Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 735
Offentligt
2208402_0001.png
Europaudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
11. juni 2020
Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 15/5-20 - kon-
kurrenceevne
Til brug for Europaudvalgets møde fredag den 12. juni 2020 omdeles hermed
foreløbigt referat fra mødet i Europaudvalget den 15. maj 2020 vedr.
EU’s
kommende genopretningsplan.
Med venlig hilsen
Niels Yde,
udvalgsassistent
Side 1 | 9
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 735: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 15/5-20 - EU's kommende genopretningsplan
2208402_0002.png
1.
EU’s kommende genopretningsplan
Politisk drøftelse
Videokonference 15/5-20 - konkurrenceevne
bilag 1
(samlenotat)
Erhvervsministeren:
Jeg vil i dag forelægge udvalget forventningerne til
drøftelsen på det uformelle konkurrenceevnerådsmøde om EU’s genopret-
ningsplan.
Det er forventningen, at Kommissionen vil fremlægge en status for arbejdet
med genopretningsplanen, som forventes præsenteret senere i maj. Herefter
vil medlemsstaterne få mulighed for at præsentere deres prioriteter for gen-
opretningsindsatsen.
Kommissionen og Rådet præsenterede den 21. april en køreplan, der udstik-
ker retningen for den kommende genopretningsplan. Jeg forventer, at drøf-
telsen vil tage afsæt i denne køreplan med henblik på at drøfte principperne
og redskaberne i genopretningsplanen.
Jeg vil på mødet lægge vægt på, at genopretningsplanen skal have fokus på
at genoprette den europæiske økonomi i lyset af den økonomiske krise, som
covid-19 har forårsaget. Regeringen lægger vægt på, at et effektivt og frem-
tidssikret indre marked bliver fundamentet for genoprettelsen af den europæ-
iske økonomi.
Derudover lægger regeringen vægt på at den grønne, digitale og cirkulære
omstilling fremmes. Disse vækstdrivere kan bidrage til at få EU ud af krisen.
Regeringen arbejder for, at EU’s grønne pagt samt digitale strategi udgør
rygraden
i EU’s langsigtede genopretningsplan, og at momentum fastholdes
for at kunne opnå de langsigtede målsætninger heri.
Regeringen vil også arbejde for, at EU fokuserer på en række såkaldte indu-
strielle økosystemer til gavn for den grønne omstilling og Europas digitale og
teknologiske kapaciteter.
I den forbindelse arbejder regeringen desuden for, at brugen af statsstøtte
fortsat begrænses til at afhjælpe markedsfejl eller til at overkomme store
samfundsmæssige udfordringer såsom den grønne omstilling.
Regeringen lægger stor vægt på, at drøftelsen ikke foregriber forhandlinger-
ne om MFF’en eller forhandlingerne om en genopretningsfond.
Side 2 | 9
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 735: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 15/5-20 - EU's kommende genopretningsplan
2208402_0003.png
I forhold til at ruste EU til fremtidige sundhedskriser lægger regeringen vægt
på, at man finder en løsning, der både tager højde for en eventuel anden
bølge med smittespredning og for kommende pandemier. Vi støtter, at der
oprettes fælles europæiske katastrofelagre af personlige værnemidler samt
brugen af fælles offentlige indkøb i EU.
Regeringen vil arbejde for, at der etableres et europæisk økosystem for vær-
nemidler, vacciner, medicin og medicinske produkter, der styrker forsynings-
sikkerheden og fremmer en innovativ og konkurrencedygtig life science-
sektor i EU. Et sådant økosystem skal ses i forlængelse af Kommissionens
industristrategi, hvormed der skal gennemføres en særlig indsats for at un-
derstøtte strategisk vigtige sektorer i EU.
Da pandemien er et globalt fænomen, må den også adresseres globalt. Re-
geringen lægger således vægt på, at EU bidrager til det multilaterale han-
delssamarbejde i WTO, så der sikres gennemsigtighed i handelen med me-
dicinsk udstyr.
Den linje, jeg her giver udtryk for, indgår ligeledes i det positionspapir, som
jeg sammen med klima-, energi- og forsyningsministeren har udarbejdet og
oversendt til Kommissionen med henblik på at varetage danske interesser i
den kommende plan. Udvalget blev orienteret om positionspapiret den 4.
maj.
Rasmus Nordqvist
talte for vigtigheden af at undgå de fejltagelser, man
havde begået efter finanskrisen. Regeringen måtte slå et slag for, at man i
genopretningen ikke kun tog hensyn til større aktører, men også til mikrovirk-
somhederne og iværksætterne samt i det hele taget til borgerne og den soci-
ale balance.
Jan E. Jørgensen
undrede sig over ministerens formuleringer om at lægge
vægt på og arbejde for ting. Det lød som et forhandlingsoplæg, selv om der
ikke var tale om et. Hvordan skulle udvalget forholde sig til det?
Kim Valentin
spurgte, hvad det betød, at der skulle foregå en effektiv scree-
ning af udenlandske direkte investeringer i EU. Var det EU’s konkurrence-
kommissær, der her havde været inde over for at forhindre Kina og andre
lande i at opkøbe vores strategisk vigtig produktion? Og hvor vigtigt var det i
givet fald for regeringen?
Han spurgte også til formuleringen om, at der skulle foregå en koordineret
indsats mellem EU og medlemslandene. Hvordan forestillede man sig opga-
verne fordelt?
Side 3 | 9
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 735: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 15/5-20 - EU's kommende genopretningsplan
2208402_0004.png
Desuden undrede han sig over, at ministeren ikke nævnte noget om centrale
lagre af lægemidler. Det forlød ellers, at regeringen mente, at de skulle lagres
lokalt. Kunne ministeren forklare, hvad regeringens holdning var?
Endelig spurgte han til, hvad EU’s budget afsatte til lægemiddelstrategien.
Jens Rohde
mente, at regeringens initiativer lød fine på papiret, men der
fulgte tilsyneladende ikke penge med. Var det rigtigt forstået, at genopret-
ningsfonden ikke måtte ses i sammenhæng med MFF’en? For ellers betød
ministerens ord vel, at man ville lade pengepolitikken alene udgøre genop-
bygningsinstrumentet
nøjagtigt som efter finanskrisen. Hvor langt skulle
man op i givet fald minusrenter for at tro på, at det kom til at have nogen
gavnlig effekt i de lande, der var hårdest ramt?
Søren Søndergaard
roste regeringen for at have lagt stor vægt på den
grønne omstilling i vækstpakken og genopretningsplanen.
Han spurgte, om ministeren kunne forestille sig, at genopretningsfonden stod
uden for MFF’en. Ville han i givet fald lægge vægt på, at det blev tilfældet?
Han havde noteret sig, at man lagde vægt på, at man i forhandlingerne re-
spekterede europæiske kerneværdier som fri og fair konkurrence, kontrol
med statsstøtte, ikkediskrimination og åbning af markeder. Men den vigtigste
europæiske kerneværdi var vel demokrati? Det er i demokratiet, at de andre
værdier har deres udgangspunkt. Derfor var spørgsmålet, hvor meget man i
genopretningsplanen ville lægge vægt på, at kun lande, som fastholder deres
tilslutning til demokratiske principper, ville få gavn af planen.
Endelig spurgte han, om ministeren kunne forestille sig, at hjælp fra EU også
kunne gå til firmaer, der opererer i skattely. Som eksempel kunne man næv-
ne dem, der førte krydstogtskibe, som sejlede under fremmed flag, og hvor
mandskabet nærmest blev behandlet som tvangsarbejdere. Ville regeringen i
forhandlingerne lægge vægt på, at firmaerne skulle leve op til nogle krav om
registrering uden for skattely og sikring af arbejdstagerrettigheder for at kun-
ne få del i genopretningsmidlerne?
Ligesom Kim Valentin var Søren Søndergaard forvirret over, om regeringen
mente, at katastrofelagre skulle være centrale eller lokale. Det var en god idé
med fælles forskning, som kommer samfundet og ikke bare enkelte virksom-
heder til gode. Og der kunne bestemt være fordele ved, hvis landene i EU
foretog fælles indkøb og sørgede for en fordeling. Men Enhedslisten stillede
sig skeptiske over for fælleseuropæiske katastrofelagre. Hvis man opbevare-
de 100 mio. vacciner mod covid-19, hvem skulle så have dem? Og hvem
skulle bestemme det? Det var vigtigt at sikre en national kapacitet, så vær-
nemidler og hospitalsudstyr hele tiden var umiddelbart tilgængeligt for de
Side 4 | 9
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 735: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 15/5-20 - EU's kommende genopretningsplan
2208402_0005.png
lande, der måtte have brug for det. Det måtte ikke være sådan, at de hver
især var nødt til at stå med hatten i hånden i en krisesituation. Han var derfor
glad for, at udenrigsministeren i Altinget havde meldt ud, at lagrene skulle
være lokale, men det fremgik ikke af ministerens forelæggelse. Ministeren
måtte derfor gerne sætte nogle ord på regeringens holdning til det.
Peter Seier Christensen
var bekymret for samlenotatets formuleringer om,
at ”en igangsættelse af en investeringsindsats uden fortilfælde” skulle få EU's
økonomi på fode, og at MFF’en skulle være et centralt instrument for en varig
genopretning. Det lød som en væsentlig forhøjelse af budgettet. Var det også
ministerens opfattelse, og ville regeringen i så fald kæmpe med næb og kløer
for at undgå det?
Erhvervsministeren
var enig med Rasmus Nordqvist i, at man i genopbyg-
ningen skulle tage et socialt hensyn og hjælpe almindelige borgere. Det kun-
ne en langsigtet grøn strategi netop være med til, da den ville fastholde og
skabe arbejdspladser og dermed sikre, at der blev ved med at være job til
europæiske lønmodtagere på den anden side af krisen. Også det indre mar-
ked og den digitale omstilling betød, at det ikke var almindelige lønmodtage-
re, der kom til at stå med regningen efter krisen.
Til Jan E. Jørgensen sagde han, at videokonferencen var af uformel art. Re-
geringen ville tilkendegive nogle synspunkter, som kunne indgå i den drøftel-
se, der skulle danne grundlag for et forslag fra Kommissionen. Når det forelå,
ville han forelægge et forhandlingsoplæg for udvalget. Med dagens forelæg-
gelse forsøgte han blot at tydeliggøre, hvad regeringen mente om de enkelte
elementer.
På Kim Valentins og Søren Søndergaards spørgsmål om koordinering og
centrale lagre svarede han, at tanken var at have dem begge. Det var vigtigt,
at der kom til at foregå en koordinering mellem EU og medlemsstaterne. Hvis
man oprettede fælles lagre af værnemidler og sundhedsudstyr, skulle det
sikres, at der blev en demokratisk funderet fordelingsnøgle. Regeringen ville
arbejde for oprettelsen af sådanne lagre, og man havde allerede så småt
taget hul på det i regi af den europæiske civilbeskyttelsesmekanismes red-
ningsprogram.
Om screening sagde han, at nogle lande allerede havde mulighed for at hol-
de øje med forskellige landes investeringer. Danmark havde endnu ikke en
screeningsordning, men regeringen forventede at fremsætte et lovforslag om
det i den kommende folketingssamling, hvorefter myndighederne ville gå i
dialog med investorer om kritisk infrastruktur. En EU-forordning fra 2019 tilsi-
ger en fælles ramme for behandlingen af sådanne sager. Den pålægger ikke
landene at have en screeningsordning
blot at sådanne ordninger koordine-
res. Det var en vanskelig og følsom debat.
Side 5 | 9
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 735: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 15/5-20 - EU's kommende genopretningsplan
2208402_0006.png
Svaret til Jens Rohde lød, at regeringen havde opfordret Kommissionen til at
fastholde planen om bedre rammebetingelser for de grønne og digitale om-
råder. Regeringen arbejdede for et mere moderne budget, som måtte medfø-
re, at der skulle prioriteres skarpere på andre områder, ikke mindst EU’s
administrationsudgifter, strukturfondene og landbrugsstøtten.
Til Søren Søndergaard sagde han, at Kommissionen endnu ikke havde frem-
lagt et forslag med krav til firmaers placering og registrering uden for skattely.
Regeringen havde på det hjemlige plan adresseret spørgsmålet i hjælpepak-
kerne til rejsebranchen.
Om genopretningsfonden slog han fast, at pengene skulle passe, uanset om
den endte med at indgå i MFF’en
eller ej.
Søren Søndergaards bemærkninger om EU’s kerneværdier opfattede han
som en opfordring til at understrege vigtigheden af demokrati. Det vigtigste
lige nu var dog at et den sundhedsmæssige og økonomiske genopretning på
kort sigt og det fokus på det indre marked, grøn omstilling og digital omstilling
på længere sigt.
På Peter Seier Christensens spørgsmål svarede han, at regeringen var opta-
get af, at man i den kommende MFF prioriterede rigtigt, så der blev plads til
en grøn og digital omstilling, som kunne udgøre grundlaget for en langsigtet
vækst inden for det europæiske fællesskab.
Nils Sjøberg
roste regeringen for den grønne strategi og opmærksomheden
om det sociale. Han gjorde opmærksom på et overset problem, nemlig de-
tailhandelen over grænsen mellem Danmark og Tyskland. Der burde være
mulighed for, at borgere fra det tyske mindretal kunne tage til Flensborg for at
handle og være en del af det fællesskab
og tilsvarende at danskere på den
tyske side af grænsen kunne tage til Danmark og være en del af samlivet på
den side af grænsen. Det var ret vitalt for mange borgere i området. Det ville
være en værdig måde at markere 100-året for Sønderjyllands genforening
med Danmark, hvis man nu åbnede grænsen, så detailhandlen kunne blom-
stre på begge sider.
Formanden
spurgte, hvad den danske regerings linje havde været på turis-
memødet. Hvornår forventede ministeren at skulle drøfte Kommissionens
udspil om grænseåbninger? Og hvlke betingelser mente regeringen skulle
være opfyldt, før grænsen kunne åbne.
Jan E. Jørgensen
mente, at det gav god mening, hvis medlemslandene ikke
skulle ligge og kæmpe med hinanden om værnemidler og hospitalsudstyr,
hvilket ville medføre alt for store lagre og priser, som blev presset i vejret. Der
Side 6 | 9
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 735: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 15/5-20 - EU's kommende genopretningsplan
2208402_0007.png
kunne være god ræson i, at have fælles lagre med midler, som gjorde, at
landene kunne klare en første pandemibølge, kombineret med aftaler med
virksomheder, som kan sætte en produktion i gang meget hurtigt imens. Det
var ikke hensigtsmæssigt, hvis alle lande skulle opbevare millioner af mund-
bind, hvis gummi ville ligge og mørne. Regeringens holdning, som den frem-
stod i samlenotatet, var derfor fornuftig. Men udenrigsministerens udtalelser
til Altinget om, at Kommissionen ikke skulle have kompetencer på området,
strittede i den modsatte retning. Hvilken af de to holdninger var faktisk rege-
ringens?
Katarina Ammitzbøll
spurgte, hvem der tog teten i regeringen, når det hand-
lede om at sikre, at man kom i gang med den grønne og den digitale omstil-
ling.
Hun henviste til, at flere lande i Europa var ved at have kontrol over pande-
mien og iværksætte genåbninger af både grænser og økonomi. Regeringen
pressede på for en solnedgangsklausul i 2022, men det behøvede ikke at
betyde, at hjælpepakkerne ikke kunne udfases tidligere. Det var ønskeligt,
ikke blot for at undgå at bruge alle pengene, men også for at sætte gang i
erhvervslivet og konkurrencen. Det ville være til hinder herfor, hvis andre
lande fortsatte med deres hjælpepakker i flere år endnu, mens Danmark
ophævede dem. Ville ministeren tage den problematik op i EU? For det kun-
ne være svært for visse lande selv at gøre det af politiske årsager, hvis ikke
Kommissionen øvede et pres.
Om udenrigsministerens udtalelser til Altinget tilføjede hun til de øvrige kom-
mentarer, at han ingen begrundelse gav. Det blev udtrykt meget prompte.
Var det blot for at signalere den nye stil om, at EU ikke skulle brede sig?
Naturligvis var sundhed et nationalt anliggende, men i en international krise
giver det mening at opbygge en fælles kapacitet. Covid-19 kender ikke til
grænser, og pandemien ramte også økonomien og beskæftigelsen.
Søren Søndergaard
opfordrede ministeren til at tage social dumping op
allerede på dagens møde frem for blot at vente på Kommissionens udspil.
Der var tale om en større kamp i EU, som krævede en omstilling, og ifølge en
ny rapport mistede Danmark 4-5 mia. kr. om året på grund af virksomheders
skattelytænkning.
Om katastrofelagrene sagde han, at han var ligeglad med, hvor de kom til at
ligge. Det afgørende var, at hvert enkelt land fik mulighed for at sikre sin
egen befolkning i tilstrækkelig grad, uden at andre lande kunne forhindre det.
Det var vel det, udenrigsministeren mente med sin udtalelse til Altinget?
Erhvervsministeren
svarede Nils Sjøberg og formanden, at grænseåbnin-
gen ikke var et emne på turismemødet. Man drøftede her de nationale hjæl-
Side 7 | 9
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 735: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 15/5-20 - EU's kommende genopretningsplan
2208402_0008.png
pepakker og den kommende fælles pakke, som regeringen var i gang med at
analysere. Han ville vende tilbage med detaljer herom. Inden den 1. juni ville
regeringen melde ud, hvordan den forholdt sig til grænsespørgsmålet.
Han forventede et uformelt videokonferencemøde den 20. maj om turisme.
Det ville han forelægge for udvalget, selv om formandskabet lagde op til en
meget dynamisk mødeplan.
Til Jan E. Jørgensen sagde han, at regeringens holdning var den, man kunne
læse i samlenotatet. Han havde ikke selv set udenrigsministerens udtalelser
til Altinget.
Til Katarina Ammitzbøll sagde han, at ministrene var fælles om at repræsen-
tere og regeringens synspunkter. Han var enig med hende, at hjælpepakker-
ne skulle påføres solnedgangsklausuler
at de var midlertidige, var selve
deres raison d’etre. Hvordan, hvornår og med hvilken hastighed
udfasningen
skulle foregå, blev i øjeblikket drøftet med eksperter.
Om lagrene gentog han, at nationale og centrale lagre skulle supplere hinan-
den. På den måde sikrede man det fælles mål om, at befolkningerne og lan-
denes sundhedsvæsener skulle kunne være trygge ved, at der var tilstrække-
ligt med værnemidler til en eventuel anden covid-19-bølge eller fremtidige
pandemier. Kommissionen skulle ikke koordinere alene, men i et samarbejde
med medlemsstaterne.
Jens Rohde
fandt det interessant, at ministeren bekendte sig til en neonatio-
nal lommeregnerliberalisme som det eneste saliggørende på europæisk plan,
når socialdemokrater normalt kæmpede for det modsatte på nationalt plan.
Naturligvis skulle hjælpepakkerne være midlertidige, men en genopbygning
af Europas økonomiske robusthed er af strukturel karakter og ikke midlerti-
dig. Derfor kan man ikke isolere den fra MFF’en, med mindre man tror på, at
minusrentepolitik er solidarisk og kan afhjælpe arbejdsløshedsproblemer.
Nils Sjøberg
mente ikke, at han havde fået svar på spørgsmålet om græn-
seåbning. Detailhandelen i bl.a. Sønderborg, Aabenraa og Tønder led under,
at grænsen var lukket, det tyske mindretal havde problemer med at komme til
Flensborg for at handle, og der er også familiemæssige bånd at tage hensyn
til. De baltiske lande havde netop vist, at de kunne åbne grænserne på
tværs, så hvorfor ikke gøre noget lignende og i første omgang aftale en åb-
ning med Slesvig-Holsten?
Erhvervsministeren
gav Jens Rohde ret i, at genopretningen var strukturel
og langvarig, men hjælpepakkerne var netop midlertidige. Det var den son-
dring, han forsøgte at foretage. I hver enkelt medlemsstat overvejede man
Side 8 | 9
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 735: Foreløbigt referat fra Europaudvalgets møde 15/5-20 - EU's kommende genopretningsplan
2208402_0009.png
løbende, hvordan arbejdsløsheden kunne afhjælpes ved nationale reformer
snarere end blot ved ekspansiv finanspolitik eller pengepolitik.
Over for Nils Sjøberg slog han fast, at regeringen ikke ønskede at have
grænserne lukket længere end højst nødvendigt. Men en åbning af grænsen
skulle foregå lige så forsigtigt og kontrolleret som resten af genåbningen. Den
netop lancerede turismepakke foreslog en forsigtig og fasedelt afvikling af
rejserestriktioner og grænsekontrol, og det var den fornuftige tilgang. Rege-
ringen ville samtidig løbende følge udviklingen i nabolandene og tage bestik
af den. Der ville så komme en udmelding før den 1. juni. Han ville på ingen
måde anfægte, at den lukkede grænse skabte udfordringer for detailhande-
len på begge sider. Men hvis man skulle honorere alle på en gang, var der
ikke tale om en faseinddelt genåbning.
Side 9 | 9