Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 728
Offentligt
2207305_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. 2020-8623
Ref. LERAS/TIKSC
Den 8. juni 2020
Notat til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg og Folketingets
Europaudvalg om intervention og afgivelse af indlæg i Rettens
sag T-77/20, Ascenza Agro og Industrias Afrasa mod
Kommissionen
1. Indledning
To virksomheder fra hhv. Portugal og Spanien har ved stævning af 10. februar 2020 anlagt sag for Retten
med påstand om annullation af Kommissionens gennemførselsforordning (EU) 2020/17 af 10. januar
2020. Med gennemførselsforordningen traf Kommissionen beslutning om ikke at forny godkendelsen
af pesticidaktivstoffet chlorpyrifos-methyl, som tidligere var godkendt i EU til insektbekæmpelse i vin,
frugt og grønsager. Kommissionens beslutning betød, at stoffet blev fjernet fra listen over godkendte
stoffer og dermed forbudt i EU. Dermed ophører virksomhedernes tilladelse til at markedsføre stoffet
generelt i hele EU, ligesom landmænd i EU ikke længere må anvende sprøjtemidler, der indeholder
stoffet. Der har aldrig været godkendt sprøjtemidler indeholdende chlorpyrifos-methyl i Danmark
1
.
Baggrunden for Kommissionens beslutning er, at chlorpyrifos-methyl er vurderet til at udgøre en risiko
for menneskers sundhed, herunder for arveanlæggene og hjernens udvikling. Danmark har derfor
støttet Kommissionens beslutning om ikke at forny godkendelsen.
Virksomhederne mener imidlertid, at Kommissionens beslutning er behæftet med fejl og anfører bl.a.,
at der ikke er foretaget en fuld risikovurdering af stoffet, og at de foretagne analogislutninger (”read-
across”) til det lignende stof chlorpyrifos ikke giver tilstrækkelig støtte for konklusionerne om
chlorpyrifos-methyl.
2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
Beslutningen om at forbyde chlorpyrifos-methyl blev truffet på grundlag af en revurdering foretaget i
henhold til pesticidforordningen
2
og proceduren for revurdering af pesticidaktivstoffer
3
.
Revurderingerne, som både vedrørte chlorpyrifos-methyl og det lignende stof chlorpyrifos,
konkluderede, at stoffet chlorpyrifos udgør en risiko for menneskers sundhed, hvorimod det for stoffet
chlorpyrifos-methyl blev konkluderet, at data var for uklare til, at samme konklusion kunne drages for
dette stof. Befolkningsundersøgelser, herunder danske undersøgelser, viser dog en sammenhæng
I pesticidreguleringen godkendes aktivstoffer på EU-plan, hvorefter de enkelte sprøjtemidler skal godkendes
nationalt.
2
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1107/2009 af 21. oktober 2009 om markedsføring af
plantebeskyttelsesmidler og om ophævelse af Rådets direktiv 79/117/EØF og 91/414/EØF.
3
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 844/2012 af 18. september 2012 om fastsættelse af de
fornødne bestemmelser til gennemførelse af fornyelsesproceduren for aktivstoffer.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
1
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 728: Notat om afgivelse af indlæg i Rettens sag T-77/20, Ascenza Agro og Industrias Afrasa mod Kommissionen
mellem udsættelsen for chlorpyrifos-methyl under graviditeten og skader på hjernens udvikling hos
børn.
Et efterfølgende fagligt peer review af revurderingen foretaget af eksperter fra den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) konkluderede, at der var videnskabeligt grundlag for at foretage en
analogislutning (”read-across-metoden”) fra chlorpyrifos til chlorpyrifos-methyl,
da de to stoffer har
mange lighedstræk. Med henvisning til denne read-across-metode konkluderede EFSA, at chlorpyrifos-
methyl medfører de samme sundhedsrisici som chlorpyrifos. I forlængelse af denne konklusion valgte
EFSA at offentliggøre en såkaldt vurderingsrapport vedrørende chlorpyrifos-methyl, hvor EFSA
udelukkende forholdt sig til sundhedsrisikoen ved anvendelse og eksponering for stoffet.
Af EFSA’s vurderingsrapport fremgik det,
at chlorpyrifos-methyl kan være giftigt for nervesystemet, og
at det mistænkes for at kunne skade arveanlæggene samt hjernens udvikling hos især børn og fostre.
Herudover anbefalede EFSA, at chlorpyrifos-methyl skulle opklassificeres til
skadeligt for
forplantningsevnen og for det ufødte barn, kategori 1B.
Normalt udarbejdes der en endelig
konklusionsrapport, og EU's risikovurderingskomité (RAC) foretager en formel bekræftelse af
opklassificeringen, før et aktivstof forbydes.
Kommissionen vurderede imidlertid, at det ikke var nødvendigt at afvente en endelig
konklusionsrapport fra EFSA vedrørende risici for miljøet samt den endelige bekræftelse af
klassificeringen fra EU’s risikovurderingskomité (RAC), fordi sundhedsrisikoen i sig selv
var
tilstrækkelig til, at stoffet måtte fjernes fra listen over godkendte pesticidaktivstoffer. Kommissionen
udarbejdede derfor udkast til gennemførelsesforordning om ikke-fornyet godkendelse af chlorpyrifos-
methyl, som efter sædvanlig procedure blev fremlagt for medlemsstaternes repræsentanter i den
stående komité for fødevarekæden og dyresundhed. I udkastet lagde Kommissionen, med henvisning til
forsigtighedsprincippet, op til at fremrykke afstemningen om ikke-fornyet godkendelse for derved
hurtigst muligt at hindre yderligere brug af stoffet.
Danmark støttede Kommissionens forslag om ikke-fornyet godkendelse af chlorpyrifos-methyl.
Regeringen arbejdede for, at forslaget om forbud kom hurtigst muligt til afstemning, og at der blev
fastsat korte afviklingsfrister for at beskytte forbrugerne.
Virksomhederne har fremført 9 anbringender til støtte for annullationspåstanden, som kan inddeles i
tre overordnede emner:
i.
Tilsidesættelse af væsentlige formforskrifter:
Virksomhederne anfører for det første, at
Kommissionen tilsidesatte reglerne i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr.
844/2012 af 18. september 2012 om ansøgerens muligheder for at kommentere på EFSA’s
vurderingsrapport, og at gennemførselsforordningen blev vedtaget på grundlag af en ufuldstændig
risikovurdering. Virksomhederne mener ligeledes, at Kommissionen skulle have afventet en
konklusionsrapport fra EFSA samt den officielle klassificering af chlorpyrifos-methyl fra RAC.
Virksomhederne mener desuden, at der ved afstemningen om gennemførselsforordningen indgik
en irregulær faktor, fordi Finland afgav stemme på vegne af Storbritannien, der pga. Brexit ikke
var tilstede ved afstemningen. (anbringende 1, 3, 5 og 9).
Tilsidesættelse eller fejlagtig brug af eksisterende principper:
Virksomhederne anfører, at
Kommissionen har tilsidesat gennemsigtighedsprincippet samt princippet om god
forvaltningsskik. Dette begrundes med, at virksomhederne ikke blev behørigt partshørt og ikke
modtog de korrekte informationer om, at der var betænkeligheder vedrørende risikoen for
menneskers sundhed. Virksomhederne anfører endvidere, at forsigtighedsprincippet efter deres
ii.
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 728: Notat om afgivelse af indlæg i Rettens sag T-77/20, Ascenza Agro og Industrias Afrasa mod Kommissionen
2207305_0003.png
mening kun finder anvendelse, når en risikovurdering er blevet foretaget og afsluttet, og at
risikovurderingens konklusion udelukkende baserede sig på forsigtighedsprincippet, hvilket ifølge
virksomhederne ikke er tilladt (anbringende 2, 4 og 6).
iii.
Uberettiget anvendelse af analogislutninger (såkaldt ”read-across”):
Virksomhederne mener, at
EFSA ikke var berettiget til at anvende data for det lignende stof chlorpyrifos og derved til at
foretage en analogislutning. (anbringende 7-8).
3. Danmarks interesse i sagen
Regeringen afgiver indlæg i sagen til støtte for Kommissionen af følgende tre grunde:
1.
Regeringen støttede forbuddet mod chlorpyrifos-methyl for at begrænse godkendelsen af skadelige
pesticider i EU og for at sikre menneskers sundhed og forbrugersikkerheden. Forbuddet var
endvidere nødvendigt for efterfølgende at indføre et EU-forbud mod at importere frugt og grønt
med restindhold af chlorpyrifos-methyl fra lande uden for EU, hvor der stadig må anvendes
chlorpyrifos-methyl.
Danmark har en væsentlig interesse i at støtte Kommissionens brug af forsigtighedsprincippet, så
der i fremtidige sager, hvor der påvises en risiko for menneskers sundhed eller miljøet, kan
træffes hurtig afgørelse om ikke at forny det pågældende aktivstof i EU.
Danmark har en væsentlig interesse i, at al tilgængelig viden anvendes i forbindelse med vurdering
og revurdering af aktivstoffer og sprøjtemidler. Det er i den forbindelse en allerede accepteret
metode at anvende analogislutninger (”read-across”), så data for sammenlignende kemiske stoffer
eller -blandinger kan anvendes flere gange. Dette sikrer, at beslutninger træffes på et oplyst
grundlag og efter en konsekvent og sammenhængende metode
4
.
2.
3.
4
På området for industri-kemikalier har Danmark
af samme grunde
anmodet om at intervenere i en sag om
yderligere viden om eventuelle skadelige virkninger ved stoffet DME, T-868/19. Folketinget blev orienteret herom
den 21. april 2020.
3