TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
28. april 2020
2020-3899
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 7 1 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. april 2020 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ole Birk Olesen (LA).
Spørgsmål nr. 452:
Overholder alle danske havne EU’s krav om regnskabsmæssig adskillelse for så
vidt angår offentligt støttede havnetjenester og offentligt støttet oprensning?
Svar:
Efter havneforordningen gælder der krav om, at en havnemyndighed, der mod-
tager offentlige midler, og som leverer havnetjenester eller oprensning, skal
holde regnskaberne for den offentligt finansierede havnetjeneste eller oprens-
ning adskilt fra regnskaberne for sine øvrige aktiviteter.
Havneforordningen gælder for søhavne i det transeuropæiske transportnet
(TEN-T-havne). På nuværende tidspunkt findes der 26 TEN-T-havne i Dan-
mark, som er omfattet af havneforordningen. Det er således ikke alle danske
erhvervshavne, der skal efterleve forordningens regler om f.eks. regnskabs-
mæssig adskillelse.
Jeg forventer på den baggrund, at de havne, der er omfattet af havneforordnin-
gen, overholder forordningens regler.
I henhold til bekendtgørelse om havneforordningen
1
har Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen som den kompetente myndighed ansvar for håndhævelse af
havneforordningens bestemmelser. Havneforordningen er umiddelbart gæl-
dende for TEN-T-havne og indeholder ikke krav om, at de nationale kompeten-
te myndigheder skal etablere et aktivt tilsynsprogram, således at der løbende
føres tilsyn med TEN-T-havnes overholdelse af forordningens regler.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens tilsyn med overholdelse af havneforordnin-
gen, herunder regler om regnskabsmæssig adskillelse, sker i forbindelse med
1
Jf. bekendtgørelse nr. 1 45 af 8. februar 2019 om bestemmelser for anv endelse af
EU-forordning 2017/352 om levering af hav netjenester og finansiel gennemsigtig-
hed for hav ne.