Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 8
Offentligt
2083698_0001.png
NOTAT
16. september 2019
Orientering vedr. svar på Kommissionens høring vedr. forslag til nye
retningslinjer for de praktiske aspekter af implementeringen af den
europæiske regulering vedr. standarder
Om høringen
Kommissionen har udsendt forslag til nye retningslinjer for implemente-
ring af den europæiske regulering vedr. standarder. Høringen vedrører for-
slag til ny fremgangsmåde i forbindelse med udstedelse af mandater og
samarbejdet om standardisering mellem Kommissionen og de europæiske
standardiseringsorganisationer CEN, CENELEC og ETSI.
Europæiske standarder har hidtil været et frivilligt og ikke-bindende red-
skab, som virksomheder i Europa kan anvende til at dokumentere, at deres
produkter efterlever gældende europæisk lovgivning, for eksempel at de er
sikre for forbrugerne at anvende. Virksomheder kan konkret vælge, om de
vil anvende standarderne til at dokumentere, at deres produkter lever op til
gældende lovgivning, eller alternativt finde en anden måde at dokumentere
dette på.
I 2014 faldt der imidlertid en dom på området for byggevarer, den såkaldte
James Elliott Construction sag, hvor EU-domstolen vurderede, at de euro-
pæiske standarder også kan betragtes som en del af europæisk lovgivning.
I forlængelse heraf tilkendegav domstolen, at den i højere grad kunne for-
ventes at gå aktivt ind i fortolkning og vurdering af lovligheden af de en-
kelte standarder. Som følge af dommen efterspurgte Europa Parlamentet i
2017 mere kontrol med standardiseringsarbejdet.
Kommissionen har på denne baggrund lagt op til en ny tilgang til standar-
diseringsarbejdet, hvor standarder skal udformes under større kontrol fra
Kommissionen. Konkret skal de såkaldte ”mandater” fra Kommissionen,
som sætter rammerne for de standarder, CEN, CENELEC og ETSI skal
udforme, være mere snævre. Derudover er Kommissionen begyndt at sætte
en udløbsdato på mandater.
EUU Alm.del - Bilag 8: Notat vedr. forslag til nye retningslinjer for de praktiske aspekter af implementeringen af den europæiske regulering vedr. standarder
2083698_0002.png
Kommissionens høring er sendt i høring i EU-specialudvalget for konkur-
renceevne, vækst og forbrugerspørgsmål. Der er indkommet bemærknin-
ger fra DI, Dansk Standard, Forbrugerrådet Tænk, Styrelsen for Datafor-
syning og Effektivisering samt Energistyrelsen, jf. uddybende afsnit neden
for.
Baggrund
Kommissionen kan, når der vedtages ny lovgivning på udvalgte direktiv-
områder, udstede et såkaldt ”mandat” til de europæiske standardiserings-
organisationer, CEN, CENELEC og ETSI, om at udarbejde europæiske
standarder. Disse standarder viser på et konkret og teknisk niveau, hvordan
virksomheder kan dokumentere, at deres produkter efterlever europæisk
lovgivning og dermed sælges direkte på hele det europæiske indre marked.
Der er pt. 25 direktivområder, som er omfattet af denne tilgang. Områderne
spænder fra legetøj over byggevarer til medicinsk udstyr.
Der er klare fordele ved denne tilgang til regulering af teknisk komplekse
områder ud over at understøtte det indre marked for varer og tjenester; 1)
lovgiverne skal ikke tilegne sig samme niveau af teknisk viden som virk-
somhederne for at lovgive om et konkret område, 2) standardiseringssyste-
met er åbent for deltagelse af alle relevante aktører med faglig viden, her-
under også interesseorganisationer, 3) med standarderne sker der en effek-
tiv deling af viden mellem de europæiske virksomheder, hvilket styrker
innovation og konkurrence.
Som følge af en dom på området for byggevarer har Kommissionen imid-
lertid iværksat en ny tilgang til udstedelse af mandater og udformning af
de harmoniserede standarder, hvilket den udsendte høring afspejler. Med
den nye tilgang lægges i modsætning til tidligere op til meget snævre man-
dater, som udløber inden for en fastsat periode, hvorefter de skal fremsen-
des af Kommissionen og vedtages af medlemslandene på ny.
Indkomne bemærkninger til høringen
Dansk Industri bemærker overordnet, at det er absolut nødvendigt, at der
ikke indføres detaljerede krav til mandaters indhold eller den videre proces,
hvis europæiske standarder også fremover skal være en effektiv måde at
udvikle harmoniseringslovgivning og opnå markedsintegration. Derudover
påpeger Dansk Industri, at der er risiko for, at standarderne mister deres
relevans i markedet, idet industriens interesse for at bidrage til standardi-
seringsarbejdet og at anvende standarderne i designet af deres produkter
begrænses. Dansk Industri har endvidere på mere tekstnært niveau stillet
2
EUU Alm.del - Bilag 8: Notat vedr. forslag til nye retningslinjer for de praktiske aspekter af implementeringen af den europæiske regulering vedr. standarder
2083698_0003.png
en række konkrete forslag til vejledningen, som Dansk Industri også sender
direkte til Kommissionen.
Dansk Standard har fremsendt udkast til et samlet høringssvar, som koor-
dineres mellem de nationale standardiseringsorganisationer i Europa og
fremsendes samlet fra CEN/CENELEC. Dansk Standard peger på, at der
er behov for at fastholde og styrke fordelene ved det eksisterende standar-
diseringssystem, som er fleksibelt og drevet af markedet, hviler på standar-
der som er frivillige at efterleve og konsensusbaserede samt understøtter
compliance med europæisk lovgivning på udvalgte produktområder. Der-
udover henvises til, at europæiske standarder aktuelt indgår som et værktøj
i Kommissionens arbejde med better regulation dagsordenen.
Forbrugerrådet Tænk bemærker, at processen for behandlingen af en for-
mel klage over en konkret standard er for langsommelig, og at man bør
arbejde med deadlines, når der indgives en formel klage. For at gøre kla-
geadgangen lettere bør der også udarbejdes en formel skabelon, ligesom
der bør være en deadline for revision af den relaterede standard.
Energistyrelsen bemærker, at der bør skabes gode rammer for tilrettelæg-
gelsen af standardiseringsarbejdet, så medlemmerne af de enkelte standar-
diseringsudvalg bruger deres ressourcer så optimalt som muligt. Konkret
foreslås det, at møder som udgangspunkt holdes til ét emne ad gangen,
frem for at pulje en række ikke-relaterede standardiseringsområder.
Styrelsen for dataforsyning og effektivisering bemærker, at der i dokumen-
terne ikke står noget om, hvordan Kommissionens standardiseringsaktivi-
teter og standardiseringsønsker skal finansieres. I forlængelse heraf ønsker
Styrelsen for dataforsyning og effektivisering, at det klarlægges, om der
ligger økonomiske udgifter gemt i forordningen.
Det bemærkes hertil, at Kommissionen har et årligt budget, som finansierer
udarbejdelse af europæiske standarder. Midlerne bruges blandt andet på
aflønning af såkaldte ”harmoniseringskonsulenter”, som rådgiver Kom-
missionen i forbindelse med endelig godkendelse af europæiske standar-
der, inden de offentliggøres. Derudover kan sekretariaterne i regi af de eu-
ropæiske standardiseringsorganisationer, der udvikler de konkrete standar-
der, også ansøge om midler til dækning af omkostninger ifm. udarbejdelse
af standarder. Såfremt Kommissionens nye vejledning lægger øget pres på
ressourcerne i standardiseringssystemet, kan det også medføre behov for
øget finansiering.
3
EUU Alm.del - Bilag 8: Notat vedr. forslag til nye retningslinjer for de praktiske aspekter af implementeringen af den europæiske regulering vedr. standarder
Regeringens høringssvar til Kommissionen
Høringssvar til Kommissionen er vedlagt til orientering. Svaret betoner, at
Kommissionens oplæg til ny vejledning vurderes at kunne gøre det euro-
pæiske samarbejde mellem myndigheder og virksomheder om udarbej-
delse af standarder ineffektivt, medføre øgede administrative byrder og
være til hindring for effektiv konkurrence på det europæiske marked. Her-
udover fremhæves det, at der er behov for at forbedre processen for be-
handlingen af klager, fx gennem en mere standardiseret procedure eller
tidsfrist.
Det påpeges i forlængelse heraf, at der er behov for et velfungerende og
agilt europæisk standardiseringssystem, hvis Europa skal være konkur-
rencedygtig på det globale marked og have indflydelse på fremtidens
internationale standardisering. Danmark vil tage initiativ til, sammen
med like-mindede lande, at iværksætte dialog med Kommissionen med
henblik på at finde en løsning, som tilgodeser såvel Kommissionen som
virksomheder i Danmark og resten af Europa.
4