Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 517
Offentligt
2173599_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
31. marts 2020
J nr.
2020-1407
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 3. marts 2020 stillet mig følgen-
de spørgsmål 289 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Ida Auken RV).
Spørgsmål 289
Vil ministeren oplyse følgende i tabelform:
- Hvor stor en andel af den bionaturgas, som produceres i Danmark, eksporteres til
andre lande i EU?
- Hvad er værdien af den samlede statsstøtte, som den eksporterede bionaturgas
opnår?
- Hvad er den samlede værdi af statsstøtten pr. udstedt biogascertifikat og det sam-
lede provenu, der kunne opnås på støtten til bionaturgas, såfremt modtaget biona-
turgasstøtte skulle tilbagebetales ved eksport
Svar
Jeg kan indledningsvist oplyse, at biogas kan opnå støtte, når den anvendes til
elproduktion, til proces, varme og transport, og når den opgraderes og tilføres na-
turgassystemet. Den gas, der flyder igennem det danske gasnet og på tværs af
landegrænserne, er fysisk en blanding af både fossil naturgas og opgraderet bio-
gas. Når biogassen opgraderes og tilføres gassystemet, er den kemisk næsten
identisk med naturgas og tillægges afgifter og handles på samme måde som natur-
gas. Naturgassystemet er grænseoverskridende, og gassen flyder på tværs af
grænser afhængig af efterspørgslen.
Biogassen tilføres i øvrigt primært på distributionsniveau, hvor den først bruges.
Hvis der ikke er mere kapacitet i det lokale gasdistributionsnet, komprimeres gas-
sen til transmissionsniveau, og kan dermed flyde over grænserne til Tyskland og
Sverige. Det er derfor ikke muligt at opgøre, hvor stor en andel af den biogas, som
produceres i Danmark, der eksporteres til andre lande i EU. Det er dermed heller
ikke muligt at opgøre den samlede statsstøtte til den eksporterede biogas.
I tilknytning hertil kan jeg oplyse, at når biogas opgraderes og tilføres gasnettet i
Danmark, regnes VE-andelen og klimaeffekten med i det danske klimaregnskab.
Bionaturgassens grønne værdi forbliver derfor i Danmark, hvilket er helt afgørende,
da det sikrer, at Danmark opnår det fulde VE-bidrag for den ydede støtte.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 517: Kopi af KEF alm. del - svar på spm. 289, 291 og 293 om, hvilke materielle forskelle man ser på sagen om statsstøtte til eksporteret bionaturgas og PSO/vindstøttesagerne, som Europa-Kommissionen påtalte over for Danmark, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2173599_0002.png
Bionaturgascertifikater
Energinet udsteder bionaturgascertifikater til de producenter, der ønsker det. Certi-
fikaterne udstedes til hver MWh bionaturgas tilført gassystemet og har som formål
at deklarere, at der er produceret og tilført biogas til gassystemet. Energinets certi-
fikatsystem er i dag et frivilligt system, der anvendes til flere formål. Certifikaterne,
der eksporteres, kan kun benyttes som oprindelsesgaranti som det kendes fra el-
markedet.
Støtten til opgradering af en MWh bionaturgas til gasnettet udgjorde i 2019 ca. 350
kr. Det kan udledes af Energinets hjemmeside, at der i 2019 er eksporteret
1.802.052 certifikater til udlandet. Den samlede støtte til den bionaturgasmængde,
der svarer til certifikaterne udgør ca. 630 mio. kr. Da certifikaterne handles på det
frie marked, kendes den præcise værdi af certifikaterne ikke, men vurderes umid-
delbart at være lavere end støtten.
Det fremgår i øvrigt af certifikaterne, om der er givet dansk støtte til den angivne
mængde bionaturgas. Det er således muligt at tage højde for dette i importørlan-
dets støttesystem, så man undgår uønsket dobbeltstøtte. Det fremgår også af certi-
fikatet, at den bionaturgasmængde, som de eksporterede certifikater repræsente-
rer, er talt med i Danmarks VE andel i henhold til VE-direktivet (direktiv 2018/2001
om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder). Det kan dermed
ikke tælle med i andre landes opfyldelse af VE-andele eller drivhusgasmålsætnin-
ger.
Med VE II-direktivet, som træder i kraft medio 2021, stilles der krav om, at alle
medlemsstater skal etablere systemer for udstedelse af oprindelsesgarantier til
grønne gasser på samme måde, som det allerede gælder for VE-elproduktion.
Der arbejdes i øjeblikket med modeller for, hvordan VE II-direktivets bestemmelser
om oprindelsesgarantier skal implementeres. Den danske implementering vil skulle
leve op til kravene i direktivet, herunder at oprindelsesgarantierne skal indeholde
oplysninger, om den producerede mængde VE har modtaget støtte.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2