Europaudvalget 2019-20
EUU Alm.del Bilag 484
Offentligt
2167047_0001.png
20. marts 2020
J.nr. 2020 - 2280
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 273 af 25. februar 2020 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Ida Auken (RV).
Morten Bødskov
/ Claus Hansen
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 484: Kopi af SAU alm. del - svar på MFU spm. 273 og spm. 274 om en afgift på biomasse vil være EU-medholdelig, selv om den kun indføres på alle anlæg med en kapacitet over en vis størrelse (f.eks. over 1 MW), fra skatteministeren
2167047_0002.png
Spørgsmål
Har der i Skatteministeriet været formelle og/eller uformelle drøftelser med Europa-
Kommissionen om, hvorvidt en afgift på produktion fra biomassefyrede anlæg over en
vis størrelse (f.eks. 1 MW) vil være EU-medholdelig?
Svar
Indledningsvis bemærkes, at Skatteministeriet løbende er i kontakt med Europa-Kommis-
sionen (på formel eller uformel basis) i forbindelse med vurderingen af mulighederne for
at gennemføre politiske initiativer inden for rammerne af EU-retten. Det kan fx være re-
levant at indgå i en uformel dialog med Kommissionen om fortolkningen af
EU’s stats-
støtteregler og muligheder for at yde støtte, der er forenelig med det indre marked i for-
bindelse med udarbejdelsen af nye lovforslag.
Med hensyn til afgift på produktion fra biomassefyrede anlæg finder NOx-afgiftsloven
anvendelse for biomasse, der afbrændes i anlæg med en indfyret effekt på over 1 MW,
mens anlæg under 1 MW er afgiftsfritaget. Grænsen på 1 MW er fastsat ud fra praktiske
og administrative hensyn.
I forbindelse med statsstøtteanmeldelsen af NOx-afgiftsloven havde Skatteministeriet
konkret uformelle drøftelser med Kommissionen om, hvorvidt afgiftsfritagelsen for an-
læg under 1 MW, kunne anses for at være i overensstemmelse med statsstøttereglerne.
Der blev i den forbindelse afholdt flere møder med Kommissionen og besvaret en række
spørgsmål, bl.a. om afgiftsfritagelsen. Skatteministeriet trak efterfølgende statsstøttean-
meldelsen af afgiftsfritagelsen for anlæg under 1 MW tilbage, bl.a. med den begrundelse,
at fritagelsen kunne begrundes i afgiftssystemets natur og logik. Der blev her lagt vægt på,
at den årlige besparelse for brugere af biobrændsler i mindre anlæg ville være meget be-
skeden, sammenholdt med de administrative omkostninger, der ville være forbundet med
at opgøre og opkræve afgiften, ligesom de mindre anlæg i stort omfang anvendes til bolig-
opvarmning hos husholdninger og øvrig ikke-erhvervsmæssig anvendelse.
Forløbet er beskrevet i Kommissionen beslutning i sag nr. N 327/2008,
Lempelse af NOx-
afgift for virksomheder med særlig store udledninger og virksomheder, der reducerer udledningen.
Svovlafgiftsloven indeholder en tilsvarende afgiftsfritagelse for biomasse, der afbrændes i
anlæg under 1 MW. Afgiftsfritagelsen blev anmeldt til Kommissionen efter statsstøttereg-
lerne i 1995, som led i en anmeldelse af en større energipakke. Kommissionen vurderede,
at fritagelsen ikke udgjorde statsstøtte, jf. Kommissionens beslutning i sag N 459/95,
Ny
Energipakke.
Endelig har Skatteministeriet haft uformelle drøftelser med Kommissionen om fritagelse
for registrering og afregning af afgift for mindre biomassefyrede anlæg under 0,15 MW og
for momsregistrerede virksomheder, der har et årligt salg af afgiftspligtig biomasse på un-
der 10.000 kr. som led i udmøntningen af energiaftalen fra 2012, hvor det var aftalt at
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2019-20 - Bilag 484: Kopi af SAU alm. del - svar på MFU spm. 273 og spm. 274 om en afgift på biomasse vil være EU-medholdelig, selv om den kun indføres på alle anlæg med en kapacitet over en vis størrelse (f.eks. over 1 MW), fra skatteministeren
2167047_0003.png
indføre en energiafgift på biomasse for VE-brændsler som led i gennemførelsen af forsy-
ningssikkerhedsafgiften. Energiafgiften på VE-brændsler indebar en række EU-retlige ud-
fordringer i forhold til de valgte afgrænsninger af forslagets anvendelsesområde, men
kom aldrig til egentlig vurdering hos Kommissionen. Forsyningssikkerhedsafgiften blev
”tilbagerullet”
og i stedet finansieret ved personskatter med lov nr. 1174 af 5. november
2014 under henvisning til de forventede store administrative omkostninger ved indførel-
sen heraf.
Side 3 af 3