Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 762
Offentligt
2211750_0001.png
Europaudvalget
Referat af
32.
europaudvalgsmøde
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
torsdag den 7. maj 2020
Kl. 09.00
vær. 1-133
Eva Kjer Hansen (V), formand, Lars Aslan Rasmussen (S), Jens
Rohde (RV), Halime Oguz (SF), Søren Søndergaard (EL), Rasmus
Nordqvist (UFG), Jan E. Jørgensen (V), Kim Valentin (V), Morten
Messerschmidt (DF) og Peter Seier Christensen (NB).
Transportminister Benny Engelbrecht og forsvarsminister Trine
Bramsen.
Desuden deltog:
Rasmus Nordqvist fungerede som formand under punkt 3.
FO
Punkt 1. Europa-Kommissionens
forslag til en ”Relief Package” på transportområdet
Transportministeren:
Kommissionen fremsatte den 29. april 2020 en såkaldt Relief Package,
som består af fire forslag, der skal lette forholdene på transportområdet under covid-19-krisen.
Det kroatiske formandskab vil efter planen få mandat til at starte forhandlingerne med Europa-
Parlamentet i morgen. Det er derfor, at jeg er hastet over til jer, så jeg kan nå at forelægge
forslagene, inden de sendes videre til forhandling med Europa-Parlamentet.
Det er også derfor, at I først fik samlenotatet i tirsdags. Jeg skal selvfølgelig beklage, at det
ikke er lykkedes mig at overholde de normale procedurer, men jeg og huset har gjort vores
bedste for at nå frem til, at der er tid mellem fremsættelse af forslagene og vedtagelse af en
indledende fælles holdning i Rådet halvanden uge senere. Jeg håber derfor, at I vil bære over
med, at det hele har været så komprimeret i denne ganske særlige situation.
Jeg forelægger det første forslag til mandat og de øvrige tre forslag til orientering. Forskellen
er begrundet i, at det første forslag kan have betydning for den danske transportsektor, hvor-
imod de øvrige tre forslag ikke vurderes at få direkte betydning i Danmark.
Side 860
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 762: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/5-20
32. europaudvalgsmøde 7/5 2020
FO
a) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om specifikke og
midlertidige foranstaltninger med henblik på covid-19-udbrud og om gyldigheden
af visse certifikater, licenser og tilladelser og udsættelse af visse periodiske
kontroller og træning i visse transportområder lovgivning
Generel indstilling
KOM (2020) 0176
KOM (2020) 0176
bilag 1 (samlenotat side 2)
Transportministeren:
Dette forslag har til formål at forlænge gyldighedsperioden for en ræk-
ke certifikater, licenser og tilladelser på vej, bane og det maritime område samt at udsætte vis-
se periodiske kontroller.
Hovedformålet med de foreslåede ændringer er at imødekomme de udfordringer, som covid-
19 har forårsaget, og som umuliggør eller besværliggør fornyelse eller forlængelse af gyldig-
hedsperioden for certifikater, licenser og tilladelser. Det sker for at sikre, at transportbranchen
ikke går i stå, idet det vil kunne få store konsekvenser for forsyningssikkerheden. Forslaget
vedrører som nævnt både vej, bane og det maritime område; fælles for alle områderne er, at
gyldigheden af diverse certifikater, licenser og tilladelser, som udløber i perioden fra 1. marts til
31. august 2020 forlænges med 6 måneder. Der er altså tale om midlertidige foranstaltninger.
På vejområdet gælder det for kvalifikationsuddannelse og efteruddannelse af chauffører, køre-
kort, kontrol af takografer, periodisk syn, fællesskabstilladelser, førerattester og kontrol af be-
tingelser for opretholdelse af tilladelse.
På baneområdet gælder det for jernbanevirksomhedernes sikkerhedscertifikat og infrastruktur-
forvalternes sikkerhedsgodkendelse, lokomotivførerlicens og jernbanevirksomhedernes drifts-
licens.
Og på det maritime område gælder det havnenes certifikater, sårbarhedsvurderinger og sik-
ringsplaner, hvor det også foreslås at udsætte afholdelsen af de jævnlige sikringsøvelser.
Herudover gives myndighederne i medlemslandene på en række områder en længere frist for
behandling af ansøgninger. Det gælder for myndigheders behandling af tilladelse til internatio-
nal rutebuskørsel og ansøgninger om udstedelse af nye eller erstatningsførerkort til takogra-
fen.
Der gives desuden mulighed for, at medlemslandene kan anmode Kommissionen om yderlige-
re fristforlængelse, såfremt de efter 31. august fortsat ikke ville kunne udføre de nødvendige
aktiviteter. Den del er selvfølgelig en mulighed, der lægges ind, fordi vi ikke ved, hvor lang tid
covid-19 kan have en effekt i de enkelte medlemslande.
Side 861
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 762: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/5-20
32. europaudvalgsmøde 7/5 2020
Regeringens holdning
Regeringen finder det positivt, at Kommissionen forlænger certifikater, tilladelser og godken-
delser, så transporterhvervet fortsat kan fungere under den nuværende covid-19-krise. Det er
vigtigt, at der findes en fælles europæisk løsning på de udfordringer, covid-19 har skabt for
transporterhvervet, da disse udfordringer er grænseoverskridende.
I øjeblikket er der f.eks. juridisk usikkerhed om medlemslandenes gensidige anerkendelse,
hvor gyldigheden er udløbet, og det ikke har været muligt at forny certifikater, licenser og tilla-
delser.
Regeringen er derfor positivt indstillet over for, at Kommissionen vil sikre juridisk klarhed på
tværs af landene, som især er vigtig i forbindelse med kontrol.
I Danmark har vi enkelte områder, som har været lukket ned, og hvor der derfor vil komme en
pukkel, som skal indhentes. Det gælder eksempelvis efteruddannelse af chauffører samt for-
nyelse og generhvervelse af kørekort.
Regeringen er dog samtidig opmærksom på, at mange af de berørte aktiviteter stort set udfø-
res på normalt niveau i Danmark.
Da Danmark på mange områder ikke har de samme problemer med hensyn til at forny eller
forlænge berørte certifikater, licenser og tilladelser som andre europæiske lande, er det vigtigt
for regeringen at sikre, at enkelte virksomheder ikke bliver urimelig hårdt ramt af disse fristfor-
længelser. Det kan der eksempelvis være en risiko for på området for periodiske syn, hvor en
udskydelse af synsfristen kan medføre, at synsvirksomhederne mister deres indtægtsgrundlag
i et halvt år.
Tilsynet med periodiske syn foregår nationalt, og der er derfor ikke på dette område det sam-
me behov for en europæisk løsning. Regeringen vil derfor arbejde for, at det bliver op til hvert
medlemsland, om man ønsker at udskyde fristen for periodisk syn.
FO
Regeringens forhandlingsoplæg er på den baggrund:
At man fra dansk side støtter forordningsforslaget;
idet man dog fra dansk side lægger vægt på, at forlængelsen af perioden for periodisk
syn bliver valgfri for medlemslandene;
og at man fra dansk side arbejder for, at forordningen indeholder en forpligtelse for
chaufføren til at bevise, at en ansøgning om fornyelse eller erstatning af førerkortet til
takografen er indgivet.
Side 862
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 762: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/5-20
32. europaudvalgsmøde 7/5 2020
Søren Søndergaard
havde noteret sig ministerens forklaring om, at der kun skulle indhentes
mandat på dette punkt a, fordi kun det havde direkte indvirkning på Danmark.
Enhedslisten kunne bakke op om det meste af forhandlingsoplægget, idet partiet havde for-
ståelse for, at der i den aktuelle situation var brug for fleksibilitet. Men på nogle punkter gik
man for langt. Krisen måtte ikke blive brugt til at slække på sikkerhedsstandarder, f.eks. køre-
og hviletidsbestemmelser og regelmæssig kontrol af takografer, selv om nogle lande kunne
ønske sig det. Periodiske syn er til for at sikre, at biler ikke forvolder ulykker. Derfor forstod
Enhedslisten til fulde 3F’s
betænkelighed
ved risikoen for, at chauffører kører i vogne, der ikke
er i orden, eller at de bliver bragt i konkurrence med chauffører fra andre lande, der ikke skal
leve op til samme regler. Forudsætningen for Enhedslistens støtte til forhandlingsoplægget var
altså, der var blev lagt afgørende vægt på:
at yderligere dispensationer ikke medvirkede til en svækkelse af kontrollen,
at dispensationerne som udgangspunkt kun skulle gælde i 6 måneder. Skulle der vise sig
at være behov for en forlængelse, måtte man tage det op igen i Rådet. Man måtte undgå
en automatisk forlængelse, så nogle lande derved fik en konkurrencefordel
og at det blev frivilligt for landene, om de ville indføre fristforlængelse af syn på biler, så
de lande, der ville fastholde de højeste standarder, kunne gøre det.
Kim Valentin
spurgte, om regeringen forhørt sig hos Danske Havne om forslaget om forlæn-
gelse af certifikater.
Peter Seier Christensen
ville gerne vide, om det var obligatorisk at indføre fristforlængelser.
Eller var det ikke afgjort?
Jens Rohde
befandt sig i den særegne situation, at Radikale Venstre fra ende til anden var
enige med Enhedslisten i betingelserne for at kunne støtte forhandlingsoplægget.
Morten Messerschmidt
var enige med Enhedslisten og Radikale Venstre. Dansk Folkeparti
kunne ikke støtte forhandlingsoplægget, med mindre der var garanti for, at dispensation fra
køre- og hviletidsbestemmelser ikke kom til at påvirke sikkerheden på vejene.
Transportministeren
understregede, at forslaget ikke indeholdt en dispensation fra de gæl-
dende køre- og hviletidsbestemmelser. Der var allerede indlagt en force majeure-bestemmelse
i køre- og hviletidsforordningen. Man havde fra dansk side
i samråd med Folketinget, ar-
bejdstagere og arbejdsgivere
benyttet sig af den én gang og dispenseret fra chaufførernes
weekendhvil. Det var, da man i starten af krisen, ville sikre, at der kom varer ud til forbrugerne.
Dispensationen blev ophævet, da den ikke længere var nødvendig
også der i tæt samråd
med bl.a. 3F og Folketingets partier. Ministeren havde desuden haft møde med transportordfø-
rerne en til to gange om ugen siden coronakrisens start.
Side 863
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 762: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/5-20
32. europaudvalgsmøde 7/5 2020
Hvad angik sikkerheden, havde regeringen foretaget en vurdering af, om det færdselsmæssigt
forsvarlige i at udskyde frister for chauffører i en begrænset periode. Det var chauffører, der
havde været igennem en kvalifikationsuddannelse, og chauffører med kørekort til bus eller
lastbil kunne blive pålagt kørselsforbud af en læge, hvis denne vurderede, at helbredskravene
ikke længere var overholdt. Det virkede også forsvarligt at forlænge perioden for fornyelse af
kørekort med 6 måneder, da det på grund af coronakrisen ikke alle steder var muligt at forny
kortet. En forlængelse var bedre end alternativet: at risikere, at flere mistede deres arbejde
eller måtte indstille deres virksomhedsdrift. Det var også vurderingen, at det var forsvarligt at
ændre fristen for periodisk syn af køretøjer med 6 måneder. Den fristforlængelse kunne poten-
tielt påvirke trafiksikkerheden, men regeringen mente, at forlængelsen i den givne situation
hvor der også var andre former for tilsyn
var hensigtsmæssig.
Om takografer sagde ministeren, at sikkerheden her ikke var påvirket. Idet synshaller i flere
lande var lukket på grund af smittefare, ville man udsætte det tekniske tilsyn af takograferne.
Selve indholdet af dem kontrolleres ved vejsidetilsyn, og de tilsyn blev fortaget som vanligt, så
man sikrede, at køre- og hviletidsbestemmelserne blev overholdt. Det er ulovligt at køre med
en takograf, der ikke virker, og manglende syn kan ikke bruges som undskyldning. Takografer
skal kontrolleres hvert andet år, og ramte man i nogle lande ind i, at det ikke kunne lade sig
gøre at syne dem rettidigt, ville man have mulighed for at forlænge fristen med 6 måneder.
Transportministeren sagde endvidere, at der var lagt op til, at licensers gyldighed ville blive
forlænget via en forordning, der gjaldt direkte, men at regeringen gerne så, at det, der handle-
de om syn, var frivilligt. I Danmark var langt de fleste synshaller fuldt operative, også fordi de
havde taget sundhedsmyndighedernes retningslinjer om afspritning etc. til sig. Der var givet
dispensation fra syn på den måde, at borgere, der af forskellige sundhedsmæssige årsager
ikke følte sig trygge ved at besøge synshallerne, ikke blev straffet. Det kunne f.eks. være KOL-
patienter. Derfor var drøftelser med alle Folketingets partier mundet ud i en bekendtgørelse,
der gør det muligt for særligt udsatte borgere at få biler synet på et senere tidspunkt. Synshal-
lerne havde dermed kunnet fortsætte deres aktiviteter på næsten normal vis og var ikke omfat-
tet af hjælpepakker. Gjorde man forslaget obligatorisk, ville denne gruppe virksomheder ikke
kunne operere som normalt, så derfor lagde man fra dansk side vægt på, at det blev en frivillig
ordning. Kontrollen med takografer foregår i øvrigt på særligt autoriserede værksteder.
Ministeren sagde til Kim Valentin, at han ikke var klar over, hvorfor Danske Havne kun havde
afgivet høringssvar på nogle dele af forslaget, ikke på certifikater.
Jan E. Jørgensen
sagde, at Venstre bakkede op om forhandlingsoplægget, idet partiet havde
forståelse for, at det kunne være nødvendigt at slække på kravene i en tid præget af en slags
undtagelsestilstand.
Søren Søndergaard
påpegede, at der er gode grunde til, at takografer skal kontrolleres på
særligt autoriserede værksteder: sikkerhed og for at undgå fusk. Når man så her åbnede for,
at det blev nemmere at fuske i en periode, skulle den periode begrænses mest muligt. Ministe-
Side 864
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 762: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/5-20
32. europaudvalgsmøde 7/5 2020
ren havde kun forholdt sig til det ene af de punkter, som Enhedslisten mente, regeringen skulle
lægge afgørende vægt på, nemlig ved at garantere, at der ikke blev givet yderligere dispensa-
tion fra køre- og hviletidsbestemmelserne. Derimod havde ministeren ikke taget stilling til op-
fordringen om at lægge afgørende vægt på, at dispensationen kun skulle løbe i 6 måneder;
skulle ordningen forlænges, skulle det op i Rådet. Og som det sidste punkt burde regeringen
lægge afgørende vægt på, at det skulle være op til landene at afgøre, om de ville indføre frist-
forlængelser. Der ville formentlig kunne opnås et enstemmigt flertal i udvalget, hvis ministeren
ville lægge afgørende vægt på de to punkter. Man var i gang med at give køb på det, der var
oparbejdet inden for sikkerheden inden for landevejstransport i Europa.
Jens Rohde
ville sætte pris på, hvis ministeren lagde afgørende vægt på de to forhold, En-
hedslisten havde fremført. Der var indført et hav af sikkerhedsforanstaltninger i bekæmpelse af
coronavirussen, så det gav ikke mening på den anden side at slække på trafiksikkerheden.
Der er mange brodne kar i branchen, og det er let at fuske
ikke mindst i lande, der ikke har
samme forhold til bestikkelse som i Danmark.
Jan E. Jørgensen
sagde, at Venstre ikke ville modsætte sig et mandat, hvor ministeren imø-
dekom det, der var foreslået af andre partier.
Transportministeren
svarede, at der var lagt op til en forlængelse på 6 måneder, og måtte
enkelte lande efter det tidspunkt have behov for en yderligere forlængelse på grund af vedva-
rende smittefare, skulle de anmode Kommissionen om det. Det var altså ikke en generel for-
længelse, der var tale om. Søren Søndergaard fik det i øvrigt til at lyde, som om regeringen
havde imødekommet en svækkelse af køre- og hviletidsbestemmelserne, men de var ikke en
del af forslaget. Det var ikke nogen hemmelighed, at nogle lande forsøgte at udnytte krisen til
at fremme visse dagsordener. F.eks. foreslog nogle østeuropæiske lande, at mobilitetspakken
blev droppet. Det skete ikke, fordi et flertal af lande stod gik imod. Det forslag, der nu var på
bordet, indeholdt forslag om absolut nødvendige ændringer på grund af de særlige omstæn-
digheder, som coronakrisen havde skabt. Grunden til, at regeringen ikke lagde afgørende
vægt på noget, var, at den ønskede at have forhandlingsrum og ikke havde til hensigt at
stemme imod forslaget i sin helhed
selv ikke, hvis ordningen ikke blev mere fleksibel.
Ministeren var fortrøstningsfuld og troede på, at det ville blive en frivillig ordning. Det ville være
akavet og uklogt, hvis Danmark på grund af en teknikalitet gik imod en implementering af nød-
vendige initiativer. Hvis der kom en anden coronabølge, måtte man se på, om de blev nød-
vendigt at tage flere initiativer.
Jens Rohde
indvendte, at kompetencen til at undersøge nødvendigheden af yderligere initia-
tiver blev overladt til Kommissionen, på trods af at ministeren selv leverede alle argumenterne
for, hvorfor det er vigtigt at få det op i Rådet. Jens Rohde havde selv været en del af Europa-
Parlamentets transportudvalg og havde ikke tillid til, at Kommissionen ikke uden videre ville
give tilladelser. Der ville være et pres fra de østeuropæiske lande, og hvis en forlængelse blev
en realitet, havde man skabt en ond cirkel med risiko for at erodere det system, som man hav-
Side 865
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 762: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/5-20
32. europaudvalgsmøde 7/5 2020
de brugt enorme kræfter på at opbygge. Han roste i øvrigt 3F for at være gået så konstruktivt
til værks, at det havde haft en meget positiv betydning på reglerne inden for transportområdet.
Man risikerede at udvande reglerne, hvis man ikke holdt fast, så derfor bad han igen regerin-
gen lægge afgørende vægt på, at forlængelser blev bragt op i Rådet.
Transportministeren
svarede, at Kommissionen kun kunne give forlængelse til lande, hvis
proportionalitet, sikkerhed og opretholdelse var på plads. Han gentog, at det er ulovligt at fær-
des med takografer, der ikke virker, uagtet om de er blevet synet eller ej. Det udløser bøder.
Her handlede det om, at synsvirksomheder i et land som f.eks. Italien, der var hårdt ramt, kan
være lukket på grund af smittefare, og derfor kunne der være brug for fristforlængelsen. Krisen
var forhåbentlig overstået om 6 måneder, men enkelte lande kunne muligvis stadig være hårdt
ramt.
Jens Rohde
havde arbejdet sammen med den rumænske transportkommissær og kunne ikke
forestille sig, at hun ikke ville give dispensation til østeuropæiske vognmænd, hvis de bad om
det. 10 år i Europa-Parlamentet og en finanskrise havde lært ham, hvordan lande forsøger at
bruge kriser til at skabe særregler og underminere fælles regelsæt. Derfor var det meget vig-
tigt, at dispensation og yderligere forlængelser blev bragt op i Rådet. Med mindre regeringen
lagde afgørende vægt på det, ville Radikale Venstre ikke støtte forhandlingsoplægget. Det
havde ikke noget at sige, om det fortsat var ulovligt at have takografer, der ikke virker.
Transportministeren
forstod Jens Rohdes bekymring sådan, at medlemslandene efter de 6
måneder ville udtrykke behov for en forlængelse. Forslaget var dog udformet sådan, at lande-
ne senest den 15. juli
hvis de mente, at der var behov for forlængelse ud over de 6 måneder
skulle indsende en begrundet anmodning til Kommissionen. De kunne altså ikke vente til
sidste øjeblik, og landene skulle være i stand til at løfte bevisbyrden for, at en forlængelse
kunne finde sted. Ministeren så det altså ikke som et carte blanche til at spekulere i at fortsæt-
te ordningen. Hvis synsvirksomhederne i et land var lukkede, måtte man antage, at det land
stod med store udfordringer. Åbnede synsvirksomhederne igen, måtte man gå ud fra, at de
havde en interesse i at have noget at lave. Han understregede, at Danmark ikke var så alvor-
ligt ramt.
Ministeren havde stor respekt for, at 3F kunne være bekymret for køre- og hviletidsbestem-
melserne, men understregede igen, at de ikke var omfattet af forslaget. Den del af 3F’s hø-
ringssvar skulle altså tages som et udtryk for en mere generel bekymring for, at man i en
dansk kontekst måtte gøre brug af force majeure-muligheder i de eksisterende køre- og hvile-
tidsforordninger. Det gjorde man kun, hvis der var enighed mellem arbejdsgivere og arbejdsta-
gere og i øvrigt med inddragelse af alle Folketingets partier.
Jens Rohde
sagde, at ministerens argumentation lige så godt kunne pege i retning af, at han
ville imødekomme udvalgets ønske. Han forstod ikke, hvorfor regeringen i det hele taget frem-
lagde forhandlingsoplæg, hvis den var ligeglad med, hvad udvalget mente og ikke kunne rykke
sig. Det var ikke tillidsskabende. Udvalget bad om en lille ting på baggrund af nogle velbe-
Side 866
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 762: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/5-20
32. europaudvalgsmøde 7/5 2020
grundede bekymringer og erfaringer fra det europæiske samarbejde. Når nu ministeren mente,
at der ikke var nogle problemer i forslaget, var det vel heller ikke noget problem at imødekom-
me udvalget og lægge afgørende vægt på de to punkter.
Jan E. Jørgensen
præciserede, at Venstre ikke ville forhindre ministeren i at komme de for-
slag i møde, som andre partier havde fremsat.
Transportministeren
præciserede, at de lande, der var utrolig hårdt ramt
såsom Spanien,
Italien og Frankrig
i perioden op mod den 15. juli havde en bekymring for, at de ikke kunne
vende tilbage til normale tilstande, havde de muligheden for at søge Kommissionen om en
forlængelse. I den situation ville det være besynderligt, at ansøgningen skulle helt op i Rådet.
Vurderede alle medlemslande, at der var behov for en generel forlængelse
hvilket ministeren
selvfølgelig ikke håbede
skulle det naturligvis op i Rådet. Fra dansk side lagde man ikke af-
gørende vægt på det, for det var vigtigt, at forslaget blev vedtaget. Ministeren var optimistisk i
sin tro på frivillighed.
Peter Seier Christensen
meddelte, at Nye Borgerlige var enige i flere af de bekymringer, som
andre partier havde givet udtryk for.
Formanden
konkluderede, at der ikke var flertal imod regeringens forhandlingsoplæg, idet kun
Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige havde ytret sig imod det.
b) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådes forordning om ændring af forordning
(EU) 2017/352 for at give havnemyndigheder eller kompetente myndigheder
fleksibilitet i forhold til at opkrævning af havneinfrastrukturafgifter i forbindelse
med covid-19- udbruddet
Generel indstilling
KOM (2020) 0177
KOM (2020) 0176
bilag 1 (samlenotat side 17)
Transportministeren:
Jeg vil nu gå videre til forslaget om en midlertidig suspendering af dele
af reglerne om havneinfrastrukturafgifter, som jeg vil forelægge for jer til orientering. Forslaget
får alene betydning for danske erhvervshavne, som har status som TEN-T-havne. Medlems-
landene har en generel forpligtelse til at sikre, at TEN-T-havne opkræver havneinfrastrukturaf-
gifter.
Med forslaget kan havnemyndigheder gives mulighed for både at give afkald på, at suspende-
re, at nedsætte eller udsætte betalingen af havneinfrastrukturafgifter. Det er ikke hensigten at
indføre en obligatorisk foranstaltning for hverken medlemslande eller havnemyndighederne.
Der er tale om en midlertidig foranstaltning, der alene kan få betydning for havneinfrastruktur-
afgifter, som opkræves i perioden fra 1. marts 2020 til 31. december 2020.
Side 867
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 762: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/5-20
32. europaudvalgsmøde 7/5 2020
Regeringens holdning
Regeringen er generelt positiv over for, at der kommer ensrettede EU-regler på området, selv
om forslaget vurderes at have en begrænset indvirkning på den danske havnesektor. Det ind-
stilles på den baggrund, at regeringen støtter forslaget.
Kim Valentin
forstod på høringssvaret, at Danske Havne var imod forslaget om ændring af
havneforordningen. Havde ministeren været i dialog med Danske Havne efter den negative
respons på forslaget? Var der fundet en konsensus?
Rasmus Nordqvist
advarede imod at slække på reglerne under coronakrisen, med mindre
det var nødvendigt. Var det virkelig nødvendigt at ændre i opkrævningen af havneinfrastruk-
turafgiften? Mente andre lande, at den ændring var, hvad der skulle til for at få havnene til at
fungere fremover?
Transportministeren
svarede, at der i Danmark ikke umiddelbart var behov for at gøre brug
af en fleksibilitet, men at andre lande havde udfordringer med skibe, der hobede sig op i hav-
nene. Det kunne medføre et behov for at give betalingshenstand, rabatter eller lignende. Em-
bedsværket havde været i dialog med Danske Havne.
Kim Valentin
ville også gerne kende Danske Havnes respons. Forslaget ville tage indkomsten
fra havnene, så havde ministeren talt med dem om godtgørelser? Eller hørte havnene under
de almindelige kompensationspakker?
Transportministeren
forklarede, at pointen var, at danske havne ikke havde behov for at gøre
brug af muligheden for at give rabatter. Havnene var presset i forvejen. Skulle behovet opstå,
ville man tage en dialog med havnene. Ønsket kom altså fra andre EU-lande, især dem om-
kring Middelhavet.
c) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændringer af Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1008/2008 om fælles regler for driften
af lufttrafiktjenester i Fællesskabet i lyset af covid-19-pandemien
Generel indstilling
KOM (2020) 0178
KOM (2020) 0176
bilag 1 (samlenotat side 22)
Transportministeren:
Hovedformålet med de foreslåede ændringer er dels at mindske de
alvorlige økonomiske og operative konsekvenser for luftfartssektoren, som følge af den nuvæ-
rende krise, og dels at understøtte medlemslandenes indsats for at minimere spredningen af
covid-19.
Ændringerne i Kommissionens forslag indebærer:
en midlertidig lempelse fra de nuværende licensregler,
Side 868
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 762: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/5-20
32. europaudvalgsmøde 7/5 2020
en midlertidig lempelse fra de administrative regler for flyveforbud,
en midlertidig mulighed for at fravige gældende udvælgelsesprocedurer af leverandø-
rer af ground handling-ydelser i lufthavne, samt
en mulighed for at forlænge ground handling-kontrakter frem til 31. december 2021,
hvis de står til at udløbe fra forslagets ikrafttræden til 31. december 2020.
Regeringens holdning
Regeringen støtter forslagets ambition om dels at afbøde covid-19-pandemiens alvorligste
økonomiske og operative konsekvenser for luftfartssektoren, dels at understøtte indsatsen for
at mindske smittespredningen mellem medlemslandene. Det skal ske gennem en række mid-
lertidige regellempelser, som vil bidrage positivt til selskabernes adgang til likviditet, og som
også giver medlemslandene større fleksibilitet.
Regeringen kan på den baggrund støtte, at luftfartsmyndighederne ikke forpligtes til at udstede
midlertidige licenser til nødlidende luftfartsselskaber, men at disse i stedet kan bibeholde deres
permanente licenser. Det skal naturligvis ske under forudsætning af, at flysikkerheden ikke
bliver kompromitteret, og at en rekonstruktion af det enkelte selskab er realistisk.
Regeringen støtter også de midlertidige lempede krav til at indføre nødforanstaltninger som
flyveforbud. Medlemslandene vil på den baggrund kunne nægte, begrænse eller indføre betin-
gelser for udøvelsen af trafikrettigheder for ruter inden for EU i mere end 14 dage, uden at det
skal forhåndsgodkendes af Kommissionen.
Herudover støtter regeringen forslagets midlertidige afvigelse fra de gældende procedurer for
udvælgelsen af leverandører af ground handling-ydelser.
Regeringen støtter endelig, at der gives mulighed for at forlænge
groundhandleres
tildelinger
frem til 31. december 2021, hvis de står til at udløbe fra forslagets ikrafttræden til 31. decem-
ber 2020.
Forslagets indhold om
groundhandling
er alene gældende for lufthavne, hvor antallet af leve-
randører er begrænset af plads- og kapacitetshensyn. Det gælder ikke danske lufthavne, så
forslaget har ikke direkte konsekvenser i Danmark.
d) Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv (EU)
2016/797 og direktiv (EU) 2016/798 for at udskyde implementeringsperioden
Generel indstilling
KOM (2020) 0179
KOM (2020) 0176
bilag 1 (samlenotat side 29)
Side 869
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 762: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/5-20
32. europaudvalgsmøde 7/5 2020
Punkt 2. Uformel videokonference for EU’s forsvarsministre den 12. maj 2020
Forsvarsministeren
forelagde punktet til orientering.
a) Covid-19 krisens implikationer for det europæiske forsvars- og
sikkerhedspolitiske samarbejde
Politisk drøftelse
Videokonference 12/5-20 - forsvar
bilag 1 (samlenotat)
Forsvarsministeren:
Statusdrøftelsen følger op på et tidligere møde i forsvarsministerkreds-
en, som vi holdt den 6. april.
Før covid-19-krisen var der generel enighed om, at vi stod over for en lang række udfordringer
af vidtgående betydning for det sikkerhedspolitiske billede i Europa. Pandemien har forværret
trusselsbilledet og øget kompleksiteten og tyngden af de kriser, vi står over for. Vi står i en ny
situation, som for alvor har øget kravene til vores krisehåndtering, beredskab og koordination.
Det mærkes også i EU. I håndteringen af krisen har vi fra dansk side bistået med en fragte en
hel del strandede EU-borgere hjem fra hele verden. Vi er indgået i et aktivt samarbejde med
vores europæiske partnere om dette så vigtige arbejde. EU har mulighed for at bidrage til
koordination og erfaringsudveksling og for at tale med en samlet stemme på vegne af
medlemslandene.
Vi har set mange eksempler på spredning af desinformation, påvirkningskampagner og
cyberangreb med henblik på at udnytte den situation, vi står i. Formålet er at så tvivl om den
europæiske sammenhængskraft. Det er alvorlige anslag mod vores fælles sikkerhed, og
samlet set har det været af betydning, at EU har udsendt klare budskaber herom.
På videokonferencen vil vi drøfte EU’s bidrag til håndteringen af covid-19-pandemien.
Der vil
være nogle første tidlige drøftelser af, hvad vi kan lære af krisen, og hvordan vi kan blive bedre
rustet til fremtiden. Det anser jeg for vigtigt, så vi kan komme styrket ud på den anden side.
Fra regeringens side vil vi støtte, at man styrker EU’s samarbejde
om koordination og
krisekommunikation. Vi kan i EU gøre mere på beredskabsområdet, og derfor har vi også fra
dansk side tilbudt værtskab for et fælles EU-katastrofemedicinsk lager. Det er desuden vigtigt,
at vi fortsat bestræber os på imødegå cyberangreb og desinformation. På lidt længere sigt kan
det overvejes, hvordan EU bedre kan bidrage til at støtte medlemslandenes modstandsdygtig-
hed. Vi har selv gode erfaringer i Danmark med samfundets robusthed og et tæt civilt-militært
samarbejde. Et styrket EU-NATO-samarbejde vil også her være naturligt og relevant.
Der vil ikke blive taget beslutninger på videokonferencen. Indspil fra medlemslandene vil i
stedet bidrage til de kommende drøftelser. Fra regeringens side finder vi disse drøftelser
Side 870
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 762: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/5-20
32. europaudvalgsmøde 7/5 2020
vigtige og håber, at EU-landene med et styrket samarbejde og bedre koordination kan øge det
samlede beredskab til gavn for vores borgere.
Søren Søndergaard
henviste til samlenotatets formulering om
”trusler på cyberområdet”.
Han
spurgte, hvorfor der ikke stod ”angreb på cyberområdet”.
For modsat angreb er trusler noget,
der endnu ikke er gennemført. Men der foregik jo angreb. Derfor havde udvalget behov for en
status over typen, omfanget, hvad angrebene stilede efter og hvor organiserede de var
herunder fordelingen mellem angreb fra private hackere og store organisationer eller lande.
Han forstod udmærket, hvis ministeren var nødt til at vente med at give informationerne, til der
blev afholdt et lukket møde.
Rasmus Nordqvist
spurgte, om man på videokonferencen også ville diskutere, hvordan EU
kunne bistå sårbare lande andre steder i verden i kampen mod cyberangreb og
desinformation.
Halime Oguz
bad ministeren uddybe, hvor langt EU var i processen med at oprette
katastrofelagre. Hvilke lande støttede ideen?
Forsvarsministeren
gav Søren Søndergaard ret i, at man ikke skulle tale om cyber- og
desinformation som noget, der kunne ske engang i fremtiden. Forsøg på angreb og
forberedelser på angreb fandt sted dagligt, også mod Danmark. Desinformationen spredes
undertiden for at skabe forvirring, men også for at opholde det officielle Danmark, der bliver
nødt til at bruge tid på at undersøge, om de oplysninger, man får, er rigtige.
Hvad der foregik af angrebsforsøg mod andre lande, modtog hun klassificerede oplysninger
om, som hun ikke kunne dele ud af på et åbent møde. Men hun ville gerne på et fortroligt
møde give udvalget en gennemgang af cyberangreb og spredning af desinformation, både
under covid-19-pandemien og mere generelt. Det var i øvrigt oplagt at give netop
Europaudvalget en status, idet nogle af forsøgene specifikt havde til formal at svække EU’s
sammenhængskraft.
Hun mente, at Rasmus Nordqvists havde en god pointe. EU kunne bestemt i højere grad
engagere sig i at bistå lande uden for EU med at hæmme cyberangreb og desinformation. Det
var en god idé, som hun ville indlede en drøftelse om. Danmark var godt rustet til at hæmme
desinformationskampagner, dels på grund af den generelle tillid til myndighederne, hvor folk
møder oplysninger med sund skepsis, når de kommer ad usædvanlige kanaler eller lyder
skøre; dels på grund af uddannelsesniveauet, som ruster folk bedre til at sortere i, hvad der er
op og ned. Hun fik især henvendelser fra i forvejen tætte samarbejdspartnere, som også i høj
grad mente, at de kunne lære af Danmarks håndtering.
NOT
Spørgsmålet fra Halime Oguz kunne ministeren ikke besvare på stående fod, men hun tilbød
at oversende et skriftligt svar.
Side 871
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 762: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 7/5-20
32. europaudvalgsmøde 7/5 2020
Peter Seier Christensen
var særdeles interesseret i den fortrolige gennemgang, som
ministeren tilbød.
Den fungerende formand
takkede på udvalgets vegne ja til tilbuddet om en fortrolig
gennemgang.
Mødet sluttede kl.10.20.
Side 872