Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 707
Offentligt
2202787_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
27. maj 2020
2020-4659
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Transportudvalg
om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C- 28/20, Airhelp
1 Indledning
Attunda Tingsrätt (byretten i Attunda, Sverige) har forelagt EU-Domstolen et
præjudicielt spørgsmål om, hvorvidt en intern strejke blandt flypiloter, som er
led i de almindelige arbejdsmarkedsforhandlinger med henblik på at tilskynde
arbejdsgiver til at forhøje lønninger, udgør en
usædvanlig omstændighed
i hen-
hold til flypassagerrettighedsforordningen.
1
Det følger af flypassagerrettighedsforordningen, at passagerer har ret til kom-
pensation fra luftfartsselskabet i tilfælde af aflysninger eller lange forsinkelser,
medmindre aflysningen eller forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændighe-
der, og at aflysningen eller forsinkelsen ikke kunne være undgået, hvis luftfarts-
selskabet havde truffet rimelige forholdsregler.
2 Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
I foråret 2019 strejkede hovedparten af piloterne i SAS i syv dage som en del af
overenskomstforhandlingerne mellem piloterne og SAS. Strejken fik betydning
for tusindvis af passagerer, hvis rejse blev forsinket eller aflyst. I den forbindelse
har passagerer gjort krav på kompensation i henhold til flypassagerrettigheds-
forordningen. SAS påberåbte, at der var tale om
usædvanlige omstændigheder,
der fritager selskabet for at betale kompensation. SAS skal fortsat tilbyde penge
retur eller ombookning af rejsen.
SAS’ modpart i sagen er retshjælpsvirksomheden Airhelp, som anfører, at en
planlagt strejke som en del af overenskomstforhandlinger ikke kan anses for at
være en usædvanlig omstændighed.
Begrebet ”usædvanlige omstændigheder” er ikke defineret
i flypassagerret-
tighedsforordningen. Det fremgår dog af forordningens præambelbetragtning
nr. 14, at strejker, der berører et luftfartsselskabs drift, kan udgøre en usædvanlig
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 261/2004 af 11. februar 2004
om fælles bestemmelser om kompensation og bistand til luftfartspassagerer ved
boardingafvisning og ved aflysning eller lange forsinkelser og om ophævelse af for-
ordning (EØF) nr. 295/91
1
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 707: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C- 28/20, Airhelp
2202787_0002.png
Side 2/3
omstændighed. Strejker er som udgangspunkt et bredt begreb, der både omfat-
ter strejker blandt luftfartsselskabets eget personale og blandt eksternt perso-
nale, såsom personalet hos groundhandlere, flyveledere og andre tredjeparter,
som luftfartsselskaberne er afhængige af i forbindelse med gennemførslen af
flyvninger. Østre Landsret har fortolket præambelbetragtningen således, at lock-
outs også er omfattede.
2
EU-Domstolen har i sag C-549/07, Wallentin-Hermann og efterfølgende i C-
195/17, Krüsemann, defineret usædvanlige omstændigheder som begivenheder,
der ikke er et led i det berørte luftfartsselskabs sædvanlige aktivitetsudøvelse, og
som ligger uden for luftfartsselskabets faktiske kontrol på grund af deres karak-
ter eller oprindelse. Begge betingelser skal således være opfyldt, før en begiven-
hed kan karakteriseres som en usædvanlig omstændighed.
Den centrale juridiske problemstilling i denne sag er således, om strejken bør
betragtes som en
usædvanlig omstændighed;
det vil sige, om den er et led i det
berørte luftfartsselskabs sædvanlige aktivitetsudøvelse, og som ligger uden for
luftfartsselskabets faktiske kontrol.
3 Regeringens interesse og synspunkter i sagen
Det er regeringens vurdering, at en arbejdsnedlæggelse i form af en pilotstrejke
ikke er en del af et luftfartsselskabs sædvanlige aktivitetsudøvelse. Det er en be-
slutning, som træffes af medarbejderne eventuelt i samarbejde med deres fag-
forening(er), og som luftfartsselskabet ikke selvstændigt kan forhindre i at finde
sted. Et luftfartsselskabs sædvanlige aktivitetsudøvelse er at bedrive flytrafik.
Medarbejderadministration, herunder overenskomstforhandlinger, er selvsagt
en del af enhver virksomheds drift, men strejker er et middel, som arbejdsta-
gerne enerådigt kan benytte sig af, hvorfor en sådan arbejdsnedlæggelse er uden
for luftfartsselskabets kontrol. Strejker blandt et luftfartsselskabs personale vur-
deres derfor at opfylde begge betingelser for at udgøre en usædvanlig omstæn-
dighed.
I de forenede sager C-195/17 (Krüsemann) fra 2018 fandt EU-Domstolen, at en
”vild strejke” bestående af en massiv, spontan sygemelding blandt
luftfartssel-
skabets ansatte som følge af selskabets pludselige udmelding om omstrukture-
ring ikke kunne siges at udgøre en usædvanlig omstændighed. Dette med hen-
visning til, at et luftfartsselskab i forbindelse med udøvelsen af sine aktiviteter
må forvente at blive mødt med uenigheder og konflikter med sit personale. EU-
Domstolen lagde derfor til grund, at de risici, der er forbundet med en sådan
omstrukturering, må anses som et led i det pågældende luftfartsselskabs sæd-
vanlige aktivitetsudøvelse.
2
Østre Landsrets dom af 7. juni 2012 i sag B-3338-11
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 707: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C- 28/20, Airhelp
2202787_0003.png
Side 3/3
Det er regeringens forståelse, at EU-Domstolens fortolkning af begrebet usæd-
vanlige omstændigheder i Krüsemann-dommen ikke skal opfattes som en gene-
rel vurdering af alle strejker blandt et luftfartsselskabs personale, men finder
kun anvendelse, når der er tale om en pludselig og omfattende omstrukturering
som den, der var genstand for i den konkrete sag. Strejker, der sker som led i
sædvanlige forhandlinger mellem luftfartsselskaber og arbejdstagerne, kan der-
imod ikke betragtes som værende inden for luftfartsselskabets kontrol.
Herudover udgør det en selvstændig problemstilling, at strejker i forbindelse
med overenskomstforhandlinger kan blive omfattet af flypassagerrettighedsfor-
ordningen. Det vil skabe en hidtil uset ubalance mellem arbejdstager og ar-
bejdsgiver, som vil være udfordrende for den danske arbejdsmarkedsmodel,
som er et centralt forankret fundament i Danmarks arbejdsmarked og i den
danske samfundsmodel.
Regeringen afgiver på den baggrund indlæg i sagen, hvori ovenstående juridi-
ske argumentation vil blive gjort gældende over for EU-Domstolen.