NOTAT
Komiténotat til Folketingets Europaudvalg
Dato
J. nr.
1. oktober 2019
2019-1661
Europa-Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om nær-
mere bestemmelser vedrørende brugen af bagmonterede aerody-
namiske anordninger i henhold til direktiv nr. 1996/53/EF
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt et forslag til gennemførelsesforordning til gen-
nemførelse af artikel 8b, stk. 3 og 4, i direktiv 96/53/EF om fastsættelse af de
største tilladte dimensioner i national og international trafik og største tillad-
te vægt i international trafik for visse vejkøretøjer i brug i Fællesskabet, som
ændret ved direktiv (EU) 719/2015.
Formålet med forslaget er at fastsætte krav til brugen af aerodynamiske an-
ordninger på busser, lastbiler og påhængskøretøjer til disse, som er forsynet
med disse anordninger, med henblik på at reducere køretøjernes brændstof-
forbrug og forbedre trafiksikkerheden.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Det
vurderes heller ikke, at forslaget vil have væsentlige erhvervsøkonomiske
konsekvenser, idet det alene er en mulighed at anvende aerodynamiske an-
ordninger på køretøjer og ikke en pligt.
Der kan blive behov for en ændring af færdselsloven samt ændringer i be-
kendtgørelse om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt og akseltryk,
og bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr.
Såfremt der vælges at køre med aerodynamiske anordninger, vurderes det, at
forslaget pålægger erhvervschauffører en mindre forøget arbejdsbyrde og
således medfører en ubetydelig erhvervsmæssig byrde.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget er sendt ud til udtalelse og afstemning i Vejtransportkomitéen med
frist den 4. oktober 2019.
Regeringen ser positivt på Kommissionens forslag og støtter det overordnede
formål med forslaget til ny gennemførelsesforordning.