Resumé af de uformelle videomøder for indenrigsministre i EU og i Schengen-associerede lande om
COVID-19 den 27. og 31. marts 2020
Kommissionen havde indkaldt til endnu to fælles statusmøder via videokonference for indenrigsministre i EU
og i Schengen-associerede lande på baggrund af COVID-19 udbruddet i Europa. Danmark deltog i begge mø-
der som hovedparten af de øvrige medlemsstater på embedsmandsniveau (Justitsministeriet og Udlændinge-
og Integrationsministeriet).
Statusmødet den 27. marts 2020
Dagsordenen for statusmødet den 27. marts 2020 bestod af følgende to punkter, der blev behandlet sammen
på mødet:
1. Irregulær migration og asyl
2. Grænsekontrol og restriktioner for ikke-essentielle rejser
For så vidt angår asyl- og migrationssituationen oplyste den europæiske grænse- og kystvagt (Frontex) og EU's
asylstøttekontor (EASO) om status på deres respektive områder. Fra EASO's side var der fokus på redskaber
for at minimere efterslæbet i behandlingen af asylsager bl.a. ved brug af teknologiske hjælpemidler samt anven-
delse af tiden til oplæring og efteruddannelse af medarbejdere. Fra Frontex' side oplystes der om indsatser for
at sikre, at Frontex' operationer, herunder særligt i Grækenland, kan videreføres. I forlængelse af det seneste
statusmøde den 24. marts 2020, var der på statusmødet endvidere fokus på omfordelingen af uledsagede min-
dreårige fra Grækenland, hvor Kommissionen fortsætter forberedelserne. En række medlemsstater indikerede,
at man er klar til at modtage uledsagede mindreårige, der omfordeles fra Grækenland. Modtagelse vil dog for
en del medlemsstaters vedkommende først kunne ske, når situationen med hensyn til COVID-19 er tilbage til
normal. Ligeledes i forlængelse af drøftelserne på seneste møde den 24. marts 2020 blev det fra dansk side gjort
gældende, at man i lyset af suspensionen af Dublin-overførsler af asylansøgere til andre medlemsstater efter
Dublin-forordningen gerne ser, at Kommissionen snarest muligt fremlægger et forslag til løsning af de deraf
følgende problemer med overholdelse af tidsfristerne fastsat i Dublin-forordningen. Dette blev støttet fra flere
sider, og Kommissionen oplyste, at man er i gang med at se på problemstillingen og vil indlede drøftelser med
medlemsstaterne på teknisk niveau snarest muligt.
For så vidt angår grænsekontrol og restriktioner for ikke-essentielle rejser oplyste EU-Kommissionen, at der
snarest udsendes en vejledning til EU-Kommissionens meddelelse om midlertidige indrejserestriktioner for
ikke-essentielle rejser. Der blev generelt givet udtryk for, at der er fremgang vedrørende samarbejdet for at sikre
smidige grænseovergange for godstransport. Endelig blev der særligt opfordret til at styrke samarbejdet vedrø-
rende repatriering af strandede EU-borgere.
Statusmødet den 31. marts 2020
Dagsordenen for statusmødet den 31. marts 2020 bestod af følgende to punkter, der blev behandlet sammen
på mødet:
1. Implementering af vejledningerne vedtaget af Kommissionen den 30. marts om midlertidig restriktion af
ikke-nødvendige rejser til EU (herunder repatriering og visumpolitik) og om arbejdskraftens frie bevægelighed
2. Internationalt samarbejde
Kommissionens udsendte vejledninger om indrejserestriktioner og arbejdskraftens frie bevægelighed blev vel-
modtaget af de deltagende medlemsstater. Kommissionen fastslog, at essentiel indrejse fortsat skal tillades,
herunder f.eks. transitrejsende, sundhedspersonale eller rejser af nødvendige familiemæssige årsager. For så
vidt angår transitrejser og repatriering af EU-borgere, opfordrede Kommissionen landene til at implementere
”onward
transit”
af borgere fra EU- og Schengen-landene samt for deres familiemedlemmer. Endelig blev der
bredt opfordret til at sikre, at grænsearbejdere og sæsonarbejdere, herunder arbejdere i landbrugssektoren, kan
bevæge sig frit over grænserne.
For så vidt angår den del af retningslinjerne om implementeringen af den midlertidige restriktion af ikke-nød-
vendige rejser til EU, der omhandler visum, lagde Kommissionen dels vægt på, at det bør sikres, at der fortsat
kan udstedes visum til de personer, der undtages fra indrejserestriktionerne, dels at det er væsentligt at hjælpe