DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
T. + 45 3374 6000
Baggrundsnotat
Konsekvenser af en ”Ja
tak”-ordning til reklamer
Problemstilling og sammenfatning
Erhvervsministerens er ifølge et svar til Folketinget fra december 2019 ved at se på muligheden for
at erstatte den nuværende
”Nej
tak”
til reklamer ordning med en ”Ja tak”-ordning.
En sådan er
tidligere blevet vurderet til at være i strid med EU-reglerne om fri bevægelighed, men ministeriet
vil nu undersøge, om miljøgarantien kan bruges som hjemmel til at indføre en ja-tak ordning.
Tilbudsaviser og andre trykte reklamer er, trods udviklingen, stadig populære hos forbrugerne og
de er derfor vigtige for konkurrencen og for virksomhedernes kommercielle ytringsfrihed.
En ”Ja
tak”-ordning
vil gøre det vanskeligere for nye virksomheder at komme ind på markedet. Den vil
gøre omdeling af øvrige tryksager dyrere. Højere omkostninger til omdeling vil særligt ramme de
mindre virksomheder ligesom det vil påvirke ugeaviser, aftenskolekataloger, kirkeblade, valgmate-
riale m.v. Det er ikke alle ugeaviser, der har økonomi til at betale for en dyrere distribution. Det vil
påvirke lokalområdet.
Dansk Erhverv mener, at den eksisterende
”Nej tak”-ordning
er velfungerende og at
”Nej
tak+”-
ordningen reelt virker som en
”Ja tak”-ordning. ”Nej
tak+”-ordningen indebærer at forbrugerne
kun får reklamer fra virksomheder, de selv har bedt om. 99 pct. af danskerne kender til
”Nej tak”-
ordningerne
1
og hele 51 pct.
af de danske husstande har allerede meldt sig til ”Nej tak” eller ”Nej
tak+”.
Det må derfor være rimeligt at antage, at de der ikke ønsker at modtage reklamer, allerede
har sagt nej tak.
Dansk Erhverv mener også, at fordelene for miljøet ikke vil være så store, som forslagsstillerne
håber. Antallet af tryksager er faldet markant de senere år og de tilbageværende trykkes på bære-
dygtigt papir og bliver genanvendt.
En ”Ja tak”-ordning
vil flytte reklamer til andre trykte medier,
fordi trykte reklamer virker. Andre vil flytte til TV eller online til Google og Facebook. Sidstnævnte
står i dag for 80 pct. af alle online reklamer og de vil blive styrket yderligere af en
”Ja
tak”-ordning.
Ifølge reklameforbrugsundersøgelsen udgjorde online annoncer 58 pct. af det samlede annonce-
marked i 2019. Online reklamer har også en CO2 belastning, da datacentrene bruger meget strøm.
Centrale argumenter
Nærværende notat præsenterer og uddyber konsekvenserne af en
”Ja tak”-ordning,
bl.a.:
•
•
•
•
En ”Ja tak”-ordning
vil indskrænke virksomhedernes kommercielle ytringsfrihed.
En ”Ja tak”-ordning
er i et indgreb i den fri bevægelighed
og i strid med EU’s indre marked.
En ”Ja tak”-ordning
vil gøre det vanskeligt for nye spillere at komme ind på markedet.
En ”Ja tak”-ordning
vil få utilsigtede bivirkninger for lokalaviser, aftenskoler, omdeling af
kirkeblade, valgmateriale m.v., fordi den vil føre til markant dyrere distribution.
1
Norstat for Dansk Erhverv, februar 2020.
HHY/MLV
2020
Side 1/11