Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 575
Offentligt
2180020_0001.png
Den 21. april 2020
MFVM 039
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om tekniske foranstaltninger for fiskeriet i Nordsøen (delegeret retsakt)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Det regionale samarbejdsforum om fiskeriforvaltningen i Nordsøen (Scheveningengruppen)
1
har ud-
arbejdet et udkast til fælles henstilling om visse tekniske foranstaltninger for fiskeriet i Nordsøen. På
baggrund af den fælles henstilling fra Scheveningengruppen vil Kommissionen udarbejde et forslag
til en delegeret retsakt. Den fælles henstilling forventes fremsendt til Kommissionen ultimo april
2020 af Scheveningengruppens formandskab (Belgien) med henblik på forelæggelse for Den Viden-
skabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) til faglig vurdering. Herefter kan
Kommissionen udstede den delegerede retsakt, som forventes at kunne træde i kraft med virkning
fra den 1. januar 2021. Forslaget skønnes at have en uændret virkning for beskyttelsesniveauet i
Danmark og EU, da forslaget overvejende viderefører eksisterende lovgivning og tager højde for be-
standssituationen for de berørte bestande. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod
udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat
lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsende et forslag til Kommissionens delegerede forordning om tekni-
ske foranstaltninger for fiskeriet i Nordsøen.
Med hjemmel i forordningen om bevarelse af fiskeressourcerne og beskyttelse af marine økosystemer
ved hjælp af tekniske foranstaltninger (EU) nr. 2019/1241, artikel 15 kan medlemsstater med en di-
rekte forvaltningsmæssig interesse i Nordsøen fremsende en fælles henstilling om at ændre, supplere,
ophæve eller fravige de tekniske foranstaltninger, der er fast i bilaget om Nordsøen, herunder ved gen-
nemførelsen af landingsforpligtigelsen, til Kommissionen. I henhold til artikel 29 kan Kommissionen
på baggrund af den fælles henstilling udarbejde og vedtage en delegeret retsakt.
Den delegerede retsakt kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ikke gør indsigelse
inden for en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med 2 måneder efter anmodning
1
Scheveningengruppen består af de medlemsstater, der har direkte fiskeriinteresser i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, det vil sige Danmark, Sve-
rige, Tyskland, Nederlandene, Belgien og Frankrig. Gruppen er drivkraften i regionaliseringsprocessen, ikke mindst med hensyn til formulering af
fælles henstillinger på fiskeriområdet. Kommissionen deltager ad hoc.
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 575: Notat om delegeret retsakt vedr. tekniske foranstaltninger for fiskeriet i Nordsøen
fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med
et absolut flertal af sine medlemmer. Rådet træffer beslutning om indsigelse med kvalificeret flertal.
Kommissionen forventer, at forslaget kan vedtages som en delegeret retsakt cirka seks måneder efter,
at den fælles henstilling er modtaget officielt af Kommissionen.
Formål og indhold
Med reformen af den fælles fiskeripolitik fra 2013 indgår det regionale samarbejde mellem medlems-
staterne som et vigtigt element i forbindelse med udarbejdelse af fælles henstillinger og forslag inden
for fiskeriforvaltningen. Scheveningengruppen har siden 2014 årligt afgivet fælles henstilling til Kom-
missionen vedrørende en udsmidsplan for fiskerierne i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat. Den nuvæ-
rende udsmidsplan for demersale arter i Nordsøen løber fra 2020 til 2021. Den gældende udsmidsplan
for det pelagiske fiskeri udløber 31. december 2020. De fælles henstillinger har desuden indeholdt an-
modninger om ændringer af visse tekniske bestemmelser for fiskeriet, der også skal genfremsættes for
at forblive i kraft. Efter vedtagelsen af den nye rammeforordning om tekniske foranstaltninger forven-
tes en særskilt delegeret retsakt om de tekniske bestemmelser for fiskeriet vedtaget adskilt fra den de-
legerede retsakt om udsmidsplanen.
Scheveningengruppen udarbejder i dialog med Kommissionen og de relevante rådgivende råd et ud-
kast til fælles henstilling om tekniske foranstaltninger for fiskeriet i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat.
Henstillingen fra Scheveningengruppen forventes at medtage anmodning om fortsættelse af de nuvæ-
rende tekniske bestemmelser, der er vedtaget i forbindelse med vedtagelse af udsmidsplanerne, herun-
der:
-
Suspenderingen fra 2017 af det lukkede område på den jyske vestkyst ”brislingekassen”. Suspen-
deringen er begrundet i en videnskabelig konklusion fra Det Internationale Havforskningsråd
(ICES) om, at det ville være meget usandsynligt, at en ophævelse af brislingekassen vil påvirke
silde- eller brislingebestanden,
- Videreførelse af redskabsbestemmelser i Skagerrak, og
- Tilladelse til at anvende SepNep garn.
For at beskytte bestanden af sorthummer (homarus gammarus) kan det derudover forventes, at Sche-
veningengruppen vil foreslå et forbud i en periode af året mod fiskeri efter, opbevaring om bord, lan-
ding mv. af sorthummer i det erhvervsmæssige fiskeri og potentielt tillige i det rekreative fiskeri. For-
buddet for sorthummer med rogn forventes at gælde hele året. Nationalt har man i Danmark tilsva-
rende regler for Limfjorden for både erhvervsfiskeriet og det rekreative fiskeri.
Endelig forventes forslaget at foreslå et mindstemål på 42 cm for havbars i det rekreative fiskeri. I dag
gælder et mindstemål på 42 cm for havbars i det erhvervsmæssige fiskeri. Nationalt har man i Dan-
mark også et mindstemål på 42 cm for havbars i det rekreative fiskeri i Nordsøen, Skagerrak og Katte-
gat.
Forslaget forventes ikke at have en specifik udløbsdato, som det er tilfældet for udsmidsplanen for
Nordsøen.
Udkastet til fælles henstilling forventes fremsendt til Kommissionen inden 1. maj 2020 af Schevenin-
gengruppens formandskab, der i 2020 forestås af Belgien. Inden Kommissionen kan fremsætte forslag
til den delegerede retsakt, skal henstillingen forelægges Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske
Komité for Fiskeri (STECF) med henblik på en faglig videnskabelig vurdering af de enkelte elementer i
forslaget, herunder en vurdering af den krævede videnskabelige dokumentation. Forelæggelsen for
STECF varetages af Kommissionen. Det forventes, at Kommissionens delegerede retsakt herefter kan
2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 575: Notat om delegeret retsakt vedr. tekniske foranstaltninger for fiskeriet i Nordsøen
2180020_0003.png
vedtages, og såfremt at Rådet og Europa-Parlamentet ikke gør indsigelser, kan den træde i kraft med
virkning fra den 1. januar 2021.
Det Rådgivende Råd for Nordsøen og Det Rådgivende Råd for det pelagiske fiskeri har deltaget i mø-
derne i Scheveningengruppen, hvor de blandt andet har afgivet anbefalinger til at ændre, supplere, op-
hæve eller fravige de tekniske foranstaltninger, der er fastlagt i bilaget om Nordsøen, De rådgivende
råd er er blevet hørt om udkastet til fælles henstilling for så vidt angår de nuværende bestemmelser og
vil blive hørt forslag til nye bestemmelser. De rådgivende råd består af repræsentanter fra fiskerier-
hvervet
og NGO’er.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Forslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgode-
set.
Gældende dansk ret
Ikke relevant.
Konsekvenser
Der vurderes ikke at være statsfinansielle, lovgivningsmæssige eller administrative konsekvenser for
det offentlige. Ligeledes vurderes forslaget at have minimale erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes at have en uændret virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da forslaget
overvejende viderefører eksisterende lovgivning og tager højde for bestandssituationen for de berørte
bestande.
Høring
Forslaget har været i høring i §5-udvalget (fiskeri) og §7-udvalget (rekreativt fiskeri, ferskvandsfiskeri
og fiskepleje). Der er indkommet følgende høringssvar:
Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation (DFPO) finder det positivt, at der med Scheveningen-
gruppens arbejde sikres en fortsat suspension af den såkaldte brislingekasse, som aldrig burde have
været videreført i forbindelse med den seneste revision af forordningen om bevarelse af fiskeressour-
cerne og beskyttelse af marine økosystemer ved hjælp af tekniske foranstaltninger (EU) nr. 2019/1241.
DFPO støtter fredning af rognhummer i Nordsøen, Skagerrak, Kattegat og Limfjorden, men mener ikke,
at der er behov for yderligere regulering af hummere, da bestanden er i stærk fremgang i danske far-
vande. Ud over at indføre forbud mod landing af rognhummer bør der efter DFPOs mening ikke indføres
nye tiltag i forhold til fiskeriet efter hummer på det foreliggende grundlag. Endelig bemærker DFPO, at
der hurtigst muligt bør rettes op på den åbenlyse fejl, at der med revisionen af de tekniske regler blev
slettet tekst om snurrevods-fartøjers adgang til at fiske med store masker i rødspættekassen.
Danmarks Pelagiske Producentorganisation (DPPO) støtter, at den såkaldte brislingekasse ophæves
permanent. Som en generel bemærkning til behov for yderligere ændring af de tekniske regler for fi-
skeriet anbefaler DPPO, at man suspenderer mindstereferencemålet (MRCS) for pelagiske arter i
Nordsøen, idet mindstemålet i sin tid blev introduceret for at beskytte fiskerne imod prisfald i marke-
det. Det var dengang det var påbudt at discarde fisk. Med et discardforbud på plads, fungerer MRCS
som værktøj, der medvirker til at presse den enkelte fisker til at discarde fisk.
3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 575: Notat om delegeret retsakt vedr. tekniske foranstaltninger for fiskeriet i Nordsøen
2180020_0004.png
Dansk Fritidsfiskerforbund bemærker, at de for nuværende ikke finder grundlag for ændring eller be-
grænsninger i hummerfiskeriet i Nordsøen, herunder i Limfjorden, Skagerrak og Kattegat, da man bør
afvente et allerede igangsat forskningsprojekt om kortlægning hummerfiskeriet i Limfjorden, og der
efter deres vurdering er en positiv udvikling af hummerbestanden i Nordsøen. De finder det dog un-
derligt, at rognhummer ikke er fredet i Nordsøen, inklusiv Skagerrak og Kattegat og kan bakke op om
et sådant tiltag.
Dansk Amatørfiskerforbund (DAFF) har den principielle holdning, at fredninger og restriktioner, der
har til hensigt at beskytte fiskebestanden, skal gælde for alle udøvere af fiskeriet, og kan på den bag-
grund støtte forslaget, idet de dog understreger vigtigheden af, at medlemsstaterne selv kan fastsætte
regulering i nationale farvand på baggrund af bestandenes tilstand, lokale traditioner og
–redskabs-
valg og socioøkonomiske hensyn. DAFF støtter op om fredning af rognhummer i hele Nordsøen.
Danmarks Sportsfiskerforening støtter en mere bæredygtig regulering af fiskeriet efter sorthummer og
et mindstemål for havbars på 42 cm gældende overalt i Nordsøen og bemærker, at mindstemålet også
bør gælde for indre danske farvande i den vestlige Østersø.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemssta-
ter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen forholder sig positivt til gennemførelse af tiltag i fiskeriforvaltningen, som følger af grund-
forordningen
om EU’s fælles fiskeripolitik.
Regeringen støtter et samlet kompromis om fælles indstil-
ling til fortsættelse og justering af tekniske foranstaltninger for fiskeriet i Nordsøen.
Regeringen vil arbejde for at få en praktisk velfungerende fiskeri, og for at reglerne bliver så enkle,
kontrollerbare og omkostningseffektive som muligt.
Desuden arbejder regeringen for at opnå betingelser for fiskeriet i Nordsøen, Skagerrak og Kattegat,
der opfylder målene i reformen om den fælles fiskeripolitik i EU. Regeringen arbejder i den forbindelse
for, at den hidtidige suspendering af lukningen af et område ud for den jyske vestkyst for fiskeri efter
brisling fortsætter. Endvidere støtter regeringen at fiskeriet efter, landing mv. af rognhummer forby-
des, og at der fastsættes et mindstemål i EU på 42 cm for havbars i det rekreative fiskeri.
Regeringen vil endvidere arbejde for en løsning på fiskeri med snurrevod i et lukket område ud for den
jyske og tyske vestkyst for rødspættefiskeri (”rødspættekassen”).
I den tidligere forordning om tekni-
ske foranstaltninger var der en undtagelse fra lukningen, der tillod fartøjer over 221 kW at fiske med
snurrevod, hvis maskestørrelsen var mindst 100 mm. Denne undtagelse indgår ikke i den nye forord-
ning om tekniske foranstaltninger.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelser mod udstedelsen af den konkrete delegerede rets-
akt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4