TRANSPORTMINISTEREN
Dato 20. marts 2020
J. nr. 2020 - 2398
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Resumé fra det uformelle højniveaumøde blandt EU transportmini-
stre d. 18. marts 2020
Jeg deltog den 18. marts i det uformelle højniveaumøde blandt EU's transport-
ministre via videolink. Mødet var indkaldt af det kroatiske formandskab i lyset
af de store konsekvenser udbruddet af Coronavirus har haft for transportsekto-
ren. Her følger et kort resumé:
Hvert medlemsland kunne kun tale én gang under mødet. En stor del af lande-
nes taletid blev brugt på at forklare nationale tiltag.
På mødet blev de nationale grænselukninger for at reducere risikoen for smitte-
spredning drøftet. Der var enighed om, at de nationale grænselukninger i videst
mulig omfang skulle undgå at gribe ind i godstransporten, med henblik på at
sikre denne generelle varefremkommelighed. Til dette var der bred opbakning
fra medlemslandene til Kommissionens forslag angående ”green lanes”.
Flere
medlemslande satte særligt fokus på vigtigheden af, at fremkommeligheden af
især medicinsk udstyr og fødevarer ikke begrænses. Medlemslandene blev i
denne forbindelse opfordret til at holde TEN-T hovednetkorridorerne åbne.
I forbindelse med diskussionen om nationale grænselukninger fremhævede en
række lande problemer med lange kører, der er skabt af grænsekontrol, i en be-
stemt transportkorridor. Dette kunne gøre væsentlig skade på deres forsynings-
sikkerhed, da de ikke havde alternative ruter til lands. Et af disse lande forslog
desuden, at man kunne oprette en fælles platform for håndtering og gensidig
anerkendelse af helbredsundersøgelser, da dette kunne reducere ventetiden
ved grænserne.
Dertil var i øvrigt der generel opbakning til oprettelsen af nationale kontakt-
punkter for at sikre informationsudveksling.
Der var også enighed om, at luftfartssektoren er særligt hårdt ramt af udbrud-
det og de nationale foranstaltninger, der er iværksat for at begrænse risikoen
for smittespredning. Der var opbakning til Kommissionens ændringsforslag til
slotsforordningen samt behovet for at se på yderligere tiltag, såsom mulighe-
derne for yde statsstøtte og andre tiltag, der kan reducere luftfartsselskabernes
omkostninger. For så vidt angår statsstøtte var der bred enighed blandt alle
medlemsstater, at støtten ikke må diskriminere og forvride konkurrencen i det