Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 731
Offentligt
2208283_0001.png
Den 9. juni 2020
MFVM 072
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag om begrænsninger og forbud mod stoffer i hårfarve ved
ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1223/2009 om kosmetiske produkter
(komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter (Kosmetikforordningen) (komitesag). Formålet med
forslaget er, at fastsætte koncentrationsgrænser for seks hårfarvestoffer, der i dag ikke er reguleret, hvor-
ved den tilladte mængde af stofferne begrænses i hårfarveprodukter til forbrugerne. Derudover foreslås
det at forbyde tre hårfarvestoffer, hvor sikkerheden for menneskers sundhed ved brug af hårfarveproduk-
ter indeholdende stofferne ikke kan garanteres. Endelig foreslås det at begrænse anvendelsen af stoffet 2-
Methoxymethyl-p-Phenylenediamine og dets sulfat, således at det også begrænses i produkter til farvning
af øjenvipper. Forslaget er sat til afstemning i skriftlig procedure i Den Stående Komité for Kosmetiske Pro-
dukter med frist den 18. juni 2020. Baggrunden for forslaget er, at alle stoffer er blevet vurderet for deres
genotoksiske (evne til at skade arvematerialet) og kræftfremkaldende egenskaber af Den Videnskabelige
Komité for Forbrugersikkerhed (VKF), som led i EU´s hårfarvestrategi. Forslaget har ingen væsentlige
statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Der vil heller ikke være væsentlige økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget vurderes generelt at øge beskyttelsesniveauet i
Danmark. Regeringen er positiv indstillet over for forslaget, idet der indføres koncentrationsgrænser for
seks hårfarvestoffer, hvorved den mængde af stofferne, der må være i hårfarveprodukter til forbrugerne,
begrænses. Samtidig forbyder man tre hårfarvestoffer, som er tilladt brugt i dag. For det sidste stof udvi-
des en nuværende begrænsning til også at inkludere farvning af øjenvipper. Regeringen agter på den bag-
grund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter, for at regulere brugen af 10 hårfarvestoffer.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 31, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1223/2009 om kosmetiske produkter (herefter kosmetikforordningen). Forslaget vedrører tilpasning af bilag
II som er en liste over stoffer, som ikke må anvendes i kosmetiske produkter og bilag III, som er en liste over
stoffer, som kun må anvendes i overensstemmelse med fastsatte begrænsninger.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parla-
mentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden
for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forsla-
get eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 731: Notat om komitésag om Kommissionens forslag om begrænsninger og forbud mod stoffer i hårfarve
2208283_0002.png
Kosmetiske Produkter, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der udtaler sig med kvalificeret flertal in-
den for 2 måneder. Kommissionen underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis Rådet vedtager forslaget
eller ikke udtaler sig indenfor fristen, skal forslaget sendes til Europa-Parlamentet til legalitetskontrol. Kom-
missionen vedtager forslaget, hvis Europa-Parlamentet ikke indenfor en frist på 4 måneder har gjort indsi-
gelse mod forslaget.
Forslaget er sat til afstemning i skriftlig procedure i Den Stående Komité for Kosmetiske Produkter med frist
den 18. juni 2020.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at gennemføre EU´s strategi for regulering af hårfarvestoffer. Det sker ved en til-
pasning af bilag II
1
og III
2
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske
produkter (kosmetikforordningen). Tilpasningen af bilagene vedrører 10 forskellige hårfarvestoffer. Hårfar-
vestofferne er som led i EU´s hårfarvestrategi blevet vurderet for deres potentielle genotoksiske (evne til at
skade arvematerialet) og kræftfremkaldende egenskaber. Denne vurdering er foretaget af Den Videnskabe-
lige Komité for Forbrugersikkerhed (VKF).
Som følge af VKF's vurdering er det for at garantere, at hårfarveprodukter er sikre for menneskers sundhed,
nødvendigt at forbyde brugen af tre hårfarvestoffer, 1,2,4-Trihydroxybenzene , 2-[(4-Amino-2-nitrophenyl)-
amino]-benzoic acid og 4-Amino-3-hydroxytoluene. VKF har i deres vurdering konkluderet, at disse stoffer
ikke er sikre at anvende i kosmetiske produkter. Det forslås derfor, at stofferne opføres på bilag II til forord-
ning (EF) nr. 1223/2009.
For seks hårfarvestoffer, der pt. ikke er regulerede, foreslår Kommissionen på baggrund af vurderinger fra
VKF, at opføre stofferne på bilag III til forordning (EF) nr. 1223/2009. Det vil sige, at brugen af stofferne be-
grænses, idet man fastsætter koncentrationsgrænser for stoffernes brug i hårfarveprodukter. I dag må disse
stoffer bruges i de koncentrationer, som producenten selv finder sikker.
For stofferne Dimethylpiperazinium Aminopyrazolopyridine HCl og Methylimidazoliumpropyl-p-phenylene-
diamine HCl, som må bruges som hårfarvestof i oxidative hårfarvningsprodukter, fastsættes den højeste kon-
centration, der anvendes på hår til 2 % (beregnet som fri base).
For stofferne HC Orange No. 6 og Acid Orange 7, som må bruges som hårfarvestoffer i ikke-oxidative hår-
farvningsprodukter fastsættes den højeste koncentration, der anvendes på hår til 0,5 %.
For stoffet Tetrabromophenol Blue, som må bruges som hårfarvestof både oxidative- og ikke-oxidative hår-
farver, fastsættes den højeste koncentration, der anvendes på hår til 0,2 % (beregnet som fri base).
For stoffet
Indigofera tinctoria
samt tørrede og pulveriserede blade af
Indigofera tinctoria
L fastsættes kon-
centrationsgrænsen til 25%.
For stoffet 2-Methoxymethyl-p-Phenylenediamine og dets sulfat, der i dag er opført under løbenummer 292 i
bilag III til forordning (EF) nr. 1223/2009, forslås det at udvide anvendelsesområdet for den begrænsning,
som stoffet er underlagt, således at det inkluderer produkter til farvning af øjenvipper. Dette sker på bag-
grund af en vurdering fra VKF, som viser, at stofferne er sikre at anvende i oxiderende øjenvippefarvepro-
dukter i en maksimal koncentration på 1,8% under brug. Anvendelse af produkter til farvning af øjenvipper,
som indeholder 2-Methoxymethyl-p-Phenylenediamine og dets sulfat, forslås begrænset til erhvervsmæssig
brug.
1
2
Listen over stoffer, som ikke må indgå i kosmetiske produkter.
Listen over stoffer, som må anvendes i kosmetiske produkter i overensstemmelse med de fastsatte begrænsninger.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 731: Notat om komitésag om Kommissionens forslag om begrænsninger og forbud mod stoffer i hårfarve
2208283_0003.png
For fire af stofferne, som vurderes at være særligt allergifremkaldende, skal produkter desuden mærkes med
blandt andet
”Hårfarvestoffer kan fremkalde alvorlige allergiske reaktioner.”
og
”Dette produkt er ikke bereg-
net til brug på personer under 16 år.”
Forslaget tager hensyn til, at branchen bør have en passende tidsfrist i forhold til at tilpasse sig de nye regler.
Derfor forslås det, at begrænsningerne for de tre stoffer, der forbydes, finder anvendelse 9 måneder efter ikraft-
trædelse, for så vidt angår at bringe nye produkter i omsætning på det europæiske marked, der overholder
forslaget til forordning, og 18 måneder til at sikre at eksisterende produkter, der ikke er i overensstemmelse
med forslaget, fjernes fra markedet. For seks stoffer, der forslås optaget på bilag III, finder begrænsningerne
anvendelse 6 måneder efter ikrafttrædelse. De skærpede mærkningskrav finder anvendelse 12 måneder efter
ikrafttrædelse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i
forskriftsproceduren med kontrol med henblik på legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vur-
dering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kosmetikforordningen er umiddelbart gældende i Danmark.
Konsekvenser
Der er tale om et forslag til en forordning om ændring af Kosmetikforordningen. Idet der er tale om en for-
ordning, vil ændringerne få direkte virkning i Danmark, og forslaget vil derfor ikke medføre behov for æn-
dringer i gældende dansk ret.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for staten, regio-
nerne og kommunerne.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er primært rettet mod producenterne af kosmetiske produkter. Danmark har kun få virksomheder,
der producerer kosmetik, hvorfor konsekvenserne er minimale for dansk erhvervsliv.
Samlet set vurderes forslaget at have en positiv påvirkning af det gældende beskyttelsesniveau i Danmark. På
nuværende tidspunkt er seks af hårfarvestofferne ikke regulerede under forordning (EF) nr. 1223/2009. Med
dette forslag får de fastsat koncentrationsgrænser, som betyder, at der kun må være en begrænset mængde af
stofferne i hårfarveprodukterne - hvor der i dag ikke er nogen grænse for, hvor meget der må være i. Be-
grænsningerne sker i overensstemmelse med vurderinger fra VKF, som vurderer, at stofferne vil være sikre at
anvende under de forslåede forhold. Desuden forbydes tre hårfarvestof helt. For de særligt allergifremkal-
dende af stofferne, fastsættes specifikke mærkningskrav.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget.
Forbrugerrådet Tænk støtter forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning til forslaget blandt de øvrige medlemsstater.
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 731: Notat om komitésag om Kommissionens forslag om begrænsninger og forbud mod stoffer i hårfarve
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at hårfarverne bliver reguleret, så de kun må bruges i mængder, der vurderes at være
sikre i forhold til kræftrisikoen og evnen til at skade arvematerialet. Samtidig støtter regeringen, at de stoffer,
der ikke kan vurderes sikre at anvende, bliver forbudt i kosmetiske produkter. Hvis ikke forslaget gennemfø-
res, vil der fortsat mangle koncentrationsgrænser i lovgivningen for seks af hårfarvestofferne, som anvendes
af industrien. Det betyder, at producenterne fortsat må bruge disse stoffer i koncentrationer, som de selv fin-
der sikre. Regeringen støtter også, at forslaget fastlægger, at de af stofferne, som vurderes særligt allergifrem-
kaldende, mærkes med blandt
andet ”Hårfarvestoffer kan fremkalde alvorlige allergiske reaktioner.” og
”Dette produkt er ikke beregnet til brug på personer under 16 år.”
Regeringen arbejder fortsat for, at man i
EU håndterer allergirisikoen ved brug af hårfarver på niveau med evnen til at skade arvematerialet og kræft -
ud over den mærkning, som knyttes til særligt allergifremkaldende stoffer.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4