Europa-Kommissionen
skal undgå at introducere unødvendige kriterier og bindinger på medlems-
landene, som kan forhindre udnyttelsen af eksisterende kapaciteter og
strukturer. Derfor bør aktiviteter og services i programmet være efterspørg-
selsdrevne og tilpasset behovene hos innovative iværksættere, virksomhe-
der og offentlige myndigheder for at sikre et bredt optag af digitale tekno-
logier.