Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 636
Offentligt
2189824_0001.png
NOTAT
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
11. maj 2020
J.nr. 20205000624
Om forslag til gennemførselsretsakt om ændring af bilag III i EUROPA-PAR-
LAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV 2000/54/EF om beskyttelse af ar-
bejdstagerne mod farerne ved at være udsat for biologiske agenser under ar-
bejdet med tilføjelse af SARS-CoV-2 til listen over biologiske agenser, som vi-
des at kunne inficere mennesker.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om at tilføje virus-
sen SARS-CoV-2 (Covid-19 er betegnelsen for selve sygdommen) til EU-direktiv
om arbejde med biologiske agenser. Forslaget er sat til afstemning på EU-ek-
spertmøde i komitéen for teknisk udvikling den 14. maj. Der forventes et bredt
flertal blandt EU-landene til forslaget.
Forslaget vil tilføje SARS-CoV-2 til direktivets bilag III i risikoklasse 3. Dette er i
overensstemmelse med anbefaling fra WHO og samme risikoklasse som lignende
vira som SARS og MERS. Desuden er der i forslaget tilføjet en fodnote om, at di-
agnosticering kan foretages i risikoklasse 2, som ligeledes
svarer til WHO’s anbe-
falinger. Forslaget har til hensigt at sikre et ensartet beskyttelsesniveau for ar-
bejdstagere, som arbejder med SARS-CoV-2 i laboratorier mv.
Forslaget indeholder også en fremskyndet implementeringsfrist på 5 måneder i
lyset af det igangværende Covid-19-udbrud. Normalt er der afsat 12-24 mdr. til
implementering.
Der er tale om en teknisk direktivændring (komitésag), der skal implementeres i
dansk ret gennem en bekendtgørelsesændring. Forslaget følger anbefalinger fra
WHO og vurderes ikke at have samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser
eller ændre i beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget.
Baggrund
Kommissionen har den 8. maj 2020 fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om
ændring af bilag III i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/54/EF om be-
skyttelse af arbejdstagerne mod farerne ved at være udsat for biologiske agenser
under arbejdet. Med forslaget foreslås det, at virussen SARS-CoV-2 tilføjes i bilag
III til direktiv 2000/54/EF i tabellen om virus, under familien
“Coronaviridae”.
SARS-CoV-2 foreslås kategoriseret i risikoklasse 3. Kommissionen foreslår endvi-
dere en fodnote i bilaget, som præciserer, at der kan arbejdes under forhold sva-
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 636: Notat om komitésag om beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved at være udsat for biologiske agenser ved tilføjelse af SARS-CoV-2 (Covid-19) til listen over farlige biologiske agenser
rende til risikoklasse 2 ved arbejde med diagnosticering, såsom analysering af test-
resultater i laboratorier, men ved forskning, hvor der sker opformering af virus skal
indeslutningsniveauet svare til risikoklasse 3. Det fremgår desuden af fodnoten, at
arbejdet i risikoklasse 3 skal have et indeslutningsniveau, der sikrer undertryk i for-
hold til atmosfæren. Der foreslås endvidere en kort implementeringsfrist på 5 må-
neder.
Direktivet om beskyttelse af arbejdstagerne mod farerne ved at være udsat for bio-
logiske agenser under arbejdet indeholder særlige krav for, hvordan der arbejdes
med et biologisk agens afhængigt af risikoklassen. Biologiske agenser inddeles i ri-
sikoklasser fra 1-4, hvor 4 er den farligste. Der gælder indeslutningskrav for klasse
2-4, hvor de skrappeste krav gælder for risikoklasse 4.
I risikoklasse 2 skal der fx være specificerede desinfektionsprocedurer, sik-
ker opbevaring af de biologiske agenser og arbejdsbordet skal have en
vandtæt overflade, der er let at rengøre.
For risikoklasse 3 gælder derudover bl.a., at udsugningsluften fra et labora-
torie absolutfiltreres, hvilket vil sige, at luften skal gennem et HEPA-filter,
der kan filtrere virus fra, og der må kun være adgang for autoriseret perso-
nale. Både arbejdsbord og gulv skal have vandtætte overflader, der er lette
at rengøre.
For risikoklasse 4 kræves udover det ovenstående bl.a. et lukket laborato-
rium, hvor adgang skal ske igennem en luftsluse, der er krav om bad for
medarbejdere, før de forlader laboratoriet, og alt tøj skal skiftes fra inderst
til yderst.
WHO udsendte den 19. marts 2020 en anbefaling om retningslinjer for laboratorier
(“Laboratory
biosafety guidance related to coronavirus disease (Covid-19)”)
,
som
svarer til Europa-Kommissionens forslag. Arbejdstilsynet udmeldte den 26. marts
2020 en tilsvarende anbefaling på sin hjemmeside til de danske laboratorier mv.,
som arbejder med SARS-CoV-2.
Formål og indhold
Det primære formål med forslaget er at sikre et ensartet beskyttelsesniveau for ar-
bejdstagere i EU, som arbejder med SARS-CoV-2.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt.
Det er derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
I Danmark er direktivet om beskyttelse af arbejdstagerne mod farerne ved at være
udsat for biologiske agenser under arbejdet implementeret i Bekendtgørelsen om
biologiske agenser og arbejdsmiljø, som skal sikre, at ansatte kan arbejde sikkert
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 636: Notat om komitésag om beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved at være udsat for biologiske agenser ved tilføjelse af SARS-CoV-2 (Covid-19) til listen over farlige biologiske agenser
og sundhedsmæssigt forsvarligt med biologiske agenser. Bekendtgørelsen indehol-
der et bilag med en liste over biologiske agenser, der kan forårsage sygdom hos
mennesker. Her er i forvejen tilføjet familien af coronavira som klasse 2, men sær-
lige varianter af coronavira er vurderet som farligere. Derfor er SARS og MERS
blevet tilføjet i risikoklasse 3, og det foreslår Kommissionen nu at gøre tilsvarende
med SARS-CoV-2. Til sammenligning har SARS-CoV-2 en dødelighedsprocent på
ca. 1-3 pct., SARS har en dødelighedsprocent på 10 pct., MERS har en dødelig-
hedsprocent på 35 pct., og Ebola, som er i risikoklasse 4, har en dødelighed på 90
pct.
For SARS-CoV-2 vil der med forslaget endvidere blive tilføjet en fodnote om, at
indeslutningen skal have undertryk i forhold til atmosfæren i risikoklasse 3 ved
forskning med opformering af virus. I direktivet fremgår det som valgfrit at have
undertryk i forhold til atmosfæren i risikoklasse 3.
Konsekvenser
Tilføjelsen af SARS-CoV-2 vil alene være en teknisk ændring, som skal være med
til at sikre et ensartet beskyttelsesniveau i EU-landene. Direktivet vil skulle imple-
menteres i dansk ret via en bekendtgørelsesændring.
Da danske laboratorier, som arbejder med SARS-CoV-2, i forvejen er oplyst om, at
de skal følge retningslinjerne fra WHO om risikoklasse for SARS-CoV-2, vurderes
forslaget ikke at have nogen erhvervsøkonomiske konsekvenser i Danmark. Endvi-
dere vurderes forslaget ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser. En vedtagelse af forslaget vil ligeledes ikke ændre beskyttelsesni-
veauet i Danmark.
Høring
Forslaget er sendt i høring i EU-specialudvalget for arbejdsmarkedet og sociale for-
hold.
Der er modtaget høringssvar fra Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).
FH hilser tilføjelsen af SARS-COV-2 til bilag 3 i direktivet om arbejde med biolo-
giske agenser velkommen og er enig i den foreslåede korte frist for implemente-
ring.
FH opfordrer imidlertid regeringen til at stemme for optagelsen af SAR-COV-2 i
bilag 3 i direktivet, men med placering i risikogruppe 4.
FH argumenterer for risikoklasse 4, da det
er FH’s opfattelse, at
der ikke er tvivl
om, at virussen kan forårsage alvorlig sygdom hos mennesker, der er høj risiko for
spredning, og der ikke forefindes effektiv behandling.
FH fremhæver, at placeringen i risikogrupper har betydning for kravene til fore-
byggelse generelt set, og at kravene til forebyggelse ved biologiske agenser i
gruppe 4 er derved generelt højere end i gruppe 3.
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 636: Notat om komitésag om beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved at være udsat for biologiske agenser ved tilføjelse af SARS-CoV-2 (Covid-19) til listen over farlige biologiske agenser
FH mener, at det høje forebyggelses- og beskyttelsesniveau i samfundet betyder, at
risikoklasse 3 ikke vil give tilstrækkelig beskyttelse af arbejdstagerne, og ikke stil-
ler et klart krav til arbejdsgiverne om at anlægge den bedst mulige forebyggelse.
FH er i denne forbindelse ikke enig med regeringen i, at placeringen af SARS-
COV-2 kun har betydning for arbejdet i laboratorier, som er behandlet i direktivets
bilag 5 og 6. Det er FH’s opfattelse, at det har betydning for forebyggelsen af
smitte i arbejdsmiljøet generelt. FH fremhæver, at det fx fremgår af bkg. om biolo-
giske agenser og arbejdsmiljø § 7. stk. 3: ”Hvis der sker
arbejde med biologiske
agenser i risikogruppe 4, skal der være opslag over fremgangsmåden herved.” Et
krav, som kun stilles for gruppe 4 agenser.
FH fremhæver, at de er klar over, at en placering i gruppe 4 stiller høje krav til ind-
retning, ventilation og anden forebyggelse i laboratorier, hvor virussen håndteres,
og understreger, at de er indstillet på at finde praktiske løsninger herpå, så længe
det sikres at arbejde i laboratorier med SARS-COV-2 foregår sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Principperne bag forslaget blev drøftet på et ekspertmøde i Luxembourg den 27.
april 2020. Der forventes på baggrund af tilkendegivelserne på mødet bred enighed
blandt medlemslandene til forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget, da det vil sikre en ensartet beskyttelse af arbejdsta-
gerne i EU og flugter med anbefalingerne fra WHO.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4